eitaa logo
فقه فرهنگی
671 دنبال‌کننده
164 عکس
18 ویدیو
72 فایل
بررسی فقهی نظام فرهنگی، قواعد و مسائل آن 🔸 پذیرای انتقاد و پیشنهاد شما: @hadiajami @feqahat سایت: splus.ir/feqh_farhangh" rel="nofollow" target="_blank">https://what.splus.ir/feqh_farhangh splus.ir/feqh_farhangh در هر کار فرهنگی و تربیتی، ابتدا باید فقه آن را دانست ... #فقه_معاصر #فقه_مضاف
مشاهده در ایتا
دانلود
ajami509.pdf
965.8K
📚 روش‌های زمینه‌سازِ تربیت اخلاقی جوانان در نهج‌البلاغه 🔹متتشر شده در نشریه : حدیث حوزه 🔸نویسندگان : هادی عجمی؛ محمد داودی؛ فاطمه وجدانی. 🔸چکیده : امیرمؤمنان علی علیه السلام مربی اخلاق و تربیت انسان‌هاست. سخنان ایشان علاوه بر تبیین گزاره‌های اخلاقی، بیان‌کننده روش‌های آن و از جمله آن‌ها روش‌های زمینه‌سازی تربیت اخلاقی است. اهمیّت دوران جوانی در تربیت اخلاق و وجود روش‌های نابِ این تربیت بر اساسِ ویژگی‌های روان‌شناختی جوانان در تعالیم اسلامی سبب شد تا روش‌هایی بر پایه «دیگر تربیتی» از نهج‌البلاغه تحلیل و استنباط شود. پژوهشِ حاضر، کتابخانه‌ای بوده و با روشِ توصیفی- تحلیلی و استنباطی انجام شده است. استخراج اوصاف جوانی و روش‌های تربیت اخلاقی به روش توصیفی و تحلیلی بوده و کشف روش‌های خاص تربیت اخلاق جوان از نهج‌البلاغه به شیوۀ استنباطی است. ازآنجاکه زمینه‌سازی در تربیت اخلاقی مهم‌ترین رکن تربیت است، در این نگارش تلاش شده مهم‌ترین روش‌ها برای زمینه‌سازی تربیت استخراج شود؛ ایجاد فضای ایمانی و اخلاقی، کرامت‌بخشی توحیدی، اصلاح خانواده و هم‌نشین و بیدارسازی فطرت ازجمله آن‌هاست. 🔹@feqahat
RT.ajami_.pdf
497.6K
📚 عوامل و عواقب سستی و ترک نماز 🔹چاپ شده در: فصلنامه ره توشه 🔸نویسنده: هادی عجمی 🔸چکیده وقتی در روایات، از امری تعبیر به «پرچم اسلام» و «ستون دین» می‌شود، انتظار می‌رود در جامعۀ اسلامی همچون پرچمی برافراشته، مورد توجه ویژه قرار گیرد و حق آن ادا شود؛ اما درواقع شاهد هستیم که به تعبیر مقام معظم رهبری: «ایرانیان مؤمن، هرگز به نماز پشت نکرده و این نعمت بزرگ خدا را ناسپاسی ننموده‌‌‌اند؛ لیکن حق نماز نیز غالباً چنان‌که باید، گزارده نشده است.» با توجه به اهمیت و جایگاه نماز، ضروری‌ست به علل و زمینه‌ها و آثار این بی‌توجهی نگاهی داشته باشیم، تا حرکتی باشد در راستای ارتقای اقامۀ نماز در جامعه، از وضعیت فعلی به جایگاه حقیقی آن. منظور از سهل‌انگاری در نماز، ترجمۀ «استخفاف» و «تهاون» است و قدر متیقن آن، سبک‌شمردن و بی‌توجهی به قضاشدن نماز است؛ لذا با عنوان «تارک» متفاوت است؛ زیرا تارک کسی‌ست که کاملاً نماز را کنار گذاشته است. از آن‌جا که سهل‌انگار، تقیدی ندارد و گاهی آن را ترک می‌کند، در اصل ترک نماز با تارک مشترک بوده و ممکن است شامل عواقب ترک نماز شود. از سویی این سهل‌انگاری، در صورت درمان‌نشدن به ترک کلی نماز نیز می‌انجامد؛ لذا لازم است آثار ترک کلی نماز برای او بیان شود. 🔹@feqahat
🔸به‌ بهانه اجرای حکم اعدام دو قرآن‌سوز هتاک به دین و مقدسات اسلامی؛ 🔸اجرای حدود چه ارتباطی با تربیت افراد دارد؟ 🔸چرا اسلامی به جای تربیت، حکم اعدام را صادر کرده است؟ 🔸اگر فردی اعدام شده از دین بیزار شود، باز هم اعدام لازم است؟ پاسخ به این پرسش‌ها در: 🔖 http://shabestan.ir/detail/News/1266727
هدایت شده از اجتهاد
💢اجرای حدود چه ارتباطی با تربیت افراد دارد؟ 🔻به بهانه اجرای حکم اعدام دو قرآن‌سوز هتاک به دین و مقدسات اسلامی؛ ✔️از شیوه‌های مهم در منظومه تربیت اسلامی، نظام تشویق و تنبیه است. هدف کلی در این منظومه، هدایت و تربیت انسان‌ها و رساندن آنها به اهداف والاتر است. در نظام تنبیه اسلامی، مجازات‌هایی پنج‌گانه وجود دارد: حدود؛ تعزیرات؛ قصاص؛ دیات؛ کفارات. حدود، یک نوع مجازات است که باید در چارچوب قوانین شرع در حدود باشد؛ هرچند هدف نهایی و کلی حیات و هدایت جامعه است؛ اما اجرای حدود مقید به تاثیرگذاری تربیتی زودگذر بر خود فرد نیست. البته از باب عناوین ثانوی ممکن است آثار تربیتی بر اجرای حدود تاثیر گذارد. مانند عناونی ثانوی که امروزه سبب برداشتن حکم رجم و جایگزینی اعدام از سوی حاکمیت اسلامی شده است؛ به‌ویژه برپایه دیدگاه ولایت مطلقه فقیه. البته این اعمال، یک ولایت ثانوی است؛ ذات حکم، مطلق است و به‌عنوان اولی، ادله مطلق است؛ هرچند نقشی در بازدارندگی نداشته باشد. هرچند هدف از اجرای حدود و برخی تعزیرات، تاثیرگذاری تربیتی بر فرد نیست؛ اما اجرای این حدود در کل جامعه اثر تربیتی دارد. البته اگر تربیت را شامل رشد در دنیا و آخرت بدانیم، اجرای حدود بر خود فرد نیست، اثرات تربیتی دارد. هرچند ممکن است اجرای یک حد سبب شود که آن فرد حتی از دین بیزارتر گردد. اما اجرای حدودی که مشخص شده‌اند؛ مانند حد افرادی که به پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) توهین کرده‌اند، مقید به تاثیرگذاری در فرد نیست و باید اجرا گردد. 👈متن کامل را «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71202 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
زندگانى حضرت امام جعفر صادق عليه السلام.docx
29.2K
🔹نکاتی از سیره تربیتی امام صادق ع 🔸هدیه به حضرت به امید گوشه چشمی
💢مدرسه مجازی فقه تربیت اشراق و عرفان برگزار می‌کند: 🔹مدرسه قرآنی تفسیر تربیت آیات قرآن 🔸با حضور و اشراف علمی آیت الله اعرافی 🔹ویژه طلاب و فعالان عرصه تفسیر قرآن و تربیت 🔸مهلت ثبت نام: 25 اردیبهشت تا 25 خرداد 1402 ♨️مزایای شرکت در دوره: 🔹صدور گواهی معتبر با امضای آیت الله اعرافی 🔸ارایه بسته محتوایی دیجیتال 🔹راهنمایی پایان‌نامه و مشاوره علمی برخط شرکت کنندگان ✅جهت ثبت نام به آیدی @hadiajami در ایتا پیام دهید. ❇️برای اطلاعات بیشتر در ساعات اداری با شماره 02537748540 تماس حاصل فرمایید. 💢 برای دریافت اطلاعات و ثبت نام در کانال مدرسه مجازی فقه تربیتی عضو شوید: 💠https://eitaa.com/feqhe_tarbiati 🧭مهلت ثبت نام 25 اردیبهشت تا 25 خرداد 1401 ♨️ثبت نام برای شرکت کنندگان در دوره‌های پیشین و اعضای موسسات همکار، رایگان می‌باشد. ⭕️دوره به صورت مجازی است و گواهی به افرادی داده می‌شود که در همه جلسات آنلاین باشند. ثبت نام برای استفاده آفلاین بلامانع است. 🌐https://eshragh-erfan.com
💢شرایط اعطای گواهی: 🔸تحصیلات در سطح طلاب درس خارج و پایه نه و ده؛ 🔸دانشجویان رشته فقه مقطع دکتری؛ 🔸اعضای هیئت علمی رشته‌های مرتبط دانشگاهی (تربیتی، تفسیر، فقه)؛ 🔸ثبت حضور آنلاین و فعال در همه جلسات. ▫️ثبت نام برای طلاب مشغول تحصیل در سطح 2 نیز بلامانع است. البته گواهی داده نخواهد شد. ⏰جلسات نیمه دوم خرداد و ابتدای تیرماه عصر ۴شنبه و ۵ شنبه‌ها به صورت مجازی ان شاالله برگزار می‌گردد. نکات دقیق دیگر اطلاع رسانی خواهد شد... برای شرکت در دوره در کانال عضو باشید👇 @feqhe_tarbiati
♨️ برای ثبت نام، این مشخصات را برای آی دی زیر ارسال کنید: مشخصات: نام و نام خانوادگی: کد ملی: سال تولد: شماره تماس: تحصیلات: موسسه معرف: شغل: شهر محل سکونت: آدرس: نحوه آشنایی شما با دوره: ‼️ثبت نام برای اعضای کانال، رایگان است‼️ 🔹ارسال برای: 🔸https://eitaa.com/hadiajami 💢برای شرکت در دوره، در کانال مدرسه مجازی عضو شوید. 💠@feqhe_tarbiati
🔸برای آنهایی که دختر دارند🌹 شما برای دختر گلتان چه آینده‌ای را می‌پسندید؟ ▫️هرچه باشد آن نیست که دنیای غرب با جشنواره‌های دختر شایسته به دنبال جذاب کردن اندام خاص دختران است؛ چون شما اینگونه دختران را کم‌ارزش نمی‌دانید. 🔅امید دختری دارید که نور چشم پدر باشد و دارای کمالات علمی و اخلاقی تا افتخارتان شود. یعنی همان‌گونه که فاطمه معصومه برای پدرش موسی بن جعفر ع بود. فاطمه معصومه، دختری بود که در کودکی حتی پاسخگوی سؤالات ارادتمندان پدرش بود. اکنون نیز علما به خاکساری بارگاه این دختر می‌روند تا خدا مشکل علمی آنها را حل کند. دختری بود چنان دوست داشتی در کمالات، که بارها پدرش می‌گفت فدات! اکنون نیز برای زائرانش چنان دوست داشتنی است که هرگاه از دنیا خسته شوند تنها رفتن به حرمش دل آنها را آرام می‌کند. دختر داران؛ روز دخترتان مبارک.🌸امید که آنها را معصومانه و فاطمی تربیت کنید تا افتخار و نور چشمتان گردند. 💐
تربیت فقهی فرزند ۱.mp3
30.25M
🔹 🔸جلسه هشتم: آیا ورود به حریم شخصی فرزندان برای تربیت اخلاقی آنها درست است؟ 🔸عنوان حریم شخصی وارداتی است. در ادله عناوین حرمت تجسس و دیگر عناوینی داریم که حرمت ورود به حریم دیگران را در شرع می‌سازد. 🔸این عناوین حرمت روش ورود به حریم شخصی فرزند را هم ثابت می‌کند. 🔸در مقابل، برخی عناوین ادله وظیفه مندی اطلاق دارند که حتی ورود به حریم شخصی را شامل میشود مانند اطلاق دلیل آیه وقایه. 🔸نتیجه: اصل بر این است که این روش نباید استفاده گردد مگر اینکه بازداشتن فرزند از گناه راهی دیگر به جز ورود به حریم شخصی نداشته باشد. بنابراین در برخی موارد جایز است. اما تا حد امکان از تربیت درست و تقویت خودکنترلی فرزند باید استفاده کرد. 🔸در حاشیه: ▫️معرفی کتاب تربیت فرزند با رویکرد فقهی از آیت الله اعرافی. ▫️چرا با اینکه در آمریکا محکمترین قوانین برای دفاع از حریم شخصی زنان دارند، از بالاترین آمار تجاوز به زنان برخوردار است؟ ▫️آیا در غرب اسلام وجود دارد؟ 🔹@feqahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🎥 اسلام پوستشان را می‌کند! سخنانی از حضرت امام خمینی که گفتنش جرم شده است!! ــ اسلام جلوى را مى‌گیرد، که لخت بروند توى این دریاها شنا کنند؛ پوستشان را مى‌کند! با زن‌ها لخت بروند آنجا و بعد زن‌ها لخت بیایند توى شهرها. ــ همچو کارى اگر بشود، ! مسلمان‌اند مردم؛ نمى‌گذارند زن‌ها و مردها با هم داخل هم بشوند و توى دریا بریزند و به جان هم بیفتند. ــ اینها از آزادى این را مى‌خواهند؛ مى‌خواهند. ــ امروز اگر یک همچو چیزى بشود، اینها را ما خواهیم تکلیفشان را معیّن کرد و ... گفتند که ما جلویش را گرفتیم، . ــ ما تا زنده هستیم این آزادى‌هایى که آنها مى‌خواهند، تا آن اندازه‌اى که مى‌توانیم، آن آزادى‌ها تحقق پیدا کند.
صوت ارائه علمی «روش مطلوب گسترش حیاء و عفاف در جامعه از منظر فقه تربیتی».mp3
38.8M
🔶افتتاحیه همایش بین المللی فقه و تربیت؛ 13 اردیبهشت 1402 🔷میزگرد دوم 🔷 ارائه علمی «روش مطلوب گسترش حیاء و عفاف در جامعه از منظر فقه تربیتی» 💠 با حضور اساتید ✅ حجت الاسلام عجمی ✅ بانو مجتهده حاجیه خانم صفاتی ✅ سرکار خانم دکتر میرخانی 💠 @feqhe_tarbiati
نقش عفت جنسي در تربيت فردي و سلامت اجتماعي.pdf
4.72M
پاور پوینت سرکارخانم دکتر میرخانی
امروز از امام رضا ع در میلادشان چه بخواهیم؟ پاسخ در https://ana.press/003ZDZ
هدایت شده از فقه فرهنگی
نظام امام خمینی 3.docx
27.2K
📚متن کامل نظام فکری امام خمینی ره ◼️به مناسبت ارتحال این روح الله 💢در نشر این متن نگاه امام را یاری کنید... 🔹https://eitaa.com/feqahat
آثار تربیتی گرفتاریهای زندگی از نگاه امام سجاد(ع) .docx
50.7K
📚 آثار تربیتی گرفتاریهای زندگی از نگاه امام سجاد(ع) (با تأکید بر دعاهای صحیفه سجادیه) نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین هادی عجمی؛ آدرس مقاله در نورمگز: https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1790998 چکیده: امروزه «معنا درمانی» یکی از روش‌های مهم پیدا کردن راهکار صحیح مواجهه با مشکلات و گرفتاری‌های زندگی، است. امام سجادیه ع در کتاب شریف صحیفه سجادیه، با تصویری معناشناختی از گرفتاری‌ها، در نگاهی جامع آثار گرفتاری‌های دنیوی را در سه بعد بینشی، گرایشی و رفتاری، ترسیم می‌کنند. در بعد بینشی، مشکلات و گرفتاری‌ها، نگاه توحیدی او را ایجاد و تقویت می‌کند. در بعد گرایشات و عواطف، گرایش او را از دل بستن به دست‌یاری دیگران کم می‌کند. در بعد رفتاری، او را در مسیر رشد حرکت می‌دهد. این مقاله با روش کمی و کتابخانه‌ای به بررسی این سه بعد در صحیفه سجادیه پرداخته است. هدف این مقاله، ارایه منظورمه آثار گرفتاری‌ها از منظر امام سجاد ع و تبیین جایگاه معنادرمانی بیان آثار گرفتاری‌هاست. منبع محوری این مقاله صحیفه سجادیه است؛ زیرا مهمترین منبع برداشت نگاه امام سجاد، بلکه نگاه اسلام به این مسئله است؛ زیرا تنها منبع موجود است که خود امام معصوم ع آن را بیان و جمع‌آوری کرده است. 🔹@feqahat
♨️قابل توجه تشکل‌های فرهنگی 💢در جامعه اسلامی، دو مدل تجمع را قرآن ترسیم کرده است: جمع مؤمنانه و منافقانه. برای اینکه بدانیم جمع مؤمنانه چگونه باید باشد، لازم است شاخصه‌های جمع مؤمنانه را بدانیم و خود و جمع خودمان را به سمت آن نزدیک‌ کنیم؛ از طرفی، شاخصه‌های جمع منافقانه را بدانیم و خود و جمع را از آن پرتگاه دور کنیم. 🔹پرده اول: اجتماعی منافقانه قرآن جمع منافقان را اینگونه ترسیم می‌کند: ▫️منافقان اگر برای کاری ایمانی، دعوت به همکاری می‌شوند، دور می‌شوند: «رَأَيْتَ الْمُنافِقينَ‏ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُوداً (نسا61) ▫️همیشه به‌دنبال فریب هستند؛ اما حواسشان نیست که خدا آنها را فریب داده است!: « إِنَّ الْمُنافِقينَ‏ يُخادِعُونَ اللَّهَ وَ هُوَ خادِعُهُمْ». ▫️به جای اینکه امر به خوبی کنند، به بدی‌ها دستور می‌دهند؛ از کارهای خوب نه تنها حمایت نمی‌کنند؛ بلکه از آن نهی هم می‌کنند: «الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ». ▫️دستی به انفاق و بخشش ندارند؛ چون خدا را فراموش كردند: « وَ يَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ». ▫️قدرت و حکمت مؤمنان را که می‌بینند، به‌جای اینکه بفهمند علتش توکل مؤمنان به خداوند است؛ می‌گویند مؤمنان، مغرور هستند: «إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ‏ وَ الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ غَرَّ هؤُلاءِ دينُهُمْ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَكيمٌ». تا مشکلی پیش می‌آید، منافقان قر می‌زنند که پس وعده خدا چه شد؟ «وَ إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ إِلاَّ غُرُوراً». از دل، کارهای خوب را که قبول ندارند؛ اما هنگامی که به مؤمنان می‌رسند، قسم دروغ می‌خورند که ما با شما هستیم: «إِذا جاءَكَ الْمُنافِقُونَ‏ قالُوا نَشْهَدُ إِنَّكَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ إِنَّكَ لَرَسُولُهُ وَ اللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّ الْمُنافِقينَ لَكاذِبُون» . ▫️این قسم دروغ را سپر قرار می‌دهند تا شناخته نشوند و بهتر بتوانند مانع کاری خوب شوند: «اتَّخَذُوا أَيْمانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَنْ سَبيلِ اللَّهِ إِنَّهُمْ ساءَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ». اما در دل آیات خداوند و کارهای مؤمنانه را مسخره می‌کنند؛ «وَ قَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتابِ أَنْ إِذا سَمِعْتُمْ آياتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِها وَ يُسْتَهْزَأُ بِها». 🔹پرده دوم: اجتماع مؤمنانه ▫️مؤمنان به هر آنچه سخن خداوند باشد ایمان دارند و فقط به دنبال اطاعت از سخن خدایی هستند: «آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ‏ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَ قالُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا غُفْرانَكَ رَبَّنا وَ إِلَيْكَ الْمَصيرُ» ▫️مؤمنان از حرف‌های ایمانی لذت می‌برند و هر سخن درستی را می‌پذیرند: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذينَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إيماناً»‏. ▫️وقتی مشکلی در راه خیر به‌وجود می‌آید، نه تنها ناامید نمی‌شوند که می‌گویند این همان وعده خداوند است؛ (زیرا می‌دانند در حال امتحان در راه خیر هستند)؛ درنتیجه در مشکلات حتی ایمان و تسلیمشان بیشتر می‌شود: «وَ لَمَّا رَأَ الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزابَ قالُوا هذا ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ ما زادَهُمْ إِلاَّ إيماناً وَ تَسْليما» آنها در راه خیر، شک و تردیدی ندارند؛ بلکه در راه خداوند از مال و حتی جان خود مایه می‌گذارند: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتابُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ أُولئِكَ هُمُ الصَّادِقُون‏». ▫️آنها به دنبال کارهای بیهوده و ظاهرسازی نیستند: «وَ الَّذينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُون‏». بلکه اگر با کارهای بيهوده و ظاهرسازی برخورد كنند، بزرگوارانه از آن مى‏گذرند: «إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراماً». ▫️نسبت کاری یا چیزی اگر به آنها سپرده شود، امانت‌دار هستند: «وَ الَّذينَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ‏». ▫️و هیچگاه، شهادت باطل نمى‏دهند: «وَ الَّذينَ لا يَشْهَدُونَ الزُّورَ». 🔹@feqahat
در این روزها حاشیه خبرهای پایین آمدن قیمت دلار و ماشین، دوباره یک نکته فرهنگی را تذکر می‌دهد❗️ 🔸به خلاف اینکه در روایات و سیره اهل بیت (ع)، کار و تولید مورد توجه بوده است؛ چندی است که فرهنگ دلالی و خرید آنچه می‌دانی گران می‌شود، در حال وسعت گرفتن است. نشانه‌اش اینکه تا چیزی به سمت گران شدن می‌رود، با هجوم دلال‌ها، سر به فلک می‌کشد و از در حال پایین آمدن قیمت، انبوهی از فریب خوردگان فروشندگان می‌شوند. سیلی که به هر سمت می‌رود خرابی‌هایی دارد. 🔸اما ریشه این سیل چیست؟ اهل اقتصاد می‌گویند رشد نقدینگی و پول نقد دست مردم. اما پیوست فرهنگی می‌گوید غلبه کردن فرهنگ دلالی، طمع به یک شبه پولدار شدن به جای فرهنگ کار و تولید و به دست سود پایدار. اگر فرهنگ تولید و کار و قناعت به سود معقول، سوار بر این نقدینگی گردد، اقتصاد کشور را پویا خواهد کرد و ثروتی عمومی را ایجاد می‌کند. امیر مؤمنان می‌فرمایند: «إِيَّاكَ أَنْ تُوجِفَ‏ بِكَ‏ مَطَايَا الطَّمَعِ‏ فَتُورِدَكَ مَنَاهِلَ‏ الْهَلَكَة؛ مراقب باش از اينكه مركبهاى طمع تو را برانند و به آبشخورهاى مهلكه وارد سازند (نهج البلاغة؛ ص401). 🌀پ.ن شاید بی راه نباشد که می‌گویند مردم بر دین ملوک خویش هستند. مردمی که در دوران ریاست جمهوری یک فارغ التحصیل رشته عمران و علاقه مند به ساخت و ساز، به سمت تولید و ساخت و ساز می‌روند؛ اما بعداز آمدن دولتی سرمایه‌دار و دلال پرور، به سوی سرمایه‌گذاری‌های دلال‌‌گونه هجوم می‌برند. و تغییر این فرهنگ زمان می‌برد و برنامه می‌خواهد!
♨️گفت و گفتم ▫️گفت این اسلام دینِ زوره. گفتم اسلام یعنی تسلیم درونی خدا شدن. زور توش معنا نداره. ▫️گفت پس چرا میخوان مجبور کن همه زنها حجاب داشته باشن؟ گفتم همه کشورها حدود پوشش رو در قوانین خودشون مشخص کردن. در قانونمان ما هم حدودش باید مشخص باشه. ▫️گفت خوب چرا مثل کشورهای دیگه حدشو باز نمیکنیم؟ گفتم شما خودت بگو نتیجه قوانین باز غرب برای زنها امنیت و آرامش بوده؟ کشورهای دارای بیشترین تجاوز به زنها چه کشورهایی هستند؟ ▫️گفت خوب حالا فعلا یکم سخت نگیریم که کسی اعتراض نکنه گفتم: هر قانونی باشه یک عده اعتراض دارند. در انگلیس گروه اعراض میکنند که چرا قانون اجازه نمیده ما بدون شورت بیایم خیابون آفتاب بگیریم! بارها هم اعتراض کردند حتی در تلویزیونهای رسمی انگلیس! ▫️گفت پس چه باید کرد؟ گفتم تجربه جهانی می‌گویند بهترین کمک به زن، پوشش اوست؛ نه قوانین حمایت کننده از لخت شدن او! ▫️گفت برخی دختران جوان این را قبول ندارند گفتم رد نشدن از چراغ قرمز را هم برخی قبول ندارند. از فردا بگیم چراغ قرمز رو بیخیال؟ ▫️گفت چه کنیم؟ گفتم باید به اون دختران عزیز تبیین کرد که آزادی و زندگی واقعی آنها در زندگی عفیفانه است؛ نه در دام نگاه مردان شهوت ران بودن. ▫️گفت خوب مثلا ترکیه و اروپا الان مشکل داره که دختراش آزاد تر هستند؟ گفتم اینکه ترکیه بالاترین آمار ایدز منطقه رو برای جوانانش درست کرده مشکلی نیست؟ یا اینکه تو برخی کشورهای اروپایی مانند فرانسه 60 درصد بچه ها رو مادرها دارن بزرگ میکنند و پدری متعهد وجود ندارد مشکل نیست؟ اینها کمک به زنان است؟ ▫️گفت تو همین کشور خودمان زمان پهلوی سخت نمی‌گرفتند. گفتم بله سخت نگرفتن آنها دلیل داشت. محمدرضا پهلوی به پادشاه عربستان در 1960 در نامه‌ای می‌نویسد: اگر میخواهی حکومت کنی دامن خانم ها رو کوتاه کن و کاباره ها رو زیاد کن! این هم دلیلش! برای همین کاباره شکوفه نو چهارمین کاباره برتر جهان بود؛ اما در محله شهر نو تهران، بدبختی زنان کاباره‌ای دیده نمیشد! ▫️گفت خوب مردم میخوان گفتم کدوم مردم؟ کامنتهای مجازی اینستا که معلوم نیست واقعی هستند یا نه؟ ایرانی پیش از اسلام هم همیشه حجاب داشته. شما در تخت جمشید تصویر یک زن سربرهنه نمی‌بینی! چند درصد ایرانی، که همه ایران نیستند. گفت نمیدونم! گفتم بله. نگذاشتند که ما حقیقت را بدانیم! 🔸@feqahat
💢در جنگ روایت‌ها عقب تشریف داریم! اما تا کی، نمی‌دانم! مقام معظم رهبری: «بنده همیشه میگویم: شما روایت کنید حقایق جامعه‌ خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند». .... 📝 در فضای مجازی خبری، روضه عقب بودنمان را در جنگ روایت‌ها باز یادآوری کرد. هنوز تلخی روایت آمریکایی ـ هالیوودی از تسخیر لانه جاسوسی در فیلم آرگو در خاطرمان مانده. که خبر تولید کتاب داستان کودکانه «موهای ماه» با روایتی دشمن تراشیده از موهای مهسا امینی، دوباره نخلی‌های عقب‌ماندگی در روایتگری را زنده کرد. در نبرد روایت‌ها اگر برای داستان مهسا امینی که در کشور ما اتفاق افتاده، برای کودک و نوجوان، جوان و میان‌سال، روایتی نسازیم، برایمان می‌سازند؛ اما آنگونه که خود می‌خواهند! امید که دستگاه‌های فرهنگی روزی قرارگاه آینده‌پژوهی فرهنگی که هیچ، لااقل قرارگاه روایتگری مسائل گذشته و کنونی را داشته باشند. 🔹@feqahat
✳️ آغوش باز حوزه علمیه نجف در استقبال از مدیر حوزه‌های علمیه و هیئت همراه حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی کوهساری، رئیس مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه که در سفر آیت الله اعرافی و هیئت همراه به عراق حضور داشته در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه گفت: ◻️ از بارزترین مشخصه های دیدار هیئت ایرانی حوزه علمیه قم به ریاست آیت الله اعرافی از عراق، آغوش باز همه شخصیتهای برجسته حوزه علمیه نجف بود. ◻️ شخصیتها و بزرگان حوزه علمیه نجف از نقش جمهوری اسلامی و به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی در حفظ امنیت عراق یاد می‌کردند. ◻️ حوزه نجف و حوزه قم دو کانون کلیدی و محوری دنیای اسلام و دنیای جهان تشیع به شمار می‌روند و باسابقه تاریخی هزار ساله اهمیت ویژه‌ای دارند. ◻️این چند قرن اخیر تعامل حوزه علمیه قم و نجف بسیار جدی بوده و همواره بزرگانی از شخصیت‌های ایرانی در حوزه نجف حاضر بوده‌اند و همانطور که در دوره حزب بعث، حوزه علمیه قم پذیرای بسیاری از بزرگان حوزه علمیه نجف بود. ◻️در این سفر هفت روزه حدود ۴۰ برنامه گنجانده شده بود که در شهرهای نجف، کربلا، بغداد، کاظمین، سامرا و بصره صورت گرفت که اهم آنها پس از زیارت عتبات مقدسه ، دیدار با مراجع معظم تقلید آیات عظام سیستانی، فیاض و بشیر نجفی و شخصیتهای برجسته دیگر چون آیت الله آل راضی، آیت الله ایروانی، آیت الله سند، آیت الله سبزواری، آیت الله حسن جواهری در نجف و آیت الله قزوینی در کربلا و همچنین شیخ صمیدعی از علمای برجسته اهل سنت در بغداد بود. مشروح مصاحبه: https://hawzahnews.com/xcj2t ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ https://pazhuhesh.ismc.ir/ @Riismc | معاونت پژوهش
💢تاریخ برگزاری جلسات مدرسه تفسیر تربیتی 🔸1 آیت الله اعرافی روش‌شناسی تفسیر تربیتی آیات قرآن. زمان جلسه اعلام می‌گردد. 🔸2 حجت الاسلام دکتر سید نقی موسوی تفسیر تربیتی آیه وقایه پنجشنبه 1تیر / ساعت ۹ الی ۱۰:۳۰ 🔸3 حجت الاسلام حسین محمودیان تفسیر آیات روش تغافل در تربیت چهارشنبه 7 تیر / ساعت 16ـ 17:30 🔸4 حجت الاسلام دکتر احمد امامی راد تفسیر آیات مرتبط به آموزه‌های جنسیت در قرآن پنجشنبه 8تیر / ساعت ۹ الی ۱۰:۳۰ 🔸5 حجت الاسلام دکتر احمد شهامت تفسیر آیه اصطبار چهارشنبه 14 تیر ساعت 16ـ 17:30 🔸6 حجت الاسلام مهدی عزیزی تفسیر آیات تربیت اعتقادی در قرآن پنجشنبه 15تیر / ساعت ۹ الی ۱۰:۳۰ 🔸7 حجت الاسلام هادی عجمی تفسیر نگاه قرآن به لعب چهارشنبه 21 تیر ساعت 16ـ 17:30 🔸8 حجت الاسلام علی حسین‌پناه تفسیر آیات بیان کننده نقش عالمان در تربیت دینی پنجشنبه 22تیر / ساعت ۹ الی ۱۰:۳۰ 🔸9 حجت الاسلام دکتر حسین مولودی تفسیر آیات مراتب هدایت در قرآن چهارشنبه 28 تیر ساعت 16ـ 17:30 🔸10 حجت الاسلام دکتر سید عنایت الله کاظمی تفسیر آیات محوری امر به معروف و نهی از منکر پنجشنبه 29تیر / ساعت ۹ الی ۱۰:۳۰ 💠مدرسه مجازی فقه تربیتی 💠@feqhe_tarbiati
سیره امام جواد ع .docx
23.8K
🔹درس‌هایی از سیره امام جواد ع 🔸تقدیم به حضرتش 🔸در ثواب نشر آن شریک شویم http://fna.ir/3d10f9
آیه وقایه و بررسی وظایف تعلیم و تربیتی والدین در خانواده.docx
106.8K
📚آیه وقایه و بررسی وظایف تعلیم و تربیتی والدین در خانواده 🔸هدیه ویژه مدرسه مجازی فقه تربیتی موسسه اشراق و عرفان 🔸 متن کامل ورد بررسی فقی دلالت آیه وقایه بر ظایف تعلیم و تربیتی والدین در خانواده. 💠@feqhe_tarbiati