هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
PTT-20210724-WA0004.opus
1.05M
بررسی ابعاد شخصیت علمی و فرهنگی استاد فرجنژاد
پیام آقای فرحت حسین مهدوی از پاکستان به مناسبت رحلت استاد فرجنژاد
#فرج_نژاد
#ایستاده_در_خط_مقدم
#استاد_صبر
#انقلابي
#بی_ادعا
@farajnezhad110
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش3️⃣2️⃣
❇️ کنش های عقلی تحقق بخش علم یقینی
🔘 2. عقل شهودی
▫️ شهود، یا حسی است یا عقلی و یا قلبی. عارفان دربارۀ شهود قلبی به تفصیل سخن گفته اند و ابن سینا، شیخ اشراق و ملاصدرا شهود قلبی را پذیرایند و دربارۀ آن تحلیل هایی عرضه کرده اند. همچنین شهود حسی را برخی فیلسوفان پذیرفته اند و برخی نیز بدان معتقد نیستند.
🔘 شهود عقلی
▫️ دریافت مستقیم عقل است به نحو حضوری. ادراک عقلی را معمولاً تنها در دایرۀ علم حصولی مطرح می کنند و غالباً سخن از عقل حصولی است که کلیات را ادراک می کند.
▫️ اما افزون بر عقل حصولی، عقل شهودی نیز در کار است؛ یعنی عقل می تواند ادراک حضوری نیز داشته باشد.
▫️ اینکه عقل می تواند شهود، یعنی علم حضوری داشته باشد، برپایۀ قاعدۀ صدرایی «النفس فی وحدتها کل القوی»، توجیه و تبیین می شود.
▫️ برای یافتن «علیت» همین که می بینیم با برخورد پا به توپ، توپ به حرکت درآمد، عقل علیت را می فهمد. عقل رابطۀ علیتی را به نحو شهودی ادراک می کند.
▫️ هنگام برقراری ارتباط حسی با خارج، چیزهایی را ادراک می کنیم که از قلمرو ادراک حسی بیرون اند. از باب نمونه، معقولات ثانی فلسفی در متن شهود حسی، به شهود عقلی درک می شوند.
▫️ در ساحت شهود حسی، چه حس ظاهر چه حس باطن، و حتی در ساحت شهود قلبی، عقل حاضر می شود و ادراکاتی مناسب خود فراهم می آورد. این ادراک های عقلی، بی واسطه اند؛ به گونه ای که حتی نمی توان گفت با واسطۀ قوای باطنی صورت می گیرند.
▫️ حقایق عقلی ای را که در شیء وجود دارند، و هنگام شهود حسی فراچنگِ حس نمی افتند، عقل شکار می کند.
🔘 عقل شهودی در دل شهود قلبی
▫️ دراین باره دو تحلیل می توان عرضه کرد:
▫️ الف) عقل شهودی در دل شهود قلبی کار می کند، اما به عنوان قوۀ پایین تر در بطن قوۀ بالاتر
▫️ ب) عقل شهودی در دل شهود قلبی به ادراک می پردازد، از آن رو که هر قوۀ بالاتر، تمام قوای پایین تر را در خود دارد. این تحلیل از آنِ ملاصدراست. از نگاه او، خیالْ حس را در خود دارد، و عقل نیز مشتمل بر خیال و حس، هر دو است.
▫️ عارفان نیز چنین باوری دارند. از نگاه ایشان، قوۀ قلبیه قوۀ برتر است و هنگامی که انسان به مرتبۀ قلب می رسد، عقلش قوه ای از قوای قلب و شأنی از شئون آن می شود.
▫️ بنابراین وقتی گفته می شود عقل شهودی در دل شهود قلبی ادراک می کند، بدان معناست که گونه ای از ادراکات قلب، به عقل نسبت داده می شوند. همان قلب است که با شأنی از شئون اندماجی خود، یعنی عقل، ادراک کرده است.
🔘 عقل شهودی و عقل منوّر
▫️ منظرو از عقل منوّر، عقل نورانی شده به نور کشف قلبی است که می تواند ادراکات و فهم های بهتر و عالی تری داشته باشد، درحالی که پیش از نورانی شدن، توانایی چنان ادراک و فهمی را نداشته است.
🔘 تصویری دیگر از عقل منوّر
▫️ عقل منوّر می تواند عقل شهودی منوّر به نور کشف قلبی باشد، که در مراتب پایین تر از شهود قلبی، به ادراک می پردازد و به لایه های باطنی ترِ مشهود دست می یابد. در تصویر پیشین،عقل منوّر در دل شهود قلبی به ادراک می پرداخت. اما اکنون سخن دربارۀ عقلی است که منوّر به کشف قلبی است، اما در مراتب پایین تر حاضر می شود و ادراک می کند.
▫️ البته در این مورد نیز باید گفت قلب است که ادراک می کند، اما تنزل کرده، و در مراتب پایین تر عمل کرده است.
🔘 فهم شهودی
▫️هنگامی که عقل شهود می کند، در همان موطن شهود، فهم نیز دارد، که از آن با تعبیر «فهم شهودی» یاد می کنیم. منظور این نیست که پس از شهود در ساحت علم حصولی، فهم حاصل می شود، بلکه فهم شهودی در دل شهود عقلی روی می دهد؛ یعنی همان عقلِ شهودگرِ حاضر در موطن شهود، فهم نیز می کند و حقایقی را درمی یابد.
▫️ عقل در موطن شهود دو کار انجام می دهد، هم می یابد، و هم به صورت شهودی می فهمد. فهم شهودی افزون بر نفس مشهود، به لوازم ایجابی و حتی سلبی مشهود نیز می تواند تعلق گیرد.
▫️ آنچه موجب می شود در مراحل پس از شهود عقلی، علوم حصولی فراچنگ آیند، همین فهم شهودی است.
▫️ از باب نمونه، من وجود خود و تشخص خود، و نیز پیوند میان آن دو را در موطن شهود فهم می کنم. از فهم این ارتباط در موطن شهود، با تعبیر «تصدیق بالقوه» یاد می کنیم. سپس در مرحلۀ علم حصولی، این فهم به علم حصولی تبدیل می شود.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 146_152
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
1400.04.07 - کرسي ترويجي گروه عرفان - معنويت سکولار،آب ياسراب ..- دکترجعفرهرندي.mp3
8.61M
🎙#صوت
✅ چیستی و خاستگاه معنویت سکولار
🔰چرایی و چگونگی رخنه و نفوذ معنویتهای سکولار در داخل کشور
👤 حجت الاسلام و المسلمینن دکتر محمد جعفری (دانشیار فلسفه دین موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی)
🗓 دوشنبه 1400/ 04/ 07
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
40.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ فایل صوتی حجت الاسلام خسروپناه با موضوع « عقل در حکمت و شریعت »
💠 قسمت سوم
💫 این جلسات در جمع هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی در اسفند ماه ۱۳۹۹ برگزار شده است.
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
خسرو پناه.mp3
24.39M
دکتر فرج نژاد الگوی برای علوم انسانی
سخنان مهم حجت الاسلام دکتر خسروپناه در خصوص مقام و جایگاه اندیشهای _ علمی مرحوم استاد محمدحسین فرجنژاد
#حسین_فرجنژاد
#محمدحسین_فرجنژاد
#قربانی
#فرج_نژاد
#ایستاده_در_خط_مقدم
#استاد_صبر
#انقلابي
#بی_ادعا
@farajnezhad110
📋 #یاداشت
◾️لوسی و نظریه تکامل
✍️ میلاد فرشیدنیا
🔻لوسی در تکمیل سیر تکاملی خود زمان را به عقب بر میگرداند و در این قسمت شاهد هستیم که کارگردان به نظریه داروین و تکامل انسان از میمون اشاره میکند.
🔻تناقض این نظریه کاملا در مفهوم فیلم پیداست به طوریکه انسان اگر میتواند به این حد از توانایی برسد پس چگونه از موجودی محدود و کوچک شکل گرفته است و همچنین در رد این نظریه خداوند در قرآن میفرماید: که انسان از ازل اشرف مخلوقات بوده است و خداوند تبارک و تعالی خود در قرآن بارها فرموده که آفرینش مخلوقات بدون الگو برداری، بدیع و تنها توسط خود او بوده است.
🔻همچنین خداوند در جایی دیگر میفرماید: اگر بخواهیم شماها را میبریم و خلق جدیدی را جایگزین شما میکنیم (سوره فاطر آیه ۱۶) پس دیگر چه نیازی به این است که انسان از میمون برگشت پیدا کند.
🔻اما با کدهایی که از فیلم به مخاطب عرضه میشود کاملا مشخص است که ریشه این تفکرات را در مکتب اومانیسم و در نهایت در عقاید کابالا میتوان جستجو کرد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#لوسی
#هالیوود
#داروین
#مواد_مخدر
#تکامل
#اومانیسم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4513
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
✅ برگزاری نشست نظام تعلیم و تربیت اسلامی
📝 موضوع: بناء فقه مضاف و نظام سازی در حوزه تعلیم و تربیت بر اساس الگوی تفقه جامع
🎙سخنران: آیتالله محمدحسین ملکزاده
🗓 زمان: سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰/ ساعت 18
🕌 مکان: قم، خیابان دور شهر، کوچه۹، پلاک۱۶
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فرهنگ
#نشست_علمی
#قم
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
روش و کارکرد فلسفه
سخنران:
دکتر هادی صمدی
دبیر:
دکتر شمسالملوک مصطفوی
شنبه، 9 مردادماه 1400
ساعت: 15 تا 17
لینک ورود رایگان:
https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-awl-nvt-zd3
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش4️⃣2️⃣
❇️ کنش های عقلی تحقق بخش علم یقینی
◾️ 3. عقل تحلیلی:
🔹کنش عقل تحلیلی یا انتزاعی، «انتزاع» و «افراز» است.
🔹 بی تردید عقل پس از مفارقت از حالت شهود نیز ادراکات و تصویر هایی دارد. کنش هایی که از این پس مطرح خواهیم کرد، همگی به ساحت حصولی عقل مربوط اند.
🔹 در شهود و فهم شهودی، اموری به صورت انباشته و اندماجی موجودند. عقل تحلیلی یک یک آن امور را برمی گیرد و افراز می کند. آنچه در فهم شهودی به اجمال وجود داشت، با این کنش عقلی به تفصیل می رسد و به صورت مفاهیم متعدد در فضای علم حصولی رخ می نماید.
🔹 از باب نمونه، عقل تحلیلی حیث وجود و حیث وحدت را که به صورت نا متمایز شهود شده بودند، از یکدیگر ممتاز می کند. آنچه این تفکیک را موجه می سازد، با هم بودن آن امور در شهود است.
◾️کار ویژۀ عقل تحلیلی
🔹 هر موطن فشرده را باز می کند؛ چه آن موطن فشرده شهودی باشد، چه حصولی. بنابراین می تواند مفاهیم فشردۀ حصولی را که در حافظه نگه داری می شوند، باز کند. تبیین ملاصدرا دربارۀ نحوۀ ادراک مفاهیم حصولی در این مقام به کار می آید.
🔹 این فعالیت را، که معمولاً آن را «انتزاع» می خوانند، بنا بر تبیین ملاصدرا باید از سنخ انشای نفس دانست. عقل تحلیلی مطابق آنچه در شهود یافت شده است، مفاهیمی را انشا می کند. این انشا را شهود عقلی موجب می شود.
◾️ کنش های عقل تحلیلی تنها در حیطۀ شهود نیستند
🔹 در حوزۀ عقل هم فعالیت دارد. بهرِ نمونه، پس از اینکه با استدلال، هیولا اثبات شد، می توان با ستقاده از عقل تحلیلی، هیولا را تحلیل و جوانب مختلف بحث های مربوط بدان را بررسی کرد.
🔹 در پی استدلال ها و پیشرفت بحث های فلسفی، «فهم عقلی» روی می دهد. اینکه گفته می شود فلسفه بر محور تصور صحیح مسائل می گردد و تصور صحیح، از اشتباهات جلوگیری می کند، همه بدین سبب است که برای فیلسوف، برپایۀ استدلال، «فهم» روی می دهد. فیلسوف دربارۀ فضایی که آن را شهود نکرده و تنها با استدلال بدان راه برده است، فهم و تصویری پیدا می کند.
🔹 این گونه فهم را «فهم عقلی» می خوانیم. در بحث های فلسفی به تدریج و در پی استدلال ها و نتایج متعددی که مثلاً دربارۀ واجب تعالی به دست آمده است، تصویر و فهمی دربارۀ آن حقیقت مفدس به دست می آید.
🔹 برخی از بحث هایی که علامه طباطبایی در نهایة الحکمة با عنوان «قد تبیّن بما تقدم» یا «قد تبیّن بما مرّ» انجام داده، از این سنخ است؛ یعنی فهمی عقلی روی داده و مجموع کارکرد عقل تحلیلی و توصیفی، چنان نتایجی را به دست داده است.
🔹 نباید تصور کرد که کارکرد عقل تحلیلی و توصیفی تنها در حیطۀ شهود است. هرجا فهمی روی داده باشد، چه عقلی و چه شهودی، عقل تحلیلی و توصیفی می توانند فعالیت کنند.
🔹 آنچه عقل تحلیلی به دست می دهد، تصور جزئی است، و دستیابی به مفاهیم کلی، کنش عقلی دیگری را می طلبد.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 154_157
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
Sound_2021_06_29_21_25_00_659.mp3
21.35M
❇️ نشست ارزیابی معرفت شناختی « تجربه های نزدیک به مرگ»
🎙حجت الاسلام دکتر عبدالله محمدی ؛ عضو هیأت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
19.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ روح هنگام خواب به کجا می رود؟
💠 #بخش_اول
🎙دکتر عبدالحسین خسروپناه
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 #یاداشت
◾️چارهاندیشیِ سیاستی دربارۀ علومِ انسانیِ اسلامی
✍️ دکتر مهدی جمشیدی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی
🔻ما معتقد نیستیم که تا هنگام شکلگیری کامل علوم انسانیِ اسلامی، باید دانشکدههای علوم انسانی را تعطیل کرد.
🔻حداکثر نظر سلبی و نفیی ما در اینباره، محدود کردن جذب دانشجو در رشتههای علوم انسانی است؛ چون هنوز نه متون اسلامی چندانی در رشتههای علوم انسانی تولید شده و نه آنچنان اساتید متعهّدی وجود دارند که بتوان ذهن علمی نسل جوان را در اختیار آنها نهاد.
🔻 از اینرو، آموزش علوم انسانی در شرایط کنونی، به معنی نفوذ دادن ایدئولوژیهای مادّی و الحادی غربی در قالب رشتههای علوم انسانی است.
🔻اگرچه بهطور مطلق نمیتوان روند آموزش علوم انسانیِ غربی را در داخل متوقف ساخت، دستکم باید تا هنگام رسیدن به وضعیّت مطلوب، از بسط و گسترش دادن به تعداد تحصیلکنندگان در رشتههای علوم انسانی – و در واقع علوم انسانی غربی- خودداری کرد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#انقلاب_علمی
#علوم_انسانی_اسلامی
#نظام_آموزشی
#نظریه_پردازی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4519
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net