eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
40.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ فایل‌ صوتی حجت الاسلام خسروپناه با موضوع « عقل در حکمت و شریعت » 💠 قسمت سوم 💫 این جلسات در جمع هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی در اسفند ماه ۱۳۹۹ برگزار شده است. 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
خسرو پناه.mp3
24.39M
دکتر فرج نژاد الگوی برای علوم انسانی سخنان مهم حجت الاسلام دکتر خسروپناه در خصوص مقام و جایگاه اندیشه‌ای _ علمی مرحوم استاد محمدحسین فرج‌نژاد @farajnezhad110
📋 ◾️لوسی و نظریه تکامل ✍️ میلاد فرشیدنیا 🔻لوسی در تکمیل سیر تکاملی خود زمان را به عقب بر می‌گرداند و در این قسمت شاهد هستیم که کارگردان به نظریه داروین و تکامل انسان از میمون اشاره می‌کند. 🔻تناقض این نظریه کاملا در مفهوم فیلم پیداست به طوری‌که انسان اگر می‌تواند به این حد از توانایی برسد پس چگونه از موجودی محدود و کوچک شکل گرفته است و همچنین در رد این نظریه خداوند در قرآن می‌فرماید: که انسان از ازل اشرف مخلوقات بوده است و خداوند تبارک و تعالی خود در قرآن بارها فرموده که آفرینش مخلوقات بدون الگو برداری، بدیع و تنها توسط خود او بوده است. 🔻همچنین خداوند در جایی دیگر می‌فرماید: اگر بخواهیم شماها را می‌بریم و خلق جدیدی را جایگزین شما می‌کنیم (سوره فاطر آیه ۱۶) پس دیگر چه نیازی به این است که انسان از میمون برگشت پیدا کند. 🔻اما با کدهایی که از فیلم به مخاطب عرضه می‌شود کاملا مشخص است که ریشه این تفکرات را در مکتب اومانیسم و در نهایت در عقاید کابالا می‌توان جستجو کرد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4513 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
✅ برگزاری نشست نظام تعلیم و تربیت اسلامی 📝 موضوع: بناء فقه مضاف و نظام سازی در حوزه تعلیم و تربیت بر اساس الگوی تفقه جامع 🎙سخنران: آیت‌الله محمدحسین ملک‌زاده 🗓 زمان: سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰/ ساعت 18 🕌 مکان: قم، خیابان دور شهر، کوچه۹، پلاک۱۶ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
روش و کارکرد فلسفه سخنران: دکتر هادی صمدی دبیر: دکتر شمس‌الملوک مصطفوی شنبه، 9 مردادماه 1400 ساعت: 15 تا 17 لینک ورود رایگان: https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-awl-nvt-zd3 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش4️⃣2️⃣ ❇️ کنش های عقلی تحقق بخش علم یقینی ◾️ 3. عقل تحلیلی: 🔹کنش عقل تحلیلی یا انتزاعی، «انتزاع» و «افراز» است. 🔹 بی تردید عقل پس از مفارقت از حالت شهود نیز ادراکات و تصویر هایی دارد. کنش هایی که از این پس مطرح خواهیم کرد، همگی به ساحت حصولی عقل مربوط اند. 🔹 در شهود و فهم شهودی، اموری به صورت انباشته و اندماجی موجودند. عقل تحلیلی یک یک آن امور را برمی گیرد و افراز می کند. آنچه در فهم شهودی به اجمال وجود داشت، با این کنش عقلی به تفصیل می رسد و به صورت مفاهیم متعدد در فضای علم حصولی رخ می نماید. 🔹 از باب نمونه، عقل تحلیلی حیث وجود و حیث وحدت را که به صورت نا متمایز شهود شده بودند، از یکدیگر ممتاز می کند. آنچه این تفکیک را موجه می سازد، با هم بودن آن امور در شهود است. ◾️کار ویژۀ عقل تحلیلی 🔹 هر موطن فشرده را باز می کند؛ چه آن موطن فشرده شهودی باشد، چه حصولی. بنابراین می تواند مفاهیم فشردۀ حصولی را که در حافظه نگه داری می شوند، باز کند. تبیین ملاصدرا دربارۀ نحوۀ ادراک مفاهیم حصولی در این مقام به کار می آید. 🔹 این فعالیت را، که معمولاً آن را «انتزاع» می خوانند، بنا بر تبیین ملاصدرا باید از سنخ انشای نفس دانست. عقل تحلیلی مطابق آنچه در شهود یافت شده است، مفاهیمی را انشا می کند. این انشا را شهود عقلی موجب می شود. ◾️ کنش های عقل تحلیلی تنها در حیطۀ شهود نیستند 🔹 در حوزۀ عقل هم فعالیت دارد. بهرِ نمونه، پس از اینکه با استدلال، هیولا اثبات شد، می توان با ستقاده از عقل تحلیلی، هیولا را تحلیل و جوانب مختلف بحث های مربوط بدان را بررسی کرد. 🔹 در پی استدلال ها و پیشرفت بحث های فلسفی، «فهم عقلی» روی می دهد. اینکه گفته می شود فلسفه بر محور تصور صحیح مسائل می گردد و تصور صحیح، از اشتباهات جلوگیری می کند، همه بدین سبب است که برای فیلسوف، برپایۀ استدلال، «فهم» روی می دهد. فیلسوف دربارۀ فضایی که آن را شهود نکرده و تنها با استدلال بدان راه برده است، فهم و تصویری پیدا می کند. 🔹 این گونه فهم را «فهم عقلی» می خوانیم. در بحث های فلسفی به تدریج و در پی استدلال ها و نتایج متعددی که مثلاً دربارۀ واجب تعالی به دست آمده است، تصویر و فهمی دربارۀ آن حقیقت مفدس به دست می آید. 🔹 برخی از بحث هایی که علامه طباطبایی در نهایة الحکمة با عنوان «قد تبیّن بما تقدم» یا «قد تبیّن بما مرّ» انجام داده، از این سنخ است؛ یعنی فهمی عقلی روی داده و مجموع کارکرد عقل تحلیلی و توصیفی، چنان نتایجی را به دست داده است. 🔹 نباید تصور کرد که کارکرد عقل تحلیلی و توصیفی تنها در حیطۀ شهود است. هرجا فهمی روی داده باشد، چه عقلی و چه شهودی، عقل تحلیلی و توصیفی می توانند فعالیت کنند. 🔹 آنچه عقل تحلیلی به دست می دهد، تصور جزئی است، و دستیابی به مفاهیم کلی، کنش عقلی دیگری را می طلبد. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 154_157 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
Sound_2021_06_29_21_25_00_659.mp3
21.35M
❇️ نشست ارزیابی معرفت شناختی « تجربه های نزدیک به مرگ» 🎙حجت الاسلام دکتر عبدالله محمدی ؛ عضو هیأت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
19.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ روح هنگام خواب به کجا می رود؟ 💠 🎙دکتر عبدالحسین خسروپناه 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️چاره‌اندیشیِ سیاستی دربارۀ علومِ انسانیِ اسلامی ✍️ دکتر مهدی جمشیدی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی 🔻ما معتقد نیستیم که تا هنگام شکل‌گیری کامل علوم انسانیِ اسلامی، باید دانشکده‌های علوم انسانی را تعطیل کرد. 🔻حداکثر نظر سلبی و نفیی ما در این‌باره، محدود کردن جذب دانشجو در رشته‌های علوم انسانی است؛ چون هنوز نه متون اسلامی چندانی در رشته‌های علوم انسانی تولید شده و نه آن‌چنان اساتید متعهّدی وجود دارند که بتوان ذهن علمی نسل جوان را در اختیار آن‌ها نهاد. 🔻 از این‌رو، آموزش علوم انسانی در شرایط کنونی، به معنی نفوذ دادن ایدئولوژی‌های مادّی و الحادی غربی در قالب رشته‌های علوم انسانی است. 🔻اگرچه به‌طور مطلق نمی‌توان روند آموزش علوم انسانیِ غربی را در داخل متوقف ساخت، دست‌کم باید تا هنگام رسیدن به وضعیّت مطلوب، از بسط و گسترش دادن به تعداد تحصیل‌کنندگان در رشته‌های علوم انسانی – و در واقع علوم انسانی غربی- خودداری کرد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4519 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
🔔 اطلاعیۀ برگزاری مدرسۀ تابستانی مطالعات علم ❇️بدین‌وسیله از علاقه‌مندان به مباحث مطالعات علم دعوت به عمل می‌آید جهت شرکت در سومین مدرسۀ تابستانیِ مطالعات علم با عنوان: ⬅️ « و منتقدانش» که به همت گروه مطالعات علم مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران به مدت سه روز از 20 تا 22 شهریورماه 1400 و به صورت حضوری (تعدادی محدود، و در صورت مناسب بودن وضعیت کرونایی در تهران) و مجازی برگزار می‌شود. 💠رزومۀ علمی، اطلاعات تماس و نوع شرکت مورد نظر (حضوری یا مجازی) خود را تا تاریخ 20 مردادماه 1400 از طریق ثبت‌نام در سامانۀ آموزش مؤسسه به نشانی www.irip.ac.ir/u/132 ارسال کنند. پذیرش متقاضیان با اولویت ارتباط سوابق علمی آنها با موضوع این مدرسۀ تابستانی انجام خواهد شد. 💢به شرکت‌کنندگان گواهی شرکت در دوره اعطا می‌گردد💢 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش5️⃣2️⃣ ❇️ کنش های عقلی تحقق بخش علم یقینی 🔳 4. عقل کلی یاب 🔺 عنوان «کلی یاب» را برگزیده ایم، نه «کلی ساز» را، زیرا بسطی که این عقل در مفهوم می دهد، از آ« روست که مشاهده می کند. 🔳چگونگی روند کلی یابی 🔺 شهود به امر جزئی تعلق می گیرد و مفهومی که عقل تحلیلی براساس آن انتزاع می کند نیز جزئی است. عقل کنشی دارد که با آن، مفهوم جزئی را به کلی تبدیل می کند. 🔺 برای تبیین این فرایند، دو راه را مطرح می کنیم و راه دوم صحیح است، اما راه نخست را می توان پیمود. 🔳 1. شیوۀ نخست: 🔺 که نا معتقدان به شهود عقلی نیز می توانند آن را بپذیرند، این است که با جدا کردن خصوصیات مفاهیم جزئی، مفاهیم کلی ادراک می شوند. 🔺 پس از فراهم آمدن مفهوم وحدت جزئی، می یابیم که در دل آن، اصل وحدت را نیز فی الجمله یافته ایم. عقل تحلیلی و انتزاعی، پس از انتزاع مفهوم جزئی مانند وحدت جزئی، مرحلۀ دیگری را نیز طی می کند و به اصل ذات این مفهوم جزئی، و نه جزئیتش، می نگرد. در این مرحله، ذات وحدت به دست می آید، که کلی است. 🔺 با یافتن مفهوم جزئی وحدت، ذات وحدت یافت شده است، و تنها کاری که باید کرد این است که ذات را از جزئیت رها کرد. 🔳 2. راه دوم: 🔺 برپایۀ پذیرش شهود عقلی است. درشهود عقلی، وحدت شیء را می یابیم. عقل تحلیلی مفهوم وحدت جزئی را از شهود بر می گیرد و انتزاع می کند. اما در ساحت شهود، «فهم شهودی» روی می دهد. این فهم در یک سطح نمی ایستد، بلکه به برخی از لوازم مشهود نیز تعلق می گیرد. حال فهم شهودی در موطن شهود، «فرد بالذات» را نیز می یابد. فرد بالذات حظی از کلیت دارد. عقل تحلیلی به دلیل فهمی که از فرد بالذات حاصل شده است، ذات وحدت را نیز انتزاع می کند. 🔺 بنابراین مطابق این تبیین، از دل همان فهم شهودی، به کلیت می رسیم. 🔺 عقل کلی یاب، هم روند تحلیلی و انتزاعی را می پیماید و هم روند انتقالی را، و از همین روست که عقل کلی یاب را از عقل تحلیلی ممتاز ساخته ایم. 🔺 فرد بالذات، امری اعتباری و ذهنی نیست؛ بل امری خارجی است. از باب نمونه، مفهوم کلی انسان را در نظر بگیرید. شخصی مانند زید، فرد انسان است. از آنجا که تمام ویژگی هایی را که انسان می کند، در زید می یابیم، او را فرد انسان می خوانیم، زید انسان است. اما نه از آن رو که قد، وزن و رنگ خاصی دارد؛ بل ویژگی های انسان، که مثلاً جسم نامی حساس متحرک بالارادۀ ناطق است، در زید هست و از این رو، وی فرد انسان است. زید ذات انسان را داراست، و به سبب داشتن همین ذاتْ انسان است. 🔺 فرد بالذات امری کلی نیست، بلکه جزئی است، ولی فرد و مصداق حقیقی مفهوم کلی است. فرد حقیقی مفهومی کلی انسان، انسانیتی است که در زید هست. در خصوصیات زید، ناظر به انسانیت او نیستند. 🔺 فرد بالذات، ذات شیء است در ضمن یک نمونۀ خاص. فرد بالذات در خارج هست. هنگامی که فهم شهودی به شیئی تعلق گرفت، فرد بالذات نیز شهود می شود. 🔳 لزوم نوعی انتقال برای درک کلی: 🔺 عقل تحلیلی پس از طی مرحلۀ اول، که انتزاع و افراز فرد بالذات است، باید مرحلۀ دومی را آغاز کند که افراز است به همراه انتقال و صعود معرفتی. 🔺 اکنون می توان گفت: عقل کلی یاب، همان عقل تحلیلی است که کنش کلی یابی دارد. 🔺 در فلسفۀ اسلامی می گویند پایۀ همۀ تصورات، حس است، اما این نکته را دربارۀ معقولات اول بیان می کنند، و انتزاع معقولات ثانی فلسفی را کار عقل و استنباط آن می دانند. اما انتزاع مفاهیم فلسفی نیز از دل شهود عقلی صورت می گیرد. پس دربارۀ مفاهیم فلسفی نیز اصالت با شهود است. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 157_164 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
18.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ روح هنگام خواب به کجا می رود؟ 💠 🎙دکتر عبدالحسین خسروپناه 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net