eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 ♦️غرب شناسی گام اول انقلاب، دچار اشتباه راهبردی بود. 🔸اسلام با فلسفه مشکلی ندارد و ما فلسفه اسلامی داریم، اما علم پایه اسلام فلسفه نیست و ما با این حال باید در محور و پایگاه اصلی خودمان قرار بگیریم که آن پایگاه اصلی، کلام است. 🔸ما باید در جایی که مزیت نسبی و محور اصلی ماست طرح اصلی خودمان را برای عالم ارائه بدهیم، نه اینکه در حاشیه خودمان قرار بگیریم. 🔸وقتی به من می‌گویید که عالِم شما در 100 سال قبل اصلا سوبژکتیویته را فهم نکرده است، آن شخص این مفهوم را گرفته که آن عالم باید آن مفهوم را فهم می‌کرده و نکرده است. 🔸من این‌گونه می‌پرسم که مگر قرار بوده فهم کند؟ عالم دینی مساله اصلی‌اش دین است، غرب نیست که کسی بگوید آقا شما چرا آن را فهم نکردید. ✍️نویسنده:حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1331 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️آیا از اُبژه خارج شده‌ایم؟ 🔹تجربه زیسته ما با غرب، تجربه طولانی و شاید به اندازه دو قرن است اما این تجربه زیسته از یک پایگاه ایجابی محدود به چله بعد از انقلاب آن هم نه در همه سطوح نهادهای انقلابی یا افراد انقلابی برخوردار است بلکه تنها بخشی از نهادها و افراد انقلابی توانستند مثلا غرب را در خودآگاه خودشان وارد کنند و از پایگاه انقلاب اسلامی غرب را اُبژه کنند. ✍️نویسنده:حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1331 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️آیا از اُبژه خارج شده‌ایم؟ 🔹تجربه زیسته ما با غرب، تجربه طولانی و شاید به اندازه دو قرن است اما این تجربه زیسته از یک پایگاه ایجابی محدود به چله بعد از انقلاب آن هم نه در همه سطوح نهادهای انقلابی یا افراد انقلابی برخوردار است بلکه تنها بخشی از نهادها و افراد انقلابی توانستند مثلا غرب را در خودآگاه خودشان وارد کنند و از پایگاه انقلاب اسلامی غرب را اُبژه کنند. 🔹سوال از این حیث دقیق است که ما گاهی درمورد غرب دست به پژوهش زده‌‎ایم ولی بی‌آنکه متوجه باشیم از غرب همان مسائلی را پرسیده‌ایم که غرب آنها را به‌عنوان نظام ارزش در اختیار ما قرار داده است. 🔹به‌عبارتی پرسش‌های ما از غرب را غرب برای ما طراحی کرده است، مثلا زمانی که درخصوص آسایش و کم‌وکیف آن در غرب سوال می‌کنیم، یعنی رفاه را در مقیاس کلان مورد پرسش قرار می‌دهیم، کمتر به این نکته توجه پیدا می‌کنیم که اساسا رفاه در هیچ فصلی مساله دین نبوده و نیست. 🔹یعنی آنچه روایات ما دعوت به پرسش از آن می‌کند و غرب اتفاقا وارد این حوزه مفهومی نمی‌شود، مفهوم آرامش است، نه مفهوم آسایش که خروجی‌اش می‌شود رفاه. 🔹خب مقایسه بفرمایید که ما چقدر کتاب و مقاله درخصوص رفاه و دولت رفاه و الگوی رفاه و این‌گونه مقولات نوشته‌ایم. 🔹این‌گونه ابژه‎کردن‌های غرب درواقع ابژه‌کردن غربی است که خود غرب آن را طراحی کرده است. ✍️نویسنده:حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1331 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️روش شناسی درست 🔸تاکید و اصرار دارم که ما باید روش مواجهه و مطالعه غرب را عوض کنیم. 🔸تقلیل دادن غرب به یکی از حوزه‌های دیسیپلینیک یکی از اشتباه‌های راهبردی است که اتفاقا ما در گام اول انقلاب گرفتارش شدیم. 🔸این موضوع نیز بستگی به این دارد که ما غرب را چه تلقی کنیم. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1331 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️روش شناسی درست 🔸تاکید و اصرار دارم که ما باید روش مواجهه و مطالعه غرب را عوض کنیم. 🔸تقلیل دادن غرب به یکی از حوزه‌های دیسیپلینیک یکی از اشتباه‌های راهبردی است که اتفاقا ما در گام اول انقلاب گرفتارش شدیم. 🔸این موضوع نیز بستگی به این دارد که ما غرب را چه تلقی کنیم. 🔸اگر برای مثال ما غرب را یک تمدن تلقی کرده باشیم، تمدن هم لایه مبانی دارد که مثلا لایه فلسفی یکی از نمونه‌های بارز آن است، هم لایه ادبیات و هنر دارد و هم لایه تکنولوژیک و به اصطلاح محصولات محسوس دارد. 🔸ترکیب همه اینها به‌ویژه با لحاظ کیفیت نسبتی که علوم انسانی با هنر و تکنولوژی برقرار می‌کند، غرب را غرب می‌کند. 🔸نکته من به این معناست که مثلا بنز غربی همان‌قدر غربی است که بقراط غربی است یا هگل همان اندازه غربی است که بتهوون. 🔸به همین جهت در گام دوم یکی از ضرورت‌های مواجهه با دنیای غرب، تامل در روش مواجهه با غرب است. 🔸در کتاب «غرب‌شناسی انتقادی مسلمین» در بخشی از یکی از مقالاتی که نوشته‌ام، کدهایی گذاشته‌ام که مسلمین چگونه با دنیای غرب مواجهه پیدا کنند. 🔸ما در گام دوم به یک چیزی از آن جنس بحث‌ها نیاز داریم. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1331 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️الحاد مدرن؛ چالش ها و راهکارها 🔹الحاد مدرن از جمله پدیده‌هایی است که در چند سال اخیر در جهان اوج گرفته و طبعا در ایران هم یافت شده است. 🔹مخاطب این تفکر، بیشتر جوانان و نوجوانانی هستند که در دانشگاه درس می‌خوانند و با ادبیات علوم تجربی کم و بیش آشنا هستند. 🔹سادگی و همه‌فهمی، استفاده از دستاوردهای علوم تجربی و ارایه جایگزین برای دین را از جمله ویژگی‌های متمایز کننده الحاد مدرن دانسته‌اند. ✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد جواد اصغری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1322 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️ویژگی‌های الحاد مدرن 🔻(بخش سوم) 🔹ملحدان جدید هم به مسئله‌ی شر اشاره می‌کنند ولی مباحث‌شان اصلا فلسفی نیست. 🔹یعنی مثلا پارادوکس بین خدا و صفاتش و مسئله‌ی منطقی شر را بحث نمی‌کنند. 🔹بیشتر مباحث‌شان، درباره توجیهاتی است که الاهی‌دانان و – حتی شاید بهتر است بگویم – مومنان درباره شر دارند. یعنی توجهیات مومنان را به چالش می‌کشند و البته هم چنان که عرض کردم مباحثشان بُعد فلسفی ندارد. 🔹یعنی این‌ها چون فیلسوف نیستند مباحثشان برای عموم مردم و قشرهای تحصیل کرده‌ی غیر فلسفی و غیر دینی خیلی قابل فهم است. 🔹مشکلی که در آثار فیلسوفان وجود دارد حالا چه ملحد و چه خداباور و الهی‌دان، این است که مخاطبین‌شان خاص‌اند. 🔹چون مباحث، عقلی محض است. ولی الحاد جدید به خاطر این‌که به سراغ علم تجربی رفته است و مباحثش را از علوم تجربی پیگیری می‌کند مخاطبان بیشتری دارد. 🔹چون تعداد کسانی که با این علوم درگیر هستند یا اطلاعاتی درباره‌اش دارند بسیار بیشتر از آشنایان با فلسفه است. 🔹به خاطر همین حتی قشرهای تحصیل کرده‌ی ما در ایران بعضا به الحاد جدید گرایش دارند. ✍️نویسنده:حجت الاسلام دکتر محمد جواد اصغری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1322 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️مبانی الحاد مدرن 🔻(بخش چهارم) 🔹اصالت علم تجربی، جزو مبانی معرفت شناختی‌ الحاد مدرن است. 🔹در واقع ملحدان مدرن می‌گویند «ساینس‌محوری» به خاطر این است که ما با جهان محسوس سر و کار داریم و در این جهان کنونی زندگی می‌کنیم و آن چه که به ما از جهان فعلی، اطلاعات می‌دهد و ما بر اساس آن اطلاعات، تجزیه و تحلیل می‌کنیم و فرضیه و نظریه می‌سازیم و زندگی‌مان را اداره می‌کنیم، ساینس است. 🔹پس تنها علم قابل اعتماد، ساینس است. این استدلال، توجیهِ (justification) آن‌هاست در ساینس‌محوری. من مدتی پیش مقاله‌ای ترجمه کردم درباره الحاد جدید. 🔹در آن مقاله، به یکی از مبانی معرفت‌شناختی ملحدان جدید اشاره کرده بود که تنها علم مورد اعتماد، ساینس است و علوم غیر ساینس را مورد اعتماد نمی‌دانند. 🔹وقتی که این مبنای انسان باشد، طبعا به دنبال ترویجش هم می‌رود. ✍️نویسنده:حجت الاسلام دکتر محمد جواد اصغری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1322 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️معناهای ؛ معنای برگزیده علوم انسانی اسلامی 🔹علوم انسانی اسلامی به چه معنایی باید پی‌گیری و به چه معناهایی نباید پی‌گیری شود؟ 🔹موضوع بسیار مهم است که ما ابتدا و انتهای جاده خودمان را ارزیابی کنیم و اشتباهی در جاده دیگری وارد نشویم، چون اگر وارد جاده دیگری شویم از مقصد دیگری سر در می‌آوریم. 🔹در حدیثی از امام جعفر صادق ذکر شده «الْعَامِلُ عَلَى غَیْرِ بَصِیرَهٍ کَالسَّائِرِ عَلَى غَیْرِ الطَّرِیقِ لَا تَزِیدُهُ سُرْعَهُ السَّیْرِ إِلَّا بُعْدا»(تحف العقول) یعنی وقتی اگر جاده‌ای را اشتباهی رفته باشید، هر چقدر تندتر بروید از مقصد دورتر می‌شوید. ✍️نویسنده:دکتر خسرو باقری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1313 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️تلقی‌های مختلف از 🔻(بخش چهارم) 🔹دیدگاه سوم که بنده معتقدم می‌تواند معنی دار باشد، این است که قرآن و اسلام قرار نیست که فکت‌ها و واقعیت‌های جهان را که بی‌کران هم هست و علوم انسانی بخشی از آن است را به ما تقدیم کند. 🔹به نظرم کار قرآن این نیست، اما اسلام در حوزه علوم انسانی که مورد بحث ما در اینجا است می‌تواند در مورد انسان یک ایده اساسی بدهد که انسان کیست و ابتدا و انتهای وجودی‌اش چیست و … . 🔹بعد ما از آن در تولید علوم و ایده سازی استفاده کنیم. این خواسته متناسب با قرآن است. 🔹شناخت واقعیت‌های جهان کار دانشمندان است باید بروند و با این واقعیت‌ها ملاقات کنند و آن‌ها را مطالعه کنند و بشناسند. 🔹این نگرش نقل‌گرایانه که در اندیشه اسلام حاکم شده و قرن‌ها هم رواج داشته را باید از بین ببریم. 🔹اینکه برویم دنبال حدیث بگردیم که تکلیف واقعیتی را روشن کنیم و پاسخ سؤالی را بیابیم نادرست است. 🔹انتظار اینکه حدیث یا آیه‌ای واقعیت‌ها را برای ما بیان کند درست نیست. نقل‌گرایی به جای اینکه برویم و واقعیت‌ها را بشکافیم و بشناسیم نادرست است. ✍️نویسنده:دکتر خسرو باقری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1313 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️نقل گرایی چیست؟ 🔻(بخش پنجم) 🔹نقل‌گرایی یعنی دنبال حدیث یا آیه‌ای باشیم که واقعیت‌های جهان را برای ما بیان کند. 🔹در صورتی که ما باید واقعیت‌های جهان را مطالعه کنیم ولی برای این مطالعه احتیاج به ایده داریم، تمام دانشمندان با دیدگاه و ایده اساسی به دنبال علم می‌روند، منتها در سایه آن ایده پدیده‌ها مطالعه، دیده و بررسی شود. 🔹قرآن و یا احادیث، حل‌المسائل مسائل جهان نیست. وقتی مریض شدیم، دنبال این باشیم که آیا حدیثی داریم که باید چه کار کنیم؟ 🔹طب اسلامی که مدت‌ها در رأس بود اخیرا حتی توسط هم مورد انتقاد قرار گرفت. 🔹ایشان گفتند نود درصد احادیث در این باره جعلی‌اند، باقی مانده چه دردی از مشکلات ما را می‌خواهند حل کنند. باید به دنبال تجربه کردن باشیم. 🔹خلاصه اینکه یکی از آفات بزرگ اسلامی کردن علوم همین است که ما فکر کنیم که می‌توان برای هر چیزی حدیث یا آیه‌ای پیدا کرد و البته احادیث هم بسیار زیاد است، ولی تر و خشک در آن مخلوط هست. ✍️نویسنده:دکتر خسرو باقری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1313 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️اسلام هراسی در 🔹فیلم حماسی و درام تاریخی «پادماواتی» (۲۰۱۷) به کارگردانی سانجای لیلا بانسالیو، براساس داستان حماسه پدماوت (۱۵۴۰‌میلادی) اثر شاعر صوفی، ملک‌محمد جائسی ساخته شده ‌است. 🔹فیلم، تصویری هوس‌ران از یک حاکم مسلمان ارائه می‌داد که از همان زمان تولید جنجالی شد. 🔹چند سازمان کاستی در راجپوت بابت تصویر ارائه شده از پادماواتی اعتراض داشتند. 🔹در اکتبر ۲۰۱۷ به پشت‌صحنه فیلم حمله شد و برخی از وسایل در آتش سوختند. 🔹چند رهبر مسلمان علیه تصویرسازی اشتباه از علاء‌الدین خلیجی اعتراض کردند و خواستار ممنوعیت فیلم شدند. ✍️نویسنده:احسان زیورعالم 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1316 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net