🎙#مصاحبه
🔻توسعۀ فلسفۀ اسلامی و عصری شدن
🔹تلقی سنتی ما از فلسفه همان مابعدالطبیعه و فلسفۀ اولی است.
🔹فلسفۀ اولی از احکام وجود بما هو وجود بحث میکند. وجود بماهو وجود هرگز تغییر نمیکند و احکام آن نیز متحول نمیشود.
🔹اگر بگوییم وجود اصیل است، واحد است، و به واجب و ممکن تقسیم میشود، این احکام از ازل تا ابد ثابت و صادقند و هر اتفاقی در عالم رخ دهد و عالم به هر سمتی برود، هیچ تغییری در این احکام پیش نمیآید.
🔹این گونه مباحث فلسفی به نحو مستقیم و مباشر با دغدغههای زندگی دگرگون شوندۀ بشر ارتباطی ندارند. به عبارتی فلسفۀ اولی فلسفۀ خاص است و برای خواصی که فیلسوفان حرفه ای هستند مطرح است.
🎤گفت وگو با: دکتر محمد فنایی اشکوری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #الهیات
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2330
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻توسعۀ فلسفۀ اسلامی و عصری شدن
🔹ما فلسفه را در معنای عامتری به کار میبریم. فلسفه در تلقی ما رویکرد عقلی به دغدغههای بشر و بسط عقلانیت در همۀ ساحتهای حیات آدمی است.
🔹فلسفه در این کاربرد در همۀ حوزههایی که برای بشر اهمیت دارد جریان پیدا میکند.
🔹فلسفه بودن فلسفه به روش عقلی است که بطور عمده شامل تحلیل عقلی و استدلال عقلی است. فلسفهای که این نقش را دارد فلسفۀ عام است.
🔹فلسفه در این معنا بکارگیری روش عقلی در بررسی مسائل مرتبط با هستی، حیات و زندگی بشر است. زندگی بشر تحول پیدا میکند؛ پدیدههای جدیدی در زندگی فردی و جمعی بشر ظهور میکند.
🔹تفکر فلسفی پا به پای این تغییرات باید پیش رود. امروزه ما شعبی از فلسفه داریم که در گذشته مطرح نبودند و زمینهای برای طرحشان نبود، مانند فلسفۀ صنعت، فلسفۀ علوم، محیط زیست، رسانه، هوش مصنوعی، سینما و فضای مجازی.
🔹فلسفۀ اسلامی هنوز به طور جدی وارد این فضاها نشده است.
همچنین مکتبهای فلسفی جدیدی و فیلسوفانی با اندیشههایی نو ظهور میکنند که فلسفۀ اسلامی باید موضعش را دربارۀ آنها روشن کند. اینها امور متغیر و گاه بیسابقهاند. با تحولات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، علمی، صنعتی، و هنری دغدغهها و پرسشهای جدیدی برای بشر مطرح میشود که مسبوق به سابقه نیست و تفکر فلسفی میطلبد.
🔹 دربارۀ پدیدههای مستحدثه یک سلسله پرسشها و بحثهای علمی و فنی و گاه فقهی و اخلاقی مطرح است و یک سلسله پرسشها و بحثهای فلسفی دربارۀ چیستی و چرایی این امور. مرادم از توسعۀ قلمرو فلسفه و فلسفۀ عصری و روزآمد چنین فلسفهای است.
🎤گفت وگوبا: دکتر محمد فنایی اشکوری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #الهیات
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2330
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻چگونه امام حسین(ع) را یاری کنیم؟
🔸باید بدانیم که تکلیف ما در برابر نهضت و خون مقدس امام حسین(ع) با عزاداری تمام نمیشود.
🔸وظیفه ما با صد لعن و صد سلام تمام نمیشود، امام حسین(ع) در علت قیام خود فرمودهاند: لنحیی المعالم من دینک، میخواهم تابلوهای دینداری را در حوزه تمدن اسلامی احیا بکنم.
✍️نویسندگان: آیتالله سید حسن عاملی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #الهیات
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2438
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻چگونه امام حسین(ع) را یاری کنیم؟
🔸اگر بعد از محرم از امام حسین(ع) حیا کردیم و به عشق آن حضرت از حرام برائت جستیم، اگر واهمهای قدسی در مقابل گناه پیدا کردیم، آنگاه معلوم میشود که در محرم و در محافل عزاداری از ما به خوبی پذیرایی کردهاند.
🔸هر عزادار باید دقت کند که آیا قبل محرم و بعد محرم او فرقی کرده یا نه؟ اگر فرقی نکرده «عامله ناصبه» شده است این اصطلاح قرآنی است.
🔸 خداوند میفرماید: در روز قیامت عدهای عامله ناصبه هستند؛ عامله، یعنی بسیار عمل کرده است؛ امّا ناصبه است؛ یعنی فقط خودش را به زحمت انداخته است.
🔸خروجی عزاداری، سنخیت با مرام و راه امام حسین(ع) است. در زیارتنامه امام حسین (ع)میخوانیم: و انّک صادق صدیق فیما دعوتالیه و تو راستگو و صدیقی (ولی راستین خدایی)، و به هر چه فراخواندی صادقانه فراخواندی…
🔸عزادار باید تصمیم بگیرد عزم خود را جزم کند که دست خود را در دست امام حسین(ع) بگذارد و بگوید من هم صادق و صدیق شدم؛ یعنی دیگر محال است از زبانم دروغ بیرون بیاید بلغ ما بلغ، یعنی هر چه میخواهد بشود؛ یعنی برای پرداختن بالاترین هزینه برای اینکه دروغ نگویم، حاضرم.
🔸عزادار به عشق امام حسین(ع) باید این اصل نفیس اخلاقی را برای خود منشور و استراتژی رفتاری و تربیتی قرار بدهد.
✍️نویسندگان: آیتالله سید حسن عاملی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #الهیات
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2438
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻در جستوجوی روشنفکر بومی
🔹دو مفهوم «روشنفکر» و «غرب» ناگزیر حتی در ذهن روشنفکران ایرانی هم با هم پیوندی ناگسستنی دارند.
🔹گروه کوچکی که در برابر پذیرفتن وجود این پیوند مقاومت میکنند، مدعی هستند بذر آن را خصوصا در ادبیات عوام، جلال آلاحمد کاشته است.
🔹اگر زادگاه «روشنفکری»، «فرنگ» باشد، آن وقت به رسم همه اشیای عالم بالاخره به زادگاه خویش بازمیگردد؛ اما این زادگاه کجاست؟ و در نظر جلال، این غرب چیست؟
✍️نویسندگان: فاطمه ترکاشوند
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فرهنگ #فکر #روشنفکری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2436
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻در جستوجوی روشنفکر بومی
🔹اگر به اندازه جلال، منتقد رفتار روشنفکران مبنی بر «تهنشینشدن در عمق اجتماع» و «خزیدن به انزواهای دربسته» باشیم و نگاهی به جریانهای روشنفکری روز بیندازیم، باز هم صدای جلال را خواهیم شنید که تلاش میکند نشان دهد روشنفکری قابل تعریف نیست و خاستگاهش، «فرنگ» بیش از هر چیز به هویتش شکل داده است.
🔹او در «خدمت و خیانت روشنفکران» مینویسد: «من نمیدانم با این تعبیر «روشنفکر» چه باید کرد و بدتر آن با خود او. یا این اسم و مسمایی که از صدر مشروطیت تاکنون بیخ ریش زبان فارسی و ناچار به سرنوشت فارسیزبانان بسته است و نه حدوحصری دارد و نه مشخصاتی و نه تکلیفش روشن است و نه گذشتهاش و نه آیندهاش، آخر این روشنفکر یعنی چه؟ و یعنی که؟
🔹[…] اگر فرض کنیم که به دلالت مفهوم ظاهری کلمه باید سراغ دنیای دانش و فرهنگ رفت آیا میتوان گفت که یک آدم اول بیسواد است، بعد باسواد، بعد دیپلمه، بعد روشنفکر، بعد لیسانسه، بعد دکتر؟ یا اول باید دکتر در چیزی بود و بعد روشنفکر قلمداد شد؟»
✍️نویسندگان: فاطمه ترکاشوند
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فرهنگ #فکر #روشنفکری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2436
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻پاتک هندی به دنیای تبهکاران هالیوود
🔹سینمای هند هرچند سرشار بود از تراژدی، درام و کمدی؛ اما همه اینها را زیر چتر حماسههای عامهپسند جمع کرد و صدای مردم محروم و مستضعف بود. اما تلویزیون که در اوایل دهه ۸۰ رفتهرفته بهطور جدی وارد این کشور شد، راهی دیگر را رفت.
🔹آن تصویر کلی که از سینمای مضمونپرداز هند در ذهن همه هست، محصول انقلاب این کشور است که مایههای سوسیالیستی داشت و به طبقات فرودست جامعه نزدیک بود. اما سریالهای هند همزمان با رفتن این کشور بهسمت اقتصاد آزاد پا گرفتند و به طبقه متوسط تازهبهدوران رسیده و شدیدا غربگرا توجه داشتند.
🔹اگر بخواهیم بین غلو و ابتذال در مضمون تفاوت قائل شویم و در صنعت و هنر فیلمسازی هندوستان بخشی را بهواقع مبتذل بخوانیم، این شامل سریالهای آن میشود نه صنعت سینما.
🔹سریالهایی که تجملگرایی طبقه متوسط غربگرا را در سطحیترین مایهها بازتاب میدادند و حتی کشورهای همسایه هند را بابت تاثیر این مجموعهها روی زنهای جامعهشان نگران کردند. آخر سر جوانان هندوستان علیه این مجموعهها شوریدند.
🔹این مجموعهها فقط برای آدمهایی که بهلحاظ فکری سطح پایینتری داشتند، ساخته میشد و باقی جامعه را درنظر نمیگرفت.
✍️نویسندگان: میلاد جلیلزاده
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سینما #هالیوود #بالیوود
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2705
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻پاتک هندی به دنیای تبهکاران هالیوود
🔹«پاتالا لوک» که در فارسی به دنیای تبهکاران ترجمه شده است، یک تریلر تحقیقاتی با محوریت نیروی پلیس است که با الهام از مفاهیم سنتی سوارگا، دارتی و پاتالا Svarga، Dharti و Paatal (بهشت، زمین و جهنم) بهعنوان استعاره از طبقات مختلف اجتماعی در هند ساخته شده است.
🔹نگاه به دنیای زیر زمین یا دنیای اموات در جهان سینما بیسابقه نیست. تقریبا تمامی فرهنگهای باستانی گریزی به سرزمینها و تمدنهای زیر زمین دارند.
🔹برخی از آنها زیر زمین را قلمرو انسانهای مرده تصور میکردند، بهطور مثال یونانیان باستان این قلمرو را هیدیس مینامیدند و یهودیان به آن شئول میگفتند. (انیمیشن عروس مردگان، ساخته تیم برتون با توجه به همین باورهای اسطورهای ساخته شده است.)
🔹بهمحض شروع سریال و قبل از اینکه اولین تصاویر را ببینیم، روی صفحه سیاه نمایش، این جملات شنیده میشود: «این دنیاست؟یک دنیا نداریم. سه دنیا هست. بالاتر از همه بهشت است؛ جایی که خدایان زندگی میکنند.
🔹وسط زمین است که آدمها زندگی میکنند و پایینتر از همه پاتالا لوک (عالم مردگان یا همان جهنم) است؛ جایی که حشرات و خزندههای چندشآور زندگی میکنند… .» حالا تصویر صاحب صدا را میبینیم.
🔹او بازرس هاتی رام چودری، رئیس یک پاسگاه پلیس با بازی جایدیپ اهلاوات و شخصیت اصلی مجموعه است که پشت فرمان ماشین پلیس نشسته و با افرادش صحبت میکند.
🔹چودری ادامه میدهد که این را در کتاب مقدسمان نوشتهاند اما من آن را در واتساپ خواندم. او با دستیار مسلمانش عمران انصاری (با بازی ایشواک سینگ) مقداری به بحث ادامه میدهد و وسط این بحثها اشاره میکند که جهنم داخل پاسگاه آنها و بین جاهایی است که به ماموریت میروند. پسرک میگوید پس باید دعا کنم که در دهلی (منظور مرکز شهر است، چون آنها در دهلی شرقی و بهعبارتی یک منطقه حاشیهای هستند) پستی گیرم بیاید.
🔹بهشت آنجاست، درست است؟ چودری تایید میکند و میگوید اما هر اتفاقی که در بهشت میافتد، در همانجا میماند و به بیرون درز نمیکند.
🔹این اشاره ظریفی به باورهای اسطورهای هند است. مردم پاتال یا همان دنیای زیرزمین، برخلاف مردم بهشت و زمین، میتوانند روی طبقات دیگر هستی تاثیر بگذارند.
✍️نویسندگان: میلاد جلیلزاده
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سینما #هالیوود #بالیوود
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2705
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻نقدی بر سریال آقازاده
🔸یکی از اشتباههای فاحش سریال آقازاده این است که حتی انحرافات فرهنگی را نیز تحت تأثیر اقتصاد معرفی میکند.
🔸یعنی برای هر انحراف فرهنگی در سریال ریشههای اقتصادی معرفی میکند و اذعان میدارد که تحت تأثیر اقتصاد و جریانهای اقتصادی هستند.
🔸تأثیر اقتصاد بر فرهنگ و حتی انحرافات فرهنگی را نمیشود نادیده گرفت، اما ولنگاری فرهنگی که امروز شاهدش هستیم یا جریان خزندهای که میبینیم در جامعه وجود دارد همهاش ریشهی اقتصادی و آنهم توسط یک عده افراد معلومالحال داخلی و آقازاده ندارد.
✍️نویسندگان: علی قهرمانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سینما #آقازاده #فرهنگ #انحراف
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2700
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻نقدی بر سریال آقازاده
🔸طبقه اجتماعی در سریال معرفی میشوند که معمولاً پایینشهر تهران زندگی میکنند و افراد دیندار جامعه سریال را تشکیل میدهند.
🔸نماینده نسل قدیم این دسته حاج رضا تهرانی و نماینده نسل حاضر این طبقه حامد است که گرچه منصب حکومتی هم داشته و دارند، اما روحیهی انقلابی خودشان را حفظ کرده و نقطه تاریک اقتصادی در زندگی ایشان نمیتوان یافت.
🔸نشانه این قشر سادهدلی برآمده از دین است که در مواردی این آش دینداری و مثبت نگری شور میشود که مخاطب دیندار هم نمیتواند منطق این سادهدلی و خوشباوری را فهم کند.
🔸البته این سادهنگری و خوشباوری افراطی مختص این سریال نیست و نزدیک به ۳۰ سال است که اینگونه بازنمایی را نسبت به افراد دیندار و سالم جامعه میبینیم.
🔸گویی باور سازندگان آثار سینمایی و سریالها کلیشهای جز این از دیندارها ندارند و شاید هم با این بیان توقع خود را از این قشر در مواجهه با مسائل اجتماعی بیان میکنند که بههرحال رویهای نادرست و ناصواب است.
🔸سادهانگاری مسائل، خوشباوری افراطی و انفعال در امور مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و … به بهانه خداترسی و رعایت شریعت که گاه به بیغیرتی و سکوت فرد مقید در برابر مفاسد میانجامد یا از سر نفهمیدن حقیقت دین است یا برداشتی کاریکاتوری از دین و دینداری که باید اصلاح شود.
✍️نویسندگان: علی قهرمانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سینما #آقازاده #فرهنگ #انحراف
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2700
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻ضرورت شناخت سایر نظامهای اقتصادی
🔹حجتالاسلام علیدوست با اشاره به جلسات فقه بورس سال گذشته خود بر ضرورت استفاده از محضر فقهای بورس و اجتناب از تکیه کردن صرف بر مقالات تاکید کرده و گفت: اگر فقیهی نسبت به نظام سوسیالیستی یا کاپیتالیستی شناخت تخصصی و جدی داشته باشد، آنوقت میتواند ویژگیهای نظام اقتصادی اسلام را توضیح دهد.
🔹اخیرا از یکی از اساتید حوزه مصاحبهای منتشر شده که مخلص کلام آن این است که ما نباید هیچ محدودیتی برای سرمایهدار ایجاد کنیم و به سمت اقتصاد آزاد برویم.
🔹این هم نگاهی است و نمیخواهم بگویم درست یا غلط است اما باید بدانیم کاپیتالیسم و نظام اقتصاد آزاد و بعد اعلام رای کنیم.
🔹نمیخواهم بگویم اطلاع از آن نظامها کارایی سندی دارد، چون سند ما در استنباط، قرآن و سنت و اجماع و عقل است؛ اما اطلاع داشتن از سایر نظامها قطعا حتی بر فهم ادله هم تاثیر دارد که فهم ابزاری و تفسیری است و نه فهم سندی.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اقتصاد #بورس #سرمایه #بازار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2683
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻ضرورت شناخت سایر نظامهای اقتصادی
🔹نخستین پیشفرضی که توسط استاد مطرح شد این بود که «اسلام دارای نظام اقتصادی است»، ایشان دیدگاه رقیب را دیدگاه برخی نواندیشان دینی و نیز برخی روحانیون سنتی دانست که معتقدند نظامسازی خارج از دایره دین است و نیز در روایات اسلامی نظامسازی وجود ندارد.
🔹 این دو گروه با وجود اینکه آنتیتز هم هستند اما در این نقطه به اشتراکنظر میرسند که اسلام فاقد نظام اقتصادی است. طبیعتا طبق چنین دیدگاهی، بحث از روششناسی استنباط نظام اقتصادی اسلام بی معنا میشود.
🔹پیشفرض دوم این است که این نظام قابل استنباط و لازمالاستنباط است؛ در مقابل دیدگاهی که اگرچه نظام اقتصادی اسلام را قبول دارد اما معتقد است این نظام قابل استنباط نیست.
🔹پیشفرض سوم این است که استنباط نظام اقتصادی اسلام روش ویژهای دارد که با روشهای رایج فقهی تفاوت دارد؛ در مقابل کسانی هستند که معتقدند استنباط نظام اقتصادی اسلام نیازی به روش جداگانه ندارد.
🔹در این میان اگر مقصود این باشد که نظامهای دیگر و دستاوردهای آنها چه تاثیری در تحقق نظام اسلام دارد و آیا میتوان از این دستاوردها بهره گرفت، باید گفت در این زمینه سه دیدگاه مطرح شده است: برخی معتقدند آنچه در نظامهای دیگر متولد شده است، بههیچوجه در نظام اسلام قابل استفاده نیست.
🔹برخی دیگر نیز معتقدند که میتوانیم همه آن تجربیات را بگیریم و به اسلام پیوند بزنیم، مثلا همان بانکداری را اخذ کرده و صرفا مشکل ربا را با استفاده از حیل ربا درست میکنیم .
🔹اما دیدگاه سوم، دیدگاه بینابینی است که ما قبول داریم و آن اینکه از دستاوردهای مثبت بشری باید استفاده کرد، چرا که برخی دستاوردها ربطی به کفر و ایمان ندارند؛ البته اگر کسی بخواهد میتواند به جای نهادهای بیگانه نهادهای جدیدی هم تاسیس کند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اقتصاد #بورس #سرمایه #بازار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2683
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅#اختصاصی
🎬#موشن_گرافی
🔻دلایل صلح امام حسن(ع)
💠رهبرمعظم انقلاب
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#امام_حسن(ع) #صلح #رهبری #فکرت
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻بررسی کارنامه جامعهشناس فیلسوف
🔸«جامعهشناس فیلسوف» پروندهای است درباره عمق و گستره دانش منوچهر آشتیانی که اساتیدی چون ابراهیم فیاض، میثم سفیدخوش، رضا ماحوزی، اسماعیل خلیلی و دیگران جنبههای مختلف اندیشه و آرا ایشان را بررسی کردند.
🔸همچنین در این پرونده فصلی از کتاب درآمدی بر تاریخ جامعهشناسی شناخت که به زودی از سوی انتشارات نگاه نو منتشر خواهد شد آمده است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #جامعه_شناسی #فیلسوف
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2711
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻بررسی کارنامه جامعهشناس فیلسوف
🔸«مدرنیته ایرانی، مدرنیته ناتمام» عنوان پرونده تاریخ شماره سیام فرهنگ امروز است که تاملاتی تاریخی- فلسفی در باب رویکرد ایرانیان به مدرنیته است.
🔸 فرهنگ امروز در این پرونده درصدد یافتن نواقص موجود در فرایند مدرنیته خواهی ایرانی در دو سده گذشته بوده و این پرسش را مطرح کرده است که رویکرد ایرانیان به مدرنیته در دوران پساانقلاب چه تغییراتی نسبت به گذشته داشته است؟
🔸در این پرونده حامد صفاریان گفتوگویی اختصاصی با کریستیان هفمان ترتیب داده است.
🔸 هفمان که به تازگی کتاب دیالکتیک مدرنیته را منتشر کرده است از اساتید همکار در دانشگاه هاگن آلمان است و در زمینههای فلسفه کلاسیک آلمانی به خصوص هگل، اخلاق، فلسفه تاریخ و متافیزیک تحقیق میکند.
🔸او در این گفتوگو از منظر دیالکتیک هگلی، مدرنیته ایرانی و انقلاب اسلامی را تفسیر کرده است. همکاران دیگر این پرونده موسی اکرمی، مهدی فدایی مهربانی، محمد زارع و مصطفی بستانی هستند که هر کدام به طور مفصل بحثهایی را پیرامون موضوع مد نظر مطرح کردهاند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #جامعه_شناسی #فیلسوف
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2711
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻قناعت و آثار آن در زندگی
🔹 قانع بر اساس آنچه اهلالبیت(ع) در بیان آن فرمودهاند، نیازمندی است که به هرچه به دستش داده شود، بسنده میکند.
🔹این حالت ناظر به حوزه مصرف است، نه تولید؛ لذا، در تضاد با حوزه تولید و کار و کوشش نیست.
🔹بنابراین، شخص میتواند قانع در مصرف باشد و به همانچه در دست دارد برای مصرف بسنده کند، و دست به سوی دیگری برای بهبود وضعیت خویش دراز نکند، ولی برای بهبود کار و زندگیاش تلاش کند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اهل_بیت #قناعت #زندگی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2708
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻قناعت و آثار آن در زندگی
🔹اگر اصطلاح قناعت به حوزه مصرف توجه دارد، باید گفت که آیاتی دیگر همین معنا را میرساند، از جمله آیه: گفت: هفت سال پىدرپى مىکارید؛ پس از آنچه درو کردید- جز اندکى را که مى خورید- باقی را در خوشهاش واگذارید.(یوسف، آیه ۴۷)
🔹به این معنا است که انسان باید کار و تلاش در تولید داشته باشد، ولی در هنگام مصرف میانهروی و قناعت را در پیش گیرد تا از مشکلات عبور کند.
🔹از این آیه و همانند آنها میتوان دریافت که از نظر قرآن، بهترین سبک زندگی اقتصادی این است که انسان میبایست در تولید بسیار فعال و پرکار و پرتلاش وارد شود تا بیشترین تولیدات از جمله در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی داشته باشد.
🔹در مصرف مواد غذایی میبایست تعادل را در نظر گیرد و هرگز اسراف و تبذیر نکند، بلکه در حوزه مصرف، به اندک آن بسنده نماید تا بخشی را برای آینده ذخیره کند؛ چرا که فردا هم روز خدا است. کسی که در مصرف قناعت نداشته باشد، با مصرف زیاد در یک روز یا ماه، ممکن است برای روزها و ماههای دیگر سال چیزی نداشته باشد و چنین روحیه و رویهای نادرست است.
🔹بدون پیشبینی آینده و در نظر گرفتن آن، مصرف همه محصولات و تولیدات میتواند مشکلاتی را در آینده موجب شود.
🔹نکته مهم اینکه قناعت هیچگاه به معنی تنبلی و مسئولیتگریزی نیست بلکه به تعبیری، در مصرف و زندگی پای خود را به اندازه گلیم خویش دراز کردن و چشم نداشتن به مال و ثروت دیگران است، اما در عین داشتن چنین روحیهای، انسان باید همواره برای زندگی و رفاه بهتر – در چارچوب عقل و شرع – تلاش کند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اهل_بیت #قناعت #زندگی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2708
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻ترسوها علیه عقلانیت و منافع ملی
🔸مواردی وجود دارد که نشان میدهد آنجایی که کشور در مقابل دشمن عقب ننشسته چه تفاوت و نتیجهای حاصل شده است.
🔸برای دانستن این موارد البته نیازی نیست که خیلی به سالهای قبل برگردیم چراکه در جریان همین ماجرای فشار حداکثری حداقل دو نمونه واضح وجود دارد که اگر ایران عقب نشسته بود معلوم نبود چه اتفاقاتی در کمین است.
🔸برای مثال در جریان تعرض پهپاد جاسوسی و چندصد میلیون دلاری آمریکا به خاک ایران به صورتی واضحی مشاهده شد اگر واکنش بهموقعی صورت نگرفته بود، کشور ممکن بود تا آستانه درگیری نظامی هم پیش برود.
🔸در ماجرای بعدی و در جریان توقیف نفتکش گریس یک توسط نیروی دریایی بریتانیا هم به آشکارترین شکل ممکن مشاهده شد که اگر استنا ایمپرو توقیف نمیشد، هرگز امکان آزادی نفتکش ایرانی با مذاکره و خواهش و تمنا وجود نداشت و چهبسا دیگر هیچ کشتی و نفتکشی متعلق به ایران امکان حرکت در آبهای بینالمللی را نداشت.
🔸ناگفته نماند ارسال نفتکشهای متعدد به ونزوئلا در ماههای اخیر تنها یکی از دستاوردهای آن مقاومت و واکنش متقابل است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عقلانیت #منافع_ملی #ترس #دشمن
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2714
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻ترسوها علیه عقلانیت و منافع ملی
🔸«اگر جام زهری باید نوشید، قبل از آنکه کیان نظام و مهمتر از آن، استقلال و تمامیت ارضی کشور در مخاطره قرار گیرد، باید نوشیده شود.»
🔸مهمترین عبارت نامهای با عنوان مشهور جام زهر است که صد و اندی از نمایندگان مجلس ششم خطاب به رهبر انقلاب نوشتند و از ایشان خواستند که از مواضع اصولی خود عقبنشینی کنند.
🔸حتما میپرسید چرا؟ آنها در ابتدای آن نامه توضیح داده بودند: «شاید در تاریخ پر فراز و نشیب معاصر ایران، هیچ زمانی را به حساسیت امروز نتوان یافت.
🔸تنها با تسامح میتوان وضعیت ایران را در زمان اشغال در جنگ جهانی دوم یا پیش از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ با وضع کنونی قابل مقایسه دانست که در اولی با قطع هرگونه امید در داخل، عامل خارجی سرنوشت کشور را رقم زد و در برهه دوم اراده و تدبیر و دوراندیشی حضرت امام خمینی و اتکا به مردم کشور را نجات داد.
🔸اما شاید دوره کنونی از این لحاظ بیمانند باشد که شکافهای سیاسی و اجتماعی با تهدید خارجی و برنامه آشکار دولت ایالات متحده آمریکا (بهعنوان قدرتی که در برابر خود مانعی نمیبیند) برای تغییر نقشه ژئوپلیتیک منطقه همزمان شده و نظام ناچار به کنش و واکنش در برابر این برنامه است.»
🔸درست حدس زدید، در این نامه اصلاحطلبان از رهبری خواسته بودند در مقابل ایالات متحده عقب نشسته و اساسا کشور را به نقطهای ۱۸۰ درجه عکس آنچه در طول انقلاب بوده، ببرند.
🔸این نامه در آن روزها حرفوحدیثهای زیادی بهپا کرد و هرچند در حاکمیت توجهی به آن نشد اما نتایج تفکری مشابه آنچه در نامه یادشده آمده بود، در جریان مذاکرات هستهای در همان سالها مشاهده شد.
🔸زمانی که ایران در جریان نشستهایی در بروکسل و تهران در مهرماه سال ۱۳۸۲، با تعطیلی و پلمب کارخانههای مربوط به صنعت هستهای خود موافقت میکند و البته اجرای پروتکل الحاقی را هم بهصورت داوطلبانه میپذیرد اما در عین ناباوری به جای مساعدت از سوی غرب، بدعهدی و فشارهای مداوم و مضاعف میبیند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عقلانیت #منافع_ملی #ترس #دشمن
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2714
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻سیره معصومین(ع)، راهنمای ایجاد نظام سیاسی و اقتصادی
🔹گفتوگو درباره گستره رسالت پیامبر بحث نظری است و دو سند قابلاتکا در اختیارداریم؛ یکی نقل است یعنی به قرآن، سنت و فرمایشات معصومین(ع) مراجعه کنیم و ببینیم آنها چه رسالتی را برای پیامبر تعریف کردهاند.
🔹سند دیگری که در اختیار داریم عقل است.
🔹وقتی پیامبری مبعوث میشود عقل میتواند درک کند که آیا این پیامبر در ساحت اقتصاد و سیاست برنامهای دارد یا نه؟ در واقع اگر پیامبری خاتَم و خاتِم باشد عقل قادر است بر وجود او صحه بگذارد.
✍️نویسنده: آیتالله ابوالقاسم علیدوست
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #اقتصاد #امامان_معصوم(ع)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2722
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻سیره معصومین(ع)، راهنمای ایجاد نظام سیاسی و اقتصادی
🔹قطعاً یکی از رسالتهای پیامبر اصلاح اعتقادات و باورهاست ولی وظیفه دیگر پیامبران آوردن شریعت (حلال، حرام و…) است و ما در دین احکام مختلفی داریم.
🔹هرچند درباره گستره شریعت در میان متفکران اختلافنظر وجود دارد ولی همه آنها گستره وسیعی برای شریعت قائلاند.
🔹او با اشاره به اینکه رسالت دیگر پیامبر زنده کردن اخلاق است گفت: پیامبر منظومهای از اخلاق ساخته است و سطح درک و برداشت انسانها از اخلاق و زیست اخلاقی را بالا برده است.
🔹رسالت دیگر پیامبر آشنا کردن مردم با تاریخ و معارف است چنان که بخشی از قرآن به بیان روایتهای تاریخی اختصاص دارد.
🔹رسالت دیگر تربیت نیرو است و نهایتاً تشکیل حکومت صالح، به مقداری که میسر است، هم از اهداف رسالت پیامبر اکرم است و اگر آموزههای پیامبر دچار انحراف نمیشد به تمدن بزرگ میرسیدیم.
✍️نویسنده: آیتالله ابوالقاسم علیدوست
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #اقتصاد #امامان_معصوم(ع)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2722
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻زیباییهای اخلاقی در مکتب امام حسن مجتبی(ع)
🔸عقل و علم مهمترین ویژگی امت اسلام است.
🔸تا به چیزی یقین نکردهاند و حقانیت آن را درک نکردهاند، نسبت به آن عملی ندارند و بر آن هستند تا مبتنی بر علم نه ظن و بر اساس عقل نه جهل عمل کنند.
🔸این علم که با دستهبندی دادههای بیرونی در قالب تفکر و سپس عرضه آن به داشتههای درونی فطری به عنوان تعقل به دست میآید، انسان را با حقایق آشنا میکند و نیز جهتگیری قلبش را سامان میدهد تا گرایش به حق و گریزش از باطل داشته باشد.
✍️نویسنده: فرشته محیطی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اخلاق #علم #عقل #امام_حسن_مجتبی(ع)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2720
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻زیباییهای اخلاقی در مکتب امام حسن مجتبی(ع)
🔸از منظر تعالیم قرآن، دنیا مزرعه آخرت است و آنچه اصالت دارد آخرت و زندگی اخروی است؛ اما این زندگی اخروی در همین دنیا ساخته میشود و اگر کسی نتواند در دنیا، آخرتش را بسازد، در آخرت دست خالی خواهد بود.
🔸هر کاری که انسان میکند در شاکله و شخصیت وی تاثیرگذار است و او را خدایی یا فرشتهگونه میکند یا موجب سقوط در مرتبه حیوان و جماد میشود.
🔸دنیا فرصتی استثنایی برای انسان است و باید از آن به خوبی بهره گیرد؛ اما این بهرهگیری به معنای محبت و علاقه به دنیا نیست به طوری که بخواهد هر چیزی را برای خود جمع کند و با تکاثر و زیادتخواهی دیگران را محروم کند، بلکه کوثر حقیقی آن است که انسان با انفاق مال و صدقات در اشکال گوناگون، آخرت را برای خویش فراهم آورد.
🔸از این رو عفو و گذشت از مال و حق خویش و نیز اقامه عدالت و دادن حق هر کسی به میزان سهم مشخص الهی موجب میشود که انسان به تقوایی دست یابد که معیار سنجش انسان در قیامت است(حجرات، آیه ۱۳)؛ زیرا این تقوا همان حق مطلق است که انسان میبایست با کارهایش در دنیا آن را به دست آورد و عبادت در چارچوب اسلام نیز تامینکننده همین امر است.(بقره، آیه ۲۱)
🔸امام حسن مجتبی(ص) درباره تحقق زهد در شخص به دو امر معرفت و محبت اشاره میکند و میفرماید: مَنْ عَرَفَ اللهَ أحَبَّهُ، وَ مَنْ عَرَفَ الدُّنْیا زَهِدَ فیها؛ هرکس خدا را بشناسد، (در عمل و گفتار) او را دوست دارد و کسی که دنیا را بشناسد آن را رها خواهد کرد. (کلمه الامام حسن، ج۷، ص۱۴۰)
✍️نویسنده: فرشته محیطی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اخلاق #علم #عقل #امام_حسن_مجتبی(ع)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2720
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻دوستی و دشمنی در اسلام
🔹کسانی که اظهار بیطرفی میکنند معمولاً به باطل تمایل دارند همیشه عدهای در جامعه هستند که اظهار میکنند ما بیطرفیم و کاری به کار کسی نداریم و فقط زندگی خودمان را میکنیم.
🔹گاهی این فراد از نظر جمعیت هم بر اهالی جبهه حق و اهالی جبهه باطل غلبه پیدا میکنند.
🔹این افراد میگویند که ما به دنبال زندگی خودمان هستیم و نمیخواهیم وارد درگیریها بشویم. البته این افراد به دلیل سرکوب کردن عقل بیدارگر خود و به دلیل تمایل زیادی که به مادیات نشان میدهند معمولاً سر بزنگاه به سمت دشمن حرکت میکنند و به جبهه دشمن میپیوندند.
✍️نویسنده:حجت الاسلام رضا غلامی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام #دوستی #دشمنی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2717
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻دوستی و دشمنی در اسلام
🔹دوستی با دشمنان اسلام، انسان را به شک و دو دلی درباره حق دچار میکند نباید این حقیقت را از نظر دور داشت که کسانی که با دشمنان به ویژه منافقین طرح دوستی میریزند، تدریجاً درباره حق دچار شک و دودلی میشوند.
🔹حتی دوستی با افراد به ظاهر بیطرف و خنثی هم میتواند در انسان شک و دودلی بوجود بیاورد و یکی از مهمترین دلیل آن نابینایی ای است که در نتیجه دوستی با دشمن به انسان عارض میشود.
🔹 امام علی (ع) میفرمایند: «مَنَ عَمِیَ عمّا بینَ یَدَیهِ غَرَسَ الشَّکَّ بینَ جَنبَیهِ» یعنی هرکه از دیدن آنچه در برابر اوست نابینا باشد، نهال شکّ را در میان دو پهلوی خود (سینه اش) بنشاند. (غرر الحکم: ۸۸۵۵)
🔹 از طرف دیگر، معمولاً دوستی با دشمن انسان را به گردنکشی در برابر حق و فسق و گناه میکشاند و همین امر هم در ایجاد شک و دو دلی تأثیر به سزایی دارد. امام علی (ع) میفرمایند: مَن عَتا عن أمرِ اللّه ِ شَکَّ» یعنی هر که درباره خدا گردن کشی کند، دستخوش شکّ شود. (الکافی: ۲/۳۹۲/۱)
🔹اسلام به دنبال پایان دادن به دشمنیهاست در تاریخ هست که در جنگ صفین یاران امام علی (ع) میگفتند، که چرا در نبرد صفین درنگ میکنی و به آنان اجازه جنگ نمیدهی! امام (ع) در پاسخ فرمودند: یعنی اما این که میگوئید که این درنگ به این سبب است که مرگ را ناخوش میدارم، به خدا سوگند، باکی ندارم که من به سراغ مرگ روم یا مرگ به سراغ من آید.
🔹اما این که میگوئید که در پیکار با مردم شام دچار تردید شدهام، به خدا سوگند، هیچگاه جنگ را حتی یک روز به تأخیر نینداختم مگر به آن امید که گروهی از مخالفان به من پیوندند و به وسیله من هدایت شوند. و با چشمان کم سوی خود پرتوی از راه مرا بنگرند و به راه آیند. چنین حالی را دوست تر دارم از کشتن ایشان در عین ضلالت، هرچند، خود گناه خود به گردن گیرند.
🔹 پس همانطور که ملاحظه میفرمایید، اصل در اسلام تلاش و مجاهدت برای پایان دادن به دشمنیها و هدایت و جذب کسانی است که از سر نادانی به دشمنی علیه جبهه حق روی آورده اند.
🔹 لذا آغوش جبهه حق به روی کسانی که توبه واقعی میکنند و ضمن اصلاح گذشته به دنبال پیوستن به جبهه حق هستند همیشه باز است.
✍️نویسنده:حجت الاسلام رضا غلامی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اسلام #دوستی #دشمنی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2717
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net