eitaa logo
فقه فرهنگی
686 دنبال‌کننده
179 عکس
18 ویدیو
72 فایل
بررسی فقهی نظام فرهنگی، قواعد و مسائل آن 🔸 پذیرای انتقاد و پیشنهاد شما: @hadiajami @feqahat سایت: splus.ir/feqh_farhangh" rel="nofollow" target="_blank">https://what.splus.ir/feqh_farhangh splus.ir/feqh_farhangh در هر کار فرهنگی و تربیتی، ابتدا باید فقه آن را دانست ... #فقه_معاصر #فقه_مضاف
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه فرهنگی
#فقه_مدرسه، جلسه 15 🔹محافظت از علوم برای آیندگان 🔸یکی از وظایف مدیران علمی کشور، محافظت از علوم برای
▫️و عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ ع‏ أَنَّهُ دَعَا بَنِيهِ وَ بَنِي أَخِيهِ فَقَالَ إِنَّكُمْ صِغَارُ قَوْمٍ وَ يُوشِكُ أَنْ تَكُونُوا كِبَارَ قَوْمٍ آخَرِينَ فَتَعَلَّمُوا الْعِلْمَ فَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ‏ مِنْكُمْ‏ أَنْ‏ يَحْفَظَهُ‏ فَلْيَكْتُبْهُ وَ لْيَضَعْهُ فِي بَيْتِهِ‏. منية المريد، ص340. 🔸روایت محوری، موثقه نخست است. دیگر روایات ضعف در سند دارند؛ اما قرینه برای آن موثقه است. 🔸نکته یکم. این روایات امر مولوی دارند. به صرف اینکه اگر عقل آنها را بفهمد، نمیشود آنها را ارشادی و غیر فقهی دانست. بلکه در این موارد نیز مولوی، به مولویت، ارشاد به حکم عقل می‌کند. اصل این است که اوامر مولا، مولوی باشد. 🔸نکته دوم. هرچند علوم در روایات منصرف به علم دینی است؛ اما «سَوْفَ تَحْتَاجُونَ إِلَیهَا» اگر علت گرفته شود، ملاک می‌شود و شامل هرآنچیزی است که در آینده بدان نیازمندیم؛ لذا فقط محدود به علوم دینی نمیشود. هر علمی که در آینده نیازمند آن هستید باید آنها را نگاه داشت. درنتیجه شامل علوم شیمی و فیزیک میشود. ▫️راه دیگر برای اینکه شامل همه علوم بشود، دیدگاه شهید مطهری است که هرآنچه جامعه اسلامی بدان نیاز داشته باشد را علم دینی بدانیم. در این صورت روایات شامل هرچیزی می‌شود که جامعه اسلامی بدان نیاز دارد. ▫️دیدگاه برگزیده همانگونه که قبلا توضیح داده شد این است: علم در روایات منصرف به علم دینی است که فقه اکبر و اصغر است؛ اما در این مسئله ملاک در نگاه داری علم برای آیندگان، «سَوْفَ تَحْتَاجُونَ إِلَیهَا» است که شامل تمام علوم مورد نیاز جامعه می‌شود. این نگاهداری واجب کفایی است. 🔸نکته سوم. می‌توان گفت، یکی از وظایف مدیران این است که روند آموزشی را به سمت تولید علم ببرد و از آن تولیدات به روشهای هر زمان، محافظت کند برای آیندگان. 🔹@feqahat
▫️وقتی گفت، می‌‌توانی در مجالس عروسی بخوانی، دلم برایش سوخت! ▫️آقای احسان علیخانی بی‌شک از رویش‌های فرهنگی کشور است. کسی که دغدغه طرح استعدادها و رشد آنها را دارد. کسی که در برنامه ماه‌عسل خود هم این تفکر قشنگ را داشت و استعدادهایی را از گوشه و کنار کشور شناسایی و دل کشور می‌آورد به آنها رسانه می‌داد، تا حرفشان را بزنند. اما برخی قسمت‌های این برنامه خوب، یک مسئله که از قدیم در ذهنم هست، را زنده می‌کند. مثلاً وقتی‌که آن پسر روستایی خوش‌صدا که تابه‌حال حتی با موسیقی نخوانده بود، صدایش را با موسیقی و رقص نور و صحنه جذاب عصر جدید درهم آمیخت و چند ستاره گرفت و تازه فهمید که چه استعداد خوبی برای این فضا دارد. به او گفته شد که خوب است در مجالس عروسی محله خودشان شروع کند به خواندن. یعنی یک روستایی باصفایی که در کنار گوسفندانش می‌خوانده و از هر تلویزیون و رسانه‌ای دور بوده، بشود مطرب مجالس عروسی. و آن صفای روستایی... پر! استعدادهای انسان، نعمتی است خدادادی، درست مانند زیبایی ویژه یک دختر جوان که نعتمی ویژه به او داده‌شده؛ اما چه دختران زیبا چهره‌ای که تشویق‌های دیگران آنها را عروسک‌های مردهای عیاش، بر صحنه‌های دیسکوها کرده است. چه استعدادهای برتر علمی که دعوت‌های خارجی، آنها را سربازان ناسا و اف‌بی‌آی و ام‌آی‌سیکس کرده است! گاهی دلم برای برخی خوش استعدادها می‌سوزد. کاش استعداد نداشتند! کاش کشف نمی‌شدند! همه که چمران نمی‌شوند. او که استعدادش، به‌جای خرج شدن برای آمریکا یا شوروی که حاضر بودند هر چه می‌خواست به او بدهند تا بماند، اما آن را برای خدا خرج کرد؛ برای جوانان لبنانی و بعد امنیت ایران اسلامی. همه که فخری‌زاده و بابایی و ازاین‌دست بااستعدادها نمی‌شوند. اما پاسخ این ای‌کاش‌ها روشن است! همیشه فقر و گرفتاری نیست که امتحان خداست! زیبایی و پول و استعداد، امتحان‌هایی سخت‌تر از فقر دارد! ▫️▫️▫️▫️▫️▫️ پیوست فقه فرهنگی 🔸1. از مسائل مهمی که بنیاد نخبگان، برپایه فقه، باید تأملی در آن داشته باشد، توجه به عاقبت‌به‌خیری استعدادهاست. کلیدواژه‌ای که کمتر در این عرصه بدان توجه شده است. 🔸2. سازمان‌های فرهنگی، اگر استعدادهای برتر شناسایی‌شده فرهنگی ـ هنری را مخاطبان ویژه خود ندادند، به وظیفه خود عمل‌نکرده و باخته‌اند. به‌ویژه اینکه فلسفه حکومت اسلامی، سوق دادن استعدادها به‌سوی سلوک و عبودیت است؛ آنگونه که در دفاع مقدس این فلسفه خودنمایی کرد. 🔸3. از مسائل قابل‌توجه، فقه استعدادیابی و رشد استعدادهای برتر است که لازم است بدان توجه شود. به‌ویژه در مورد بزنگاه‌هایی مانند استعدادهای عرصه موسیقی و بازیگری که ورطه خطر است. 🔹@feqahat
یک غیر فقهی 🌸بهار در بهار 🔸سال شمسی با بهار طبیعت و بهار ولایت شروع می‌شود. که عید غدیر در بهار بوده و سالگرد شمسی آن، نوروز می‌شود. اما امسال، این بهار در دلش بهاری دیگر دارد؛ بهار ایمان. 🔸در بهار طبیعی چوبِ به‌ظاهر خشک درختان زنده می‌شوند؛ می‌رویند؛ سبز می‌شود. در رمضان، قلب‌های خشکیده، به لطف الهی، در سحرها جانی تازه می‌یابند. 🔸بهار که می‌شود، هر گیاهی به‌اندازه توان خود از آن استفاده می‌کند. سبزه‌ها برای مدتی کوتاه حیات می‌یابند؛ اما درختان تنومند، برای یک سال خود آب و انرژی ذخیره می‌کنند. در رمضان هم، برخی تنها با نخوردن، جسم و روح را جلا می‌دهند؛ اما سالکانِ قهار خداوند، توشه معنوی یک سال خود را ذخیره می‌کنند. 🔸در بهار، هر شب که صبح می‌شود، دشتی سبز شده جدیدی را می‌بینیم؛ در رمضان، هر شب خداوند ده‌ها هزار از بندگانش را می‌بخشد و شب قدر، بیش از شمارش من و شما بخشیده و زنده و سبز می‌شوند. 🔸از بادهای بهاری، بدن را نباید پوشاند؛ زیرا باد بهاری با بدن، همان کاری را می‌کند که با درختان می‌کند. در رمضان، با خواب و خوردن بی‌جا، نباید جان را از این بادهای رحمت الهی بپوشانیم؛ زیرا رحمت الهی در رمضان با جان ما همان کاری را می‌کند که با جان پیامبر ص و اهل‌بیت ع می‌کرد. بهار، عمرش کوتاست و خوشا به حال استفاده‌کنندگان از قرآن و رمضان نیز یک ماه بیشتر نیست! که اوقات خوش آن بود که با دوست به سر رفت.... باقی همه بی‌حاصلی و بی‌خبری بود. خوش بود لب آب و گل و سبزه و نسرین... افسوس که آن گنج روان رهگذری بود. 💠💠💠
سلیمانی یا اصلانی بودنت، مهم نیست! 🔸مهم این است که نمیری و شهید شوی؛ چند سالگی مهم نیست! 🔸مهم این است که با زبان خشکِ روزه دار مانند اربابت ابا عبدالله شهید شوی؛ کربلا یا مشهدالرضا بودنش، مهم نیست! 🔸مهم این است که دشمنان اهل بیت تو را شهید کنند؛ قرن یکم یا چهاردهم بودنش، مهم نیست! 🔸مهم این است که در کنار امامت شهید شوی؛ کنار امام زنده یا در حرمش، مهم نیست. 🔸مهم این است که یک شقی به خاطر تفکرات شیعی تو را شهید کند؛ افغانی یا ایرانی بودن آن شقی مهم نیست! 🔸مهم این است که قاتلت دشمن اهل بیت باشد؛ اموی یا وهابی بودنش مهم نیست. 🔸مهم این است که در راه خدمت به مردم حاشیه نشین، شهید شوی؛ حرف‌های دیگران که مهم نیست! 🔸مهم این است که در لباس نوکریِ دین، شهید شوی؛ عبای روحانیت یا لباس نظامی بودنش مهم نیست! 🔸مهم این است که شهید باشی تا شهید شوی؛ حججی و سلیمانی یا اصلانی بودنت، مهم نیست! 🌹تقدیم به شهید جهاد فرهنگی، حجت الاسلام
🔹دانلود مقاله پژوهشی فقهی 🔹محافظت از اطلاعات در فرایند تعلم و روش‌های آن از منظر فقه تربیتی 🔸چکیده مقاله: از مسائل مهم فرایند تعلّم و از نیازهای اساسی جامعه، حفاظت و تثبیت اطلاعات، معلومات و علوم است. در این مقاله، با روش توصیفی و تحلیل اجتهادی مصطلح، به بررسی فقهی محافظت از اطلاعات پرداخته شده است. این مسئله، از دو بُعد محافظت برای خود و برای دیگران و همچنین روش‌های بیان‌شده آن در روایات، بررسی شد. هدف، توجه دادن به اهمیت، حکم و راهکارهای این مسئله برای اهل علم و مسئولان مربوط در حوزه‌های گوناگون دانش است. مهم‌ترین نتایج چنین است که حفظ علوم و اطلاعات، رجحان و استحباب دارد؛ اما ممکن است در مواردی برای برخی یا نسبت به برخی علوم، وجوب داشته باشد. برپایه لزوم حفظ نظام جامعه اسلامی، محافظت از علوم و اطلاعات مورد نیاز جامعه، واجب کفایی است؛ اما ممکن است در شرایطی برای حکومت، این وجوبْ عینی شود. در ادله، به دو نوع روش محافظت از دانش توجه شده است: روش‌های انسانی، مانند مباحثه و تدریس و روش‌های ابزاری، مانند کتابت و ثبت آن. مناط حکم بیان‌شده در این مباحث، محافظت است و هر روشی که امروزه و در آینده، ذیل این عنوان قرار بگیرد، همان حکم را دارد. 🔸دانلود رایگان کل مقاله: http://mft.journals.miu.ac.ir/article_6656.html 🔹دانلود و مطالعه این مقاله که در مجله رده B چاپ شده است، کمک می‌کند تا با پژهش فقهی در مسائل روز آشنا شوید. 🌹تقدیم به شهیدان محمد اصلانی و محمدصادق دارایی. 🔹@feqahat
فقه مدرسه ۱۶.mp3
23.71M
🔹 جلسه 16 🔸مدیریت انسانی: محور نخست. انتخاب معلم شایسته و دارای صلاحیت (صالح). 🔸شاخصه‌های معلم در دو بعد باید مورد توجه شود:تربیت معلم و ارزیابی و انتخاب معلم. 🔸صلاحیت‌‌های معلم دو بعد دارد: صلاحیت‌های شخصیتی؛ صلاحیت‌های حرفه‌ای. 🔸احکام انتخاب معلم بر اساس این حالات تفاوت دارد: ▫️معلمی که تاثیر دارد یا ندارد؛ تاثیر مثبت دارد یا منفی؛ تاثیر حتمی دارد یا احتمالی؛ تاثیر بر امر پایه‌ای و الزامی است یا امور ثانوی و رجحانی. 🔹حالات انتخاب معلم و استاد" 🔸الف) انتخاب معلمی که اثر مثبت بر متعلم دارد. ▫️یکم. آیه و روایات دقت در انتخاب معلم 1. آیه سوره عبس آیه 24: ((فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‏ طَعامِه‏)). ذیل این آیه در روایاتی آمده است:...((فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‏ طَعامِهِ‏)) قَالَ قُلْتُ مَا طَعَامُهُ قَالَ «عِلْمُهُ‏ الَّذِي‏ يَأْخُذُهُ‏ عَمَّنْ‏ يَأْخُذُهُ». الكافي، ج‏1، ص49 انتخاب معلم صالح، حکم طریقی دارد؛ نه نفسی. زیرا آن ضلالت یا هدایت حکم دارد. معلم طریق آن است. این دلیل شامل انتخاب معلم صالح برای تمام علوم حتی معلم فیزیک و شیمی می‌شود. زیرا آن ا نیز مبانی جهانی بینی دارند و معلم آن علوم نیز شامل این دستور میشوند. حتی معلم هنر. آن معلمی که هنر سکولار را تدریس می‌کند یا مانند آوینی، هنر را برای خدا می‌خواهد، طعام فکری به متعلم می‌دهند. اما ادله دیگر، منصرف به معلم علم دینی است. 🔹@feqahat
فقه فرهنگی
🔹#فقه_مدرسه جلسه 16 🔸مدیریت انسانی: محور نخست. انتخاب معلم شایسته و دارای صلاحیت (صالح). 🔸شاخصه‌های
2. مرسله‌ یکم از رسول خدا قَالَ النَّبِيُّ ؟ص؟ « ... تَقَرَّبُوا إِلَى عَالِمٍ‏ يَدْعُوكُمْ‏ إِلَى التَّوَاضُعِ مِنَ الْكِبْرِ وَ مِنَ الرِّيَاءِ إِلَى الْإِخْلَاصِ وَ مِنَ الشَّكِّ إِلَى الْيَقِينِ وَ مِنَ الرَّغْبَةِ إِلَى الزُّهْدِ وَ مِنَ الْعَدَاوَةِ إِلَى النَّصِيحَةِ وَ لَا يَصْلُحُ لِمَوْعِظَةِ الْخَلْقِ إِلَّا مَنْ جَاوَزَ هَذِهِ الْآفَاتِ بِصِدْقِهِ وَ أَشْرَفَ عَلَى عُيُوبِ الْكَلَامِ وَ عَرَفَ الصَّحِيحَ مِنَ السَّقِيمِ وَ عِلَلَ الْخَوَاطِرِ وَ فِتَنَ النَّفْسِ وَ الْهَوَى‏». مصباح الشريعة، ص21. از این روایت، با الغای خصوصیت از عناوین گفته شده، عنوان کلی معلم رشد دهنده و دارای صلاحیت اخلاقی را برداشت کنیم. البته اصل بر موضوعیت عناوین است. 3. مرسله دوم از رسول خدا رسول اللّه؟صل؟ «إنَّ هذَا العِلمَ دينٌ فَانظُروا عَمَّن تَأخُذونَ دينَكُم». ( سیوطی، الجامع الصغیر في أحادیث البشیر النذیر، ج 1، ص 384) 4. روایت هشام بن حکم أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا رَفَعَهُ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ قَالَ قَالَ لِي أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ؟ع؟‏ يَا هِشَام‏... لَا عِلْمَ‏ إِلَّا مِنْ‏ عَالِمٍ‏ رَبَّانِي‏ الكافي، ج‏1، ص1. 5. روایات انتخاب دوست و هم نشین صالح، که به اولویت در مورد معلم، قابل استفاده است. نتیجه: انتخاب معلم دارای صلاحیت شخصیتی و فکری، رجحان دارد. 🔸ب) انتخاب معلمی که اثر قطعی منفی بر امور پایه‌ای و الزامی دارد انتخاب معلمی که تاثیر منفی قطعی دارد بر عقاید و پایه‌های انجام واجب و محرم متعلم، به‌قطع حرام است. معلمی که به انجام واجبات و محرمات دانش‌جو آسیب می‌زند: آسیب اخلاقی، اعتقادی و عملی در این سطح. از جمله ادله این حرمت، مقدمیت این انتخاب در انجام آن محرمات است؛ چون مقدمه حرام می‌شود. البته گاهی تزاحم پیدا می‌کند با اهداف دیگر که باید در جلسه بعد بررسی گردد. ان شاء الله. عَلِی بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ یونُسَ رَفَعَهُ قَالَ: قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ یا بُنَی اخْتَرِ الْمَجَالِسَ عَلَى عَینِكَ فَإِنْ رَأَیتَ قَوْماً یذْكُرُونَ اللَّهَ جَلَّ وَ عَزَّ فَاجْلِسْ مَعَهُمْ فَإِنْ تَكُنْ عَالِماً نَفَعَكَ عِلْمُكَ وَ إِنْ تَكُنْ جَاهِلًا عَلَّمُوكَ وَ لَعَلَّ اللَّهَ أَنْ یظِلَّهُمْ بِرَحْمَتِهِ فَیعُمَّكَ مَعَهُمْ وَ إِذَا رَأَیتَ قَوْماً لَا یذْكُرُونَ اللَّهَ فَلَا تَجْلِسْ مَعَهُمْ فَإِنْ تَكُنْ عَالِماً لَمْ ینْفَعْكَ عِلْمُكَ وَ إِنْ كُنْتَ جَاهِلًا یزِیدُوكَ جَهْلًا وَ لَعَلَّ اللَّهَ أَنْ یظِلَّهُمْ بِعُقُوبَةٍ فَیعُمَّكَ مَعَهُمْ. الكافي، ج‏1، ص39. این روایت را اگر امام معصوم نقل کرده‌اند یا قرآن از لقمان نقل کند، قابل برداشت فقهی است. زیرا آن کلمات به انتخاب شارع بیان شده است. 🔸ج) انتخاب معلمی که اثر احتمالی منفی بر امور پایه‌ای و الزامی دارد. دلیل حرمت این انتخاب، قاعده وجوب دفع ضرر محتمل است. 🔸د) انتخاب معلمی که اثر قطعی منفی بر امور ثانوی و رجحانی دارد. ازآنجا که ترک انتخاب این معلم، مقدمه عدمی انجام امور ثانوی و رجحانی است، عدم انتخاب این معلم، مستحب است. 🔸ه) انتخاب معلمی که اثر احتمالی منفی بر امور ثانوی و رجحانی دارد. همانگونه که بیان شد، حکم عقل در این موارد، بر استحباب دفع ضرر محتمل در امور ثانوی و رجحانی است. درنتیجه مستحب است چنین معلمی انتخاب نگردد. 🔹@feqahat
🔸احسنت به آن طرح، به آقامیری، به علیرضا خمسه ▫️ماجرا از این اینجاشروع شد: پارکی را در تهران، دیوار کشی کردند تا پارک ویژه بانوان شود. کار بسیار خوبی که سال‌هاست انجام شده است تا بانوان آنجا راحت باشند. ▫️اما تصاویر این کار خوب، طوری دیگر در تلویزیون ملکه اینگلیس (بی‌بی‌سی)، بن سلمان (ایران اینترنشنال) و کیوان عباسی بهایی ـ اسرائیلی (من و تو) پخش شد. آنها گفتند در بوستان‌ها دارند بین زن‌ها و مردها دیوار می‌کشن! گوش‌ها با این حرف آشناست! یعنی همان تهمتی که در دوران انتخابات به قالیباف و طبیعتا رییسی زده شده بود که اگر اینها بیایند، بین زن و مرد دیوار می‌کشند! بماند که معلوم شد این حرف چه کسی بود! کلی تحلیل هم بافتند که اگر این کار را انجام دهند چه بر سر زنان می‌آید! راهش را هم خوب بلد هستند. افراد معروف را احساسی می‌کنند که آنها نیز موضع بگیرند. آقای علیرضا خمسه عکسی شبیه زنان از خودش منتشر می‌کند و می‌نویسد: من چون نمی‌توانستم پارکم را عوض کنم، جنسیتم را عوض کردم! ▫️اما در اقدامی بسیار درست، سید محمد آقا میری عضو شورای شهر تهران، با علیرضا خمسه تماس می‌گیرد و طرح خوب بوستان مادر و کودک را برای ایشان توضیح می‌دهد و از ایشان برای افتتاحیه این بوستان دعوت می‌کند. آقای علیرضا خمسه هم قبول می‌کند و در صفحه خودش، حرفش را اصلاح می‌کنم. ▫️احسنت به آن طرح، به آقامیری، به علیرضا خمسه. باید یاد بگیریم، تبیین و جهاد تبیین، ضد انقلاب خواندن کسی که شبهه دارد نیست! راه درست، تبیین و شفاف‌سازی است. 🔹@feqahat
💢 مدرسه بهاره فقه تربیتی: فصل دوم «فقه تربیتی و نیازهای تربیتی جامعه اسلامی» ✅ با حضور و اشراف علمی حضرت آیت الله اعرافی 🔹 ویژه طلاب و دانشجویان ارشد رشته‌های مرتبط. 💻 جلسات به صورت غیر حضوری(مجازی) برگزار می‌گردد. 🔻 مزایا: 🔹 صدور گواهی معتبر؛ 🔹 ارایه بسته محتوایی دیجیتال؛ 🔹 راهنمایی پایان‌نامه شرکت کنندگان و مشاوره علمی برخط. 📆 ثبت‌نام: 15 فروردین تا 15 اردیبهشت 📳 ثبت‌نام و پاسخگویی: 09053550619 02537748540 ⭕️لطفا تماس در ساعت اداری. ♨️ ثبت‌نام در دوره برای شرکت‌کنندگان در مدرسه پاییزه و معرفی شدگان از مؤسسات همکار (لوگوی آنها در پوستر هست)، رایگان است. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🌐کسب اطلاعات بیشتر: ▶️https://b2n.ir/q14069 💠کانال مدرسه مجازی در ایتا و دریافت پیشنهادات: ▶️ @feqhe_tarbiati ▶️https://eitaa.com/feqhe_tarbiati
فقه مدرسه ۱۷.mp3
21.73M
🔹مدیریت انسانی در مدرسه: 🔸احترام به معلم 🔸احترام به معلم نه تنها موجب بالارفتن بهره‌وری آموزشی می‌شود که وظیفه شرعی است. 🔸عنوان احترام از عناوین مختلف در روایات برداشت شده است. ▫️ریشه احترام «حرم» به معنای منع شده است. درنتیجه حریم، به معنای حدودی است که ورود بیش از آن منع شده است و رعایت محدوده‌ای است که رعایت آن لازم است. حریم نیز به معنای نگاه‌داشت حقوق و حدود افراد و اشیا است. 🔹ادله 🔸الف) عبارتی از رساله حقوق رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ الْفَضْلِ عَنْ ثَابِتِ بْنِ دِينَارٍ عَنْ سَيِّدِ الْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ؟عهما؟ قَالَ‏ «... وَ حَقُ‏ سَائِسِكَ‏ بِالْعِلْمِ‏ التَّعْظِيمُ‏ لَهُ وَ التَّوْقِيرُ لِمَجْلِسِهِ وَ حُسْنُ الِاسْتِمَاعِ إِلَيْهِ وَ الْإِقْبَالُ عَلَيْهِ وَ أَنْ لَا تَرْفَعَ عَلَيْهِ صَوْتَكَ وَ لَا تُجِيبَ أَحَداً يَسْأَلُهُ عَنْ شَيْ‏ءٍ حَتَّى يَكُونَ هُوَ الَّذِي يُجِيبُ وَ لَا تُحَدِّثَ فِي مَجْلِسِهِ أَحَداً وَ لَا تَغْتَابَ عِنْدَهُ أَحَداً وَ أَنْ تَدْفَعَ عَنْهُ إِذَا ذُكِرَ عِنْدَكَ بِسُوءٍ وَ أَنْ تَسْتُرَ عُيُوبَهُ وَ تُظْهِرَ مَنَاقِبَهُ وَ لَا تُجَالِسَ لَهُ عَدُوّاً وَ لَا تُعَادِيَ لَهُ وَلِيّاً فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ شَهِدَتْ لَكَ مَلَائِكَةُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِأَنَّكَ قَصَدْتَهُ وَ تَعَلَّمْتَ عِلْمَهُ لِلَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ اسْمُهُ لَا لِلنَّاس».‏ من لا يحضره الفقيه، ج‏2، ص620. رساله حقوق به سندهای متعددی در منابع روایی آمده اما سند نجاشی به آن صحیح است. رجال النجاشی، ص116 🔹@feqahat
فقه فرهنگی
🔹مدیریت انسانی در مدرسه: #فقه_مدرسه 🔸احترام به معلم 🔸احترام به معلم نه تنها موجب بالارفتن بهره‌وری آ
▫️«سائس» کسی است که به سیاست و ریاست دیگران مشغول است. سَائِسِكَ‏ بِالْعِلْمِ، کسی است که ریاست و مدیریت علمی متعلم را در دست دارد که مصداق بارز آن معلم است. ▫️«التَّعْظِيمُ‏» به معنای بزرگداشت افراد است. «التَّوْقِيرُ» توقیر به معنای برخورد همراه با آرامش و بزرگداشت است. کلمه حق واژه‌ای است که دلالت اولیه آن بر وجوب است؛ اما (حَقُ‏ سَائِسِكَ ..) به مناسبات حکم و موضوع دراینجا دلالت بر استحباب دارد. 🔸ب) روایت سلیمان بن جعفر عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ الْجَعْفَرِيِّ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ؟ع؟ قَالَ كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ؟ع؟ يَقُولُ‏ «إِنَ‏ مِنْ‏ حَقِ‏ الْعَالِمِ‏ أَنْ لَا تُكْثِرَ عَلَيْهِ السُّؤَالَ وَ لَا تَأْخُذَ بِثَوْبِهِ وَ إِذَا دَخَلْتَ عَلَيْهِ وَ عِنْدَهُ قَوْمٌ فَسَلِّمْ عَلَيْهِمْ جَمِيعاً وَ خُصَّهُ بِالتَّحِيَّةِ دُونَهُمْ وَ اجْلِسْ بَيْنَ يَدَيْهِ وَ لَا تَجْلِسْ خَلْفَهُ وَ لَا تَغْمِزْ بِعَيْنِكَ وَ لَا تُشِرْ بِيَدِكَ‏ وَ لَا تُكْثِرْ مِنَ الْقَوْلِ قَالَ فُلَانٌ وَ قَالَ فُلَانٌ خِلَافاً لِقَوْلِهِ وَ لَا تَضْجَرْ بِطُولِ صُحْبَتِهِ فَإِنَّمَا مَثَلُ الْعَالِمِ مَثَلُ النَّخْلَةِ تَنْتَظِرُهَا حَتَّى يَسْقُطَ عَلَيْكَ مِنْهَا شَيْ‏ءٌ». الكافي، ج‏1 ؛ ص37 ▫️ارسال در سند این روایت (عَمَّنْ ذَكَرَهُ)، سبب ضعف آن گردیده است. درنتیجه دلیل مستقل نیست و مؤید روایت پیشین است. 🔸از آداب بیان شده عنوان کلی احترام به معلم را می‌توان برداشت کرد. در این دو دلیل، بیان شد، سه دسته احترام را دربر می‌گیرد: رفتاری، گفتاری و علمی. ▫️نکته: این ادله دلالت بر این دارد که استحباب دارد که دانش آموز با معلم با احترام برخورد کند. اما نشان می‌دهد نظام آموزشی و اخلاقی باید به گونه‌ای باشد که دانش‌آموز به این برسد که احترام معلم باید رعایت شود. ▫️ادله ملازمه ندارد بر اینکه نظام آموزشی برای آموزش به دانش آموز وظیفه دارد. 🔸ج) اعانه بر بر حال که معلوم شد، احترام دانش آموز در برابر معلم، رجحان دارد، درنتیجه بر است. بنابراین، آموزشی علمی و عملی احترام به معلم در نظام آموزش و پرورش، اعانه بر بر است. 🔸نکته: عنوان کلی رجحان احترام به معلم و آموزش احترام معلم به دانش آموزان، در هر زمان ممکن است مصداق جدیدی پیدا کند و همه آنها را شامل می‌شود و محدود به موارد بیان شده در روایات نیست. این ادله منصرف به معلم دینی و عام دینی است. همانگونه که بیان شد. زیرا کلمه علم منصرف به علم دینی است. بنابراین درباره احترام به معلم دینی یا معلمی است که تاثیر دینی دارد. اما ادله احترام به معلم شیمی و فیزیک، ادله تشکر از مخلوقات است که در جلسه بعدی بررسی می‌شود. زیرا بر اساس ادله تشکر از هر کسی که خیری به انسان می‌رساند باید تشکر کرد و ادله عام است. 🔹@feqahat
فقه فرهنگی
▫️«سائس» کسی است که به سیاست و ریاست دیگران مشغول است. سَائِسِكَ‏ بِالْعِلْمِ، کسی است که ریاست و مد
🔹تواضع در برابر معلم ▫️«وضع» در ریشه به معنای سقوط و برزمین افتادن است. این معنا در کلمه «تواضع»، معنای ذلت و افتادگی را رقم زده است. ▫️حداقل معنای تواضع، تنها بروز رفتاری فروتنی است. اما معنای حداکثری آن، تواضع قلبی است که بروز بیرونی دارد. قدر متیقین ادله، مرتبه حداقلی آن است. 🔹ادله 🔸آیه 66 سوره کهف «قالَ لَهُ مُوسى‏ هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلى‏ أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدا» حضرت موسی با تواضع با معلم خویش برخورد کرد که دلالت بر استحباب دارد. 🔸مرسله‌ای از پیامبر؟صل؟ تَعَلَّمُوا الْعِلْمَ وَ تَعَلَّمُوا لِلْعِلْمِ السَّكِينَةَ وَ الْوَقَارَ وَ تَوَاضَعُوا لِمَنْ‏ تَعَلَّمُونَ‏ مِنْهُ‏. منية المريد في أدب المفيد و المستفيد، ص243 🔸 مرسله‌ای منسوب به امیرمؤمنان مَن‏ عَلّمني‏ حَرفاً، فقد صَيَّرني‏ عبداً. اين كلام را برخی کتب متأخر به امیرمؤمنان؟ع؟ منسوب کرده‌اند؛ همچون كشف الخفاء و جامع السعادات. اما سند ندارد. 🔸 روایت منسوب به امام رضا؟ع؟ تَوَاضَعْ‏ مَعَ الْعُلَمَاءِ وَ أَهْلِ الدِّين‏. الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا ؟ع؟، ص401 هرچند دلایلی برای اثبات انتساب کتاب فقه الرضا؟ع؟ به حضرت آورده شده است؛ اما آنها پذیرفته نیست؛ 🔸 مرسله‌ای از امیرمؤمنان؟ع؟ [باب مواعظ أمير المؤمنين؟ ع؟ و خطبه أيضا و حكمه‏] قَالَ ؟ع؟‏ «مَنْ‏ تَوَاضَعَ‏ لِلْمُتَعَلِّمِينَ‏ وَ ذَلَ‏ لِلْعُلَمَاءِ سَادَ بِعِلْمِه‏». بحار الأنوار، ج‏75 ؛ ص6. این روایات ضعیف هستند و توضیح دهنده آیه می‌توانند باشند و تنها می‌توان به مفهوم کلی آنها استناد کرد، نه جزئیات آنها. تواضع، یقینا در مقابل عالم دینی و معلم دینی است. برپایه انصراف علم و عالم در روایات به علم دینی. 🔹@feqahat
💢یک پیروزی معنوی که توجه کمی به آن شد! ▫️تعداد 220 شبکه فارسی‌زبان، شبانه‌روز، در حال پخش برنامه‌های سیاسی، فیلم، موسیقی و رقص آن‌هم کاملاً رایگان برای ایرانیان هستند. هرکدام یک نوع فعالیت دارند؛ اما در یک مسئله بیشتر آنها مشترک هستند؛ هدف اصلی، خواسته یا ناخواسته، مبارزه با اعتقادات و معنویات ناب شیعی و جایگزینی آن با فرهنگ و معنویت غربی است. ▫️در این میان اما؛ آمار امسال نشان داد که بیش از 80 درصد مردم شهرستان‌ها و بیش از 70 درصد مردم تهران گفته‌اند برای شب‌های احیا برنامه دارند. این یعنی پیروزی معنوی ملت ایران زیر بمباران معنویت زدایی. این یعنی با تمام کاستی‌ها و کم‌کاری‌ها؛ اما جامعه روحانیت هنوز در انتقال معنویت ناب شیعی به جامعه موفق‌های قابل‌توجهی دارد. 🔹@feqahat
هدایت شده از استاد علیرضا اعرافی
46.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍️ «چهارسوق»، شبکه فعالان تحول‌خواه تعلیم و تربیت است برای شبکه‌سازی و هم‌افزایی میان معلمان، دانشجویان، مدیران، فعالان فرهنگی، مدارس، مؤسسات، اهالی رسانه و حتی دانش‌آموزان و والدین دغدغه‌مند در حوزه تعلیم و تربیت. ✍️ نسل جدید معلمان، محیط‌های یادگیری را با روش‌های ابتکاری و دوست‌داشتنی مدیریت می‌کنند. مجموعه‌های نوپا، با نوآوری‌های جذاب روش‌های تربیت و یادگیری را کارآمدتر کرده‌اند. پژوهش‌گران و متفکرینِ دغدغه‌مند، به دنبال یافتن پاسخ‌های مؤثر برای مسائل نظام تعلیم و تربیت هستند. ✍️ «چهارسوق» در سال ۱۳۹۲ توسط جمعی از معلمان و فعالان حوزه آموزش برای ارائه تجارب بومی تعلیم و تربیت در قالبی شایسته و تأثیرگذار متولد شد. شعار چهارسوق، «هم‌افزایی برای تحول در آموزش» است؛ یعنی «شناسایی، شبکه‌سازی و توان‌مندسازی فعالانی که در حال شکل‌دهی به تجربه‌ها و نظریه‌های بومی تعلیم و تربیت هستند». 🎥 فیلم حاضر سخنرانی حضرت آیت‌الله علیرضا اعرافی در سیزدهمین رویداد نوآوری‌های آموزشی چهارسوق در تاریخ 1401.01.30 می‌باشد. سایت مؤسسه اشراق و عرفان ▶️ eshragh-erfan.com •┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈• کانال استاد علیرضا اعرافی ▶️ @alireza_arafi •┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈• سایت چهارسوق ▶️ www.chaharsoogh.ir
radioajami-20220507-WA0022.aac
1.05M
♨️خبر رادیو معارف درباره مدرسه بهاره فقه تربیتی. بیان اهداف مدرسه؛ زمان افتتاح مدرسه؛ راه ارتباط و شرکت در مدرسه. 💠@feqhe_tarbiati
مهمانان برنامه «زندگی پس از زندگی» نمرده بودند گاهی خدا به علتی که ما نمی‌دانیم، به افراد لطف می‌کند و پرده را کنار می‌زند و واقعیاتی را به آن‌ها نشان می‌دهد تا به آن‌ها تذکراتی داده باشد. بنابراین میهمانان برنامه «زندگی پس از زندگی» نمرده بودند، آنها ... ادامه در: http://fna.ir/1bddt قدیمی 🔹@feqahat
🔹از زندگی پس از زندگی تا فیلم‌های هالیوودی ... اما در فرهنگ غربی، بهشت و جهنم انسان در دنیا ترسیم می‌شود. جهنم او هنگام سختی‌های زندگی است و خوشی‌های دنیا، بهشت اوست. درنتیجه تمام تلاش او این است که از ساعات جهنمی زندگی خودش کم کند و به لذت‌های آن افزون کند؛ به هر قیمتی! مگر قوانین جامعه و احساس‌های ناراحت‌کننده درونی مانع او شوند. ادامه یادداشت در: https://v-o-h.ir/?p=42700 🔹@feqahat
فقه مدرسه ۱۸.mp3
18.8M
🔹مدیریت انسانی در مدرسه: 🔹تشکر از معلم 🔸شکر به معنای «عرفان الإحسان» است. تشکر، خضوع و پاسخگویی و مقابله کردن در برابر کار منعم است. ازآنجاکه تشکر از عناوین قصدیه است، صدق شکر آنجاست که نوعی قصد در کار باشد. 🔸شکر: ▫️الف) جوانحی؛ تصور می‌کند این نعمت از منعم است. این قدردانی ممکن است به زبان جاری نشود؛ ▫️ب) ثنای جوارحی؛ ثناء و پاسخی است که به زبان جاری می‌شود یا با اشاره و کنایه منتقل می‌گردد؛ ▫️ج) اطاعت جوارحی؛ این درجه از تجلی جوارحی سه مرتبه دارد: توجه به خواسته‌های منعم؛ اطاعت از او؛ درنظرگرفتن اراده او. 🔸ادله ▫️الف) قاعده وجوب شکر منعم قاعده عقلی «وجوب شکر منعم» در کلام، فقه و اصولی به‌کار رفته است. در فقه، در مباحثِ وجوب فحص از احکام، وجوب توبه، اطاعت، ولایت و حکومت؛ همچنین در «امر به معرف و نهی از منکر» که پیشتر از آن سخن گفته شد. مسلم است که همه مراتب شکر در برابر تمامی مراتب انعام واجب نیست؛ در برخی مراتب، شکر مستحسن است. عقل در تفکیک این مراتب حکمی ندارد و حکمش مطلق است. تشخیص این مراتب بر حسب مورد و مقایسه درجه انعام و شکر است. تنها مسلم این است که هر شکری که ترک آن در همان مورد کفران تلقی شود، این درجه از آن واجب است. برپایه کل ماحکم به العقل، حکم به الشرع، این قاعده شرعی می‌شود. 🔹@feqahat
فقه فرهنگی
🔹مدیریت انسانی در مدرسه: #فقه_مدرسه 🔹تشکر از معلم 🔸شکر به معنای «عرفان الإحسان» است. تشکر، خضوع و پا
🔹ب) روایات شکر منعم ▫️یکم. فرازی از رساله حقوق أَمَّا حَقُ‏ ذِي‏ الْمَعْرُوفِ‏ عَلَيْكَ‏ فَأَنْ‏ تَشْكُرَهُ‏ وَ تَذْكُرَ مَعْرُوفَهُ وَ تَكْسِبَهُ‏ الْمَقَالَةَ الْحَسَنَةَ وَ تُخْلِصَ لَهُ الدُّعَاءَ فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ كُنْتَ قَدْ شَكَرْتَهُ سِرّاً وَ عَلَانِيَة من لا يحضره الفقيه، ج‏2 ؛ ص622 ▫️«ذِي‏ الْمَعْرُوف» به معنای صاحب و انجام دهنده نیکی است و شامل هر معلمی می‌شود. 🔸دوم. ... عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ «مَكْتُوبٌ فِي التَّوْرَاةِ اشْكُرْ مَنْ‏ أَنْعَمَ‏ عَلَيْكَ‏ وَ أَنْعِمْ عَلَى مَنْ شَكَرَكَ فَإِنَّهُ لَا زَوَالَ لِلنَّعْمَاءِ إِذَا شُكِرَتْ وَ لَا بَقَاءَ لَهَا إِذَا كُفِرَتْ الشُّكْرُ زِيَادَةٌ فِي النِّعَمِ وَ أَمَانٌ مِنَ الْغِيَرِ». الكافی، ج‏2 ؛ ص94. 🔸سوم. ... الرِّضَا ؟ع؟ یقُولُ‏ مَنْ‏ لَمْ‏ یشْكُرِ الْمُنْعِمَ‏ مِنَ‏ الْمَخْلُوقِینَ‏ لَمْ‏ یشْكُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ. عيون أخبار الرضا ؟ع؟، ج‏2، ص24. در این روایت، به سبک حکومتِ توسعه‌ای، دایره تشکر از خداوند را توسعه می‌دهد به تشکر از بندگانی که واسطه رساندن نعمت به بندگان می‌شوند. 🔸چهارم. ... عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ؟ع؟ يَقُولُ‏ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ كُلَّ قَلْبٍ حَزِينٍ وَ يُحِبُّ كُلَّ عَبْدٍ شَكُورٍ يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِعَبْدٍ مِنْ عَبِيدِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَ شَكَرْتَ فُلَاناً فَيَقُولُ بَلْ شَكَرْتُكَ يَا رَبِّ فَيَقُولُ لَمْ‏ تَشْكُرْنِي‏ إِذْ لَمْ‏ تَشْكُرْهُ‏ ثُمَّ قَالَ أَشْكَرُكُمْ لِلَّهِ أَشْكَرُكُمْ لِلنَّاسِ. ، الكافي، ج‏2 ؛ ص99. 🔸پنجم. قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ «التَّحَدُّثُ بِنِعْمَةِ اللَّهِ شُكْرٌ، وَ تَرْكُهَا كُفْرٌ، وَ مَنْ لَمْ يَشْكُرِ الْقَلِيلَ لَمْ يَشْكُرِ الْكَثِيرَ، وَ مَنْ لَمْ يَشْكُرِ النَّاسَ لَمْ‏ يَشْكُرِ اللَّهَ‏ جَلَّ وَ عَزَّ». نزبهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص27 🔹ج) سیره اهل بیت ؟عهم؟ سیره اهل بیت (ع) مشحون از تشکر زبانی و عملی آنها از کسانی که احسانی هرچند کوچک به آنها کرده‌اند. سیره‌ای که بر جریانی مستمر در زندگی اهل‌بیت؟عهم؟ بدل شده است. تنها در زندگی پیامبر نمونه‌های فراوانی به ما رسیده است از جمله، قدردانی و تشکّر پیامبر(ص) از خدمات خدیجه(س)؛ تشکر پیامبر از ثُوَیبه کنیز آزاد شده‌ ابولهب که تنها چند روز در دوران شیرخوارگی پیامبر اکرم(ص) به ایشان شیر داده بود. بخشش دختر حلیمه و جمعی از دودمانش در جنگ حُنَین که به اسارت مسلمانان در آمده بودند، در تشکر از لطف او و مادرش در کودکی به ایشان. 🔹نتیجه اینکه هرچند برخی ادله می‌تواند دلالت ابتدایی بر وجوب تشکر از معلم داشته باشد؛ اما برپایه مناسبت حکم و موضوع و ارتکاز شرعی و برپایه مراتب شکر می‌توان گفت: ـ در شکر جوانحی: کمینه مرتبه تشکر قلبی از معلم که مقدمه تشکر زبانی است، رجحان دارد؛ یعنی همان توجه به اینکه معلم به او نعمت رسانده است. ▫️ـ در ثنای جوارحی: نمی‌توان گفت تشکر از معلم در این مرتبه واجب است؛ بلکه مستحبی است که برآن تأکید فراوان شده است. ▫️ـ در اطاعت جوارحی: اطاعت جوارحی ویژه خداوند است؛ مگر دلیلی ویژه بر این اطاعت از کسی وجود داشته باشد که در مورد معلم این دلیل وجود ندارد. 🔸درنتیجه باید دانش آموز را به‌گونه‌ای تربیت کرد که در تفکر، خود را مدیوم معلم بداند و در عمل از معلم تشکر کند. 🔹@feqahat
امیرمومنان که در مسجد شهید شد، فریب خوردگان معاویه می‌گفتند مگر علی ع نماز می‌‌خواند؟! سردار سپاه که در پراید شهید می‌شود، فریب خوردگان رسانه‌های دشمن می‌گویند مگر سردار سپاه پراید سوار می‌شود؟ هنوز علی ع و فرزندانش مظلومانه شهید می‌شوند و معاویه و پیروانش فریب می‌دهند! https://chat.whatsapp.com/CFwrAKihg2WJLp8X4gO48N
فقه مدرسه ۱۸_1.mp3
15.14M
🔸 تشویق و تنبیه اسلام ۱ 🔹نظام تشویق و تنبیه در مدریت فرهنگی و مدیریت مدرسه 🔸به خلاف بسیاری از مباحث فرهنگی و تربیتی که پیشینه فقهی ندارد۳، درباره تشویق و تنبیه، فقها بحث کرده‌اند. 🔸تشویق در لغت به معنای "نزاع النفس" است. تنیبه به معنای بیدار کردن و متوجه کردن است. در اصطلاح، تشویق، ایجاد حالت خوش‌آیند و تنبیه، ایجاد عمل ناخوشایند در متربی با هدف تربیتی است. توجه در اصطلاح، انذار و تبشیر، ترسیم آینده خوب یا بد عمل است و عملی از سوی مربی انجام نمی‌شود، به‌خلاف تشویق و تنبیه. 🔸تنبیه، گاهی ایجاد عامل ناخوشایند است مانند زدن و گاهی گرفتن عامل خوش آیند است مانند گرفتن اسباب بازی از کودک. تشویق نیز گاهی ایجاد حالت خوش آیند است و گاهی برداشتن یک حالت ناراحت کننده از اوست. 🔹ادله 🔸الف) ادله مطلق تشویق ▫️1. سیره الهی / نظام تشویق و تنبیه الهی: نظام عالم، برپایه تشویق و تنبیه انسان بنا شده است. ▫️2. سیره اهل بیت ؟ع؟: اهل بیت از تشویق رفتاری و زبانی برای شاگردان و فرزندان استفاده می‌کردند. ▫️3. روایات تشویق وَ لَا يَكُونَنَ‏ الْمُحْسِنُ‏ وَ الْمُسِي‏ءُ عِنْدَكَ‏ بِمَنْزِلَةٍ سَوَاءٍ فَإِنَّ فِي ذَلِكَ‏ تَزْهِيداً لِأَهْلِ الْإِحْسَانِ فِي الْإِحْسَانِ وَ تَدْرِيباً لِأَهْلِ الْإِسَاءَةِ عَلَى الْإِسَاءَةِ نهج البلاغة؛ ص430 و 431 وَ قَالَ ع‏ ازْجُرِ الْمُسِي‏ءَ بِثَوَابِ‏ الْمُحْسِن‏ نهج البلاغة؛ ص501 🔹@feqahat
فقه فرهنگی
#فقه_مدرسه 🔸#نظام تشویق و تنبیه اسلام ۱ 🔹نظام تشویق و تنبیه در مدریت فرهنگی و مدیریت مدرسه 🔸به خلا
🔸ب) ادله تشویق زبانی ▫️یکم. تعریف از عمل شایسته متربی؛ مانند: ص : 17 اصْبِرْ عَلى‏ ما يَقُولُونَ وَ اذْكُرْ عَبْدَنا داوُدَ ذَا الْأَيْدِ إِنَّهُ أَوَّابٌ‏ ص : 30 وَ وَهَبْنا لِداوُدَ سُلَيْمانَ نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ‏ ▫️دوم. تعریف از متربی شایسته؛ مانند: مريم : 33 وَ السَّلامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ أَمُوتُ وَ يَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا الصافات : 109 سَلامٌ عَلى‏ إِبْراهيمَ‏ البقرة : 195 إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنينَ‏ ▫️ج) ادله تشویق رفتاری ـ عملی سله دادن اهلی بیت، پول دادن به شعرا و سخنرانان مانند دعبل، فرزدق. 🔹ادله تنبیه 🔸اصل بر عدم تنبیه است. چون اصل فقهی حرمت ایذا است. مانند روایات «بَابُ‏ تَحْرِيمِ‏ إِيذَاءِ الْمُؤْمِن‏» در وسائل الشيعة، ج‏12 ؛ ص264. پس در تنبیه فقط باید به قدر متیقن اکتفا کرد و موارد بیان شده در روایت جایز است. فقط! 🔸ادله تنبیه : ▫️1. سیره الهی / نظام تشویق و تنبیه الهی ▫️2. سیره اهلی بیت؛ به‌ویژه امیر مؤمنان در برخورد با کارگزاران مانند برخورد با: اشعث بن قیس، زیاد بن ابیه، عبدالله بن عباس، قُدامة بن عَجلان، مَصقَلة بن هُبَیرة، یزید بن حجیة، عُمَر بن مُسلمة و مُنذِر بن جارود. ▫️بررسی نظام تنبیه اسلامی و ادله تادیب و ضرب در جلسه بعدی ان شالله. 🔹@feqahat
وطن فروشی کم بود که دین فروشی اضافه شد! چند سالی است که برخی کارگردانان مثلا ایرانی، راه دریافت جایزه‌های بین المللی و جشنواره فیلم کن را خوب یاد گرفته‌اند. کافی است مقداری وطن فروش باشی و مشکلات کشورت را در فیلم برای مخاطب بین الملل داد بزنی و البته فیلمی نسبتا قوی هم داشته باشی؛ همین! این کار را کافی است تا به تو جایزه‌های بین المللی دهند و در جشنواره فیلم کن، بر روی فرش قرمز راه بروی! اما در جشنواره امسال فیلم کن، یه عنصر کثیف دیگر نیز رونمایی شد، این بار لاشخورهایی راهی دیگر را آموزش دادند! به تدین، دین و اهل بیت (ع) توهین کن، تا به تو جایزه دهند! به شهر مشهد و صاحبش امام رضا (ع) توهین کن، تا برایت یه مشت کثافت، آروغ بزنند! ننگ بر آن فیلم و فیلم سازی! ننگ بر آن چند درهی که به این فیلم‌ها می‌دهند! اگر دین ندارید، کاش آزاده بودید! و نگون‌بخت‌تر، کسانی که هنوز پای رسانه‌های این از خدا فرار کرده‌ها نشسته‌اند و گمان می‌کنند اینها دغدغه مردم دارند! لااقل آن فیلم‌ساز چند درهمی در این دنیا به‌دست می‌آورند؛ اما اینها، کشور و اخرتشان را خراب کرده‌اند. 🔹@feqahat
نخوانده، ننویسید12.pdf
683.6K
🔹نخوانده، ننویسید! 🔸سه اصل وچندین نکتۀ کاربردی برای نویسندگی ▫️پیش از خواندن این متن، چیزی ننویسید! ▫️این متن اصولی است که بعد از دیدن بیش از هزار صفحه کتاب‌های دستور زبان فارسی و با توجه به اشکالات رایج نویسندگان مقاله علمی نگاشته شده است. 🌸هدیه به پیشگاه عمه سادات در نشر این متن، یاورمان باشید! 🔹@feqahat
برای اولین بار، مدیر حوزه‌های علمیه، با رهبر رهبر کاتولیک‌‌های جهان دیدار کرد. در این دیدار پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌‌های جهان، ضمن خوش آمدگویی گفت: از دیدار شما خوشحال هستم و احساس‌‌‌ می‌کنم با شخصیت فرهیخته‌ای مواجه هستم. من برای کشور ایران به چند دلیل احترام خاصی قائل هستم؛ یکی این‌که در ایران یک تمدن سابقه‌دار و تاریخی‌‌‌ می‌بینم؛ من در ایران یک فرهیختگی، تمدن، وجه علمی و عظمت را از قدیم مشاهده کردم و برای این امر اهمیت قائل‌‌‌ هستم. یکی دیگر از دلایل من برای احترام به ایران وجود یک نظام دینی در این کشور است و من برای نظام دینی ارزش قائل هستم. ممکن است در برخی امور اشکالاتی وارد و نیاز به اصلاح داشته باشد، اما اصل اینکه یک نظام سیاسی بر اساس نگاه دینی استوار شود برای ما قابل احترام است؛ این امر در جای دیگر جهان وجود ندارد و امتیاز مهمی برای ایران محسوب‌‌‌ می‌شود. دلیل دیگر علاقه من، انقلابی بودن شما است. مشروح دیدار در : https://b2n.ir/q51181 از رسالت‌های حوزه علمیه قم، تبیین گفتمان اعتقادی و فکری شیعه برای جهانیان است. برای جمهوری اسلامی ایران، فقط همین افتخار کافی است که جهان را با شیعه آشنا کرد.