فکرت
📋#یادداشت 🔻از نظر قرآن در برابر احتمال خیانت در تعهدات، وظیفه چیست؟ ✍️سیدمحمدحسن جواهری، عضو هیات
📋#یادداشت
🔻از نظر قرآن در برابر احتمال خیانت در تعهدات، وظیفه چیست؟
✍️سیدمحمدحسن جواهری، عضو هیاتعلمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸نقد محمدسروش محلاتی در مورد آیه ۵۸ سوره انفال هم نادرست است، زیرا مقام «دفع توهم حظر» یا «امر عقیب حظر» (یعنی اول نهیای بیاید و بعد امری بیاید و آن نهی را رفع کند، مثل اینکه مولا امروز به عبدش که میخواهد میهمانی بگیرد، بگوید: میهمانی نگیر، و فردا به او بگوید: میهمانی بگیر؛ این امر بعد از نهی به معنای جواز است) درمورد کسی است که توانایی و خواهش انجام کاری را دارد و مانعی سر راه او هست، وقتی مانع برداشته میشود، بهمعنای جواز انجام فعل برای او و مانند او است.
🔸اما در آیه مورد استدلال قرینهای بر اراده نقض از جانب پیامبر اکرم(ص) وجود ندارد که رفع مانع بهمعنای جواز انجام فعل باشد.
🔸از این رو قیاس آیه مورد استدلال «فَانْبِذْ إِلَیهمْ عَلى سَواءٍ اناللَّه لایحِبُّ الْخائِنین»(انفال، ۵۸) با آیات یادشده در سخن مستشکل معالفارق است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#خیانت
#سروش_محلاتی
#حکومت_اسلامی
#نقض_پیمان
#برجام
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3906
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🎧 فایل های صوتی جلسه بیست و یکم درسگفتار « علم دینی » 👤حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی 🔰با موض
روش نظریه پردازی اکتشافی گامهای ۴ و ۵ و ۶.mp3
32.56M
👤حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی
🔰با موضوع « روش نظریه پردازی اکتشافی »
3️⃣ قسمت سوم : گامهاي ۴ و ۵ و ۶
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#نظریه_پردازی_اکتشافی
#استاد_شریفی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🔰 دوره تخصصی فقه الاقتصاد
(آشنایی با مباحث فقهی اقتصاد اسلامی)
🎙با حضور اساتید:
➖ غلامرضا مصباحی مقدم
➖ غلامعلی معصومی نیا
➖ احمدعلی یوسفی
➖ صادق الهام
➖ رضا میرزاخانی
🗓 بازه برگزاری:
۱۷ الی ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۰
در تعداد ۶ جلسه
آخرین مهلت ثبتنام:
۲۰ فروردین ماه (ظهر)
ثبت نام از طریق پیوند:
formaloo.com/exh0d
✅ به همراه ارائه گواهی پایان دوره به شرکت کنندگان
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📋 #یادداشت 🔻حقوق متقابل دولت و ملت در مردم سالاری دینی(بخش اول) ✍️عباسعلی رهبر 👇ادامه مطلب در پست
📋#یادداشت
🔻حقوق متقابل دولت و ملت در مردم سالاری دینی (بخش سوم)
✍️عباسعلی رهبر
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#مردم_سالاری
#ملت
#نظام _اسلامی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3952
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻حقوق متقابل دولت و ملت در مردم سالاری دینی (بخش سوم) ✍️عباسعلی رهبر 👇ادامه مطلب در پس
📋#یادداشت
🔻حقوق متقابل دولت و ملت در مردم سالاری دینی (بخش سوم)
✍️عباسعلی رهبر
🔸مردم سالاری دینی نه یک روش موقتی و براساس اصول اومانیسم غربی بلکه اصل اصیلی است که ریشه در حکومت نبوی و علوی دارد و سنگ بنای جمهوری اسلامی ایران نیز بر این پایه نهاده شده است.
🔸اندیشه مردم سالاری دینی بر این اصل استوار است که انسان را موجودی مختار میداند که درباره هدایت خویش مسئولیت دارد و با رضایت خویش به پذیرش دین و احکام آن اقدام می کند و براساس این نظریه حکومتی که خود را به رعایت احکام الهی متعهد مینماید با اراده مردم تحقق مییابد.
🔸اندیشه مردم سالاری دینی بر این اصل استوار است که انسان را موجودی مختار میداند که درباره هدایت خویش مسئولیت دارد و با رضایت خویش به پذیرش دین و احکام آن اقدام می کند و براساس این نظریه حکومتی که خود را به رعایت احکام الهی متعهد مینماید با اراده مردم تحقق مییابد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#مردم_سالاری
#ملت
#نظام _اسلامی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3952
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻عدالت اقتصادی به مثابه فقه الاقتصاد
🎤دکتر علی نعمتی، دبیر هیئت اندیشهورز اقتصاد حوزه علمیه خراسان
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عدالت
#غیر_انتفاعی
#الگو
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3949
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
✅#اختصاصی 🎙#مصاحبه 🔻عدالت اقتصادی به مثابه فقه الاقتصاد 🎤دکتر علی نعمتی، دبیر هیئت اندیشهورز اقت
✅#اختصاصی
🎙#مصاحبه
🔻عدالت اقتصادی به مثابه فقه الاقتصاد
🎤دکتر علی نعمتی، دبیر هیئت اندیشهورز اقتصاد حوزه علمیه خراسان
🔸اگر عدالت اقتصادی در میراث ۱۴۰۰ ساله اسلامی وجود نمیداشت پس باید نبی مکرم اسلام صلی ا… علیه و آله نعوذ بالله هدف از ارسال رسل در آیه شریفه که لیقوم الناس بالقسط باشد را در مورد خودشان برآورده نکرده باشند!
🔸متأسفانه مشکل اینجاست ما مانند ماهی در آب که آب را نمیفهمد، متوجه نشدهایم که تمام این ابواب گسترده فقهی که به مباحث مالی و اقتصادی و عقود و … دارد عدالت اقتصادی را ترسیم میکند. منتهای مطلب ناقص است و باید تکمیل شود.
🔸فقه الاقتصاد ما تا بازار را بیشتر نرفته است؛ به دولت و بخش غیرانتفاعی نرسیده است. تازه همان بازار هم محدود است و بازار مالی ندارد، بازار سرمایهاش باید نسبت به الگوهای جدید بازار سرمایه و شرکت سهامی و … نظر بدهد.
🔸بگذریم که تازه بازار پول هم در اقتصاد مدرن درست شده که اساساً مشکل دارد و هنوز موضع قاطعی در قبال آن اتخاذ نکردهایم. ما هنوز مبنای اقتصادی دولت را در اقتصاد اسلامی تبیین نکردهایم و لذا فتوا دادن در بخش زیادی از مسائل اقتصادی مان معلق و روی هواست؛ از قبیل فقه اقتصاد ورزش، فقه اقتصاد آموزش، فقه اقتصاد رسانه و … .
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عدالت
#غیر_انتفاعی
#الگو
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3949
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻جهاد علمای عصر قاجار برای خودکفایی و تقویت تولید ملی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#جهاد
#خودکفایی
#تنباکو
#عصر_قاجار
#شرکت_اسلامیه_اصفهان
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3963
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻جهاد علمای عصر قاجار برای خودکفایی و تقویت تولید ملی
🔸نکته مهمی که در تأسیس «شرکت اسلامیه اصفهان» و اقدامات حول محور آن وجود دارد، این است که برای رسیدن به خودکفایی و استقلال اقتصادی و رونق تولیدات داخلی بر حرکت و اقدام ملی مبتنی بر قناعت و پرهیز از تجمل تاکید فراوان شده است، چنانکه حاج آقا نورالله اصفهانی در یکی از سخنرانیهای خود میفرماید: «امروزه بر ملت ایرانیه و حوزه اسلامیه لازم و متحتم است که در رفع احتیاج از خارجه بقدر مقدور و اندازه میسور بکوشیم.
🔸یعنی لوازم زندگانی را… تا آخرین درجه امکان از امتعه داخله خود استعمال نماییم و تا در مملکت خود، اگرچه به اضعاف قیمت و خشن باشد، در بند ظرافت نباشیم و از خارجه نخریم و این اقتصاد ملکی و ملی را کار بندیم و سرمایه و نقود را به خارجه نسپاریم».
🔸استقبال از محصولات این شرکت، که در حوزه نساجی فعالیت میکرد، روزبروز افزایش یافت.
🔸از این رو، برای لباسهای رسمی نیروهای نظامی، مدارس علمیه و مدارس جدید از منسوجات این شرکت استفاده میشد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#جهاد
#خودکفایی
#تنباکو
#عصر_قاجار
#شرکت_اسلامیه_اصفهان
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3963
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻«عدالتخواهی حقیقی» کمک به تحققِ «حکمرانی اسلامی» است
🎤آیتالله سید محمدمهدی میرباقری
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عدالت_خواهی
#حکمرانی_اسلامی
#لیبرال
#تمدن_مدرن
#انقلاب_اسلامی
#فرهنگ
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3960
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻«عدالتخواهی حقیقی» کمک به تحققِ «حکمرانی اسلامی» است
🎤آیتالله سید محمدمهدی میرباقری
🔸ما وقتی میخواهیم قیام برای عدالت کنیم حتماً باید در مقیاسِ تاریخی و مقیاسِ جهانی باشد.
🔸بعد، ذیل آن برای تحقق عدالت در مقیاسِ ملی اقدام کنیم. به تعبیر دیگر موانع تحقق عدالت یک سلسله موانع تاریخی و اجتماعی هستند آن هم در مقیاس جامعهی جهانی، که اگر به آن توجه نکنیم و صرفاً بخواهیم عدالت را در حوزهی کشور خودمان و در مثلاً مقیاس اقتصاد اقامه کنیم با موانع جدی روبرو میشویم.
🔸لذا به نظر من مهمترین مانع تحقق عدالت، تمدن جدیدِ غرب هست. به تعبیر دیگر بزرگترین حجابِ عدالت «مدرنیزم» است که بههیچوجه نمیگذارد عدالت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی محقق شود.
🔸تمدن مدرن مبتنی بر «جور» یعنی «ظلم پنهان» است. یعنی آن ظلمی که در دورهی نظام بردهداری وجود داشته تبدیل شده به یک ظلم پنهان در دورهی دموکراسی و حالا به جور تبدیل شده است.
🔸این بزرگترین مانعی است ما اگر بخواهیم بهعدالت برسیم باید با آن مقابله کنیم.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3960
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ اولین نشست از سلسله نشستهای «حکمرانی فضای مجازی»
💠 موضوع: «دورنمای حکمرانی فضای مجازی»
🔰 با ارائه: دکتر عبدالحسین کلانتری (سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی)
🕰 زمان: یکشنبه 22 فروردین 1400، رأس ساعت 18
⭕️ نشست به صورت مجازی و برخط برگزار میشود.
🔖 لازم به ذکر است برای شرکتکنندگان گواهی حضور صادر و به بهترین خلاصهنویسی از صحبتهای مطرحشده در نشست، جوایزی به قید قرعه اهدا میشود.
💡 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
@oisc_rooydad
🔹 مشروح خبر:
🌐 http://yun.ir/haijm9
#نشست_علمی #حکمرانی_فضای_مجازی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🔺مدرسه بهاری «شبهه پژوهی حکومت دینی»، پاسخی به شائبه استبداد
💠 به صورت مجازی و به دو زبان فارسی و عربی؛ ویژه اساتید سطوح عالی و سطح ۴ و اساتید دانشگاه و دکتری، به همراه اعطای گواهی شرکت در دوره
🔹استاد شبزندهدار: نسبت سنجی جمهوری اسلامی و نظام استبدادی
🔸استاد خسروپناه: امکان یا امتناع استبداد در حکومت دینی
🔹استاد لکزایی: بررسی مواجهه علما با حکام مستبد و سلاطین جور
🔸استادایزدهی: رابطه ولایی مردم و حاکم اسلامی
🔹استاد ابوطالبی: ولایت مطلقه نه حکومت مطلقه
🔸استاد امیدی: جایگاه پرسشگری و انتقاد در حکومت دینی و پاسخگویی حاکم
✔️علاقه مندان میتوانند به منظور ثبت نام تا ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۰ به نشانی @Admin_spasokh در پیام رسان ایتا ثبت نام کنند.
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻تحلیل و بررسی شعارهای عدالتخواهی در سایهی دولت جوان و انقلابی
🎤حجتالاسلام و المسلمين دكتر محمدرضا باقرزاده (عضو هیات علمی و استادیار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره)
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عدالت_خواهی
#اقتدار
#صداقت
#توهین
#ساختار_شکنی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3948
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🎙#مصاحبه 🔻تحلیل و بررسی شعارهای عدالتخواهی در سایهی دولت جوان و انقلابی 🎤حجتالاسلام و المسلمي
🎙#مصاحبه
🔻«عدالتخواهی حقیقی» کمک به تحققِ «حکمرانی اسلامی» است
🎤حجتالاسلام و المسلمين دكتر محمدرضا باقرزاده
🔸برای عدالتگرا بودن در وهلهی اول باید واقعگرا بود. انسان واقعگرا یا باید عدالتگرا باشد یا میتواند عدالتگرا باشد.
🔸اما کسی که واقعگرا نیست، اساسا راهی به عدالتگرایی ندارد. مزیتی که جریان عدالتگرایی برای خود دارد اینست که جزء واقعگراها به حساب میآید. یکی از نقاط قوتِ نهضت عدالتگرایی، نهضت واقعگرایی است.
🔸یعنی عدالتگرایی ناشی از واقعگرایی است. عدالتگرایی به خوبی بر عدم ستیز با واقعیت واقف است و اساسا اگر بدون عدالت خشت صلح و امنیت را روی هم قرار دهیم، این بنای نظم و امنیت بدون عدالت، مستحکم نخواهد بود و ویران خواهد شد.
🔸حکومتهایی که در طول تاریخ بنایشان بر ظلم و بیعدالتی بوده، فطرت بشری آنها را پس زده و تخریب کرده است. عاقبت نظام بین الملل نیزهمین خواهد بود.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#عدالت_خواهی
#حکمرانی_اسلامی
#لیبرال
#تمدن_مدرن
#انقلاب_اسلامی
#فرهنگ
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3948
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻حکومت و تمدن یکسان نیستند
✍️حجت الاسلام محسن الویری استاد دانشگاه باقرالعلوم (ع)
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#تمدن
#حکومت
#زوال
#دستاورد
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3969
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻حکومت و تمدن یکسان نیستند ✍️حجت الاسلام محسن الویری استاد دانشگاه باقرالعلوم (ع) 👇ادا
📋#یادداشت
🔻حکومت و تمدن یکسان نیستند
✍️حجت الاسلام محسن الویری استاد دانشگاه باقرالعلوم (ع)
🔸پذیرش مبنای یکسان نشمردن حکومت و تفکیک حکومت و تمدن سبب میشود که ضمن پذیرش سهم بالای حکومتها در پویایی و ایستایی تمدنها، میتوان با نگاهی واقعبینانهتر و همدلانهتر به بازخوانی تمدنها و بهرهمندی از دستاوردهای آنها بپردازیم.
🔸در مباحث معطوف به تمدن نوین اسلامی، هم بر پایه این نگاه کسی نباید گمان برد که سنگینی مسؤولیت تحقق این تمدن تنها بر دوش حکومتهاست، بلکه نخبگان و غیرنخبگان همه عرصههای علمی و هنری و فرهنگی و … میتوانند و باید سهم خود را در این زمینه ادا کنند.
🔸این مسأله یک عرصه فراخ فعالیت تمدنی در برابر نخبگان میگشاید.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#تمدن
#حکومت
#زوال
#دستاورد
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3969
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🎧 فایل های صوتی جلسه بیست و یکم درسگفتار « علم دینی » 👤حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی 🔰با موض
روش نظریه پردازی اکتشافی گامهای ۷ و ۸ و ۹.mp3
31.75M
👤حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی
🔰با موضوع « روش نظریه پردازی اکتشافی »
4️⃣ قسمت چهارم : گامهاي ۷ و ۸ و ۹
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#نظریه_پردازی_اکتشافی
#استاد_شریفی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻آسیب های روانی پدیده «سلبریتیسم» در جامعه
🎤 محمد صابری
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سلبریتی
#هنجار_شکنی
#آسیب
#دستگاه_قضا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3982
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🎙#مصاحبه 🔻آسیب های روانی پدیده «سلبریتیسم» در جامعه 🎤 محمد صابری 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈
🎙#مصاحبه
🔻آسیب های روانی پدیده «سلبریتیسم» در جامعه
🎤 محمد صابری
🔸گستره اظهارنظرهای غیر کارشناسانه سلبریتیها باید محدودتر شود چراکه امروزه این افراد در صفحات مجازی خود تجویز دارو میکنند، در امور دستگاه قضای و احکام دادگاهها کمپین به راه میاندازند، خطوط هوایی را تحریم میکنند، سگ گردانی را رواج میدهند.
🔸در محیط زیست، سیاست، ورزش و اقتصاد دخالت دارند و حتی در شرایط بحرانی به جای هلال احمر از مردم پول جمع آوری میکنند، موضوعی که نه تنها کمک کننده نیست بلکه به جرات باید اذعان داشت که روحیه و اعتماد به نفس جامعه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سلبریتی
#هنجار_شکنی
#آسیب
#دستگاه_قضا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3982
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻چرا چیزی به ذهنمان خطور نمیکند؟
✍️ نعمت الله فاضلی
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#ذهن
#هدفمند
نعمت_الله_فاضلی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3979
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
📋#یادداشت 🔻چرا چیزی به ذهنمان خطور نمیکند؟ ✍️ نعمت الله فاضلی 👇ادامه مطلب در پست بعدی👇 •┈┈┈
📋#یادداشت
🔻چرا چیزی به ذهنمان خطور نمیکند؟
✍️ نعمت الله فاضلی
🔸آنها که میخواهند چیزی به ذهن شأن خطور کند باید سبک زندگی و خلق و خوی را برای خود خلق کنند که بتواند در برابر محیط سرکوب گر و اغواکننده مقاومت کند.
🔸داشتن «زندگی هدفمند» و «اراده ای معطوف به دانستن»، در هر موقعیتی برای اندیشیدن ضروری است. اگرچه نباید فراموش کرد که «تاریخ فردی» و «مسیر زندگی» و بسیاری عوامل عصب شناختی و زیستی سهم مهمی در شکل دادن کیفیت ذهن ما و عمل کردن آن دارند.
🔸کسانی که میخواهند چیزی به ذهن شأن خطور کند ناگزیر باید برای این خواسته شأن بیندیشند و این موضوع تبدیل به «دغدغه وجودی» شأن شود.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#ذهن
#هدفمند
نعمت_الله_فاضلی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/3979
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🌐 معنای لغوی تصوف
✍️ استاد علی امینی نژاد
🔘ریشه های غیرقابل قبول
🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صحبتهای فراوانی وجود دارد. بعضی گفتهاند: لفظ صوفی از «صفا» گرفته شده است؛ چرا که عارف اهل صفاست و از این رو به او صوفی میگویند. بعضی نیز گفتهاند: لفظ تصوف و صوفی از «اهل صفّه» که در زمان پیامبر بودند و از ایشان شرح مختصری خواهد آمد، گرفته شده است و این طایفه به جهت شباهت عملی که با اهل صفّه داشتهاند، به صوفی شهرت یافتهاند. بعضی از اهل تحقیق نیز معتقدند که لفظ صوفی برای عارفان اسم علم است.
🔘 ریشه های قابل بررسی برای صوفی
🔺لفظ صوفی در زبان عرب ریشۀ لغوی ندارد، بلکه از کلمۀ «سوفیا»ی یونانی گرفته شده است.بنابراین، صوفی به معنای حکیم و دانشمند خواهد بود و این اشتقاق را میتوان اشتقاق مناسبی دانست.
🔺 لفظ صوفی به قبیلهای از عرب به نام «بنی صوفه» نسبت داده شده است؛ زیرا مردم این قبیله، در زمان جاهلیت خدمتگزاران خانۀ خدا بودند و به عبادت و ریاضت شهرت داشتند.این اشتقاق قابل دقت و پذیرش است.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 39-40
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 معنای اصطلاحی تصوف
✍️ استاد علی امینی نژاد
🔘 تعریف 1 معروف کرخی
🔺 التصوّف الاخذ بالحقائق والیأس ممّا فی ایدی الخلائق؛«تصوف، گرفتن و یافتن حقایق هستی و مأیوس گشتن از دنیای مردم است».
🔘ویژگی مهم تعریف معروف کرخی
🔺جامعیت آن نسبت به دو بُعد اصلی عرفان اسلامی یعنی بُعد معرفتی و عملی است.
🔘 تعریف 2 جنید بغدادی
🔺 «تصوف آن است که خدا تو را از خودت بمیراند و به خود زنده گرداند».
🔘 تعریف 3 ابوبکر کتانی
🔺التصوف صفاءٌ و مشاهدة. یعنی تصوف از دو حقیقت تشکیل شده است؛ نخست صفای قلب و تطهیر باطن، که به عرفان عملی و سلوک اشاره دارد و دوم مشاهدۀ حقایق و رسیدن به معارف شهودی که به عرفان نظری و معرفت نظر دارد.
🔘تعریف 4 ابن عربی
🔺التصوّف الوقوف مع الآداب الشرعیّة ظاهراً و باطناً و هی الخلق الالهیّة؛ «تصوف، پایبندی به آداب شریعت در ظاهر و باطن است ک همان اخلاق الهی میباشد».
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 41-43
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net