eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فکرت
ظرفیت علوم انسانی در راستای تربیت نیروهای سکولار است 🔸نشست «الگوی علوم انسانی در هویت‌بخشی انسان» با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین حمید نگارش؛ رئیس پژوهشگاه امام صادق(ع) شنبه ۲۶ آذرماه در معاونت پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه برگزار شد. 🔸پرسش این است چرا علوم انسانی جایگاه خودش را ندارد؟ به ویژه نکته‌ای که بسیار مهم است این است که چرا در هویت‌بخشی تاثیر ندارد؟ اینکه بشر راه را درست تشخیص نمی‌د‌هد و انحرافات اخلاقی بشر را فراگرفته این است که علوم انسانی نتوانسته تاثیرگذار باشد و با اینکه علوم انسانی جایگاه هویت‌سازی دارد ولی این اتفاق علمیاتی نمی‌شود. بالا رفتن آمار طلاق، بالا رفتن ارتباطات نامشروع جنسی، آمار خودکشی، افزایش مشکلات روحی و اخلاقی، بالا رفتن آمار مهاجرت‌، اعتیاد، قانون‌ستیزی، تغییر سبک زندگی از علائمی است که می‌شود روی آنها دست بگذاریم و نشان می‌دهد علوم انسانی نتوانسته تاثیرگذار باشد و این مشکلات را حل کند. 🔗مطالعه متن کامل در سایت ایکنا 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💠 نشست علمی بررسی جرم محاربه 💢 با تأکید بر پرونده محسن شکاری 🎙 با حضور: حجت الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه ⏰ یکشنبه 27 آذر 1401، ساعت 12:15 ❇️ حضور مجازی از طریق: ➡️ vroom.ut.ac.ir/frabi9 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔸 کرسی علمی- ترویجی فلسفه فرهنگ در حکمت متعالیه ❇️ به مناسبت هفته پژوهش 🔻مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی اسلامی با همکاری معاونت پژوهشی وزارت علوم و برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ دوشنبه 28 آذرماه، ساعت 10 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/hekmat 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/h-pajohesh-41 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔰نخبگان علمی از موضع‌گیری احساسی تا مواضع سفارشی 🔸کشوری که کمترین میزان این جنایات را داراست به مردم آن و سایر کشورها توسط نخبگانش القا می‌شود بدترین کشور از جهت شیوع این جنایات معرفی می‌شود! البته این جنایات به میزان کم هم نباید وجود داشته باشد و باید ریشه کن شود؛ اما سخن از واقع‌بینی است که گاهی در اندیشه‌ آغشته به احساسات و دور از منطق برخی نخبگان گم می‌شود و تحلیل غلط را بر جامعه و مردم تزریق می‌کند و باور غلط و خودباختگی و عدم اعتماد به نفس را در جامعه نهادینه می‌کند. 🖋مهدی قیاسی کارگرمقدم، پژوهشگر و دانش‌آموخته سطح عالی حوزه 🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔰حقوق بشر برای کدام بشر؟ 🔸بنیادهای فلسفی دنیای مدرن با رویکرد شیءانگاری و مادی نسبت به انسان به ویژه نگاه ابزاری به زنان، صلاحیت جایگاه متعالی دفاع از حقوق بشر را ندارد؛ چنان که شهید مطهری نیز می‌نویسد: «در فلسفه غرب تا آنجا که ممکن بود، به حیثیت ذاتی انسان لطمه وارد شده و مقام انسان پایین آمده است؛ دنیای غربی از طرفی انسان را از لحاظ پیدایش و عللی که او را به وجود آورده است، از لحاظ هدف دستگاه آفرینش درباره او، از لحاظ ساختمان و تار و پود وجود و هستی‌اش، از لحاظ انگیزه و محرک اعمالش، از لحاظ وجدان و ضمیرش تا این اندازه او را پایین آورده که گفتیم؛ آن‌گاه اعلامیه بلندبالا درباره ارزش و مقام انسان و حیثیت و کرامت و شرافت ذاتی و حقوق مقدس و غیر قابل انتقالش صادر می‌کند». 🖋مجتبی عباسی، نویسنده و پژوهشگر 🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
"به بهانه مطالبه اخیر رهبر معظم انقلاب در عرصه فرهنگ" شناخت دقیق نقاط ضعف؛ پیش نیاز درمان به گزارش "فکرت"، یکی از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب در دیدار چندی پیش اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با ایشان، تأکید بر لزوم شناخت دقیق ضعف‌های فرهنگی بود. به نظر می‌رسد که ما تا زمانی اشرافیت خوبی نسبت به این قضیه پیدا نکنیم، نخواهیم توانست تحول مطلوب در عرصه فرهنگی را رقم بزنیم؛ تحولی که اگر محقق شود، بی‌گمان آثار و پیامدهای مبارک آن دامن گیر اقتصادمان نیز خواهد شد و ایضاً زمینه ساز تحولی ارزشمند در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و ... هم می‌شود. یکی از عمده‌ترین ضعف‎های فرهنگی کشور از نگاه سکاندار انقلاب، ضعف در ساختارهای فرهنگی است. به همین خاطر ایشان برای چندین بار در همین دیدار، خواستار اهتمام نهادها و دستگاه‌های فرهنگی نظام از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور شدند. این بازسازی و اصلاح البته به صرف شعار و برگزاری جلسات سخنرانی و همایش‌های متداول میسر نمی‌شود هر چند که پیش نیازش همین هم اندیشی‌ها و چاره جویی‌هاست اما بیش از هر چیز، محتاج دغدغه‌مندی، همت و اراده مضاعف و عزم جدی برای اجرای صحیح برنامه‌های تحولی است. بی شک یکی از نقاط ضعف عمده ما در عرصه فرهنگی، ناظر به عدم استفاده مطلوب و حداکثری از ظرفیت تشکل‌های مردمی در این وادی است، کما این که مقام معظم رهبری نیز از شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستند "با هدایت صحیح هزاران تشکل مردمی که در کارهای فرهنگی متنوع و گسترده‌ای فعالیت دارند، زمینه‌ساز شکل‌گیری حرکت عمومی در مقوله‌های مهمی همچون گسترش فرهنگ قناعت و عدم اسراف شود." بهره گیری از این توانمندی و به فعلیت درآوردن آن، مستلزم نقشه راهی به منظور هدایتگری صحیح است و گرنه بدون برنامه و نقشه راه نخواهیم توانست به اهداف مدنظر در ساحت فرهنگ نائل شویم. آن چه حائز اهمیت است این که بدانیم شناخت دقیق نقاط ضعف، پیش نیاز درمان و چاره جویی برای حل معضلات فرهنگی است و تأکید رهبر عزیزمان بر این مسأله ، مؤید اهمیت فوق العاده این بحث کلیدی است. 🖋سید محمدمهدی موسوی، از اعضای هیئت تحریریه فکرت 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔴نقدی بر کوتاه‌نوشت دکتر مصلح با عنوان «علوم انسانی اسلامی» و «آیت‌الله محمدتقی مصباح» 🖊احمدحسین شریفی جناب دکتر علی‌اصغر مصلح استاد دانشگاه علامه طباطبائی در کوتاه‌نوشتی ضمن اعتراض به نامگذاری روز رحلت یزدی (۱۲ دی ماه) به روز «علوم انسانی اسلامی»، نکاتی بیان کرده است که بررسی آنها نیازمند فرصتی فراخ است. در عین حال، ضمن دعوت از ایشان برای حضور در یک مناظره و گفتگوی علمی در این موضوع، در هر مکانی که صلاح می‌دانند، به اختصار چند نکته را متذکر می‌شوم: نکته اول: نوشته‌اند: «‌آیت‌الله مصباح درکی سطحی و مخدوش از فرهنگ و تمدن غرب داشت» پیشفرض این سخن آن است که شرط طرح ایده این است که درکی عمیق و درست از فرهنگ و تمدن غرب داشته باشیم! روشن است که این پیشفرض، بدیهی نیست!‌ بلکه نیاز به اثبات دارد و ایشان هیچ دلیلی برای اثبات آن بیان نکرده‌اند! همچنین هیچ توضیحی نداده‌اند که به چه دلیل و با استناد به چه شواهدی درک آیت‌الله مصباح را از آنچه که فرهنگ و تمدن غرب می‌نامند، سطحی و مخدوش می‌دانند! ای کاش به جای این سخنان نادقیق و ناسنجیدنی، مورد یا مواردی از سخنان ایشان را برای اثبات مدعای خود ذکر می‌کردند! نکته دوم: گفته‌اند نظرات آیت‌الله مصباح «درباره علوم انسانی در حدّ سفارش‌هایی اخلاقی یا نظراتی کلی و انتزاعی بود.» اولاً، خوب است جناب ایشان بدانند که ایده «علوم انسانی اسلامی» بحثی ناظر به «فلسفه علوم انسانی» است و نه «مسأله‌ای از مسائل علوم انسانی»! ثانیاً نمی‌دانم جناب ایشان چه فهمی از «علوم انسانی» دارند و چه میزان از آثار علامه مصباح را مطالعه کرده‌اند که چنین قضاوتی را درباره ایده‌های ایشان در علوم انسانی دارند. آیا اطلاعی از اندیشه‌های ابتکاری ایشان در انسان‌شناسی اسلامی، حقوق اسلامی، اخلاق اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی، مدیریت اسلامی و امثال آن دارند و با این حال همه آنها را «صرفاً سفارش‌هایی اخلاقی یا نظراتی کلی و انتزاعی» می‌دانند؟! فی المثل آیا نظریه تعلیم و تربیت اسلامی علامه مصباح را صرفاً سفارشی اخلاقی می‌دانند؟! نکته سوم: گفته‌اند علامه مصباح درک درستی از نظریه «ادراکات اعتباری علامه طباطبائی» نداشته‌ است! برای اینکه میزان درستی این سخن را بتوانیم بسنجیم کمترین انتظار از جناب دکتر مصلح این است که اولاً‌، «درک درست» از نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبائی را مشخص کنند! ثانیاً «معیار درستی درک خودشان» را بیان کنند؛ ثالثاً، معیار نادرستی درک‌های دیگران را تعیین کنند. رابعاً، درک علامه مصباح از این نظریه را تقریر کنند؛ خامساً، معیار درستی فهم خودشان از نظریه علامه مصباح را بیان کنند و در گام ششم مشخص کنند که درک علامه مصباح از نظریه علامه طباطبائی نادرست بوده است! نکته چهارم: گفته‌اند عنوان «علوم انسانی اسلامی» در حد یک «تمنا و درخواست» است و یا «ترکیبی متناقض»! چنین سخنی نشان می‌دهد که ایشان از ادبیات تولید شده درباره این ایده در چندین دهه اخیر، مطلع نبوده‌ و نیستند. تقاضا می‌کنم دست کم کتاب «رابطه علم و دین» علامه مصباح را، به عنوان یکی از پرشمار کتاب‌هایی که در این موضوع نگاشته شده است، مطالعه کنند و سپس درباره این قضاوت خود به داوری بنشینند! نکته پنجم: گفته‌اند آیت‌الله مصباح «تصور می‌کرد که با قدرت عریان و فرمایشی می‌توان علوم انسانی را دگرگون ساخت و به خدمت گرفت.» این هم نشان می‌دهد که متأسفانه جناب ایشان هیچ (یعنی هیچ) اطلاعی از اندیشه‌ها و اقدامات علامه مصباح درباره علوم انسانی اسلامی ندارند! این نسبت چه تناسبی با اقدامات و اندیشه‌های کسی دارد که نزدیک به پنج دهه از عمر خود را (از سال ۱۳۵۳ تا واپسین روزهای عمرشان) صرف تأسیس نهادهای علمی و آموزش و پژوهش و تربیت دانشجو و پژوهشگر در این موضوع کرده است؟! نکته ششم: نوشته‌اند «اگر ضرورتاً امر دائر بر تعیین روزی با عنوان روز «علوم انسانی اسلامی» باشد، حضرت آیت‌الله جوادی آملی احقّ عالمان معاصر برای چنین عنوانی است». این بنده مفتخر به تلمذ در محضر آیت‌الله جوادی آملی بوده‌ام؛ اما این سخن نشان می‌دهد متاسفانه ایشان اطلاعی از اندیشه‌های آیت‌الله جوادی هم ندارند. ای کاش یک بار، فقط یک بار، مهمترین کتاب ایشان در این موضوع یعنی «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی» را مطالعه می‌کردند تا متوجه می‌شدند اساساً ایده و دغدغه اصلی ایشان در «علم دینی»، علوم طبیعی دینی است و نه علوم انسانی دینی! 🔻مجدداً آمادگی خود را برای گفتگو و مناظره‌ای علمی با جناب دکتر مصلح در موضوع ایده علوم انسانی اسلامی و بررسی دیدگاه‌های علامه مصباح یزدی اعلام می‌کنم. تعیین مکان و زمان این گفتگو را بر عهده جناب دکتر مصلح می‌گذارم. @ahmadhoseinsharifi 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
به زودی منتشر می‌شود: در مصاحبه‌ای با دکتر قیوم‌زاده، استاد تمام دانشگاه به مطالبی پیرامون محاربه و چیستی و حکم محاربه در قانون مجازات، بررسی آیه ۳۳ سوره مائده و شرایط تحقق جرم محاربه، تفاوت محاربه با بغی و افساد فی الارض و راه‌های اثبات جرم محاربه پرداختیم. 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🌕 ☑️ وحدت حوزه و دانشگاه؛ شتاب‌دهنده چرخه آزاداندیشی ▪️بیست و هفتم آذرماه، سالروز شهادت آیت‌الله دکتر مفتح به عنوان سالروز وحدت حوزه و دانشگاه نام‌گذاری شده و هر ساله به همین مناسبت، همایش‌ها و برنامه‌هایی در حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود؛ اما آنچه حائز اهمیت است این که توده‌های مردم به خصوص نسل جوان را با تاریخچه و اهمیت و ضرورت این موضوع به درستی آگاه کنیم و به آن‌ها بگوییم که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه یکی از مباحث کلیدی در نظام بوده است. ▪️جالب این که بزرگان ما حتی قبل از پیروزی انقلاب نیز در مسیر تحقق وحدت حوزه و دانشگاه گام برداشته‌اند. اساساً یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی نیز برقراری وحدت میان اقشار مختلف جامعه به خصوص دو قشر مهم حوزوی و دانشگاهی بوده است. 🖋حجت‌الاسلام دکتر عسکر دیرباز، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فکرت
🔴نقدی بر کوتاه‌نوشت دکتر مصلح با عنوان «علوم انسانی اسلامی» و «آیت‌الله محمدتقی مصباح» 🖊احمدحسین شر
♦️ میانبُر بین نظریه و عمل 🔷 در پارادایم ژورنالیسم اندیشه سایبری، تئوری‌ها و راهبردها نه در لابلای کاغذ کتاب‌ها و مقالات بلکه در متن یادداشت‌ها و کپشن‌های مجازی تولید‌ شده و به مرحله عملیاتی می‌رسند. یکی از فرق‌های عمده این دو روش در سرعت رسیدن نظریات به ساحت فعل کنش‌گران است؛ به بیان دیگر اندیشه‌ها در فضای مجازی بخاطر آنکه محفوف به چاشنی احساسات و جدلیات بوده و با قوه خیال مخاطب درگیر می‌شوند، راحت‌تر و زودتر به مرحله اجرا و اقدام می‌رسند. 🔶 اگر بخواهیم یه مثال راحت و ملموس در این‌باره بزنیم، باید به وقایع دو روز قبل اشاره کنیم. اهل علم به خوبی می‌دانند که مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی، قسمت اعظمی از عمر خود را صرف ایده اسلامی‌سازی علوم انسانی کرده و در این راه آثار زیادی را به مرحله تولید رسانده است. با پخش خبر نامگذاری سالروز ارتحال این فیلسوف برجسته به روز «علوم انسانی اسلامی»، از دو روز قبل عده‌ای از اساتید دانشگاه و نویسندگان فضای مجازی همچون آقایان زیدآبادی و مصلح، به اعتراض علیه این اقدام پرداختند. 🔷 آنها با نگارش یادداشت‌های تند و مُغرضانه، هم تسلط آقای مصباح بر علوم انسانی معاصر را زیر سوال بردند، هم پروژه اسلامی‌سازی علوم انسانی را عقیم و بی‌فایده خواندند و هم مراکزی همچون موسسه امام خمینی(ره) را به اتلاف سرمایه‌های هنگفت بیت‌المال علیرغم عدم بازدهی کافی متهم ساختند. اگرچه که اساتید مختلفی در مقام دفاع از شخصیت علمی استاد خود و فعالیت موسسه مذکور برآمدند، اما ماجرا در سطح گفتمانی و نظری باقی نماند. 🔶 دو روز بعد از نگارش یاددا‌شت‌های اعتراضی علیه آیت‌الله مصباح و موسسه امام خمینی(ره) دیشب چند تن از اساتید همین موسسه مورد تعرض وحشیانه عده‌ای جوان قرار گرفتند. این اتفاق افتاد تا به همگان اثبات شود که فاصله نظریه تا عمل در فضای حکمرانی فضای مجازی بر عقول عامه مردم بسیار نزدیک‌تر از آن چیزی است که فکرش را بکنیم. 🙏 فقط یادمان نرود که به قول شهید همت، دشمن هرجایی رو که میزنه، همونجا نقطه قوت ماست. ✅ پیشاپیش سالروز ارتحال علامه مصباح یزدی و روز علوم انسانی اسلامی رو پاس می‌داریم. 🖋 سید محمدمهدی شرف الدین 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی آبان 1402 با مشارکت پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی داخلی و خارجی برگزار خواهد شد. مسئولیت کمیسیون تعلیم و تربیت اسلامی این دوره با دانشگاه علامه طباطبایی است. رئیس کمیسیون: دکتر حسن ملکی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی دبیر کمیسیون: دکتر مهدی رضایی، استادیار دانشگاه فرهنگیان آشنایی با محورهای فراخوان و اعضای کمیته علمی کمیسیون: https://icih.ir/?p=9140 مجمع عالی علوم انسانی اسلامی www.scih.ir @icihch 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🖍 نشست علمی باعنوان: "خاستگاه هرمنوتیکی فقه معاصر و نظام های تاویلی رقیب در مواجهه با نص" ⚫️ برگزار کننده: گروه مبادی فقه معاصر پژوهشگاه فقه معاصر 🔵 دبیر جلسه : حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا فلاح تفتی 🔴 ارائه دهنده : دکتر عبدالمجید مبلغی 🟢 ناقدین : دکتر مسعود فیاضی و حجت الاسلام والمسلمین محمد کاظم حقانی فضل 🕒 زمان: سه شنبه ۲۹ آذرماه ۱۴٠۱ ساعت ۱۵:۳٠ الی ۱۷ 🌐لینک ورود به جلسه از طریق جیتسی میت : https://meet.jit.si/www.riicj.com 🖥 لینک پخش زنده آپارات: https://www.aparat.com/riicj/live 🏫 مکان: قم،خیابان شهید فاطمی(دورشهر) کوچه ۳٠ پلاک ۵۳، پژوهشگاه فقه معاصر 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔔پیوسته نشست‌های علمی سید مرتضی (18) ✅ روش شناسی لغوی اسماعیل بن حماد جوهری و کاربرد نگاشته های او در پژوهش های قرآنی و حدیث ـــــــــــــــــــــ با ارائه: 👤حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی احسانی فر 🔖(استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ✅ دبیر جلسه: آقای احمد براریان زمان: 🗓 30 آذر 1401 ⏰ ساعت 18:30 🏢 برگزارکننده: دبیرخانه پیوسته نشست های علمی سید مرتضی (ره) - مجموعه علمی ابن سکیت اهوازی(ره) مکان: صفاییه کوچه آمار، مدرسه عالی امام حسین علیه السلام 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔰محاربه؛ از مفهوم تا مجازات حجت الاسلام دکتر محمود قیوم زاده، استاد تمام فقه و حقوق دانشگاه آزاد اسلامی 🔸یکی از مباحثی که این روز‌‌ها بسیار مطرح شد و در صحنه عمل نیز با آن مواجه شدیم، مسأله محاربه، نافرمانی‌‌های مدنی، اعتراضات اجتماعی که همراه با اغتشاشات توسط عده‌‌ای بود و باعث برخورد قضایی و صدور حکم گردید. در این راستا سؤالاتی مطرح شد و عده‌‌ای به موافقت و عده‌‌ای دیگر به مخالفت پرداختند. همچنین افرادی در حوزه شناخت، مفهوم، چگونگی تحقق، شرایط آن دیدگاه فقهی و فقیهان، قانون، مقررات اجتماعی پیرامون مسئله «محاربه» سؤالاتی را مطرح کردند که در این بین شبهاتی را ایجاد کرد. بنابراین می‌‌طلبد که در این خصوص مطالبی مطرح شود تا بحث از جهات مختلفی تنقیح شود. 💢متن کامل گفت‌و‌گو در سایت فکرت 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔰 تلاقی یادبود دلسوزان و خانمان‌سوزان 🔸اخیراً یکی از این افراد در یادداشتی سعی کرده تا اعتراضات اخیر در کشور را با جریان فاطمیه و شهادت صدیقه کبری(س) مقایسه کند؛ اقدامی که با اعتراض و نقد بسیاری از اهالی اندیشه همراه شد.‌ حق آن است که آن جامعه‌شناس جوان به درستی متوجه شباهت‌های این دو جریان شده، هرچند زبانش از بیان تمام این شباهت‌ها قاصر است؛ از این رو ما در اینجا به برخی دیگر از این شباهت‌ها اشاره می‌کنیم. 🖋سید محمدمهدی شرف‌الدین، نویسنده و پژوهشگر 🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فکرت
تولید نظریه با رویکرد اسلامی از نیازهای امروز محسوب می‌شود 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در آیین اختتامیه هفته پژوهش و هشتمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی اظهار کرد: در سوره مبارکه فصلت آمده است که مؤمنین در مسیر حق استقامت داشته و بدون هراس و حزن این راه را ادامه می‌دهند؛ سپس به پیامبر(ص) می فرماید که جنت را به آنان بشارت بدهد؛ در ادامه این آیه شریفه آمده است که ما اولیا و همراهان شما هستیم و در این دنیا به یاری‌تان می‌آییم. 🔗مطالعه گزارش در سایت ایسنا 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
پخش زنده نشست های دانش افزایی: بررسی روان شناختی علل حضور نوجوانان در اغتشاشات ◀️ با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا مهکام ⏰ زمان: سه شنبه بیست و نهم آذر ماه 1401 ساعت 14 شرکت در جلسه: http://livehowzeh.ir/tv 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
نشست علمی.mp3
45.6M
نشست علمی: مواجهه فلسفی با قانون ناعادلانه 👤 ارائه دهنده: دکتر علی صابری عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔰 «قول احسن» چارچوبی برای اعتراض نخبگانی 🔸«قول حسن» الگوی حداقلی و نازل اعتراض نخبگانی است و الگوی عالی و مطلوب آن در چارچوب قول احسن قابل ترسیم است؛ یعنی اعتراضی مطلوب است که با در نظر گرفتن سه مؤلفه دعوت به خداوند، عمل صالح و تأکید بر هویت جمعی، مانع از ایجاد اختلاف و دشمنی در جامعۀ اسلامی بشود و با تحقق این سه مؤلفه، جنبه‎های آسیب‎زایی اعتراض دفع بشود. 🖋محسن ابراهیمی، دکتری فلسفه 🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
نقش‌دین‌در‌زندگی.m4a
12.32M
🔹نقش دین در زندگی 👤 ارائه دهنده: دکتر باقرپور کاشانی 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
❇️ کارگاه‌ آموزشی روش تبدیل مشکل به مسئله 🎙 با حضور: حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه 🔹 پنجشنبه ۱ دی ۱۴۰۱ - ساعت ۷:۳۰ صبح 🆔 @iictchannel 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔰 آغاز عرفی‌گروی در اسلام با نخبه‌نماهای سقیفه 🔸در حال حاضر نیز نگاه تک بعدی به انسان و جهان هستی، غفلت از مبدأ، بی‌فرجامی، انسان محوری، لذت‌گرایی و خوش‌باشی، پاشنه آشیل دنیای مدرن و خلأ تئوریک آن محسوب می‌شود؛ بنیادهای مادی، عرفی‌گرایی و ساختار سکولاریستی، بنیان نظریه‌پردازی‌ در مکاتب فلسفی غرب را تشکیل می‌دهد. 🔸امروزه سکولاریسم با اتکا به «راسیونالیسم» هیچ مرجعی را به جز عقل محدود بشری برای داوری در باب ادعاهای اخلاقی و حقوقی به رسمیت نمی‌شناسد؛ بدین سبب عامل اصلى و مشترک سقوط انسان‌ها، تک بعدی نگری، انسان محوری، رویکرد فروکاهشی به دین، اخلاق و ارزش‌های انسانی و غفلت از ابعاد مختلف هویت‌ انسانی است. 🖋مجتبی عباسی، نویسنده حوزوی 🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 زبان فارسی و تمدن ایران 🎙دکتر حامد صلاحی 🔸شاعران و ادیبان بزرگی همچون حافظ، سعدی، مولوی، گنجوی و... در ایران بزرگ سرمایه‌هایی برای ماندگاری تمدن ایرانی و اسلامی بوده‌اند. 🔗مشاهده گفتگو در آپارات | یوتیوب 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا