eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.3هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
7.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎞 مهاجرت و سرمایه‌سوزی 👤رسول صادقی؛ عضو هیات علمی دانشگاه تهران 📍مهاجرت به این دلیل است که ما نتوانستیم سرمایه انسانی خود را به سرمایه اقتصادی و اجتماعی تبدیل کنیم؛ البته اگر مهاجرت با توجه به کشور مبدا صورت بگیرد، یک فرصت است. بخش‌های کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
💠 جهان پس از آتش‌بس غزه 👤با حضور ابوالفضل ظهره‌وند و ساسان کریمی 🗓 شنبه ۲۹ دی ساعت ۲۲:۳۰ 🔗 شبکهٔ چهار سیما 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
🔰شبکه نمایش خانگی و عصبیت وارونه 🖇معنی در محاصره روایت‌های تاریک از جامعه ✍🏻 محمدحسام جوادزاده 📍ثمره گذار ارزشی امری فراتر از تغییر و تحول‌های اجتماعی صرف است؛ اینگونه نیست که یک سبک زندگی جدید جایگزین قبلی شده باشد بلکه به مثابه آن بیماری خود ایمنی در اینجا نیز جامعه دچار خود‌خوری شده و از درون به نابودی کشیده می‌شود. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
🔸عصبیت اصطلاحی است که ابن خلدون برای همبستگی اجتماعی به کار برده است. منتهی آنچه وجه تمایز عصبیت در نگاه ابن خلدون با همبستگی اجتماعی مصطلح جامعه‌شناسی است این است که در عصبیت «دیگری» وجه پررنگ‌تری دارد. عصبیت حس همبستگی و غرور قومی و ملی در مقابل اقوام و ملل دیگر است که این معنی بدون ترسیم و تصور «دیگری» معنای محصلی نخواهد داشت. لذا عصبیت در جامعه ناظر به نگاهی سلبی به چیزی است که نسبتی حداقلی با آن جامعه دارد و متعلق به غیر به حساب می‌آید 🔹با نگاه دقیق‌تر در آنچه در بخشی از بدنه فرهنگی کشور و جامعه ما و علی ‌الخصوص سینما و شبکه نمایش خانگی رخ می‌دهد می‌توان این دیگری سازی از دل جامعه خودی را به عینه مشاهده کرد. حجم نسبتا زیادی از خشونت، روابط ناسالم، بی‌احترامی، توهین، تحقیر، خیانت و نا‌امیدی در آثاری با ژانر اجتماعی که در نگاه واقع‌بینانه یا نسبت چندانی با واقعیت جامعه ایرانی ندارند یا صرفا پررنگ کردن جزء و بخشی از جامعه است، طبیعتا این نگاه غلط را در مخاطب ایجاد می‌کند که بخشی از جامعه، ساختار یا پدیده ای درونی علت و عامل این نابهنجاری‌ها و اعوجاج‌های اجتماعی است. 🔸علاوه بر ویژگی‌های شخصی فرد، آنچه نقش تنظیم‌گری کنش‌های اجتماعی افراد را در جامعه ایفا می‌کند تصوراتی است که افراد به جامعه‌ محل زندگی خود دارند. مثلا اگر تصور افراد به جامعه این باشد که کلاهبرداری در جامعه زیاد است طبعا تنظیم روابط آنها با دیگران به نحوی خواهد‌ بود که خروجی آن همبستگی کمتر در جامعه است. و از طرفی چون نگاه هر فرد به جامعه مولود پیرامون و محیط خود است، یک شخص نمی‌تواند جز برداشت محدود و شخصی خود، نگاهی جامع و کلی از جامعه داشته باشد، هرچند که از آنجایی که در دل جامعه زندگی می‌کند، ارزش‌های اجتماعی جامعه به نحو عادی به او منتقل می‌شود. 🔹در نگاه اول شاید گفته شود که این روایت‌های تاریک از جامعه نهایتا منجر به کاهش همبستگی اجتماعی می‌شود و عصبیت وارونه امری تخیلی است. منتهی مساله از جایی شروع می‌شود که حس سرخوردگی و سرکوبی که این راوایات به مخاطب خود منتقل می‌کنند صورتی اجتماعی به خود بگیرد و وجه اشتراک افراد کثیری در جامعه باشد. این اشتراک شروع لایه ای جدید از همبستگی اجتماعی بوده و ازش‌های پنهان در دل روایت‌های سینمایی نیز به تدریج تبدیل به ارزش‌های اجتماعی شده و نهایتا نظام ارزش‌های جامعه دچار انقلاب خواهد شد. ➕برای مطالعه متن کامل یادداشت، اینجا کلیک کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
| رسانه فکرت در آستانه جشنواره فیلم فجر برگزار می‌کند: 💥ایستگاه چهل و سوم چالش‌های امید اجتماعی در سینمایی که گذشت! 👤 با حضور: ✔️اکبر نبوی ✔️سیدعلی روحانی ✔️آرش خوشخو ✔️آرش فهیم ✔️محمد قربانی ⏰ سه‌شنبه ۲ بهمن‌ماه، ساعت ۱۰ 🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ولیعصر(عج) و برادران مظفر، پلاک ۹۰۷، خانه اندیشه‌ورزان 🌐 علاقمندان می‌توانند برای حضور از طریق آیدی @Fekrat_Admin1 ثبت‌نام نمایند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
11.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎞 نگوییم فرار مغزها...! 👤مصطفی زمانیان؛ رئیس سابق مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری 📍نظام واژگانی مهاجرت تحت تاثیر یک روایت سیاسی‌زده، ادبیات نامطلوبی را در اذهان به وجود آورده و ما باید به سمت یک توصیف سیاستی و ادبیات صحیح در مورد این مساله پیش برویم. بخش‌های کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
♨️ جمهوری اسلامی همه‌جایش خط مقدم است؛ از سردار و رئیس جمهورش گرفته تا معلم و قاضی، هنوز هم شهید می‌شوند؛ دشمنان این مردم از منافقین گرفته تا فحشاطلبان هر روز در حال مبارزه‌اند؛ هروقت اسلحه داشتند با تیر، اگر تیرشان نرسید، با رسانه؛ آری جمهوری اسلامی همیشه خط مقدم خواهد ماند...! 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
هدایت شده از رادیو فکرت
چالش‌های نظری و علمی توسعۀ اقتصادی.mp3
40.73M
🎙بشنوید 🔺مناظره با موضوع «چالش‌های نظری و عملی توسعهٔ اقتصادی» 🔺با حضور سید احسان خاندوزی و علینقی مشایخی 📍شنبه، ۲۲دی۱۴۰۳ | 🌐 منبع : کانال "راهبری فرهنگ" ®️ آیدی کانال: @rahbariefarhang 📼 رادیو فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @radiofekrat @fekrat_net
12.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎞 مهاجرت، تنها راه موفقیت..؟! 👤حسین میرزایی؛ عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی 📍بازنمایی رسانه‌ها به نحوی است که زندگی در محروم‌ترین نقاط جهان را مطلوب‌تر از زندگی در ایران می‌دانند و راهی جز مهاجرت برای موفقیت تصویر نمی‌کنند. بخش‌های کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
📌تغییر آرایش انجمن حجتیه ✍🏻سید علی موسوی 🔸حرف و حدیث در مورد انجمن حجتیه در کلیشه‌های دهه 60 باقی مانده است. همانطور که تلقی‌ها در مورد بیوت مرجعیت همین‌طور. جریان خط امامی در دهه 60 خط اول انتقاد به این دو جریان بودند. نماد بارز آن کتاب حزب قائدین زمان عمادالدین باقی است که با یک تیر هر دو نشان یعنی انجمن حجتیه و آیت‌الله خویی را نشانه می‌گیرد؛ اما از ابتدای دهه 80 تغییرات قابل توجهی در دو طرف این طیف اتفاق افتاد. 🔹در گذشته قالب عمومی ارتباط انجمن حجتیه همان جلسات مذهبی سنتی بود. به دلیل تمرکز بدنه انقلابی در فعالیت‌های سیاسی یا فعالیت‌های فرهنگی دارای بروز سیاسی، فضای ارتباط با بدنه متأثر از فضاهای اخلاقی و فرهنگی غرب تقریبا خالی شده بود. از سویی میل معنوی طیف گسترده‌ای از جوانان و نوجوانان دارای گرایش فرهنگی به ولنگاری غربی در کنار زاویه دید منفی نسبی این طیف به حاکمیت سیاسی ایران، فرصت خوبی برای یارگیری انجمن فراهم آورد. حاکمیت نیز فضایی را برای این جریان در این زمینه باز کرد. این جریان توانست در فضای معنوی و جلسات عمومی با استفاده از جذابیت‌های متعددی، از میان این طیف از جوانان یارگیری کند. 🔸توسعه قدرت انجمن در انتهای دهه 80 باعث ایجاد محدودیت در این جنس فعالیت‌های این جماعت شد و از این رو انجمن به همان قالب سنتی ارتباط خود بازگشت؛ اما یک تغییر اساسی در آن پدید آمده بود و آن شکل‌گرفتن نوعی رواداری در مقابل فضای مدرن فرهنگی؛ همان که امروزه به عنوان اسلام صورتی می‌شناسیم اما به شکلی کاملا ملایم؛ دیگر انتقاد انجمن حجتیه از نظام اسلامی این نبود که چرا وضع حجاب و ولنگاری جوانان این طور است. این بحث از نقطه حساسیت انجمن حذف شده و تنها بعد «ولایتی» آن باقی ماند. 🔹از سوی دیگر اتصال کم‌رمق اصلاح‌طلبان با کارگزاران محافظه کار دولت هاشمی در این دهه تبدیل به یک بافت همگن شد و از سوی دیگر نوعی جدید از ایدئولوژی محافظه‌کار در مقابل انقلابی‌گری در این جریان شکل گرفت. طبعا این جریان سابقا خط امامی، روحانیت انقلابی را آلترناتیو خود می‌دید؛ از این رو به سمت ساخت زمینه ارتباطی با همان طیفی رفت که قبلا خود پرچم دشمنی با آنان را بلند کرده بود. نوع مناسبات اصلاح‌طلبان با انجمن حجتیه و بیوت مراجعی همچون آقای سیستانی و شبیری و ... حکایت از تغییر عمیقی در آرایش صحنه است. 🔸با این همه قدرت مذهبی جریان اصلاح‌طلب و خط امامی، بر روی ظرفیت معنوی جوانان و نوجوانان دارای گرایش فرهنگی به ولنگاری غربی استوار است. تا وقتی بدنه مومن به نظام اسلامی، پروژه ارتباط خود با این بدنه را در قالب اسلام صورتی دنبال می‌کند، تنها در حال دادن پاس گل به رقبای خود است. خلأ واقعی معنوی، نیاز به جدی‌گرفتن «عرفان» در فعالیت فرهنگی جمهوری اسلامی دارد؛ عرفانی که همچنان متاع «ممنوعه» است. هرچند امام خمینی در سال 58 نتوانست تفسیر و محفل عمومی عرفانی‌اش را ادامه دهد، اما بحران معنوی-اجتماعی، تغییر مناسبت ما با این پدیده را مطالبه می‌کند؛ پدیده‌ای که اگر «متاع حقیقی» در آن ارائه نشود، «متاع کاذب» بازار قاچاقش را پر خواهد کرد. ترس از بازار قاچاق نباید باعث بستن بازار حقیقی شود. 🔎 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
| 🔰 خودسانسوری ممنوع..! 🎙دکتر اصغر مهاجری؛ 🔸دلیل اینکه ما مشکل مهاجرت را نمی‌توانیم حل کنیم، ما مسئله را درست بیان نمی‌کنیم و یا اصلاً مسئله‌ای به‌نام مهاجرت نداریم؛ ما که اینقدر درگیر مهاجرت هستیم، چرا وزارت مهاجرت نداریم؟ چرا یک سازمان متولی مهاجرت نداریم؛ زمانی که من چنین بحران مهاجرتی ـ جمعیتی دارم، در قالب مهاجرت؛ که یکی از متغیرها و فاکتورهای دقیق اندازه‌گیری رشد جمعیتی من هم هست، چرا من سازمان متولی ندارم؟ چرا من بنیان‌های قدرتمند مطالعاتی ندارم؟ 🔹اگر میل به تغییر است، تازه ما باید بررسی کنیم که چه شده که این شده؛ و بعد دچار خودسانسوری هم نشویم که در بیان واقعیت‌ها در مورد مهاجرت علت‌های اشتباهی را بگوییم. اگر عده‌ای رفتند خب من بیایم ساختارهای خودم را به چالش بکشم. خودم را تنبیه کنم، چه کردم رفتند؛ یک روزی یک کاری می‌کردم می‌آمدند و بعد هم نگاه کنم ببینم او چگونه دارد جذب می‌کند؟ ➕برای مطالعه کامل این سخنرانی اینجا کلیک کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
| 🎉🎊 سوالات مسابقه مستند «کاسبان ابتذال» 1️⃣ چهار علت نامساله‌شدن فیلترینگ در ایران، کدامند؟ 2️⃣ چه نسبتی بین عملکرد حاکمیت در حوزه اقتصاد و فرهنگ وجود دارد؟ 3️⃣ با توجه به مبانی رسانه‌های جدید، چرا امکان فیلتر کامل آنها وجود ندارد؟ 4️⃣ در نگاه انسان ایرانی، مقوله فیلترینگ و ارتباطات چگونه فهم می‌شود؟ ❇️ شما می‌توانید پاسخ سوالات‌ را به آیدی ادمین ارسال کنید و از جوایز نقدی بهرمند گردید. [لینک کانال یوتیوب] 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net