هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 ضرورت مشورت با مردم
◀️حجت الاسلام یزدانی| روایت شفاهی| فصل مردم| مردمسالاری دینی در منظر علامه طباطبایی
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
🔸#اختصاصی ا #یادداشت
💠 دلالتهای انتخابات اخیر در سپهر سیاسی کشور
🖊 علیرضا محمدلو، دکتری فلسفه علوم اجتماعی
▪️ دوقطبی چپ و راست کلاسیک که گاهی اخلاق و عقلانیت را قربانی هیجان و رقابت میکردند، خاموش یا کمرمق بود ولی رقابت و تنوع ناشی از خوانشهای متفاوت از کارآمدی و انقلابیگری هم وجود داشت و تنور انتخابات را داغ نگه داشت.
🔸 ترکیبی از اسامی لیستها به مجلس راه یافتند و هژمونی تک لیستی فرو افتاد که حاکی از رشد سیاسی و بلوغ انتخابات بود.
🔹 سوابق و کارآمدی و میزان صداقت و صراحت چهرهها از وعدهها و رویاها و تبلیغات فریبنده، تعیین کنندهتر بود.
▪️ جرقه حلقههای میانی در سیاست زده شد و اندیشکدههای مردم نهاد و مؤسسات خودجوش از پیجها و سلبریتیها و سکوهای مجازی در راهبری افکارعمومی و غربال و راستی آزمایی لیستها در شهرها و استانهای تعیین کننده سبقت گرفت.
🔸 هرچند که پسمانده جنگ روایتها و عملیات روانی سنگین بیگانه در کاهش تبلور یا عدم افزایش جمهوریت نسبت به دوره قبلی مجلس موثر بود، اما اراده و تشخیص و ارتکاز عمومی بر پیشبینیهای مسموم بیگانه غلبه یافت.
🔹 چهرههای جوان و تازهای به عرصه حکمرانی معرفی شدند و به مجلس راه یافتند که یک پوست اندازی سیاسی در سطح کارگزاران میتواند تعبیر شود و سوخت و ساز جوانگریی در ساخت اجتماعی را باید به فال نیک گرفت.
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#ویراستی ا #تولید_علم_قرآنی
✔️ در صورت آماده بودن بسترهای لازم مادی، معنوی و حمایتی، گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی تا سال ۱۴۰۵، نوآور پارادایم قرآنی علوم انسانی، نظام مسائل علوم انسانی در قرآن کریم، و روش استنطاق قرآن برای پاسخ به مسائل علوم انسانی است.
📢 دکتر قاسم ترخان
➕«ویــــراســـتـی فــکــــرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
هدایت شده از دوستانِ کتاب
🔰معرفی کتابی از مرحوم آیت الله امامی کاشانی؛
🔻"خط امان در ولایت صاحب الزمان عجّلاللهفرجهالشریف"، عنوان کتابی است به قلم مرحوم آیت الله محمد امامی کاشانی راجع به موعود ادیان که در آن عمدتاً به مباحث عقلی در این باره توجه شده است.
🔻این اثر در سال 78 به زیور طبع آراسته شده و نویسنده صاحب نام در آن کوشیده تا صحبت از مهدویت را مستقل از مسأله خلافت در صدر اسلام بیان کند، ضمن آن که به طور خاص در لابلای متون، علمای اسلام را به تقریب و همدلی ترغیب کرده که از نقاط ارزشمند کتاب هم به شمار می رود.
🔻نکته حائز اهمیت این که کتاب در دو جلد ارائه شده و در هر دو جلد نیز مقدمه مؤلف آغازگر مباحث است. خلاصه آن که مطالب کتاب در سه بخش و هر بخش در چندین گفتار تنظیم شده است.
🔻رویکرد نویسنده در این اثر البته مبتنی است بر دلایل عقلی و نقلی که شامل گفتارهای فلسفی، فطری، منطقی، جامعه شناختی، عرفانی، روان شناختی و فلسفه تاریخ می شود.
#دوستان_کتاب
@dostaneketab
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴دومین برنامه «#عصر_پرسش»
☑️ آسیبشناسی دولتسازی اسلامی در عصر مشروطه
🔺با تاکید بر نظریات میرزای نائینی و شیخ فضلالله نوری
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام جواد کاوندی؛دانشپژوه دکتری جامعهشناسی سیاسی
👤مشاور: حجت الاسلام محمد متقیان؛ عضو گروه پژوهشی فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)
➕فایل کامل این گفتوگو را در آپارات و یوتیوب فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🎞 رسانه فکرت و ساندویچ فلسفه برگزار میکنند؛ 🪑 جلسه سوم از سلسله نشستهای بـنیـان قـانـون (جریانشن
💠 جریان شناسی فکری انقلاب مشروطه
✅ دکتر ابوطالبی در نشست بنیان قانون مطرح کرد؛
🔸 کسروی میگوید: «در تبریز شرایط و فضا خیلی مذهبی شده بود و مردم خیلی روحیات مذهبی داشتند. حتی سلمونیها دیگر ریش نمیتراشیدند و زده بودند دیگر ریشتراشی موقوف شده است، چون حرام است. مطربها و کولیها را از شهر بیرون کرده بودند».
