eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 ♦️ تمدنیِ ما در ترازوی تمدن 📚(نقد کتاب راه ناهموار تمدن) 🔸این کتاب افق‌های جدید و مسائل تازه‌ای را در حوزه‌های مختلف نظریِ تمدن پیش‌پای ما می‌گذارد، که از آن جمله می‌توان به موضوعات مهم «خشونت و تمدن»، «گفتمان و تمدن»، و «تبارشناسی تمدن و آمیختگی آن با استعمار در غرب»، و همین‌طور «مرز خودی و بیگانه و برآیند تمدنی آن» اشاره کرد. 🔸ولی این موارد همۀ موضوعات جدید در باب غرب و تمدن غربی نیست. 🔸یکی از نکات مهم مغفول در این مجموعه، فرایند سکولاریزاسیون غربی در تفکیک اخلاق از تمدن است. 🔸پیش از این، تمدن دربردارندۀ پیشرفت توأمانِ مادی و معنوی بوده ولی رفته رفته مفاد اخلاقی در روند شدن از معنا و ماهیت تمدن تهی شده است. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ تمدنیِ ما در ترازوی تمدن 📚(نقد کتاب راه ناهموار تمدن) 🔸گزینش معدود مقالات تمدنی در میان صدها مقالاتی که در حوزه‌های نظری و تاریخی تمدن و تمدن اسلامی نوشته شده است، از "راه ناهموار تمدن" کتابی معیوب ساخته است. 🔸اگر کسی می‌خواست شکل‌گیری تمدن اسلامی را ناممکن جلوه داده، و طرح «تمدن نوین اسلامی» را به خیالات تشبیه کرده و آن را شاعرانه قلمداد کند، بالطبع می‌توانست منابعی بیش از هفت مقاله و کتب بسیار متنوعی بیش از آنچه که در دست مترجمان ایرانی وجود دارد مورد استناد قرار دهد. 🔸احتمالاً گردآورندۀ محترم کتاب، تخصص لازم را در زمینه تمدن نداشته است که در میان ترجمه‌های انجام شده تفکیکی بین تمدن به مثابه وضعیت (condition) و تمدن به مثابه فرایند (process) ننموده و یا دست کم در گوشه‌ای از کتاب بدان اشاره‌ای نکرده است. 🔸همین‌طور ایشان، تمدن به مثابه یک واقعیت تاریخی (fact) را از تمدن به مثابه یک رویکرد (approach) تفکیک نکرده و این دو را در کتاب درهم‌آمیخته است. 🔸این کتاب افق‌های جدید و مسائل تازه‌ای را در حوزه‌های مختلف نظریِ تمدن پیش‌پای ما می‌گذارد، که از آن جمله می‌توان به موضوعات مهم «خشونت و تمدن»، «گفتمان و تمدن»، و «تبارشناسی تمدن و آمیختگی آن با استعمار در غرب»، و همین‌طور «مرز خودی و بیگانه و برآیند تمدنی آن» اشاره کرد. 🔸ولی یکی از نکات مهم مغفول در این مجموعه، فرایند سکولاریزاسیون غربی در تفکیک اخلاق از تمدن است. 🔸پیش از این، تمدن دربردارندۀ پیشرفت توأمانِ مادی و معنوی بوده ولی رفته رفته مفاد اخلاقی در روند شدن از معنا و ماهیت تمدن تهی شده است. ✍🏻نویسنده: از حبیب الله بابایی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر؛ 🌐 http://fekrat.net/?p=789 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ایرانی بودن؛ نسبت با قانون اساسی 👤 دکتر محمدعلی فتح اللهی 🔰عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 🔹ملیت در تداوم تشکیل مدینه‏‌ها اتفاق می‌افتد و این یک سنّت الهی برای جوامع است که در تاریخ محقق می‌شود. 🔹واقعیت تحقق یافته ملیت است که تحلیل می‌گردد. 🔹اگر ملیت را صرفاً یک مفهوم نظری بدانیم؛ هر کس از ظن خود شروع به تحلیل آن می‌کند. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ایرانی بودن؛ نسبت با قانون اساسی 🔹️ملیت در تداوم تشکیل مدینه‌ها اتفاق می‌افتد و این یک سنّت الهی برای جوامع است که در تاریخ محقق می‌شود. 🔹واقعیت تحقق یافته ملیت است که تحلیل می‌گردد. اگر ملیت را صرفاً یک مفهوم نظری بدانیم؛ هر کس از ظن خود شروع به تحلیل آن می‌کند. 🔹در پی ولایت‌عهدی امام رضا(ع) بود که شکاف بین عباسیان و ایرانی‌ها پدید آمد. 🔹حضور امام رضا(ع) در ایران و واقعه ولایت‌عهدی آن حضرت، مسیر تحولات را در جهت اسلامی‌تر شدن قرار داد و ایران به عنوان مرکز تمدن اسلامی رخ نمود. 🔹به تدریج با شناخت عمیق‌تر مبانی دین اسلام توسط ایرانیان، عبور از مفهوم خلافت خود ساخته عباسی صورت گرفت و رفتارهای سیاسی مبتنی بر اسلام رخ می‌نماید. 🔹در مفهوم ایران، نگاه به آینده وجود دارد و ایران در گرو آینده است. حوادثی در گذشته شکل می‌گیرد تا اینکه این نام در آینده کاربرد داشته باشد. 🔹ایران، تخیل است چون بحث از آن بیش از آن که مربوط به گذشته و تاریخ باشد، امروز و بلکه آینده جامعه را می‌نمایاند. 🔹️نشان می‌دهد که چه حرفی برای گفتن در دنیای کنونی دارد و چه افقی را برای آینده می‌گشاید و مسائل جامعه معاصر را در افق آینده طرح می‌نماید. 🔹مطالعات جامعه شناختی و درباره ، اولویت دارد. 🔹«ایران آینده» ساخته نمی‌شود؛ بلکه ظاهر می‌شود و ما را بسوی خود می‌کشد. ✍🏻نویسنده: دکتر محمدعلی فتح اللهی 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ ، نقاب از چهره برداشت 🔹طی روزهای اخیر دفن اجساد مبتلایان به در به یک معضل جدی تبدیل شده است. 🔹در «جزیره هارت» نیویورک، گورهای دسته‌جمعی حفر شده است. 🔹این جزیره محل قدیمی گورهای دسته‌جمعی است و گفته می‌شود از جنگ‌های داخلی آمریکا هم محل دفن صدها هزار جانباخته بوده است. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ ، نقاب از چهره برداشت 🔹طی روزهای اخیر دفن اجساد مبتلایان به در به یک معضل جدی تبدیل شده است. 🔹در «جزیره هارت» نیویورک، گورهای دسته‌جمعی حفر شده است. این جزیره محل قدیمی گورهای دسته‌جمعی است و گفته می‌شود از جنگ‌های داخلی آمریکا هم محل دفن صدها هزار جانباخته بوده است. 🔹متأسفانه بی‌تدبیری و به کارگیری سیاست‌های نادرست در برخی کشورهای غربی موجب شد تا صحنه‌های تاریکی بر صفحه تاریخ مغرب‌زمین نقش ببندد. 🔹یکی از این صحنه‌های تلخ و غم‌انگیز، دفن دسته‌جمعی اجساد و بی‌حرمتی نسبت به جانباختگان کرونایی در آمریکاست. 🔹مقامات آمریکایی همچنین برای حفر گورهای‌های دسته‌جمعی در برخی شهرها، از زندانیان استفاده می‌کنند. 🔹مقامات شهر نیویورک به زندانیان در زندان «رایکرز ایسلند» پیشنهاد داده‌اند برای کندن گور در «هارت ایسلند» ساعتی 6 دلار پرداخت می‌کنند. به نظر می‌رسد امید به زندگی کم‌تر زندانیان باعث شده از آن‌ها در این راستا استفاده شود. 🔹 هم که در مقابله با بحران همه‌گیری کووید 19 عملکرد ضعیفی از خود نشان داده است، روش تدفین جانباختگان کرونایی در گورهای دسته‌جمعی را به کار گرفت. 🔹عده‌ای از شهروندان آمریکایی، در ایالت‌های کالیفرنیا، آلاباما، نیویورک و... که طی هفته‌های اخیر با کمبودهای بسیاری دست و پنجه نرم کرده‌اند، تصمیم گرفتند با خرید اسلحه از زندگی خود مراقب کنند، و لذا صف‌های طولانی در برابر اسلحه فروشی‌ها تشکیل دادند. 🔹به عبارت دیگر، در آمریکا کار به جایی رسیده که شهروندان راهکار تأمین امنیت خود را در گرو استفاده از اسلحه در برابر همدیگر و ایجاد هرج و مرج می‌بینند. 🔹بدون شک این مسئله به قوانین آمریکا در خصوص حمل اسلحه و به کارگیری آن بازمی‌گردد که آن‌هم ریشه در فرهنگ و تمدن غربی دارد. 🔹در این روزهای کرونایی اتفاقاتی در کشورهای غربی رقم‌خورد که باعث شد تصویر دیگری از غرب مدرن، پیشرفته و منظم دیده شود. 🔹تصویری که البته می‌شود آن را، روی دیگر غرب بزک‌کرده و یا تصویر واقعی غرب دانست. 🔹اتفاقی که این مدعا را هرچه بیش‌تر ثابت می‌کند، روی آوردن کشورهای غربی به ماسک‌دزدی از یکدیگر است که طی روزها و هفته‌های اخیر چند مرتبه از سوی کشورهای مختلف غربی انجام گرفت. 🔹اکنون غرب وحشی زنده شده و تمام تصویر زیبایی که طی سال‌های اخیر در ذهن مردم جهان ساخته بود را به یک‌باره مخدوش کرد و به همگان ثابت کرد در روح تمدن غربی انصاف، اخلاق و عدالت دیده نمی‌شود و هر یک از غربی‌ها –اصطلاحاً - به دنبال دوشیدن دیگری هستند تا زنده بمانند، و در این روند به دیگری توجه نمی‌کنند. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر؛ 🌐 http://fekrat.net/?p=800 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ایراد سرگرمی‌های دنیای مدرن چیست؟ 🔸مسئله امروز ما این است که باید جواب پوچی دنیا را به‌گونه‌ای بدهیم که خودمان را فریب ندهیم. 🔸سرگرمی‌های دنیای مدرن برای چیست؟ 🔸من مخالف سرگرمی و بازی نیستم. اما بازی به این معنا که می‌خواهیم برای سرگرمی بازی می‌کنیم؟ 🔸سرگرمی‌های دنیای مدرن با این هدف است که بشر به خودآگاهی درباره خلأ وجودی‌اش نرسد. 🔸انبیا آمدند تا به ما بگویند خود را بازی ندهید. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ایراد سرگرمی‌های دنیای مدرن چیست؟ 🔸عقل دنیای مدرن برای این‌که انسان را قانع کند کافی نبود. 🔸بشر به این دلیل آفریده شده که به وسعت حضور خدا خودش را در عالم وسعت دهد. 🔸دنیای مدرن نمی‌تواند این را به انسان بدهد. 🔸تمدن مدرن می‌گوید دین‌داری از آن خودت و معیشت و زندگی مرفه از من. این ادعای مدرنیته است اما بشر در میانه این مسیر فهمید که نمی‌تواند این دو را از هم جدا کند و باید همه‌جا خدایی زندگی کند. 🔸مسئله امروز ما این است که باید جواب پوچی دنیا را به‌گونه‌ای بدهیم که خودمان را فریب ندهیم. 🔸سرگرمی‌های دنیای مدرن برای چیست؟ 🔸من مخالف سرگرمی و بازی نیستم. اما بازی به این معنا که می‌خواهیم برای سرگرمی بازی می‌کنیم؟ 🔸سرگرمی‌های دنیای مدرن با این هدف است که بشر به خودآگاهی درباره خلأ وجودی‌اش نرسد. انبیا آمدند تا به ما بگویند خود را بازی ندهید. ✍🏻نویسنده؛اصغر طاهرزاده، استاد فلسفه و عرفان 🔻ادامه مطلب در لینک زیر؛ 🌐 http://fekrat.net/?p=811 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ ما و 🔹اخیرا آقای دکتر محمود در یادداشتی تلگرامی با عنوان «چرا نمی شویم»، برخی از عوامل مهم مؤثر بر دموکراتیک نشدن جامعه‌ی ایران را مورد بررسی قرار داده است. 🔹️این یادداشت تأمل برانگیز است و در تأیید مفاد آن به برخی دیگر از عواملی دخیل در این فقدان می‌پردازم. 🔹هر جامعه‌ای دارای ساختار و هویتی است که این ساختار و هویت را در یک فرایند درازمدت در طول تاریخ کسب نموده است. 🔹به قول نوربرت الیاس جامعه‌شناس معاصر آلمانی؛ فرآیندهای کلان: کور، برنامه ریزی نشده و خود به خودی‌اند. اما عواملی در اجزای ساختاری وجود دارند که این فرآیند متأثر از آنهاست. 🔹یکی از این عوامل؛ فرآیند جامعه پذیری است که در جریان آن، فرد هنجارهای جامعه را می‌آموزد و درونی می‌کند و آن هنجارها را الگوی رفتاری خود قرار می‌دهد. 🔹فرآیند جامعه‌پذیری این جامعه، نه بر بنیان‌های دموکراتیک، بلکه بر مبنای هنجارهای اشرافی‌گری و دیکتاتوری تنظیم گردیده است. 🔹جامعه‌ی ما از نظر تاریخی یک جامعه‌ی دیکتاتورگراست. 🔹اما دموکراسی یک منش آموختنی و یک مرام پرورشی‌ست که لازم است از دوران کودکی در خانواده و مهد کودک و مدرسه و رسانه‌های جمعی و در محیط اجتماعی تعلیم و آموخته و درونی شود. 🔹اما آنچه همواره رخ داده و همچنان روی می‌دهد، بازتولید هنجارهای دیکتاتوری در روابط میان فردی و تعاملات اجتماعی است. 🔹امروزه بخش قابل توجهی از مدرک‌داران این جامعه، خواهان بازگشت به نظام دیکتاتوری پهلوی هستند. 🔹این امر فاجعه‌ای است که مانع از آن می‌شود که جامعه‌ی ایران در مسیر دموکراسی گام‌های بلندتری به جلو بردارد و از فروافتادن در چاله‌ی ارتجاع و واپس ماندگی سیاسی رهایی یابد. 🔹خود بنده اخیرن به خاطر اظهار نظر تحلیلی نسبت به شخصیت ضعیف و نابالغ رضا پهلوی در یک کانال موسوم به اساتید دانشگاه، آنچنان مورد هجمه و تهاجم قرار گرفتم که مجبور به ترک کانال گردیدم. 🔹نمی‌دانم پس از خروج بنده از آن کانال، چند نفر از حقوق دموکراتیک یکی از اعضای آن کانال دفاع کرده‌اند. 🔹از سوی دیگر؛ بسیاری از مدرک‌داران و دانشگاهیان که از وضع موجود انتقاد می‌کنند، رفتاری غیردموکراتیک و شخصیتی دیکتاتورمآبانه دارند. 🔹بسیاری از آنان از موضع مطلق اندیشی، نظر خود را عین حقیقت می‌پندارند و سایر نظرات را اشتباه و نادرست می‌خوانند، بدون آنکه نظرات خود را نسبی و تکثر دیدگاه‌ها را به رسمیت بشناسند و برای دیدگاه‌های مختلف مخالف، احترام قائل باشند. 🔹اینان از موضع تحکم و تحمیل، آماده‌ی تهاجم و تخریب و ترور شخصیت دیگران اند و عدم سلامت شخصیتی‌شان عاملی مهم در عدم بلوغ سیاسی دانشجویان و دیگر مردم است. 🔹بسیاری از منتقدان وضع موجود نیز دیکتاتورهایی بالقوه و خفته در خاموشی‌اند. 🔹جامعه‌ی ما فاقد دغدغه‌ی حقیقی دموکراسی است. 🔹دموکراسی نتیجه‌ی بلوغ در حوزه‌ی تفکر سیاسی و پیامد احترام راستین و ریشه‌دار به انسان و گرایش سیاسی متفاوت اوست که این مهم هنوز در جامعه‌ی ایران تحقق نیافته است. 🔹شهرت طلبی‌ها و عقده‌های روانشناختی ناشی از پرورش یافتن در خانواده‌های دارای فرهنگ دیکتاتوری و سرکوب حقوق انسانی، افزودن به تعداد اعضای کانال و دنبال کننده‌ها در کانال‌های فضای مجازی به هر قیمت باعث شده تا رفتار تهاجمی و تخریبی فاقدان سلامت شخصیتی و بلوغ هویتی از طریق هویت تاربخی دیکتاتورگرایی نمایان گردد. 🔹غول دیکتاتوری در فرآیند پرورشی انسان‌ها در این جامعه به وجودها و رفتار آدمیان تزریق می‌شود. 🔹مضاف بر این، ظاهرگرایی مردم و جامعه‌ی ایرانی نمی‌گذارد از ارزش‌های انسانی دموکراتیک و حقوق بشری جوامع غربی الگوبرداری صحیح صورت بگیرد، بلکه این ظاهرگرایی، نگاهها را تنها متوجه پوسته‌ی تمدن غرب ساخته و جامعه‌ی ما را از حرکت در مسیر دموکراسی بازداشته است. 🔹این است که همچنان دلخواهِ بسیاری از آدمیان است و نوستالژی آن با مدرک‌دار و بی سواد و کم سواد همواره همراه است. ✍🏻نویسنده؛ بهروز مرادی، جامعه شناس 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️سریال المسیح کاملاً است. 🔶در این فیلم تفکر لیبرالی حاکم است. 🔹️برنامه تلویزیونی «مکث» ویژه‌برنامه‌ی ماه مبارک رمضان با اجرای است که هر روز حدود ساعت ۱۷:۳۰ از شبکه سوم سیما پخش می‌شود. 🔹سبک این برنامه شباهت زیادی به برنامه «عصر» دارد و از قوت و جذابیت بالایی برخوردار است. 🔹در این گزارش به مهم‌ترین نکات مطرح شده در دو قسمت اول این برنامه تلویزیونی اشاره خواهد شد. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️سریال المسیح کاملاً است. 🔶در این فیلم تفکر لیبرالی حاکم است. 🔹️برنامه تلویزیونی «مکث» ویژه‌برنامه‌ی ماه مبارک رمضان با اجرای است که هر روز حدود ساعت ۱۷:۳۰ از شبکه سوم سیما پخش می‌شود. 🔹سبک این برنامه شباهت زیادی به برنامه «عصر» دارد و از قوت و جذابیت بالایی برخوردار است. 🔹در این گزارش به مهم‌ترین نکات مطرح شده در دو قسمت اول این برنامه تلویزیونی اشاره خواهد شد. 🔹موضوع نخستین قسمت از این برنامه که ششم اردیبهشت‌ماه پخش گردید، تحلیل و بررسی «سریال » به کارگردانی «مایکل پترونی» و محصول کمپانی «نت‌فلیکس» بود. 🔹میهمانان برنامه نیز «شهریار بحرانی»، کارگردان و «عبدالحمید قدیریان»، طراح صحنه و کارگردان هنری بودند. 🔹در ابتدا کلیپی جهت آشنایی مخاطبان با کمپانی فیلم‌سازی نت‌فلیکس پخش گردید. 🔹در این کلیپ، به چند فیلم ساخته‌شده توسط این کمپانی اعم از «خلافت»، «بادی‌گارد» و «نخبه» اشاره شد تا رویکرد اسلام‌ستیزانه نت‌فلیکس مشخص شود. 🔹همچنین به اعلام خبر نت‌فلیکس مبنی بر پخش سریالی به نام «تهران» در آینده‌ای نزدیک اشاره شد. 🔻متن کامل گزارش: 🌐 http://fekrat.net/?p=816 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ✅ پیشنهاد دانلود ♦️دیده‌بان (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 🔰موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه 🔻(شماره دوم) ⏰ اول اردیبهشت 99 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
دیده بان اندیشه2.pdf
22.64M
📍 ✅ پیشنهاد دانلود ♦️دیده‌بان (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 🔰موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه ⏰ اول اردیبهشت ۹۹ 🔻(شماره دوم) 🔹در نشریه تخصصی رصد دید‌ه‌بان اندیشه چهار محور اندیشه‌ علم وفلسفه، اندیشه اجتماعی، اندیشه دین، اندیشه سیاسی و اندیشه اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است. 🔹 بعد از گذشت بیش از دو ماه در ایران هم‌چنان مساله اصلی کشور است. 🔹با شیوع ویروس کرونا در جهان اظهار نظرها، تحلیل‌ها و واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت. 🔹از روشنفکران و نویسندگان، فیلسوفان، جامعه‌شناسان، اقتصاد‌ دانان، دین پژوهان، رهبران دینی و مذهبی و ژورنالیست‌ها و... تا پزشکان، متخصصان و تحلیل‌گران امور بهداشتی و درمانی و فعالین محیط زیست و... خلاصه هرکس به اندازه سهم خویش در مورد وضعیت پیش‌آمده و موقعیتی که بعد از کرونا با آن مواجه خواهیم بود مطالبی نگاشته‌اند. 🔻لینک شماره قبل: 🆔️ https://eitaa.com/fekrat_net/800 🔻لینک شماره قبل در سایت؛ 🌐 http://fekrat.net/?p=836 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
به نام خدا 🔰احتراما به اطلاع می‌رساند، سایت فکرت از کلیه عزیزانی که علاقه‌مند به فعالیت و مشارکت در نشریه دیده‌بان اندیشه (نشریه تخصصی رصد اندیشه‌ای) در تحلیل و تبین اندیشه‌ای هستند، دعوت به همکاری می‌نماید. 🔸در ضمن هرگونه انتقاد و پیشنهاد در خصوص دید‌ه‌بان اندیشه را با ما در میان بگذارید. 🆔 @danial_basir 🆔 @rasoul1414
♦️فرهنگ بر مبنای سلاح و کشتار است. 🔰سیستم حکومت آمریکا نیست، بلکه الیگارشی است. 🔹️آمریکا دموکراسی نیست، الیگارشی است. 🔹یعنی حکومت یک قشر بسیار کوچک سوپر میلیاردر. 🔹یک انسان آمریکایی در درونش متوجه است که هیچ قدرتی ندارد. 🔹اینکه کلینتون، یا ترامپ یا بایدن روی کار باشند، روی زندگی روزمره مردم تفاوتی ندارد، و لذا مردم آمریکا سعی می‌کنند حس عدم قدرت را جبران کنند. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️فرهنگ بر مبنای سلاح و کشتار است. 🔰سیستم حکومت آمریکا نیست، بلکه الیگارشی است. 🔹سومین قسمت از برنامه تلویزیونی «مکث»، هشتم اردیبهشت ماه، با اجرای نادر طالب‌زاده و با حضور «دکتر سام مهدی ترابی»، محقق و نویسنده و با موضوع «بی‌ثباتی آمریکا» از شبکه سوم سیما پخش گردید. 🔹در این برنامه همچنین، مصاحبه‌های ضبط شده با «مارکوس ایوانز»، رهبر گروه جدایی‌طلب کالیفرنیا و «گوردن داف»، افسر سابق اطلاعاتی آمریکا پخش شدند. 🔹دکتر ترابی ضمن اشاره به فریب‌دادن افکار عمومی جهان و نخبگان جهانی در خصوص واقعیت‌های موجود در آمریکا، تصریح کرد: «واقعیت آمریکا این است که یک فرایند سیاسی دارد که هیچ ارتباطی با نیازهای جمعیت آمریکا ندارد. 🔹یعنی کسی که می‌خواهد سناتور، نماینده یا رئیس‌جمهور شود با درد مردم کاری ندارد. 🔹او در یک جایگاهی قرار گرفته تا منافع الیگارش‌ها و مالکانی که همه چیز را در دست دارند، حفظ کند. 🔹اگر هم کارش را خوب انجام دهد، مثل اوباما، پس از بازنشستگی قراردادی به مبلغ ۶۰ میلیون دلار برای نوشتن خاطراتش به او می‌دهند! بسیاری از مقامات آمریکایی اینطور هستند. 🔹چطور می‌شود ثروت شخصی بیل کلینتون و خانم هیلاری کلینتون، ۲۵۰ میلیون دلار باشد؟ البته ثروتمندانی مثل «جف بزوس» و «بیل گیتس» که ثروتشان به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد، اگر احساس کنند منافعشان حفظ می‌شود، حاضر هستند میلیاردها دلار از ثروتشان را هزینه کنند.» 🔻متن کامل گزارش برنامه: 🌐 http://fekrat.net/?p=839 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ به یک ایدئولوژی خصمانه بدل شده است 🎙گفت‌وگو با اسدالله رحمان‌زاده، استاد برکلی‌سیتی کالج 🔹️ما به این نتیجه رسیده‌ایم که تفکر مسلط در این فلسفه‌ها، تفکر مفهومی-تئوریک است که از پیش تحت‌تاثیر و دنباله‌رو علوم دقیقه است. 🔹به‌رغم همه دستاوردهای این‌گونه فلسفه‌ها، ما معتقدیم، آنها شبح واقعیت را تحلیل می‌کنند، نه خود واقعیت را. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ به یک ایدئولوژی خصمانه بدل شده است 🎙گفت‌وگو با اسدالله رحمان‌زاده، استاد برکلی‌سیتی کالج 🔹تصور فلسفه از انسان ، موجودی هنجاری و نرمال‌شده است که تنها خودش را با این نیازهای مزلو هم‌هویت می‌کند. 🔹«انسان» عمومی موردنظر در این مفهوم «نتیجه عملی» یک مفهوم انتزاعی و تخت و هم‌سطح شده از تجربه انسانی است: انسان «عمومی» یعنی فرد به دنیا می‌آید، آن‌گونه دنیا را تجربه می‌کند که در تعریف «رؤیای آمریکایی» و تئوری داروین آمده است، خورد و خواب و لذت و جاه و مقام و نام و بقا- و اگر مذهب و معنویتی هم هست، آن هم در جنب و در خدمت بقای «این انسان» تفسیر می‌شود. 🔹به ایرانیانی که به سکولاریسم رسیده‌اند و خود را با ارزش‌های سکولار هم‌هویت می‌کنند، پاسخ من این است: من فکر نمی‌کنم که ما باید به تحجر مذهبی و حق‌به‌جانبی مفرط بازگردیم. 🔹اما باید از گذشته یاد بگیریم و این نوسانات خشونت‌آمیز به جلو و عقب را متوقف کنیم. 🔹من با کارن آرمسترانگ در «تحول بزرگ» موافقم که: ما باید اخلاق را دوباره به معنویت وصل کنیم و با حرکتی ورای عصر محوری the Axial Age، و همچنین قانون‌زدگی [صِرف] عصر ایمان فقهی-کلامی، به ایمان انضمامی دینی و قرآن برگردیم. 🔹پس از تمام این بالا و پایین رفتن‌ها ما باید به وضوح ببینیم که اخلاق یک امر درونی است؛ اخلاق مربوط به سرشت روح فرد به‌عنوان بودن -در- عالم است. 🔹دل‌شکستگی جوانان ما از آنان‌که داعیه‌دار دینداری‌اند و سنگ ایمان را به سینه می‌زنند، اما در منفعت‌جویی و تحکّم رفته‌اند، فقط با برگشتن به ایمان انضمامی، به‌معنای اتصال اخلاق و معنویت، تسکین خواهد یافت. 🔹آنان‌که به ایدئولوژی سکولاریسم پناه برده‌اند، این «دیدگاه نانتیجه‌گرا» به گوش‌های عمل‌گرا و سکولارشان بیگانه است. 🔻متن کامل مصاحبه: 🌐 http://fekrat.net/?p=860 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ مطالب در هفته‌ای که گذشت: 🎬 چه تأثیری در اقتصاد دارد؟ 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/883 🔊بررسی مواجهه تاریخی ایرانیان با تمدن (جلسه اول) 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/890 🎬شرق‌شناسی چگونه به اینجا رسید؟ 💠https://eitaa.com/fekrat_net/891 🔊آشنایی ایرانیان با در تاریخ معاصر (جلسه دوم) 💠https://eitaa.com/fekrat_net/896 🔊بررسی مواجهه تاریخی ایرانیان با تمدن (جلسه سوم) 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/905 🎬تمام حوادث امروز جهان در سخنرانی 5 سال قبل یک صهیونیست از صفر تاصد 💠https://eitaa.com/fekrat_net/915 🎬 تفکر انتقادی چیست؟ 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/917 📕دیده‌بان (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/936 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️شو تبليغاتی بی بی سی يا توبه ؟! 🔹️مصاحبه با را باید در راستای کار حرفه‌ای رسانه‌ای اش تحليل كرد نه يك گاف رسانه‌ای. 🔹️برخی نوشتند و گفتند که بی‌بی‌سی هم با سخنان زاهدی کیش و مات شد، اما به نظر می‌رسد مساله پیچیده‌تر از اینهاست و بی‌بی‌سی کاملا می‌داند که دارد چه می‌کند. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️شو تبليغاتی بی بی سی يا توبه ؟! 🔹مصاحبه اخیر اردشیر زاهدی با شبکه تلویزیون فارسی واکنش‌های فراوانی را به دنبال داشت. 🔹اعتراف‌های او نسبت به پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران، اپوزیسیون خارج نشین را عصبانی و طرفداران داخلی نظام را خوشحال کرد. 🔹البته در اینکه پیشرفت‌های خیره کننده جمهوری اسلامی حتی زبان اردشیر زاهدی، داماد محمدرضا و آخرین سفیر او در را به اعتراف و تحسین باز می‌کند چندان جای تعجب ندارد؛ چرا که ایرانِ امروز آنقدر مقتدر و بزرگ است که سکوت آنان نیز نمی‌تواند او را کوچک کند و از ارزش او بكاهد، پس چه بهتر که زبان بگشایند و از عظمت ایران بگویند تا از این طریق محبوبیتی نيز برای خود کسب کنند و شخصیت شان را در ذهن مردم بازسازی کنند. 🔹امروز شهيد در ذهن و قلب جهانيان چنان عظمتی دارد كه هيچ انسان آزاده‌ای نمی‌تواند آن‌ را انكار كند چه برسد يكی مثل اردشير زاهدی. 🔹درست است كه اردشير زاهدی شجاعت بيان دارد و خيلی‌های ديگر ندارند اما جنايت‌های اردشير زاهدی و پدرش را نيز نبايد فراموش كرد. 🔹او فرزند فضل الله زاهدی عامل كودتای آمريكایی ۲۸ مرداد است. 🔹خودش نيز در تمام مدت عمر سياسی‌اش، وفاداريش را به ، آمريكا و محمدرضاشاه پهلوی ثابت كرده است و اصلا به همين دليل بوده كه او به پست های كلانی همچون سفير شاه در انگليس، وزير امور خارجه و سفير شاه در آمريكا دست يافته است. 🔹جدا كردن بحرين از ايران و تقديم آن به انگليس نيز از ديگر شاهكارهای او و پدرزنش در آن دوره است. 🔹به هر حال اعترافات زاهدی چندان چیز عجیبی نیست کما اینکه قبل از او نیز افرادی همچون عبدالله آذربرزین، مهرانگیز کار، عطاء الله مهاجرانی، عليرضا نوری‌زاده و... زبان به اعتراف و تمجید و ستایش از جمهوری اسلامی گشوده بودند. 🔹آنچه تعجب برانگیز است پخش این اعترافات از شبکه سلطنتی بی‌بی‌سی است. 🔹به اعتقاد کارشناسان رسانه، بی‌بی‌سی یکی از حرفه‌ترین شبکه‌های خبری ‌‌‌‌دنیاست. 🔹بنابراین مصاحبه بی‌بی‌سی با زاهدی را باید در راستای کار حرفه‌ای رسانه‌ای‌ اش تحليل كرد نه يك گاف رسانه‌ای. 🔹برخی نوشتند و گفتند که بی‌بی‌سی هم با سخنان زاهدی کیش و مات شد، اما به نظر می‌رسد مساله پیچیده تر از اینهاست و بی‌بی‌سی کاملا می‌داند که دارد چه می‌کند. 🔹عناد و دشمنی بی‌بی‌سی فارسی با جمهوری اسلامی آنقدر زياد است كه در همين ماجرای كرونا كه نمونه‌ای عينی و نزديك است، ايران را مركز توليد و پخش به دنيا معرفی می‌كرد! 🔹آنقدر بر عليه ايران گفت و گفت كه خيلی‌ها باورشان شد. اما وقتی اروپا و آمريكا گرفتار بحران كرونا شدند با واكنش منفی مخاطبينش روبرو شد. 🔹بی‌بی‌سی اعتبارش برايش خيلی مهم است، اين اعتبار را نبايد به هيچ قيمتی از دست دهد. 🔹اينجا بود كه بايد يكي مثل اردشير زاهدي را بياورد تا ايران ستایی كند بلكه مخاطبين از دست رفته‌اش را دوباره جلب كند و خود را در ذهن ها قدری تلطيف نمايد. 🔹از سوی ديگر سوژه‌ای مثل اردشير زاهدی آنقدر برای بی‌بی‌سی مهم است كه خبر آن را در صدر اخبار خود قرار می‌دهد تا از اين طريق اتفاقات مهمی همچون پرتاب ماهواره به فضا از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در بايكوت خبری نگه دارد. 🔹اينها همه از شگردهای روباه پير است...بايد مراقب دغل كاری‌های او بود. ✍🏻نویسنده؛محسن مومنی 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️درباره اردشیر زاهدی و رائفی پور و .... 🔷می‌پرسند نظرت درباره فلانی چیست؟ 🔸به نظرم رسید مهمتر از هرنظری ملاک‌هاست. 🔸این و آن می‌آیند و می‌روند اما ما به یک نظام تحلیلی برای رفتارشناسی نیاز داریم. 🔸آدم ها را چطور تحلیل کنیم؟ 🔸ملاک اصلی در تحلیل رفتارها باید متکی به جهت‌گیری کلان فرد باشد. جهت گیری نیز در ۳ محور است. 🔸اول اسلام و اهل بیت. 🔸دوم انقلاب اسلامی با تاکید بر ۲ ارزش معنویت و عدالت. 🔸سوم نیز ولایت فقیه؛ هم در نظر و هم در مصداق و هم در بدنه متصل و اجتماعی ولایت که جامعه متدین و انقلابی‌اند. 🔸دقت کنیم که جهت گیری صحیح باید هر سه محور را همزمان و توامان دارا باشد. 🔸توجه کنیم که این شاخص آدم‌ها را طیفی تحلیل می‌کند نه صفر و یکی. 🔸یا همه یا هیچ درمورد انسان به حکم انسان بودن نادرست است. هرمیزان در این جهت گیری راسخ‌تر باشند بیشتر مورد اعتمادند. 🔸به چنین فردی باید حسن ظن داشت. چنین فردی اگر هم اشتباه داشت، خطایش را باید نقد کرد ولی نباید اصل نقد و سبک نقد منجر به حذف شود چون جهت‌گیری اصلی صحیح است. 🔸مثل ماشینی که به سمت مقصد حرکت می‌کند و اگر در بین راه پنچر شود تعمیر و مجدد براه می‌افتد. 🔸اما اگر کسی این جهت گیری کلان را نداشت... 🔸چنین فردی اولا مورد حسن ظن نیست. مقدس‌ترین شعارها را هم بدهد باید با تردید مورد پذیرش قرار گیرد. 🔸یعنی چی دقیقا؟ 🔸بهترین حرف‌ها و رفتارها باید در مقیاس نقشه کلان فرد تحلیل شود. 🔸برخی وقت ها یک نفر از امام حسین می گوید ولی نقشه را تکمیل می‌کند. 🔸دیگری از امام زمان دم می‌زند امام نقشه کلانش است. 🔸دیگری از عدالت حرف می‌زند اما ابر نقشه‌اش چپ و مارکسیسم است.‌ 🔸خب؟ یعنی اگرحرف خوبی زدند رها کنیم؟ 🔸خیر. اگر هر شعار مقدسی را بتوانیم فارغ از گوینده و نقشه کلانش استفاده کنیم خوب است. 🔸در غیر اینصورت شعاری که منجر به میدان داری فرد شود، هرچقدر هم مقدس باشد نقشه باطل را تکمیل می‌کند. 🔸اگر بی‌بی‌سی حرفی به نفع انقلاب بزند، خوب است. ولی اگر همین حرف کمک کند مشروعیت پیدا کند باطل است. 🔸در نهایت؛توجه کنیم گرفتار سلبریتی‌زدگی نشویم. خیلی از ما با سلبریتی‌های هنری و ورزشی مشکل داریم، اما در عرصه سیاست و رسانه همچنان زده‌ایم. 🔸کلا پرهیز کنیم از بت‌سازی و بت‌پرستی.هروقت احساس کردیم مقابل یک فرد و یک فکر و یک جریان منفعلیم و رویکرد انتقادی و عقلانی نداریم نگران شویم. 🔸این تحلیل کلی؛ پر کردن نقطه چین مصداق‌ها با خودتان. 🔸پ.ن: کنار هم گذاشتن اسم‌ها در تیتر صرفا از جهت توجه‌دادن به شبهات اخیر این روزهاست. ✍🏻نویسنده؛محسن مهدیان 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️اگر اکنون حضور داشتند بر چه مسئله ای تمرکز می کردند؟ ✅ انتشار برای نخستین بار 📚از جزوه درس اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان رشته دانش اجتماعی مسلمین گروه علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران 🔻(بخش اول) 🔹شهید مطهری (متفکری ذیل) سنت فلسفی فعالی است که در شیعیان وجود دارد. 🔹سنت عقلی_فلسفی جهان اسلام هنگام مواجهه با جهان مدرن به تناسب دهه های مختلف، مسائلی که برایش بوجود می‌آید را مطرح می‌کند. 🔹مثلاً در دهه ۳۰ این سنت چه مسأله داشت که مطهری کتاب اصول و روش رئالیسم را نوشت؟ 🔹دهه ۴۰ چه مسائلی داشت؟ بیشتر جنبه سیاسی آن فعال شد. جبر و اختیار و حسینیه ارشاد و بحث های انقلابی اسلام بود و بحث‌های فلسفی در حاشیه آن قرار گرفت. 🔹در دهه پنجاه دوباره مباحث جدی فلسفی (اسفار و بحث های حرکت) مطرح شد. اواخر دهه 50 موضوعات تغییر یافت و می‌توانیم سوال کنیم دهه شصت چه موضوعاتی مطرح می شد؟ 🔹یا اگر مطهری اکنون حضور داشت چه چیزهایی برایش مسئله بود؟ مثلاً مطهری در دهه ۵۰ ضمن استقبال از اقبال یک مرتبه شروع به نقد می‌کند و یا در دهه ۴۰ بیشتر نگاه تعیینی دارد و بعد نگاه انتقادی می‌یابد. 🔹ابتدا نگاهش به شریعتی انتقادی نیست اما بعدها بحث فطرت را در برابر بحث بازگشت به خویشتن شریعتی مطرح می‌کند. 🔹با مارکسیست شدن مسلمانان و بازگشت آنان یک مرتبه بحث های سیاسی فروکش می‌کند و مسئله حرکت جوهری در برابر حرکت دیالکتیکی مطرح می‌شود و از این موضع وارد بحث می‌شود. 🔹 چالش‌های حوزه حکمت اسلامی به لحاظ اندیشه اسلامی را می توان در سه سطح جهانی، جهان اسلام و ایران دید. 🔹مثلاً در دهه ی ۵۰ در سطح جهانی جریان پوزیتیویسم جریان غالب است و اگر به حوزه حکمت اسلامی بگویید چالش‌ها آنها در این فضا چیست؟ ناخوانی با جریان پوزیتیویسم را می‌گویند. 🔹 البته باید توجه داشته باشیم که ما در دهه ۴۰ و ۵۰ مواجهه‌ی جهانی نداشتیم و با مارکسیسم مواجه می‌شدیم آن هم به این علت که از طریق شوروی وارد استان‌های شمالی شد و بازتابی دارد. 🔹️اولین مسائل ما در سطح جهانی مسئله فناوری و بعد دانشگاه بود که دارالفنون را درست کردیم و بعد مباحث حقوقی و بحث های فلسفی آن‌ها خیلی دیرتر آمد‌. 🔹اولین بار سیرحکمت در اروپا را در دهه ۲۰ جناب فروغی می‌نویسد و قبل از او مرحوم شعبانی تاریخ فلسفه نوشته بود. 🔹در مشروطه بیشتر قدرت سیاسی و نظامی و این مسائل مطرح بود. آشنایی ما با غرب واژگونه بود. ذیل جریان اندیشه معرفتی غرب، صدر جریان ایران بود. 🔹یعنی در حالیکه یک تفکر یا مدرنیته باید با جریان اندیشه‌های فلسفی و هنری خودش بیاید و بعد انقلاب صنعتی و سیاسی آن اما ما ابتدا استعمار را می‌بینیم و بعد صنعت و در آخر متوجه لایه‌های عمیق‌تر نظری آن می‌شویم. 🔹 مسائل مطرح در سطح جهان عقلانیت مدرن و ویژگی‌های آن است. یعنی مرگ متافیزیک، سوبژکتیو شدن معرفت و تاریخی شدن آن و غیره است. هرمنوتیک‌های مفسر محور است. 🔹حوزه ارتباطات است که در حال اصل قرار گرفتن است و جای متافیزیک را گرفته است. بحث ساختارگرایی و پساساختارگرایی است. 🔹آن چیزی که در جهان مدرن می‌بینیم آلتوسر مطرح می‌کند و به دنبال آن جامعه/ فرد به صورت کنشگر/ ساختار مطرح می‌شود. 🔹یعنی با غلبه ساختارگرایی، به جای جامعه، ساختار می‌آید و به جای فرد،از عامل صحبت می‌شود و این مسأله از حوزه علوم ادبی شروع می شود. 🔹️اگر اقتضائات حکمت صدرایی را دنبال کنید، اندیشه دقیقاً واژگونه می‌شود. 🔹یعنی مطهری اجازه نمی‌دهد که بحث عامل و ساختار جای فرد و جامعه را بگیرد. 🔹در حوزه تفکر فلسفی ساختار روابط است و رابط نمی‌تواند ذات ایجاد کند بلکه ذات، رابط را ایجاد می‌کند. 🔹در واقع مرگ‌ذات و ذات‌گرایی که در آنجا رخ می‌دهد را او قبول نمی‌کند. 🔹ما با دیدن ذات‌های جدید، حکایت از ذوات جدید می‌کنیم. لذا اگر ساختاری را می‌بینیم که قابل تقلیل به ذوات ما نیست، می‌فهمیم که یک کل دیگر و ذات دیگری غیر از ذات افراد وجود دارد که با همه ترکیب شده است. 🔹یعنی در نگاه مطهری به دورکیم که برای جامعه وجودی قائل است، کل به عنوان یک ساختار دیده نمی‌شود بلکه کل به عنوان یک ذات دیده می‌شود و ساختار در حاشیه آمدن ذات است. 🔹بحث‌هایی که در تئوری‌های زبانی وجود دارد که قاعدتاً چالش‌های جدی است که مواجهه با اندیشه‌های آن سوی آب بیشتر می‌شود. شهید مطهری باید وارد این بحث‌ها می‌شد. 🔹مثلاً آن موقع علامه طباطبایی با هگل و مارکسیسم از طریق ادبیات عرب آشنا می‌شود اما شهید مطهری هگل را از طریق استیس و ترجمه آقای عنایت می‌شناسد. 🔹مطهری نقطه فلسفی آن را می‌گیرد و بر آن تأمل می‌کند. آنجا مواجهه‌ی مستقیم نداریم اما اکنون فرق کرده است. ✍🏻نویسنده؛ استاد حمید پارسانیا 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️اگر اکنون حضور داشتند بر چه مسئله ای تمرکز می کردند؟ ✅ انتشار برای نخستین بار 📚از جزوه درس اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان رشته دانش اجتماعی مسلمین گروه علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران 🔻(بخش دوم) 🔹️علامه طباطبایی به کانت توجه دارد اما شهید مطهری به علت حضور مارکسیست‌ها در صحنه به جای کانت به مارکس می‌پردازد. 🔹شهید مطهری عمدتاً در داخل ایران به میزانی که اندیشه‌های غرب می‌آید، با آن مواجه می‌شود. 🔹قرائت‌هایی که از مارکس می‌شود، قرائت تقی ارانی است که یک قرائت مارکسیسم- لنینیسم است که متعلق به حزب توده است و از این زاویه برخوردها انجام می‌شود. 🔹در اینجا قرائت آلتوسری و هگلیان جوان را نداریم و بعدها در دهه پنجاه، فرانکفورتی‌ها اولین بار است که وارد می‌شوند و شهید مطهری با آنها مواجه می‌شود. 🔹البته مواجهه با آنها از طریق است. شریعتی که در دهه ۶۰ در فرانسه است و بحث خویشتن را مطرح می کند و به اینجا می آید. مطهری با این اندیشه ها تعامل می‌کند و بحث فطرت را بیان می‌کند. 🔹در واقع در آن مقطع، غرب وارد شده با واسطه داخل ایران را می‌بینند و از موضع حکمت صدرایی با آن مواجه می‌شود و یک نوصدرایی است. 🔹اصلاً انتقال غرب در ایران مسئله ایجاد کرده است. مارکسیسم وارد شده و لوازم خود را بسط می‌دهد و نیرو جذب می‌کند. 🔹در مقطع قبل ندارید و مسئله آدم‌های است که سرخاب، سفیدآب می‌کنند، دارالفنونی‌هایی که نمی‌فهمیدند و جاذبه‌های زندگی آن طرف را مشاهده می‌کردند و به آن طرف تشبه می‌ورزیدند. 🔹(خاطرات ) فرزندانشان غربی می‌شدند و حل این مسأله مهم است. 🔹محمد شاه اولین گروه را به غرب فرستاد و دستور داد آدم‌های متدین را بفرستند که تحت تاثیر قرار نگیرند و بنویسند مرگ بر لامذهب و در همین حد بود و توجه نداشتند این نحوه از سبک زندگی در همه چیز خوابیده است اما در این مقطع ما مواجهه مستقیم با غرب پیدا کرده‌ایم که به برخی مسائل آن اشاره شد. 🔹همین مسائل در جهان اسلام هم منتقل شده است. یعنی ما در جهان اسلام پدیده ای به نام نومعتزلی داریم. اولین مواجهه شهید مطهری با نومعتزلیان، با اقبال لاهوری و کسانی است که می‌خواهند برای نوعی عقلانیت مدرن تاریخچه بیابند یا تاریخچه ندارند و می‌آورند. 🔹بحث‌های هرمنوتیک مفسر محوری که می‌آید و آن زمان جدی نبود و فرهنگ جای همه امور را می‌گیرد و تفکر بر ساخته می‌شود. یعنی آنچه که در جهان مدرن است، می‌آید. 🔹لایه اولی که عرض شد، در زمان شهید مطهری حضور نداشت. یعنی متفکرین عرب در دهه های ۳۰- ۴۰- ۵۰ در فضای سنتی خویش بودند و اینکه اندیشه های غربی را پوشش دینی بدهند، تضعیف شده بود. 🔹ناسیونالیسم، مارکسیسم و غیره خیلی صریح و عریان آمده بودند اما بعد از خیزش فرهنگی دینی جهان اسلام، بخش قابل توجهی از متفکرین عرب مانند حسن حنفی، جابری، ابوزید، آرگون در فضای اوج گرفتن بازگشت به سوی حیات دینی سعی می‌کنند با نوعی عقلانیت مدرن این فضا را تفسیر کنند. 🔹بعد از ۶-۵ سال در دهه اول بعد از انقلاب ما که جنگ بود، آن‌ها مسائل فکری داشتند و تولید کردند و بعد وارد ایران شد و دقیقاً این مسائل، مسائل امروز شهید مطهری می‌شد و او نباید می‌رفت سراغ بحث حرکت اسفار بلکه باید سراغ بخش اتحاد عاقل و معقول اسفار می آمد تا مسئله سوژه و ابژه را حل کند. 🔹مشکل امروز مطهری بحث دفاع از عینیت و فهم حقیقت و نوکانتی‌ها می‌شد و دیگر مارکسیست‌ها نبود. 🔹چیزی که احساس می‌کرد در بحث اعتباریات علامه، قرائت نوکانتی شود که این امر دارد اتفاق می‌افتد و چالش جدی است که یک نوع خروج از حوزه تفکر و بنیادهای فلسفی جهان اسلام دارد. شناسایی اینکه چالش‌های جدی نظری سنت فلسفی امروز ما در چند دهه این قرنی که در آن هستیم، چیست. ✍🏻نویسنده؛ استاد حمید پارسانیا 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net