eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️ چشمان دریایی در رثـای نادر طالب‌زاده 🎙 سخنرانی اصغر طاهرزاده (اینجا بشنوید) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
چشمان_دریایی_استاد_طاهرزاده_بزرگداشت_حاج_نادر_طالب_زاده.mp3
22.38M
چشمان دریایی (در رثـای نادر طالب‌زاده) 🎙 سخنرانی اصغر طاهرزاده 🔸با شخصیت‌هایی مثل نادر طالب‌زاده می‌توان تفکر کرد؟ (01:27) 🔹نادر طالب‌زاده شروع است و نه انتها (04:52) 🔸راز فعالیت‌های بین‌المللی نادر طالب‌زاده (07:40) 🔹نادر طالب‌زاده پدیده خاصی است که باید بسیار درباره او اندیشید (13:44) 🔸کفر بزرگ برای دینداری بزرگ (22:25) 🔹طالب‌زاده حضور جهانی انقلاب را می‌فهمید و مخاطب جهانی داشت (26:15) 🔸نادر طالب‌زاده فرصت‌های غرب هم خوب می‌شناخت (32:50) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#گفتگو | #شات ✅ اولین قسمت از ویژه‌برنامه «شات» به همّت رسانه فکرت برگزار می‌گردد: 💥 نقد و بررسی
اولین قسمت از ویژه‌برنامه «شات» 💥 نقد و بررسی سینمای هیچکاک 👤 با حضور دکتر مهدی ناظمی قره‌باغ؛ عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی https://www.skyroom.online/ch/shenakht/shot
| ✅ امتداد حکمت مطهر ✍️ احمدحسین شریفی 🔹 به اعتبارات مختلف، دسته‌‍بندی‌های مختلفی برای فیلسوفان شده‌است. از جهتی که در این نوشتار مد نظر است، فیلسوفان را به سه دسته تقسیم می‌کنند: 🔸کسانی که فلسفه را به مثابه یک شغل و یک رشته علمی نگاه می‌کنند. فلسفه می‌آموزند و آموخته‌های خودشان را بعداً تدریس می‌کنند و اینکه این آموخته‌ها اثر اجتماعی دارد یا ندارد و اصلاً برای خودشان اثری دارد یا ندارد، توجه چندانی ندارند. 🔹عده‌ی دیگری بودند که فلسفه را به قصد ارضای حس حقیقت جویی شأن آموختند. اینان انسان‌های بزرگ و حق طلبی هستند که همه‌چیز را فدا می‌کنند برای شناخت حق؛ این‌طور آدم‌هایی فیلسوفان نوع دوم هستند؛ جهانی بنشسته در گوشه‌ای. 🔸شهید مطهری نوع سومی از فیلسوفان بود؛ افزون بر اینکه دنیای خودش معنادار بود، می‌خواست دنیای دیگران را هم‌ معنادار کند. اگر نیک بنگریم، شهید مطهری دقیقاً امتداد بنیادهای فلسفی صدرایی را در تمام بخش‌های اجتماعی و فرهنگی دنبال کرده است. در فلسفه اخلاق وقتی شهید مطهری، اخلاق مارکسیستی و مکاتب مختلف اخلاقی را نقد می‌کند و یا نوع نگاه به انسان از مکاتب مختلف را نقل می‌کند، تماما از یک پایگاه است و آن پایگاه حکمت صدرایی و حکمت اسلامی است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
✅ روایت متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا 👤 گفتگو با مصطفی موسوی پژوهشگر ارتباطات حوزه آمریکا به زودی از رسانه فکرت... 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
| دومین قسمت ویژه‌برنامه «عصر پرسش» به همت رسانه فکرت برگزار می‌گردد: 💥 بن‌بست آزادی 🖇 تاملی در باب دانشگاه و امر سیاسی 👤 با حضور دکتر حامد نیکونهاد؛ عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی 💢 مخاطبین گرامی می‌توانند سوالات خود در باب «اعتراضات دانشجویی آمریکا» را تا یک ساعت قبل از آغاز برنامه به این آیــدی ارسال نمایند تا از کارشناس برنامه پرسیده شود. ⏰ سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت، ساعت ۱۰:۳۰ «لـینک شرکـت در برنامـه» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ✅ فقط اسلام؛ والسلام..! 🔸هرگاه مردم واقعاً اسلام را پذیرفته‌اند و به دستورات اسلام عمل کنند، رشد و تکامل و استقلال محقق می‌شود. در حقیقت تحلیل کلان شهید مطهری این است که ما الآن اگر بخواهیم جامعه را اصلاح کنیم باید همین نگاه را در جامعه ایجاد کنیم و این باعث اصلاح جامعه می‌شود. حجت‌الاسلام احمد آذربایجانی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
| ✅ بازخوانی هویت ملی محذوف ✍️ داوود مهدوی‌زادگان 🔹علمای مسلمان همواره دغدغه پاسخ به شبهات فکری - عقیدتی را داشته و دارند و از این رهگذر آثار علمی برجسته‌ای آفریده شده‌ است؛ چنان که کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» اثر استاد شهید مرتضی مطهری در کنار آثار دیگری چون «الذریعه الی تصانیف الشیعه» اثر آقا بزرگ تهرانی و «تأسیس الشیعه» اثر سید حسن صدر و «الغدیر» اثر علامه امینی از جمله این آثار است. لکن فرق این کتاب با سه اثر بی‌بدیل دیگر در ماهیت نزاع برون‌دینی آن است. 🔸از تقریباً یکصد سال پیش تا حتی امروز جریانی به راه افتاده که ایرانیان و میراث ایرانی را با تعریف جدیدی از هویت ملی تفسیر می‌‍کند. عمده‌ترین نتیجه این تفسیر گسست و احساس بیگانگی ایرانیان با اسلام است. لذا پرسش اساسی استاد مطهری در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران این است که «با منطق احساسات ملی، آیا باید اسلام را امر خودی به‌شمار آوریم یا امری بیگانه و اجنبی؟». 🔹 این مسئله باعث گردید مطهری به مطالعه هویت ملی رو آورد. وی برای ورود به بحث از دو منطق عقلی و احساسی یاد کرده است. اغلب روشنفکران ایرانی که به موضوع هویت ملی پرداخته‌اند از ارائه تعریف اولیه آن استنکاف کرده مفهوم هویت ملی را به وضوحش حوالت داده‌اند. انتقاد استاد مطهری بر نظریه‌پردازان متجدد از همین جهت نارسایی در تعریف درست هویت ملی ایران است. 🔸به عقیده وی با تعریفی که آنان از هویت ایرانی ارائه می‌دهند عناصر اصلی آن، یعنی اسلام و میراث علمی و فرهنگی چهارده قرن ایرانیان بیرون می‌ماند بلکه اساساً این عناصر، جنبه اجنبی پیدا می‌کنند. این چنین تعریفی جعل هویت ملی کاذب است که نتیجه اصلی آن حذف هویت ملی واقعی در ذهنیت ایرانیان است. بر این اساس، مطهری بی‌تفاوتی را جایز ندانسته وظیفه اصلی خود می‌داند که به بازخوانی هویت ملی محذوف بپردازد. 🔹استاد مطهری این حذف را یکی از اهداف راهبردی استعمار دانسته‌است. در واقع، کار ایشان بازخوانی صرف نبود بلکه تلاشی برای احیای هویت ملی ایرانی محذوف بود. او این تلاش را در شرایط سیاسی انجام داد که حاکمیت غرب‌زده آن روز به‌طور همه جانبه از روایت متجددانه هویت ملی ایرانی پشتیبانی می‌کرد؛ اما دیری نپایید که هویت ملی محذوف با انقلاب اسلامی از فشار حذف خارج شد و این آشکارشدگی خط بطلانی بود بر چند دهه تلاش ایدئولوژیک ملی‌گرایی دروغین. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#گفتگو | #عصر_پرسش ✅ دومین قسمت ویژه‌برنامه «عصر پرسش» به همت رسانه فکرت برگزار می‌گردد: 💥 بن‌بس
💠 انفعال قطب‌نمای حقیقت‌طلبی 👤 گزیده‌ای از صحبت‌های دکتر حامد نیکونهاد؛ 🔸 شاید برای کسانی که از ماهیت جامعه غرب و نظام حاکم بر آن مطلع نباشند، رفتار پلیس آمریکا تعجب‌آور بوده باشد اما باید دانست که این سرکوب وحشیانه پلیس ایالات متحده در دانشگاه‌های این کشور، مسأله و موضوع جدیدی نیست و سرکوب جریان رسانه‌ای باعث شده که دانشجویان، نظام دانشگاهی و رسانه‌های ما کمتر نسبت به این قضایا مطلع باشند. 🔹در داخل کشور جریان شبه روشنفکری و خودروشنفکرپندار به شکل گزینشی و خوش بینانه نسبت به ادبیات حقوق بشر غربی و دموکراسی آمریکایی واکنش نشان می دهد.از سویی در قضایای اخیر شاهد بوده ایم که برخی عافیت طلبانه رفتار کرده و برخی نیز نگران تفتیش عقاید از سوی کسانی بوده و هستند که جریان مسلط اندیشه لیبرال دموکراسی را در کشور نمایندگی می کنند و این افراد از ترس برخی فشارها سکوت کرده اند. 🔸 برخی اساتید و فعالان رسانه‌ای نیز موضع‌گیری خود در قبال مسایل اخیر را مشروط کرده‌اند به دیگر مسایل که اینها واقعاً برای جریان دانشجویی و اساتید دانشگاه خطرناک است چرا که نشان می‌دهد قطب‌نمای آنها با حقیقت‌محوری تنظیم نیست و در این راستا بر اساس خوش‌آمد این و آن سخن گفته و موضع می‌گیرند و لذا چنین تفکری نمی‌تواند منادی آزادی‌خواهی و پیش‌قراول جریان دانشجویی کشور باشد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
| در سالروز پاسداشت مقام معلم، رسانه فکرت برگزار می‌کند: 💥 مدرسه در جهان بی‌رویا 🖇 آسیب‌شناسی آموزش و پرورش ناظر به امید تحصیلی و آموزشی 👤 با حضور: ✔️سید مجید حسینی ✔️مرتضی نظری ✔️کاوه فرهادی ✔️ابراهیم عباس‌پور ✔️مصطفی مداح نظری ✔️محمدرضا هدایتی ⏰ چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت، ساعت ۱۵ 🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ولیعصر(عج) و برادران مظفر، پلاک ۹۰۷، خانه اندیشه‌ورزان علاقمندان می‌توانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @reza_Ojaghi ثبت‌نام نمایند(ظرفیت محدود است) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| اجتهاد در گروی ملاحظه تغیُر 🔸شهید مطهری می‌گویند که اساساً رمز اجتهاد در تطبیق دستورات کلی با مسائل جدید و حوادث متغیر است. توجه داشته باشد که موضوعات چگونه تغییر می‌کند. وگرنه تنها فکر کردن در مسائل کهنه و فکر شده، این همه جار و جنجال لازم ندارد. بیایید در مسائل جدید ببینید که باید چه کار کرد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🎧 ☑️ بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران 🎙 سیدجواد میری، جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی جلسه پنجم: تلفیقی از مفهوم «حقیقت انسانِ» شریعتی و «معرفت دینی» علامه جعفری (اینجا بشنوید) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
درسفگتار انتقادی آموزش و پرورش 5.mp3
21.09M
🎧 درسگفتـار با موضوع بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران با حضور دکتر سید جواد میری ▫️جلسه پنجم 🔸چه فهمی از انسان در نظام آموزش و پرورش در ایران وجود دارد؟ (01:11) 🔹فهم فلسفی دقیق و نظریه‌ای جامع در تعلیم و تربیت نداشته‌ایم (04:10) 🔸گفتار شریعتی پیرامون اهمیت انسان‌شناسی در نظام آموزشی (08:49) 🔹دروسی که تعلیم داده می‌شود، مشخص نشده که چه فهمی از انسان داریم. (20:40) 🔸ساحات معرفت دینی از منظر علامه جعفری (25:05) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
سالروز شهادت استاد مطهری بهانه ای است نیکو برای سپاس از مقام رفیع استاد و معلم که با گوهر عشق و معرفت در مسیر هدایت بشریت، کاری پیامبرگونه انجام می دهد. رسانه «فکرت» ضمن تبریک این روز عزیز بر شما استاد فرهیخته برایتان آرزوی سلامتی و توفیق مضاعف در انجام رسالت سترگ تربیت انسان در ساحت اندیشه زلال و متعالی دارد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
هنر معلـمی ✍🏻 دکتر عبدالرضا محمودی 🔸 از بهترین امتیازات جامعه بشری هنر معلمی است. معلم با تعلیم و نشرِ علم، انسانها را به سوی کمال و پیشرفت سوق می دهد و عشق و ایمان را بر لوح جان و ضمیر پاک انسانها ثبت می کند و ندای فطرت را در فضای عالم طنین انداز می گرداند. در حقیقت تمام ترقیات و کمالات انسانها مدیون معلم است. اساسا تعلیم و تعلم از نعمتهای خداوند متعال است که اول برای انبیاء و اولیا و سپس به دیگران ارزانی داشته است.به این جهت، معلم بودن از ویژگیهای انبیاست. ➕ مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
💥 مدرسه در جهان بی‌رویا 🖇 آسیب‌شناسی آموزش و پرورش ناظر به امید تحصیلی و آموزشی سخنرانی سید مجید حسینی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
| اولین قسمت ویژه‌برنامه «نقدنوشت» به همت رسانه فکرت برگزار می‌گردد: 💥 حصار تنانگی 🖇 تاملی در باب جایگاه زن در اندیشه مدرن 👤 با حضور ✔️قاسم ابراهیم‌پور؛ عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) ✔️محمد حسنی؛ مدیرعامل موسسه انتشاراتی جمکران 💢در این شماره از نقدنوشت، به نقد و بررسی چهارمین شماره از «نشریه خردورزی» خواهیم پرداخت. ⏰ پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت، ساعت ۱۰ «لینک شرکت در برنـامه» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🎧 ☑️ جمهوری اسلامی، اگر مطهری بود 🎙 دکتر حمید پارسانیا (اینـجا بشـنوید) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
جمهوری اسلامی، اگر مطهری بود.mp3
20.13M
✅ جمهوری اسلامی، اگر مطهری بود 🎙 دکتر حمید پارسانیا 🔸شهید مطهری معرفت در حاشیه‌ی هر معرفت را به خوبی تشخیص می‌داد. وی در تشخیص لوازم اعتقاد و چالش‌های آن حساس و پیشگام بود. 🔹شهید مطهری اگر اکنون بودند، موضع‌گیری جدی وی به سمت رویکردهای هرمنوتیک مفسرمحوری می‌رفت که نه تنها مواجهه مطلق علم را سوژه محور و تاریخ محور و فرهنگ محور می‌کرد بلکه متن را هم دچار همین دگرگونی می‌ساخت. 🔸امروز قبل آنکه برای شهید مطهری تفسیر جمهوری اسلامی و نحوه دفاع از آن مساله باشد به نظر من تفسیر وحی و دین و معنای علم و دین و بازخوانی تئوریک آن مساله اساسی می‌بود. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#گفتگو | #نقد_نوشت ✅ اولین قسمت ویژه‌برنامه «نقدنوشت» به همت رسانه فکرت برگزار می‌گردد: 💥 حصار ت
💥 حصار تنانگی 🖇 تاملی در باب جایگاه زن در اندیشه مدرن 👤 با حضور قاسم ابراهیم‌پور و محمد حسنی نقد و بررسی چهارمین شماره از «نشریه خردورزی» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🖇 گفتگوی علمی 💥 اعتراضات دانشجویی آمریکا و انفعال جریان روشنفکری 👤 با حضور: دکتر حمید ملک‌زاده ⏰ پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت، ساعت ۱۳ «لینک شرکت در برنامه» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام