eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 | ✅ آغاز قانون‌مداری و نظم اجتماعی 🖋مریم اسماعیلی پرزان، دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی ▪️انسان در جایگاه موجود اجتماعی، به این حقیقت اذعان دارد که برای نگاهداری خود و اجتماع پیرامونش، لازم است قواعدی بر روابط شخصی او حکومت کند تا از طریق آن، نظم اجتماعی تحقق پیدا کند. ▪️نداشتن تعاملات اجتماعی صحیح با دیگران، مقاومت در برابر هنجارهای اجتماعی، داشتن جامعه گرایی مشروط و استفاده ابزاری از انسان‌ها، بی‌تفاوتی نسبت به واقعیت‌ها و پدیده‌های اجتماعی، ویژگی‌ خانواده‌های جامعه‌گریز به شمار می‌رود. ▪️یکی از اولین و مهم‌ترین نهاد اجتماعی، نهاد خانواده است که بدون تردید، نقش بسیار مؤثری در قانون‌مداری، حمایت از قانون و هنجارهای اجتماعی افراد جامعه دارد. 🖇 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
کرسی ترویجی اسلام ومفهوم شرافت انسانی.mp3
50.41M
🔰کرسی ترویجی اسلام ومفهوم شرافت انسانی 🎙ارائه دهنده : پرفسور محمد لگنهاوزن 📒ناقد : دکتر سید صادق حقیقت 📅زمان : شنبه ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۱ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
در میزگرد روزنامه فرهیختگان مطرح و بررسی شد؛ ✅ آیا جامعه ایرانی در سال 1401 دیندارتر شده است؟ ▪️ جبار رحمانی با اشاره به این که برخلاف برخی تحلیل ها، داده‌های موجود نشان نمی‌دهد که در جامعه ایرانی دین امری خنثی باشد، ابراز می دارد: «یک سطح از تجلی دین را داریم که آدم‌های ما و گروه‌ها و اقشار مختلف آن را در زیست روزمره خود تجربه می‌کنند. مناسبت‌ها، باور‌ها و عقاید خود را دارند و برحسب آنها شروع به معنابخشی به زندگی می‌کنند. ▪️صبوریان نیز با اشاره به این که اگر روی تعریفی از دین به توافق نرسیم امکان سنجش دینداری نداریم، اظهار می دارد: به عقیده من به‌عنوان یک ناظر لااقل تا یکی دو سال دیگر نمی‌توان در این مورد حرفی زد. باید نتایج پیمایش‌ها بیرون بیاید و اینها را با قبلی‌ها مقایسه کنیم.» ▪️ رحمانی نیز در ادامه بحث خود می گوید: «اگر بخواهیم سراغ پیمایش‌های دینداری برویم، آنها نشان می‌دهند جامعه ایرانی دیندار است. طبق همان قواعد و گویه‌هایی که از دل شریعت آمده است ما به‌عنوان اصحاب علوم اجتماعی آنچه را در جامعه به‌عنوان دین خوانده می‌شود، دین می‌گیریم. اینکه اصحاب الهیات آن را قبول دارد یا ندارند، این مناقشه الهیاتی است و آن را کنار می‌گذاریم.» 🖇متن کامل گزارش در سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🔘 | ✅ ستمی به ‌نام «برابری جنسیتی» 🖋مخدره چمن‌خواه، کارشناس مدیریت خانواده ▪️فمینیسم برای جلوه کردن و پرچم دادن به جنبش خود به لباس‌های لیبرالیسم، مارکسیسم، سوسیالیسم، پسا مدرنیته و پسا ساختارگرایی در آمد تا ذیل این تفکرات اومانیستی(انسان محوری) دم از حقوق زنان و برابری دوجنس بزند. ▪️فمنیست‌ها قدرت را مفهومی انسان‌محور می‌دانند و برای آن اصالت ذاتی قائل هستند، اما بازخوانی اسلام از قدرت، معطوف به هدف الهی و توجه به وحی در شئون اجتماعی است. ▪️موضوع قدرت و توزیع عادلانۀ آن میان زن و مرد، از موضوعات مهم و مناقشه‌برانگیز در عصر حاضر به ‌حساب می‌آید و توجه بسیاری از نظریه‌پردازان را به‌سوی خود جلب کرده است. 🖇 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| تأثیر «پیام‌های فطری» در رسانه 🎙حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا ▪️در روایت آمده است که اگر شما معالم ما اهل بیت را بیان کنید مردم استقبال می‌کنند. پس یعنی باید مستقیماً روایات را بخوانیم و نیاز نیست اقدام دیگری کنیم؟ مردم براساس فطرتشان حرف ما را می‌پذیرند، چرا دنبال این باشیم که با روش‌های مختلف منظورمان را به مخاطب منتقل کنیم؟ ▪️روایت داریم که نکلم الناس علی قدر عقولهم؛ یعنی با مردم به اندازه‌ی فهمشان صحبت کنید. خود ائمه گاهی وقتی در حال بحث بودند و شخصی وارد می‌شد بحث را ادامه نمی‌دادند. اگر می‌شنویم که ائمه تقیه می‌کردند منظور صرفاً تقیه‌ی سیاسی و تقیه‌ی خوف نیست؛ بلکه بخشی از آنها تقیه‌ی معرفتی بوده است. در هر علم و رشته‌ای اگر مخاطب ظرفیت و توان پذیرش مطلب را نداشت نباید بحث را ادامه داد وگرنه نه تنها مطلب را درک و فهم نمی‌کند؛ بلکه باعث تخریب و کج‌فهمی آن مطلب خواهد شد. 📺 تماشای فایل با کیفیت در: 🖇آپـــارات | 🖇یـوتـیـوب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️ @Fekrat_Net
اندیشه سیدجواد طباطبایی در بوته نقد حوزویان؛ ✅ «ایرانشهر» ادبیات انقلاب اسلامی و شیعی را نفهیمد / طباطبایی متأثر از فلسفه هگلی بود ▪️حجت الاسلام آقاجانلو: همه می‌دانیم جدل و خطابه معمولاً مشتری دارد و عامل جاذبه است؛ اما به نظر بنده آقای طباطبایی با وزانت علمی که داشته به علت بی‌مبنایی و بی‌روشی، مباحثش در سطح متوسطی قرار می گیرد. ▪️دکتر رستمی کیا: به نظرم آقای طباطبایی حتی ساختارگرا هم به شمار نمی‌رود، چون نوع صورت‌بندی و مفصل بندی از دال مرکزی مباحث باعث شده که ساختار منضبطی هم از ایران و اسلام در آثارشان نبینیم و چه خوب است که حوزویان به این منظر به طور جدی توجه کرده و ورود یابند. ▪️حجت الاسلام اسدپور: ادبیات و نوع تفکر آقای طباطبایی متأثر از فلسفه هگلی است؛ از این رو نگاه او به اندیشه یک نگاه متجددانه و مدرن است و نمی تواند با اندیشه با رویکرد سنتی ارتباط مناسبی برقرار کند. مرحوم آقای طباطبایی از کسانی است که یکی از انتقاداتش به روشنفکران این بود که شما برج عاج نشین هستید، اما به نظر می رسد که تحلیل‌های اخیر خود ایشان نشان داد که او نیز روی همان برج عاجی قرار دارد که روشنفکران با همان فاصله از جامعه نشسته اند و به همین خاطر نتوانست با ادبیات انقلاب اسلامی و فرهنگ شیعی ایرانی ارتباط لازم را برقرار کند و با این مباحث بیگانه است. 🖇 مطالعه گزارش در سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
مدرسه انقلاب اسلامی 07 انقلاب اسلامی و اسلام گرایان معاصر در جهان عرب.mp3
40.08M
🔰 انقلاب اسلامی و اسلام گرایان معاصر در جهان عرب 🎙ارائه دهنده : دکتر مختار شیخ حسینی ◾️هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 📒ناقد : دکتر رسول نوروزی فیروز ◾️هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 📅زمان: چهار شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۹ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️ @Fekrat_Net
47.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ اسلام پژوهی غربی! 🔶مطالعه و پژوهش درباره اسلام، قدمتی طولانی دارد و اسلام، از دیرباز مورد توجه بسیاری از خاورشناسان و اسلام شناسان بوده است. 🔷امروزه نیز اسلام شناسی از چنان اهمیتی برخوردار است که نمی‌توان آن را در مرزهای جغرافیایی، زبانی و عقیدتی محصور کرد و محققان را از پژوهش درباره متون مقدس آن و عقاید و اعمال مسلمانان بازداشت. ▪️اما به واقع، غرب چگونه اسلام را مطالعه کرده و درباره آن چه می گوید؟ 🖇 @canoon_org 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🔻چهارشنبه‌سوری به روایت استاد مطهری: اصرار بر تداوم خرافۀ مشرکانه و احمقانه ۱. متأسّفانه پاره‏ای «خرافات»، هم اکنون در میان برخی ایرانیان وجود دارد؛ از جمله پریدن از روی آتش در چهارشنبۀ آخر سال که از بقایای ماقبل اسلام است. و این وظیفۀ اسلامی است که با مقیاس‌های اصولی اسلام، عقاید پاک و خالص اسلامی را از کدورت «اندیشه‌های جاهلی»، همیشه دور نگاه داریم.(مرتضی مطهری، خدمات متقابل اسلام و ایران، ص۱۱۰). ۲. همین ایرانی‌های خودمان برای این‌که «سنّت‌های ایرانی» و به قول خودشان «فرهنگ ایرانی» را بخواهند زنده کنند، کوشش می‌کنند کارهایی را که از اوّل، «خرافۀ محض» بوده است زنده کنند؛ چون فکر می‌کنند که «ملّیّت ایرانی» را بدون اینها نمی‌توان نگه داشت. در مورد آتش شب «چهارشنبۀ آخر سال» - که نمونه‌ای از «آتش‌پرستی‏ها»ی قدیم است که نه‌تنها چیز خوبی نیست بلکه خیلی چیز بدی هم هست - می‌گویند فقط برای این‌که به قول اینها فرهنگ را (این فرهنگ، معنایش علم و فلسفه نیست بلکه به معنی سنّت است) باید زنده نگه داشت. ولی همین آقایان وقتی که پای تاریخ به میان می‌آید می‌گویند حالا چه فرق دارد که ما مبدأ تاریخ را مبدأ مسیحی بگیریم یا مبدأ اسلامی؟(مرتضی مطهری، آشنایی با قرآن، ج۷، ص۸۵). ۳. واقعاً عجیب است: چهارشنبۀ آخر سال شمسی که می‌شود حتّی در محیط‌های عالیِ فرهنگی ما آتش روشن می‌کنند، از روی آتش می‏‌پرند، می‌گویند: «سرخی تو از من، زردی من از تو». من نمی‌دانم ما چقدر می‌خواهیم اصرار روی «حماقت‌های خودمان» داشته باشیم؟!(مرتضی مطهری، پانزده گفتار، ص۱۵۱). ۴. آتش روشن‌کردن، شعار «آتش‌‏پرستان» است. از روی آتش پریدن در چهارشنبۀ آخر سال در اسلام، «بوی کفر» می‌دهد. «سرخی تو از من، زردی من از تو» در اسلام، «شرک» و «کفر» است. اینها شعار گبرها و آتش‏‌پرست‌هاست. اسلام برای مبارزه‌کردن با اینها آمده. اسلام، دین‏ لا اله الّا الله است.(مرتضی مطهری، پانزده گفتار، ص۱۹۲). ۵. قرآن فقط «عقل‌گرایی» را تأیید می‌کند؛ می‌گوید هر سنّت قدیمی را پیروی‌کردن به دلیل این که «گذشتگان» ما چنین می‌کرده‌اند، «نیاکان» ما این‌چنین بوده‌اند و ما باید راه نیاکان خودمان را برویم، این محکوم است، چرا؟ می‌گوید ممکن است نیاکان‌تان اشتباه کرده باشند، ممکن است نیاکان‌تان «عقل» و «شعور» نداشته باشند. این‌که دلیل نمی‌شود؛ نیاکان ما در گذشته چنین می‌کرده‌اند ما هم چنین می‌کنیم! چهارشنبۀ آخر سال شمسی می‌شود؛ بسیاری از خانواده‌ها ـ که باید بگوییم خانواده‌های نادان ـ آتشی و هیزمی روشن می‌کنند، بعد آدم‌های سُر و مُر و گنده با یک هیکل‌های چنین‌وچنان از روی آتش می‌پرند و می‌گویند: ای آتش! «زردی من از تو، سرخی تو از من»! این چقدر «حماقت» است! خب چرا چنین می‌کنید؟ این یک سنّتی است مال ما مردم، از قدیم پدران ما چنین می‌کردند. قرآن می‌گوید: أوَ لَوْ کانَ آباؤُهُمْ لایعْقِلونَ شَیئآ (بقره: ۱۷۰). اگر هم پدران گذشته‌تان چنین کاری می‌کردند، شما وقتی می‌بینید یک «کار احمقانه» است و دلیل «نادانی» پدران شماست روی آن را بپوشانید؛ چرا این «سند حماقت» را سال به سال تجدید می‌کنید؟! این فقط یک «سند حماقت» است که کوشش می‌کنید آن را همیشه زنده نگه دارید و در واقع بگویید: ماییم که چنین «پدر و مادرهای احمقی» داشته‌ایم.(مرتضی مطهری، خدا در زندگی انسان، ص۹۱-۹۲). https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🔍 | حجت الاسلام علی مصباح یزدی در گفتگو با مهر: ✅ عدم بحث تفصیلی غرب در فلسفه علوم انسانی، آنها را دچار مغالطات کرد ▪️ما فلسفه‌های مضاف را مقدمه اسلامی سازی علوم انسانی می‌دانیم نه خود اسلامی سازی. اگر کسی ادعا بکند که صرفاً فلسفه‌های مضاف کافی هستند و اگر کسی فلسفه‌های مضاف را حل کرد اسلامی سازی علوم انسانی انجام شده و تمام شده این اشکال وارد بود که نه چنین چیزی نیست و مثلاً بخش نقلی آن هنوز مانده که بخش عمده کار هست، درحالی‌که ما چنین ادعایی نداریم ما حتی خود حل مسائل فلسفه‌های مضاف را هم بخشی از اسلامی‌سازی نمی‌دانیم، این را مقدمه اسلامی‌سازی می‌دانیم آن هم مقدمه لازم نه مقدمه کافی. ▪️بنابراین ما به فلسفه‌های مضاف به عنوان یک کار مقدماتی که چاره از آن نیست در کنار بقیه مقدماتی که لازم هست برای اینکه بعد از آن اسلامی سازی را انجام بدهیم نگاه می‌کنیم. فلسفه‌های مضاف مقدمه علوم انسانی اسلامی هستند نه کل تحول در علوم انسانی و نه بخشی از علوم انسانی اسلامی لذا اکتفاء به روش عقلی در فلسفه‌های مضاف مستلزم محرومیت از پرداختن به نقل در خود علوم انسانی نخواهد بود. 🖇مطالعه کامل گفت‌وگو در سایت مهر 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
فکرت
دومین محفل گفت‌و‌گومحور فکرت با عنوان: ✅ پرسش و پاسخ 💠 مهمان ویژه: حجت‌الاسلام استاد حمید پارسان
عناوین مهم سخنان استاد پارسانیا در محفل دوم فکرت 1️⃣ اگر می‌شنویم که ائمه طاهرین(ع) تقیه می‌کردند، منظور صرفاً تقیه‌ی سیاسی و تقیه‌ی خوف نیست؛ بلکه بخشی از آنها تقیه‌ی معرفتی بوده است. 2️⃣ خود انقلاب اسلامی برای رفع یک انسداد ایجاد شد و الا اگر مسیر باز بود نیازی به انقلاب نبود؛ بلکه انقلاب آمد که چیزی را بشکند. انقلاب ساختاری سیاسی را در هم ریخت. 3️⃣انقلاب اسلامی این نبود که عده‌ای قدرت نظامی داشته باشند؛ بلکه عده‌ای قدرت معرفتی و فرهنگی داشتند و این، یک قدرت سیاسی تولید کرد. 4️⃣ وقتی این علوم (تجربی) وارد می‌شد پا‌به‌پای آن روح و جان فلسفی و معرفتی آنها هم وارد می‌شد. وقتی‌که علوم مدرن، سلطان حوزه‌های کاربردی و روزمره‌ی ما بودند؛ مانند پزشکی. چاره‌ای جز پذیرش نبود. 5️⃣ ما باید به نحوی این نظام را شناسایی می‌کردیم و یک تعامل جدی گفت‌وگو بین معرفت فرهنگی و تاریخی خودمان با معرفت وارداتی انجام می‌دادیم. 6️⃣ ما تعامل پیچیده‌ای برای فهم عاملیت مدرن نیاز داشتیم. 7️⃣ما چهل سال است که با انسدادها مواجه هستیم. اصلاً انقلاب آمد تا انسدادها را بردارد و الا اصلاً حرکت انقلابی لازم نبود. دائماً این رفع انسداد در صورت‎های مختلفی وجود دارد 8️⃣ شورای انقلاب فرهنگی یک مجموعه‌ی سیاست‌گذارانه است. اگر هم عملیاتی انجام می‌دهد نوعی عملیات قراردادی از سنخ سیاست‌گذاری است؛ یعنی مستقیماً و اولاً و بالذات در خط هیچ‌کدام از این قوای سه‌گانه نیست؛ 9️⃣ سند مربوط به نظام علمی کشور که نقشه‌ی علمی ایران را نشان می‌دهد، شکل گرفته و ستاد مربوط به آن به‌وجود آمده است؛ اما در ذیل این سند ابتدا که کار شد، علوم انسانی هم قرار گرفت. 🔟 چالش در حوزه‌ی علوم انسانی چیزی نیست که بتواند(در کشور) به سرعت به سوی اجماع برود. 0️⃣1️⃣من در دانشکده‌ی فنی درسی داشتم. به دانشجویان دانشکده‌ی فنی گفتم نشست آقای نقیب العطّاس کلاس ما است. همه با هم در سخنرانی ایشان شرکت کردیم. 1️⃣1️⃣نقیب العطّاس در تحلیل اینکه چطور مالیایی‌ها مسلمان شدند گفت: مسلمانان توانستند از طریق ارتباطات تجاری، تعدادی از مفاهیم پایه‌ی فرهنگی را به فرهنگ مالیایی منتقل و مستقر کردند و همین موضوع کافی بود برای اینکه فرهنگ اسلامی در جامعه‌ی مالیایی گسترش پیدا کند. 📥 متن کامل گزارش در سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
✅ مشکل غرب در دوران مدرن و پسا مدرن این است که عقل قدسی را کنار گذاشت و صرفا بسنده به عقل ابزاری و عرفی نمود. 🖇 ویراستی فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️ @Fekrat_Net
🔘 | ✅ بی‌تفاوتی در تولید گفتمان فرهنگی پذیرفته نیست 🖋دکتر ابوالفضل گائینی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ▪️یک مسئول و مدیر در جامعه اسلامی نمی‌تواند و حق ندارد که نسبت به نیاز فرهنگی جامعه که همه روزه با زندگی عادی مردم به شکل مستقیم و یا غیرمستقیم ارتباط پیدا می‌کند، بی تفاوت یا کم‌تفاوت باشد. ▪️تولید گفتمان در گرو همفکری و هم افزایی نخبگان حوزه و دانشگاه و کنشگران و فعالان فکری و فرهنگی است. ▪️مبتنی بر آموزه‌های دینی و اقتضائات ملی به شناسایی و به کار بستن راهکارهایی برای علاج معضلات فرهنگی جدیت نشان دهیم. 🖇 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
📝 از تحول هدفمند علوم انسانی تا رمز موفقیت مجری فقید «سوره» ▪️در هفته‌ی اخیر «رسانه‌ی فکرت» فعالیت‌های اندیشه‌ای خبرگزاری‌هایِ مهر، فارس، ایسنا، ایرنا، رسا و ایکنا رصد و بررسی کرده است. ▪️واپسین شماره از سلسله مطالب «چرخی در خبرگزاری‌ها» در سال ۱۴۰۱ تقدیم نگاه ارزشمند شما مخاطبان محترم فکرت می‌شود. 🔗 مطالعه گزارش در سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
هدایت شده از دیده‌بان اندیشه
💠 «رایحه‌ی ریحانه؛ جریا‌ن‌شناسی تطور مسائل مربوط به زنان» ♦️جدیدترین شماره نشریه دیده بان اندیشه 🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت شماره چهل و ششم، دی‌ماه ۱۴۰۱ ✴️ سرخط‌های این شماره: 🔻گزارشی از مسائل معاصر و جدید زنان؛ 🔻بررسی تاریخچه مسائل سنتی زنان؛ 🔻تبیین علل برساخت مسائل جدید برای زنان؛ 🔻تفسیر ساحت‌های مختلف بحث از مسائل مربوط به زنان. ✳️ به ضمیمه یادبود سردار شهید، حاج احمد کاظمی لینک دانلود نسخه رایگان ماهنامه 💢http://fekrat.net/?p=14175 🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از دیده‌بان اندیشه
DIDEBAN_ANDISHE_46.PC.pdf
16.97M
✳️ دیده‌بان 46؛ نسخه کامپیوتری ✴️ با موضوع «رایحه‌ی ریحانه؛ جریا‌ن‌شناسی تطور مسائل مربوط به زنان» 🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از دیده‌بان اندیشه
DIDEBAN_ANDISHE_46.MOBIL.pdf
17.12M
✳️ دیده‌بان 46؛ نسخه موبایلی ✴️ با موضوع «رایحه‌ی ریحانه؛ جریا‌ن‌شناسی تطور مسائل مربوط به زنان» 🆔 @didebane_andisheh
🔘 | ✅ اهمیت علوم انسانی برای مسئولان باید روشن شود/ چرا از بازگشت غرب به علوم انسانی درس نمی‌گیریم؟ 🎙دکتر مهدی گلشنی؛ استاد دانشگاه شریف ▪️علوم انسانی در کشور ما فراموش شده است و متأسفانه مسئولان به این موضوع بی توجه بوده و هستند و از سوی دیگر خانواده‌ها نیز به جو جامعه نگاه می‌کنند. ▪️چرا ما هر ادای زشتی که در غرب و آمریکا وجود دارد را تکرار می‌کنیم؛ اما به موارد مثبتی که در آنجا وجود دارد بی‌توجهیم که از آن جمله احیای علوم انسانی در آمریکا و غرب است. ▪️در درجه اول باید برای مسئولان کشور ما این مهم جا بیفتد که علوم انسانی دارای چه اهمیتی است و از سوی دیگر مشکل سیاست‌زدگی و غرب‌زدگی را باید حل کنیم. 🖇 مطالعه گفت‌وگو در سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| «۲۰۱۲» پُر از نمادهای ضدّ دینی ▪️حركت به سوی درك آخرالزمان و تلاش برای رهایی از مصائب پایان دنیا، موضوعی است كه مدت‌ها مورد توجه سینماگران غربی بوده است. سال‌هاست سینمای هالیوود تلاش می‌کند تا انسان را پس از مرگ، دوباره زنده کند و به زندگی پس از مرگ حیاتی دوباره دهد. ▪️واضح است که درون‌مایه اصلی فیلم، برگرفته از قصه حضرت نوح می‌باشد؛ با این تفاوت که کشتی نوح را مؤمنان و صالحان تشکیل می‌دادند؛ اما بیشتر نجات‌یافتگان کشتی ۲۰۱۲، ثروتمندان، قدرتمندان و عده‌ای دیگرند که با خوش‌شانسی و براساس معیارهای تنازع بقایی، خود را به کشتی رسانده‌اند. ▪️۲۰۱۲، پُر از نمادهای ضدّ دینی است؛ برای مثال در صحنه‌ای از فیلم، وقتی پیروان ادیان مختلف از جمله اسلام، یهود و مسیح را می‌بینیم که پس از آگاهی از خبر نابودی، در حال دعا و توبه برای بخشایش گناهانشان هستند، مشاور رئیس جمهور آمریکا آنها را «احمق» می‌نامد. در نهایت نیز همه آنها نابود شده و از بین می‌روند؛ مجسمه معروف مسیح در برزیل فرو می‌ریزد و کلیسای بزرگ واتیکان در اثر شکافی که به وسیله سیل ایجاد می‌شود، تخریب می‌گردد. 📺 تماشای فایل با کیفیت در: 🖇آپـــارات | 🖇یـوتـیـوب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️ @Fekrat_Net
🔘 | نقش‌های کاذب زنان در کارخانه جریان سرمایه‌داری ساخته می‌شود 🎙حجت الاسلام محسن قنبریان ▪️الان برای زنان نقش‌هایی داریم که ده سال پیش نداشتیم. این نقش‌ها به‌واسطه‌ی رسانه ایجاد شده‌اند. مثلاً خیلی از بلاگرها زن هستند. یکی از این جریان‌های حامی، جریان سرمایه‌داری است که زن را کالا می‌بیند. ▪️ما حضور اجتماعی زن از نگاه غرب‌زده را پذیرفتیم؛ اما نقش‌های آنها را نمی‌پذیریم. در حال حاضر نقش‌ها به سوی ابتذال و تبرج در حال جابجایی است. ▪️ستیز ما با جریان مدرن این است که نه تنها تساوی حقوق زن و مرد را می‌پذیرد؛ بلکه دنبال درست‌کردن تشابه نقش در دو جلوه‌ی سرمایه‌داری و فمنیستی است. ▪️انقلاب اسلامی با تحجر ستیز داشت تا بتواند حضور اجتماعی زن را تأمین کند؛ اما جریان «فمنیست» دنبال این است که زن، نمای مردانه پیدا کند. 🖇 مطالعه گفت‌وگو در سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
نجفی.mp3
16.78M
| جریان‌شناسی تاریخ و اندیشه معاصر ارائه دهنده: 👤 دکتر موسی نجفی؛پژوهشگر حوزه تاریخ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️ @Fekrat_Net
🔍 | مهدی جمشیدی: ✅ برآمدن منطق «تبیین» از چارچوب جنگ شناختی ▪️جنگ شناختی، می‌خواهد ذهن‌ها را وارد بازی طراحی‌شده خویش کند و جامعه را در برابر حاکمیت بنشاند و به نفع خویش، بسیج کند اما اگر جامعه، اسیر کج‌روایت‌های رسانه‌ای نشود و بتواند در مواجهه با هر مسأله و مشکلی، هم به فهم مستقل دست یابد و هم روایت‌ها را از کج‌روایت‌ها بازشناسد، دیگر دچار اصطکاک و گرداب نخواهد شد. ▪️در مقابل، جامعه سطحی و زودباور که روایت اول به‌راحتی در ذهنش جاسازی می‌شود، همواره از بیرون خویش، صورت‌بندی و جهت‌دهی می‌شود و زمام و عنانش در دست دیگری است. هر اندازه که فکر و اندیشه‌ورزی در جامعه کمیاب‌تر شود، ضربه‌پذیری جامعه نیز بیشتر خواهد شد و تهاجم‌های روایتی، تکانه‌ها و تنش‌های بزرگ‌تری را می‌آفرینند. ▪️ازاین‌رو، هم باید تبیین و روشنگری کرد و گره‌های ذهنی را گشود و با روایت‌ها، کج‌‎روایت‌ها را در ذهن‌ها کنار زد و هم باید جامعه را به سوی تفکر سوق داد و از سطحی‌نگری و ناپختگی در فهم و دنباله‌روی ذهنی دوری کرد. 🖇مطالعه یادداشت در روزنامه جام جم 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🔘 | تضعیف مناسک دینی ضربه معرفتی به اصل دین است حجت‌الاسلام دکتر سید سجاد ایزدهی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ▪️ممکن است جامعه‌ای به مناسک مشغول شود؛ اما به کنه و عمق مناسک نرسد؛ اما به این معنا هم نیست که اگر ما به عمق مناسک نرسیدیم باید دست از مناسک برداریم. ▪️کسانی که دین کلامی را در مقابل دین اخلاقی قرار می‌دهند، مبانی را ارائه می‌کنند و از شریعت و اخلاق دم نمی‌زنند، دین را نشناختند. ▪️مناسک؛ بستر، مجرا و محل ورود به معرفت است؛ اما مناسک تمام کار نیست. این‌که ادیان بر مناسک تأکید دارند، به‌این خاطر است که انسان‌ها از مناسک شروع می‌کنند و کم کم به باطن آن می‌رسند. 🖇 مطالعه گفت‌وگو در سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net
🔘 | تعطیلی زودهنگام «اندیشه» به چه قیمتی؟! 🖊مجتبی عباسی، فعال رسانه ▪️چند روزی می‌شود که سرویس اندیشه‌ای برخی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های اندیشه‌ای کشور به استقبال نوروز رفته‌اند و عید نیامده، دست از انتشار محتوای تبیینی شسته‌اند؛ حال جای این پرسش است که چرا نبض مطالب اندیشه‌ای در کشور در ایام نوروز به خوبی کار نمی‌کند و توانی برای تپیدن ندارد؟ ▪️از آنجایی که جنس رسانه و فرهنگ به جریان سیال و بارش محتوای مداوم وابسته است که خاموشی را نشاید؛ افزون بر آن نیازمند فهم ضرورت درک موقعیت تاریخی ایران در میدان هجوم شبانه‌روزی رسانه‌های معاند هستیم. ▪️تعطیل‌کردن اندیشه‌ورزی و خاموشی رسانه‌ای در زمانی که رقبای جبهه مقاومت، دقیقا در این زمینه سرمایه‌گذاری فراوان کرده‌، نوعی خالی‌کردن سنگر جهاد تبیین و مصداق تجربه تاريخی رهاکردن تنگه احد است. 🖇 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️@Fekrat_Net