eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢این متن رو دادیم چند نفر خوندن تا که حدس بزنن گوینده متن کیه؟ ⭕️(داشتم خاطراتم رو مرور می‌کردم، یادم اومد زمانای خیلی دور؛ اون وقتا رو که کنار فردوسی می‌نشستم و اون داشت کتاب شاهنامه‌ش رو می‌نوشت: به نام خداوند جان و خرد/ کز این برتر اندیشه برنگذرد... و اما امروز کشورم، با تو هستم، توی تموم ناملایمتی ها و سختی هایی که تحمل می‌کنی، منم همراه تو خوشحالی می‌کنم، سختی می‌بینم، درد می‌کشم و هر روز آرزو می‌کنم که تو شاد باشی و اگه اتفاقی قراره بیوفته، برای من بیوفته، نه تو... .) ⁉️حالا شما میتونید حدس بزنید گوینده این متن رو؟ کاری از: @savad_rasaneh 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢🔰 🔰 نظریه افول دین مداری ارایه کننده: 💢حجت الاسلام دکتر حسین بستان دانشیار پژوهشگاه حوزه ودانشگاه ناقدان: 🔸دکتر علیرضا شجاعی زند عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس؛ 🔸دکتر سید حسین سراج زاده عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی؛ 🔸حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا نیا عضو هیئت علمی دانشگاه تهران؛ 🔸حجت الاسلام دکتر شمس الله مریجی عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)؛ داوران: 🔹حجت الاسلام دکتر غلامرضا صدیق اورعی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد؛ 🔹دکتر محمدرضا طالبان عضو هیئت علمی پژوهشگاه انقلاب اسلامی؛ 🔹حجت الاسلام دکتر حسن خیری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قم؛ 🔹حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه؛ دبیر نشست: ♦️حجت الاسلام دکتر کریم خان محمدی؛ چهارشنبه 23 آذر1401 ساعت 18 الی 21 محل برگزاری قم، پردیسان، میدان علوم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، سالن حکمت حضوری و مجازی 🌐ورود به جلسه مجازی: https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting2 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بخشی از غنا و قوت فقه شیعه مرهون کاربست عقل است 🔸عقل علاوه بر مقام «حجت‌سازی» و مقام «سنجش کاربست» دیگر حجج، و کارکرد گسترده‌اش در مقام «استنباط و استخراج» و تولید معرفت دینی، در مقام نظام‌پردازی و نهادسازی و تولید سازکارهای اجرایی برای «تحقق و تنفیذ شریعت، اخلاق و معنویت عملی» نقش و سهم بدیل‌ناپذیری دارد. میدان عقل در مقام اجرای شریعت بسیار گسترده است. اصولاً اگر ما عقل را وارد ساحت تحقق و تنفیذ نکنیم، شریعت قابل اجرا نیست؛ چون مثلاً اگر بنا باشد شریعت را در جامعه اجرا کنیم، باید نظام‌سازی کنیم. نظام‌سازی کار عقل است. ما با قدرت عقل و توان عقل می‌توانیم نظام‌سازی کنیم. بخواهیم نظام را پیاده کنیم. 🔗مطالعه مطلب در سایت خبرگزاری مهر 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔰عقلانیت زیر تیغ لیبرالیسم 🔸راند خشونت، منحصر به جنگ‌ها و مبارزات میان دول و احزاب نیست؛ بلکه دامنگیر فیلم‌های اجتماعی و خانوادگی هم شده است. جدال و درگیری نمکی است که در هر خورشت رسانه‌ای باید یافت شود و گاه شوری‌اش انسان را می‌زند! درام‌های آمادۀ بازسازی بدون این چاشنی، قابل پذیرش برای کار رسانه‌ای و ساخت فیلم و برنامه نیستند. 🔸گویا هنر را با خشونت و استرس و آهنگ‌های تند یا مطرب گره زده‌اند تا با مهر و مودت. به همین جهت فیلمنامه‌های اخلاقی و دینی که تهی از هرگونه منازعه و کشمکش باشند، مورد بی‌اعتنایی و بلکه تمسخراند؛ به این بهانه که فیلم‌نامه نویس اصلا با ساختار و اقتضائات هنر و رسانه آشنا نیست! 🖋 آفرین قائمی، دکترای تخصصی مدرسی معارف 💢 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فکرت
فایل شنیداری برنامه:
نشست_روز_علوم_اجتماعی_.mp3
42.1M
فایل شنیداری برنامه: بخش دوم نشست «علم جامعه‌شناسی و جامعه ایران» به مناسبت روز علوم اجتماعی میهمانان: دکتر رضا نجف زاده، استادیار علوم و اندیشه سیاسی دکتر میثم سفیدخوش، استادیار فلسفه دکتر مهدی مالمیر، استادیار جامعه‌شناسی 🗓 تاریخ برگزاری: یک‌شنبه ۱۳آذرماه ۱۴۰۱ 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فوتبال یا نمایش گلادیاتوری 🔸فوتبال نیاز ذاتی انسان مدرن است، برای تمدنی که ظاهراً می‌خواهد جنگ نکند. کسانی که باعث رونق فوتبال شدند مثل مربی‌ها و بازیکنان همگی سربازند؛ یعنی تمام زندگیشان تحت کنترل و نظام یافته است. 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔰تقارن عقلانیت و جهالت 🔸امسال همه مردم ایران، ۲۵ آبان را با حمله تروریستی اشرار و شهادت چند تن از هموطنانمان در ایذه، اصفهان و مشهد به خاطر سپردند. روزی که باید کتاب و کتاب‌خوانی را پاس می‌داشتیم. تقارن این دو مناسبت شاید در ظاهر معنای خاصی نداشته باشد؛ اما اگر نیک بنگریم متوجه خواهیم شد که رویداد دوم نتیجه بی‌اعتنایی به رویداد اول است و بخش مهم این بی‌اعتنایی ثمره کنشگری غیرمعقولانه سلبریتی‌ها در نشان دادن بی‌راهه‌ها به جامعه و افکار عمومی است؛ کنشگری‌هایی که حیاط خلوتی می‌شود برای اغتشاش و ترور! 🖋محمدمهدی شرف‌الدین، پژوهشگر رسانه 💢 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 زن فمینیسم، نسخه دست دوم مرد است! 🔹حجت‌الاسلام حسین سوزنچی؛ عضو هئیت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع): 🔸ما نباید از حجاب دفاع کنیم؛ باید با حجاب، کنشگری زن غربی را به چالش بکشیم! 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🛑 گروه رسانه‌ای عصر زنان با همکاری پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعة‌الزهرا برگزار می‌کند: 🎋 آغاز رویداد پژوهشی پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها ✳️ با موضوع تخصصی «جنسیت و علوم اسلامی» 1⃣ گفتگوهای علمی 2⃣ پنل های ویژه عربی و انگلیسی 3⃣ رقابت ایده پردازی ⏰ شنبه ۲۶ آذر ماه تا پنج شنبه ۱ دی ماه. ساعت ۸ تا ۱۲ صبح 🔶مکان: ساختمان پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا علیهاالسلام. طبقه همکف. سالن جلسات. 🔹راه ارتباطی ✉️ pajoheshgah@jz.ac.ir 📞 025-32112657 @motaleat_eslami @asrezanan_ir 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
نقش وحدت حوزه و دانشگاه در جهاد تبیین .mp3
23.21M
بشنوید 🎙 سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: نقش وحدت حوزه و دانشگاه در جهاد تبیین نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه ها و حوزه های علمیه شهرستان گناباد ۲۴ آذر ۱۴۰۱ @khosropanah_ir 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
📝 💠 از لزوم تبیین ابعاد مختلف حکم محاربه تا ضرورت حمایت جدی مسئولان از پژوهش 💢 در ادامه سلسله مطالب منتخب خبرگزاری‌ها د این هفته نیز نگاهی انداخته‌ایم به محتواهای ارائه شده در خبرگزاری‌های اصلی کشور در عرصه علم، اندیشه و فرهنگ و منتخبی از این مطالب را در همین جا تقدیم نگاه ارزشمند شما مخاطبان همیشه همراه می‌کنیم. 🖋سیدمهدی موسوی؛ محقق و پژوهشگر 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
سلسله نشست های علمی ( صد و شصت و هفتمین نشست) 📒حکمرانی در قرآن ( جلسه 167) ◾️توسعه و موانع فرهنگی آن از منظر قران کریم 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر کریم خان محمدی 🔹هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم ⬅️دبیر علمی : دکتر سید سجاد آل غفور 📅زمان: شنبه 26 آذر ماه 1401 ساعت 12:45 الی 14 💠لینک ورود به جلسه 🌐 dte.bz/hokmconf 📒مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های علمی 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
✳️نشست علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی دفتر قم به مناسبت هفته پژوهش: 🔰انقلاب اسلامی و چالش‌های فرهنگی 🔺ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر رضا ابروش استادیار دانشگاه معارف اسلامی 🔺دبیرعلمی: حجت الاسلام دکتر محمد علی لیالی 🗓زمان: شنبه ۱۴۰۱/۰۹/۲۶ ⏰ساعت برگزاری: ۱۳ الی ۱۴ 🔷مکان: قم - خیابان جمهوری اسلامی - دانشگاه معارف اسلامی - سالن امام رضا(ع) 🌐لینک جلسه: https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔰«اغتشاشات» آیا دست‌پخت داروینیسم اجتماعی در ایران است؟ 🔸کاپیتالیسم یا همان سرمایه‌داری، ریشه در داروینیسم اجتماعی دارد. در این اندیشه، طبقه اشراف در همه چیز برای خود حق بیشتری قائل هستند؛ حتی در حق حرف زدن! اما این سهم بیشتر را از کجا باید به دست بیاورند؟ یک راه بیشتر وجود ندارد: از سهم دیگران. در مقابل، اندیشه دینی به نفع طبقه ضعیف است و با خوی اشرافی سر ناسازگاری دارد. 🔸طبقه اشراف در هر قشری اقلیت هستند چون حق دیگران را می‌خورند. بنابراین امکان ندارد که اکثریت یک قشر را تشکیل بدهند. این نقطه‌ضعف بزرگی است که از این نقطه‌ضعف می‌توان در راستای شکست دادن آن‌ها استفاده کرد. 🖋محمد بحرینی، نویسنده و پژوهشگر 🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
📝نویسندگان حوزوی درباره مسجد جامعه‌پرداز می‌نویسند 🔅نخستین اردوی تولید محتوای مدادالفضلاء ➕برنامه‌ها؛ 🔹بازدید تولیدمحور از نمایشگاه مسجد جامعه‌پرداز 🔹بازخوانی تجربه‌های نویسندگی رسانه‌ای حوزویان 🔹سیزدهمین محفل یادداشت‌خوانی ⏰سه‌شنبه 29 آذرماه، ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۷ 💠 مسجد مقدس جمکران-شبستان بقیع 🖌نام‌نویسی ویژه استادان یادداشت‌نویسی و اعضای کانون مدادالفضلاء: @Aftabehazer ▫️روابط عمومی نمایشگاه مسجد جامعه‌پرداز ▫️کانون فرهنگی-تبلیغی مدادالفضلاء @HOWZAVIAN 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فکرت
ظرفیت علوم انسانی در راستای تربیت نیروهای سکولار است 🔸نشست «الگوی علوم انسانی در هویت‌بخشی انسان» با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین حمید نگارش؛ رئیس پژوهشگاه امام صادق(ع) شنبه ۲۶ آذرماه در معاونت پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه برگزار شد. 🔸پرسش این است چرا علوم انسانی جایگاه خودش را ندارد؟ به ویژه نکته‌ای که بسیار مهم است این است که چرا در هویت‌بخشی تاثیر ندارد؟ اینکه بشر راه را درست تشخیص نمی‌د‌هد و انحرافات اخلاقی بشر را فراگرفته این است که علوم انسانی نتوانسته تاثیرگذار باشد و با اینکه علوم انسانی جایگاه هویت‌سازی دارد ولی این اتفاق علمیاتی نمی‌شود. بالا رفتن آمار طلاق، بالا رفتن ارتباطات نامشروع جنسی، آمار خودکشی، افزایش مشکلات روحی و اخلاقی، بالا رفتن آمار مهاجرت‌، اعتیاد، قانون‌ستیزی، تغییر سبک زندگی از علائمی است که می‌شود روی آنها دست بگذاریم و نشان می‌دهد علوم انسانی نتوانسته تاثیرگذار باشد و این مشکلات را حل کند. 🔗مطالعه متن کامل در سایت ایکنا 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💠 نشست علمی بررسی جرم محاربه 💢 با تأکید بر پرونده محسن شکاری 🎙 با حضور: حجت الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه ⏰ یکشنبه 27 آذر 1401، ساعت 12:15 ❇️ حضور مجازی از طریق: ➡️ vroom.ut.ac.ir/frabi9 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔸 کرسی علمی- ترویجی فلسفه فرهنگ در حکمت متعالیه ❇️ به مناسبت هفته پژوهش 🔻مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی اسلامی با همکاری معاونت پژوهشی وزارت علوم و برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ دوشنبه 28 آذرماه، ساعت 10 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/hekmat 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/h-pajohesh-41 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔰نخبگان علمی از موضع‌گیری احساسی تا مواضع سفارشی 🔸کشوری که کمترین میزان این جنایات را داراست به مردم آن و سایر کشورها توسط نخبگانش القا می‌شود بدترین کشور از جهت شیوع این جنایات معرفی می‌شود! البته این جنایات به میزان کم هم نباید وجود داشته باشد و باید ریشه کن شود؛ اما سخن از واقع‌بینی است که گاهی در اندیشه‌ آغشته به احساسات و دور از منطق برخی نخبگان گم می‌شود و تحلیل غلط را بر جامعه و مردم تزریق می‌کند و باور غلط و خودباختگی و عدم اعتماد به نفس را در جامعه نهادینه می‌کند. 🖋مهدی قیاسی کارگرمقدم، پژوهشگر و دانش‌آموخته سطح عالی حوزه 🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔰حقوق بشر برای کدام بشر؟ 🔸بنیادهای فلسفی دنیای مدرن با رویکرد شیءانگاری و مادی نسبت به انسان به ویژه نگاه ابزاری به زنان، صلاحیت جایگاه متعالی دفاع از حقوق بشر را ندارد؛ چنان که شهید مطهری نیز می‌نویسد: «در فلسفه غرب تا آنجا که ممکن بود، به حیثیت ذاتی انسان لطمه وارد شده و مقام انسان پایین آمده است؛ دنیای غربی از طرفی انسان را از لحاظ پیدایش و عللی که او را به وجود آورده است، از لحاظ هدف دستگاه آفرینش درباره او، از لحاظ ساختمان و تار و پود وجود و هستی‌اش، از لحاظ انگیزه و محرک اعمالش، از لحاظ وجدان و ضمیرش تا این اندازه او را پایین آورده که گفتیم؛ آن‌گاه اعلامیه بلندبالا درباره ارزش و مقام انسان و حیثیت و کرامت و شرافت ذاتی و حقوق مقدس و غیر قابل انتقالش صادر می‌کند». 🖋مجتبی عباسی، نویسنده و پژوهشگر 🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
"به بهانه مطالبه اخیر رهبر معظم انقلاب در عرصه فرهنگ" شناخت دقیق نقاط ضعف؛ پیش نیاز درمان به گزارش "فکرت"، یکی از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب در دیدار چندی پیش اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با ایشان، تأکید بر لزوم شناخت دقیق ضعف‌های فرهنگی بود. به نظر می‌رسد که ما تا زمانی اشرافیت خوبی نسبت به این قضیه پیدا نکنیم، نخواهیم توانست تحول مطلوب در عرصه فرهنگی را رقم بزنیم؛ تحولی که اگر محقق شود، بی‌گمان آثار و پیامدهای مبارک آن دامن گیر اقتصادمان نیز خواهد شد و ایضاً زمینه ساز تحولی ارزشمند در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و ... هم می‌شود. یکی از عمده‌ترین ضعف‎های فرهنگی کشور از نگاه سکاندار انقلاب، ضعف در ساختارهای فرهنگی است. به همین خاطر ایشان برای چندین بار در همین دیدار، خواستار اهتمام نهادها و دستگاه‌های فرهنگی نظام از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور شدند. این بازسازی و اصلاح البته به صرف شعار و برگزاری جلسات سخنرانی و همایش‌های متداول میسر نمی‌شود هر چند که پیش نیازش همین هم اندیشی‌ها و چاره جویی‌هاست اما بیش از هر چیز، محتاج دغدغه‌مندی، همت و اراده مضاعف و عزم جدی برای اجرای صحیح برنامه‌های تحولی است. بی شک یکی از نقاط ضعف عمده ما در عرصه فرهنگی، ناظر به عدم استفاده مطلوب و حداکثری از ظرفیت تشکل‌های مردمی در این وادی است، کما این که مقام معظم رهبری نیز از شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستند "با هدایت صحیح هزاران تشکل مردمی که در کارهای فرهنگی متنوع و گسترده‌ای فعالیت دارند، زمینه‌ساز شکل‌گیری حرکت عمومی در مقوله‌های مهمی همچون گسترش فرهنگ قناعت و عدم اسراف شود." بهره گیری از این توانمندی و به فعلیت درآوردن آن، مستلزم نقشه راهی به منظور هدایتگری صحیح است و گرنه بدون برنامه و نقشه راه نخواهیم توانست به اهداف مدنظر در ساحت فرهنگ نائل شویم. آن چه حائز اهمیت است این که بدانیم شناخت دقیق نقاط ضعف، پیش نیاز درمان و چاره جویی برای حل معضلات فرهنگی است و تأکید رهبر عزیزمان بر این مسأله ، مؤید اهمیت فوق العاده این بحث کلیدی است. 🖋سید محمدمهدی موسوی، از اعضای هیئت تحریریه فکرت 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔴نقدی بر کوتاه‌نوشت دکتر مصلح با عنوان «علوم انسانی اسلامی» و «آیت‌الله محمدتقی مصباح» 🖊احمدحسین شریفی جناب دکتر علی‌اصغر مصلح استاد دانشگاه علامه طباطبائی در کوتاه‌نوشتی ضمن اعتراض به نامگذاری روز رحلت یزدی (۱۲ دی ماه) به روز «علوم انسانی اسلامی»، نکاتی بیان کرده است که بررسی آنها نیازمند فرصتی فراخ است. در عین حال، ضمن دعوت از ایشان برای حضور در یک مناظره و گفتگوی علمی در این موضوع، در هر مکانی که صلاح می‌دانند، به اختصار چند نکته را متذکر می‌شوم: نکته اول: نوشته‌اند: «‌آیت‌الله مصباح درکی سطحی و مخدوش از فرهنگ و تمدن غرب داشت» پیشفرض این سخن آن است که شرط طرح ایده این است که درکی عمیق و درست از فرهنگ و تمدن غرب داشته باشیم! روشن است که این پیشفرض، بدیهی نیست!‌ بلکه نیاز به اثبات دارد و ایشان هیچ دلیلی برای اثبات آن بیان نکرده‌اند! همچنین هیچ توضیحی نداده‌اند که به چه دلیل و با استناد به چه شواهدی درک آیت‌الله مصباح را از آنچه که فرهنگ و تمدن غرب می‌نامند، سطحی و مخدوش می‌دانند! ای کاش به جای این سخنان نادقیق و ناسنجیدنی، مورد یا مواردی از سخنان ایشان را برای اثبات مدعای خود ذکر می‌کردند! نکته دوم: گفته‌اند نظرات آیت‌الله مصباح «درباره علوم انسانی در حدّ سفارش‌هایی اخلاقی یا نظراتی کلی و انتزاعی بود.» اولاً، خوب است جناب ایشان بدانند که ایده «علوم انسانی اسلامی» بحثی ناظر به «فلسفه علوم انسانی» است و نه «مسأله‌ای از مسائل علوم انسانی»! ثانیاً نمی‌دانم جناب ایشان چه فهمی از «علوم انسانی» دارند و چه میزان از آثار علامه مصباح را مطالعه کرده‌اند که چنین قضاوتی را درباره ایده‌های ایشان در علوم انسانی دارند. آیا اطلاعی از اندیشه‌های ابتکاری ایشان در انسان‌شناسی اسلامی، حقوق اسلامی، اخلاق اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی، مدیریت اسلامی و امثال آن دارند و با این حال همه آنها را «صرفاً سفارش‌هایی اخلاقی یا نظراتی کلی و انتزاعی» می‌دانند؟! فی المثل آیا نظریه تعلیم و تربیت اسلامی علامه مصباح را صرفاً سفارشی اخلاقی می‌دانند؟! نکته سوم: گفته‌اند علامه مصباح درک درستی از نظریه «ادراکات اعتباری علامه طباطبائی» نداشته‌ است! برای اینکه میزان درستی این سخن را بتوانیم بسنجیم کمترین انتظار از جناب دکتر مصلح این است که اولاً‌، «درک درست» از نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبائی را مشخص کنند! ثانیاً «معیار درستی درک خودشان» را بیان کنند؛ ثالثاً، معیار نادرستی درک‌های دیگران را تعیین کنند. رابعاً، درک علامه مصباح از این نظریه را تقریر کنند؛ خامساً، معیار درستی فهم خودشان از نظریه علامه مصباح را بیان کنند و در گام ششم مشخص کنند که درک علامه مصباح از نظریه علامه طباطبائی نادرست بوده است! نکته چهارم: گفته‌اند عنوان «علوم انسانی اسلامی» در حد یک «تمنا و درخواست» است و یا «ترکیبی متناقض»! چنین سخنی نشان می‌دهد که ایشان از ادبیات تولید شده درباره این ایده در چندین دهه اخیر، مطلع نبوده‌ و نیستند. تقاضا می‌کنم دست کم کتاب «رابطه علم و دین» علامه مصباح را، به عنوان یکی از پرشمار کتاب‌هایی که در این موضوع نگاشته شده است، مطالعه کنند و سپس درباره این قضاوت خود به داوری بنشینند! نکته پنجم: گفته‌اند آیت‌الله مصباح «تصور می‌کرد که با قدرت عریان و فرمایشی می‌توان علوم انسانی را دگرگون ساخت و به خدمت گرفت.» این هم نشان می‌دهد که متأسفانه جناب ایشان هیچ (یعنی هیچ) اطلاعی از اندیشه‌ها و اقدامات علامه مصباح درباره علوم انسانی اسلامی ندارند! این نسبت چه تناسبی با اقدامات و اندیشه‌های کسی دارد که نزدیک به پنج دهه از عمر خود را (از سال ۱۳۵۳ تا واپسین روزهای عمرشان) صرف تأسیس نهادهای علمی و آموزش و پژوهش و تربیت دانشجو و پژوهشگر در این موضوع کرده است؟! نکته ششم: نوشته‌اند «اگر ضرورتاً امر دائر بر تعیین روزی با عنوان روز «علوم انسانی اسلامی» باشد، حضرت آیت‌الله جوادی آملی احقّ عالمان معاصر برای چنین عنوانی است». این بنده مفتخر به تلمذ در محضر آیت‌الله جوادی آملی بوده‌ام؛ اما این سخن نشان می‌دهد متاسفانه ایشان اطلاعی از اندیشه‌های آیت‌الله جوادی هم ندارند. ای کاش یک بار، فقط یک بار، مهمترین کتاب ایشان در این موضوع یعنی «منزلت عقل در هندسه معرفت دینی» را مطالعه می‌کردند تا متوجه می‌شدند اساساً ایده و دغدغه اصلی ایشان در «علم دینی»، علوم طبیعی دینی است و نه علوم انسانی دینی! 🔻مجدداً آمادگی خود را برای گفتگو و مناظره‌ای علمی با جناب دکتر مصلح در موضوع ایده علوم انسانی اسلامی و بررسی دیدگاه‌های علامه مصباح یزدی اعلام می‌کنم. تعیین مکان و زمان این گفتگو را بر عهده جناب دکتر مصلح می‌گذارم. @ahmadhoseinsharifi 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
به زودی منتشر می‌شود: در مصاحبه‌ای با دکتر قیوم‌زاده، استاد تمام دانشگاه به مطالبی پیرامون محاربه و چیستی و حکم محاربه در قانون مجازات، بررسی آیه ۳۳ سوره مائده و شرایط تحقق جرم محاربه، تفاوت محاربه با بغی و افساد فی الارض و راه‌های اثبات جرم محاربه پرداختیم. 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net