🔻 نقطه شروع مشروطه به فضای غربی، تحصن سفارت انگلیس است. بعضی کارمندهای سفارت انگلیس به میان مردم میآیند و میپرسند: شما چه میخواهید؟ مردم میگویند: «عدالتخوانه میخواهیم». میپرسند: عدالتخوانه یعنی چه؟ میگویند: «مجلسی که جلوی ظلم شاه را بگیرد». میگویند: خب بگویید مشروطه! این مدلی است که ما سالها در اروپا داریم و همین کار را میکند.
🔸 در مشروطه یک جریان، جریانی است که معتقد است رأی اکثریت به خودی خود هیچ ارزشی ندارد و تمام قوانین مجلس زمانی مشروعیت پیدا میکند که فقها آن را تفویض کنند. مرحوم نائینی، شیخ فضل الله و مرحوم آخوندی هم این را میگویند. قانون نباید خلاف شرع باشد.
🔻 یک جمعی هم کاملاً آنطرفی هستند. میگویند مجلس و سیاست که چه ربطی به دین و شرع دارد، اینها امور عرفیه و عقلی است و همه جای دنیا دارند این مدلی برخورد میکنند و ما اصلاً بنا نیست که دنبال این داستانها برویم. میگفتند: «غرض از تأسیس این مجلس این است که ما اول امر معاش خود را تنظیم کنیم و بعد امر معاد را».
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
علوم انسانی در منظومه.mp3
52.34M
🎧 #بشنوید ا #صوت
☑️ نشست فرایند تحوّل علوم انسانی از منظر آیتالله خامنهای
👤ارائه دهنده:
حجت الاسلام سید مهدی موسوی
پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
📍فلسفه تاریخ و مهدویت
🔰دومین نشست:
🔸حجت الاسلام قنبریان | مهدویت و پایان تاریخ در نهجالبلاغه
🕐 چهارشنبه| شانزدهم اسفندماه| ساعت ۱۶
🏫 قم|خیابان دورشهر| کوچه ۲۸| ساختمان انتشارات کتاب جمکران
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
🔸#ویراستی ا #غرب_شناسی
✔️ جوهر امانیسم، استیلا جویی خود بنیادانه و نفسانیت مدار است؛ زیرا با انکار ضرورت هدایت قدسی و دینی، ساحت معنوی آدمی را ذیل ساحت ناسوتی او قرار میدهد. همین بینش در اندیشه های فلسفی دکارت و بیکن به خوبی عیان است.
✍️ دکتر شهریار زرشناس
➕«ویــــراســـتـی فــکــــرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🟡 بزرگترین دوستدار درخت و محیط زیست
✍️ احمدحسین شریفی
🔻شاید بتوان گفت بزرگترین فعال محیط زیست در تاریخ اسلام، امیرمؤمنان بوده است.
🔸بر اساس برخی از نقلهای تاریخی امیرمؤمنان (ع) ۱۰۰ هزار هسته خرما را کاشت در حالی که خودش حتی یک خرما از نخلهای آن را تناول نکرد. همگی را وقف فقرا و مستمندان میکرد.
🔻بر اساس نقلی دیگر، امیرمؤمنان(ع) در اطراف مدینه چاهها، قناتها، چشمهسارها و باغهای فراوانی را احیا، احداث و وقف کرد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔘#مدار | #مدرسه_فکرت 🔸مدرسه فکرت، چهارمین نشست تحلیلی «مدار» را برگزار میکند؛ 💠 رسالتِ امروزین نخ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘#مدار | #فلسطین
☑️ رسالتِ نخبگان در مواجهه با جنایت در غزه
با حضور:
👤حجت الاسلام دکتر احمد رهدار، مدیر مؤسسه فتوح اندیشه
✔️نخبگان باید وجوه مقاومتی ملت فلسطین و ممیزات و بار ایجابی مقاومت را بازبررسی کنند. ببینند چه اتفاقی افتاده است که برای مردمی که در یک محدود جفرافیایی کوچک، ۷۵ سال است در حصارند اما بصیرتی پیدا کردهاند که فریب نمیخورند.
📥 فایل کامل نشست را در آپــارات و یــوتیــوب مشاهده کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🔸#عکس_نوشت ا #انتخابات
☑️ نخبگان دگراندیش، جامعه را به سمت تودهای شدن سوق میدهند
🖋داوود مهدویزادگان
🔰 هیچ نوع نسبت تودهوارگی به انقلاب ما متصل نمیشود." جامعه ما به هر میزان که مدرنتر میشود، تودهوارگی ما شدت بیشتری به خود میگیرد. شکلگیری آن نیز به واسطه عملکرد نخبگان است.
🔰جامعه انقلابی و دینی ما از یک عقلانیت مستحکم برخوردار است که روشنفکران را آزار میدهد. این عقلانیت مانع از تودهوارگی جامعه که مطلوب آنان است میشود.
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🎙#پادکست ا #صوت ☑️ "جریانشناسی فکری قانونگذاران در ادوار مجلس شورای اسلامی" 🔸جلسه اول از سلسله
✅ دکتر باقرزاده در نشست بنیاد قانون مطرح کرد؛
☑️ بررسی ریشههای اندیشه جریان دوم خرداد
🔹 ما در انقلاب اسلامی با یک بحران گفتمان سیاسی روبهرو هستیم که گاهی از درون آن، التقاط و خروج از حاکمیت و معارضه با نظام پیدا میشود.
🔻 وقتی پیغمبر به رسالت مبعوث شدند، خیلی از افرادی که با پیغمبر اکرم همراه شدند به دلیل جاذبههای شعارهای پیغمبر بود. اما گفتمان پیامبر را درک نکردند.
🔸 برخی از کسانی هم که در انقلاب اسلامی با حضرت امام از هواپیما پیاده شدند همانند اصحاب اولیه رسول خدا بودند فکر نمیکردند که آنقدر با امام در مبانی اختلاف داشته باشند.
✴️ امام میگوید میزان رأی ملت است. اما از آنطرف هم میگوید خدا. خرمشهر را خدا آزاد کرد، انقلاب را خدا پیروز کرد، ما همه هیچ هستیم، همه چیز از اوست، همه چیز باید برای او باشد، قانون، فقط قانون خدا است، ما برای اسلام قیام کردیم.
🔹 وقتی که آدم مبانی دستش نباشد، خودش نمیداند چکاره است. تابع جَوّ غالب جامعه است. ابهام و عدم شفافیت ناشی از نداشتن مبانی است.
❇️ اصلاحطلبان هنوز که هنوز است یک تعریف از اصلاحطلبی ارائه ندادهاند. اصلاحطلبی یعنی چه؟ اصلاح چه؟ باز نگری در چه؟ نو اندیشی در چه؟ بر چه مبنایی؟ اصلاً پایبندی وجود دارد یا ندارد؟ یا کلاً ریلیتیویستی است؟
🔹 در جامعه مدنی که آقای خاتمی میگفت، حداقل 5 مبنای بنیان برانداز فرهنگ ایرانی اسلامی وجود داشت؛ اومانیسم، پلورالیسم، نسبیگرایی، سکولاریسم و قانونگرایی
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
📍فلسفه تاریخ و مهدویت
🔰دومین نشست:
🔸حجت الاسلام قنبریان | مهدویت و پایان تاریخ در نهجالبلاغه
🕐 چهارشنبه| شانزدهم اسفندماه| ساعت ۱۶
🏫 قم|خیابان دورشهر| کوچه ۲۸| ساختمان انتشارات کتاب جمکران
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
🔸#ویراستی ا #انقلاب_اسلامی
✔️حقیقت و استعارهی غرب مدرن، تصرف و غلبه است. ما حق نداریم مبتلا به "تصرف" باشیم. حقیقت دین و انقلاب با "دعوت" متناسب است نه جنگ روانی و تصرف. کنشگری جبهه انقلاب در رسانه و فضای مجازی ماهیتاً با رقیب تفاوت دارد.
📢 وحید یامین پور
➕«ویــــراســـتـی فــکــــرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
39.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☑️ درخشش رسانه فکرت در جشنواره حضرت ابوذر قم
✔️ خانم فائزه سادات حسینی، نویسنده تحریریه رسانه اندیشهای فکرت، در نهمین جشنواره رسانهای حضرت ابوذر استان قم، مقام دوم بخش یادداشت را به خود اختصاص داد.
🔸shahr20.ir/?p=82448
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍جلوی "دینبازها" و سکولاریزم گرایشی را بگیرید| شأن پیشساخته برای روحانیت درست نکنید
◀️ حجت الاسلام قنبریان| فلسفه تاریخ
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
May 11
فکرت
🔘#گفتوگو | #معنویت_سکولار ✅ قرائت غلط از اخلاق به دینگریزی میانجامد محورهای مهم سخنان حجت الاسل
🔘#گفتوگو | #معنویت_سکولار
☑️ معنویتهای سـکولار
🖋حجتالاسلام دکتر رضا برنجکار،رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران؛
✔️محوریت معنویت اسلامی ارتباط با خداست که در عبودیت و بندگی تجلی مییابد... برخلاف معنویتهای سکولار، ما معتقدیم که دین، عنصر اصلی در معنویت است.
✔️کسانی که به نام اخلاق در مقابل دین ایستادگی می کنند، در واقع در مقام سوء استفاده هستند به این معنا که برپایه یک قرائت غلط از اخلاق، به اسم اخلاق و نه خودِ اخلاق، در برابر دین ایستادگی می کنند و حال آن که این اصلاً اخلاق نیست، هر چند قبول دارم گاهی نیز از دین سوءاستفاده می شود.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
✔️در نشست «علوم شناختی و رسانه» همشهری مطرح شد:
☑️ فراواقعیت؛ بُتی در روزگار غلبه رسانه (۱)
🔸بودریار مفهوم «فراواقعیت» را با مفهوم دیگری به نام «جامعه مصرفی» مرتبط میداند و معتقد است در زمانه انفجار اطلاعات، دیگر تولید برای نظام سرمایهداری اولویت ندارد بلکه شیوه مصرف اولویت پیدا کرده است. وظیفه رسانه آموزش الگوی مصرف به مردم است.
🔸فراواقعیت چیزی شبیه به بت است که منجر میشود دیگر حتی به ذهن انسانها خطور نکند که خدایی وجود دارد. در واقعیت هم میبینیم که رسانهها کاری میکنند که دیگر حقیقت را نبینیم.
🔸در روزهای اخیر دیدیم که عکس دو بچه که در میان سیل قرار دارند و واقعی نبود در فضای مجازی بهعنوان سیل سیستان و بلوچستان پربازدید شد. حتی ۲ نفر از استادان دانشگاه این عکس را بازنشر دادند. این دقیقاً یک نمونه از فراواقعیت است.
🔸فراواقعیت اینگونه رقم میخورد که ابتدا یک بازتابی از واقعیت ابتدایی رقم میخورد، سپس این واقعیت ابتدایی دستخوش تحریف میشود، در ادامه کاری میکنند تا واقعیت اولیه از ذهن شما پاک شود. رسانهها دارند همین کار را با ما میکنند. ما با یک دستکاری شناختی روبهرو هستیم.
🔸این روزها درباره جنگ غزه، فراواقعیت و سانسور جنایاتی که توسط صهیونیستها انجام میشود را شاهد هستیم.
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
💠 خوانش مصوبه اخیر شورایعالی فضای مجازی از منظر حکمرانی متعالی
🔹حجت الاسلام دکتر علیرضا طباطبایی، هیأت علمی دانشگاه علوم قضائی تهران، در همایش استعمار سایبری گفت:
▪️حکمرانی به منزله شیوه حکومت کردن است اما اصطلاحی که چند دههای است در دنیا پر سروصدا شده، اصطلاح حکمرانی خوب است .
▪️سوال این است که آیا حکمرانی خوب همان حکمرانی مطلوب است؟
▪️اساسیترین شاخصههای حکمرانی خوب از این قرار است؛ حکومت قانون، شفافیت، کارآمدی و اثربخشی، مسئولیت پذیری و پاسخگویی
🔸اما آنچه مهم است مبانی فکری حکمرانی خوب است که مبتنی بر اومانیسم و سکولاریسم است که اندیشمندان ما در برابر آن حکمرانی متعالی را مطرح کردهاند.
▪️مهمترین تفاوت بین حکمرانی متعالی با حکمرانی خوب این است که حکمرانی متعالی معتقد است آنچه در حکمرانی خوب آمده است شرط لازم است اما کافی نیست.
▪️قانون اساسی ما قانونی کاملا فضیلت محور است و معیارهای حکمرانی متعالی را دارد و حتی در بخشی از قوانین، قانون اساسی ما در دنیا منحصربهفرد است.
▪️قوانینی مثل؛ دعوت به خیر، امر بعه معروف و نهی از منکر، ایمان، معنویت، امانتدرای، وفای به عهد، مبارزه با فساد، تعاون و همکاری، استقلال، امنیت، مبارزه با استکبار، سلطه پذیر نبودن و سلطهگر نبودن، فضایل اخلاقی که برای کارگزران داریم مثل عدالت و تقوا، تقویت بنیان خانواده
▪️در حقیقت قانون اساسی ما در پی تربیت شهروند فضیلتمند است.
🔻سؤال مهم این است؛ جمهوری اسلامی ایران برای تحقق اولین و مهمترین وظیفهاش یعنی ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی و مبارزه با كلیه مظاهر فساد و تباهی که در اولین بند از اصل سوم قانون اساسی به آن اشاره شده است؛ در خصوص مجوز دادن به پلتفرمهای خارجی چه وظیفهای دارد و چگونه باید عمل کند؟
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت