📌#یادداشت
🔸 من معتقدم که طبقه سرمایه داری در قرن هفده و هجده هنوز مجبور بودند انقلابی باشند چون نیاز داشتند. لازمه #انقلابی_بودن این است که شما ایدئولوژی داشته باشید و دعوت به تغییر بکنید. اگر شعارهای آنها را ببینید، حرف از صلح دائم، رفاه فراگیر، پیشرفت و غلبه بر مرگ و... می زنند.
🔸 در قرن بیستم اینها همه چیز را گرفته اند و احساس می کنند هر نوع تغییری و هر نوع دگرگونی رادیکال ضد اینهاست. بنابراین به خصوص موج جهان سوم را می بینند و خیلی وحشت زده می شوند. لذا مجبورند این را عوض کنند و به آرمانگرایی تحت عنوان #ایدئولوژی حمله می کنند چون ایدئولوژی در غرب نماینده آرمان گرایی بوده است. اینجا مسئله موج #نئولیبرالیسم پیش می آید...
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
فکرت
📌#یادداشت 🔸 من معتقدم که طبقه سرمایه داری در قرن هفده و هجده هنوز مجبور بودند انقلابی باشند چون نیا
✍️ استاد شهریار زرشناس
📌ایدئولوژی نئولیبرالیسم: حمله به آرمان گرایی انقلابی به اسم ایدئولوژی
🔸 اینجا مسئله موج #نئولیبرالیسم پیش می آید. من قائل نیستم که لیبرال ها این کار را کرده باشند بلکه نئولیبرال ها کرده اند. یعنی لیبرال های کلاسیک که در قرن هجده و نوزده ایدئولوگ اند و منکر ایدئولوژی نمی شوند. حتی سوسیال دموکرات های نیمه اول قرن بیستم اینگونه نیستند.
🔸 نئولیبرال ها مسئله #اصلاح نقطه به نقطه یا اصلاح ریز را مطرح می کنند. شما اگر مناظره بین #پوپر و مارکوزه و بحثی که در مورد مهندسی اجتماعی اصلاحات گام به گام و ذره و ذره دارند را ببینید. پوپر می گوید نیازی نیست که ما کلیت ماجرا را به هم بریزیم. ما می توانیم در هر موردی اصلاحی جزئی بکنیم و این یعنی اینکه سیستم را حفظ می کنند. مفروض او این است.
🔸 اینها تعریفی از ایدئولوژی ارائه می دهند که آن را مجموعه ای از اندیشه های متصلب، متعصبانه، بسته، عاطفی و جزم اندیش نشان می دهند. رجوع کنید به تعریفی که داریوش #شایگان در کتاب «انقلاب دینی چیست» از ایدئولوژی ارائه می دهد.
🔸 مضمون آن تعریف این می شود که هر نوع حرکتی که بخواهد شما را به #تغییر دعوت کند و بخواهد آرمانی را برای یک دگرگونی بنیادین به شما بدهد و هر نوع حرکتی که بخواهد با بدنه اجتماعی برای بسیج آن نزدیک بشود و بخواهد این تغییر را ایجاد کند، معادل ایدئولوژی می گیرد.
🔸 نکته بعدی این است که اگر ما به تعریف اصلی ایدئولوژی که گفتیم مجموعه ای از دستورالعمل های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است که از عقل مدرن درآمده، نئولیبرالیسم هم کاملا ایدئولوژی است. نئولیبرالیسم وقتی برنامه #خصوصی_سازی و تعدیل و دولت کوچک را مطرح می کند، همه این برنامه ها ایدئولوژیک است با این تفاوت که آنها آرمان گرایی به عنوان زیر و رو کردن را مطرح نمی کنند وجز به جز در افق وضع موجود حرکت می کنند.
🔸 لذا نئولیبرالیسم یک صورت ایدئولوژیک است، منتهی مسئله آنها این است که تعریف ایدئولوژی را به سمت آن دسته از ایدئولوژی هایی می برند که بیشتر می خواهند حرکت های #انقلابی و آرمان گرایانه بکنند و آنها را تحت عنوان بی خردی مورد حمله قرار می دهند.
🔸 از سال های دهه ۱۹۶۰ که این مباحث در غرب مطرح می شود دهه ۴۰ ماست. شما دقت کنید دهه ۴۰ و دهه ۵۰ ما این حرف ها در کشور ما نیست و از اواسط دهه ۱۹۸۰ درست جریان نوظهور نئولیبرالی در داخل کشور ما که محور آن عبدالکریم #سروش است، این حرف ها را مطرح می کند.
🔸 اولین بار که سروش در سال های ۶۹ و ۷۰ مجال پیدا می کند و آن #نقاب_نفاق را بر می دارد در سخنرانی هایی مانند فربه تر از ایدئولوژی و بحث های او در مورد شریعتی و... این حرف ها را مطرح می کند و این موج می آید و یکسره از زرادخانه نئولیبرال ها استفاده می کنند. زرادخانه ای که از سال های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ تولید شده است. آن زرادخانه #ناتوی_فرهنگی است.
🔸 هوشنگ #گلشیری به عنوان نماینده نوعی ادبیات فرمالیستی یا تکنیک گرا یا به قول بنده تکنیک زده در سال های دهه ۴۰ یک جریان منزوی است که حتی بدنه #روشنفکری ایران آن را جدی نمی گیرد چون آن زمان گرایش رئالیستی حاکم است. همین آدم در دهه ۱۳۶۰ به بعد به الگوی اصلی ادبی ما تبدیل می شود. نه فقط بر کلیت جریان ادبیات روشنفکری ایران غلبه می کند حتی از بچه های مذهبی هم تغذیه می کند و کلی از آدم های #حزب_اللهی و بچه های نویسنده حوزه هنری را هم به سمت خود می برد.
🔸 باید توجه کرد که ادبیاتی که #ایدئولوژی_زدایی می کند چه چیزی را توجیه می کند؟ وضع موجود را #توجیه می کند. پس خودش کاملا #ایدئولوژیک است.
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
4_5890980854045345676.mp3
9.06M
🔊 فایل صوتی
سخنرانی دکتر هادی البرزی
🔶 موضوع|اخبار جعلی و تغییرات رسانه ای
نشست علمی «عصر پسا حقيقت، جامعه شبکهای و رشد اخبار جعلی»
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
🔹تفاوت خبرجعلی با شایعه چیست؟!
🔹 نظام سازمان های رسانه ای با چه تغییراتی مواجه شدند؟! این تغییرات تا چه میزان بر مخاطبین وصحت پیام تاثیرگذار بوده است؟!
🔹در شبکه های اجتماعی سطح مخاطبین دستخوش چه تغییراتی شده است؟!
🔹شخصی سازی در رسانه های امروزی چه تاثیراتی بر مخاطبین دارد؟!
🔺در این صوت می شنوید:
«در عصری زیست می کنیم که به جای راستی و حقیقت، احساس و عواطف و لایک گرفتن غلبه دارد. امروزه عصر دیده شدن و سلبریتی هاست. جابه جایی از مراکز و مراجع فکری صورت گرفته است. سابقا اعتبار از خود دانش و حرفه می گرفتند ولی امروزه با سلبریتی هایی مواجه هستیم که تمام و کمال اعتبار آنها به دیده شدن است.»
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت
🔸 مسئله عزاداری همواره در طول تاریخ توسط برخی روشنفکران و همچنین گروههای افراطی مانند وهابیت که آن را شرک میدانستند، مورد شبهه و حمله قرار گرفته است. قلمها و ذهنهای بیماری هر از چند گاهی به مسئله عزاداری پرداخته و آن را مورد هجمه قرار داده است. به عنوان مثال یک اندیشمند منتسب به جریان اصلاحات گفته بود: «ما شاد نیستیم چون فقط امام حسین (ع) را محور قرار دادهایم!» یا یکی از روزنامه های این جریان نوشته بود: «سال های فراوان و بلکه قرنها این بزرگداشت (قیام عاشورا) حاصلی جز تأثر، حزن و اشک آوری نداشته.» آنها که معتقد بودند «عاشورا معلول تعارضهای قومی و نتیجه خشونت پیامبر (ص) در بدر و حنین بود.» به طریق اولی در مورد عزاداری هم چنین اعتقادی داشته و عزاداری را علت خشونتهای اجتماعی میدانند.
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
فکرت
📌#یادداشت 🔸 مسئله عزاداری همواره در طول تاریخ توسط برخی روشنفکران و همچنین گروههای افراطی مانند وه
✍️ بخش دین و اندیشه خبرگذاری مهر
📌آیا عزاداری موجب افسردگی است؟!
🔸 یکی از پرسشهای چالش برانگیز پیرامون مذهب تشیع این است که آیا مذهب شیعه، مذهبی غمبار و اندوهناک است که پیروان خود را به سوگواری دعوت میکند؟ چندی پیش عبدالکریم سروش با تأسی به آموزههای عرفان مولوی بارها بر دینداری شادمانه و پرهیز از غم و اندوه تأکید کرده است. سروش در یکی از سخنرانیهای خود دینداری شیعیان را دینداری غمگینی معرفی میکند و می گوید: «دینداری مولوی اینگونه نیست. شیعیان هر چیزی را بهانه میگیرند برای غصه و غمناک ساختن حوادث تاریخی؛ مگر عمر و عثمان کشته نشدند؛ چرا اهل سنت اشک نمیریزند؟ اشک نزد مولوی قیمتی است نباید همه جا هزینهاش کرد.»
🔸امام خمینی (ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی در پاسخ به این شبهه که عدهای ملت ایران را ملت گریه نامیدهاند، فرمودهاند: «این را دیگران القا کردند به شماها که بگویید ملتِ گریه! آنها از همین گریهها میترسند، برای اینکه گریهای است که گریه بر مظلوم است....فریاد مقابل ظالم است اینها میبینند که این مجالس، مجالس روضه، ذکر مصائب مظلوم و ذکر جنایات ظالم، در هر عصری [مظلومان را] مقابل ظالم قرار میدهد. اینها ملتفت نیستند که اینها خدمت دارند میکنند به این کشور؛ خدمت دارند میکنند به اسلام…بازی این بزرگها را نخورید. اینها خیانتکارند! اینهایی که تزریق میکنند به شما «ملت گریه»، «ملت گریه»، اینها خیانت میکنند. بزرگهایشان و اربابهایشان از این گریهها میترسند».
اینکه گریه، عامل افسردگی میشود را هم از منظر روانشناسانه و هم از منظر مبانی دینی میتوان مورد مداقه قرار داد. در ادامه گزارش پیش رو در گفتگو با دکترسیدعلی مرعشی روانشناس به بررسی این مسئله پرداختهایم:
متن گفتگو را در لینک ذیل بخوانید:
🌐mehrnews.com/news/4677603
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊 فایل صوتی
سخنرانی دکتر محمدحسین ساعی (دکتری رشتۀ علوم ارتباطات و عضو هیئت علمی دانشکدۀ صدا و سیما)
🔶 موضوع|ضرورت بحث از خبرجعلی در رسانه های امروزی
نشست علمی «عصر پسا حقيقت، جامعه شبکهای و رشد اخبار جعلی»
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
⏰ تیر 98
🆔 @fekrat_net
🆔 @oloumejtemaie
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
4_5911494481139468023.mp3
13.62M
🔊 فایل صوتی
سخنرانی دکتر محمدحسین ساعی
🔶 موضوع|ضرورت بحث از خبر جعلی در رسانه های امروزی
نشست علمی «عصر پسا حقيقت، جامعه شبکهای و رشد اخبار جعلی»
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
🔹چگونه خود رسانه عامل فروپاشی تمدن غرب می شود؟!
🔹 اهمیت پرداختن به مساله خبر و گفتگو در تمدن غرب برای چیست؟
🔹چرا نباید دید صرف تکنولوژیک به رشد تکنولوژی داشت؟! و به تبعات فرهنگی و حقوقی این گستردگی توجه داشت؟!
🔺در این صوت می شنوید:
«ما در جامعه ایران ونخبگان خود به درک اهمیت پرداختن به اخبار جعلی نرسیده ایم.
غربی ها بر اساس مبنایی تمدنی را برپا کردند که اصول این تمدن با خبر جعلی دچار فروپاشی می شود لذا نخبگان آنها خبرجعلی را به عنوان یک مساله مهم در نظر می گیرند.»
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
4_6001191097840173983.mp3
16.08M
🔊 فایل صوتی
درسگفتار دکتر امیر خواص
🔶با موضوع: "فلسفه اخلاق"
▫️جلسه سوم
🔹تبیین چیستی گزاره اخلاقی
🔹معقول ثانوی و فلسفی و رابطه آن با گزاره اخلاقی
🔹بیان مکاتب اخلاقی به نحو اجمالی
لینک جلسه قبل👇
https://t.me/fekrat_net/850
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
☑️یک جهان روضه و یک ماه محرم داری...
🏴... و تو، ای آنکه در سال شصت و یکم هجری، هنوز در ذخایر تقدیر نهفته بوده ای و اکنون، در این دوران جاهلیت ثانی و عصر توبه ی بشریت پای به سیاره ی زمین نهاده ای، نومید مشو که تو را نیز عاشورایی است و کربلایی که تشنه ی خون توست و انتظار می کشد تا تو زنجیر خاک از پای اراده ات بگشایی و از خود و دلبستگی هایش هجرت کنی و به کهف حصین لازمان و لامکان ولایت ملحق شوی و فراتر از زمان و مکان، خود را به قافله ی سال شصت و یکم هجری برسانی و در رکاب امام عشق به شهادت برسی...🏴
شهید مرتضی آوینی
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت
در دانشِ مهم و جذّابِ بازاریابی (Marketing) منحنی یا چرخه بسیار معروفی در زمینه مدیریتِ محصول تا دستیابی به حدّاکثر موفقیّت در بازار وجود دارد که به منحنی یا چرخه عمرِ محصول یا خدمت یا به اختصار PLC (Product Life Cycle یاProduct life Curve ) شهرت یافته است. این منحنی علاوه بر محصول (کالا یا خدمات)، در مورد انسانها نیز قابل تعمیم و تحلیل است. همان طور که انسانها در طول عمر طبیعی خود مراحل مختلفِ پیش نوزادی، نوزادی، کودکی، نوجوانی، جوانی، میانسالی و کهنسالی را طی میکنند، محصولات و خدمات نیز از لحظه ورود و معرّفی به بازار به طور تقریبی همین روند را پشت سر میگذارند...
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
فکرت
📌#یادداشت در دانشِ مهم و جذّابِ بازاریابی (Marketing) منحنی یا چرخه بسیار معروفی در زمینه مدیریتِ م
✍️ مهدی حمزه پور
📌 منحنی عمر نخبگی
این منحنی بیان میکند که هر محصول یا خدمتی که به بازار عرضه میشود، در یکی از چهار موقعیتِ معرّفی، رشد، بلوغ و افول قرار دارد که متناسب با جایگاه آنها در منحنیِ مذکور، راهبردهای اختصاصی و ویژه ای برای آنها بیان شده است، البته ممکن است در جریان روند توسعه محصول یا خدمت، مرحله یا مراحلی هم قبل از مرحله معرّفی نیز در نظر گرفته شود که با توجه به اینکه ایده محوریِ منحنی یا چرخه عمر محصول یا خدمت فوق، تحلیل، تفسیر، ارائه راهبرد، راهنمایی و هدایتِ روشهای بازارسازی، بازارسنجی و بازاریابی برای محصول یا خدمت میباشد؛ از ذکر این مراحل خودداری میشود.
در مرحله معرّفی(Introduction)، محصول یا خدمت، تازه به بازار معرفی میشود و طبیعی است که هنوز ناشناخته است و میبایست اقدامات ترویجی و آگاه سازانه متنوّعی نسبت به محصول یا خدمتِ جدید طرّاحی شود تا مصرف کنندگان نسبت به آن اطلاع حاصل کنند. اگر این مرحله با موفّقیت طی شود، محصول یا خدمتِ جدید سهمِ بازارِ مناسبی پیدا میکند و در این صورت به مرحله رشد (Growth) وارد میشود. در این مرحله علاوه بر فعالیتهای ترویجیِ مرحلهی قبل، دامنه و تنّوعِ اقدامات آگاه سازانه و نیز کیفیت ارائه محصول یا خدمت توسعه مییابد و انتظار میرود که سهم بازار به طور چشمگیری افزایش یابد.
اگر به همین منوال، رشد کمّی و کیفیِ محصول یا خدمت ادامه یابد و نیز نوآوریهای متعدّدی در فرآیند تولید و عرضه اتّفاق بیافتد،وارد مرحله بلوغ (Maturity) میشویم. در این مرحله سهم عمده بازار در اختیار این محصول یا خدمت است که حفظ و نگهداری این شرایط بسیار مهم و در عین حال سخت و طاقت فرسا هست؛ به طوری که اگر در این مرحله همچنان مدیریت نوآوری در بهترین حالت اتفاق بیافتد به مرحله تعالیِ(Excellence) محصول یا خدمت می رسیم و اگر توجّه به این امر صورت نگیرد چه بسا به افول (Decline) یا مرگِ محصول یا خدمت یا برند (نما نام) خواهیم رسید. حال با توجه به منطقِ فرآیندیِ چرخه یا منحنی بالا و با یادآوری این نکته که در مورد انسانها نیز میتوان این مدل مفهومیِ مرحلهای را تصویر کرد، به نظر میرسد که در مسیر نیل به سرآمدی و نخبگی هم ما با یک منحنی یا چرخه عمر نخبگی یا به اختصار ELC Elite Life Curve مواجه هستیم.
در تشریح این موضوع میتوان بیان کرد که مرحله اول در این مسیر، استعدادشناسی در میان دانش آموزان مستعد و معرّفی آنان به جامعه نخبگانی با راهبرد تربیت و هدایت در قالب رهبری مستعدان میباشد. در این مرحله، طلوع و معرّفی فردِ مستعدِّ منتخب اتفاق میافتد که اگر در استقرار و اجرای راهبردِ این مرحله، راهبرد تربیت و هدایت، توفیق حاصل شود، به مرحله دوم یعنی رشد یا استعدادپروری با اتّخاذ راهبرد تربیت و حمایت (مادی و معنوی) با عنوان رهبری آینده سازان خواهیم رسید. در این مرحله، فردِ مستعدّ در مسیر خوبی قرار گرفته است و نیاز به درک و توجّهِ راهبردی برای رسیدن به مرحله سوم یعنی مرحله سرآمدی با راهبرد به کارگیری این سرمایههای انسانی در تصمیم سازی ها و تقدیر از زحمات گرانسنگ آنها در قالب سرآمدپروری یا رهبری سرآمدان هستیم.
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
4_6005931255676273938.mp3
2.86M
🔊فایل صوتی
🔶 پاسخ دکتر #محمد_حسین_رجبی_دوانی
🔸چرا #امام_حسین علیه السلام خانواده خود را به #کربلا بردند؟!
🔺 اما اینکه چرا حضرت خاندان خود را از مکه به سوی کربلا آوردند، خب می دانیم که امام علیه السلام توسط مردم کوفه دعوت شدند و دعوتی که هزاران نفربا بیعت خود با مسلم ابن عقیل او را رسمیت داده بودند و به امام عرضه داشته بودند که کوفه مشتاق ورود شماست و هر چه زودتر به ما ملحق شوید تا با شما مقابل یزید بایستیم، همان خطری که در مدینه امام را تهدید می کرد در مکه هم رخ می داد. حالا هم که مردم کوفه دعوت کرده اند و امام بنا دارد به کوفه برود با این استقبالی که صورت گرفته و بیعت گسترده ای که کردند و مسلم ابن عقیل هم نوشته که کوفه آماده پذیرش قدوم شما هست، العجل...العجل... امام تصمیم داشتند به کوفه نقل مکان کنند و خانواده حضرت در کوفه مقیم خواهند شد. مثل دورانی که امیرالمومنین علیه السلام مرکز خلافت را از مدینه به کوفه آورد. بعد اگر لازم باشد بایزید لعنه الله وارد جنگ شوند امام علیه السلام خانواده را در کوفه قرار خواهد داد و خود برای جنگ بیرون می روند همانگونه که امیرالمومنین علیه السلام خانواده خود را در کوفه قرار داده بود و برای مقابله با معاویه به صفین رفت.
🆔 @rajabidavani
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
4_6005931255676273941.mp3
17.52M
🔊 فایل صوتی
سخنرانی حجت الاسلام #عالم_زاده_نوری
🔶 موضوع| #توسعه_قلمرو_اخلاق در #عصر_خمینی
مدرسه انقلاب اسلامی
🔹ساحت حوزه اخلاق در قدیم چه بود؟! پس از انقلاب اسلامی و امام خمینی چه تغییری اتفاق افتاد؟!
اتفاقی بعد از انقلاب افتاده است که امروزه به خوبی می فهمیم این تقسیم بندی پیش از انقلاب جامع نیست و پاسخگوی تبیین تمام معارف اخلاقی دین اسلام نیست.
🔹امام خمینی یک نگرش احتماعی پدید آورد متناسب با فهم عمیق نسبت به منظومه دین پدید آورد.
🔹همانگونه که نسبت به خود و خدا و آحاد مردم وظیفه داریم، نسبت به جامعه پیرامون خود همان وظیفه را داریم.جامعه حقیقتی فرای آحاد انسان است!نظام روابط، شبکه مناسبات، ساختارها، نهادها، سازمان ها، شخصیت های حقوقی، نظام مقررات، قانون، فرهنگ و.... است که همه اینها ماهیتا یکی است و این چیزهاست که جامعه را شکل می دهد.
🆔 @fekrat_net
🆔 @madreseh57ac
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
4_6005931255676273945.mp3
29.37M
🔊 فایل صوتی
سلسله درسگفتار #آینده_ایران
🔶سخنران | دکتر #فواد_ایزدی
موسسه آفاق حکمت
🔴 تقابل ایران و آمریکا از کجا ناشی شده است؟!
🔴 در قضیه صنعت ملی شدن نفت، مصدق چگونه تفکر می کرد؟ سیاست های انگلیس و آمریکا چه بود؟!
🔴 آیا تسخیر لانه جاسوسی برای سازمان های اطلاعاتی آمریکا قابل پیشبینی بود؟!
🔴 سیاست ها و فعالیت های پس از انقلاب اسلامی برای ارتباط گرفتن و کاهش تنش با دولت آمریکا صورت گرفته چه بوده است؟!
🔺در این صوت می شنوید:
«تقابل ایران و آمریکا به انقلاب اسلامی رجوع نمی کند بلکه از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ شکل گرفت. معمولا آمریکایی ها تاریخ تقابل شروع ایران و آمریکا را تسخیر لانه جاسوسی قرار می دهند ولی واقعیت امر این است که قبل از آن این اتفاق نیز افتاده بود... آمریکا نتوانست انقلاب اسلامی را پیش بینی کند در حالی که سازمان cia در تهران، پایگاه مرکزی خاورمیانه داشتند و به تعبیر خودشان تهران هاب خاورمیانه بود.»
🆔 @fekrat_net
🆔 @afaghehekmat
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت
«قل انّما اعظکم بواحده ان تقوموا للّه مثنی و فرادی ثمّ تتفکروا» (سبا) ۴۵
🔺مسئله این است که قیام لله چیست و چه نسبتی با تفکر دارد؟ تفکری که موجب گذشتن از حجب و انگارههای نظری است؛ انگارههایی نظیر شایعات مشرکان در صدر اسلام، که پناه بر خدا، پیامبر را دیوانه میخواندند. آیه، موکد به قیام لله تذکّر میدهد، چه انفرادی، چه دو به دو. از این تاکید برمیآید که تفکر حقیقی بدون تذکّر به قیام لله، برای آنان که به حجاب عادات و انگارههای زمانه گرفتار هستند، ممکن نیست؛ شرط تحقق این تفکر، گذشتن از ماسویالله و بیداری از خواب غفلت است. اینجاست که یقظه و تذکر به عنوان لازمه تفکر حقیقی مطرح میشود. از این روی است که تعبیرات ذکر و فکر در تفسیر آیات، احادیث، متون و ماثورات اسلامی به کرات همراه یکدیگر آمده است و در تفاسیر مختلف بخصوص تفاسیر حکمی و عرفانی مرتب به توالی این دو معنا اشاره شده است....
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
فکرت
📌#یادداشت «قل انّما اعظکم بواحده ان تقوموا للّه مثنی و فرادی ثمّ تتفکروا» (سبا) ۴۵ 🔺مسئله این است
✍️ بهروز فرنو (مدیر بنیاد فردید)
📌 قیام لله چیست و چه نسبتی با تفکر دارد؟!
حال بحث این است که مکر زمانه و حجاب غفلت در هر عصر و دوره متناسب با سیر تفکر و حوالت تاریخی آدمی در این عالم، صورتی خواهد داشت و طبق صریح اعتقاد شیعه، رویت بی حجاب حقیقت، البته به وجه غالب، تنها در عصر ظهور امکان پذیر است. مسلم در عصر و زمان کنونی کسی به مانند مشرکان زمان ظهور اسلام، نبی اکرم یا مومنان و مجاهدان را اهل جنون یا سحر و جادو به شمار نمیآورد؛ گر چه که ممکن است مستکبران کنونی نیز اهل مجاهدت را «دیوانه» به معنای کسی که فاقد عقل کارافزا و منفعتطلب است، بدانند یا تفکر و حکمت را خلافآمد عادت بشمارند؛ لیکن نوع این حجب و اتهامات با صدر اسلام متفاوت است. لذا لازم میآید که در طریق تفکر، متذکر حجاب عصر جدید و ماهیت ابتلائات و مکر زمانه در عالم کنونی باشیم.
در زمانه کنونی و در بین متفکران حکمت و فلسفه و آشنایان به مبانی تفکر قدیم و جدید در مملکت ما، نخستین کسی که پرسش جدّی از ماهیت عالم جدید داشت، متفکر فقید سید احمد فردید بود که از مسئله بشرانگاری در عالم مدرن با طرح موضوع غرب و غربزدگی، سخن گفت و حوالت خودبنیاد عالم کنونی را متذکر شد. چنان که در عنوان مباحث خود در سال ۶۳، که مجلد اول آن اکنون منتشر شده، آورده است: «غرب و غربزدگی و بحران حوالت تاریخی آن در روزگار نیستانگار و مکر لیل و نهار زده آخرالزمان کنونی».
حالا پرسش این است که قیام لله، یقظه و سپس تفکر در عالم کنونی به چه معنایی میتواند باشد و چه نسبتی با حقیقت انقلاب اسلامی دارد؟ همچنین ممکن است این سول مطرح شود که آنچه مد نظر خواجه انصاری یا حافظ در زمان گذشته بوده با بازجست موضوع در زمان کنونی در نظرگاه مرحوم فردید چه نسبتی دارد؟!
بله خودبینی، خود رایی، منیت و مائیت همواره در هر عصری به صورتی بودهاست، اما هیچگاه به معنای اومانیسم و بشرانگاری در عصر جدید اصالت موضوعیت و حجّیت نداشته ومنشاء تدوین قوانین ومناسبات اجتماعی نبوده است. خود بنیادی به این معنا فصل ممیز فرهنگ تمدن جدید از اعصار گذشته است. همچنین این که در دورههای قدیم و میانی تاریخ، چه قرون وسطای مسیحی چه فرهنگ و تمدن اسلامی، حاکمیت و سیاست مشوب به طاغوت و استبداد بودهاست، بحثی نیست، اما به مانند استعمار و استثمار در دنیای جدید وتحقق تام وتمام آن در امپریالیسم، طاغوت مضاعف نبودند و خود را ملاک و مبدا همه فضایل نمیدانستند. لفظ استعمار خود به معنای عمران و آبادی است. اما این آبادی در مستعمرات به معنای ایجاد تاسیسات برای استثمار ملل عقب مانده در ایجاد ظواهر تمدن است. تمدنی که خود بر پایه استعمار استوار است.
به هر حال روشن است که حجب و ابتلائات هر دوره از تاریخ متناسب با صورت احوال و اصالتهای فکری همان دوره تعیّن پیدا میکند. لذا در دوران عسرت و آخر الزمان کنونی، یعنی در فرهنگ تمدن الحادی و لائیک مدرن، استکبار، تفرعون و خدایگانی یا امپراطوری صورت مضاعف و مرکب به معنای امپریالیستی پیدا کردهاست.
حال اگر بپذیریم که پرسش حکمی از ماهیت مدرنیته و غرب و غربزدگی، شرط خودآگاهی است، پس ذکر و فکر نسبت به حجاب خودبنیاد آخرالزمان، میتواند مصداقی از یقظه و قیام لله باشد که لازمه گذشت از حجب و تفکر به معنای حقیقی است. عنایت بفرمایید که در تحولات تاریخی معاصر، مردم ایرانزمین چند مرحله، حجب تاریخی را پشت سر گذاشتهاند تا در آستانه انقلاب اسلامی، کم و بیش حجب و انگارهها فرو ریخت و گوشها به نسبت آماده شنیدن سخن حق شد. اگر غیر از این بود با این همه ابتلائات، پیروزی انقلاب در این منطقه حساس، که روزی پایگاه استراتژیک نفوذ آمریکا و مستکبران عالم بود، میسر نمیشد....
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
رجبی دوانی 2.mp3
2.92M
🔊فایل صوتی
🔶 پاسخ دکتر #محمد_حسین_رجبی_دوانی
🔸علت عدم حضور مختار در کربلا و قیام توابین
🔺 در اینکه مختار در خدمت قیام امام حسین علیه السلام بوده است هیچ شکی نیست چرا که منزل او پایگاه فعالیت های مسلم بن عقیل فرستاده امام حسین علیه السلام بود و دعوت به قیام امام حسین علیه السلام در کوفه از خانه مختار صورت می گرفت .
اما طبق نقلهای مسلم تاریخی مسلم ابن عقیل به مختار فرمان داد که به بیرون از کوفه برود و بیعت قبایل بیرون کوفه را برای امام حسین علیه السلام بگیرد و با آنها به کوفه بیاید در غیاب مختار که به این ماموریت رفته بود عبیدالله بن زیاد لعنه الله از سوی یزید به کوفه آمد و موجب شد که این شهر در اشغال امویان و به فرمانروایی عبیدالله بن زیاد باقی بماند و هنگامی که مختار به سوی کوفه آمد، مواجه شد با شهادت مسلم بن عقیل و افتادن امور به دست عبید الله بن زیاد. افرادی هم را که مختار آورده بود پراکنده شدند...
🆔 @rajabidavani
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
حمید پارسانیا سخنرانی امتداد اجتماعی حکمت 1.mp3
26.84M
🔊 فایل صوتی
سخنرانی حجت الاسلام دکتر #حمید_پارسانیا
🔶 موضوع|#امتدادهای_اجتماعی و رهایی بخش #حکمت_متعالیه
مدرسه انقلاب اسلامی
🔹امتداد اجتماعی حکمت چیست؟!
چه نسبتی میان جهان بینی با رفتار آدمی برقرار است؟!
🔹مدینه فاضله، مدینه فاسقه و مدینه ضاله از نظر فارابی
🔺در این صوت می شنوید:
«هر نوع رفتاری منطقا یک ملازمه ای با نوع تصویری است که از جهان داریم. اگر عقل عملی که ایمان است با عقل نظری توام بود، چیزی که در عقل نظری هست در عمل شخص امتداد پیدا می کند در مدینه فاضله درک حقیقت که هست امتداد آن می یابد.»
🆔 @fekrat_net
🆔 @madreseh57ac
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی