📝#یادداشت
#صبح_نو
🔹نگاهی کوتاه به فیلم#لباس_شخصی بهدنبال شبکه #حزب_توده از ابتدای #انقلاب تا امروز
📍مصطفی وثوقکیا
🔸ماجرای کشف شبکه #جاسوسی حزب توده پس از #پیروزی_انقلاب_اسلامی از اتفاقات و شاید معجزات باشد. حزب توده به مدت نیم قرن در دوران پهلوی فعالیت کرد و به غیر از ضربه اول در دهه بیست این حزب تقریباً به حیات مخفی خود ادامه داد. حتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم حزب توده خود را با #نظام و #انقلاب و #رهبری امام همراه نشان داد و در چند سال اول انقلاب هم جزو احزاب قانونی به شمار میرفت با این حال کشف شبکه جاسوسی این حزب و دستگیری کیانوری و اعدام ناخدا افضلی، فرمانده نیروی دریایی ارتش نشان داد که اگر حزب توده با همان روال ادامه میداد و فعالیتاش کشف نمیشد احتمالاً میتوانست ضربه اساسی به انقلاب بزند. بعد از ساخت فیلم خوش فرم «ماجرای نیمروز» درباره دستگیری باقیمانده گروهک رجوی در ایران اینبار ماجرای کشف و انهدام شبکه توده در دستور کار موسسه اوج قرار گرفت و بر این اساس فیلم «لباس شخصی» با کارگردانی امیرعباس ربیعی
ساخته شد.
🔸فیلم «لباس شخصی» با بازیگران تئاتری ساخته شده است که تمهید هوشمندانهای بوده تا مخاطب در فضای فیلم درگیر سابقه بازیگران نشود و داستان روی دوش چهره و سابقه بازیگر جلو نرود این اتفاق هر چند به روند فیلم کمک کرده است ولی به احتمال زیاد در مسأله اکران به ضرر آن خواهد شد. با این حال فیلم «لباس شخصی» روایت خود را بدون لکنت پیش میبرد البته روند فیلم کند است چون کارگردان میخواهد مخاطب درک کند این شبکه پیچیده و مخوف چگونه آرامآرام گرهاش باز میشود بهنحوی که وقتی پایان داستان به شاه مهره میرسد همه در انتظار کشف ماجرا هستند با اینکه این داستان کاملاً تاریخی بارها بیان شده است اما نحوه روایت فیلم جذابیتهای خاص خودش را دارد. کارگردان فیلم «لباس شخصی» برای اینکه بتواند نبض مخاطب را در دست داشته باشد با چند تمهید سعی میکند حالت معمایی داستانش را هم اضافه کند اتفاقی که شاید در مواجهه مخاطب عام باعث گمراهی آن شود. فیلم «لباس شخصی» فیلمی است که اکشن ندارد . همه چیز بر اساس دو دوتا چهارتایی شخصیت اصلی که مأمور پرونده است پیش میرود حتی این شخص در چند مورد از بدون دستور مافوقش عمل میکند که نمایشهای این اتفاق شاید بتواند برای فیلم دردسر ایجاد کند.
🔸بازیهای فیلم روان است. مهدی نصرتی، بازیگر نقش یاسر در فیلم کاملاً به کارش مسلط است. چهرهای که برای او ساخته شده به باورپذیری نقشاش کمک میکند. سایر بازیگران هم در اندازه خودشان حضور مهم و مفیدی دارند حتی آن مأمور ساواک که در زندان است و سه دهه روی پرونده توده کار کرده است. بازیگر نقش بازجو که بعداً میفهمیم روحانی هم هست یکی از جذابترین چهرههای فیلم است و کلکلهای وی با یاسر کاملاً فیلم را جلو میبرد. هرچند کاراکتر جواد که از میانه فیلم بدون هیچ مقدمهای اضافه میشود و سابقهاش برای مخاطب مبهم است در فیلم نقش اساسی دارد و در انتها میفهمیم که در همه جهات بر عملیات نظارت داشته است. لباس شخصی فیلمی است که در اندازه خودش ساخته شده است و اگر کارگردان در حذف برخی صحنههای زائد که در روند فیلم تاثیری ندارد را حذف کند هم ریتم فیلماش بهتر خواهد شد و هم اینکه روایت داستان جذابتر پیش خواهد رفت.
🔸شاید مهمترین حرف فیلم در سکانس فینال از زبان متهم بیان شود که با پخش اعترافات کیانوری شبکه مخفی حزب توده دیگر مخفیتر شده و کشف آن به آسانی امکانپذیر نیست اتفاقی که عملاً در سالهای اخیر هم باعث شده دیگر حرفی از توده و سازمانش شنیده نشود. ولی آیا واقعاً شبکه #حزب_توده در ایران کاملاً متلاشی شده است؟
🔹شنبه، ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
📍#کانال_فکرت:
💠https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
🔹بسودای سکون درجهان ناآرام
📍نگاهی تحلیلی-انتقادی به آثار #عبدالکریم_سروش : کتاب «نهاد ناآرام جهان»
🔸« #نهاد_ناآرام_جهان»، کتاب مشهوری است که هرچند عنوانی بهظاهر انقلابی دارد و از قضا در سالهای منتهیبه انقلاب نگاشته شده، اما از نهادی آرام برخاسته؛ نهاد آرام سروش که بهرغم تظاهرش به انقلابیبودن، در مدرنیته آرام گرفته است، مدرنیتهای که تجدد و نوبهنوشدن را در خیال میپروراند.
📍#کانال_فکرت:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
🔹سودای سکون درجهان ناآرام
📍نگاهی تحلیلی-انتقادی به آثار #عبدالکریم_سروش : کتاب «نهاد ناآرام جهان»
✅ بخش اول
🔸« #نهاد_ناآرام_جهان»، کتاب مشهوری است که هرچند عنوانی بهظاهر انقلابی دارد و از قضا در سالهای منتهیبه انقلاب نگاشته شده، اما از نهادی آرام برخاسته؛ نهاد آرام سروش که بهرغم تظاهرش به انقلابیبودن، در مدرنیته آرام گرفته است، مدرنیتهای که تجدد و نوبهنوشدن را در خیال میپروراند.
🔸در این نوشتار قصد این است که از طریق «بازی» باعنوان اغواکننده کتاب، روزنهای بهسوی تحلیل ساختاری متن کتاب بگشاییم. در این نوشتار، از طریق تحلیل متن، به تحلیل #اندیشهها خواهیم رسید و تقریر #سروش از حرکت جوهری #صدرالدین_شیرازی را مورد بررسی و نقد قرار خواهیم داد. البته این توضیح سلبی نیز ضروری مینماید که وقتی درباب روش تالیف متن، صحبت از «تحلیل زبانی» یا «تحلیل ساختاری» میشود، بههیچوجه بهمعنای محدودکردن روش بحث به تحلیل زبانی به سبک آکسفوردی یا کمبریجی یا ساختارگرایی ابداعی لویاستراوس و یاکوبسن و دیگران نیست؛ بلکه درعین توجه به ساختار منطقی و زبانی متن، با نگاهی تاریخمحور به زمینه و زمانه تقریر و تحریر این کتاب و نیز رای خاص ملاصدرا در این باب تا حد امکان، توجه شده است.
🔸نهاد ناآرام جهان، مشتمل بر دو مقدمه، یک پیشگفتار، فصلی درباره ماهیت و موضوع و بسترهای حرکت، فصلی در باب براهین سهگانه سروش و فصلی درمورد لوازم و نتایج مابعدالطبیعی مقتبس از نظریه #حرکت_جوهری (مانند رابطه نفس و بدن، معاد، ربط حادث به قدیم و ثابت به متغیر و...) است، به انضمام یک نتیجهگیری. تمرکز اصلی متن حاضر بیشتر روی براهین سهگانه و رویکرد کلی تالیف این کتاب است.
🖋 نویسنده: امیر فرشباف،کارشناسارشد فلسفه
📍منبع: فرهیختگان
#کانال_فکرت:
💠https://eitaa.com/fekrat_net
📜 #درس_گفتار
🔹#غرب_گزینی و #غرب_گریزی ایده حضرت امام (ره) نبود.
🔸کساني که قائل به #تمدن_اسلامي و حتي #فراتمدن هستند، مثل #حضرت_امام رحمه الله علیه که #انقلاب_اسلامي را معطوف به عصر ظهور مي دانند، هرگز نمي توانند قائل به غربِ خوب و بد و غرب گزيني باشند؛ به نظر من، اينکه کسانی مثلِ حضرت امام و #مقام_معظم_رهبري را در غرب گزين ها داخل کنيم، يک درک سطحي از #انديشه امام و مقام معظم رهبري است و يک تلقيِ عمیق و همه جانبه نیست.
🔸همچنین ایشان جزو غرب گريزها هم نيستند که بگويند ما بايد منزوي شويم؛ خير، ايده ايشان ايده انزوا نيست؛ ايشان پيشنهاد نمي دهند که مثلاً آباديِ آن عزيزاني را که مقلد مرحوم #ميرزا_صادق_مجتهد_تبريزي هستند بازسازي کنيد و گسترش بدهيد؛ بلکه مي گويند ما باید از بستر يک جنگ همه جانبه با تمدن غرب، تمدن جديدي را بسازيم. ممکن است حضرت امام در ادبياتشان کمتر اين طور صحبت فرموده باشند، اما مقام معظم رهبري که به صراحت، مدعي تمدن اسلامي هستند و گام هايي را که ما بايد بعد از انقلاب اسلامي براي رسيدن به تمدن اسلامي برداريم، طراحي مي کنند؛ به هيچ وجه نمي توان ايشان را جزو غرب گزين ها به حساب آورد.
#کانال_فکرت :
💠 https://eitaa.com/fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ
🔹 #غرب_گزینی و #غرب_گریزی ایده #حضرت_امام (ره) نبود.
📌#کانال_فکرت:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net
✏️ #سخن_نگاشت
🔷#جمهوریت_در_بطن_احکام_اسلامی
🔸یکی از مهمترین تفاوتهای #انقلاب_اسلامی با سایر انقلابها در همان مسئله #حکومت_اسلامی است. حکومت اسلامی به دنبال اجرای احکام الهی است.
🔸تفاوت اساسی در همه حکومتها در مبنای #قانون است. در طول تاریخ 10 نوع #حکومت در جوامع مختلف تحقق خارجی پیدا کرده است. یکی از این 10 نوع مردم سالاری اسلامی است که به عبارت دیگر به آن حکومت اسلامی یا #جمهوری_اسلامی میگوئیم.
🔸در این بین فقط حکومت اسلامی و #جمهوری_اسلامی است که داعیه مبتنی بودن احکام و قوانینش بر دستورات دینی و الهی را دارد. بقیه چنین داعیهای را ندارند.
📌#کانال_فکرت :
💠 https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
🔷خلاصه تقریر #سروش در کتاب «نهاد ناآرام جهان»
📍نگاهی تحلیلی-انتقادی به آثار #عبدالکریم_سروش : کتاب «نهاد ناآرام جهان»
🔸دکتر عبدالکریم #سروش در فصل دوم کتاب«نهاد ناآرام جهان» که حدود25 صفحه است، صرفا به تکرار اقوال #ملاصدرا میپردازد؛ او با زبانی امروزیتر، براهین #حرکت_جوهری را بازنویسی میکند که ماحصل آنها بهنحو اجمالی نقل میشود.
#کانال_فکرت:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net
فکرت
📝 #یادداشت 🔹سودای سکون درجهان ناآرام 📍نگاهی تحلیلی-انتقادی به آثار #عبدالکریم_سروش : کتاب «نهاد
📝 #یادداشت
🔷خلاصه تقریر #سروش در کتاب «نهاد ناآرام جهان»
📍نگاهی تحلیلی-انتقادی به آثار #عبدالکریم_سروش : کتاب «نهاد ناآرام جهان»
✅بخش دوم
🔸سروش در فصل دوم این کتاب که حدود25 صفحه است، صرفا به تکرار اقوال #ملاصدرا نمیپردازد؛ او با زبانی امروزیتر، براهین #حرکت_جوهری را بازنویسی میکند که ماحصل آنها بهنحو اجمالی نقل میشود.
🔸برهان اول با چند پرسش آغاز میشود؛ اینکه آیا «حرکت صرفا صفتی است که به اجسام میدهیم؟» یا «شیئی است که در کنار شیء دیگر مینهیم؟» سروش در این برهان، پس از نفی دو فرضیه مذکور و اثبات اینکه «صفت حرکت، برخاسته از نهاد خود شیء است» و تطبیق آن بر آخرین نظریات علمی جدید، نتیجه میگیرد که «نهاد و جوهر شیء که علت حرکت شیء است، ناگزیر باید متحرک و ناآرام باشد و آن هم حرکتی ذاتی و از پیش خود، نه حرکتی وامکرده و عاریتی» و مینویسد «حرکت جوهری عمیقا به این معناست که جوهر و نهاد شیء ذاتا همراه و متحد با حرکت است و دگرگونی، بعدی است از ابعاد جداییناپذیر اشیاء مادی.»
🔸برهان دوم، همان برهان کلاسیک ملاصدراست که مبتنیبر تحلیل رابطه اعراض با جوهر و اثبات تابعیت اعراض از جوهر در تمام شئون است. برهان سوم مبتنیبر موضوعاتی همچون حدوث حوادث، بعد رابع بودن زمان، تقدم و تأخر و زمانمندی ذاتی اشیاء در بحث حرکت است.
🔸سروش مینویسد: «مفهوم دقیق تقدم و تأخر در هستیهای مادی این است که زماندار بودن حوادث و ترتیب وقوع آنها از خود آنها سرچشمه میگیرد نه از عاملی خارجی... . حوادثند که ترتیب دارند و آنگاه زمان از ترتیب ذاتی آنها اتخاذ میشود نه اینکه حوادث برحسب زمان ترتیب مییابند.»
🖋 نویسنده: امیر فرشباف،کارشناسارشد فلسفه
📍منبع: فرهیختگان
📌#کانال_فکرت:
💠https://eitaa.com/fekrat_net
♦️#روز_صفر
🔹سی و هشتمین دوره از جشنواره #فیلم_فجر همچون ادوار گذشته به مسئولیت خود در«ادای دِین به حافظان امنیت» عمل کرد تا نشان دهد برخلاف آنچه که برخی القاء میکنند، این #جشنواره همچنان تا حدود بسیاری در مسیر اصلی خود گام برمیدارد.
🔹به عنوان مثال، میتوان به نمایش فیلم «روز صفر» در جشنواره فجر اشاره کرد که عملیات شناسایی و دستگیری «عبدالمالک ریگی» سرکرده #تروریستی گروهک «#جندالله» را به تصویر کشید تا نشان دهد که امنیت امروز در واقع محصول سلسله جانفشانیهایی است که سربازان گمنام اما بیدار، از خود به نمایش گذاشتهاند.
📌#کانال_فکرت:
💠https://eitaa.com/fekrat_net
📝#یادداشت
🔷سی و هشتمین جشنواره #فیلم_فجر؛ ادای دِین به حافظان امنیت
📍رامین حسین آبادیان
🔸قریب به یک هفته است که از آغاز سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر سپری میشود. این جشنواره در واقع مهمترین و اصلیترین جشنواره #سینمای_ایران محسوب میشود که از سال 1361 پایهریزی شد.
🔸ازجمله مهترین اهداف جشنواره فیلم فجر میتوان به مسائلی نظیر «به تصویر کشیدن پیامهای انقلاب اسلامی»، «ترویج فرهنگ شهادت و ایثارگری»، «احیای ارزشهای اسلامی در جامعه»، «دفاع از آرمانهای جامعه اسلامی»، «به تصویر کشیدن رشادتها در جنگ تحمیلی برای نسلهای بعدی» و ... اشاره کرد.
🔸امسال نیز طبق روال سنوات گذشته جشنواره فیلم فجر برای سی و هشتمین سال متوالی به امید اینکه بتواند مسئولیت تحقق حداقل بخشی از اهداف یادشده را به دوش بکشد، در تهران آغاز به کار کرد.
🔸اما جشنواره فیلم فجر تنها منحصر در فیلمسازیِ برگرفته از رمانهای واقعی و نشأتگرفته از قصهپردازیهای نویسندگان نیست، بلکه مستندهایی را نیز شامل میشود که در واقع بازسازی واقعیتهایی هستند که روزی ظهور و بروز پیدا کردهاند و اکنون بار دیگر در ذهن مخاطبان تداعی میشوند.
🔸بر همین اساس، نباید در گیرودار معطوف شدن تمرکز افکار عمومی به فیلمهای مختلف از کنار نقش مهم، مؤثر و بسزای مستندهایی که در طول جشنواره فجر ارائه شدند، به سادگی عبور کرد. در این میان یکی از مهمترین ویژگیهای جشنواره کنونی فیلم فجر، «ادای دِین به حافظان امنیت» بوده است که بدان میپردازیم.
🔸پر واضح است که جشنواره فجر میبایست همواره در خدمت #انقلاب، ارزشهای انقلاب و آرمانهای جامعه اسلامی بوده و حقایق ناگفته از مرحله جنگ تحمیلی را بازگو کند؛ کما اینکه در سی و هشتمین دوره از این جشنواره، با توجه به آثار نمایشداده شده، تا حدود زیادی موارد مذکور مورد توجه و اهتمام قرار گرفته است.
🔸به عنوان نمونه، سی و هشتمین دوره از جشنواره فیلم فجر نیز همچون ادوار گذشته به مسئولیت خود در «ادای دِین به حافظان امنیت» عمل کرد تا نشان دهد برخلاف آنچه که برخی القاء میکنند، این جشنواره همچنان تا حدود بسیاری در مسیر اصلی خود گام برمیدارد.
🔸به عنوان مثال، میتوان به نمایش فیلم «#روز_صفر» در جشنواره فجر اشاره کرد که عملیات شناسایی و دستگیری «#عبدالمالک_ریگی» سرکرده #تروریستی_گروهک «#جندالله» را به تصویر کشید تا نشان دهد که امنیت امروز در واقع محصول سلسله جانفشانیهایی است که #سربازان_گمنام اما بیدار، از خود به نمایش گذاشتهاند.
کما اینکه #مقام_معظم_رهبری پیشتر نیز بارها و در مناسبتهای مختلف با تأکیداتِ مؤکد بر مقوله «امنیت و لزوم حفظ آن» صراحتا از وجود «امنیت» به عنوان یکی از بزرگترین عواید یک ملت تأکید کردهاند.
🔸مقام معظم رهبری همچنین تحقق هرگونه پیشرفت در کشور را مرهون برقراری امنیت دانستهاند. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که فیلمی در تراز «روز صفر» توانسته است ضمن ادای دِین خود به «حافظان امنیت»، جشنواره فیلم فجر را در مسیر جامه عمل پوشاندن به بخشی از منویات مقام معظم رهبری قرار دهد.
📌#کانال_فکرت:
💠https://eitaa.com/fekrat_net
#گفتگو
♦️مداد قرمز
🔹گفتگو با #محمد_قوچانی مشاوره رسانهای #رئیس_جمهور
🔹«مداد قرمز» در اولین قسمت از خود به دوگانه #انقلاب_اسلامی و #جمهوری_اسلامی پرداخت که آیا جمهوری اسلامی را باید نتیجه طبیعی و محتوم انقلاب اسلامی دانست و اگر آری، تا کجا و اگر اشتباهی در سطوح مدیریتی جمهوری اسلامی اتفاق بیفتد، اگر #مسئولی فاسد باشد یا سیاستی ناکارآمد، باید ریشه آنها را تا انقلاب اسلامی پیش ببریم یا آن که نه باید جمهوری اسلامی را نتیجه برآِیند نیروهای تاریخی بدانیم که در لحظه #انقلاب فعال بودند اما از آن به بعد مسیر تاریخی خاص خودشان را پیمودهاند که حاصل تصمیمات آنها در مواجهه با پدیدههای جدید بوده است، تصمیماتی که نه گریزناپذیر بودهاند و نه لزوما ریشه در انقلاب اسلامی داشتهاند و یا شاید باید اساسا از این دوگانه فراتر برویم و دیگری به مسائل نگاه کنیم.
📌#کانال_فکرت:
💠https://eitaa.com/fekrat_net
برنامه مداد قرمز گفتگو با محمد قوچانی.aac
18.22M
#گفتگو
♦️مداد قرمز
🔹گفتگو با #محمد_قوچانی مشاوره رسانهای #رپیس_جمهور
🔹«مداد قرمز» در اولین قسمت از خود به دوگانه #انقلاب_اسلامی و #جمهوری_اسلامی پرداخت که آیا جمهوری اسلامی را باید نتیجه طبیعی و محتوم انقلاب اسلامی دانست و اگر آری، تا کجا و اگر اشتباهی در سطوح مدیریتی جمهوری اسلامی اتفاق بیفتد، اگر #مسئولی فاسد باشد یا سیاستی ناکارآمد، باید ریشه آنها را تا انقلاب اسلامی پیش ببریم یا آن که نه باید جمهوری اسلامی را نتیجه برآِیند نیروهای تاریخی بدانیم که در لحظه #انقلاب فعال بودند اما از آن به بعد مسیر تاریخی خاص خودشان را پیمودهاند که حاصل تصمیمات آنها در مواجهه با پدیدههای جدید بوده است، تصمیماتی که نه گریزناپذیر بودهاند و نه لزوما ریشه در انقلاب اسلامی داشتهاند و یا شاید باید اساسا از این دوگانه فراتر برویم و دیگری به مسائل نگاه کنیم.
📌#کانال_فکرت:
💠https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
🔷«جهان» یا «هستی»؟
🔸نگاهی تحلیلی-انتقادی به آثار #عبدالکریم_سروش :
📚کتاب «#نهاد_ناآرام_جهان»
🔸دکتر عبدالکریم سروش به وجود و وحدت و اشتداد آن توجه دارد و در مواردی از این مفاهیم استفاده هم میکند و خیزهایی هم بهسوی معنای جامع #حرکت_جوهری برمیدارد؛ اما مشکل کار او این است که نمیتواند اینها را در یک وحدت تالیفی و در یک نظام معنایی و مابعدالطبیعی منسجم ملاحظه کند، بلکه با رویکردی گزینشی و محدود -اگر نخواهیم بگوییم تنگنظرانه- با مبحث حرکت جوهری و مابعدالطبیعه #ملاصدرا -بهطور کلی- مواجه و نتایجی را -احتمالا ناخودآگاه و ناخواسته- به بار میآورد که از حکمت متعالیه #صدرالدین_شیرازی بسیار دور است.
📌#کانال_فکرت:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net
فکرت
📝 #یادداشت 🔷خلاصه تقریر #سروش در کتاب «نهاد ناآرام جهان» 📍نگاهی تحلیلی-انتقادی به آثار #عبدالکریم
📝 #یادداشت
♦️نگاهی تحلیلی-انتقادی به آثار #عبدالکریم_سروش : کتاب «#نهاد_ناآرام_جهان»
یادداشت
✅بخش سوم
🔷«#جهان» یا «#هستی»؟
🔸این کتاب حتما نقاط قوتی در سیاق نگارش و محتوا دارد، اما اولا با توجه به محدودیت فضا و ثانیا با نظر به اینکه بهاندازه کافی و حتی بیش از حد کافی از این کتاب تقدیر و تمجید شده است، ترجیح بر آن است که متن بر نقاط قابل خدشه متمرکز شود.
🔸فارغ از بیدقتیهای زبانی و فلسفی مانند «صفت انگاشتن حرکت» و «واقعگرا» پنداشتن #ملاصدرا و استعمال تعابیری مانند «#حرکت_جوهر_در_جوهر» و تطبیق مسائل برهانی متافیزیکی بر مسائل استقرایی علمی و برخورد ایدئولوژیک با فلسفه و... باید به نقد اصلی اشاره کرد که معطوف به مواجهه «گزینشی و تقلیلی» مولف با موضوع #حرکت_جوهری و عدمالتفات به زمینهها و مبانی حکمت متعالیه مانند اصالت، وحدت، اتصال و اشتداد وجود و ملاحظه آنها در «نسبت»هایشان «با»هم در بحث حرکت است که منجر به این تقلیل، تحریف و تفسیر بهرأی شده است که «جهان» و «هستی» را مساوی معنا میکند؛ درحالیکه واضح است جهان یا «عالم ناسوت»، صرفا مرتبهای از عالم وجود و از قضا نازلترین مرتبه آن نیز است.
🔸در سراسر کتاب نیز آنچه هست؛ اثبات همان نهاد ناآرام «جهان» است و نه سیلان و جریان «هستی» در تمام مراتب آن.#سروش به وجود و وحدت و اشتداد آن توجه دارد و در مواردی از این مفاهیم استفاده هم میکند و خیزهایی هم بهسوی معنای جامع حرکت جوهری برمیدارد؛ اما مشکل کار او این است که نمیتواند اینها را در یک وحدت تالیفی و در یک نظام معنایی و مابعدالطبیعی منسجم ملاحظه کند، بلکه با رویکردی گزینشی و محدود -اگر نخواهیم بگوییم تنگنظرانه- با مبحث حرکت جوهری و مابعدالطبیعه #ملاصدرا -بهطور کلی- مواجه و نتایجی را -احتمالا ناخودآگاه و ناخواسته- به بار میآورد که از حکمت متعالیه #صدرالدین_شیرازی بسیار دور است.
🖋 نویسنده: امیر فرشباف،کارشناسارشد فلسفه
🔹منبع: فرهیختگان
📌#کانال_فکرت:
💠https://eitaa.com/fekrat_net
فکرت
#گفتگو ♦️مداد قرمز 🔹گفتگو با #محمد_قوچانی مشاوره رسانهای #رپیس_جمهور 🔹«مداد قرمز» در اولین قسمت
📝#یادداشت
🔷در نخستین قسمت از برنامه مداد قرمز با موضوع دوگانه #انقلاب_اسلامی و #جمهوری_اسلامی، #محمد_قوچانی مشاور رسانهای #رئیس_جمهور و به عنوان روزنامهنگاری که نسبت مهر و کین #حاکمیت را توأمان چشیده ـ البته (شاید) خودش معتقد باشد در این مسیر مهری ندیده ـ برایمان در مورد دیدگاهش پیرامون دوگانه انقلابی اسلامی و جمهوری اسلامی گفت و معتقد بود استعمال واژه #انقلاب نادرست است و ما باید از نهضت به عنوان واژهی جایگزین سخن بگوییم. نهضت یک فرایند مدام و پیوسته است در حالیکه انقلاب انگار یک تغییر مهیب ناگهانی است.
🔷قوچانی در این برنامه گفتگو محور کوشید با اشاره به پارهای از سخنان مرحوم #مطهری از #اسلام_انقلابی و #انقلاب_اسلامی، نگاه انقلابی و گفتمان بر این پایه را با نگاه منافقینی که اعتقاد به اسلام انقلابی داشتند و انقلاب اسلامی را وسیله قرار دادن اسلام برای انقلاب میدانستند، تخطئه کند! در حالی که این دوستان و هم قطاران لیبرالی خویش هنوز که هنوز است تکلیف خود را با مفهوم انقلاب اسلامی روشن نکرده و مشخص نکردن که تا چه میزان به اصول انقلاب پایبندند. شاید نیز مشکل در این باشد مفهوم انقلابی بودن و انقلابیگری در نزد این دست افراد خلاصه در شمشیر دست گرفتن و جنگیدن با دشمن متخاصم شود.
🔷بسیار جالب است این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و به نوعی بازوی رسانهای این حزب، برای توجیه گفتمان مذاکره زده خویش و همفکرانش، گفتمان انقلاب اسلامی را به گفتمان چپی تعبیر میکند که مذاکره در مقابل مقاومت قرار میگیرد و #حضرت_امام (ره) را در عین اینکه یک انقلابی خیلی بزرگ میداند، یک سیاستمدار خیلی بزرگ یا به تعیبرش یک دیپلمات برجسته در #مذاکره با #غرب ارزیابی میکند.
🖋 نویسنده: صدرا بصیرت
📌#کانال_فکرت:
💠https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
🔷#سینمای_جنگ؛ در کانون توجهاتِ #جشنواره_فیلم_فجر
🔸#فیلم «#درخت_گردو» از واقعیتی الهام گرفته است که در طول سالهای گذشته و در ادوار گذشته جشنواره فیلم فجر کمتر بدان پرداخته شده است. در واقعه بمباران سردشت قریب به 100 غیرنظامی جان باخته و حدود 8 هزار نفر نیز به وسیله گازهای سمی مسموم شدند.
📌#کانال_فکرت:
💠https://eitaa.com/fekrat_net
📝#یادداشت
🔷#سینمای_جنگ؛ در کانون توجهاتِ #جشنواره_فیلم_فجر
📍رامین حسین آبادیان
🔸#سی_و_هشتمین دوره از جشنواره فیلم فجر درحالی برگزار شد که توجه و اهتمام ویژه به «سینمای جنگ» در آن به خوبی به چشم میخورد. علت این مسأله هم آن است که «#جنگ_تحمیلی» اساسا جایگاه ویژهای در قاموس #جمهوری_اسلامی دارد.
🔸در این دوره از جشنواره فیلم فجر نیز همچون ادوار گذشته، توجه به سینمای جنگ به صورت برجسته به چشم میخورد. علت آن است که کلیدواژههای «#انقلاب_اسلامی» و «جنگ تحمیلی» اساسا با یکدیگر گره خوردهاند و نمیتوان هریک از آنها را بدون در نظر گرفتن دیگری در ذهن متصور شد.
🔸این انقلاب اسلامی بود که دشمن را وادار به ورود به «جنگ تحمیلی» کرد و این پیروزی در «جنگ تحمیلی» بود که بقای انقلاب اسلامی را تضمین کرد.
«#آبادان_یازده_۶۰» از جمله فیلمهایی است که با محوریت جنگ تحمیلی در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. فیلم مذکور، اثری متفاوت در حوزه #دفاع_مقدس است که به شروع #جنگ_ایران_و_عراق میپردازد. این فیلم در واقع روایتگر دلاوریهای مردم آبادان در زمان جنگ تحمیلی است که به شکلی متفاوت به مسأله پرداخته است.
🔸اما سینمای جنگ جشنواره فیلم فجر امسال تنها به فیلم «آبادان یازده ۶۰» ختم نمیشود، چراکه فیلم دیگری نیز با محوریت جنگ تحمیلی ـ و البته با نگاهی متفاوت ـ به نمایش درآمده است. این فیلم، «#درخت_گردو» است که بمباران شهر «سردشت» از توابع استان آذربایجان غربی را به شکلی تأثیرگذار برای نسلهای پس از جنگ تحمیلی روایت میکند و همگان را مـتأثر میسازد.
🔸فیلم «درخت گردو» از واقعیتی الهام گرفته است که در طول سالهای گذشته و در ادوار گذشته جشنواره فیلم فجر کمتر بدان پرداخته شده است. در واقعه بمباران سردشت قریب به 100 غیرنظامی جان باخته و حدود 8 هزار نفر نیز به وسیله گازهای سمی مسموم شدند.
روایت بیپرده و تأثیرگذار «درخت گردو» تلاشی است تحسینبرانگیز برای آگاه ساختن نسلهای پس از جنگ تحمیلی به واقعیتهای تلخی که همچنان زنده هستند. بنابراین، جشنواره فیلم فجر در این حوزه نیز از دیدگاه اغلب کارشناسان و صاحبنظران، موفق عمل کرده است.
🔸فارغ از آنچه که گفته شد، درحال حاضر یکی از مهمترین سؤالاتی که اذهان را به خود مشغول ساخته است، این است که جشنواره فیلم فجر از 4 دهه گذشته تاکنون به ویژه طی سالهای اخیر، آیا روندی صعودی داشته و یا سِیری نزولی به خود گرفته است؟
کارشناسان و صاحبنظران حوزههای مختلف، هریک پاسخهای متفاوتی به این سؤال دارند. برخی معتقدند که جشنواره فیلم فجر از اهداف اصلی خود دور شده و برخی نیز معتقدند که این جشنواره تریبونی برای عرضه آثار دینی و افکار #انقلاب_اسلامی است.
🔸اما در هر صورت، نگاهی هر چند گذرا به سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر نشان میدهد که هرچند این جشنواره در فیلمها و مستندهای خود به مقولات مهم «امنیت جامعه اسلامی»، «جنگ تحمیلی» و «مسائل دینی و ارزشی» اهتمام ورزیده اما به نمایش درآوردن برخی فیلمها که عملا ـ نه در شکل و نه در محتوا ـ کوچکترین سنخیتی با اصول و ارزشهای حاکم بر جامعه اسلامی ندارد، موجب شده تا برخی با دیدگاه منفی به آن بنگرند. در نهایت باید گفت که شاید یکی از برجستهترین نقاط قوت دیگر جشنواره کنونی فیلم فجر، عدم اهتمام آن به آثار طنزِ فاقد محتوا و مضمون برخلاف سالهای گذشته، بوده است.
📌#کانال_فکرت:
💠https://eitaa.com/fekrat_net
🔰#قهرمان_بدون_مرز ۲
🔸دومین هم اندیشی اصحاب #علوم_انسانی_اسلامی در باب جهان #مقاومت پس از #شهادت_سردار_سلیمانی
📌#کانال_فکرت:
💠https://eitaa.com/fekrat_net
حجت الاسلام و المسلمین رهدار.mp3
9.64M
🔊 #فایل_صوتی
#قهرمان_بدون_مرز ۲
♦️سخنرانی حجت الاسلام دکتر #احمد_رهدار
🔸موضوع: هویت مقاومتی
📌#کانال_فکرت:
💠https://eitaa.com/fekrat_net
حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان.mp3
11.51M
🔊 #فایل_صوتی
#قهرمان_بدون_مرز ۲
♦️سخنرانی حجت الاسلام دکتر #محمد_حسین_هاشمیان
🔸موضوع: عاملیت افقگشا در مقابل بنبستهای ساختاری
📌#کانال_فکرت :
💠https://eitaa.com/fekrat_net
حجت الاسلام دکتر سوزنچی.mp3
10.93M
🔊 #فایل_صوتی
#قهرمان_بدون_مرز ۲
♦️سخنرانی حجت الاسلام دکتر #حسین_سوزنچی
🔸موضوع: فهم پدیده حاج #قاسم_سلیمانی، از #جامعه_شناسی تا #امت_شناسی
📌#کانال_فکرت :
💠https://eitaa.com/fekrat_net
حجت الاسلام دکتر اسلامی.mp3
11.16M
🔊 #فایل_صوتی
#قهرمان_بدون_مرز ۲
♦️سخنرانی حجت الاسلام دکتر #علی_اصغر_اسلامی_تنها
🔸موضوع: #شهید_مقاومت از منظر ارتباطات متعالیه
📌#کانال_فکرت :
💠https://eitaa.com/fekrat_net
حجت الاسلام دکتر سلطانی.mp3
9.95M
🔊 #فایل_صوتی
#قهرمان_بدون_مرز ۲
♦️سخنرانی حجت الاسلام دکتر #مهدی_سلطانی
🔸موضوع: حاج #قاسم_سلیمانی و تکوین مرزهای نوین انسانی
📌#کانال_فکرت :
💠https://eitaa.com/fekrat_net
خانم دکتر زارعی.mp3
7.78M
🔊 #فایل_صوتی
#قهرمان_بدون_مرز ۲
♦️سخنرانی خانم دکتر #راضیه_زارعی
🔸موضوع: #سردار_سلیمانی و افزایش سرمایه اجتماعی برون گروهی در #جهان_اسلام
📌#کانال_فکرت :
💠https://eitaa.com/fekrat_net
حجت الاسلام دکتر پارسانیا.mp3
13.83M
🔊 #فایل_صوتی
#قهرمان_بدون_مرز ۲
♦️سخنرانی حجت الاسلام دکتر #حمید_پارسانیا
📌#کانال_فکرت :
💠https://eitaa.com/fekrat_net