eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
| 🔰«انتخابات ۱۴۰۳ و فرایند بزرگ جهانیِ جبهه‌ی انقلاب اسلامی» جامعه‌ی ایرانی در کشاکش دو نظم جهانی ✍🏻 دکتر محمدرضا قائمی‌نیک؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی 📍 در بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی، تعبیر کوتاه اما بسیار مهمی دربارۀ وضعیتِ انقلاب اسلامی آمده است: «درودی از اعماق دل بر این ملّت؛ بر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد و بر نسلی که اینک وارد فرایند بزرگ و جهانیِ چهل سال دوّم می‌شود». این وضع‌شناسی از آنجا که در چنین بیانیه‌ای و توسط مقام معظم رهبری ارائه شده است، بیانگر آن است که ارکان نظام جمهوری اسلامی درگیر چنین فرایندی خواهند بود. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#یادداشت | #انتخابات 🔰«انتخابات ۱۴۰۳ و فرایند بزرگ جهانیِ جبهه‌ی انقلاب اسلامی» جامعه‌ی ایرانی در ک
🔸 فرایند‌های جهانی، در دورۀ معاصر، به معنای خاصی از زمان گره‌ خورده‌اند که مفید معنای معاصرت‌اند. فارغ از مباحث فلسفۀ تاریخی، از حیث تحولات انضمامی، سرمایه‌داریِ اروپایی پس از تکوین و تکامل در سدۀ نوزدهم، در قرن بیستم و مخصوصاً پس از جنگ دوم جهانی، از قلمرو یک نظام اروپایی خارج و تبدیل به یک فرایند جهانی گردید. 🔹برنامه‌های عمرانی یا توسعۀ سرمایه‌داری با جهانی‌کردنِ سرمایه‌داریِ بلوک غرب، توانست کمونیسم اتحاد جماهیر شوروی را منزوی سازد و با فروپاشیِ آن، تبدیل به امر جهانی گردد. با فروپاشیِ اتحاد جماهیر شوروی، این جهانی‌شدن بلامنازع شد. ثمرۀ این رخداد بزرگ آن است که ما امروزه هر اتفاقی که در اروپا یا آمریکا می‌افتد، به شکل جهانی تجربه می‌کنیم. 🔸از این منظر، فرایندهای بزرگ و جهانی، ناگزیر نسبتی با سرمایه‌داری غربی پیدا می‌کنند. غذای چینی، لباس یا فیلم‌های کره‌ای، خالکوبیِ فلان بازیگر فوتبال، آموزه‌ای در فقه یا کلامِ اسلامی یا حتی لباس عربیِ قطری‌ها، اگر قرار است جهانی شود و در سطح جهان دیده شود، باید بر این مرکب سوار شود. قطری‌ها مجبورند لباس عربی را در جام جهانی، بر تنِ لیونل مسی کنند تا در جهان دیده و شناخته شود یا حتی ما مجبوریم که شیوۀ تحصیل سنتیِ خودمان در حوزه‌های علمیه را تبدیل به قواعد دانشگاهیِ جهانی کنیم تا شناخته شویم. 🔹با این‌حال دقیقا در زمانی که دو فرایندِ بزرگ جهانی در بلوک غرب و شرق، در حال منازعه با یکدیگر بودند، یک فرایند بزرگ جهانیِ دیگر از خلال رقم‌زدنِ یک انقلاب جهانی در ایران سربرآورد: فرایند بزرگ جهانیِ اسلامی. این فرایند بزرگ جهانی، هم از حیث جغرافیای فرهنگی مبتنی بر تمدنِ ایرانی بود که اساساً تمدنی جهانی شناخته می‌شده و هم مبتنی بر آموزه‌های اسلامی و مخصوصاً شیعی بود که عناصرِ ذاتیِ آن، جهانی‌اند. 🔸 یک مسلمان، همواره بر این باور است که دینِ او، دین خاتمِ همۀ پیامبران تاریخ است و ظرفیتِ مسلمان‌شدنِ همۀ ابناء بشر در آن وجود دارد؛ همۀ ما شیعیان، از دوران طفولیت می‌آموزیم که پایانِ تاریخ بشری، از خلال موعودی رقم خواهد خورد که امام دوازدهم شیعیان است که هر لحظه، امکان حضور او، وجود دارد. از این جهت، انسانی که در ایران زندگی می‌کند، حداقل از یکی از این سه جهت، واجد هویتی جهانی است. جهانی‌ می‌اندیشد و جهانی‌بودن، با پوست و خون و جانِ او عجین شده است. این انسان، نمی‌تواند جهانی‌ نیندیشد و جهانی‌ نباشد. این جهانی‌بودن برای او، امری عارضی نیست، بلکه ذاتیِ هویت اوست. 💢 در این وضعیت، انسانِ ایرانی، مخصوصاً در شرایط پس از انقلاب اسلامی و ادعایِ جهانیِ آن، گرفتار یک وضعیتِ دوگانه در اعمال و هویت خویش است. او از یک‌سو، هر صبح و شب، با باورهای و اعتقادات جهانی اسلامی-ایرانی-شیعی درگیر است و از سوی دیگر، ابزارهای جهانی‌بودنیِ را تجربه می‌کند که نه اسلامی‌اند، نه ایرانی‌اند و نه شیعی‌اند.... مطالعه کامل یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔈 | موضوع | برای عاشورا سراغ چه کتاب‌هایی برویم؟ سلسله پادکست‌های 🔹آینه‌ای در برابر آینه‌داران🔹 🎙راوی: کوروش اسکندری میهمان برنامه: دکتر سعید طاووسی مسرور مجلس اول 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
Rebaat_Ayene_E1~1.mp3
20.83M
🔈 | ✅ موضوع | برای سراغ چه کتاب‌هایی برویم؟ سلسله پادکست‌های 🔹آینه‌ای در برابر آینه‌داران🔹 🎙راوی: کوروش اسکندری میهمان برنامه: دکتر مجلس اول دسته‌بندی کتب پیرامون عاشورا 2:00 ویژگی منابع تاریخی عاشورا 5:45 ما که به نحوی مخاطب پیام عاشورا هستیم باید به چه روایت متقنی تکیه کنیم؟ 10:25 روایتی از نوحه‌ها و نواهای سال دور 16:28 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
➖ در صورتی می‌توانیم از امام حسین(ع) استفاده کنیم که بنایمان باشد وگرنه یک مراسم دینی می‌شود که ارتباط‌اش را با زندگیِ امروزین ما از دست داده. در این صورت را که با احیاء حق ممکن است، از دست می‌دهیم و در عین دینداریِ معمولی از بهره‌مند نیستیم. آری! شور زندگی با احیای عشق به انسان‌ها، به زندگی برمی‌گردد... استاد طاهرزاده 🏴فرارسیدن ماه محرم، ایام سوگواری شهادت اباعبدالله الحسین تسلیت باد 🏴 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#گفتگو | #عصر_پرسش سومین قسمت ویژه‌برنامه «عصر پرسش» به همت رسانه فکرت برگزار می‌گردد: ☑️رادیکالیس
🔈 | موضوع |رادیکالیسم متوهم ▫️نقدی بر وضعیت روشنفکرپنداری در ایران معاصر 🎙گفتگو با: سیدجواد نقوی؛ خبرنگار حوزه علوم انسانی برنامه عصر پرسش ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
عصر پرسش نقوی.mp3
27.69M
🔈 | موضوع | ▫️نقدی بر وضعیت در ایران معاصر 🎙گفتگو با: ؛ خطاهای ذهنی صاحب‌نظران علوم اجتماعی در تحلیل میدان 11:00 خطای استراتژیک روشنفکران 13:00 گسست بین امر واقع و تئوری‌ها و مسائل اجتماعی 15:40 روشنفکری در ایران فاقد طرح پرسش بنیادی از وضعیت است 21:15 روشنفکران هیچ نسبتی با وضعیت پرمسئله و عجیب میدان ندارد! 29:50 ترجمه‌های ایدئولوژیک 33:25 سانسور آکادمسین ها در ایران 40:00 سیطره جهانی، علم و عقلانیت با افول روبرو شده است 43:50 وضعیت سیاست زدایی در جامعه 48:35 مقبولیت رادیکالیسم در جامعه 54:30 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
📩 مشخصه برجسته و ایرانیان آن است که در تمام اجتماعات کوچک و بزرگ خود، همچون ارباب جراید، به و اجتماعی امور می‌پردازند. به مناسبت یادروز او https://x.com/FekratOnline/status/1809899690038550746?t=_iAN93s_0flMxo46yk1M1A&s=35 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
🔈 #عصر_پرسش | #پادکست ✅ موضوع |رادیکالیسم متوهم ▫️نقدی بر وضعیت روشنفکرپنداری در ایران معاصر 🎙گفت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مهمترین خطای استراتژیک روشنفکران...! سیدجواد نقوی 💢«به نظر می‌رسد که نه فقط آقای نصیری بلکه بخش زیادی از بدنه دانشگاهی و بخش زیادی از بدنه روزنامه گران و اهل فکر و حتی بسیاری از روشنفکران، تقریباً در یک دهه گذشته حتی بیش از یک دهه گذشته وقتی میدان را می‌خواهند توصیف نمایند، سعی می‌کنند که میدان را با پیشفرض‌های فردی و ذهنی خودشان همراستا کنند. این مهم‌ترین شاید خطای استراتژیکی است که در این سال‌ها دیده شده است...!» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🗂 عنوان | «حافظه تاریخی ایرانیان» ✍🏻 سرمقاله دبیر تحریریه 📍 تاریخ همچون موجودی غیرقابل توصیف است که همواره خود را تن‌آورده می‌کند و تغییر وتضایف در آن دائمی است و مردمی که در بستر آن زندگی می‌کنند، همواره تغییرات را درک کرده و سپس فراموش می کنند تا برای حوادث دیگر جایی برای ثبت و درج داشته باشند. امروزه با ظهور جدید پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها در کوچکترین مقیاس‌ها، همچون تراشه‌های سیلیکونی ریز مقیاس، بازهم محدودیتی برای حفظ داده‌های بزرگ وجود دارد. پس ما که در زمان تسلط فناوری بر انسان هستیم این محدودیت را متوجه می شویم. درک این کرانمندی برای ثبت اطلاعات، درکی به وسعت تاریخ است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#پرونده_جدید 🗂 عنوان | «حافظه تاریخی ایرانیان» ✍🏻 سرمقاله دبیر تحریریه 📍 تاریخ همچون موجودی غی
🔸انسان چون مدنی است امورات خود را به صورت جمعی پیش برده است. انسان در طول تاریخ خود، دائم در حال یک نیز هست. این تجربه جمعی که مبتنی بر و کردن رویدادها و اتفاقات جمعی است پس از شکل‌گیری مناسبات جدید همچون بار معنایی دیگری نیز یافته است، چرا که ساخت ملیت جدید موجب اتمسفر سیاسی ـ اجتماعی مشترک نیز شده است. 🔹با ظهور رسانه‌ها این مشترک تقویت شده است. از طریق رسانه‌ها افراد به دنیاهای یکدیگر نزدیک شده‌اند و اخبار تحولات سیاسی و اجتماعی ملت‌ها و فرهنگ‌های مختلف هم به آن افزوده شد. یک ملت یک سرمایه عظیم برای آن‌هاست که آن‌ها در پیچاپیش لحظات دشوار پیشرو رهنمون می‌سازد و در واقع می‌تواند به عنوان بخشی از هویت آن ، موجب استعلای آن گردد. 🔸 ما مسلمانان به کرات از این حافظه تاریخ رنج برده‌ایم. توصیه پیامبر اکرم (ص) به پاره جکر بودن دختر مبارکشان که تنها چندماه بعد از رحلت پیامبر(ص) در خاطر مردم نماند. از پیمان‌شکنی مردم و فراموشی بیعت مردم با علی بن ابی‌طالب(ع). از فراموش کردن کید و مکر معاویه در صفین و... تا فراموش کردن نامه هایی که کوفیان نوشتند و چند روز بعد فراموش کردند و در مقابل او ایستادند. هر برگ مملو از این تجربه‌ها و عهد‌هایی که مایه نشدند و گویی این جامعه دریافتی از حافظه تاریخی خود ندارد. 🔹 در ایام محرم هستیم و محرم برای ما یک حیات دوباره است و از آن جایی که هروز ٍ و همه جا است، در پرونده جدید می‌خواهیم به بازخوانی حادثه عاشورا با رویکرد مسئله « _تاریخی» بپردازیم که چه شد در کمتر از 60 سال مردم از بیعت با علی ابن ابی‌طالب (ع) به شهادت فرزندش رسیدند... 🔸مسئله حافظه‌تاریخی، فقط یک موضوع تاریخی نیست بلکه نقطه‌عطف زمانه جدید ما نیز هست. به ویژه در صد سال اخیر، فراز و فرودهای جامعه ایرانی بسیار اهمیت داشته است. از آنرو که در از طریق دستکاری و اختلال در سیستم حافظه تاریخی یک ملت آن را می‌کند و به بردگی می‌کشاند سزاست که بیشتر به این مهم بپردازیم. از زحمت یک ملت برای و نتیجه‌ای که به باد رفت و فراموشی دست استعمار انگلیس و شوروی در ایجاد تفرقه و بعدها نیز مصدق در 28 خرداد و... همه این‌ها می‌توان مطمع نظر باشد. 💢به نظر تیم اتاق فکر رسانه فکرت، بعد از برگزاری یک پرشور شاید بی‌جهت نباشد که این مسئله کلیدی را باز کنیم و اندکی پیرامون آن به بحث پرداخته و وضعیت جامعه اکنونی خود را مورد پرسش قرار دهیم. همه این‌ عوامل موجب شده در پرونده جدید جاری به بررسی مفهوم حافظه تاریخی در امتداد تاریخ از عاشورا و صدر اسلام تا تاریخ صدساله اخیر و نیز در نهایت به وضعیت حافظه تاریخی جامعه ایرانی بپردازیم... مطالعه کامل یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
هدایت شده از مجله خردورزی
📍رونمایی از جلد شماره پنجم مجله خردورزی ➖تبیین دستاوردها و ترسیم ضرورت توسعه علوم شناختی؛ ⚠️ تهاجم شناختی در کمین ❓چرا غفلت از علوم شناختی، جوامع مختلف را استعمار زده می‌کند؟ ✔️ برخی از مطالب این شماره: 🟢 معمار اقتدار ایران پنج گفتار پیرامون کنش‌های علمی و عملی دانشمند شهید دکتر محسن ‌فخری‌زاده در عرصه علوم‌شناختی‌ و امور دفاعی 🔺نماز، سلاح مبارزه با اومانیسم مکاتب سکولاریستی چگونه مقاصد انسان را منحرف می‌کنند؟ 🔺نبرد میان اذهان دکتر هدایت صحرایی در گفتگو با مجله خردورزی: وقایع 1401 بر پایه نوروتکنولوژی و ابزارهای جنگ شناختی بود 🔺علوم‌شناختی در احتضار پاسخ‌هایی به ادعای مرگ علوم شناختی ➕ گفت‌وگوهایی با: دکتر عبدالحسین خسروپناه، دکتر مهدی گلشنی، دکتر ابراهیم آزادگان، دکتر ابراهیم اصولی و... 🖌 نقاشی جلد: آرش فروغی 🛒 پیش‌خرید به‌زودی آغاز خواهد شد... 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
🔈 | موضوع |هفت دریچه به سوی عاشورا (۱) سلسله پادکست‌های 🔹آینه‌ای در برابر آینه‌داران🔹 🎙راوی: کوروش اسکندری میهمان برنامه: استاد محمّد اسفندیاری مجلس دوم 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
Rebaat_Ayene_E2~1.mp3
22.93M
🔈 | موضوع |هفت دریچه به سوی (۱) سلسله پادکست‌های 🔹آینه‌ای در برابر آینه‌داران🔹 🎙راوی: کوروش اسکندری میهمان برنامه: استاد مجلس دوم بحث پیرامون هدف قیام عاشورا 2:49 نظریه اول: امتناع از بیعت یا دفاع 7:35 اشکال این نظریه 9:10 نظریه دوم: حکومت و شهادت 10:30 اشکال این نظریه: 13:28 نظریه سوم: شهادت تکلیفی 14:10 اشکال این نظریه 16:00 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
➖ افسوس که شیعه بیشتر بر گریست و کمتر در اندیشید. شیعه عاشورا را نگاه داشت، اما درست نشناساند... هر قطره‌ای از اقیانوس عاشورا، یک شعور ناب قوی و یک محتوای ژرف غنی و یک مکتب آموزنده انسانی، و یک ترتیل خونبار آیات قرآنی، و یک سجده مترتم نورانی، و یک سیال حیات آفرین اخلاقی، و یک حماسه پویا در صیرورت‌های بلند آهنگ بشری است...🏴 علامه محمدرضا حکیمی قیام جاوید 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
| 📌نقدی بر وضعیت روشنفکرپنداری در ایران معاصر 🖇سید جواد نقوی، خبرنگار حوزه علوم انسانی 🔸به‌نظر می‌رسد که نه فقط آقای نصیری بلکه بخش زیادی از بدنه دانشگاهی و بخش زیادی از بدنه روزنامه‌گران و اهل فکر و حتی بسیاری از روشنفکران، تقریباً در یک دهه گذشته حتی بیش از یک دهه گذشته وقتی میدان را می‌خواهند توصیف نمایند، سعی می‌کنند که میدان را با پیش‌فرض‌های فردی و ذهنی خودشان همراستا کنند. 🔹آقای نصیری تخیلی را دارد راهبری می‌کند که نه تنها اجتماعی نیست بلکه حتی به یک شکلی به یک سمت و سوی متوهم‌گونه و دور از تمام صحنه‌های حقیقی است. یعنی دیگر شاید دورترین صحنه حقیقی را ایشان دارد اعمال می‌کند. مطالعه کامل گفتگو در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#کلیپ 🎞 مهمترین خطای استراتژیک روشنفکران...! سیدجواد نقوی 💢«به نظر می‌رسد که نه فقط آقای نصیری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 روشنفکران ایرانی و پایان دموکراسی سیدجواد نقوی 💢«در یک چنین شرایطی پرسش اساسی این است که آیا می‌شود از صحبت کرد؟ آیا نمی‌شود آن ایده جهانی‌سازی و را دوباره برقرار کرد؟ ولی اهل فکر و _انسانی در ایران ترسش این است که چیزی بگوید تا جمهوری اسلامی سود کند! حال که مسئله نیست بلکه _غرب به صورت خودکار در حال نقض شدن است ولی شما نمی‌بینید یک کسی حتی را ببینید...!» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔰«عاشورا، سنگری برای مبارزه با انحراف است» ✍🏻 سید یحیی یثربی، نویسنده و استاد فلسفه و کلام 📍داشتن امکانات و زمینه نعمت بزرگی است، اما اگر دو چیز وجود نداشته باشد، این امکانات به حال ما هیچ سودی نخواهند داشت و آن دو چیز عبارتند از: آگاهی و شناخت صحیح چنین امکاناتی و نیز توان بهره‌برداری از آنها. برای مثال، اگر کشوری نفت داشته باشد، وقتی به نتیجه‌ مطلوب می‌رسد که اولاً بداند که ذخایر نفتی دارد، ثانیاً بتواند از آن بهره‌برداری کند؛ یعنی استخراج کند و بفروشد. بنابراین، اگر ندانیم چه داریم و نتوانیم از آنچه داریم بهره‌برداری کنیم، فرصت را از دست می‌دهیم و گرفتار خسارت و زیان می‌گردیم... 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#یادداشت 🔰«عاشورا، سنگری برای مبارزه با انحراف است» ✍🏻 سید یحیی یثربی، نویسنده و استاد فلسفه و کل
🔸 طبیعی است که هرگاه جامعه‌ای نتواند از امکانات خود بهره بگیرد، دیگران از آن امکانات بهره می‌گیرند. از اینجاست که پیشوای پرهیزگاران، علی (ع) به ما هشدار می‌دهد که مبادا دیگران در عمل به قرآن از شما پیشی بگیرند (نهج‌البلاغه: نامه‌ی 47). عاشورا و قیام امام حسین (ع) برای اسلام و تشیع ذخیره‌ بزرگی است، به شرط آنکه این ذخیره‌ بزرگ را به درستی شناخته، راه و روش بهره‌گیری از آن را بدانیم. 🔹 عاشورا حرکتی است در جهت سه هدف اصلی اسلام که عبارتند از: 1- غفلت‌زدایی از ذهن انسان و حركت دادن او به سمت خداوند. 2- تنظیم زندگی دنیا در جهت سعادت اخروی. یعنی دنیای انسان‌ها به گونه‌ای مدیریت شود که زندگی خوب و خوشی داشته باشند و در عین حال، به سعادت آخرت نیز دست یابند. 3- پاسداری از اعتبار و اصالت انسان و رها ساختن او از قید و بند سلطه‌ها و قدرت‌های شیطانی. 🔸از اینجاست که عاشورا اهمیت بسیاری پیدا می‎کند، زیرا با عاشوراست که می‎توان جلوی انحراف‎ها و تحریف‎ها را گرفت و تامین این سه هدف تضمین می‎شود. عاشورا یعنی مبارزه، یعنی ایستادگی دربرابر ظلم و فساد، یعنی ایستادگی در برابر فریب و خرافه، یعنی پیگیری همان روشی که رسول خدا (ص) اعلام فرمود که در دین من ریاضت و رهبانیت جایی ندارد! دین من، دین تلاش و تکاپوست در جهت حق و حقیقت. 💢 از این رو، ما باید از عاشورا در جهت ترویج این آرمان‎ها و اهداف بهره بگیریم. عاشورا پرچم بلند حسینی است برای مبارزه با طاغوتیان و سلطه‎جویان هر زمان. عاشورا پرچم بلندِ یکتاپرستی، مدیریت مادی و معنوی صحیح جامعه و رفع ستم و تبعیض است و ما نباید این ذخیره‌ بزرگ را با غفلت از دست بدهیم. تجاوز به حقوق انسان و ستم و تبعیض و شرک و فساد همیشه امکان دارد، از این رو عاشورا سنگر همیشگی ما برای مبارزه با فساد و انحراف است، از اینجاست که گفته‌اند: هر روز عاشوراست و همه جا کربلا. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🖇 «عاشورا همواره نقطه‌ی آغاز حرکت‌های عظیم در تاریخ اسلام بوده است. عاشورا مشعل بزرگ زندگی و آزادگی است. در حرکت اخیر ملت ایران نیز از نیروی توفانگر عاشورا استفاده بسیار شد، لیکن سخن اصلی عاشورا، یعنی نماز و عدالت، چنانکه باید مطرح نگشت و اگر گاه گفته شد از حد حرف نگذشت. نماز توجه به بی‌نیازهای خداست و عدالت توجه به نیازهای خلق خداست... ما نسبت به عاشورا مدیونیم؛ و ادای دین جز از راه تحقق‌بخشی به اهداف عاشورا عملی نخواهد شد. » 📚 علامه محمدرضا حکیمی قیام جاوید ، ص 133 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔰 قرائت‌های مدرن از عاشورا ✍️ حمید پارسانیا 📍عاشورا واقعه‌ای ‌بس عظیم است. قامت این واقعه در امتداد شخصیت سالار شهیدان حسین بن علی علیه السلام تا قیامت قد برکشیده است و ادراک و احساس هر فرد و یا جمع از جایگاه آن فرد و یا جمع در صحنه قیامت خبر‌ می‌دهد.ادراکات، احساسات، قرائت‌‌ها و روایت‌‌هایی که افراد و گروه‌ها در طول تاریخ نسبت به عاشورا دارند به نوبه خود نحوه حضور و مواجهه آنان با این واقعه عظیم را نشان‌ می‌دهد. عاشورا آینه‌ای تمام نماست در برابر چهره همه کسانی که در طول تاریخ از قبال آن می‌گذرند و ناگزیر به آن‌ می‌نگرند این آینه افق فهم، در یافت و فرهنگ همه آنان را آشکار می‌کند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#یادداشت 🔰 قرائت‌های مدرن از عاشورا ✍️ حمید پارسانیا 📍عاشورا واقعه‌ای ‌بس عظیم است. قامت این واقع
🔸هر قوم هر گروه و هر فرهنگ در هر مقطع تاریخی و در هر موطن جغرافیایی با قرائت و تفسیری که از عاشورا ارائه‌ می‌دهد افق نگاه و نحوه زیست و زندگی خود را به تصویر‌ می‌کشاند و به همین دلیل تحولات تاریخی و فرهنگی در جهان اسلام با تغییر روایات و قرائات عاشورا همواره قرین و همراه بوده است. 🔹رویکرد‌‌های روشنفکری چپ در دهه پنجاه برای نخستین بار قرائت و تفسیر ایدئولوژیک انقلابی و در عین حال سکولار و مدرن خود را از عاشورا ارائه دادند و بدین ترتیب تصویر خود را در کنار تصاویر تاریخی‌ای ‌قرار دادند که سنت متکثر فرهنگی جهان اسلام در آینه عاشورا ترسیم کرده بود. 🔸افول روشنفکری چپ در سطح جهانی و منطقه‌ای و غلبه لیبرالیسم متاخر ناگزیر قرائت‌‌ها و روایت‌‌های جدیدی از عاشورا را به دنبال آورده و‌ می‌آورد. این قرائت‌‌ها به رغم مخالفت با بعد انقلابی چپ قرائت‌‌های روشنفکرانه در تقابل با روایت‌‌های متکثر تاریخی عاشورا نیز قرار داشته و از مبانی و اصول معرفتی مدرن بهره‌ می‌برند. 🔹ویژگی مشترک قرائت‌‌های مدرن حذف ابعاد قدسی و معنوی متعالی و آسمانی عاشورا و فروکاستن عاشورا به ابعاد تاریخی فرهنگی آن، به عنوان برساختی صرفاً بین الاذهانی است. در این قرائتها از همه ظرفیت‌های منازعات تاریخی ظاهرگرایان و متکلمان اشعری برای تبدیل عنصر محوری عاشورا یعنی امام (علیه السلام) به انسانی صرفاً زمینی و دنیوی استفاده می‌شود و به موازات آن به گونه‌ای شتابزده همه آنچه که در باب ابعاد ملکوتی و آسمانی مقام امام بیان می‌شود به عنوان غلو تاریخی دوران صفویه و مانند آن معرفی‌ می‌گردد، بدون آنکه موازین اولیه مربوط به سنجش میراث مکتوب و یا آنکه قواعد و ضوابط علمی برای توصیف منازعات تاریخی کلامی شیعی رعایت شود. 💢 انکار ساحت معنوی و آسمانی امام در حقیقت انکار ابعاد معنوی و متعالی انسان است و چشم پوشیدن از حقیقت معنوی و قدسی انسان به نسیان و دوری از ساحت متعالی و مقدس هستی بازمی گردد. چشم فرو بستن بر مقام و منزلت امام نشان از عبور از مقام انسان و ظلم به حقیقت انسانیت دارد و این امر نیز به نوبه خود حاکی از نسیان و فراموشی حق سبحانه و تعالی است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#پرونده_جدید 🗂 عنوان | «حافظه تاریخی ایرانیان» ✍🏻 سرمقاله دبیر تحریریه 📍 تاریخ همچون موجودی غی
📌 «حــافظه تــــاریخـــی» رسانه فکرت متناسب با پرونده اخیر خود از پژوهشگران و نویسندگان برای نگارش یادداشت رسانه‌ای پیرامون موضوع «حافظه تاریخی ایرانیان» دعوت به عمل می‌آورد. 🟩 بررسی ۸ محور کلیدی پیرامون طرح حافظه تاریخی؛ 🔹یادداشت‌های ارسالی باید حداکثر ۱۵۰۰ کلمه و حتی‌الامکان دارای ارجاع‌دهی مناسب باشند. 🔹حق‌الزحمه نگارش یادداشت بر اساس تعداد کلمات و طبق اِشِل وزارت علوم پرداخت خواهد شد. 📩 مهلت ارسال آثار: آخر تیرماه ۱۴۰۳ 🌐 لینک ارسال آثار: @Rasoul1414 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞 قیام عاشورا و تمدن اسلامی حجت‌الاسلام خسروپناه 💢«در قیام هم اصلاح در اسلام رخ داد و هم تشیع احیا شد و هم با اسلام و احیای تشیع، پدید آمد...» ➕فایل کامل نشست را در «آپارات» فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر