📝 #بخوانید| تاریخچه فلسفه اسلامی
✍️پروین سرمیلی
🔸فلسفه اسلامى یکی ازعلومى است که در بستر فرهنگ ناب اسلامى رشد کرده و در پرتو آموزههای قرآن و سنت به تعالى و پیشرفت رسیده است.
🔸این حقیقت از اولین فیلسوف که کندى است تا فارابى، ابن سینا، محقق طوسى، میر داماد، ملا صدرا، ملا هادى سبزوارى، علامه طباطبایى و شهید مطهرى ادامه داشته است.
🔸نگاه تاریخى به #فلسفه_اسلامى آثار فراوانى دارد؛ مانند میزان تأثیرپذیرى آن از فرهنگ اسلامى، تحولات فلسفه اسلامى، نوآوریهاى هر فیلسوف، شناخت نقاط قوت و ضعف، ربط و ارتباط مسائل فلسفى با یکدیگر، شناخت زمینههاى ظهور یک مکتب فلسفى.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
🆔 @fekrat_net
📝 #بخوانید| بررسی ابعاد علمی و معنوی آیتالله حسنزاده آملی (بخش اول)
آیت الله حسن رمضانی:
◽️ایشان معتقد بودند اگر چنانچه عمل اساس قضیه هست، علم اساس عمل است. عمل بدون علم اصلاً عمل نیست. این جمله معروف ایشان در همین راستا رقم خورده است که علم و عمل جوهرند و انسانساز.
◽️برخلاف آن چه که در فضای فلسفی مشاء، که قائل بودند که علم از مقوله کیف است و کیف عرض است و عرض هم عارض است بر جوهر انسان. ایشان معتقد بود که علم از مقوله عرض نیست، علم نور است و نور وجود و وجود، مجرد از هرگونه تعیّن و تشخصهای مادی است.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
🆔 @fekrat_net
⚡️سلسه نشست بزرگداشت علامه ذوالفنون حسنزاده آملی
✨جایگاه علمی - فلسفی علامه حسنزاده آملی رحمةالله علیه
👤با حضور آیت الله احمد عابدی
📆 جمعه، 23 مهر 1400؛ ساعت 13
https://instagram.com/fekratmedia
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#علامه_حسنزاده_آملی
#فلسفه
🆔 @fekrat_net
📸 #گزارش| آیین بزرگداشت فقیه الاقتصاد سید عباس موسویان
◾️مراسم بزرگداشت فقیه الافتصاد سید عباس موسویان از اندیشمندان بانکداری اسلامی با حضور آیت الله علی اکبر رشاد،آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری و حجت الاسلام دکتر حسن آقانظری در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد.
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتظار سازنده فرج و منتظر واقعی
⭕️به مناسبت آغاز امامت امام عصر ارواحنا له الفدا
🆔 @fekrat_net
مسأله اعتراضات درون ساختاری.mp3
15.87M
💠مسأله اعتراضات درون ساختاری
🎙گفتگوی دکتر محسن برهانی هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه تهران و دکتر اکبر طلابکی هیئت علمی گروه معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران در برنامه زاویه
🆔 @fekrat_net
🔴منتشر شد
🔶کتاب #سبک_زندگی و هنرهای بیکلام نوشته استاد احمدحسین شریفی و دکتر احمد محمدیپیرو توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.
🔷علل و عوامل فراواني در شكلدهي و تغيير سبك زندگي فردي و اجتماعي نقشآفرينند. هنرهايي چون موسيقي مد و مدسازي، اسباببازيها و سرگرميهاي كودكان و نوجوانان معماري و شهرسازي كه در كتاب حاضر با عنوان «هنرهاي بيکلام» معرفي شدهاند از جمله مهمترين عوامل سبكسازند. اين نوع هنرها نقشي كمنظير، هميشگي و ماندگار در شكلدهي به سبك زندگي دارند. غفلت از اين نوع هنرهاي سبكساز ميتواند ساير فعاليتهاي آموزشي و تربيتي و تبليغي در حوزه فرهنگسازي را بياثر يا بسيار كماثر كند.
🔶فهرست فصلهای دهگانه کتاب:
فصل اول: چيستي سبک زندگي؛
فصل دوم: اهمیت سبک زندگي در اندیشه مقام معظم رهبری
فصل سوم: ابزارها و عوامل سبکساز
فصل چهارم: انواع هنر و هنرهاي بيکلام
فصل پنجم: هنر متعهد
فصل ششم: موسيقي و سبک زندگي
فصل هفتم: مد و مدگرايي و مسأله سبک زندگی فصل هشتم: بازي و اسباببازي
فصل نهم: معماری و سبک زندگی
فصل نهم: معماری و سبک زندگی
فصل دهم: شهرسازی و سبک زندگی
لینک خرید اینترنتی کتاب👇👇
http://ibook.ricac.ac.ir/BookView/708/-4-
🆔 @fekrat_net
💠 جامعه عادل
🔸 وجود مبارك حضرت كه #ظهور می كند دو كار می كند: یكی مهم و یكی اهم, آنكه مهم است وظیفه همه است آنكه اهم است، وظیفه حوزه و دانشگاه مخصوصاً علماست. آنچه مهم است رواج هم دارد كه وجود مبارك حضرت، وقتی #ظهور كرد خداوند به وسیله او: «وَ بِهِ یمْلَأُ اللَّهُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً بَعدَ مَا مُلِئَت ظُلمَاً وَ جَورَاً»؛[1] یعنی به وسیله حضرت جهان پر از عدل و داد می شود. اما بالاتر از این و مهمتر از این كه مقدور همه نیست و آن این است كه جهان را پر از #عقل_و_علم بكند، مگر هر كسی چیزی می فهمد؟! مگر هر كسی عاقل می شود؟! مگر مردم حرف هر كسی را گوش می دهند؟! مگر جامعه را به این آسانی می شود #جامعه_عقلانی كرد؟ آن دستِ ولایت حضرت است به بركت ذات اقدس الهی كه «یضَعُ عَلَی رُئُوسِ العِبَادِ فَتَكمَلَ بِهِ أَحلامَهُم وَ عُقُولَهم»؛[2] مگر #فهم یك چیز عادی است كه همه جا پیدا شود؛ این كار را حضرت میكند. من هر وقت درباره این حدیث نورانی كه او چطور مردم را عاقل كند هر وقت به این حدیث نورانی می رسم متوقف می شوم، این چه دستی است؟ چه كار می كند؟
🔸 اوّلین بخشی كه از قرآن نازل شد #فهم است و #علم است و #دانش است و #عقل, ﴿اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ ٭ الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ٭ عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یعْلَمْ﴾[3] اول سواد است و سواد, آن هم سوادی كه نور است و بعد عدل. عمل را عقل رهبری می كند، كار را فهم رهبری می كند, قیام را آن اندیشه هدایت می كند؛ این كار حوزه است. تا جامعه نفهمد كه گناه سمّ است هر چه شما نصیحت كنید، دست از اختلاس بر نمی دارد، این باید بفهمد كه گناه سمّ است.
🔸 جهان اگر بخواهد پر از #عدل_و_داد شود باید پر از #عقل_و_فهم بشود این اهم است, وجود مبارك حضرت این كار را می كند و شما عالمان دین كه شاگردان آن حضرت هستید باید جامعه را عاقل كنید با سیره تان, سریره تان, سنّتتان, سخنرانیتان, تدریستان, تألیفتان, مَشی متواضعانه تان باید جامعه را عاقل كنید؛ آن وقت جامعه عاقل را می شود عادل كرد آسان است.
[1] . زاد المعاد ـ مفاتیح الجنان، ص423.
[2] . الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج1، ص25؛ «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُمْ».
[3] . سوره علق، آیه3 ـ 5.
آپارات با کیفیت مناسب:
https://aparat.com/v/euI5J
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#نهم_ربیع
📚 سخنرانی در جمع طلاب و دانشجویان
تاریخ: 1394/03/13
🆔 @fekrat_net
📝 #بخوانید| هویت زن در اسلام و غرب (قسمت هشتم)
✍️دکتر محمدرضا کدخدایی
◽️ویل دورانت در مورد بروز عملی غرب مدرن در مواجهه با زنان میگوید: «در اروپا زنان تا حدود سال ۱۹۰۰، کمتر دارای حقی بودند که مرد ناگزیر باشد بر اساس قانون آن را مراعات کند!».
◽️همو در جای دیگر میگوید: «نخستین قدم برای آزادی مادر بزرگها قانون ۱۸۸۲ است. به موجب این قانون زنان بریتانیا کبیر پس از آن امتیاز بیسابقهای پیدا کردند، یعنی حق نگه داشتن درآمد خود!».
◽️در مورد حق حضور اجتماعی و سیاسی زنان نیز وضع به همین منوال است. نمایندگان مجلس فرانسه حتی بعد از اعلامیه حقوق بشر فرانسه (۱۷۸۹)، فعالیت زنان را در خارج از خانواده برای نظم عمومی خطرناک میشمردند.
◽️حق رأی زنان از حدود سال ۱۹۰۰ به بعد به واقعیت تبدیل شد. نیوزلند ۱۸۹۳، نروژ ۱۹۱۳، انگلستان ۱۹۱۸ و امریکا در سال ۱۹۲۰ حق رأی زنان را به رسمیت شناخت. در لایحه حقوق بشر ۱۷۸۹ فرانسه مسئله برابری و حقوق انسانی فقط برای مردان مطرح شده بود.
◽️در اوج دوران مدرن بسیاری از نظریهپردازان تاثیرگذار مباحث حقوق بشری بر اساس مبانی سکولاریستی، در مورد به رسمیت شناختن زن بهعنوان بشر تردید داشته یا از اساس انکار میکردند. توصیف زن به عنوان موجودی فرودست، در بیان مشهورترین شاعران، رمان نویسان، ادیبان، دانشمندان علوم تجربی و علوم اجتماعی و فلسفی در دوران مدرن بسیار گسترده است.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
🆔 @fekrat_net
📙مبانى و اصول تعلیم و تربیت
🔸بخش 1
⚡️هر نظام آموزشى و پرورشى بر اساس بینش و نگرش بنیانگذاران آن، نسبت به حقیقت انسان و ابعاد وجودى وی، و نیز بر حسب هدف یا اهدافى كه از تعلیم و تربیت، در نظر میگیرند و نیز بر اساس اعتقادى كه به كیفیت رشد و حركت انسان بسوى هدف مطلوب دارند بنا میشود. و در واقع، این بینشها و نگرشهاست كه مبانى تعلیم و تربیت هر نظامى را تشكیل میدهد هرچند آگاهانه مورد توجّه واقع نشود یا مورد تصریح، قرار نگیرد.
⚡️طبعاً نظام آموزش و پرورش اسلامى هم مبتنى بر یك سلسله مبانى خاصّى است كه از بینش اسلام دربارهى موضوعات یاد شده، نشأت میگیرد. از اینروی، لازم است قبل از تبیین نظام آموزش و پرورش اسلامی، این مبانی، مورد توجّه واقع شود و سپس بر اساس آنها اصول عملى تعلیم و تربیت، مبیّن گردد.
⚡️بر اساس بینش اسلام، نسبت به حقیقت انسان و ابعاد وجودى و هدف آفرینش و كمال نهائى و كیفیت حركت وى بسوى آن، میتوان این نكات دوازدهگانه را بعنوان مبانى تعلیم و تربیت اسلامى در نظر گرفت. البتّه هدف از تعلیم و تربیت اسلامى جز فراهم كردن زمینهى تكامل هر چه بیشتر انسانها نخواهد بود و هدفهاى كاربردى نیز همگى در این راستا قرار میگیرند.
⚡️1ـ حقیقت انسان. از دیدگاه اسلام، انسان تنها ارگانیسم محسوس نیست بلكه داراى عنصرى ماورائى است كه بعد از متلاشى شدن بدن هم باقى میماند.1؛ و حیاتى جاودانى و سعادت یا شقاوتى ابدى خواهد داشت. و در واقع، انسانیت انسان به روح اوست و بدن بمنزلهى ابزارى براى فعّالیت یا مركبى براى سیر و حركت است كه البّته میبایست در همین حدّ به آن، بها داد و در حفظ سلامت و نیرومندى آن كوشید آنچنانكه میبایست به سلامت و نیرومندى ابزار و مركب، اهتمام شود.
ادامه دارد...
✍️علامه مصباح یزدی
#تعلیم_و_تربیت
#علامه_مصباح_یزدی
🆔 @fekrat_net
فکرت
📝 #بخوانید| هویت زن در اسلام و غرب (قسمت هشتم) ✍️دکتر محمدرضا کدخدایی ◽️ویل دورانت در مورد بروز عم
💠دیدگاه اندیشمندان غربی به زن
🔰ژان ژاک روسو (۱۷۱۲–۱۷۷۸) نظریه پرداز قرارداد اجتماعی و حقوق شهروندی، زنان را طبیعتاً ضعیف توصیف میکرد. با این استدلال که حقوق برای انسانی است که به واسطه خردمندی از حیوان متمایز شده است و چون در خردورزی زن تردید است نمیتوان او را واجد حقوقی که به بشر تعلق میگیرد، دانست. از این رو زن را فاقد مشخصههای بالفعل برای شهروندی میدانست.
🔰شوپنهاور فیلسوف مشهور آلمانی (۱۷۸۸-۱۸۶۰)، تا نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی هنوز زن را چون حیوانی با گیسوان بلند و افکار کوتاه معرفی کرده و او را از دایره انسانیت خارج میدانست.
🔰نیچه(۱۸۴۴-۱۹۰۰) در اوج دوران مدرن، با تشبیه زنان به برخی حیوانات، از ضرورت مملوکیت و محبوس کردن زن برای خدمت کاری سخن به میان آورد.
🔰فروید (۱۸۵۶) با تاکید بر واقعیت اختگی زن، بر کهتری او نسبت به مرد همواره تاکید داشت.
🔰آگوست کنت (۱۷۹۸-۱۸۵۷)، نظریهپرداز مشهور اثباتگرایی،مرد را اصالتاً برای اندیشیدن و زن را برای دوست داشتن میداند.
🔰لومبروزو جرم شناس اثباتگرا، زن را موجودی میدانست که فطرتاً به کارهایی تمایل دارد که نیازی به ابتکار ندارد و به طور غیر ارادی با تکرار بهصورت بیاختیار صورت میگیرند.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
🆔 @fekrat_net
📗 #بخوانید| راهکارهای شناختی معصومان(ع) در مواجهه با باورها و رفتارهای غلط اقتصادی در حوزه فرزندآوری / فرزند آوری (بخش اول)
👤 آیت الله اکبری
✅بر اساس مبانی فلسفی اقتصاد اسلامی، تحلیلهای رفتاری انسانها هیچگاه در چارچوب تحلیل هزینه - فایده اقتصادی محض محصور نمیشود. بلکه تصمیمگیری افراد تابع نوعی هزینه - فایده فرا اقتصادی است.
✅این نوع تصمیمگیری منحصر به افراد مسلمان نیست، بلکه خصلتی عمومی است. با این وجود تصیممگیریهای انسان مسلمان به خصوص در حوزه فرزندآوری تحت تاثیر دیدگاههای عقیدتی او از جمله دیدگاه وی نسبت به رازقیت خدواند قرار میگیرد.
✅فقدان بینش صحیح و واقع بینانه از فقر و ارتباط آن با فرزندآوری موجب کاهش میل به فرزندآوری میشود. توجه دادن به رزاقیت الهی مانند ارجاع و استناد به آیات تضمین روزی از جانب خداوند، میتواند در ترویج بینش صحیح موثر باشد و بنیه اعتقادی مردم را تقویت کرده و ترس از فقر در صورت فرزندآوری بیشتر را دور کند.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
#جمعیت
#اقتصاد
🆔 @fekrat_net
فکرت
📗 #بخوانید| راهکارهای شناختی معصومان(ع) در مواجهه با باورها و رفتارهای غلط اقتصادی در حوزه فرزندآوری
📑اهل بیت(ع) در راستای مواجهه و اصلاح با باورهای نادرست اقتصادی در زمینه فرزندآوری اقدامات و راهکارهایی شناختی در پیش گرفتند، از جمله:
1- تقویت باور به رزاقیت الهی
📃اهل بیت(ع) آنچنان به جلب روزی به واسطه ازدواج و فرزندآوری ایمان داشتند که زمانی مردی نزد رسول خدا(ص) از فقر گلایه کرد، حضرت به او فرمود ازدواج کن! او ازدواج کرد و روزیاش وسعت یافت.
📃در دوره امام صادق(ع) این روایت از رسول خدا(ص) همچنان بر سر زبانها بود، چنانکه اسحاق بن عمار از امام صادق(ع) صحت این مطلب را استفسار کرد، حضرت تایید کرده و فرمود: «همانا روزی با زن و فرزند است.» همچنین روایتی از امام صادق(ع) که ذیل آیه شریفه سوره نور فرمود: «ازدواج کنند تا خداوند آنها را از فضل خود بینیاز سازد.»
📃امیرالمومنین(ع) فرمود: «خداوند متعال روزیها را عادلانه تقسیم کرد تا هر که را بخواهد به وسعت روزی یا تنگی آن بیازماید و میزان سپاسگزاریِ توانگر و شکیباییِ تهیدست را امتحان کند.»
📃امام کاظم(ع) به بکر بن صالح که پنج سال به خاطر فقر، از آوردن فرزند خودداری میکرد، فرمود: «فرزند بیاورید، همانا خداوند روزی آنان را میرساند.»
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
#جمعیت
#اقتصاد
🆔 @fekrat_net
فکرت
📑اهل بیت(ع) در راستای مواجهه و اصلاح با باورهای نادرست اقتصادی در زمینه فرزندآوری اقدامات و راهکارها
۲. تعاون و مواسات
📃ائمه معصومین(ع) تاکید داشتند شیعیان در حد کمال مطلوب نسبت به یکدیگر مواسات داشته و یاریگر هم باشند. امام علی(ع) به مسلمانان دستور میدهد که فقرا و محرومان را در زندگی، شریک خویش سازید.
📃حسن بن کثیر در محضر امام باقر(ع) از وضعیت مالی خویش و بیتوجهی برادرانش شکایت کرد. حضرت فرمود: «بد برادری است کسی که در حال غنا رعایت نماید و هنگام فقیری و تنگدستی نسبت به تو بیتوجه باشد.» سپس کیسهای را که در آن هفتصد درهم بود به او داد و فرمود: «اینها را خرج کن، وقتی تمام شد مرا باخبر ساز.»
📃به ویژه انسان هنگام ازدواج و اولاددار شدن به مساعدت بیشتری نیاز دارد و کسی که در این راه قدم بردارد، فضیلت بیشتری دارد، چنانکه امام صادق(ع) فرمود: «هر فردی زمینه ازدواج مجردی را فراهم کند از افرادی است که خدا در روز قیامت به او نگاه (لطف) میکند.».
📃امام باقر(ع) از مردی پرسید آیا همسر داری؟ عرض کرد: خیر؛ امام ضمن تاکید بر محبوبیت ازدواج و ارزش افزوده عبادت متزوج نسبت به فرد عزب، هفت دینار به او داد و فرمود: «با کمک این پول، ازدواج کن، زیرا رسول خدا(ص) فرمود: عیال اختیار کنید که موجب رزق بیشتر برای شما میشود.» همچنین امام صادق(ع) به شخصی که دلیل ترک ازدواجش را نداشتن پول عنوان کرد، مبلغی هدیه کرد.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
#جمعیت
#اقتصاد
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬ذوفنون بودن علامه حسن زاده آملی از زبان آیت الله احمد عابدی
👈جهت مشاهده فیلم کامل سخنان آیت الله عابدی در مورد حضرت علامه حسن زاده اینجا کلیک کنید.
#علامه_حسن_زاده
#استاد_عابدی
🆔 @fekrat_net
فکرت
📙مبانى و اصول تعلیم و تربیت 🔸بخش 1 ⚡️هر نظام آموزشى و پرورشى بر اساس بینش و نگرش بنیانگذاران آن، ن
📙مبانى و اصول تعلیم و تربیت
🔸بخش 2
⚡️2. موقعیّت انسان در جهان. در میان موجودات این جهان، انسان از مواهب خدادادى و قابلیّتهاى خاصّى برخوردار است كه او را از دیگر آفریدگان، ممتاز میسازد مانند ظرافتهایى كه در ارگانهاى ظاهرى و درونى و بویژه در مغز و سیستم عصبى او بكار برده شده و توانشهاى روانى ویژهاى كه در سایر موجودات زنده، یافت نمیشود.
⚡️و در اثر همین ویژگیهاست كه میتواند در همهى پدیدههاى طبیعت تصرف كند و آنها را در راه تعالى خودش بکار گیرد. دادن این امتیازات به انسان، نوعى «تكریم»؛ تكوینى الهى است كه در قرآن كریم ، به آن اشاره شده است.
⚡️3ـ انسان بر سر دوراهى (بین دو بینهایت). نیروها و استعدادهایى كه خداى متعال به انسان، عطا فرموده سرمایههاى تكوینى و فطرى براى حركت وى بسوى هدف نهائى است.
⚡️ولى بكار گرفتن این مایههاى خدادادی، منوط به اراده و اختیار و انتخاب و گزینش خود اوست، و همچنانكه میتواند از این نعمتها حسن استفاده كرده با بهرهگیرى از آنها مسیر تكامل حقیقى را بپیماید و سعادت ابدى را بدست بیاورد.
⚡️همچنین میتواند با سوء استفاده از آنها در راه سقوط و انحطاط، قدم بردارد تا آنجا كه از حیوانات درنده هم پستتر شود؛ و شقاوت ابدى را براى خودش بخرد. از اینروی، میتوان مسیر انسان را بین دو بینهایت در نظر گرفت كه از یك سوى به كمال و سعادت بینهایت، صعود و عروج میكند.
⚡️از سوى دیگر به شقاوت و عذاب بینهایت، سقوط میكند؛ پس ارزش و كرامت نهائى انسان، در گرو انتخاب راه تقوى است؛ و طبعاً همهى انسانها داراى ارزش مطلق و یكسانى نخواهند بود. بلكه اهل ایمان و عمل صالح، داراى ارزش مثبت، و اهل كفر و عصیان داراى ارزش منفی، و هر یك داراى مراتب مختلفى خواهند بود.
⚡️4ـ هدف از آفرینش انسان (كمال نهائی). انسان با ویژگیهاى خاصّ خودش براى این، آفریده شده كه مسیر تكامل را با ارادهى آزاد و انتخاب آگاهانه بپیماید؛ و لیاقت درك فیوضات خاصّى كه در سایهى حركت اختیاری، افاضه میشود را پیدا كند و به مقام قرب الهى كه توأم با سعادت جاودانى است برسد.
⚡️ولى چون این سیر و حركت باید بصورت اختیارى انجام گیرد ناچار باید مسیر دیگرى در جهت مخالف آن، وجود داشته باشد كه به شقاوت و عذاب ابدی، منتهى گردد.
⚡️5ـ دنیا مقدّمهى آخرت است. با توجّه به هدف آفرینش انسان، روشن میشود كه زندگى وى در دنیا، یك دوران محدود و مقدّماتى براى خودسازی، و پرورش دادن و بفعلیّت رساندن استعدادهاست كه نتیجهى ثابت و ابدى آن، در عالم آخرت، ظاهر میگردد.
⚡️و در صورتى كه بشر، در این دنیا جهت كمال را انتخاب كند به دار نعمت و رحمت ابدی؛ و در صورتى كه جهت ضد آن را برگزیند به دار عذاب و هلاكت جاودانى خواهد رفت. و به تعبیر قرآن كریم، جهان دنیا «دار آزمایش»؛ است تا نیكوكاران از تبهكاران، متمایز شوند و هر یك در عالم آخرت به آنچه سزاوار آنند برسند.
ادامه دارد...
✍علامه مصباح یزدی
#تعلیم_و_تربیت
#علامه_مصباح_یزدی
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ سریال بازی مرکب؛ داستان نابرابری در کره جنوبی
🔹داستان سریال «بازی ماهی مرکب» شامل بازیهای کودکان در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ کره است. یک بازی سنتی که افراد به دو دسته مدافعان و مهاجمان تقسیم میشوند.
🔹داستان بازی مرکب روایتی است از انسانهایی که به دلایل مختلف در زندگی به مشکلات برخورده اند و نیاز به پول دارند. آنها بصورت ناگهانی دعوت به بازی عجیب و ناشناختهای میشوند که در آخر جایزه فرد برنده ۳۸ میلیون دلار است.
🔹این بازی در مکان نامشخصی برگزار میشود و شرکت کنندگان تا انتهای بازی باید در آنجا محبوس بمانند.
🆔 @fekrat_net
1_521220817.mp3
40.96M
🎙 #بشنوید| نقد سکولاريسم اسلامي و تبيين جامعيت اسلام
◾️استاد شريفي در اين سخنراني ضمن اشارهاي اجمالي به جريان سکولاريسم در جهان عرب و در ايران و حوزههاي علميه، و طرح مدعيات سکولارهايي همچون علي عبدالرزاق مهندس مهدي بازرگان و به تبيين ناسازگاري سکولاريسم با قرآن و سنت و سيرة معصومان پرداخته است.
🆔 @fekrat_net
📝 #بخوانید| نقد انیمیشن آمفیبیا
✍میلاد پورعسگری
🖇داستانهاي مجموعه آمفيبيا حول محور مفاهيم مثبت اخلاق اجتماعي و فردي ميگردد؛ اگرچه طرز بيان و نحوه پردازش به آن متناسب با فرهنگ اسلامي و ايراني ما نميباشد. در قسمت دهم از فصل اول اين انيميشن به موضوع شهرت و تاثير آن بر روابط اجتماعي و فردی میپردازد.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
🆔 @fekrat_net
فکرت
📝 #بخوانید| نقد انیمیشن آمفیبیا ✍میلاد پورعسگری 🖇داستانهاي مجموعه آمفيبيا حول محور مفاهيم مثبت ا
◽️سلبریتیها یا افراد مشهور، خدواندگار ساخته تمدن مدرن دنیای امروز هستند. خدایانی که با گسترش شبکههای اجتماعی و فضای مجازی، گستره حاکمیتشان گستردهتر میشود.
◽️در این بین مردم همچون بردگانی که با اختیار، حلقه غلامی را به گوش خود آویختهاند، روز به روز بیهویتتر و بیشتر مورد سوء استفاده قرار میگیرند.
◽️بروز این پدیده نامطلوب دنیای مدرن دلایل زیادی دارد. یکی از دلایل این امر، زندگی مادی و دنیای مصرفزده امروز است.
◽️زمانی که تمام همّت آدمی تمنا و تمایلات مادی و دنیوی باشد، ناخود آگاه سقف آرزو، خواسته و اهدافش بیشتر از آنچه که چشمانش میبیند جلو نمیرود.
◽️نکته بعدی گسترش رسانههای اجتماعی و گردانندگان اصلی این ابزارآلات میباشد. رادیو، تلویزیون، سینما، شبکههای اجتماعی ، ماهواره، اینترنت و… پیامبران دنیای جدید و ابزاری که تمام زندگی شخصی و اجتماعی ما را پر کردهاند. به شکلی که وقت خالی برای فکر درباره خود و جهان اطرافمان نداریم.
◽️ما مدام در حال دریافت انبوهی از اطلاعات درست و غلط هستیم که حتی فرصت تشخیص درست آن به ما داده نمیشود.
👤میلاد پورعسگری
🆔 @fekrat_net
فکرت
◽️سلبریتیها یا افراد مشهور، خدواندگار ساخته تمدن مدرن دنیای امروز هستند. خدایانی که با گسترش شبکهه
◽️جنبه دیگر فضای مجازی و فضای سایبر، جذابیت آن است که منجر به وابستگی و تعلق بیش از حد ما به آن شده، به گونهای که زندگی بدون آن قابل تصور نیست.
◽️بنابراین کسانی که این فضا و دنیا مجازی را اداره میکنند بیتاثیر در گرایشات و تعلقات مردم نیستند. آنها به ما میگویند چه چیزی بخوریم یا بپوشیم، چه چیزی را دوست داشته باشیم و حتی به چه چیزی فکر کنیم. در نتیجه اگر آنان بخواهند میتوانند شخصی را در چشم مردم مشهور یا منفور نمایند.
◽️مصداق عینی این امر را میتوان در مدلینگها، جشنوارههای زیباترین زن یا مرد جهان، بهترین فوتبالیست، بهترین بازیگر، قویترین مرد جهان و … مشاهده نمود. جشنوارههایی را برگزار میگردد و افرادی خاص با اِلمانهایی بهخصوص، برنده و بعد بهوسیله رسانههای اجتماعی بهعنوان الگو به مخاطب عرضه میشوند.
◽️در حالی که ممکن است واقعیت غیر از این باشد و ملاکهای درستی برای انتخاب این افراد در نظر گرفته نشده باشد. اما متأسفانه حواس مردم به جلوی چشمانشان است و به اهداف پشت پرده آن دقت نمیکنند.
👤میلاد پورعسگری
🆔 @fekrat_net
فکرت
◽️جنبه دیگر فضای مجازی و فضای سایبر، جذابیت آن است که منجر به وابستگی و تعلق بیش از حد ما به آن شده،
◽️میزان توانایی رسانه و فضای مجازی در تغییر ذائقه و سلایق مردم است. رسانههای اجتماعی این توانایی را دارند که یک فرد یا کالا را به قدری خوب نشان دهند که همه عاشق او شوند و یا به قدری بد جلوه دهند که مردم از آن متنفر باشند. بستگی دارد رسانه چگونه و از کجا به سوژه مورد نظر توجه کند و از چه زاویهای به آن بپردازد.
◽️بنابراین دلیل شهرت خیلی از سلبریتیها در دنیای ما همین است که مردم درفضای مجازی تنها جلوههای زیبا و دل فریب زندگی و یا کار فرد مورد نظر را میبییند و از مشکلات و یا نقطه ضعفهای آن خبر ندارند. یا حتی ممکن است فرد مورد نظر یا حرفهای که او به آن تعلق دارد اصلاً خاص و ویژه نباشد ولی با استفاده از آهنگ، جذابیتهای جنسی، آرایش، جلوههای ویژه و… سوژه مورد نظر را در چشم مخاطب خاص و ویژه نشان دهند.
👤میلاد پورعسگری
🆔 @fekrat_net
🎙 #مصاحبه| بررسی سیره علمی و عملی علامه حسن زاده آملی (بخش اول)
📻آیت الله احمد عابدی
🖇علامه حسن زاده آملی به عنوان الگویی شایسته و الهام بخش در اذهان دانشوران حوزوی و دانشگاهی باقی خواهد ماند.
🖇آثار ارزشمند، فاخر و ماندگار ایشان که در زمینههای مختلف به رشته تحریر درآمده حاصل سالها تلاش و مجاهدت علمی مداوم و کسب فیض از محضر عالمان بزرگی چون علامه شعرانی(ره)، علامه طباطبایی(ره) بوده و چراغ راهی فراروی پویندگان راه دانش خواهد بود.
🖇از این رو سایت فکرت نت به منظور گرامی داشت و تبیین سیره علمی و عملی علامه حسنزاده آملی (ره) نشستی را در فضای مجازی اینستاگرام با «آیتالله احمد عابدی» ترتیب دادند که متن آن در ادامه تقدیم شما میگردد.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
🆔 @fekrat_net
فکرت
📙مبانى و اصول تعلیم و تربیت 🔸بخش 2 ⚡️2. موقعیّت انسان در جهان. در میان موجودات این جهان، انسان از م
📙مبانى و اصول تعلیم و تربیت
🔸بخش 3
⚡️6ـ وسیلهى كلّى حركت. سیر و حركت انسان بسوى كمال و سعادت، یا فرو غلطیدن او در درهى سقوط و هلاكت، بوسیلهى اعمال و رفتارهاى درونى (مانند یاد خدا) و بیرونی، حاصل میشود و هر قدر این اعمال، آزادانهتر و آگاهانهتر انجام گیرد تأثیر بیشترى خواهد داشت و بر شتاب حركت خواهد افزود.
⚡️و صرف نظر از انجام چنین رفتارهایى هیچ خیر و شرّ اخلاقی، تحقّق نمییابد و هیچگونه استحقاقى براى پاداش یا كیفر، پدید نخواهد آمد.
⚡️7ـ شرایط حركت اختیاری. رفتارهاى اختیارى انسان كه تبلور حركت تكاملى یا تنزّلى وى میباشد از میلها و گرایشهاى غریزى و فطری، نشأت میگیرد و جهت دادن به آنها در گرو دانشها و بینشها و پذیرفتن ارزشهاى خاصّى است.؛ افزون بر این، فعالیتهاى بیرونى انسان، نیازمند به امكانات طبیعى و اجتماعى و فراهم شدن اسباب و شرایط خارجى نیز هست.
⚡️8 ـ حدّ نصاب در انتخاب مؤثّر. رفتارهاى ابتدائى انسان (مانند دوران شیرخوارگی) از میلهاى غریزى و شناختهاى حاصل از تجربههاى ساده و با استفاده از شرایط مادّى، كه بدون اختیار وى فراهم شده، انجام میگیرد و اینگونه رفتارها هرچند خالى از نوعى گزینش و انتخاب نباشد، تأثیر تعیینكنندهاى در سعادت و شقاوت ابدى ندارد زیرا از آزادى و آگاهى كافی، برخوردار نیست.
⚡️اندك اندك، رفتارها پیچیدهتر و انگیزش میلها و فراهم شدن دانشها و بینشها و همچنین تحقّق اسباب و شرایط خارجی، كمابیش در قلمرو اختیار و انتخاب شخص قرار میگیرد و زمینه را براى برداشتن قدمهاى بلند و سرنوشتساز، مهیا میسازد، و آن هنگامى است كه به رشد عقلانى لازم برسد (دوران بلوغ و تكلیف) و در اینجاست كه حدّ نصاب گزینش آگاهانه و مؤثر در سعادت و شقاوت ابدی، حاصل میشود و شخص، مورد مسئولیّت جدّی، قرار میگیرد.
⚡️9ـ رابطهى تفاوتها با مسئولیّتها: افراد بشر از نظر سرمایههاى خدادادى (اعمّ از نیروهاى بدنى و توانشهاى روانی) یكسان نیستند همچنانكه برخوردارى ایشان از نعمتهاى طبیعى و اجتماعى و اسباب و ابزار فعالیتهاى بیرونی، متفاوت است. و این تفاوتها ناشى از نظام علّى و معلولى حاكم بر جهان و تحت تدبیر حكیمانهى الهى پدید میآید؛
⚡️و بر اساس این تفاوتها كمیّت و كیفیّت مسئولیتها و وسعت و ضیق میدان تكامل یا تنزّل، متفاوت میشود. و قاعدهى كلّى اینست كه هر كس در حدّ استعداد و توان؛ و در محدودهى میدان گزینش و انتخاب، در برابر خدایى كه این نعمتها را به او عطا فرموده، مسئول است؛ و بُرد ترقى و تكاملش با بُرد سقوط و تنزّل وی، متعادل و متوازن خواهد بود.
⚡️10ـ تأثیر تعلیم و تربیت (نقش معلم و مربّی). انسان میتواند براى كسب دانشها و بینشها و شناخت ارزشها، و بطور كلى براى بفعلیت رساندن استعدادهاى خودش از دیگران كمك بگیرد و اشتباهات و كجرویهاى خودش را تصحیح و جبران كند. و از اینجا اهمیّت نقش معلّم و مربّی، روشن میشود زیرا اوست كه میتواند با آموزش معلومات مفید و معارف ارزشمند، بُرد شناخت و تعقّل فراگیر را وسعت بخشد؛
⚡️و با ارائه ارزشهاى والا و اثبات برترى آنها بر میلها و هوسهاى پست، و نشان دادن راه كنترل و تعدیل غرائز، او را در گزینش صحیح و تسلّط بر هواهاى نفسانى و كسب ملكات فاضله مانند ایثار و فداكارى و در یك كلمه، در راه خداپرستی، یارى دهد.
⚡️و بدین ترتیب، بصورت وسیلهاى ارزنده براى تحقّق هدف الهى از آفرینش انسانها درآید در ضمن اینكه قدم بلندى در راه تكامل خودش برمیدارد.
⚡️11ـ ضرورت زندگى اجتماعى و لوازم آن. انسان براى ادامهى حیات و تأمین نیازمندیهاى زندگى و مبارزه با خطرهاى گوناگون باید با همنوعان خود همكارى و همزیستى داشته باشد و برقرارى زندگى اجتماعی، متوقف بر تقسیم كار، و توزیع عادلانهى منافع و دستاوردها، و وجود مقررات و قوانین، و دستگاهى براى اجراء آنها میباشد.
⚡️و بدون آنها زندگى اجتماعى دچار هرج و مرج شده افراد جامعه از امكانات لازم براى حركت تكاملى خود محروم میگردند. چنانكه انفراد و انزواء افراد، علاوه بر اینكه ادامة؛ زندگى را بر خود ایشان سخت و احیاناً ناممكن میسازد جامعه را نیز از همكارى آنان، محروم میكند و این هر دو بر خلاف مصلحت و حكمت آفرینش انسان است.
⚡️و اساساً در زندگى اجتماعى است كه فعالیتها و برخوردهاى گوناگون، میسّر شده زمینه براى آزمایشها و گزینشها در ابعاد مختلف، فراهم میآید.
✍علامه مصباح یزدی
#تعلیم_و_تربیت
#علامه_مصباح_یزدی
🆔 @fekrat_net