eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فکرت
☑️ امین صیدی از شاگردان استاد حشمت‌پور به تفصیل با ایشان سخن گفته و در مورد ابهامات آن مصاحبه، پرسش‌
☑️ شخصی دیگری نسبت به این مصاحبه می‌گوید: معمولا بزرگان حکمت وفلسفه وعلوم مختلف در برخی از مواقف زندگی خود دچار چنین استبصار درونی میشوند. ▪️مثلا شیخ بهایی در اواخر عمر اشعاری در مذمت عمده علوم سرود....یا حضرت امام خمینی(ره) در نامه‌ای که به عروسشان نوشتند در مذمت علوم معقول وماندن در اصطلاحات علمی مطالبی مرقوم کردند. ▪️به عقید حقیر این نوع سخنان بیشتر یک تحول درونی است ونه نفی رسمی علوم ومعارف بشری وگرنه خود امام خمینی(ره) دوسال بعداز نامه فوق در نامه‌ای که به گورباچف نوشتند برای خداشناسی و شناخت معارف الهی او رابه خواندن فلسفه سهروردی و عرفان ابن عربی ترغیب کردند. ▪️الغرض آنکه این نوع سخنان یک موضع گیری رسمی برعلیه فلسفه وعلوم‌ معقول نیست بیشتر یک حال درونی است شما در همین مصاحبه ببینید استاد حشمت پور از سختی خواندن متون بوعلی میگوید واین که با مشقت زیاد این کتب را خوانده اما دست آخر با بی توجهی طلاب وحوزه نسبت به علوم عقلی وفلسفه سینوی مواجه شده است... ایشان گله مند است ازاینکه در جلسه درسشان برخی خواب هستند...یابعد از کرونا جمعیت طلبه ها کمتر شده....وبه معقول اهمیتی نمیدهند...وخوب حالا سفری به مشهد داشتند ودرآنجا هم دچار بیماری وبی حالی شدند...و از لحاظ روحیه شخصی هم گرایش به علوم قرآنی وروایی ومنقول دارند...همه این موارد وباید در نظر گرفت وآنگاه درباره ایشان ومصاحبه فوق اظهار نظر کرد. ▪️به اعتقاد من سخنان ایشان به معنای نفی فلسفه و علوم عقلی نیست....بیشتر یک گله مندی و یک حال درونی وشخصی است نه یک موضع گیری رسمی...به همین خاطر از نشر این مصاحبه ناراحت شدند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
☑️ شخص دیگری نیز که با عنوان "مَلَکی در میان ما" یادداشتی را نگارش کرده است می‌گوید: ▪️این روزها بعد از انتشار مصاحبه استاد حشمت پور بعضی از آقایان -که شاید خود روزی شاگرد حضوری یا نواری ایشان بوده‌اند- سماوات و ارضین به هم دوختند و «پی مصلحت مجلس آراستند* نشستند و گفتند و برخاستند». گویی فراموش کرده‌‌ایم کتبی که سالهای سال در حوزه و دانشگاه مهجور بود -و تنها زمان خرید و فروش مورد تورق اهل علم قرار می‌گرفت- به وسیله‌‌ی ایشان جانی تازه یافت و صوت‌‌ درس‌‌های ایشان سال‌‌هاست در بین خرد و کلان دست به دست می‌شود، و همه معترف که «کلامش همه جان‌‌پرور و دلکش باشد». ▪️از یاد برده‌‌ایم صوت بیش از سیزده هزار ساعت درس در علوم مختلف از ایشان، که در فضای مجازی بی هیچ توقع و چشم داشت در اختیار همه قرار گرفته و هر خدمتی که کرد بی مزد بود و منت. ▪️غافلیم از استادی که آهسته می‌آید و می‌رود، از شهرت گریزان و با همه مهربان است، هیچ حریمی برای خود قائل نیست، مانند مردم معمولی جامعه زندگی می‌کند و حرکات و سکناتش در زمانه‌‌ای که «منسوخ شد مروت و معدوم شد وفا» تداعی کنندۀ حکایات عالمان گذشته است که البته در این روزگار به فسانه می‌ماند. ▪️ای کاش قدرش را بدانیم و بیشتر از او تجلیل کنیم. گفت استاد مبر درس از یاد یاد باد آنچه به من گفت استاد هر چه می دانست آموخت مرا غیر یک اصل که ناگفته نهاد قدر استاد نکو دانستن حیف! اُستاد به من یاد نداد ... 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
| ☑️ چالش جدی آقای سیاست‌مدار! 🔸به بهانه درگذشت هنری کیسینجر ✏️امیرعلی کمیل ▪️هنری کیسینجر وزیر خارجه پیشین آمریکا و نظریه‌پرداز نظم جهانی در ۱۰۰ سالگی درگذشت. هنری کیسینجر از جمله نظریه‌پردازان و تحلیلگران غربی است که در خصوص انقلاب و هویت آن چالش‌های جدی داشت. انقلاب اسلامی به عنوان مهم‌ترین رویدادهای قرن بیستم میلادی و پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران در سال 57 و به شکست هژمونی آمریکا و رژیم‌صهیونیستی و بسیار اتفاق دیگر در معادلات جهانی، باعث دشمنی این نظریه پرداز آمریکایی - آلمانی با انقلاب شده بود. ▪️کیسینجر سال‌ها قبل، بعد از پیروزی انقلاب، شخصیت امام خمینی(ره) و چالشی که با انقلاب اسلامی برای غرب ایجاد کرده بود را این‌گونه توصیف می‌کند: «آیت‌الله خمینی، غرب را با بحران جدی برنامه‌ریزی مواجه کرد، تصمیمات او آنچنان رعدآسا بود که مجال هر نوع تفکر و برنامه‌ریزی را از سیاستمداران و نظریه‌پردازان سیاسی می‌گرفت. هیچ‌کس نمی‌توانست تصمیمات او را از پیش حدس بزند، او با معیارهای دیگری، غیر از معیارهای شناخته‌شده در دنیا، سخن می‌گفت و عمل می‌کرد. گویی از جایی دیگر الهام می‌گرفت، دشمنی آیت‌الله خمینی(ره) با غرب، برگرفته از تعالیم الهی او بود. او در دشمنی خود نیز خلوص‌نیت داشت.» ▪️کیسینجر در کتاب «نظم جهانی» که مهمترین نظرات جهانی شدن در این کتاب آمده، به مسائل مرتبط با انقلاب اسلامی ایران و تقابل جمهوری اسلامی و ایالات‌متحده می‌پردازد. او به‌عنوان کسی که هم در عرصه سیاست عملی در جایگاه وزیرخارجه آمریکا بوده و هم به‌عنوان یک استراتژیست و چهره نظری در عرصه سیاست شناخته می‌شود، ماهیت چالش ایران و آمریکا را فراتر از اختلافات سیاسی می‌داند و معتقد است این اختلاف ریشه در نگاه متفاوت طرفین در نظم جهانی و تمدن‌سازی دارد. ▪️از نظر کیسینجر آمریکا به‌عنوان نماینده تمدن غرب درصدد حفظ نظم فعلی است و جمهوری اسلامی ایران در پی ایجاد تمدنی جدید با محوریت اسلام است که از بنیان در تعارض با نظم فعلی جهان و رهبری آمریکاست. کیسینجر در کتاب «نظم جهانی» خود معتقد است که جمهوری اسلامی به دلیل ماهیت اسلامی‌اش به‌دنبال تغییر نظم کنونی جامعه جهانی است، زیرا هدف نهایی اسلام در بر‌گیری تمام جهان است. در همین رابطه وی سخنان امام‌خمینی(ره) نیز پیرامون بیداری اسلامی و به بن‌بست رسیدن کمونیسم و لیبرالیسم را پروژه‌ای جایگزین در تقابل با نظم جامعه جهانی می‌داند. ▪️این تقابل جهانی میان ایران و آمریکا آنقدر جدی است که از نظر کیسینجر حتی اگر روزی جمهوری اسلامی ایران نیز بخواهد از طریق مذاکره و توافق با غرب برای حل برخی اختلافات اقدام کند، آمریکا چنین نگاهی ندارد و تصور آمریکایی‌ها این است که آنچه از سوی سران جمهوری اسلامی مدنظر است، نزاع با غرب برای شکل دادن و رهبری نظم جهانی است. در همین رابطه کیسینجر در صفحه 179 کتاب نظم جهانی می‌نویسد: «با توجه به تعریف مفهوم سیاست برای آیت‌الله‌ها، نزاع با غرب بر سر اعطای امتیازات خاص یا مذاکره درخصوص شیوه‌ها و شرایط نیست بلکه رقابتی بر سر ماهیت نظم جهانی است.» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔘برنامه تلویزیونی #رینگ ✅ «فلسطین و تاریخچه خشونت یهود» با حضور: 👤دکتر محمدتقی تقی‌پور 👤دکتر محمد
35.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 ا ☑️ حمایت برای نابودی ◾️غرب، اسرائیل را برای نابودی یهودیت و بنی‌اسرائیل ایجاد کرد! 🎙 دکتر محمد علی رامین ◾️اروپاییان یهودیان را به اینجا فرستادند، و همه‌جانبه دارند از آنها حمایت می‌کنند ولی نه حمایت برای بقا، بلکه حمایت برای نابودی. ◾️غربی‌ها می‌گویند اگر ما بتوانیم نفرت تاریخی که ما علیه یهودیان داریم را جهانی کنیم، آنوقت آن روز موعودی که می‌خواهیم آنها را ریشه‌کن کنیم دیگر پناهگاه نخواهند داشت. 🔻شما مخاطبین گرامی می‌توانید فایل کامل این گفت‌وگو را در آپارات و یوتیوب فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
🔘 ا ☑️ زیر پوست «بروکراسی» چه می‌گذرد؟ شهریار زرشناس ▪️منطق حاکم بر بروکراسی، صورت خشکی از عقلانیت مدرن است که حول محور سود و زیان صرفا کمی، تلاش میکند تا فردیت متعالی و هویت انسانی افراد را درهم شکسته و مسخ نماید و از آنها آجرهایی همسان و همشکل و بی هویت جهت بالا بردن ساختمان غول پیکر بروکراسی مدرن بسازد. 🖇 ویراستی فکرت را دنبال کنید 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه |مدرسه فکرت | رادیوفکرت
| ☑️ چالش جدی آقای سیاست‌مدار! 🔸به بهانه درگذشت هنری کیسینجر ▪️هنری کیسینجر وزیر خارجه پیشین آمریکا و نظریه‌پرداز نظم جهانی در ۱۰۰ سالگی درگذشت. هنری کیسینجر از جمله نظریه‌پردازان و تحلیلگران غربی است که در خصوص انقلاب و هویت آن چالش‌های جدی داشت. انقلاب اسلامی به عنوان مهم‌ترین رویدادهای قرن بیستم میلادی و به شکست‌کشاندن هژمونی آمریکا و رژیم‌صهیونیستی و دگرگونی‌های دیگر در معادلات جهانی، باعث دشمنی این نظریه‌پرداز آمریکایی - آلمانی با انقلاب اسلامی شده بود. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 برنامه تلویزیونی ☑️ استاندارد‌های دوگانه حقوق بشری در مسأله فلسطین با حضور: 👤دکتر غلامرضا منتظمی، دبیر کنفرانس بین‌المللی افق نو 👤میزبان: حسین کاوه ⏰جمعه ۱۰ آذر، ساعت ۱۲ 🔸پخش از آپارات و یوتیوب فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت
🔘 ✔️نخستین نشست نویسندگان علوم انسانی 💠 روزنامه‌نگاری اندیشه و رسالت امروز نخبگان ⏰ شنبه ۱۱ آذرماه ساعت ۱۵:۳۰ مکان: قم، بلوار بسیج، مؤسسه شناخت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت
🔘برنامه تلویزیونی ☑️ استاندارد‌های دوگانه حقوق بشری در مسأله فلسطین با حضور: 👤دکتر غلامرضا منتظمی، دبیر کنفرانس بین‌المللی افق نو 👤میزبان: حسین کاوه 🔸 تماشا از آپارات و یوتیوب فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت |مدرسه فکرت
| ☑️ مینیاتوری از نظام اسلامی در رشت ▪️نهضت اسلامي جنگل به رهبري روحاني مبارز يونس استادسرايى معروف به میرزا کوچک خان جنگلى آغاز شد. او که پرچم استقلال‌طلبى را عليه همه بيگانگان برافراشته بود، در ادامه راه «سردار جنگل» نام گرفت و راهنمای قیام‌های صدسال اخیر از علما شد. ▪️دراین‌بین در روزگار بغرنج و پيچيده سياسى ايران آن روز که انقلاب اكتبر روسيه به پيروزى رسيد و بزرگ‌ترين نظام ماركسيستى جهان در كشورى به نام «شوروی» پديد آمد، نسيم انقلاب اكتبر روسيه، به میرزا نیز رسید و اين نقطه آغاز همكارى ميرزا کوچک خان با نظام كمونيستى شوروى برای مبارزه با استعمارگری انگلستان بود؛ اما در این بحبوحه و هیاهویی جذاب نهضت مارکسیستی، پایبندی او به اسلام و همچنین مخالف بودن باسیاست اجانب، او را از جرگه تفکرات مارکسیستی متمایز ساخت. ▪️میرزا هنگامی‌که در تهران به سر می‌برد، با مشورت تعدادی از عدالت‌خواهان (سید جمال اسدآبادی، سید حسن مدرس و ...) و پس از فراهم شدن زمینه مبارزه علنی با عوامل استعمار و استبداد با صدور بیانیه‌ای نهضت را آغاز نمودند . نهضت جنگل و قضیّه‌ی مرحوم میرزا کوچک جنگلی یک قضیّه‌ی ویژه است و هیچ‌گاه با روس‌ها و انگلیسی‌ها کنار نیامد. ▪️این دلاور شجاع جنگلی، یک نمونه و یک مسطوره‌ایست که یک واحد مینیاتوری از نظام اسلامی و جمهوری اسلامی در رشت رخ داد. آنچه باید به آن دقت شود و همچون آیینه‌ای برای حفاظت و دفاع از انقلاب اسلامی در برابر چشمان ما باشد مواردی است که باعث رخنه در نهضت جنگل و فروپاشی آن شد. ▪️ ازجمله موارد تضعیف نهضت جنگل، جدایی دین از سیاست است که در مرامنامه آنان ذکر شده است "انفكاك روحانيت از امور سياسي و معاشي" . این بیانیه به‌نوعی به دنبال ترویج سکولاریسم است. روشن است كه اين اعتقاد غيراسلامی و نادرست از اشتباهات نهضت جنگل و از عوامل محدودكننده قدرت نهضت و كاستن از نفوذ معنوی آن بوده است. ▪️از موراد دیگری که می‎‌تواند درسی نیز برای ما باشد، اعتماد نکردن و خوش‌بین نبودن نسبت به طرف‌های غربی است؛ چنان‌که نهضت جنگل این اشتباه را مرتکب شدند و با سهل‌اندیشی و خوش‌بین بودن نسبت به انقلاب شوروی به‌تدریج زمینه اضمحلال و فروپاشی نهضت خود را مهیا کردند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
| ☑️ مینیاتوری از نظام اسلامی در رشت ▪️نهضت اسلامي جنگل به رهبري روحاني مبارز يونس استادسرايى معروف به میرزا کوچک خان جنگلى آغاز شد. او که پرچم استقلال‌طلبى را عليه همه بيگانگان برافراشته بود، در ادامه راه «سردار جنگل» نام گرفت و راهنمای قیام‌های صدسال اخیر از علما شد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🗂 ✅ روایتی از مطالب منتشر شده در کانال اندیشمندان و پژوهشگران فعال در رسانه : ▪️راز دوقطبی های توهمی | محسن مهدیان 📎لینک مطلب ▪️گفتگوی بیهوده | داود مهدوی‌زادگان 📎لینک مطلب ▪️ساده‌سازی و عمومی‌سازی اندیشه‌های فلسفی| احمد حسین شریفی 📎لینک مطلب ▪️نگاهی نو به مسئولیت اجتماعی ا محسن قنبریان 📎لینک مطلب ▪️نگاهی باطنی به جنگ غزه| یدالله یزدان پناه 📎لینک مطلب ▪️برادران و نابرادران | مهدی جمشیدی 📎لینک مطلب ▪️سریال یوسف پیامبر | علی مهدیان 📎لینک مطلب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔘#رویداد ا #مدار ✔️ رسانه فکرت، هشتمین نشست تحلیلی «مدار» را برگزار می‌کند؛ ☑️ ورزش و سیاست (واکاو
1402.09.11 استاد حسن یزدی مدار هشتم.mp3
10.38M
🎧 ا ☑️ ورزش و سیاست (واکاوی سخنان رهبر انقلاب در دیدار قهرمانان ورزشی) با تأکید بر: ▪️راهبردهای مواجهه با استکبار در میدان‌های ورزشی ▪️ظرفیت‌های ورزش در ساخت تمدن‌ ایرانی_اسلامی 🎙حجت‌الاسلام دکتر رسول حسن‌یزدی، استاد دانشگاه و فعال عرصه ورزش 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه | رادیو
🔘نوشته‌ی مهدی جمشیدی به‌بهانه مناظره با دکتر بیژن عبدالکریمی در موضوع حجاب: ☑️ او در جغرافیای هویّتیِ ما نیست/ سنت‌اندیشیِ متجددانه عبدالکریمی ▪️در مناظره‌ام با‌ آقای دکتر بیژن عبدالکریمی، در پی مناظره به معنی تقابلی و چالشی‌اش نبودم و نمی‌خواستم زورآزمایی معرفتی کنم و در مقام ابطال و انکار باشم، بلکه به دنبال «هم‌افزایی» و «هم‌گرایی» بودم و قصدم این بود که یک «زمینة مشترکِ حداکثری» بیابم. که با تعابیری که با فریاد و خشم و خشونت بیان می‌شدند دربارۀ جبهه‌ای که به آن تعلّق داشتم روبرو شدم که شنیدنش از زبان یک فلسفه‌دان، تلخ و انگیزه‌کُش بود: «خوارج»، «طالبانی‌ها»، «جاهلان»، «کوتوله‌ها»، «غضنفرها» و ... . ▪️آقای عبدالکریمی، به‌نهایت، وجود و هویّت و خواسته‌ها و معرفت‌هایش را «ذیل تاریخ تجدّد» تعریف کرده است؛ هرچند در مقام سخن، خود را «در برابر تجدّد» می‌نمایاند. او بخش عمده‌ای از مبادیِ معرفتی‌اش را از متفکّران تجدّدی برگرفته و استقلال نظری ندارد و حتی می‌خواهد سنّت تاریخیِ ما را از این زاویه بنگرد و بخواند. روشن است که این «رویکرد مستشرقانه»، حاصلی جز زوال و انهدام سنّت ما ندارد و کمترین کمکی به بسط و استقرار آن نمی‌کند. 🔸تماشای فایل کامل مناظره 🔸مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔘نوشته‌ی مهدی جمشیدی به‌بهانه مناظره با دکتر بیژن عبدالکریمی در موضوع حجاب: ☑️ او در جغرافیای هویّت
🔘 ▪️این گفتۀ نخستین ایشان که حجاب، یک «حکم تاریخی» است، نه یک «حکم دینی»، یعنی ایشان معتقد به نص‌مندی حجاب نیست و می‌خواهد آن را به ورطة کشاکش آرای دین‌شناسان بیفکند و از این جهت، اعتبار و استحکامش را بزداید؛ حال‌آن‌که چه اصل حجاب و چه حدود آن، هر دو در قرآن کریم آمده است و جای هیچ شک و شبهه‌ای در میان نیست، اما ایشان حتی این امر بدیهیِ دین‌پژوهانه را نیز نمی‌پذیرد. ▪️چهارچوب مفهومی و ادبیات نظریِ عبدالکریمی، از فرط «تکرار» و «کاربست مستمر»، ملالت‌آور شده است؛ چنان‌که در بسیاری از موقعیّت‌ها می‌توان حدس زد که او چه خواهد گفت و از چه منظری به مسأله خواهد نگریست و چه اصطلاحاتی را به کار خواهد گرفت. ▪️عبدالکریمی معتقد است که جامعۀ ایران دچار «شکاف نسلی» شده است و نسل‌های جدیدی از گذشته گسسته‌اند و مسیر دیگری را در پیش گرفته‌اند. او از این جهت، جامعۀ ایران را پاره‌پاره و شکاف‌زده ترسیم می‌کند و بر این باور است که خط هویّتیِ مستمرِ ما، دیگر ادامه ندارد و نسل جدید، آشکارا و جسورانه در برابر سنّت تاریخیِ ما ایستاده‌اند. این روایت او نیز همانند کج‌روایتِ تحلیل‌گران غربی و دنباله‌های سکولاریستیِ داخلیِ آن‌هاست که بارها و بارها شنیده‌ایم. ▪️عبدالکریمی بر این گمان است که از جهاتی، امتداد شریعتی است و در همان مدار به حرکت درآمده است، اما دین و فرهنگ و هویّتی که او از آن سخن می‌گوید امکان‌ها را اقلّی و ناچیز می‌بیند و حتی «تداوم» را نیز ناممکن می‌داند، چه رسد به «تحوّل». ▪️اگر شریعتی می‌خواست روایتی از اسلام عرضه کند که حاصلش انقلاب اجتماعی بود، او اما نومیدانه و منفعلانه، در گوشه‌ای نشسته است و مویه‌کنان، عقب‌نشینی در برابر گردن‌کشیِ تجدّد غربی را توصیه می‌کند. ▪️اسلامِ شریعتی، سودای «انقلاب اجتماعی» داشت و می‌کوشید با صورت‌بندی عمل و خیزش و جنبش، راه تازه بگشاید و جامعۀ ایران را بسیج کند. در مقابل، اسلامِ عبدالکریمی حتی از گره‌گشایی در برابر خُرده‌مسألۀ اجتماعیِ «کشف حجاب» نیز عاجز است و در میانۀ مصلحت و حقیقت، جانب مصلحتِ موهوم و خیالی را می‌گیرد و این سنگر نمادین و هویّتی را به جریان تجدّد واگذار می‌کند. او هیچ حّساسیّت و حرارتی ندارد و در برابر عربده‌های روایتی و واقعیّت‌های تنگ‌دامنة تلخ، اسیر هراس و انفعال می‌شود و «عقلانیّت» را در «عقب‌نشینی» می‌بیند. 🔸مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔘 #مدار رسانه تحلیلی_اندیشه‌ای فکرت هفتمین نشست تحلیلی «مدار» را برگزار می‌کند: ☑️ علامه نوآوری، م
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ا ☑️ الگوی وصل ▪️حجت‌الاسلام دکتر علی نهاوندی، استاد حوزه علمیه معتقد است که مرحوم علامه طباطبایی(ره) به عنوان یک شخصیت الگو و الهام‌بخش در جریان معاصر، حلقۀ وصلِ دو بال «وحی و عقل» هستند و از این منظر باید به تحلیل آثار گران‌سنگ ایشان همت گماشت. 🔻فایل کامل مدار هفتم را در آپارات و یوتیوب فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
| ☑️ جلال و روشنفکری ▪️آل احمد از نخستین کسانی است که در ایران به مطالعه و بررسی روشنفکری پرداخته و درصدد شناخت ماهیت، زادگاه، محاسن و معایب این پدیده بر آمده است. نگاه و تحلیل او از روشنفکری و روشنفکران نیز همچون نگاه و تحلیلش در غرب‌زدگی، نگاهی انتزاعی نیست بلکه از منظری انضمامی و ملموس به تحلیل پدیده‌هاست. جلال در مقدمه کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» در مورد آنچه او را به نوشتن این کتاب برانگیخت اینگونه می‌گوید: «طرح اول این کتاب در دی ماه ١٣٤٢ ریخته شد، به انگیزه خونی که در ١٥ خرداد ١٣٤٢ از مردم تهران ریخته شد و روشنفکران در مقابلش دست‌های خود را به بی‌اعتنایی شستند.» ▪️آل احمد، روشنفکر را اینگونه تعریف می‌کند: «روشنفکر کسی است که فارغ از تعبد و تعصب و به دور از فرمانبری ، اغلب نوعی کار فکری می‌کند نه کار بدنی و حاصل کارش را که در اختیار جماعت می‌گذارد، کمتر به قصد جلب نفع مادی می‌گذارد» البته جلال تذکر می‌دهد که تمام کسانی که فکر می‌کنند، لزوماً روشنفکر نیستند زیرا علاوه بر کار فکری، داشتن رسالت اجتماعی نیز حائز اهمیت است. آل احمد روشنفکران را به دو دسته خودی و غیر خودی تقسیم می‌کند. دسته اول کسانی هستند که با چرخ دستگاه حکومتی می‌چرخند و دسته دوم، روشنفکران مستقل و آزاده‌ای هستند که به دور از خدمتگذاری طبقه حاکم یا توجیه کردن کار حاکمان، کمر به خدمت طبقات محروم بسته‌اند. آل احمد آنگاه می‌کوشد تا در تاریخ ایران رد پایی از روشنفکران خودی بیابد. ▪️جلال روشنفکر را کسی می‌داند که چون و چرا کننده است، نفی‌کننده است، طالب راه ِبهتر است، راضی به وضع موجود نیست، به هیچ وجه و هیچ کس سر سپرده نیست و در یک کلام روشنفکران را دنبال کننده راه پیامبران می خواند. آل احمد از ناصرخسرو، سهروردی، فردوسی، خیام و هدایت به عنوان نمونه‌هایی از روشنفکری در ایران نام می‌برد. ▪️جلال نسبت به اتحاد روحانی و روشنفکری خوشبین است و می‌نویسد: «هر جا روحانیت و روشنفکری هم زمان با هم و دوش به دوش هم یا در پی هم می‌روند، در مبارزه اجتماعی پیروزی هست، پیشرفتی و قدمی به سوی تکامل و تحول و هر جا که این دوازدهم در معارضه با هم در آمده اند و پشت به هم کرده اند یا به تنهایی در مبارزه شرکت کرده‌اند، از نظر اجتماعی باخت هست و پسرفت و قدمی به سوی قهقرا » ✍️ امیرعلی کمیل 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت