هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
lakzaee_tarhkoli_2.mp3
23.69M
🌙#فصل_برکت | #طرح_کلی
☑️ بازخوانی تحلیلی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
🔸 جلسه دوم
با ارائه:
👤حجتالاسلام نجف لکزایی
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🔸#یادداشت ا #رصد_اندیشه
✔️ پاسخ حجتالاسلام مهدی موسوی به ادعاهای دکتر فاضلی؛
☑️ آیا برچسبزنیهای غیراخلاقی محصول ۳۰ سال انس با جامعهشناسی است؟!
▫️طبیعی است که آقای دکتر فاضلی آثار متعدد و متکثر استاد پارسانیا در فلسفه علوم اجتماعی، جامعهشناسی انقلاب اسلامی و جامعهشناسی اسلامی همچون کتاب «نماد و اسطوره»، «جهانهای اجتماعی»، «حدیث پیمانه»، «تطورات روشنفکری حوزوی»، «سنت، ایدئولوژی، علم»، «حقیقت و دموکراسی»، «مبانی معرفتی و سیمای اجتماعی سکولاریسم و معنویت»، «جامعهشناسی معرفت و علم»، «پلورالیسم: زمینههای عقیدتی و اجتماعی»، «هفت موج اصلاحات»، «عرفان و سیاست»، «روششناسی انتقادی حکمت صدرایی»، «تحلیل و بررسی سند ۲۰۳۰» و «هستی و هبوط» بخصوص دو کتاب «فلسفه و روش علوم اجتماعی» و «بیست پرسش در باره علم دینی» که به مسئله مورد ادعای ایشان پرداخته است، را بر فرض مطالعه، درک نکند و آنها را نپذیرد؛ زیرا اختلاف ایشان یک اختلاف مبنایی و پایهای و فلسفی است.
▫️لازمۀ نقد علمی این است که ببینیم گوینده در چه فضای فکری و اجتماعی به این بحث پرداخته است و مقصودش چیست، زمانی که از عقبۀ ادبیات فلسفی هوش مصنوعی سخن میگوید، باید پرسش شود که منظور گوینده از این عقبه چیست، مقصود از ادبیات فلسفی چیست، هوش مصنوعی را چه میداند و حوزههای علمیه چگونه میتوانند این عقبه را تولید کنند؟ چرا سایرین نمیتوانند و دهها پرسشی که از این جملۀ تقطیعشده میتوان بهدست آورد.
🔗 متن کامل در رسانه فکرت👇
https://fekrat.net/article/lnk/60627
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
فکرت
🔸#یادداشت ا #رصد_اندیشه ✔️ پاسخ حجتالاسلام مهدی موسوی به ادعاهای دکتر فاضلی؛ ☑️ آیا برچسبزنیهای
.
✔️ بحران بزرگ در ادبیات جامعهشناسی و علوم اجتماعی ایران این است که استادیار جامعهشناسی، آقای دکتر محمد فاضلی بهجای اینکه به نقد و گفتوگوی علمی اندیشهها و نظریهها روی بیاورند و سعی کنند در یک فضای محترمانۀ علمی و آزاداندیشانه، آن اندیشه را نقد نموده و جوانب مختلف آن اندیشه را مورد بحث و گفتوگو قرار دهند، سعی دارد که با تقطیع یک جمله و جداسازی آن از کل متن و فضای صدور آن، در فضاهای مجازی همچون توئیتر جملاتی خارج از عرف دانش و دانشگاهی بنویسند.
✔️ استاد محترم جامعهشناسی و نویسندهی «جامعه ایرانی و اخلاق اجتماعی» خوب است توضیح دهند که برچسبزدنهایی نظیر «این جماعت پرمدعا»، «کتابی بنویسند که ارزش خواندن داشته باشد»، «سراسر توهم» در یک متن دو سه خطی، برآمده از کدام بخش جامعهشناسی و علوم اجتماعی است که این افراد بدان مأنوسند؛ آیا جامعهشناسی به ایشان آموخته که به برچسبزنیهای غیراخلاقی بپردازد و اندیشهای را چنین تخریب کند یا این هم ناشی از نقص مطالعات جامعهشناسی و علوم اجتماعی این جمعت پرمدعاست.
🔗 متن کامل در رسانهی نخبگانی فکرت👇
https://fekrat.net/article/lnk/60627
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
📱وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
فکرت
#پخش_زنده | فصل برکت 1️⃣ ☑️ «فصل بـرکت» ✔️ روایتِ قرآن 🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ما
🎙#پادکست | #فصل_برکت
🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان
☑️ «فصل بـرکت»
✔️ "روایتِ قرآن"
2️⃣ «مفهومشناسی دعا در قرآن»
👤دکتر محمد غفورینژاد، مدیر گروه تاریخ تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب
🎧 (بـشـنـویـد)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🎙#پادکست | #فصل_برکت 🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان ☑️ «فصل بـرکت» ✔️ "ر
1402.12.23 استاد غفوری نژاد - فصل برکت.mp3
7.69M
🎙#پادکست | #فصل_برکت
🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان
☑️ «فصل بـرکت»
✔️ "روایتِ قرآن"
2️⃣ «مفهومشناسی دعا در قرآن»
👤دکتر محمد غفورینژاد، مدیر گروه تاریخ تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🗂 #رصد_اندیشهها
✅ روایتی از مطالب منتشر شده در کانال اندیشمندان و پژوهشگران فعال در رسانه :
▪️فضاسازی به جای آییننامهسازی و بیانیهبازی | احمد حسین شریفی
📎لینک مطلب
▪️ولاء ها و ولایت ها در قرآن ا محسن قنبریان
📎لینک مطلب
▪️شیطان چه میکند؟ | سیدمهدی میرباقری
📎لینک مطلب
▪️مسأله انتخابات؛ اکثریت مشروع یا مشروعیت اکثریت | داود مهدویزادگان
📎لینک مطلب
▪️«تردید» و «تمدن» در قرآن | حبیبالله بابائی
📎لینک مطلب
▪️بازآفرینی سیاست در کنش انتخاباتی جامعه | مهدی جمشیدی
📎لینک مطلب
▪️غزه تفسیر کننده، ضیافت الله، رسول الله | علی مهدیان
📎لینک مطلب
▪️چالش فهم مفاهیم مدرن از قرآن | احمد اولیائی
📎لینک مطلب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#تحلیل ا #رصد_اندیشه
☑️ تحلیلی بر یادداشت شهابالدین حائری
🖋سیدمهدی موسوی، فعال رسانه
✔️ به نظر میرسد که همچنان "گودرز را به شقایق ربط دادن"، اوج هنر برخی نویسندگان و تحلیلگران بهظاهر دگراندیش باشد، فیالمثل در فقره نوشتار جناب شهابالدین حائری که در تحلیلی، چرایی میزان مشارکت پایین مردم در شهر تهران را ربط داده بهخسته شدن مردم از جنگ با آمریکا و غرب و این که مردم خواهان مصالحه با آمریکا و رفع تحریم هستند.
🔹البته شاید این مساله، خواسته برخی از مردم شمال شهرنشین پایتخت باشد که نه فقط سبک زندگی بلکه آرا و عقایدشان هم رنگ و بوی آمریکایی گرفته اما قطعاً خواسته آحاد ملت چنین نیست که به هر قیمتی زیر بار ننگ سازش بروند و از گزینه مقاومت در برابر زیاده خواهی غرب و آمریکا چشم بپوشند.
🔸از سویی طرح این نکته که "ایران در انواع نابسامانی در دنیا در حال کسب رتبه برتر است" نیز نشانه بیاطلاعی و جهالت نویسنده یا به احتمال زیاد غرض او در تشدید خویِ خودتحقیری است و این که گویا نابسامانی ذهنی و آشفتگی فکری اش باعث شده این چنین به تلخ اندیشی و سیاه نمایی روی بیاورد و گرنه کدام عقل منصفی چنین گزاره مضحکی را قبول می کند!
➕ای کاش در روایتها و ایضاً تحلیلها، اندکی شاهد عقلانیت و واقع گرایی وطن دوستانه بودیم وخردورزیِ منصفانه را در این مجال بهنظاره می نشستیم.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
☑️ «فصل بـرکت»
✔️ معنویت و اخلاق پژوهی
🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان
1️⃣ واکاوی بسط تجربه مدرن از دین
از سلوک دینی تا NDE ( تجربیات نزدیک به مرگ) و نقد رسانه ملی در بسط تجربه مدرن از دین با حضور دکتر مجتبی رستمیکیا، پژوهشگر فلسفه زبان
ساعت ۱۵
2️⃣ روزه در برابر معنویت سکولار
نقش روزه در شریعت و معنویت دینی و نسبت آن با اخلاق و معنویت سکولار، دکتر محمد جعفری، عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره)
ساعت ۱۵:۳۰
3️⃣ اخلاقِ سیر و سلوک
مفهوم اخلاق در اوصاف الاشراف خواجه نصیر طوسی، دکتر سیدمهدی موسوی، استاد حوزه و دانشگاه
ساعت: ۱۶
4️⃣ اخلاق عملی در ادعیه مأثور
روایتی از بررسی گزارههایی از اخلاق عملی در مبانی دینی و دعاهای مأثور، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی ربانی، رئیس انجمن مهدویت حوزه
ساعت: ۱۶:۳۰
دبیر نشست: محمدجواد رحمانی، پژوهشگر علوم قرآن و حدیث
⏰ یک شنبه ۲۷ اسفند ۶ رمضان ساعت ۱۵
💠 اتاق نشست:
لینک ورود به نشست
🔻جهت ثبتنام به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهید.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
May 11
26.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸#گزارش_تصویری
☑️ فکرت در سالی که گذشت...
✔️رسانه و مدرسه علوم انسانی و اسلامی فکرت در سال ۱۴۰۲ فضای تضارب آرا و گفتوگوهای نخبگانی را فراهم کرده است.
🔹آنچه میبینید برگزیدهای از برنامهها و حضور نخبگان حوزه و دانشگاه است که آثار آن به مرحله تولید و تدوین رسیده و در سکوهای رسانهای منتشر شده است.
🔰 مجموعه فکرت در یک سال گذشته با برنامههایی همچون «مدار»، «محفل»، «گعده»، «عصر پرسش»، «نشست نخبگانی»، «درسگفتار» و «متنخوانی»؛ مسائل حوزه اندیشه را از دل رویدادهای مناسبتی و فرهنگی و اجتماعی به قاب متن و تصویر درآورده است.
➕فکرت؛ پاتوق فراگیر فردا برای نخبگان حوزه و دانشگاه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
#پخش_زنده | فصل برکت 1️⃣ ☑️ «فصل بـرکت» ✔️ روایتِ قرآن 🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ما
🎙#پادکست | #فصل_برکت
🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان
☑️ «فصل بـرکت»
✔️ "روایتِ قرآن"
3️⃣ «مساله عصمت انبیاء در قرآن»
👤دکتر سید محمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
🎧 (بـشـنـویـد)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🎙#پادکست | #فصل_برکت 🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان ☑️ «فصل بـرکت» ✔️ "ر
1402.12.23 استاد نقیب - فصل برکت.mp3
12.35M
🎙#پادکست | #فصل_برکت
🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان
☑️ «فصل بـرکت»
✔️ "روایتِ قرآن"
3️⃣ «مساله عصمت انبیاء در قرآن»
👤دکتر سید محمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
May 11
👤آیت الله اراکی:
🔸اقدام به تصویربرداری از بیحجاب حرام نبوده است
✔️شخص متجاهر به فسق مثل بیحجاب و شارب خمر، خودش حریم خود را شکسته و حرمتی ندارد. اگر عکس گرفتن، مؤثر در ترک گناه او و یا دیگران شود، واجب خواهد بود.
✔️فتوای حرمت عکس گرفتن، ناشی از ضعف فقهی بوده است.
🔸 شخص بیحجاب اولاً به خود ظلم کرده و ثانیاً به دیگران. باید از کسی که در مقابل این ظلم میخواهد ایستادگی کند، حمایت کرد. او از حقوق جامعه، بلکه از حقوق همان زن دفاع کرده است.
✔️ناهی از منکر مانند کسی است که از مرزهای کشور در سرما و گرما دفاع میکند، او از مرزخاکی دفاع میکند و این از مرزدل، مرزفرهنگ و مرزهویت دفاع می کند.
➕ خداوند عمل این عزیزان را قبول کرده و به آنها قوت بیشتر و اجرعظیم عنایت کند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#عکس_نوشت ا #نظام_اسلامی
☑️ سیاست، امری نخبگانی یا همگانی؟
🔻علی عسکری، پژوهشگر علوم اجتماعی
✔️در اندیشه رهبران انقلاب اسلامی که در تار و پود جمهوری اسلامی تنیده شده، کنشگری سیاسی نباید امری متعلق به خواص باشد. هدف از الگوی سیاستورزی امامین انقلاب اسلامی تبدیل کردن مردم به هستههای سخت فعال، مقاوم و پیشبرنده است که اصل انتخابگری آنها در یک برآیند کلی منجر به رشد و سعادت کشور خواهد شد. هرچند در این برآیند کلی مردم ممکن است انتخابهای اشتباهی را نیز داشته باشند.
➕«مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
☑️ «فصل بـرکت» ✔️ معنویت و اخلاق پژوهی 🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان 1️
#هم_اکنون
💢 برگزاری دومین از روایت سلسله نشستهای رسانه فکرت
با حضور اساتید علوم انسانی کشور
💠 http://skyroom.online/ch/shenakht/livefekrat
فکرت
🔸#دیدگاه_نخبگان | #فصل_برکت ☑️ «تردید» و «تمدن» در قرآن (بخش ۲) شک یا ریب؟ 🖋دکتر حبیبالله بابائی
🔸#دیدگاه_نخبگان | #فصل_برکت
☑️ شک در مکه، و ریب در مدینه (۳)
🖋دکتر حبیبالله بابائی
✔️یکی از نکات مهم در تفکیک بین «شک» و «ریب»، مکّی بودن آیات «شکّ» (بجز یک مورد خاص) و مدنی بودن بسیاری از آیات «ریب» است؛ مانند آیهٔ ﴿ وَإِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴾ (بقره: 23)؛ و آیهٔ ﴿ إِنَّمَا يَسْتَأْذِنُكَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ فِي رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ ﴾ (توبه: 45). اساسا کلماتی مانند «ارتابت قلوبهم»، «ارتابوا»، «ارتبتم»، «ترتابوا»، «يرتابوا» در آیات مکی مورد اشاره قرار نگرفته است.
✔️این در حقیقت به معنای سرزنش جامعه مدنی در شهر مدینه النبی است که قلوب مخالفان و معاندان درآن به ریبه درآمیخته شده بود، در حالی که دلایل و شواهد کافیای برای حقانیت گفتههای پیغمبر اسلام در دسترس داشتهاند.
✔️بدینسان چه بسا بتوان گفت «ریب» در وضعیت شهری آسانتر رخ میدهد به دو دلیل متضاد: اول اینکه آگاهیهای پیشرفته در شهر وجود دارد و دلایل و براهین واضحی در دسترس همگان قرار میگیرد؛ و دوم اینکه، شهر به علتهای گوناگون، زمینههای بسیاری برای بدخواهی و انکار واضحات دارد.
✔️بسیار هستند کسانی که منافع شهری آنها ایجاب میکند که کفر و انکار خود را در قالب شک، که ظاهری علمی و بی طرف دارد، ابراز نمایند در حالی که حقیقت را میشناسند و در درون خود آن را بهطور قاطع تشخیص میدهند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
lakzaee_tarhkoli_3.mp3
22.97M
🌙#فصل_برکت | #طرح_کلی
☑️ بازخوانی تحلیلی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
🔸 جلسه سوم
با ارائه:
👤حجتالاسلام نجف لکزایی
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🔸#عکس_نوشت ا #جمهوری_اسلامی
☑️ جلال آل احمد درباره آینده ایران چه گفت؟
🔻محمدکاظم انبارلوئی
✔️نهاد علم در کشور و بهتبع آن، جامعه روشنفکران واقعی ما در دهه ۴۰ و ۵۰ در پاسخ به این سؤال که با هجوم غرب چه کنیم به تأسیس جمهوری اسلامی به رهبری امام (ره) رسید.اکنون ۴۵ سال است با مبارزه مستمر در همه حوزهها گفتمان فهم امیدوارانه از آینده را ساختارمند کرده است و در حوزه فهم «اسلامیت» و درک «جمهوریت» در مرتبت رفیعی ایستاده است.
➕«مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔹#رصد_اندیشه | #دین
☑️ دستاورد اسلامِ استیلا: رویارویی دین [حکومتی] و زنان
🔸یادداشتی از محسنحسام مظاهری
t.me/mohsenhesammazaheri/4739
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🔹#رصد_اندیشه | #دین ☑️ دستاورد اسلامِ استیلا: رویارویی دین [حکومتی] و زنان 🔸یادداشتی از محسنحسام
🔸#رصد_اندیشه | #تحلیل ☝️☝️
✔️آن چه در متن و فرامتن این قبیل تحلیل ها قابل توجه است و خود البته نیازمند تحلیلی دیگر این که ارایه اطلاعات ناقص از رویدادهای اجتماعی و فرهنگی و به تبع آن قضاوت های ناصواب و ناپخته، مجوز ارایه تحلیل های احساسی و مغرضانه نسبت به بحث حجاب و عفاف و بایسته های ناظر به چارچوب های حکمرانی دینی نیست، هر چند که این امر ظاهری متشرعانه و دلسوزانه نسبت به حقوق مردم به خود بگیرد.
✔️آن چه در یادداشت آقای حسام مظاهری مطرح است این که اظهارنظر یکی از نمایندگان مجلس در کنار ماجرای درمانگاه قم، شرایطی پیش آورده که به زعم و مدعای نویسنده، چالشی بحرانی و خونین میان جامعه و حاکمیت شکل بگیرد. چالشی که به روند تشدید قطبی سازی جامعه و ستیزه جویی مضاعف کمک کرده است.
✔️بخشی از مدلولات این نوشتار شاید مورد توجه و با یک رویکرد قابل فهم باشد اما نتیجه گیری جناب ایشان جای بسی تأمل دارد خصوصاً از این منظر که وی معتقد است اسلام حداکثری و مبسوط الید فعلی، اسلام جامعهستیز و عرفگریز
و در عین حال بیشفقت، بیمروت و بیاخلاق است.
✔️در پاسخ به تحلیل ناصواب و قضاوت ناپخته آقای حسام مظاهری و از این قبیل اظهارنظرها البته کارشناسان منصف و دقیق بارها به واکنشی عقلانی و عالمانه روی آورده اند لیکن آن چه باید مورد توجه قرار گیرد این است که در ورای این سخنان باید رد پای جریانی را جُست که پس از قضایای فوت خانم مهسا امینی کماکان اشتیاق وافری به روشن نگه داشتن آتش فتنه دارد؛ آتش فتنه ای که اتفاقاً در سایه دوقطبی سازی جامعه همچنان شعله ور می ماند و در واپسین بند نوشتار یاد شده هم می توان به کدها و نشانه هایی از آن دست یافت آن جا که فرد یادشده می نویسد؛ "اینطور که پیداست، کار ناتمام روشنفکران دینی در هماوردی با ایدئولوژی دین حکومتی را زنان و دختران قرار است به پایان برند. نه در تئوری که در عمل؛ نه در کتاب و مقاله و سخنرانی، که در خانه و خانواده و خیابان."
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت