هدایت شده از فکرت
🌕#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
☑️ راهکار علامه مصباح برای وحدت حوزه و دانشگاه
▪️«کسانی که وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کردهاند، هرگز منظورشان وحدت فیزیکی آن دو نبوده است. آن چه معقول است و باید تحقق پیدا کند، این است که حوزه و دانشگاه هدف واحدی را در نظر بگیرند و برای تحقق آن، دوشادوش هم تلاش کنند.
▪️در رابطه با تقویت وحدت حوزه و دانشگاه و برداشتن موانع این امر، دو راهکار را می توان به صورت خاص، مورد تأکید قرار داد؛ یکی مبادله استاد در زمینه هایی است که می توانند به یکدیگر کمک کنند... یکی دیگر از وجوه همکاری این دو نهاد، مبادله تحقیقات است.
▪️اگر اشتباهاتی در کارها وجود دارد، باید تصحیح شود و بیش از این اجازه ندهیم که جامعة انقلابی و فداکار ما که همه چیز خود را وقف اسلام کرده، از برکات وحدت حوزه و دانشگاه محروم بماند.»
➕مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
هدایت شده از فکرت
🌕#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
☑️ وحدت حوزه و دانشگاه؛ شتابدهنده چرخه آزاداندیشی
▪️بیست و هفتم آذرماه، سالروز شهادت آیتالله دکتر مفتح به عنوان سالروز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده و هر ساله به همین مناسبت، همایشها و برنامههایی در حوزه و دانشگاه برگزار میشود؛ اما آنچه حائز اهمیت است این که تودههای مردم به خصوص نسل جوان را با تاریخچه و اهمیت و ضرورت این موضوع به درستی آگاه کنیم و به آنها بگوییم که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه یکی از مباحث کلیدی در نظام بوده است.
▪️جالب این که بزرگان ما حتی قبل از پیروزی انقلاب نیز در مسیر تحقق وحدت حوزه و دانشگاه گام برداشتهاند. اساساً یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی نیز برقراری وحدت میان اقشار مختلف جامعه به خصوص دو قشر مهم حوزوی و دانشگاهی بوده است.
🖋حجتالاسلام دکتر عسکر دیرباز، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
➕مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🌕 رسانه "فکرت"به مناسبت سالروز شهادت شهید مفتح و هفته #وحدت_حوزه_و_دانشگاه برگزار میکند:
📍#محفل گفتوگومحور با عنوان؛
☑️"حوزه و دانشگاه؛ پیشران جهاد علمی در کشور"
✔️بررسی ابعاد خودکفایی علمی
✔️نسبت نهاد دانش و نهاد فرهنگ در گفتمان انقلاب اسلامی
باحضور
👤 حجت الاسلام والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی
⏰ چهارشنبه ۲۹ آذر، بعد از نماز مغرب و عشا.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فکرت
🔴 دومین برنامه «#عصر_پرسش» ☑️ آسیبشناسی دولتسازی اسلامی در عصر مشروطه 🔺با تاکید بر نظریات میرزای
11.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴دومین برنامه «#عصر_پرسش»
☑️ آسیبشناسی دولتسازی اسلامی در عصر مشروطه
🔺با تاکید بر نظریات میرزای نائینی و شیخ فضلالله نوری
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام جواد کاوندی؛دانشپژوه دکتری جامعهشناسی سیاسی
👤مشاور: حجت الاسلام محمد متقیان؛ عضو گروه پژوهشی فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)
➕فایل کامل این گفتوگو را در آپارات و یوتیوب فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔻آیت الله #رشاد؛ رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در مراسم گرامیداشت #روز_وحدت_حوزه_و_دانشگاه مطرح کرد؛
☑️ حکمرانی ملی و اسلامی در گرو تولید علوم انسانی اسلامی
▪️شبهه ای مطرح میکنند مبنی بر اینکه نظریه و علم باید تولید شوند و با دستور و بخش نامه نمی توان نظریه و علم را تولید کرد.
▪️در پاسخ باید گفت:
-تولید علم یک فعل ارادی است و فعل ارادی نیز مبتنی بر مبادی است و فرایند مبادی اراده در فعل اختیاری واقع میشود.
- حال اگر تولید علم و نظریه یک فعل است، آیا انسان نمیتواند تصمیم بگیرد که این کار را انجام بدهد یا انجام ندهد؟ تصمیم بگیرد که چنین انجام دهد یا چنان انجام دهد؟
- حال که تولید علم فعل اختیاری است آیا فقط کسی که مباشر در تولید علم است، صاحب اراده میباشد یا دیگرانی که به نحوی میتوانند از فاعل این فعل حمایت و پشتیبانی کنند نیز صاحب اراده هستند؟
▪️بدون در نظر گرفتن علم حکمرانی و بدون اعمال حکمرانی در علم، نمی توان علوم انسانی تولید کرد.
اگر در صدد تشکیل حکمرانی مستقل، ملی و اسلامی هستیم باید علوم انسانی و علم بومی داشته باشیم. علوم انسانی همانند یک پیش افزار حکمرانی هستند.
▪️در تولید مسائل تعامل حوزه و دانشگاه ضروری است؛ زیرا برخی مسائل ریشه در منابع دینی دارند که در قبضه حوزه علمیه است و برخی مسائل به صورت عینی و خارجی هستند که در قبضه دانشگاه می باشد.
➕مطالعه گزارش
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فکرت
🔘 رسانهی فکرت بررسی میکند؛ ☑️ پژوهش کارآمد؛ از اولویتهای اجتماعی تا راهبردهای تمدنی با حضور:
خانم دکتر شاکری - روز پژوهش.mp3
9.08M
🎧#صوت ا #هفته_پژوهش
☑️ پژوهش کارآمد؛ از اولویتهای اجتماعی تا راهبردهای تمدنی
✔️آیا پژوهش در حوزه و دانشگاه توانسته است به نیاز امروز جامعه پاسخ دهد؟
✔️پژوهش محوری چه میزان تأثیر در جنبش نرم افزاری انقلاب اسلامی دارد؟
✔️اولویتهای دنیای پژوهش و پژوهشگری در طراز تمدنی چگونه تبیین میشود؟
✔️آیا پژوهشگر طلبه ما توانسته است در فضای رسانه حرفی برای گفتن داشته باشد و آن را به عنوان یک راهکار و یک راهبرد پیش ببرد ؟
🎙دکتر صدیقه شاکری، معاون پژوهش جامعه الزهرا(س)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔸#پیشخوان_هفته ا #فکرت
🗞مروری بر گزیده مطالبی که در هفته #وحدت_حوزه_و_دانشگاه در فضای اندیشه بدانها پرداخته شد:
✔️آیت الله رشاد: حکمرانی ملی و اسلامی در گرو تولید علوم انسانی اسلامی
📑لینک مطلب
✔️دکتر مهدی گلشنی: نوعی خودباختگی در محیطهای علمی ما نسبت به غرب وجود دارد
📑لینک مطلب
✔️دکتر زلفی گل: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه متولی تدوین برنامه وحدت حوزه و دانشگاه
📑لینک مطلب
✔️ دکتر مسعود معینی پور: بیگانگی جریان تحول علوم انسانی از روند تحولات سیاسی و اجتماعی
📑لینک مطلب
✔️آیت الله جوادی آملی: علم و وحدت علمی حوزه و دانشگاه
📑لینک مطلب
✔️آیت الله اعرافی: وحدت حوزه و دانشگاه؛ یک راهبرد بنیادی
📑لینک مطلب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
🌕گزیدهای از سخنان دکتر مهدی گلشنی، چهره ماندگار و نظریهپرداز ایرانی، در آئین بزرگداشت روز #وحدت_حوزه_و_دانشگاه؛
☑️ علم و دین یک فرهنگ دارند...
▪️به علامه مصباح یزدی عنوان کردم که این همه بر روی اسلامی کردن علوم انسانی کار میکنید ولی بخش بزرگی از الحاد از علوم تجربی میآید. بنابراین میتوانیم در فکر این باشیم که جهانبینی حاکم بر همه علوم، یک جهانبینی اسلامی باشد.
▪️ایجاد انجمن اروپایی علم و الهیات در ۴۲ سال قبل با حضور شخصیتها مختلف اعم از فیزیکدانان، فیلسوفان، کشیشها و غیره، ایجاد انجمن فلاسفه خداباور، ایجاد انجمن بینالمللی علم و دین در ۱۹۹۰، ایجاد دانشکده علم و الهیات در دانشگاه آکسفورد، تاکید پاپ ژان پل دوم جهت آشنایی بخشی از کشیشها با علوم روز و نمونههایی از این دست ناشی از این نتیجهگری است که «شعور و روح انسان را نمیشود با فیزیک توضیح داد؛ بلکه اصول خیلی نقش ایفا میکند.»
▪️در یکی از جلسات انجمن اروپایی علم و الهیات که در یکی از دانشگاههای معروف اسکاتلند برگزار شد، مطرح کردم که علم و دین یک فرهنگ دارند. رئیس دانشکده ریاضی یکی از دانشگاههای کانادا آمد و به بنده گفت «من و تو یک فکر داریم.» بنابراین در دنیا شاهد هستیم که خیلی افکار به هم نزدیک شده است و ما میتوانیم از آن بهرهبرداری کنیم.
➕مطالعه گزارش «در وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
هدایت شده از 📻 رادیو روایت
⁉️ همه میدونن یه آتشنشان، یه پزشک یا مثلا یه راننده تاکسی تو جامعه چیکار میکنه.
ولی خود تو که داری این متن رو میخونی
⭕️ میدونی یه طلبه تو جامعه چیکاره هست ؟
🔰اینجا در موردش حرف زدیم🔰
📻 ۸ پادکست صوتی رایگان با موضوع هویت طلبگی در عصر انقلاب اسلامی 🔻🔻
eitaa.com/radiorevayat/246
فکرت
🔴 نخستین برنامه «#عصر_پرسش» ☑️ نقد دولت مدرن در الگوی برتر حکمرانی 🔺واکاوی ماهیت دولت مدرن و نسبت آ
11.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘#کلیپ ا#عصر_پرسش
☑️ دولت معمار در الگوی حکمرانی
حجتالاسلام دکتر رضا لکزایی
▪️حکومت اسلامی را مبتنی بر مدلهای مختلفی میتوان تحلیل نمود که مدل امامت و امت یکی از آنهاست که مبانی مردمسالاری دینی را نیز در درون آن نهفته است. در این بین سه عنصر مکتب، امت و امامت مولفههای اصلی مدل را تشکیل میدهند و در این مدل هر یک جایگاهی را در اختیار دارند.
➕فایل کامل این نشست را در آپارات و یوتیوب فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فکرت
🔘 رسانهی فکرت بررسی میکند؛ ☑️ پژوهش کارآمد(۲)؛ از اولویتهای اجتماعی تا راهبردهای تمدنی با حضور
1402.09.25 استاد مازنی روز پژوهش.mp3
8.28M
🎧#صوت ا #هفته_پژوهش
☑️ پژوهش کارآمد(۲)؛ از اولویتهای اجتماعی تا راهبردهای تمدنی
✔️پژوهش در طراز تمدنی باید دو ویژگی مهم داشتهباشد و به منظور دو هدف است. رسیدن به مرجعیت علمی و پاسخ به نیازهای کنونی و آینده.
✔️اگر این دو ملاک را مبنا قرار دهیم. دو سؤال پیش میآید؛ آیا پژوهشهای انجامشده، در راستای مرجعیت علمی آینده کشور است؟ و سؤال دوم اینکه آیا سیر و سامان پژوهش بهسوی حل مسائل روز حرکت میکند؟
🎙دکتر محمدصدرا مازنی، دبیر جشنواره علامه حلی، مدیر ترویج پژوهش معاونت پژوهش حوزه علمیه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
🌕 گزیدهای از سخنان دکتر مسعود معینیپور در دومین نشست از سلسله نشستهای بازخوانی «ایدههای وحدت حوزه و دانشگاه»
☑️ بیگانگی جریان تحول علوم انسانی از روند تحولات سیاسی و اجتماعی
▪️ اگر علوم انسانی اسلامی یا جریان تحول در علوم انسانی نقطه اشتراک تمام این ساختارهای علمی و ساختارهای کنشگری را پیدا کند و بر سر آن محورها و مسائل آن اصرار ورزیده و به مسألهپردازی توجه ویژه داشته باشد، بخش عمدهای از مسائل و معضلات جمهوری اسلامی حل خواهد شد.
▪️ جریان تحول در علوم انسانی و یا جریان علوم انسانی اسلامی، نتوانسته است هیچ کنش جمعی را در فضای تودههای اجتماعی ایجاد کند. در تجربهی دنیای مدرن و حضور نهاد علم و ارتباطی که با جریان توده مردم در کشورهای دیگر وجود دارد، میبینیم آنقدر قدرتمند مسئلههای جاری زندگی مردم درک میشود و توان تبدیل جریان علم و مسئلههای علمی به مسئلههای انضمامی زندگی مردم وجود دارد که خود به خود در اعتبار بخشی، همراهی و در مشارکت با تحول جریان علم، یک کنش جمعی شکل میگیرد.
▪️ فرهنگ مدرن برای ورود به جهان اسلام و ابعاد مختلف زندگی اجتماعی انسان، ابتدا نهاد علم خود را تحت عنوان ایده جریان روشنفکری صورتبندی کرد. همچنین به ساختارهای علمی، فرهنگی، اقتصادی و سیاستگذاری فکر کرد و برای آن به صورت خاص برنامهریزی کرد و مدعی بود تا وجه جمعی بین سنت باستانی ایرانی و جریان مدرن ایجاد نماید تا زندگی مدرن در ایران مستقر شود.
➕مطالعه گزارش «در وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت