eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 🔻مستندات هجوم به خانه صدیقه طاهره 🎤حشمت‌الله قنبری 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3208 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻مستندات هجوم به خانه صدیقه طاهره 🎤حشمت‌الله قنبری 🔹مستندات هجوم به خانه حضرت زهرا (س) این چنین است که بخاری در «تاریخ صغیر» جلد یک، صفحه ۱۰۱ به بعد، هجوم به خانه حضرت صدیقه طاهره (س) را تأکید کرده است. 🔹ابن قتیبه در کتاب «الامامه و السیاسه» جلد اول، صفحه ۱۲ به بعد و بلاذری در «انساب الاشراف» جلد اول این موضوع را تصریح کرده است. طبری در جلد دوم «تاریخ الرسل و الملوک»، ابن عبد ربه اندلسی در کتاب «العقد الفرید»، جلد ۳، مسعودی معتزلی شافعی در «اثبات الوصیه»، ابن عبدالبر قرطبی در «الاستیعاب فی معرفه الاصحاب»، شهرستانی در «ملل و نحل» جلد اول و جوهری بصری در کتاب «السقیفه» در صفحه ۵۰ به بعد، این موضوع را مفصل شرح داده است. حمله به خانه حضرت زهرا (س) یک موضوع قطعی و حتمی است و اتفاقی است که قطعاً رخ داده است. 🔹من نمی‌خواهم بگویم که این واقعه را باید نادیده گرفت و سانسور کرد تا با سانسور کردن آن، اتحاد و اتفاق به وجود بیاید؛ زیرا این اهانت به جامعه اسلام و همه مسلمانان است. 🔹 قاطبه مسلمانان با این تحریف و تعریف، مورد اهانت واقع می‌شوند، یعنی قاطبه امت اسلامی از این اتفاق راضی بودند و چون کسانی در عمق اعتقاداتشان راضی به این موضوع نبوده‌اند، گفته‌اند که آن را حذف کنید، در حالی که این‌گونه نیست. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• (ع) (ع) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3208 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻نیازمند یک بازسازی فقهی در تمدن‌سازی جدید هستیم 🎤حجت‌الاسلـــام والمسلمین دکتر منصور میراحمدی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3205 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻نیازمند یک بازسازی فقهی در تمدن‌سازی جدید هستیم 🎤حجت‌الاسلـــام والمسلمین دکتر منصور میراحمدی 🔸اگر از منظر تحلیل واقعیت صورت‌گرفته به موضوع «رابطه بین تمدن اسلامی و فقه» نگاه کنیم، فکر می‌کنم فرهنگ و تمدن اسلامی در دوران گذشته وامدار فرهنگ فقه بوده و خیلی از گزاره‌هایی که از فرهنگ و تمدن اسلامی در این دوران موردتوجه قرار گرفته، بر بنیاد فقه شکل گرفته است. 🔸قطعا نمی‌توانیم فقه را از پشتوانه فرهنگ و تمدن اسلامی حذف کنیم. یک نسبت‌سنجی در این نکته می‌کنم که فرهنگ و تمدن اسلامی با فقه رابطه وسیعی برقرار کرده است اما آیا می‌توانیم بگوییم در آن زمان فقه شیعه به‌طور کلی غایب از صحنه دانش بوده است؟ 🔸من باورم این است که پاسخ آن خیر است و دلایل آن را از دو جهت می‌توانم توضیح دهم؛ یک اینکه این مکاتب فقهی خیلی تحت‌تاثیر دانش امامان معصوم بوده و بنابراین فقهی هم که در آن زمان مطرح می‌شده است به‌معنای دور بودن کامل از مبانی فقهی شیعه نیست، گرچه فقه شیعه در ظاهر، فقه غالب نیست، اما گرایش‌‌های دیگر فقهی تحت‌تاثیر فقه و مبانی فقه شیعه هم بوده‌اند. 🔸نکته دیگر اینکه ما معتقد نیستیم فقهی که در آن زمان یک دانش مرتبط با فرهنگ و تمدن اسلامی است، با یک نگرش کامل و دقیقی همراه بوده است، بلکه معتقدیم [اتفاقا] برخی نقاط ضعفی که در فقه و تمدن اسلامی در دوران گذشته داریم. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3205 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻پیش از انقلاب فارسی زبان علم نبود 🎤دکتر حمیدرضا خادمی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3221 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻پیش از انقلاب فارسی زبان علم نبود 🎤دکتر حمیدرضا خادمی 🔹نیازسنجی‌های لازم برای چاپ کتاب براساس رصد تحولات علوم انسانی و نیازهای جامعه دانشگاهی است، یعنی عضو هیات‌علمی سمت موظف است با دانشگاه در ارتباط باشد. 🔹 اکثر اعضای هیات‌علمی ما در دانشگاه‌ها تدریس دارند؛ مثلا از دانشگاه‌های علامه طباطبایی، تهران، شهیدبهشتی، تربیت دبیر شهیدرجایی و یا در جاهای مختلفی مشغول هستند و برخی از این اساتید در شوراهایی مانند شورای تحول و ارتقای علوم انسانی عضو هستند و یکی از وظایف این گروه‌ها نیازسنجی است. 🔹 علاوه‌بر این ما دفتر نیازسنجی و آینده‌پژوهی داریم که باید براساس مدل‌های تخصصی هر رشته اینها فضای جامعه جهانی را که هم‌اکنون موضوعات اصلی را که در آن رشته خودشان است اینکه الان در دنیا در چه موضوعاتی کار می‌کنند و این اساتید باید استخراج کنند و بعد نیازهای داخلی فضای دانشگاه‌های ما و تخصص هریک از اساتید در رشته‌های علمی مختلف اینها جمع‌آوری می‌شود و براساس یک مدل نیازسنجی و آینده‌پژوهی این مدل‌ها تعریف می‌شود. 🔹 بعد این اولویت‌ها وقتی تعیین می‌شود عمده کسانی که این اولویت‌ها را در قالب طرح‌های پژوهشی برای سمت تولید می‌کنند، اساتید مهم حوزه و دانشگاه‌های کشور هستند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3221 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻در زمان نهضت ملی هم سیاست غرب، چماق و هویج بود 🎤محمد رضا کائینی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3224 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻در زمان نهضت ملی هم سیاست غرب، چماق و هویج بود 🎤محمد رضا کائینی 🔸آمریکایی‌ها به‌طور مشخص در دوره نهضت ملی تلاش کردند تا حدی جای خالی انگلیسی‌ها را پر کنند؛ یعنی انگلیس از ایران رانده شده بود و آمریکایی‌ها که یک قدرت جوان بودند، طالب سهمی از نفت ایران بودند. 🔸البته این به‌معنای آن نیست که آمریکایی‌ها در این زمینه فعال مایشاء بودند و با انگلیسی‌ها همکاری نمی‌کردند، اما در طمع‌ورزی‌شان نسبت به نفت ایران تا یک‌جایی پیش می‌آمدند و البته جانب انگلیسی‌ها را هم رها نمی‌کردند. 🔸این طمع نهایتا به‌دلیل اینکه دکتر مصدق پیشنهادهای آمریکایی‌ها را برای خرید نفت از ایران برخلاف اصل ملی شدن نفت تشخیص می‌داد، عملا برآورده نشد. 🔸بگذریم از اینکه تقریبا تمام رهبران سیاسی آن روز از یک توافق عادلانه با آمریکا استقبال می‌کردند. 🔸خود دکتر مصدق خیلی به آمریکایی‌ها امید داشت. حتی برخی نقل می‌کنند با اینکه در جریان کودتای ۲۸ مرداد، آمریکایی‌ها در سقوط او نقش اساسی داشتند، او همچنان به کمک آمریکا امیدوار بود و این امیدواری به آمریکا البته در چهره‌هایی مثل آیت‌الله کاشانی هم وجود داشت. 🔸 می‌توانم بگویم نیرویی که نه آمریکا، نه انگلیس و نه روس، هیچ‌کدام را نمی‌پذیرفت و بر اصل نه شرقی نه غربی تاکید داشت، صرفا فداییان اسلام بود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3224 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📲📱 🔻 با موضوع: مروری کوتاه بر حافظ از منظر پیروان حکمت متعالیه 💠 دکتر محمدهادی توکلی 👈عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه ⏱یکشنبه شب ساعت 20 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻حقوق منهای بشر 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3229 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻حقوق منهای بشر 🔹ماده دوازدهم اعلامیه جهانی حقوق بشر مربوط به حریم خصوصی است؛ در این ماده آمده است: نباید در زندگی خصوصی، امور خانوادگی، اقامت گاه یا مکاتبات هیچ کس مداخله‌های خودسرانه صورت گیرد یا به شرافت و آبرو و شهرت کسی حمله شود. 🔹در برابر چنین مداخله‌ها و حمله‌هایی، برخورداری از حمایت قانون، حق هر شخصی است. 🔹ایالات متحده حتی حقوق شهروندان امریکایی را هم نادیده گرفته و به نقل از راشا تودی دولت امریکا توانسته است از “جیمز بوزبرک” قاضی عالی دادگاه فیسا حکمی محرمانه برای اف بی آی بگیرد که به موجب آن اف بی آی می تواند از هرکس که لازم بداند شنود کند. 🔹استفاده از اطلاعات افراد در اینترنت، هک و سرقت اطلاعات شخصی؛ رصد از طریق آی پی آدرس و هوش مصنوعی برای پرونده سازی برای شخصیت ها و صدها مورد دیگر از موارد نقض حریم خصوصی اشاره شده در ماده دوازدهم اعلامیه حقوق بشر است که سال ها است توسط امریکا در حال انجام است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3229 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻مدرنیته در ذات خود توتالیتر است (بخش اول) 🎤بیژن عبدالکریمی و علیرضا شجاعی زند 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3235 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻مدرنیته در ذات خود توتالیتر است (بخش اول) 🔸خیلی وقت است که نسبت اندیشه و عمل، اندیشه و راهبرد و اندیشه و سیاست وارونه شده است. 🔸 از همین رو هم این اهل اندیشه و نظر هستند که با کمال تاسف برای راهبردهای سیاسی اتخاذشده ازسوی دولتمردان، نظریه‌پردازی می‌کنند و نه به عکس. 🔸 ایده پایان هم به‌نظر می‌رسد در کار تئوریزه کردن همین واقعیت‌های محقق و راهبردهای سیاسی پیاده شده بوده است. پایان تاریخ یعنی کسی به پس از مدرنیته فکر نکند. 🔸کسی به تغییرات شالوده‌شکن فکر نکند. هرگونه تغییر و تحولی هم که لازم باشد، باید در درون مدرنیته و با حفظ همین چارچوبه‌ها رخ دهد. چرا؟ چون تاریخ به انتهای راه خود رسیده و قرار نیست اتفاق مهم دیگری در آن رخ دهد و سرنوشت دیگری را برای بشر رقم بزند. 🔸پایان معرفت و پایان فلسفه یعنی باید به گفتمان مدرن و محصولات فکری و نظری حاضر و آماده‌اش در ساحت‌های مختلف اکتفا شود. 🔸این ما را به‌سوی نوعی پراگماتیسم یا نوپراگماتیسمی می‌خواند که مدرنیته سابقا چندان میانه‌ای با آن نداشت و بر تقدم و فضل اندیشه و ابتنای عمل بر آن تاکید می‌کرد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در این لینک: 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
👈 📲📱 🔻 با موضوع: مروری کوتاه بر حافظ از منظر پیروان حکمت متعالیه 💠 دکتر محمدهادی توکلی 👈عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه ⏱یکشنبه شب ساعت 19 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
نسبت علم و دین.pdf
1.52M
: تغییر میدان بازی در نسبت 🔰رویدادهای علوم انسانی اسلامی (اینجا) 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
وحدت حوزه و دانشگاه.mp3
18.8M
: تغییر میدان بازی در نسبت 🔰رویدادهای علوم انسانی اسلامی (اینجا) 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
وحدت حوزه و دانشگاه (۲) نسبت علم و دین.mp3
29.16M
: تغییر میدان بازی در نسبت 🔰رویدادهای علوم انسانی اسلامی (اینجا) 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
هدایت شده از امیر
🔷🔸 کانال فلسفه و عرفان 🔸🔷 🌿 ارائه درسگفتارها، کتب، تقریرات و مقالات فلسفی و عرفانی 🌿 نقد مکتب تفکیک و عقل ستیزان 🌿 معرفی کتب و اساتید 🌿 راهنمای تحصیل فلسفه و عرفان 🌿 سیر مطالعاتی اساتید برتر فلسفه و عرفان 💢 کانال فلسفه و عرفان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
فکرت
👈#اصلاحیه 📲📱#لایو_مشترک 🔻 با موضوع: مروری کوتاه بر حافظ از منظر پیروان حکمت متعالیه 💠 دکتر محمدها
📋 🔻این وضعِ فوقِ دموکراتیک! ✍️داود مهدوی‌زادگان 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🌐 ادامه مطلب در 👈 اینجا 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻این وضعِ فوقِ دموکراتیک! 🔹گرچه گفتمان انقلاب اسلامی از ناحیه بسیاری از مراکز پژوهشی با بی‌مهری روبه‌رو بوده، لکن این امر موجب نشده است که فرآیند عادی‌سازی را سپری کند و به راه خود ادامه ندهد، بلکه انقلاب اسلامی علی‌رغم این‌گونه بی‌مهری‌ها همچنان به‌عنوان گفتمان برتر مردمی نهادینه شده است و با صلابت کار خود را پیش می‌برد. 🔹خود این هم از معماهای ماندگاری گفتمان انقلاب اسلامی یا اسلام سیاسی است که چگونه با وجود عدم همراهی جدی مراکز پژوهشی دولتی که وظیفه تثبیت و استمرار گفتمان رسمی را برعهده دارند، همچنان پابرجاست و به کنشگری‌های خود ادامه می‌دهد. 🔹شاید یکی از دلایل این امر، همین مقاومت درون‌سازمانی باشد. عدم پذیرش گفتمان رسمی انقلاب اسلامی در این‌گونه مراکز پژوهشی مانع دولتی شدن گفتمان انقلاب اسلامی شده است. 🔹در جامعه‌شناسی سیاسی این امر اثبات شده که جدی‌ترین عامل عادی‌سازی انقلاب‌ها، سپری شدن فرآیند دولتی شدن اندیشه انقلابی است. 🔹اما درحال‌حاضر اندیشه انقلاب اسلامی توسط موسسات پژوهشی خودجوش غیردولتی پشتیبانی معنوی می‌شود. حمایت مالی دولت از این‌گونه موسسات انقلابی غیردولتی در قالب ردیف‌های بودجه عمومی است که موارد مصرف آن، اختصاص به این‌گونه موسسات انقلابی ندارد. 🔹شاید به همین خاطر است که حاکمیت در تثبیت گفتمان رسمی انقلاب اسلامی بر مراکز آموزشی و پژوهشی اهتمام جدی به‌عمل نمی‌آورد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🌐 ادامه مطلب در 👈 اینجا 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻سروش توطئه‌اندیش بود 🎤بهروز افخمی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🌐 ادامه مطلب در 👈اینجا 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻سروش توطئه‌اندیش بود 🎤بهروز افخمی 🔸از دکتر سروش بعید بود که فکر کند هیچ‌کس در سوره فکر نمی‌کند و در مورد مسائل مختلف، تحلیل و تعمق و تفکر نمی‌کنند. من آنجا متوجه شدم که ایشان شاید مطالب را نمی‌خواند یا دنبال نمی‌کند و خیلی به‌روز مطالعه نمی‌کند. 🔸 سروش فکر نمی‌کند که شاید ما هم حرف‌های جالب توجهی داشته باشیم و همین‌که فکر می‌کرد ما نسبت به او موضع انتقادی داریم یا سرمقاله‌های سوره موضع انتقادی نسبت به تفکرات پوپری دارد، پس ما یک باند هستیم، درحالی‌که اصلاً این‌طور نبود. 🔸بعد من متوجه شدم که کمی عصبانی‌مزاج و انتقادناپذیر هم هست، چون من فکر می‌کردم وقتی که می‌گویم نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت خوب صورت‌بندی نشده است، به این معنی است که هنوز مشخص نیست که چه می‌خواهد بگوید و باید بیشتر بر روی آن کار بشود و شکل تئوریک سرراستی پیدا کند. 🔸این اصطلاح خوب صورت‌بندی نشده متعلق به اینشتین است، متعلق به کسانی است که نظریات ریاضی علمی را عرضه می‌کنند و وقتی می‌گویند که هنوز نظریه من خوب صورت‌بندی نشده است، به این معنی است که از نظر ریاضی هنوز باید بر روی آن کار کنم، برای اینکه حشو و زوایدش را بگیرم و این نظریه را به جایی برسانم که ریاضیات ناب بشود و ریاضیات غیرقابل انکار بشود، یعنی تبدیل به یک نظریه صاف و ساده‌ای بشود. 🔸من فکر می‌کردم که دارم تعریف می‌کنم که موضوعی است که در اصل معنادار است ولی هنوز خوب صورت‌بندی نشده است، یعنی معنا هست ولی صورت هنوز بی‌نقص نشده است؛ ولی متوجه شدم که دکتر سروش عصبانی شد و انگار انتظار چنین چیزی را از من نداشت. 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🌐 ادامه مطلب در 👈اینجا 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🔔سی و دومین نشست از سلسله نشست های علمی هیئت اندیشه ورز خانواده، تعلیم و تربیت و سبک زندگی برگزار می گردد: ✅ موضوع چالش هویت زنانه در جهان امروز و زن طراز انقلاب اسلامی 🎤با ارائه استاد: دکتر ریحانه رئیس السادات استاد دانشگاه و مدیر موسسه فرهنگی امام رضا (ع) تهران ✴️برگزار کننده: هیئت اندیشه ورز خانواده، تعلیم و تربیت و سبک زندگی معاونت پژوهش زمان: دوشنبه ۱ دی ماه و به صورت مجازی، ⏰از ساعت 15 تا16:30 🔗لینک شرکت در نشست آنلاین 👇 http://family.lms2.hozehkh.com/ws/dsadati 💐با ما همراه باشید •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
1399.09.27 گفتگوی فلسفه اسلامی و فیزیک.mp3
23.07M
▫️فایل صوتی نشست علمی « گفتگوی فلسفه اسلامی و فیزیک ؛ ظرفیت ها و چالش ها » با حضور حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه و دکتر ابراهیم اصولی 🔹 این نشست علمی صبح پنجشنبه ۲۷ آذر ماه ۹۹ در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی قم همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه و هفته پژوهش و در راستای نکوداشت مقام علمی دانشمند شهید دکتر محسن فخری زاده برگزار شد. 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻بازنمایی تصویر زن در سینمای ایران (بخش اول) ✍️علی اصغر سیاحت هویدا 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3256 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net