فِي الحِکمَة
🔰أقول: 1⃣علم،دراستي و وراثتي،مرده و حيّ،کوششي و جوششي است. اطلاق لفظ علم به هر دو قسم کأنه از باب اش
💠 #يقين:
🔹نقل است که آمد مردي به نزد معاذ و گفت:خبر ده مرا از دو مرد:يکي مجتهد در عبادت، کثير العمل، قليل الذنوب، الا آنکه ضعيف اليقين باشد و شک در او در آيد. معاذ گفت:((ليحبطنّ شکه اعماله)). پس گفت:خبر ده مرا از مردي اندک عمل، قوّي اليقين، کثير الذنوب. پس ساکت شد معاذ؛ پس آن مرد گفت:((و اللّه لإن احبط شک الاول اعمال برّه، ليحبطنّ يقين هذا ذنوبَه کلها)). يعني بخدا قسم که اگر شک مرد اول باطل ميکند اعمال خير او را، هر آينه يقين اين مرد ناچيز ميکند تمام گناهان او را. پس معاذ گفت:((ما رايت الذي هر افقه من هذا)). يعني نديدم کسي را که افقه از اين باشد.
📚منهاج الولاية في شرح نهج البلاغة، ج1، ص630.
________________________________
🔰أقول:
1⃣روي عن رسول اللّه(ص):((خير ما القي في القلب اليقين))، (بحار، ج67، ص173).
قال امير المومنين(ع):((نوم علي يقين خير من صلوة في شک))، (نهج البلاغه، حکمت97).
2⃣بلاشک يقين عمل را در پي خواهد داشت و همچنين عمل علم را در پي دارد بشروطٍ و منها الطهارت في جميع المراتب الوجودي سالک. لذا فرض اينکه فردي داراي يقين باشد و در عين حال مذنب هم باشد اجتماع متناقضين است و اجتماع متناقضين بحمل الشايع(در عقد الوضع)محال. اما ممکن است مذنب بوده باشد و بعد از توبه صاحب يقين شود که در اين حال يبدّل اللّه سيئاته بالحسنات. اما فرد اول که به وادي حضور نرسيده عبادتش هم قلبي نيست و از حد جوارح تجاوز نميکند فلا فرق بينه و بين عباد الاصنام الا في الفظ زيرا معبودش اوهام و متخيلاتش ميباشد فهو مشرک.
#طرح_درس #علم
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠🔹💠🔹💠
💠🔹💠🔹
💠🔹💠
💠🔹
💠
🔰اقسام #فتوحات در عرفان:
1⃣فتح قريب:
عروج انسان از مرتبه ي نفس به مرتبه ي قلب را فتح قريب گويند که اين آيه اشاره به آن دارد((نصرٌ مِنَ اللّهِ و فتحٌ قَريب)).
2⃣فتح مبين:
عروج انسان از مرتبه قلب به مرتبه روح را فتح مبين گويند که اين آيه اشاره به آن دارد((إنا فَتَحنا لَکَ فَتحاً مبينا)).
3⃣فتح مطلق:
عروج انسان از مرتبه ي روح به مرتبه سرّ و بالاتر از آن(خفي و اخفي)را فتح مطلق گويند که اين آيه اشاره به آن دارد((إذا جاءَ نَصرُ اللّهِ و الفَتح)).
📝نکته:
در عرف عرفان نفس انساني داراي مراحل و عوالم هفتگانه ي طبع،نفس،قلب،عقل(روح)،سرّ،خفي،اخفي ميباشد.
📝نکته:
در عرف فلسفه عقل هيولاني و بالملکه و بالفعل و بالمستفاد را براي نفس انساني بر ميشمارند که در صورت صحت تطبيق بين مراتب نفس در عرفان و فلسفه،مرتبه ي عقل بالمستفاد که مقام مشاهده ي تفصيلي حقايق در عقل فعال باشد،ناظر به مقام قلب در اصطلاح عرفاني ميباشد چه اينکه مقام قلب،مقام شهود تفصيلي حقايق است.
#طرح_درس
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
⭕️عزيزان براي مشاهده ي تقرير و تلخيص کتب معقول و مشهود به قسمت sharedmedia و بعد sharedfile مراجعه فرمايند.
#تشبيه_در_عين_تنزيه
💠 #سوال:
آيا اضافه ي بيت و ورح به خداوند متعال اضافه ي تشريفي است يا واقعيت دارد؟
🔹 #پاسخ از #علامه_طباطبايي(ره):
🔹خداوند متعال مالک همه ي اشياء است چنانکه ميفرمايد:((لَهُ ما في السَّمواتِ و الأرضِ)) و همه ي اشياي خارجيه هيچ استقلال و امتيازي از خود ندارند و قائم به او هستند،بنابراين اگر بيت،ارض،روح،عبد را به خود نسبت ميدهد و ميفرمايد:((بيتي))،((روحي))،((أرضي))و... در عين حال که همگي واقعيت دارد يک نوع تشريف و اکرام مضاف نيز هست.
📚در محضر علامه طباطبايي،ص198.
____________________________________
🔰اقول:
1⃣اينکه گفت مالک همه اشياء است به اين معنا که لابشرط مقسمي مقابلي ندارد لذا حق ميشود نفس حقيقة الخصوصيات و عين تلک الحيثيات و هر چه از حقايق امکانيه و وجوبيه هست همه اوست و اوست که صدر و ذيل نظام هستي را پر کرده لذا هر چه هست مضاف به اوست(رسول اللّه، جنتي، ناري و...). از اين تعبير به وجود لم يلدي هم ميشود که ((کان اللّه و لم يکن معه شي)) ، ((هو الآن کما کان)) و (دائما او پادشاه مطلق است/در کمال عزّ خود مستغرق است) پس هرچه را در نظر گيري همه اوست چرا که((هو الاول و الآخر و الظاهر و الباطن)) اما تفوه به مالکيت من باب اشاره ي به غيريت مملوک و مالک است که اين يعني تنزيه او در عين تشبيه او.
2⃣اما اينکه گفت اکرام مضاف هم هست را از باب ((عنت الوجوه للحيّ القيّوم)) بايد خواند چه اينکه حمد و حامد و محمود همه اوست و هرچه را اکرام کند خود را اکرام نموده است. و هر چه اکرام شود او اکرام شده است((وَ ما عُبدَ غير اللّه في کلّ معبود إذ لا غيرَ في الوجود)).
3⃣آنکه با لابشرط مقسمي بيشتر آشنا باشد بهتر ميابد که در عين اينکه بايد گفت:هر چه هست همه اوست بايد گفت: او هيچ کجا نيست و اشيا،اشيا است و او،او است لذا حضرت الامام علي ابن ابي طالب عليه السلام فرمود:داخل في الاشيا لا بالممازجه و خارج عنها لا بالمباينه. دخول در عين خروج و خروج در عين تمزيج.
4⃣همانطور که تو دست بر سينه ات ميگذاري و ميگويي من، در حالي که مِن وجهٍ غير از اين گوشت و پوست هستي حق هم ميگويد بيتي، جنتي، ناري و... و عين مظاهرش است در عين غيريت. لذاست که صداي انا الحق از دل درختي براي نبي اش بيرون ميايد.
#طرح_درس #عرفان
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
حسن_زاده_آملی_حقیقت_انسان_در_قرآن_-1966713316.pdf
425.6K
🔹 #کتاب شريف حقيقت انسان در عرفان از علامه ذوالفنون حسن حسن زاده آملي حفظه اللّه.
🆔 @felhekmat
2722-fa-tarjome-ejazolbayan-koli.pdf
3.83M
🔹 #کتاب شريف #اعجاز_البيان في تفسير ام القرآن از #شيخ_کبير، صدر الدين قونوي با تصحيح استاد سيد جلال الدين آشتياني.
🆔 @felhekmat
هدایت شده از فِي الحِکمَة
⚜تمامي صوتها به کانال @felhekmatsout منتقل شدند⚜
💠 #تفسیر_انفسي چيست؟
🔹تفسیری است که به جای پرده برداری از معانی لفظ، از حالات نفس پرده برداری می کند و به عبارت دیگر تفسیری است که در آن به جنبه معنوی، روحی، اخلاقی و عرفانی پرداخته شده است.
🔹در این تفسیر، کسی که می خواهد پیام های قرآن را در باره سیر و سلوک و مشکلات آن بفهمد، یا روش انسان را در پالایش نفس شناسایی کند، باید به خود مراجعه کند و با رفع حجاب ها، حالات و مقامات و دریافت های خود را بررسی کند و در صورت انطباق خود با آن آیات، به پیام حقیقی قرآن برسد.
🔹تفسیر انفسی چون لطایف و نکات دقیق را در بردارد «تفسیر اشاری» و چون از فیوضات ربانی الهام می گیرد، «تفسیر فیضی» و چون به جای پرده برداری از معانی لفظ، از حالات نفس پرده برداری می کند، «تفسیر انفسی» می گویند؛ بنابر این در جایی اشاری می گویند که ناظر به روش این تفسیر است و در جایی که ناظر به منبع تفسیر باشد فیضی و در جایی که ناظر به غایت و مقصد باشد تفسیر انفسی می گويند.
📚اقتباس از کلام استاد نيکنام عربشاهي.
#طرح_درس #تفسير_انفسي
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠 #تفسیر_انفسي چيست؟ 🔹تفسیری است که به جای پرده برداری از معانی لفظ، از حالات نفس پرده برداری می کن
💠 تکمله #تفسیر_انفسی:
🔹تفاسیر انفسی، تاویل و تعبیر هر عین مطابق مقام و وسعت دایره ی وجودی خویش از حقایق بی انتهای قرآنی است. هر تفسیر انفسي، فیض الهی است که از مجرای همان عین ثابت گذر نموده و به حکم "لا تکرار فی التجلی" شبه و شبیهی ندارد.
🔹به لسانی دیگر نتیجه ی سباحی هر عین در بحر مطلق وجود، و میوه ی سیاحی وی در سماء واحدیِ احدیت را که به حکم «تعین ذاتی منحصر به فرد» خویش تنها برای آن عین ثابت کشف گشته، #تفسیر_انفسی ميباشد. و عرایس معانی از بهر نامحرمانی که مناسبتی (منجمله مناسبت ذاتی و مقامی و حالی و باطنی و ظاهری) با این لوح جامع ندارند، جلوه نمایی نميکند و برقع از عارض و سیمای ملیح و لطیف و ظریف خود نميگشايد و به اقتضای غیرت، ناکس و نامحرم را از حریم حرم خویش دور کرده و وی را محکوم به حکم انفصال و جدایی می کنند.
🔹و اصل اصیل و مفتاح مفاتیح فهم تفاسیر انفسی، فهم قاعده ی «وضع الفاظ برای روح معانی ست». و این سرّ، مستتر به ستر الهی است. که هر شی ای و هر لفظی در هر حضرتی باید مطابق احکام خاص آن حضرت شهود گشته و شاهدِ شهید باید از قشر و جلباب لفظ، و لباس و جامه ی هر شی، عبور نموده تا به قدر وسع به حقیقت واصل شود. و کلیم الهی باید هر حقیقتی را به لسان خاص آن حضرت سامع بوده و به زبان مخصوص و در قوالبی قابل فهم برای محبوسان عوالم مادون، تنزل دهد، تا اغيار هم بتوانند مِن بعدٍ تفهّم کنند حقايق را؛ و اين است معناي تفقه در دين که فرمود:(( و ما كان المؤمنون لينفروا كافة فلو لا نفر من کل فرقة منهم طائفة ليتفقهوا في الدين و لينذروا قومهم إذا رجعوا اليهم..))و انذار مستتبع کشف اصول معارف دين است علي سبيل الوجدان.
🔹براي وصول به اين مقام طهارت در همه ي مراتب و هجرت از همه جا و همه چيز بايسته است، زيرا که حق در همه جا و همه چيز ظاهر گشته لذا همه جا و همه چيز حجاب اويند(( و إيجاده للأشياء اختفائه فيها ))؛ و بدان که براي حقايق انتهايي نيست لذا هرچه غواص تر و قوي تر باشي سهمت هم بيشتر خواهد بود.
🔹لیکن این تفاسیر هم باید مطابق با حقایق قرآن و اصول عرفانی که مقتبس از کلام معصوم است باشد. چه اينکه براي هر امري ميزاني مخصوص به همان امر است. وگرنه اينکه هرکس هر چه دوست دارد بگوید و اسم آن را بگذارد تفسیر انفسی، نهج مستقیمی نیست.
#تفسير_انفسي #طرح_درس
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸
🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸
🌺🌸
🌸
🔱 #خطبة_البيان🔱
💠عن مولانا أمير المؤمنين عليه السلام أنه خطب ذات يوم فقال بعد الحمد و الصلاة و ما يتبعهما من جوامع الكلمات:
🔹{{أنا الذي عندي مفاتيح[مفتاح] الغيب لا يعلمها بعد محمّد (ص) غيري، و أنا بكل شيءٍ عليم،أنا حجة الانبيا،أنا الذي أتولّي حساب الخلائق أجمعين،أنا اللوح المحفوظ،أنا جنب الله،أنا قلب الله.
أنا الذي قال رسول الله (ص):الصراط صراطك،والموقف موقفك،أنا الذي عندي علم الكتاب ما كان و ما يكون،أنا نوح الاوّل،أنا إبراهيم الخليل،أنا موسي و أنيس المؤمنين،أنا فتّاح الأسباب،أنا منشّر السحاب،أنا مرعّد[مسمع]الرعد و مبرّق البرق أنا مطّرد الأنهار،أنا سمّاك السموات،أنا صاحب ايوب المبتلي و شافيه،أنا صاحب يونس و منجيه،أنا النور الذي اقتبس منه موسي فهدي،أنا معصوم من عند اللّه،أنا خازن علم اللّه،أنا ترجمان وحي اللّه،أنا المتكلّم بكل لغة في الدنيا،أنا حجة اللّه علي من في السموات و الارضين،أنا حجة اللّه علي الجّن و الإنس،أنا الراجفة،أنا الرادفة،أنا ذلك الكتاب لاريب فيه،أنا الأسماء ألتي أمر اللّه أن يدعي بها،أنا أقمت السموات و الأرض بنور ربّي و قررته[قدرته]،أنا ولي اللّه في أرضه و المفوّض أمره إليّ[أمري إلي اللّه] و الحاكم في عباد اللّه،أنا الذي دعوت الشمس و القمر فأجاباني،أنا الناقور الذي قال اللّه تعالي:((فَإِذا نُقِرَ فِي النَّاقور))،أنا صاحب النشر الأوّل و الآخر،أنا منبت الزروع و مغرس الأشجار و مخرج الثمار،أنا منشئ جوارالفلك في البحر،أنا صلوة المؤمنين و زكوتهم و حجّهم و جهادهم،أنا صاحب الكرّة و مديل الدولة،أنا صاحب الزلازل و الراجفة[الرجفة]،أنا الذي أهلك الجبّارين و الفراعنة المتقدمين بسيفي ذي الفقار،أنا مونس يوسف الصدّيق في الجّب و مخرجه،أنا صاحب موسي و الخضر و معلّمهما،أنا الباري،أنا المصوّر في الأرحام،أنا انبّئكم بما تأكلون و ما تدّخرون في بيوتكم،أنا حامل العرش،أنا أعلم بتأويل القرآن و الكتب السالفة،أنا الراسخ و المرسوخ في العلم،أنا صاحب الجبت و الطاغوت و محرّقهما[مخرجهما]،أنا المنتقم من الظالمين،أنا الذي أري دعوة الاُمم إلي طاعتي فكفرت و أصرّت فمسخت،أنا الذي اردّ المنافقين من حوض رسول اللّه(ص)،أنا باب فتح اللّه لعباده،فمن دخله كان آمنا،و من خرج عنه كان كافراً،و أنا الذي بيده مفاتيح الجنان و مقاليد النيران،أنا قائم مع رسول اللّه(ص)تحت ظلّة[ظلّ]خضراء حيث لا روح يتحرك و لا نفس تتنفّس غيري،أنا علم صامت و محمّد(ص)علم ناطق،أنا مع القرون الاولي،أنا جاوزت موسي البحر و أغرقت فرعون،أنا ذوالقرنين لهذه الاُمة،أنا كهيعص،أنا فرع من فروع الزيتون و قنديل من قناديل النبوّة،أنا الذي أري اعمال العباد لا يعزب عنّي شيء في الأرض و لا في السماء،أنا عالم بما في ضمائر الإنسان،أنا خازن السموات و الأرض،أنا قائم بالقسط،أنا عالم بتغيّر الزمان و حدثانه،أنا الذي ليس بشيء عمل عامل إلّا بمعرفتي،أنا أعلم عدد الرمل[الأشياء/النخل/النمل] و وزنها و حصّتها[خفتها] و مقدار الجبال و وزنها و قطر الأمطار،أنا أقتل قتلتين و أحيي مرّتين،أنا الذي رميت الكفّار بكّف تراب فرجعوا،أنا الذي عندي ألف كتاب من كتب الأنبيا(ع)،أنا الذي جحدوا ولايتي ألف اُمة فمسخوا،أنا الكعبة و بيت الحرام،أنا البيت العتيق،أنا الذي يملكني اللّه شرق الأرض و غربها أسرع من طرفة عين و لمح البصر،أنا محمّد المصطفي،أنا علي المرتضي،أنا ممدوح بروح القدس،أنا أظهر الأشياء كيف أشاء[أنا أظهر كيفيّة الأشياء]،أنا الموصوف بتسعمأة و تسع و تسعين صفات من أوصاف اللّه بغير الوهيّة،ألا له الخلق و الأمر،أنا عبد اللّه،و لا حول و لا قوة إلا باللّه العليّ العظيم}}.
🔸ترجمه نميشود.
📋اللعن الدائم علي القائلين باولوهيته من الدراويش و الغاليه،و الرحمة اللّه علي المومنين بتمام كلامه.
#کلام_امير #انسان_کامل #طرح_درس #حقيقت_علوي #امير_المومنين #ولایت #عید_غدیر #انسان_كامل #کون_جامع
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🌺🌸🌺🌸🌺🌸 🌸🌺🌸🌺🌸 🌺🌸🌺🌸 🌸🌺🌸 🌺🌸 🌸 🔱 #خطبة_البيان🔱 💠عن مولانا أمير المؤمنين عليه السلام أنه خطب ذات يوم فقا
🌸🌸🌸🌸🌸
🌺🌺🌺🌺
🌸🌸🌸
🌺🌺
🌸
💠#شعر از #مولانا جلال الدين بلخي ره:
🔸آن شاه که با دانش و دين بود علي بود
مسجود ملائک،ساجد و معبود علي بود
🔸خورشيد ضيا گستر و جمشيدِ دو کشور
ماه فلک و موهبت و جود علي بود
🔸آن نکته ي تحقيق حقايق به حقيقت
کز روي يقين مظهر حق بود علي بود
🔸آن بودِ وجودِ دو جهان کز ره معني
بي او نشدي عالمِ موجود علي بود
🔸آن نور مجرد که به او در همه حالت
با موسي و با عيسي و با هود علي بود
🔸آن روح مصفّا که خداوند به قرآن
بنواخت به چند آيت و بستود علي بود
🔸هم صابر و هم صادق و هم قائم مشفق
هم هادي هم شاهد و مشهود علي بود
🔸هم اول و هم آخر و هم ظاهر و باطن
هم موعد و هم وعده و موعود علي بود
🔸با ملک سليمان و با عصمت يحيي
با منزلت آدم و داوود علي بود
🔸وجهي که بفرمود خداوند به قرآن
آن وجه مکرم که بفرمود علي بود
🔸گويند ملک ساجد و مسجود بُد آدم
از من بشنو ساجد و مسجود علي بود
🔸تا صورت و پيوند جهان بود علي بود
تا نقش زمين بود و زمان بود علي بود
🔸شاهي که ولي بود و وصي بود علي بود
سلطان سخا و کرم و جود علي بود
🔸هم آدم و هم شيث و هم ايوب و هم ادريس
هم يوسف و هم يونس و هم هود علي بود
🔸هم موسي و هم عيسي و هم خضر و هم الياس
هم صالح پيغمبر و داوود علي بود
🔸عيسي به زبان آمد و في الحال سخن گفت
آن نطق و فصاحت که بِدو بود علي بود
🔸آن لحمک لحمي بشنو تا که بداني
آن يار که او نفس نبي بود علي بود
🔸موسي و عصا و يد بيضا و نبوت
در مصر که بنمود بفرعون علي بود
🔸آن معني قرآن که خدا در همه قرآن
کردش صفت عصمت و بستود علي بود
🔸اين کفر نباشد سخن کفر نه اين است
تا هست علي باشد و تا بود علي بود
🔸آن قلعه گشائي که در قلعه ي خيبر
برکند به يک حمله و بگشود علي بود
🔸سرّ دو جهان جمله ز پيدا و ز پنهان
شمس الحق تبريز که بنمود علي بود
🔸هارون ولايت ز پس موسي عمران
باللّه که علي بود،علي بود،علي بود
🔸اين يک دو سه بيتي که بگفتم به معما
حقا که مراد من و مقصود علي بود
#طرح_درس #امير_المومنين #حقيقت_علوي #انسان_کامل
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
هدایت شده از محمد صالحي
allamah-Ensan-Erfan.pdf
10.06M
🔹#کتاب عظيم الشأن #انسان_در_عرف_عرفان از حضرت جمال العارفين، انيس السالکين، ذوالفنون العديده، آيت اللّه المعظم #علامه_حسن_حسن_زاده_آملي متّع اللّه الاسلام و المسلمين بطول بقائه الشريف.
🆔 @felhekmat