12.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ|#نشست
🎞 مهاجرت، تنها راه موفقیت..؟!
👤حسین میرزایی؛
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
📍بازنمایی رسانهها به نحوی است که زندگی در محرومترین نقاط جهان را مطلوبتر از زندگی در ایران میدانند و راهی جز مهاجرت برای موفقیت تصویر نمیکنند.
بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net
📌تغییر آرایش انجمن حجتیه
✍🏻سید علی موسوی
🔸حرف و حدیث در مورد انجمن حجتیه در کلیشههای دهه 60 باقی مانده است. همانطور که تلقیها در مورد بیوت مرجعیت همینطور. جریان خط امامی در دهه 60 خط اول انتقاد به این دو جریان بودند. نماد بارز آن کتاب حزب قائدین زمان عمادالدین باقی است که با یک تیر هر دو نشان یعنی انجمن حجتیه و آیتالله خویی را نشانه میگیرد؛ اما از ابتدای دهه 80 تغییرات قابل توجهی در دو طرف این طیف اتفاق افتاد.
🔹در گذشته قالب عمومی ارتباط انجمن حجتیه همان جلسات مذهبی سنتی بود. به دلیل تمرکز بدنه انقلابی در فعالیتهای سیاسی یا فعالیتهای فرهنگی دارای بروز سیاسی، فضای ارتباط با بدنه متأثر از فضاهای اخلاقی و فرهنگی غرب تقریبا خالی شده بود. از سویی میل معنوی طیف گستردهای از جوانان و نوجوانان دارای گرایش فرهنگی به ولنگاری غربی در کنار زاویه دید منفی نسبی این طیف به حاکمیت سیاسی ایران، فرصت خوبی برای یارگیری انجمن فراهم آورد. حاکمیت نیز فضایی را برای این جریان در این زمینه باز کرد. این جریان توانست در فضای معنوی و جلسات عمومی با استفاده از جذابیتهای متعددی، از میان این طیف از جوانان یارگیری کند.
🔸توسعه قدرت انجمن در انتهای دهه 80 باعث ایجاد محدودیت در این جنس فعالیتهای این جماعت شد و از این رو انجمن به همان قالب سنتی ارتباط خود بازگشت؛ اما یک تغییر اساسی در آن پدید آمده بود و آن شکلگرفتن نوعی رواداری در مقابل فضای مدرن فرهنگی؛ همان که امروزه به عنوان اسلام صورتی میشناسیم اما به شکلی کاملا ملایم؛ دیگر انتقاد انجمن حجتیه از نظام اسلامی این نبود که چرا وضع حجاب و ولنگاری جوانان این طور است. این بحث از نقطه حساسیت انجمن حذف شده و تنها بعد «ولایتی» آن باقی ماند.
🔹از سوی دیگر اتصال کمرمق اصلاحطلبان با کارگزاران محافظه کار دولت هاشمی در این دهه تبدیل به یک بافت همگن شد و از سوی دیگر نوعی جدید از ایدئولوژی محافظهکار در مقابل انقلابیگری در این جریان شکل گرفت. طبعا این جریان سابقا خط امامی، روحانیت انقلابی را آلترناتیو خود میدید؛ از این رو به سمت ساخت زمینه ارتباطی با همان طیفی رفت که قبلا خود پرچم دشمنی با آنان را بلند کرده بود. نوع مناسبات اصلاحطلبان با انجمن حجتیه و بیوت مراجعی همچون آقای سیستانی و شبیری و ... حکایت از تغییر عمیقی در آرایش صحنه است.
🔸با این همه قدرت مذهبی جریان اصلاحطلب و خط امامی، بر روی ظرفیت معنوی جوانان و نوجوانان دارای گرایش فرهنگی به ولنگاری غربی استوار است. تا وقتی بدنه مومن به نظام اسلامی، پروژه ارتباط خود با این بدنه را در قالب اسلام صورتی دنبال میکند، تنها در حال دادن پاس گل به رقبای خود است. خلأ واقعی معنوی، نیاز به جدیگرفتن «عرفان» در فعالیت فرهنگی جمهوری اسلامی دارد؛ عرفانی که همچنان متاع «ممنوعه» است. هرچند امام خمینی در سال 58 نتوانست تفسیر و محفل عمومی عرفانیاش را ادامه دهد، اما بحران معنوی-اجتماعی، تغییر مناسبت ما با این پدیده را مطالبه میکند؛ پدیدهای که اگر «متاع حقیقی» در آن ارائه نشود، «متاع کاذب» بازار قاچاقش را پر خواهد کرد. ترس از بازار قاچاق نباید باعث بستن بازار حقیقی شود.
🔎#بازتاب_اندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net
#گفتگو| #نشست
🔰 خودسانسوری ممنوع..!
🎙دکتر اصغر مهاجری؛
🔸دلیل اینکه ما مشکل مهاجرت را نمیتوانیم حل کنیم، ما مسئله را درست بیان نمیکنیم و یا اصلاً مسئلهای بهنام مهاجرت نداریم؛ ما که اینقدر درگیر مهاجرت هستیم، چرا وزارت مهاجرت نداریم؟ چرا یک سازمان متولی مهاجرت نداریم؛ زمانی که من چنین بحران مهاجرتی ـ جمعیتی دارم، در قالب مهاجرت؛ که یکی از متغیرها و فاکتورهای دقیق اندازهگیری رشد جمعیتی من هم هست، چرا من سازمان متولی ندارم؟ چرا من بنیانهای قدرتمند مطالعاتی ندارم؟
🔹اگر میل به تغییر است، تازه ما باید بررسی کنیم که چه شده که این شده؛ و بعد دچار خودسانسوری هم نشویم که در بیان واقعیتها در مورد مهاجرت علتهای اشتباهی را بگوییم. اگر عدهای رفتند خب من بیایم ساختارهای خودم را به چالش بکشم. خودم را تنبیه کنم، چه کردم رفتند؛ یک روزی یک کاری میکردم میآمدند و بعد هم نگاه کنم ببینم او چگونه دارد جذب میکند؟
➕برای مطالعه کامل این سخنرانی اینجا کلیک کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net
#مستند|#مسابقه
🎉🎊 سوالات مسابقه مستند «کاسبان ابتذال»
1️⃣ چهار علت نامسالهشدن فیلترینگ در ایران، کدامند؟
2️⃣ چه نسبتی بین عملکرد حاکمیت در حوزه اقتصاد و فرهنگ وجود دارد؟
3️⃣ با توجه به مبانی رسانههای جدید، چرا امکان فیلتر کامل آنها وجود ندارد؟
4️⃣ در نگاه انسان ایرانی، مقوله فیلترینگ و ارتباطات چگونه فهم میشود؟
❇️ شما میتوانید پاسخ سوالات را به آیدی ادمین ارسال کنید و از جوایز نقدی بهرمند گردید.
[لینک کانال یوتیوب]
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net
10.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ|#درسگفتار
🎞 ساینس، فقط فن نیست..!
👤سید جواد میری؛
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
📍اولین باری که ایرانیان با علم جدید روبرو شدند، آن را صرفا به مثابه ابزار فنی آن هم در ساحت نظامی تلقی کردند و به لایههای معنایی و مبنایی آن توجه نکردند.
بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net
هدایت شده از رادیو فکرت
نشست نقد و بررسی کتاب الحاد جدید.mp3
18.91M
💯🔊 #بشنوید
🔸 صوت نشست نقد و بررسی کتاب "الحاد جدید"
🎙 با حضور:
دکتر مهدی گلشنی
حجتالاسلام دکتر #حمیدرضا_شاکرین (نویسنده کتاب)
✍️ دبیرعلمی: حامد ساجدی
📅 یکشنبه ۲۳ دی ماه ۱۴۰۳
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#صوت I #نشست
#نقد_کتاب I #الحاد_جدید
🌐 منبع : کانال "پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی"
®️ آیدی کانال: @iictchannel
📼 رادیو فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@radiofekrat
@fekrat_net
#بازتاب
💠 نکوداشت زندهیاد دکتر عماد افروغ
👤با حضور اساتیدی همچون حسین کچوییان، حمید پارسانیا، علیرضا زاکانی و محمدخوش چهره
⏰زمان: سهشنبه ۲ بهمن ساعت ۱۰
🏢مکان: تهران، تالار ایوان شمس، ابتدای بزرگراه کردستان
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net
هدایت شده از انجمن بین المللی دانش اجتماعی مسلمین
13.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نماهنگ
🟠دکتر حسین کچویان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:
🔸ما گرفتار دنیایی شدهایم که دنیای ما نیست.
🔸ما ماندهایم و یک جهان نامرتبط باخودمان.
🔸مشکل ما در علوم جدید این است که نه میتوانیم در آنها مجتهد شویم (یعنی ما جامعهشناس نمیشویم و جامعهشناسی خوانده هستیم) و نه سوال جهان غرب سوال جهان ما است و نه پاسخ آن پاسخی است که مشکلی را از جامعه ما حل کند.
🔸ما خواهان یک فکر، یک دستگاه فکری و یک گفتمان هستیم که در قلمرو امر اجتماعی به ما امکان اندیشیدن متناسب با جامعه خومان بدهد.
📽 نماهنگ پخششده در اولین گردهمایی دانشگاههای فعال در علوم اجتماعی اسلامی
💢انتشار برای اولین بار
@fekrat_net
🌐 به کانال انجمن بینالمللی دانش اجتماعی مسلمین بپیوندید 👇
🆔 @muslim_social_sciences
📌انجمن حجتیه و سیاستورزی رندانه
✍🏻تقی دژاکام
🔸بسیاری تصور میکنند مخالفت امام خمینی با انجمن حجتیه به سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی برمیگردد و روزهایی که انجمن تصریح میکرد باید با هر حکومتی پیش از ظهور که عنوان اسلامی را یدک بکشد، مقابله کرد. همچنین به این دلیل که آنان میگفتند روال انجمن دخالت در سیاست نیست. اینطور نبود؛ امام از زمان حضور در قم و سخنرانیهای صریحش در درس و در فیضیه تا نجف و درسهای حکومت اسلامی و تا بعد از پیروزی انقلاب بارها و بارها گزاره غلط دخالت نکردن در سیاست را نقد و تخطئه کرده بود.
🔹درهرحال، برخلاف آنچه گاهی گفته میشود، مخالفت امام با انجمن حجتیه و مشی و تفکر آنان به هیچوجه مربوط به بعد از انقلاب نیست و به سالها قبل از پیروزی انقلاب برمیگردد. آیتالله محمدرضا رحمت از شاگردان امام که ۱۳ سال در نجف با امام بوده است نقل میکند:
🔸«سالهای اول ورود من به نجف بود؛ شاید یکی دو سال بعد از ورود امام در یک دیدار خصوصی در منزل امام با تعدادی از رفقای مشهد که یکی از آنان سؤال کرد، خانمی سی هزار تومان وجوهات بدهکار بوده است که این وجوهات را به آقای شیخ محمود حلبی داده است. امام فرمود: باید مجدداً بپردازد. امام جایز نمیدانست که وجوهات به آقای شیخ محمود حلبی که مسئولیت انجمن حجتیه را به عهده داشت داده شود. این مسئله برای من آنروز خیلی جالب بود، چون شناختی از وی داشتم و او را از جهت علمی آدم باسوادی میدانستم ولی متأسفانه رژیم از او سوء استفاده زیادی علیه نهضت میکرد و آنان تلاش میکردند مردم را از نهضت رویگردان کنند. بدینجهت امام نسبت به آنان خیلی حساس بود. اینمسئله حدود اوایل سال ۱۳۴۹ ﻫ. ش بود که سؤالات زیادی درباره انجمن حجتیه میشد. امام فرمود: هر گروه و دستهای که برخلاف مسیر حرکت مردم حرکت کند، مردم باید آنان را کنار بگذارند.»
🔹نکته دیگر در اینباره اینکه اگر کسی یا تشکیلاتی در سیاست دخالت نکند هم خود نوعی سیاست و سیاستورزی است! اینکه تو دربرابر یک جنایت و یک جنایتکار بایستی و موضع بگیری یک نوع دخالت در سیاست است و اینکه در برابر جنایت و جنایتکار سکوت کنی و حرفی نزنی و نایستی هم نوعی سیاستورزی رندانه است.
🔸بنابر این از آنان که چنین ادعایی دارند پذیرفته نیست که ما هم در زمان شاه و هم پس از انقلاب در سیاست دخالت نکردیم؛ شما، هم در آنزمان در سیاست دخالت کردید و هم در بعد از انقلاب سیاستورزی داشتید. وگرنه چرا باید تمام جلسات پرجمعیت شما در مشهد و شهرهای بزرگ در امنیت کامل و حمایت محکم شهربانی برگزار بشود آنهم در زمانهای که اگر کسی در همین مشهد و در مسجد کرامت یا در تهران و در مسجد هدایت میخواست بین دو نماز بایستد و دو کلمه درباره برخی مفاهیم اجتماعی مؤکد در قرآن سخن بگوید، اجازه نداشت و کارش به زندان ساواک میکشید.
🔹آخرین نکته هم اینکه چگونه هم گروههای سیاسی رسماً ضدانقلابی، چون مجاهدین و هم گروههای بهاصطلاح دینمداری، چون انجمن حجتیه و دیگر قاعدین، همزمان به این همپوشانی رسیدند که با برپایی حکومت اسلامی مخالفت کنند و از این بالاتر در این راه با هم دست بدهند و در بسیاری موارد از هم حمایت و دفاع کنند.
🔸اینکه در آنزمان اقدامات براندازانه نزدیکان آیتالله سیدکاظم شریعتمداری و حزب خلق مسلمان با فعالیتهای تروریستی مجاهدین خلق و پیکار و حزب خلق عرب و... با هم یک هدف و یک مسیر را طی کردند یا امروز همراهان سیدصادق شیرازی با ضدانقلاب داخل و خارج یک نقطه را هدف گرفتهاند معنی خاصی نمیدهد؟
🔹نسل جدید هنوز باید خیلی چیزها درباره تاریخ انقلاب بداند تا بتواند بسیاری از همپوشانیهای این روزها را هضم کند. آنها که این دادههای تاریخی و تحلیلی را دارند در انتقال آن به نسل جدید نباید کوتاهی کنند وگرنه به آینده خیانت کردهاند.
🔎#بازتاب_اندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net
#اطلاعیه
🚨 به اطلاع علاقهمندان میرسانیم که نشست «بررسی چالشهای امید اجتماعی در سینمایی که گذشت» فردا از ساعت ده صبح به صوت زنده از صفحه اینستاگرامی فکرت نیز پخش خواهد شد.
👤 آقایان اکبر نبوی، سیدعلی روحانی، آرش خوشخو، آرش فهیم و محمد قربانی سخنرانان این نشست هستند.
🏢 مکان: تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ولیعصر(عج) و برادران مظفر، پلاک ۹۰۷، خانه اندیشهورزان.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net
🚨🚨🚨 خبر مهم 🚨🚨🚨
👋 کانال جدید «فکرت» در تلگرام افتتاح شد.
🌱 با ما همراه شوید و از تولیدات متنوع اندیشهای لذت ببرید👇
🌐 https://t.me/fekratmedia
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net
8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ|#درسگفتار
🎞 اسلامیسازی، ابزار میخواهد..!
👤سید جواد میری؛
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
📍اسلامیسازی علوم به معنای خروج از سیطره دیگری یعنی همان غرب است اما باید توجه داشت که با استفاده از ابزار همان دیگری یعنی با استفاده از ساینس نمیتوان این کار را انجام داد.
بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net