✨پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می نماید:
وبینار بین المللی:
💢 تقریری نوین از برهان دکارت بر اصالت نفس
A New Version of Descartes' Argument for the Principality of the Soul
سخنران:
🔸پروفسور ریچارد سوئین برن
Prof. Richard Swinburne
(فیلسوف و استاد برجستۀ فلسفۀ دین دانشگاه آکسفورد)
نقد و بررسی:
🔸حجه الاسلام دکتر علی شیروانی؛ مدیر گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
🔸دکتر مهدی ذاکری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
دکتر مجمد جاودان؛ عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب
🔸دکتر محمد علی عبداللهی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
🔸حجه الاسلام دکتر محمد جواد اصغری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم
➕و با حضور اساتید و متخصصان مباحث فلسفه و کلام
زمان:
🗓چهارشنبه 16 تیرماه 1400، ساعت 14-16
🌏لینک برگزاری جلسه:
https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting3
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 9️⃣
❇️ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان
🔘 دیدگاه استاد یزدان پناه 2️⃣
🔘مفاهیم کلی
🔺 فهم شهودی در موطن شهود، «فرد بالذات» را نیز می یابد. فرد بالذات، ذات جزئی است، که حظی از کلیت دارد و باید با روند کلی یابی، از آن به مفهوم کلی رسید.
🔺 عقل تحلیلی کلیت را می یابد، اما آن را از شهود و فهم شهودی برمی گیرد.عقل تحلیلی فرد بالذات را نیز انتزاع می کند که حظی از کلیت دارد.عقل تحلیلی، که انتزاع و افراز فرد بالذات است، مرحلۀ دومی را آغاز می کند که انتقال و صعود معرفتی پس از افراز خواهد بود. کلی یابی با انتقال و صعود معرفتی انجام می شود.
🔺 مفهوم کلیِ یافت شده از حس یا شهود در فرایند کلی یابی، برای عقل معلوم است و این مفهوم بیّن بنفسه است و عقل به توسط مفاهیم دیگر، با این مفهوم آشنا نشده است.
🔺 این مفاهیم بدیهی اند؛ یعنی بیّن بنفسه اند و عقل برای آشنایی با آنها نیازمند کسب و فکر نیست.
🔘 بدیهی در فلسفه و منطق
🔺 بدیهی تصوری یا تصدیقی آن است که بیّن بنفسه است و خود آشکار است و در این آشکار بودن، نیازمند تصورات یا تصدیقات آشکار دیگر نیست، که در غیر این صورت، کسبی و نظری خواهد بود.
🔘 بدیهی به حسب منشاء
🔺 عقل تحلیلی و کلی یاب به مفاهیم کلی دست می یابد، اما آنها را از راه منشأ می یابد؛ یعنی ابتدا با مشاهدۀ مصادیق جزئی، فرد بالذات فهم می شود و سپس با پیمودن روند کلی یابی، مفهوم کلی فرا دست می آید. عقل می تواند به همین مفاهیم، که با آنها آشنا شده است، و از این منظر بدیهی و بیّن بنفسه اند، با لحاظ ذات بنگرد.
🔺 سخن از بداهت به حسب ذات است، نه به حسب منشأ. اگر به حسب ذات بنگریم، عقل در پی ذاتیات آن ذات است.
🔘 نگریستن عقل به ذات مفاهیم با صرف نظر از منشأ
🔺 عقل وقتی ذات مفاهیم را با صرف نظر از منشأ می نگرد و آنها را زیر ذره بین خود بازکاوی می کند، برخی مفاهیم را مرکب از مفاهیم دیگر و نیازمند آنها می بیند. این دسته از مفاهیم طبیعتاً نظری خواهند بود. از سوی دیگر برخی مفاهیم را به نفس همان مفاهیم، بی آنکه از مفاهیم دیگری بهره ببرد، به حسب ذات خودشان به صورت اولی تصور می کند. چنین مفاهیمی را باید مفاهیم بدیهی نامید.
🔺 بدیهی به حسب منشأ، بدیهی در مقام اجمال است و بدیهی به حسب ذات، بدیهی در مقام تفصیل. ممکن است مفهومی در هر دو مقام بدیهی باشد، مانند مفهوم وجود، و مفهومی تنها در مقام نخست بدیهی باشد، مانند مفهوم سفیدی و انسان.
🔘بدیهی، ویژگی ذات مفهوم
🔺 بدیهی و نظری بودن، ویژگی ذات مفهوم به خودی خود است و عقل تنها درک کننده و کاشف این ویژگی ذوات مفاهیم است. ویژگی هایی مانند اعم بودن و بسیط بودن، از لوازم ذات مفهوم بدیهی به شمار می روند و بدیهی بودن، از نفس ذات مفهوم برمی خیزد.
🔘 معیار بداهت مفهوم کلی
🔺 صرف بداهت به حسب منشأ، برای حکم کردن به بدیهی بودن مفهوم کلی، بسنده نیست. معیار بداهت مفهوم کلی، بداهت آن در مقام مفصیل و با نظر به ذات است.
🔺 کار عقل در باب مفاهیم کلی، ذات یابی است و در پی آن است که بداند آیا مفهوم کلی، متشکل از مفاهیم و حقایق دیگر هست یا نه. بنابراین بدیهی نزد عقل، واقعاً بدیهی در مقام تفصیل است؛ یعنی مفهومی بدیهی است که واقعاً به حسب ذات خود تصور می شود و طبیعتاً متشکل از اجزا نیست تا معلوم بودنش تابع معلوم بودن اجزا باشد.
🔺 بدیهیِ در مقام اجمال برای عقل به حسب خود عقل بدیهی نیستند، بلکه به حسب شهود و حس چنین ویژگی ای دارند.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 58_63
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
🔺دوره آموزشی - پژوهشی تابستانی مبانی فقهی، حقوقی قانون اساسی با تاکید بر اندیشه شهید بهشتی
✔️با حضور اساتید حوزه و دانشگاه به همراه اعطای گواهی شرکت در دوره
🔹زمان برگزاری دوره: شنبه 12 تیرماه لغایت چهارشنبه 16 تیرماه
🔸ساعت برگزاری: 17 لغایت 20:30
👈 زمان ثبت نام: 5 تا 10 تیرماه با شماره تلفن 09127509103
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#هرمنوتیک 4️⃣
🔉 حامد ساجدی
🔸 تاریخچه هرمنوتیک
🔰 #هرمنوتیک_رمانتیک (3)
#فهم و #تفسير_قرآن_و_حديث
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📽 #گفتوگو
◾️بازنمایی نقش و جایگاه زنان در سینمای ایران
🎙 دکتر رفیعالدین اسماعیلی
🔻سوژه زنان در سینمای پیش از انقلاب اسلامی چطور بود؟ بررسی این مقوله نشان میدهد نگاه «درجه دومی» به زنان وجود داشت.
🔻 یعنی یا زنان پرستار و کنیز بودند، یا از آنان به عنوان ابزاری برای رقص و آواز و معشوقه استفاده میکردند و چنین بازنمایی از زن ایرانی در سینما داشتند. در سینمای آن دوران، زنانی را بهتصویر میکشیدند که قوه عاقله ندارند و اسیر احساساتشان هستند و هر آن تصمیم میگیرند که چه اتفاقی برایشان رقم بخورد.
🔻بعد از پیروزی انقلاب این روند تغییر میکند. در دهه ۶۰ فیلمها بهتر مضمون زنان را نمایش میدهند؛ اما بازهم سینمای روشنفکری، سوژهها و موضوعات زنان را در دست خود دارد.
🔻 خانم بنیاعتماد و درخشنده بخشی از این کار بودند. البته کارگردانهایی که در فضای انقلاب بهتازگی رشده کرده بودند، کوشیدند تا چهره درستی از زن را نمایش دهند. برخی مواقع قرار نیست موضوع اصلی داستان، زن باشد؛
🔻 این کارگردانان -مثلاً- در کنار پرداختن به موضوع جنگ، زن را بهخوبی بهتصویر میکشیدند؛ مثلاً فداکاری زنانی که فرزندان و همسران آنها از جبهه برگشتهاند و صمیمیت بین آنها بهخوبی بازنمایی میشد. این روند در دهه ۷۰ و ۸۰ ادامه پیدا کرد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سینمای_ایران
#زن
#فمنیسم
#فیلم_فارسی
#انقلاب
#عفاف
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4381
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 🔟
❇️ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان
🔘 دیدگاه استاد یزدان پناه 3️⃣
⏺تعریف
▪️ در فرایند تعریف، به دنبال آنیم که بدانیم مفهوم حقیقی از چه مفاهیمی تشکیل شده است و بر اساس روشن و معلوم بودن چه مفاهیمی، معلوم می گردد. مسئله تعریف دربارۀ مفاهیم حقیقی مطرح می شود.
▪️ بحث دربارۀ «مای حقیقیه» است، که ناظر به تعریف پس از اثبات وجود دربارۀ امر موجود است. بحث دربارۀ تصور حقایق نفس الامری است، که شامل عدم هم می شود. بحث دربارۀ تصورات حقیقی و تعریف های نفس الامری است که در آن عقل صریح حاکم است.
⏺ تعریف حقیقی
▪️ تعریف حقیقی، یافتن معرفتی است که آن را نداریم، و این گونه تعریف، کار فکری عقل است که از آن تعبیر می کنیم به کار عقل صریحِ حصولیِ کلی.
▪️تعریف حقیقی با فکر و تعقل به دست می آید. ملاصدرا می گوید تعریف مربوط به مفاهیم کلی است. این از آن روست که با تعریف حقیقی می خواهیم به حقیقت ذات برسیم، و ذات، امری کلی است.
▪️مسئلۀ تعریف دار بودن یا نبودن، یعنی بدیهی تصوری بودن یا نبودن، ناظر به فضای عقلی است و بداهت نزد عقل در نظر است.
▪️در روند یافتن معرفت های تصوری و تصدیقی، به معرفت هایی می رسیم که معلوم بودنشان به معرفت های دیگر وابسته نیست. از همین جاست که تقسیم معرفت به بدیهی و نظری شکل می گیرد.
⏺تصور بدیهی و نظری
▪️ تصور بدیهی آن است که بیّن بنفسه باشد؛ یعنی به حسب ذات خود معلوم باشد و معلوم بودن آن، محتاج معلوم بودن مفهوم دیگری نباشد. اما آنچه با واسطه گری مفاهیم دیگر فهم می شود، نظری است.
⏺ معیار بداهت مفهوم وجود
▪️عقل آن گاه که به مفهوم وجود می نگرد، می بیند در معلوم بودن به مفهوم دیگری وابسته نیست و در ذاتش چیزی جز خودش نیست. به همین سبب مفهوم وجود بدیهی است. وجود اظهرالاشیا و اعرف الاشیاست.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 66_73
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
مبانی هستیشناختی علوم انسانی ۱.mp3
26.95M
📖درسهای فلسفه علوم انسانی اسلامی
🔷مبانی هستیشناختی علوم انسانی اسلامی: اصل علیت؛ ضرورت علی و معلولی؛ سنخیت علی و معلولی . و نقش آنها در علوم انسانی اسلامی
#علوم_انسانی_اسلامی
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📍#اختصاصی
📰 #نشریه
✅پیشنهاد دانلود
💠 موسسه فرهنگی رسانهای شناخت تقدیم کرد:
🔸هفتمین نشریه خردورزی
🔻با توجه به نیاز وافر یک جامعهی پویا و کارآمد به الگو و نقش مهم و تأثیرگذار سلبریتیها در هویتبخشی به جامعه و جامعهسازی در هفتمین شماره از نشریه تخصصی «خردورزی» قصد داریم از دریچهای متفاوت به آسیبها و چالشهای «پدیده سلبریتیسم» بپردازیم و ارتباط آن را با مسائلی مانند شهرت، اسوه، پیشوا و پیشرو تبیین نماییم.
🔻در این شماره از نشریه، مفهوم سلبریتی را از خاستگاهی انتزاعی به یک جهانبینی عینی و در جایگاه مقایسه با شأنیت اسوهپذیری قرار دادهایم و به موضوعاتی مانند:
🔻 بازنمایی تاثیر و تاثرات شهرت مجازی در سبک زندگی اجتماعی، تأثیر رسانه بر بروز بزهکاری در جامعه با تأکید بر نقش سلبریتیها، سلبریتیزه شدن روشنفکران، میکروسلبریتیها و خودبرندسازی، نسبتشناسی الگو در رسانهی توحیدی و غیرتوحیدی، سلبریتیسم و بازتولید نیاز کاذب در نظام سرمایهداری، درنگی در چرایی فرهنگ شدنِ شهرت در دوران کنونی، بررسی نقاط اشتراک و افتراق سلبریتیها، رهبران فکری و روشنفکران و… میپردازیم.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#خردورزی
#رسانه
#سلبریتیسم
#شهرت
#سبک_زندگی
لینک شماره هفتم خردورزی:
🌐http://fekrat.net/?p=4384
لینک شماره ششم خردورزی:
♻️http://fekrat.net/?p=4272
📌کانال فکرت؛
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net
خردورزی 7- شهرت و سلبریتی_compressed (2).pdf
22.47M
📍#اختصاصی
📰 #نشریه
✅پیشنهاد دانلود
💠 موسسه فرهنگی رسانهای شناخت تقدیم کرد:
🔸هفتمین نشریه خردورزی
🔻با توجه به نیاز وافر یک جامعهی پویا و کارآمد به الگو و نقش مهم و تأثیرگذار سلبریتیها در هویتبخشی به جامعه و جامعهسازی در هفتمین شماره از نشریه تخصصی «خردورزی» قصد داریم از دریچهای متفاوت به آسیبها و چالشهای «پدیده سلبریتیسم» بپردازیم و ارتباط آن را با مسائلی مانند شهرت، اسوه، پیشوا و پیشرو تبیین نماییم.
🔻در این شماره از نشریه، مفهوم سلبریتی را از خاستگاهی انتزاعی به یک جهانبینی عینی و در جایگاه مقایسه با شأنیت اسوهپذیری قرار دادهایم و به موضوعاتی مانند:
🔻 بازنمایی تاثیر و تاثرات شهرت مجازی در سبک زندگی اجتماعی، تأثیر رسانه بر بروز بزهکاری در جامعه با تأکید بر نقش سلبریتیها، سلبریتیزه شدن روشنفکران، میکروسلبریتیها و خودبرندسازی، نسبتشناسی الگو در رسانهی توحیدی و غیرتوحیدی، سلبریتیسم و بازتولید نیاز کاذب در نظام سرمایهداری، درنگی در چرایی فرهنگ شدنِ شهرت در دوران کنونی، بررسی نقاط اشتراک و افتراق سلبریتیها، رهبران فکری و روشنفکران و… میپردازیم.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#خردورزی
#رسانه
#سلبریتیسم
#شهرت
#سبک_زندگی
لینک شماره هفتم خردورزی:
🌐http://fekrat.net/?p=4384
لینک شماره ششم خردورزی:
♻️http://fekrat.net/?p=4272
📌کانال فکرت؛
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net
📋 #یاداشت
◾️از تقلیلگرایی افراطی تا نگرش همدلانه
✍️ مریم السادات سیاهپوش
دانشجوی دکتری ادیان و عرفان
🔻یکی از نکات جالب توجه آن است که به نظر میرسد، نگرش جامعه – انسانشناسی، در مراحل نخستین به طور افراطی تقلیل گرایانه بوده است. به این معنی که غالبا نگرشی منفی نسبت به دین در آثار آنها نمایان است.
🔻با این حال، حتی در صورت فقدان نگرش منفی، ایشان در آثار خود دین را با نگاهی نقادانه به یک امر صرفا اجتماعی یا فرهنگی تقلیل داده و به طور معمول، همدلی اندکی با دینداری باورمندان داشتهاند.
🔻 البته لازم است که خاطر نشان شود، نگرش منفی در مطالعات جامعه – انسانشناسی در دورهی معاصر نیز طرفدارانی دارد، اما توجه به نگرش همدلانه بیش از پیش مورد استقبال قرار گرفته است.
🔻نکتهی دوم آن است که در دورههای نخستین که پژوهشگران در حوزهی جامعه ـ انسانشناسی دین به ارائهی دیدگاههای خود میپرداختند، در جستجوی رسیدن به تعریفی و عام و شمولگرا بودهاند.
🔻به مرور این نگرش در میان متفکران شکل گرفت که با توجه به تفاوتهای موجود در میان جوامع و فرهنگها، نمیتوان تعریفی جامع در خصوص دین ارائه داد. بنابراین، پژوهشگر تنها باید به بررسی موردی بپردازد و از ارائهی دیدگاه کلی پرهیز کند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#انسان_شناسی
#تقلیل_گرایی
#جامعه
#دورکیم
#کارل_مارکس
#دین
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4389
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 1️⃣1️⃣
❇️ مؤلفه های معرفت یقینی
🔘 وجه نیاز به فلسفه
🔺 پس از تثبیت اجمالی حقایق و موجوات حقیقی، ما در شناخت موجود بودن یا نبودن اشیا، گاه دچار خطا می شویم. از باب نمونه، بخت در واقع موجود نیست، اما برخی آن را موجود می پندارند، و عقل فعال موجود است، ولی برخی آن را معدوم می انگارند. بنابراین نیازمند بحث دربارۀ موجود، از آن جهت که موجود است هستیم.
🔘نیازمندی فلسفه به برهان
🔺 بحث فلسفی باید یقین آور باشد، وگرنه شک ما دربارۀ حقیقت اشیا برطرف نمی شود. برای حصول یقین، بحث ها باید برهانی باشند. برای اینکه بحث دربارۀ واقع بما هو واقع به گونۀ یقینی باشد، تنها باید از قیاس برهانی استفاده کرد.
🔺 از میان تصدیق و اعتقاد، در فلسفه تصدیق و اعتقاد یقینی اهمیت دارد، نه ظنی و تقلیدی. اعتقاد کاشف واقع، که رافع شک نیز باشد، فقط اعتقاد یقینی است.
🔘 خاستگاه بحث دربارۀ صناعت برهان
🔺 اگر قرار است به واقع دست یابیم و هیچ احتمال خلافی نیز در کار نباشد، باید از راه برهان حرکت کنیم.
🔺 دغدغه رسیدن به واقع، همان گونه که هست، خاستگاه بحث در باب برهان بوده است. قصد پدید آوردن گزاره هایی حق و صادق، که متن واقعیت را گزارش کنند، و یقین مطابق با واقع بیافرینند، به شکل گیری بحث درباره برهان می انجامد.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 79_82
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#هرمنوتیک 5️⃣
🔉 حامد ساجدی
🔸 تاریخچه هرمنوتیک
🔰 #هرمنوتیک_رمانتیک (4)
#فهم و #تفسير_قرآن_و_حديث
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
#کرسی
#پژوهش
🔻 به صورت مجازی
🔸 توسط گروه #قرآن_پژوهی پژوهشگاه:
🔰 کرسی ترویجی "آسیبشناسی #روش_پژوهش در مسائل تاریخی" برگزار میشود
🎙با حضور:
#سیدمحمدحسن_جواهری
#محمدفاکر_میبدی
#سیدکریم_خوب_بین_خوش_نظر
#محمد_عابدی
📅 شنبه 12 تیر ماه 1400 / ساعت 08:00
📡 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق :
👇👇👇👇👇👇
🌐 join.skype.com/EJgXO66db7e2
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 #یاداشت
◾️سلبریتیها و نفوذ تدریجی انحرافات جنسی
✍️ دکتر زاهره سادات میرجعفری، پژوهشگر زن وخانواده
🔻انحراف جنسی نوعی ارضای جنسی است که بر خلاف نظام طبیعی و ضوابط ارزشی صورت میگیرد که برای خود فرد یا افراد دیگر، به ویژه همسر زیان آور است، به همین دلیل است که هر نوع تلذذ و ارضای جنسی خارج از مسیر طبیعی آن، تجاوز از مسیر صحیح شمرده میشود.
🔻عوامل بسیاری در سطح فردی، خانوادگی، و اجتماعی وجود دارند که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در گرایش فرد به انحرافات جنسی و روابط نامشروع دخالت میکنند، علل فردی معطوف به شخصیت، نگرش و وضعیت روحی و روانی فرد است؛
🔻 علل خانوادگی بیشتر از وضعیت و مشکلات روابط همسران منشأ میگیرد؛ علل اجتماعی نیز اکثراً متوجه مشکلات ساختاری و نیز مسائل فرهنگی اجتماعی است.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#انحرافات_جنسی
#سلبریتیسم
#جامعه
#فرهنگ
#سبک_زندگی
#مد_گرایی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4392
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 2️⃣1️⃣
❇️ مؤلفه های معرفت یقینی
🔘 منظور از یقین
🔺 ممکن است برخی امور دیگر با این یقین مشتبه شوند. منظور از یقین در اینجا، یقین نفس الامری است، نه یقین روان شناختی. یقین روان شناختی، لزوماً مطابق واقع نیست، و ممکن است با جهل مرکب همراه باشد.
🔺 یقین نفس الامری و منطقی، اعتقاد و تصدیق مطابق با واقع است. یقین نفس الامری، همان علم و معرفت حقیقی است. این یقین از سویی وصف عالِم است، که حالتی روانی و نفسی است، و از سوی دیگر، با خارج ارتباط دارد، و براین اساس، اعتقادی واقع نماست و از این جهت به حق بودن متصف می شود.
🔺 این جزم و باور به تصدیقی تعلق می گیرد که مطابق واقع و کاشف آن باشد.
🔺 بحث درباره چیستی معرفت حقیقی بنیاد مسائل علم برهان است.
❇️مؤلفه های یقین
🔘دیدگاه افلاطون
🔺 مؤلفه های معرفت حقیقی از نگاه او: اعتقاد یا تصدیق یا پندار باشد، صادق و حق بودن، همراه با بیان و توضیح باشد.
🔘 منظور از بیان چیست
🔺 ممکن است منظور از آن، بیان و توضیح لفظی باشد. نیز می تواند بدین معنا باشد که عناصر اصلی شیء شناخته باشد. احتمال سوم این است که منظور از بیان، شناخت ممیزات شیء باشد، و البته اجمالاً معنای سوم ترجیح داده می شود.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 82_89
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
28.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
6️⃣ هرمنوتیک
🔉 استاد حامد ساجدی
🔸 تاریخچه هرمنوتیک
🔰 هرمنوتیک رمانتیک (5)
#هرمنوتیک
#هرمنوتیک_رمانتیک
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
فکرت
#کرسی #پژوهش 🔻 به صورت مجازی 🔸 توسط گروه #قرآن_پژوهی پژوهشگاه: 🔰 کرسی ترویجی "آسیبشناسی #روش_پ
korsi.mp3
21.52M
#صوت
💯🔊 #بشنوید
🔰 صوت کامل کرسی ترویجی "آسیبشناسی #روش_پژوهش در مسائل تاریخی"
🎙با حضور:
#سیدمحمدحسن_جواهری
#محمدفاکر_میبدی
#سیدکریم_خوب_بین_خوش_نظر
#محمد_عابدی
📅 شنبه 12 تیر ماه 1400
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
❇️سی و سومین نشست از سلسله نشستهای همایش ” چالش های ایمان و عصر جدید”
▪️با موضوع ” ایمان وچالش های انسان معاصر در عصر غیبت” برگزار می گردد.
🏢لینک ورود به جلسه👇
🌐https://marref.ir/ikq
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 #یاداشت
◾️هویت زن در اسلام و غرب (بخش دوم)
✍️ دکتر محمدرضا کدخدایی
🔻برخی فمینیستها اعتقاد دارند زبان حقوق، مردسالار، خشن، پرخاشگر، فردگرا، تفرقهافکن و عاطفه ستیز است.
🔻از این رو توصیه میکنند مناسبات اجتماعی بایستی بر اساس فضیلتهای ارتباطی، اتحادی و عاطفی اخلاقی بنا شود.
🔻 اینان اعتقاد دارند ، حقوق بر اساس عقلانیت و عدالت به این سرانجام سست بنیان رسیده است لذا ضرورت دارد روابط اجتماعی بر اساس زبان عاطفه و محبت که به طبع انسانی بشر نزدیکتر است، پایه گذاری شود.
🔻 مهمترین آسیبهای تسلط گفتمان حق را به قرار ذیل برشمرده میشود: الف. بی حد و حصر بودن حقها، ب. ماهیت سرکش و ستیزهجوی حقها ، ج. مبنای فردگرایانه و خود محورانه حقوق، د. ماهیت اخلاق گریز یا اخلاق ستیز حقوق، ه. مقتضای تفرقه افکن و اتحاد سوز حقوق.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#هویت_زن
#سنخ_شناسی
#حقوق
#اسلام
#انسجام_اجتماعی
#غایت_نگری
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4395
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 3️⃣1️⃣
❇️ مؤلفه های معرفت یقینی
🔘 دیدگاه ارسطو
🔺 ارسطو یقین را همان معرفت مطلق، یعنی علم حقیقی می داند. ارسطو تأکید می کند که آن گاه می توان گفت معرفت به گزاره ای حاصل شده است که علت آن گزاره نیز شناخته شده باشد؛ یعنی یا بیّن باشد یا از راه حد وسط به دست آمده باشد، و نیز بدانیم که ممکن نیست غیر از این باشد. در این صورت خواهیم دانست که این گزاره مطابق واقع است و نیز محال است نقیض آن گزاره صادق باشد.
🔘 دیدگاه فارابی
🔺 یقین آن است که در مورد گزارۀ صادقی که آن را تصدیق کرده ایم، اعتقاد داشته باشیم که هرگز ممکن نیست در واقع به خلاف آنچه ما دربارۀ آن اعتقاد داشته ایم، باشد، و افزون بر آن، اعتقاد داشته باشیم که خلاف آن گزاره ممکن نیست.
🔺 از دید فارابی آنچه موجب می شود اعتقاد به کذب نقیض قضیۀ یقینی زوال ناپذیر باشد، علت اعتقاد بدان است؛ یعنی یا آن قضیه از اولیات است و یا محصول قیاس است.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 90_92
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
28.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
6️⃣ هرمنوتیک
🔉 استاد حامد ساجدی
🔸 تاریخچه هرمنوتیک
🔰 هرمنوتیک رمانتیک (5)
#هرمنوتیک
#هرمنوتیک_رمانتیک
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
☎️ #مصاحبه
◾️تقابل بنیادیِ انگارۀ توسعه با چشمانداز معناییِ انقلاب اسلامی
🎙 دکتر مهدی جمشیدی
🔻«توسعه»، هیچ هویّتی فارغ از «عالم تجدُّد» ندارد، بلکه از متن آن برخاسته و از هر جهت، به بنیانها و افق معنایی آن تعلّق دارد؛
🔻تعلّقی تمامعیار و ناگسستنی که در ذات آن، نفوذ و رسوخ یافته است. اگر در عالم تجدُّد، ابتدا سخن از «ترقّی» رفت و غریبان به دیگران، همچون اقوام «بربر» و «فروتر» نگریستند و تسلّط بر آنها را طلبیدند و استعمار بیرحم و وحشی را رقم زدند، در قرون بعدی، نظریۀ «توسعه»، جایگزین نظریۀ «ترقّی» شد و در جامهای آراسته و علمی، بر جوامع دیگر تحمیل شد.
🔻امّا این بار، کسی احساس نکرد که به او تهاجم شده است، بلکه خودش داوطلبانه، توسعه را خواست و آن را از غرب، گدایی کرد؛ چراکه تصوّر میکرد که بدون توسعه، «پیشرفت» را تجربه نخواهد کرد و «عقبمانده» باقی خواهد ماند.
🔻این که «پیشرفت» و «عقبماندگی» چیست، در مرحلۀ پیشین تعیین شده بود و چیزی جدای از توسعه نبود. «پس» و «پیش»، در نسبت با توسعه، شکل گرفته بودند و هویّت مستقلی از آن نداشتند. در چهارچوب «عقل توسعهای»، تکلیف همۀ مفاهیم، مشخّص شده بود و هیچ مفهومی برخلاف آن، قابلتحمّل نبود.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#توسعه
#انقلاب_اسلامی
#دین
#عدالت
#عالم_تجدد
#لیبرالیسم
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/?p=4399
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 4️⃣1️⃣
❇️ مؤلفه های معرفت یقینی
◾️دیدگاه ابن سینا
🔺 ابن سینا برای یقین نفس الامری سه عنصر را برمی مشارد، اولاً به صدق گزارۀ «الف ب است» اعتقاد دارد. ثانیاً معتقد است که ممکن نیست این گزاره صادق نباشد، یعنی محال است که الف ب نباشد و ثالثاً این اعتقاد دوم زوال پذیر نیست.
◾️ دیدگاه ابن سینا موفق ترین طرح
🔺 طرحی که شیخ عرضه کرده، جزو موفق ترین طرح هاست؛ زیرا آغازگاهی طبیعی دارد. البته این نکته را باید در نظر داشت که «مطابق با واقع بودن» در این عبارات مطرح نشده است؛ زیرا اینکه چنان گزاره ای باید صادق باشد، بسیار روشن است و جای گفت و گو ندارد.
◾️ چه چیزی اعتقاد به زوال پذیری را در پی دارد؟
🔺 همان امری که علت تصدیق گزاره است، اعتقاد به زوال ناپذیری آن را موجب می شود. ابن سینا می گوید یا آن گزاره از اولیات است، یا این گونه نیست و با استفاده از حد وسط اکتساب می شود.
🔺 به دلیل این حد وسط، می توان گفت که آن گزاره صادق است و ممکن نیست نقیضش درست باشد و زوال نیز نمی پذیرد.
◾️ هر یک از قیود چه چیزی را خارج می کند؟
🔺 اعتقاد به گزاره و تصدیق آن شعریات را خارج می کند. اعتقاد به اینکه نقیض این گزاره ممکن نیست درست باشد تصدیقات ظنی، مانند خطابیات را خارج می کند. در تصدیقات ظنی، احتمال صدق خلاف گزارۀ تصدیق شده منتفی نیست. این اعتقاد دوم، زوال ناپذیر باشد، جدل، جهل مرکب، سفسطه و مغالطه خارج می کند.
◾️ اندیشۀ برهان در دل بحث یقین
🔺 محور و مدار علم برهان به معرفت حقیقی و یقین نفس الامری مرتبط است و همۀ آنچه از آن با عنوان شروط برهان یاد می شود، برای تحصیل حقیقت معرفت و یقین نفس الامری است.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 93_99
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
7️⃣ هرمنوتیک
🔉 استاد حامد ساجدی
🔸 تاریخچه هرمنوتیک
🔰 هرمنوتیک رمانتیک (6)
#هرمنوتیک
#هرمنوتیک_رمانتیک
📌آدرس کانال؛
🆔eitaa.com/fekrat_net