eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📽 ◾️جایگاه عدالت در قانون اساسی (بخش اول) 🎙حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبریان 🔻وقتی عدالت فقط در توزیع عادلانه درآمدها شد، ما از بالادستی‌ها مالیات بگیریم -که نمی‌گیرند- و بعد برگردیم و به اینها بدهیم، این نظریه حاصل می‌شود؛ 🔻 در حالی که عدالت پایه در اقتصاد این است که اول ما منابع را عادلانه تقسیم کنیم. اصل ۴۸ قانون اساسی گفته امکانات کشور باید در سراسر کشور توزیع عادلانه شود. 🔻یک جاهایی توربین بادی توجیه دارد و یک جاهایی توربین آبی. این تقسیم شود. نه اینکه جیرفت کرمان اتفاق بیفتد و در حوالی سیستان الان سر صف آب هستند. خوزستان سر صف گاز است. آدم تعجب می‌کند که اینها سر چاه نفت خوابیدند، چرا باید این اتفاق بیفتد؟ 🔻 اینها رشدهای نامرتبط است. هزار کارگر وقتی به هم دوخته می‌شوند، خوشه‌های کوچک کنار هم باید اندازه چماقی شوند. اینها در کنار هم تعاونی می‌شوند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4402 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش5️⃣1️⃣ ❇️ مؤلفه های معرفت یقینی 💠دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی 🔺 محقق طوسی تعریف اثیرالدین ابهری را مانع اغیار نمی داند. ابهری یقین را چنین تعریف کرده است: «یقین اعتقاد است به اینکه شیء الف ب است، به همراه اعتقاد به اینکه شیء الف ممکن نیست به گونۀ دیگری باشد». خواجه می گوید اگر صرف «اعتقاد» در این تعریف مورد نظر است، جهل مرکب را نیز دربر دارد؛ اما اگر «اعتقاد صادق و مطابق با نفس الامر» در نظر باشد، هرچند جهل مرکب را خارج می کند، شامل اعتقاد مقلّد جازم می شود. 💠 چهار شرط یقین 🔺 اول و دوم. یقین اعتقاد صادق است؛ سوم. یقین اعتقاد جازم است. اعتقاد جازم، اعتقادی است همراه با این اعتقاد که نقیض اعتقاد اول ممکن نیست؛ چهارم. یقین اعتقاد ثابت و زوال ناپذیر است؛ یعنی نقیض آن صادق نیست و ممکن هم نیست که این اعتقاد دوم، زوال بپذیرد. در نتیجه یقین را باید چنین تعریف کرد: «اعتقاد صادق جازم ثابت». 💠 مقایسه میان دیدگاه ابن سینا و محقق طوسی 🔺 در تعرف محق طوسی، قید «مطابقت» افزوده شده و اعتقاد دوم به گونه ای معنا شده است که ظن از تعریف خارج گردد، و قید «ثابت» نیز آورده شده تا اعتقاد مقلد از تعریف بیرون رود. 🔺 ابن سینا زوال ناپذیر بودن اعتقاد به کذب نقیض را شرط یقین دانسته بود، که شامل نفی اعتقاد تقلیدی نیز می شود. بنابراین در تعریف بوعلی، مشکلی از جهت خروج اعتقاد تقلیدی وجود ندارد. 💠 دربارۀ قید «مطابقت» 🔺 که در تعریف خواجه افزوده شده است، باید گفت که نیازی بدان نیست؛ زیرا اساساً بحث دربارۀ یقین نفس الامری است. 🔺 صرف حضور قید مطابقت با واقع، گرهی را نمی گشاید و پرسیدنی است که فاعل شناسا چگونه می تواند این قید را احراز کند؟ 🔺 بوعلی از عالِم آغاز کرده و گفته است که اعتقاد یقینی باید زوال ناپذیر باشد و از راه علتش حاصل آمده باشد. لازمۀ این سخن، چنان که گذشت، مطابق با واقع بودن یقین نیز هست. 🔺 راهی که به صورت یقینی به واقع می رساند، قضیه ای یقینی است که یا از اولیات (بیّن بنفسه) باشد و یا از حد وسط به دست آمده باشد. 🔺 اگر اعتقادی از راه علت خود به دست آمده باشد، مطابق با واقع است. 💠ظن بودن جهل مرکب 🔺 ابن سینا جهل مرکب را نیز درحقیقت نوعی از ظن (ظن فلسفی) می شمارد. آن کس که جهل مرکب دارد، معتقد است نقیض قضیه ای که آن را تصدیق کرده است، صادق نیست؛ اما از آنجا که از راهی رساننده و معتبر وارد نشده، اعتقادش در واقع زوال پذیر است. بنابراین جهل مرکب واقعاً علم نیست، و بهتر است آن را ظن بنامیم. 🔺 گاه اعتقادی جازم است، اما در واقع باید آن را از اقسام ظن برشمرد؛ زیرا زوال پذیر است. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 99_105 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
8️⃣ هرمنوتیک 🔉 استاد حامد ساجدی 🔸 تاریخچه هرمنوتیک 🔰 نقد و بررسی هرمنوتیک رمانتیک (1) 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
⛔️⛔️ 🔸 فراخوان مقالات ملی "اجتهاد عقل‌گرا" 🔰 محورهای همایش: 1️⃣ اجتهاد عقلگرا 2️⃣ اجتهاد نقلگرا 3️⃣ و علم 4️⃣ علم 5️⃣ علم 6️⃣ علم 7️⃣ علم 8️⃣ سایر - اجتماعی اقتصاد، حقوق، علوم سیاسی، علوم تربیتی، جامعه شناسی، روان شناسی، مدیریت و … 📅 مهلت ارسال چکیده مقالات: پایان شهریور ماه 1400 📅 مهلت ارسال اصل مقالات: پایان آبان ماه سال 1400 📚🗓برگزاری همایش: بهار سال 1401 📩 صندوق پستی: 🌐 rinc@iict.ac.ir 📱دریافت اطلاعات بیشتر: ۰۲۵۳۷۶۰۳۵۷۱ داخلی ۱۳۹ (دبیرخانه همایش) ⚜️ بیشتر بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/aghlgera-2 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
🔺به همت رسانه اندیشه و آگاهی فکرت: 🔸فراخوان مقاله و یادداشت با موضوع «انگاره‌های اندیشه‌ای _ شناختی قیام سیدالشهداء» ❇️ پیش از ارسال مطلب، نکات زیر را مدنظر قرار دهید: 1. پیش از ارسال و انتخاب عنوان حتماً موضوع انتخاب شده و مورد نظر را به آیدی @MRN691 در ایتا اطلاع بدهید؛ 2. فکرت در ویرایش و اصلاح مطالب آزاد است، اما چنانچه میزان ویرایش بیش از حد متعارف باشد، به اطلاع صاحب اثر خواهد رسید. 3. تعداد کلمات مقاله ارسالی حداقل 2000کلمه و حداکثر 5000 کلمه باشد. 4. آثاری که قبل از نگارش عنوان را با هماهنگی آیدی @MRN691 انتخاب کرده باشند و مطالب آن‌ها تولیدی و جدید ضمن رعایت شرایط ذکر شده فکرت باشد مبلغی تحت عنوان به ان‌ها پرداخت خواهد شد. 5. به همراه ارسال فایل مقالات نام و نام خانوادگی، سطح تحصیلات، رشته تخصصی، شماره تماس و شماره کارت بانکی ارسال شود. 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
💠 تکامل و آتئیسیم در کلاب هاوس با حضور: 👤 دکتر یوسف دانشور 📌 دکتری فلسفه دین از دانشگاه تورنتو پنجشنبه ۱۷ تیر ساعت ۲۱:۳۰ به وقت ایران در کلاب سالن اندیشه 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
تکامل و آتئیسم- گفت‌وگویی در کلاب‌هاوس با حضور دکتر دانشور.mp3
39.53M
🎙 ✅ گفتگو در کلاب هاوس- کلاب سالن اندیشه 🔰موضوع: تکامل و آتئیسم 👤 با حضور دکتر یوسف دانشور نیلو (عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی) 🗓 پنجشنبه، ۱۷ تیر ۱۴۰۰ 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️برسی و نقد مهمترین برهان مادی گرایی ✍️ امیرحسین دادگستر 🔻بنابر ادله علمی و بر مبنای قانون پایستگی انرژی برای وجود انرژی شرائطی وجود دارد که از جمله آن وجود سیستم ایزوله (مکان) و زمان می‌باشد. 🔻مراکز علمی مانند هاروارد یا سایت رسمی هاوکینگ گفته‌اند زمان و مکان در بیگ بنگ به وجود آمده و تولدگاه زمان و مکان، بیگ بنگ است. 🔻این امر بیانگر عدم وجود انرژی قبل از بیگ بنگ می‌باشد. پس انرژی نبوده و به وجود آمده و به تعبیر دیگر حادث است و ازلی نیست. متغیر بودن عالم دلیل بر حادث بودن عالم است و تمام عالم از بیگ بنگ گرفته تا جزء جزء عالم متغیر است. 🔻 انرژی هم متغیر است و هرکدام از انرژی‌ها به یک دیگر تبدیل می‌شوند و تغییر کردن نشانه حادث بودن است. بنابراین ماده ازلی نمی‌تواند باشد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4413 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش6️⃣1️⃣ ❇️ بررسی مؤلفه های یقین و معرفت حقیقی 🔘 دیدگاه استاد یزدان پناه ⬅️ بحث در باب مؤلفه های معرفت حقیقی، زیربنای بحث های معرفت شناسی است. کاوش و تحلیل در این زمینه روشن خواهد ساخت که چرا سه مؤلفه برای یقین بیان کرده است. ⬅️ در معرفت شناسی علم (تصدیقی) را چنین تعریف می کنند: «باور صادق موجه». در معرفت شناسی، علم حقیقیِ تصدیقی در نظر است، نه مطلق هر علم تصدیقی. ⬅️ راه برهان ما را به واقع می رساند و معرفت حقیقی و یقین به بار می آورد. 🔘 اعتقاد؛ نخستین مولفه ی علم تصدیقی ⬅️ اعتقاد با تردید جمع نمی شود. اگر تردید وجود داشته باشد، به ثبوت نسبت نمی توان حکم کرد و اعتقادی به آن شکل نمی گیرد. با این قید، شعریات از تعریف یقین خارج می شوند. شعریات تخییل ایجاد می کنند که چیزی بیش از تصور نیست. 🔘 دومین مؤلفۀ علم حقیقی، اعتقاد به صدق ⬅️ روشن است که مفهوم این قضیه متعلق اعتقاد نیست. حتی اگر قضیه درباره امور ذهنی باشد، دربارۀ محکی و ورای خود خبر می ده که می توان آن را «ذهن ورای ذهن» خواند. اعتقاد همواره به ورای قضیه تعلق می گیرد که شامل امور ذهنی و امور خارجی بشود. ⬅️ شرط علم، اعتقاد به مطابقت قضیه با واقع است و صرف حکایتگری بدون کشف، کافی نیست. اگر به صدق قضیه اعتقاد نداشته باشم، نمی توانم بگویم که بدان قضیه علم دارم. ⬅️ نخستین شرط ابن سینا، یعنی اعتقاد اول، مجموع دو مؤلفه ای است که تا کنون در تحلیل علم بدان دست یافتیم، یعنی اعتقاد به صدق گزاره. 🔘 مؤلفه ی سوم؛ انتفای صدق نقیض قضیه ⬅️ کسی که به قضیه ای اعتقاد دارد و در عین حال احتمال می دهد نقیض آن نیز صادق باشد، درواقع بدان علم ندارد. باید اعتقاد مزبور، جزمی نیز باشد. این نکته همان شرط دوم ابن سیناست. در حقیقت «ظن» پدید آمده است و هنوز علمی در کار نیست. 🔘مؤلفه ی چهارم؛ تحصیل اعتقاد از علت ⬅️ مؤلفۀ دیگر علم حقیقی این است که باید اعتقادهای مذکور، توجیه کننده داشته باشند و از علت حاصل آمده باشند. ⬅️ کسی که به گزاره ای علم دارد علمش می باید به دلیل خاص صدق آن گزاره مستند باشد، وگرنه نمی تواند واقعاً بدان جزم داشته باشد. این شرط چهارم، در واقع لازمۀ سه شرط پیشین است. ⬅️ انسان برای عالم شدن به امری که پیش تر بدان علم نداشت، نیازمند آن است که معلوم به نحو ضروری نزد او روشن باشد. در اینجا طبیعی است که باید امری موجب شده باشد او نه نحو ضروری آن معلوم را دریافت کرده باشد. روشن است که آن معلوم خودبه خود برای او حاصل نشده است. ⬅️ با این شرط، اموری مانند حدس عرفی و اعتقاد تقلیدی خارج می شوند. 🔘 مؤلفه ی پنجم؛ دلیل اعتقاد، دلیل ذاتی حقیقی و نفس الامری باشد ⬅️ دلیل و توجیه کنندۀ اعتقاد، باید یقیناً ما را به واقع برساند. علت اعتقاد، می باید نه علتی به حسب عالِم، بلکه به حسب علم باشد. اگر راهی طی شود که ضرورتاً و به حسب واقع به علمی بینجامد، آن علم، حقیقی خواهد بود. ⬅️ لازمۀ جزمی بودن اعتقاد، یعنی محال بودن صدق نقیض آن، این است که از راه دلیل ذاتی و نفس الامری خود پدید آمده باشد. 🔘 امور توجیه کنندۀ ذاتی اعتقاد: ⬅️ علت نفس امری، به حسب علم است نه عالِم؛ یعنی باید دید که علم چگونه به دست می آید، نه اینکه عالِم چگونه جزم می یابد. ⬅️ پاسخ این است که توجیه کنندۀ ذاتی علم، بیّن بنفسه بودن در اولیات و برهان در امور نظری است. در برهان، علت ذاتی علم به امور نظری را می جوییم. در این صورت علم و معرفت به امری حقیقی و ذاتی ورای عالِم گره خورده، و از حد عالِم و شخص علم او فراتر رفته است. ⬅️ اینکه ابن سینا می گوید اعتاقد دوم باید زوال ناپذیر باشد، به همین نکته اشاره دارد. او، می گوید اعتقاد، یا خود از اولیات است و یا با حد وسط ذاتی به دست می آید. 🔘 تعریف رایج معرفت در مباحث معرفت شناسی ⬅️ باور صادق موجه. قید موجه، خود مشکلاتی پدید آورده است؛ اما باید علت ذاتی، ضروری و اضطراری اعتقاد به کشف را مطرح کرد، و بدین طریق مشکلی را که ادموند گتیه مطرح کرده است، گشود. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 105_113 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
❇️ سی و چهارمین نشست از سلسله نشست‌های همایش «چالش های ایمان و عصر جدید» 💠با موضوع : تحلیل روان شناختی غزالی از ایمان و مراتب آن» برگزار می گردد. 📥لینک ورود به جلسه: 🌐https://marref.ir/ikq 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
30.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️خداشناسی ⛔️ آیا کسی میتواند از خدا طلبکار باشد ؟! 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
🔶 اداره پژوهش دانشگاه باقرالعلوم (ع) با همکاری گروه آموزشی فلسفه مضاف برگزار می کند: 💠 وبینار تخصصی«ماهیت مکان در فلسفه» 🎓 ارائه دهنده : استاد عبدالرسول عبودیت 📆 چهارشنبه 23 تیرماه 1400 ساعت 8 الی 10 صبح 🔗لینک وبینار https://b2n.ir/586481 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
41.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ خداشناسی ⛔️ چرا همه ی موجودات در بهترین و ایده آل ترین شرایط نیستن؟! 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
🔰 برگزاری دوره آشنایی و نقد الحاد علمی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸لابد اصطلاح «الحاد علمی» را شنیده اید. بسیاری از ما با خواندن صفحاتی تصور می کنیم که با جریانی کاملا غیرعلمی و گذرا روبرو هستیم. برخی دیگر نیز که به کنجکاوی بیشتر در این زمینه می پردازند، به این نتیجه می رسند که رویکرد فوق را می‌توان به سادگی نقدی فلسفی کرد و بدون نیاز به بحث علمی پاسخ داد: 🔸دوره‌ی آشنایی و نقد الحاد علمی برخلاف این دو نگاه، بر این اساس شکل گرفته است که اولا الحاد علمی اصلا مسئله ا‌ی سطحی و گذرا نیست و باید آن را بسیار جدی گرفت. ثانیا برای بررسی این دیدگاه باید علاوه بر نقد فلسفی به فهم دقیق علم روز و اشکالات آن نیز نائل شد. این مسئله باتوجه به اینکه موجی از الحاد بسیاری از دانشگاهیان گریزان از فلسفه را درگیر خود کرده،حایز اهمیت است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💠دوره آشنایی و نقد الحاد علمی با بهره‌گیری از اساتیدِ پژوهشگر در این زمینه ‌برگزار می‌شود؛ اساتیدی که علاوه بر تخصص در فلسفه و الهیات، به فهم زوایای علمی مباحث نیز پرداخته اند. از این رو تاکید و تلاش اصلی این دوره، هم مواجهه‌ی علمی و هم الهیاتی با این نوع از الحاد است. این اساتید عبارتند از: 👤 دکتر یوسف دانشور نیلو: دکتری فلسفه دین از کالج سنت مایکل، مدرسه الهیات تورنتو و دانشگاه تورنتو 👤 دکتر علی شهبازی: پژوهشگر مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، وابسته به دانشگاه ادیان و مذاهب 👤 دکتر میثم توکلی: دکترای فلسفه دین و رئیس گروه کلام اسلامی موسسه حکمت و فلسفه ، پژوهشگر عرصه‌ی فیزیک، تکامل و الهیات. 👤 دکتر سید فخرالدین طباطبایی: دکترای فلسفه دین از موسسه آموزشی_ پژوهشی امام خمینی و استاد مدعو مرکز معارف دانشگاه صنعتی شریف و پژوهشگر عرصه‌ی تکامل و الهیات. 👤 دکتر نیما نریمانی: دکترای فلسفه دین از دانشگاه تهران و پژوهشگر عرصه‌ی تکامل، فلسفه ذهن و الهیات. 👤 محمدحسن مرصعی: دانشجوی دکتری فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشگر عرصه‌ی علوم شناختی و الهیات. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📣 مخاطبین این دوره: فضلاء و طلاب آشنا به ادبیات مقدماتی (فلسفی و علمی) بحث ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚محتوای دوره: این دوره در 33 جلسه با بخشهای زیر تدوین شده است: 📙 آشنایی با الحاد جدید (۲جلسه) 📘 تکامل، خداباوری و الحاد (۹جلسه) 📕 علوم شناختی، انسان و الحاد (۷جلسه) 📗 آشنایی با نظریات فیزیکی و نقد استنباطهای الحادی (۹جلسه) 📔 از الحاد تا طبیعت‌گرایی علمی (۶جلسه) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📅زمان برگزاری: چهارشنبه ها (بعد از ظهر) و پنج شنبه ها (صبح تا ظهر) از 3 شهریور 1400 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ❗️لازم به ذکر است که: ۱. داوطلبان شرکت در این دوره باید با مبانی فلسفی و مقدماتی بحث، آشنا باشند. ۲. ثبت نام به منزله پذیرش نهایی در دوره نیست. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌐برای ثبت نام به سایت مرکز آموزش‌های کاربردی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://el.balagh.ir/news/5262 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش7️⃣1️⃣ ❇️ شهود عقلی به مثابه پایۀ فلسفه ▫️ در میان شش دستۀ بدیهیات ، یعنی اولیات، مشاهدات، فطریات، تجربیات، حدسیات و متواترات، غیر از اولیات و مشاهدات، بقیه بر قیاس مبتنی اند. فطریات قضایایی اند که قیاسشان را به همراه دارند. حدسیات و تجربیات نیز قیاسی مخفی در خود دارند. برای یقین به متوارتات نیز حد وسط و قیاسی در کار است. ▫️ بنابراین هرچند همۀ این قضایای از بدیهیات به شمار می آیند و همه را می توان پایۀ شناخت دیگر قضایای قرار داد، تنها دو دسته از آنها واقعاً بر دلیل دیگری مبتنی نیستند: اولیات و مشاهدات. 🔘 اولیات پایه اصلی علم حقیقی ▫️ به باور خواجه نصیرالدین طوسی و غالب فیلسوفان مسلمان، مشاهدات جزئی اند و جزئی برای حصولی تصورات مفید است، ولی در علم به کار نمی آید. علم حقیقی، کلی است و نتایج کلی می طلبد. بنابراین پایۀ اصلی علم حقیقی، اولیات خواهد بود. نتیجۀ این اندیشه آن است که به ویژه در دانش فلسفه، باید از اولیات آغاز کرد و پایۀ دیگری در کار نیست. می گویند در فلسفه به مشاهدات هم نیازی نیست. 🔘 عقل تنها پایه فلسفه ▫️ بیشتر فیلسوفان بر آن شده اند که در فلسفه باید تنها از اولیات آغاز کرد و پایۀ دیگری در عرض اولیات در فلسفه وجود ندارد. بنابراین «عقل» تنها پایۀ فلسفه است. ▫️ بیشتر اهل فلسفه بر این باورند که دانش تنها با اولیات آغاز می شود و گمان نمی کنند راه دیگری نیز در کار باشد. در اندیشۀ ابن سینا و خواجه نصیرالدین طوسی باور غالب همین است. اغلب در پی آن اند که فلسفه را به اولیات ارجاع دهند و شهود را چندان جدی نمی گیرند. ▫️ قصد داریم بیان کنیم که شهود نیز در کنار عقل، پایۀ فلسفه است و فلسفه از شهود بهره می تواند بَرَد. این بحث از سنخ بحث های روش شناختی و کلان نگر است که قالب ذهنی را دربارۀ فلسفه و روش آن شکل می دهد. ▫️ فیلسوفان معمولاً پایۀ فلسفه را اولیات قرار داده اند. این بحث کلان و روشی، تمام فلسفه را رنگ ویژه ای می زند و مسیر حرکت آن را تعینی ویژه می بخشد. البته گاه فیلسوفان از این قالب ذهنی تعدی کرده اند؛ اما از آنجا که برای این چهار چوب ادبیاتی پدید نیاورده و آن را به قدر لازم بسط نداده اند، نمی توانند از آن به طور مفصل استفاده کنند. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 117_120 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
QABASAT96-2.pdf
645.7K
💯 🔰 مقاله "تحلیل مقوله بلا و درد و رنج در عرفان ابن‌عربی" ✍️ نویسنده: 🔹 حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه 🗒 منتشر شده در فصلنامه شماره 96 📌 چکیده: 🔸 مسئله مورد بحث در این نوشتار این است که بلا و درد و رنج در دنیا، از منظر ، چگونه قابل تحلیل است. در این زمینه به سه محور در آثار ابن‎عربی بر می خوریم: مفهوم شناسی، حقیقت بلا و درد و رنج، حکمت‏ها و اهداف حصول بلا و درد و رنج. در مفهوم شناسی، وی به دو مفهومِ «خیر و شرّ» و «بلا» می پردازد. در بحث حقیقت بلا وی دو نگاه وجودشناختی و خداشناختی (جهان شناختی) را مطرح کرده است که درمجموع حقیقت بلا و شرّ، یا به جهتی عدمی در اعیان ثابته است، ارجاع می‏شود یا به وجهی وجودی در اسماء الهی قهری و جلالی. در مورد نحوه سازگاری این دو رأی می‎توان هر دو دیدگاه را به نحو معقولی به دیگری برگرداند. حکمت‏ها و اهداف نهفته در حصول بلایا و دردها و رنج‎ها نیز از دیگرمحورهایی است که ابن‎عربی در این موضوع به آن پرداخته و در این زمینه به دو مفهوم امتحان و گناهان اشاره کرده است. 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
31.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚درسگفتار ❇️علامه مصباح و منزلت جمهوریت 💠 قسمت اول 🎙دکتر مهدی جمشیدی 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
🔺به همت رسانه اندیشه و آگاهی فکرت: 🔸فراخوان مقاله و یادداشت با موضوع«بازنمایی ابعاد اندیشه ای قیام سید الشهداء» ❇️ پیش از ارسال مطلب، نکات زیر را مدنظر قرار دهید: 1. پیش از ارسال و انتخاب عنوان حتماً موضوع انتخاب شده و مورد نظر را به آیدی (@mp2815) در ایتا اطلاع بدهید؛ 2. فکرت در ویرایش و اصلاح مطالب آزاد است، اما چنانچه میزان ویرایش بیش از حد متعارف باشد، به اطلاع صاحب اثر خواهد رسید. 3. تعداد کلمات مقاله ارسالی حداقل 2000کلمه و حداکثر 5000 کلمه باشد. 4. آثاری که قبل از نگارش عنوان را با هماهنگی آیدی (@mp2815) انتخاب کرده باشند و مطالب آن‌ها تولیدی و جدید ضمن رعایت شرایط ذکر شده فکرت باشد مبلغی تحت عنوان به ان‌ها پرداخت خواهد شد. 5. به همراه ارسال فایل مقالات نام و نام خانوادگی، سطح تحصیلات، رشته تخصصی، شماره تماس و شماره کارت بانکی ارسال شود. 6. جهت اطلاع از شیوه نامه نگارش و دیگر فراخوان های سایت فکرت به کانال تلگرامی t.me/writers021 مراجعه فرمایید. 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
32.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️خداشناسی ⛔️ آیا کسی میتواند از خدا طلبکار باشد ؟! 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
🔰پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می کند: وبینار بین المللی: 💢 نقد و بررسی تقریر سوئین برن از برهان دکارت بر اصالت نفس و مقایسه آن با برهان «انسان معلق در فضا»ی ابن سینا 💢⬅️نشست دوم ➡️💢 با حضور: 🔸پروفسور ریچارد سوئین برن Prof. Richard Swinburne (استاد برجستۀ فلسفۀ دین دانشگاه آکسفورد) با ارائه: 🔸 استاد عبدالرسول عبودیت؛ عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) 🔸 حجه الاسلام دکتر علی شیروانی؛ مدیر گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔸 دکتر مهدی ذاکری؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران 🔸 حجه الاسلام دکتر سیدمحمود موسوی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) 🔸 دکتر محمد فتحعلیخانی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🔸 دکتر حسینعلی شیدانشید؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ➕و با حضور اساتید و متخصصان مباحث فلسفه و کلام زمان: 🗓چهارشنبه 23 تیرماه 1400، ساعت 14-16 🌏لینک برگزاری جلسه: https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting3 ♻️پخش زنده در آپارات: http://www.aparat.com/RIHU.ac.ir/live 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
🔸 دوره علمی کشوری آشنایی با " و روانشناسی اسلامی" 🔰 چالش ها و فرصت های یک تحول 🎙با حضور: حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه پژوهشگاه 📆 زمان برگزاری : 26تیر تا 14 مرداد 1400 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
40.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚درسگفتار ❇️علامه مصباح و منزلت جمهوریت 💠 قسمت دوم 🎙دکتر مهدی جمشیدی 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش8️⃣1️⃣ ❇️ عقل به مثابه پایۀ فلسفه 🔹 اولیات پایه های عقل اند. راه عقل باز است و حجیت دارد و اولین جلوه های عقل، اولیات اند. از باب نمونه، با تصور موضوع و محمول در قضیۀ «کل بزرگ تر از جزء خود است»، می بینیم تصدیق و حکم بدان واضح است. کل به هر روی چیزی افزون بر جزء خود دارد و همین یعنی بزرگ تر بودن. 🔹 نکته اینجاست که برای تصدیق اولیات، به هیچ کار افزوده ای نیاز نداریم. برای حکم به برخی از این قضایا فقط تنبیه لازم است. این علوم، همگانی اند؛ زیرا همۀ صاحبان عقل بدون استدلال آنها را تصدیق می کنند و بدان یقین دارند. 🔹 اولیات سرمایۀ بزرگی برای معرفت اند. یکی از اولیات، شکل اول قیاس است که ضرورتاً و اضطراراً منتج است. 🔹 بنابراین هم قضایایی اولی داریم که مقدمات قیاس قرار می گیرند و هم شکل اول در روش قیاسی، بدیهی اولی است و حجیت ذاتی دارد. 🔹 با کاربست اولیات، هم به عنوان مقدمات و هم به عنوان روش قیاسی، ابتدا به فطریات دست می یابیم. با این دسته از معلومات یقینی، عقل همگانی ما وسعت بیشتری می یابد. از اینجا به بعد می توانیم با کاربرد این قضایا در قیاس، به نتایجی تازه برسیم که بدیهی نیستند، اما یقینی اند. با ادامه دادن روند، می توانیم نتایج یقینی دیگری به دست آوریم. این روند، در فضای عمومی فلسفیْ رایج، و راهی شناخته شده است، اما در کنار این راه، در فلسفه از شهود نیز می توان بهره برد. 🔘 پایه بودن شهود در کنار عقل 🔹 یکی از انواع بدیهیات، مشاهدات یا محسوسات است، که شامل محسوس به حس ظاهر و محسوس به حس باطن است. قضایای محسوس به حس باطن را «وجدانیات» نیز می نامند. 🔹 اگر بخواهیم ملاک مقبولیت محسوسات و وجدانیات را بجوییم، به شهود خواهیم رسید. انسان به نفس خویش عالمِ است؛ زیرا خودِ معلوم سراسر نزد عالِم حاضر است و این جزء علم حضوری و شهود نیست. اگر بخواهیم مداقۀ منطقی و معرفت شناختی داشته باشیم، باید ببینیم شهود چه انواعی دارد. 🔘 انواع شهود 🔹 اگر به خوبی تأمل کنیم درخواهیم یافت که شهود، تنها شهود حسی نیست، چه حس ظاهری چه حس باطنی، بلکه افزون بر آنها، «شهود عقلی» و بالاتر از آن، «شهود قلبی» نیز در کار است. بنابراین سه نوع شهود وجود دارد: حسی، عقلی و قلبی. با قبول این نکته، راه برای مطرح کردن شهود در فلسفه گشوده می شود. اما می باید از ججیت و اعتبار معرفت شناختی آن سخن گفت. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 120_123 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📋 ◾️ده فیلم سینمایی که با گیشه جلو رفتند ✍️ علی اصغر سیاحت هویدا 🔻عوامل اصلی یک اثر به‌دنبال چهره‌هایی هستند که بیشترین کنشگری را در فضای مجازی داشته باشد و همین مسئله یک رقابت ناپیدایی در دیده شدن برای سلبریتی‌ها به وجود می‌آورد تا به هر طریقی به‌دنبال تأثیرگذاری۲ یا تعامل۳ باشند و به این وسیله دیده شوند. 🔻 نعره‌های سحر زکریا یا ایجاد کمپین رقص توسط امین زندگانی برای پرستاران در دوران کرونا نیز در همین رده‌بندی جای می‌گیرد. 🔻این روزها دیگر برای فیلم به‌دنبال بازیگر نمی‌روند و به‌دنبال بازیگر در قواره کاراکتر نیستند، بلکه اثر را با معیارهای بازیگر خاص‌شان تنظیم می‌کنند و همین مسئله سبب شده است که کیفیت فرمی و محتوایی کار به‌شدت پایین بیاید و تنها یک دورهمی جذاب ساخته شود تا مخاطب سرگرم شود و نه از حیث برجستگی بصری و مؤلفه‌های فرمالیستی و نه از حیث محتوایی، کشش و مضمون فیلمنامه چیزی عایدش نشود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4460 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net
📚 فلسفه‌ی_فلسفه‌ی_اسلامی ✍️ استاد_یزدانپناه 💢بخش9️⃣1️⃣ ❇️ حجیت ذاتی شهود 🔺 شهود همان علم حضوری است. در علم حضوری، معلوم نزد عالِم حاضر است. البته در هر موردی به حسب خود. در شهود حسی، کنه شیء یافت نمی شود. معیار شهود و علم حضوری، ارتباط مستقیم است. برای اثبات وجود نفس و ذات خود، به دلیل دیگری نیاز نیست؛ زیرا هرکس نزد خود حاضر است و خود را شهود می کند. 🔺 حجیت شهود بر اساس ارتباط حضوری و مستقیم تبیین می شود. موجود خردمند آگاه، در هر حوزه ای، اگر ارتباط حضوری بیابد، آنچه را با آن ارتباط حضوری دارد، به اندازۀ قوت آن ارتباط، ادراک می کند. در علم شهودی، مفهوم و استدلال واسطه نیست. در ساخت علم حصولی، میان معلوم بالذات و معلوم بالعرض فاصله هست، اما در علم حضوری چنین نیست، و واقعیت معلوم نزد عالم حاضر است. 🔺 موضوع دیگر این است که از معلوم حضوری می توان ادراک حصولی نیز داشت و می توان از شهود گزارۀ حصولی فراهم آورد. اما توجیه گر این گونه از علوم حصولی، که برگرفته از شهودند، خود شهود است نه مثلاً اصل عدم تناقض. اگر از ما بپرسند چرا این برگ سبز است، پاسخ می دهیم زیرا می بینیم که سبز است، و به دلیل دیگری نیاز نداریم. 🔺 کسی که محزون است، برای اثبات گزارۀ «غمگینم» غیر از شهود، توجیه گر دیگری نمی طلبد. خودِ شهود کافی است برای آنکه گزاره های برآمده از آن معتبر باشند. 🔘 انکار حجیت شهود به اثباتش می انجامد 🔺 کسی که می گوید در شک خود نیز شک دارد، به چه دلیل می داند که در شکش شک دارد؟ روشن است که این شک نیز باید به شهود درک شود. از کسی که حجیت شهود را انکار می کند، و مثلاً می گوید: «نمی دانم که غم دارم یا شادی، و ادراکی که اکنون دارم، مثلاً می یابم که غمگینم، معلوم نیست مطابق با واقع باشد». می پرسیم: از کجا فهمیدی که نمی دانی غم داری یا شادی؟ همین حالت ندانستن و تردید، حالتی است که به شهود درک شده است و اگر حجیت شهود پذیرفته نباشد، نباید تصدیق کرد که حالت ندانستن وجود دارد؛ زیرا در غیر این صورت باید به او گفت چه بسا می دانی که غم داری یا شادی و آن ادراک ندانستن، ممکن است مطابق با واقع نباشد. 🔺 بنابراین می گوییم حجیت شهود، ذاتی است و از جای دیگری تأمین نمی شود و از همین رو شهود، پایۀ اولی است. 🔘 نقش اصل عدم تناقض در حجیت شهود 🔺 ممکن است گفته شود حجیت شهود نیز بر اساس اصل عدم تناقض تأمین می شود؛ زیرا چیزی با شهود معلوم می شود، بعد با اصل عدم تناقض معلوم می کنیم که نقیضش صادق نیست و بنابراین محتوای شهود تأیید می شود. لیکن باید توجه کرد که اصل عدم تناقض، اثبات کنندۀ محتوا نیست، بل تثبیت کنندۀ آن است؛ یعنی تنها محتوای ثابت شده را تثبیت می کند. محتوای شهود با خود شهود اثبات شده است، اما پس از آن، عقل فلسفی می تواند این اعتقاد را بر اساس این اصل برای خود تثبیت کند، و نزد خود تأکید کند که نقیض آن ادراک، صادق نیست. در اینجا عقلِ همگانی است که در کار شده است. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 123_126 📌آدرس کانال؛ 🆔eitaa.com/fekrat_net