eitaa logo
فقه فرهنگی
686 دنبال‌کننده
179 عکس
18 ویدیو
72 فایل
بررسی فقهی نظام فرهنگی، قواعد و مسائل آن 🔸 پذیرای انتقاد و پیشنهاد شما: @hadiajami @feqahat سایت: splus.ir/feqh_farhangh" rel="nofollow" target="_blank">https://what.splus.ir/feqh_farhangh splus.ir/feqh_farhangh در هر کار فرهنگی و تربیتی، ابتدا باید فقه آن را دانست ... #فقه_معاصر #فقه_مضاف
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹به بهانه انتصاب دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور دوجین، تحلیل می‌توان درباره این تغییر نگاشت؛ اما آنچه نه تنها در این شورا، که در شوراهای مهم تصمیم‌گیری کشور، تغییر واقعی را رقم می‌زند، یک مسئله است: «تغییر از نگاه عدم مخالفت قطعی، به حرکت در مسیر موافقت قطعی»! در شوراهای مهم کشور، از شورای نگهبان گرفته تا شورای عالی فضای مجازی، پیوسته آنچه دیده می‌شود، تأکید و حرکت در مسیر عدم مخالفت قطعی با احکام دین است. به این معنا که برنامه و مسیر حرکت، از نگاه‌ها و قوانین رایج دنیا نوشته می‌شود، سپس در این شوراها مسئله اصلی این می‌شود که کدام بخش آن حرام است و باید حذف یا تغییر کند. مجلس شورای اسلامی توسط طراحانی که لزوماً اسلام‌شناس نیستند، قانون و طرحی را تولید می‌کند و شورای نگهبان با میکروسکوپ فقهی، میکروب‌های حرام آن را شناسایی و برای اصلاح به مجلس برمی‌گرداند. در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تا زمانی که مسائل با نگاه‌های رایج و حاکم بر دنیای دانشگاهی و علمی، طراحی می‌گردد و با شعار استفاده از تجربیات دنیا، و ایسم‌های فلسفی جهان، تبیین می‌شود، حداکثر خروجی آن، به دست آوردن راه‌حل‌هایی است که در بهترین حالت، مخالفت قطعیِ با احکام اسلامی ندارند! اما اگر 40 سال این روش، ما را به سرانجام لازم در ساخت حاکمیت و حکومت اسلامی نبرد، 80 سال دیگر هم نخواهد برد. چون همه می‌دانیم، درختی که این 40 سال ثمری که باید نداشت، 80 سال دیگر هم نمی‌دهد. مگر، این درخت از ریشه اصلاح شود و خاکش کلاً عوض شود! خوب است که شورا عالی فرهنگی کشور، یک انقلابی را ابتدا در خود رقم بزند تا بتواند انقلاب ساز در فرهنگ شود. انقلاب نیز هدف می‌خواهد. هدفی که برنامه حرکت را برایش روشن کند. این هدف تنها باید این باشد که نظام فرهنگی برگرفته از معارف اسلامی و موافق قطعی نظام فکری اسلامی ـ ایرانی، چیست؟ کمینه مسئله این است که این نظام در بخش‌های مهم چه ویژگی دارد که بر اساس آن، انقلاب فرهنگی طراحی و ان شاالله اجرا شود. زیرا ممکن است رسیدن به آن نظام، زمانبر باشد. اما تا زمانی که مسئله‌محوری آن هم مسائلی که به بحران خورده است، ملاک حرکت و برنامه شود و روال به دست آوردن راه‌حل، تحقیق‌های سیراب نشده از معارف اسلامی باشد و درنهایت، بررسی اسلامی به معنای عدم مخالفت آن برنامه با معارف اسلامی باشد، اوضاع همین است که همین! 🔹@feqahat
کرسی ترویجی منظومۀ قواعد فقهی فقه تربیت - بخش اول.mp3
14.18M
🎙بشنوید 🌀کرسی ترویجی: منظومه قواعد فقهی فقه تربیت 🎙باحضور: ⏰ یکشنبه 18 دی ماه، ساعت 10 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🆔 @irsichannel
نکاتی از زندگانى حضرت جواد و عسكريين عليهم السلام.docx
31K
🔹نکاتی از زندگی امام هادی ع 🔸تقدیم به پیشگاه حضرتش
🔹همزمان با برگزاری بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز، پیام حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) منتشر شد. 🔸متن پیام به شرح ذیل است: بسم الله الرحمن الرحیم والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین سیما بقیه الله فی العالمین ارواحنا فداه برپائی این همایش فرخنده پس از تاخیر دوساله، مایه ی خرسندی و انشاالله موجب برکت است. هر تلاش فکری و عملی برای نشان دادن ارزش نماز و بزرگداشت این فریضه مبارک، کاری در جهت نورانی کردن دل انسانها و گرم کردن محفل زندگی آنها است. یاد خدا که نماز مظهر کامل آن است، دل و جان را آزاد و جامعه را آباد می سازد. پیوند های حیاتی در یک جامعه ی خوشبخت و خوش فرجام، همچون دوستی و گذشت و مهربانی و همدلی و همدردی و یاری رسانی و خیرخواهی و امثال آن به برکت رواج و اقامه ی نماز، استحکام می یابد. صفهای نماز جماعت، صفوف به هم پیوسته ی فعالیت های اجتماعی را پدید می آورد. کانون گرم و پرشور مساجد، کانون های همکاری در عرصه ی اجتماعی را رونق می بخشد. نماز، آنگاه که با احساس حضور خداوند، گزارده شود به همه عرصه‌های زندگی نورافشانی می‌کند و دنیا و آخرت فرد و جامعه را آباد می سازد. نمازگزار -هر که و هر جا- به اندازه ظرفیت خود از نماز بهره می برد، ولی در این میان، جوانان و نوجوانان از همه جلوترند؛ بهره ی آنان از نمازی که با توجه و خشوع خوانده شود بسی بیشتر است. دل جوان و نوجوان آمادگی افزون تری دارد برای رسیدن به «فلاح» که اذان نماز، شتاب گرفتن به آن را سفارش می کند. پدران و مادران، معلمان و استادان، اندرز گویان و راهنمایان، این حقیقت را در رابطه میان نماز و جوان، به یاد داشته باشند و وظیفه ای را که بر دوش آنهاست بشناسند. مدارس، دانشگاهها، به طور ویژه دانشگاه فرهنگیان، صدا و سیما و دیگر دستگاه های فرهنگ ساز، در شمار مخاطبان اصلی «اقیم الصلاه» جای می گیرند. توفیق همگان را از خداوند متعال مسئلت می کنم. 🔹سید علی خامنه‌ای/ پنجم بهمن ماه ۱۴۰۱
هدایت شده از گروه فقه سیاسی: مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل
🔰گروه فقه سياسی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام با همكاری دبیرخانه همایش ملی فقه و تربیت برگزار می‌کند؛ 📚موضوع:«بررسی فقهی وظیفه مندی مسئولان نسبت به جهاد تبیین» 🔹 ارائه دهنده:«حجت الاسلام و المسلمین هادی عجمی (مدیر مدرسه مجازی فقه تربیتی موسسه اشراق و عرفان)» 🔸 ناقد: 🔺«حجت الاسلام والسملین دکتر محمد قاسمی (مدیر کارگروه دفاع و امنیت مرکز فقهی ائمه اطهار(ع))» 🔺«جناب آقای دکتر عبدالله گوهری طالع (استادیار دانشگاه آزاد و جامعه المصطفی)» ▪️دبیر علمی:«جناب آقای سید ادریس موسوی (پژوهش گر و دانشجوی دکتری فقه و حقوق قضایی)» 📋 زمان: سه شنبه 11 بهمن ماه ساعت 10:30 🕌 به صورت وبينار http://ac.rso-co.ir/neshast 💠 گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) https://eitaa.com/joinchat/1690304590Cfccefed4e8
recording_۲۰۲۳۰۱۳۱-۱۰۵۲۱۲.mp3
37.95M
🔰گروه فقه سياسی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام با همكاری دبیرخانه همایش ملی فقه و تربیت و مدرسه مجازی فقه تربیتی موسسه اشراق و عرفان، برگزار می‌کند؛ 📚موضوع:«بررسی فقهی وظیفه مندی مسئولان نسبت به جهاد تبیین» 🔹 ارائه دهنده:«حجت الاسلام و المسلمین هادی عجمی (عضو گروه فقه تربیتی موسسه اشراق و عرفان)» 🔸 ناقد: 🔺«حجت الاسلام والسملین دکتر محمد قاسمی (مدیر کارگروه دفاع و امنیت مرکز فقهی ائمه اطهار(ع))» 🔺«جناب آقای دکتر عبدالله گوهری طالع (استادیار دانشگاه آزاد و جامعه المصطفی)» ▪️دبیر علمی:«جناب آقای سید ادریس موسوی (پژوهش گر و دانشجوی دکتری فقه و حقوق قضایی)» 📋 زمان: سه شنبه 11 بهمن ماه 💠@feqhe_tarbiati
کرسی ترویجی- جهاد تبیین- مرکز فقهی ائمه اطهار.doc
366.6K
📚متن کرسی ترویجی: «بررسی فقهی وظیفه مندی مسئولان نسبت به جهاد تبیین» 🔹 ارائه دهنده:«حجت الاسلام و المسلمین هادی عجمی (عضو گروه فقه تربیتی موسسه اشراق و عرفان)» 💠@feqhe_tarbiati
هدایت شده از فقه فرهنگی
📝 استاد دانشگاهی می‌گفت: دختری دانشجو نزدیک من شد. گفت: سوالی دارم. گفتم بفرمایید. گفت: خدا رو برام ثابت کن! ظاهری مذهبی نداشت و گمانم واقعا نتوانسته بود از عمق وجودش خدا را اثبات کند؛ اما حتما به دنبال حقیقت بود که این پرسش را داشت. این فراز از دعای ماه رجب را برایش خواندم و ترجمه کردم: يا مَنْ يُعْطى‏ مَنْ سَئَلَهُ، يا مَنْ يُعْطى‏ مَنْ لَمْ يَسْئَلْهُ وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ‏ تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً؛ ای کسی که از روی بخشش و مهرورزی، به کسانی عطا می‌کنی و می‌دهی که نه از چیزی خواسته‌اند و نه حتی تو را می‌شناسند! دختر دانشجو گفت: تا به حال کسی خدا را برایم اینگونه معرفی نکرده بود! ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ دعا، فضایی عاشقانه و نیایشی را بین ما و خدا ایجاد می‌کند. به همین علت مسیحیت و بسیاری از ادیان دیگر که زحمت نماز را به خود نمی‌دهند؛ اما خود را از لذت دعا محروم نکرده‌اند. ماه رجب، ماه دعاست. التماس دعا. یکی از اولویت‌های فعالیت‌های فرهنگی میان افرادی که ارتباط کمتری با محتوای دینی دارد؛ اما عاطفی هستند مانند دختران جوان و هنرمندان، استفاده از دعا و مضامین آن است. زیرا دعا از روش‌هایی است که ارتباط با گرایش و عاطفه انسانی برقرار می‌کند. @feqahat
در فرهنگ متن شماره یکم: اگر می‌خواهیم مسجد به تراز خود برسد باید مرکز تفضل و خدمت‌رسانی به مردم باشد. ... در این بین، مواجه می‌شویم با یک خبری که در ظاهر، چندان مهم  نیست. خبر این است که شیعیان تانزانیا، در شهر دارالسلام یک کتابخانه عمومی تاسیس کردند. همین خبر برای مبلغان وهابی چنان مهم می‌شود که یکی از آنها با ناراحتی فراوان در صفحه شخصی خود می‌نویسد: برادران دیروز به من خبر دادند که کتابخانه عمومی در شهر دارالسلام تانزانیا تاسیس شده!! .. ادامه متن در: http://shabestan.ir/detail/News/1249595 متن‌های مسجدمحور ادامه دارد... ان شاالله
💢ضررهای محرومیت از پدر با اینکه برخی تولیدات رسانه‌ای غرب در حال توجیه بی‌پدری و بی‌نیازی به پدر واقعی هستند؛ تمامی آمارها نشان از ضررهای قابل توجه و غیر قابل جبران نبود پدر در تربیت فرزندان دارد؛ تحقیق‌های بسیار درباره اثرات نبودن پدر بر فرزندان در خانواده‌های غربی شده است، و به نتایجی رسیده‌‌اند؛ از جمله اینکه: 1. در نتیجه فشار اقتصادی باعث می‏شود که این مادران فرصت کمتری برای مراقبت از کودکان خود داشته باشند. (Sylvia Ann Hewltt, 1986) 2. غالباً اُفت از زندگی نرمال و استاندارد یا درگیری با فقر شدید را (خصوصاً کودکان غیر سفید پوست) تجربه میکنند. آنها اغلب از قدرت بیان ضعیف، دسترسی محدود بهتحصیلات و بارداری زودرس رنج میبرند، این شرایط نتیجه فقدان درآمد کافی و همچنین عدم حضور پدر در خانواده است. (www.ncoff.gse.upen.edu) 3. آنها غالباً بسیار جوان و بیتجربه هستند و معمولاً فرصت و شانس کافی نداشتهاند تـا تحصیلات معمولی و رسـمی خـود را کـامل کننـد. ایـن مـادران بـه جهت نداشتن مهارتهای شغلی کافی، بیشتر احتمال دارد که در فقر بسر برند و در مشاغل کم درآمد مشغول به کار شوند. (www.watchtower.org/library) 4. بعضی از آن مادران، حضور فرزند را مانع یافتن همسر مناسب میدانند. البته کودکان نیز هر چقدر که بزرگتر میشوند، با سؤالاتی در مورد سرگذشت خود و نیازشان به حضور پدر، مادران را به ستوه میآورند. (www.watchtower.org/library) 5. میزان انجام رفتارهای بسیار بد، در بین فرزندان خانوادههای تکوالدی، از فرزندان گروه دوم بیشتر است. همچنین افزایش میزان بروز بیماریهای روانی، خودکشی یا اقدام بهخودکشی، آسیبرسانی و اعتیاد در بین کودکان خانوادههای تکوالدی بیشتر است. (www.family.org) 6. اهان و بیومپس[5](1988) بیان داشتند که اغلب دختران خانوادههای تک‏والدی (به‌ویژه خانواده‌های مادر سرپرست) تمایل دارند که زودتر ازدواج کنند و هر چه زودتر بچهدار شوند، همچنین احتمال طلاق، ازدواج مجدد و زایمان خارج از چارچوب ازدواج در بین آنها بیشتر است. این تأثیرات بر روی دختران سفید پوست بیشتر میباشد. Mclanahan, S. & Bumpass, L. (1988) 7. ظلم به زنان: محققان دریافتهاند که 90 درصد از خانوادههای تک والدی به وسیله زنان سرپرستی میشوند. (www.hec.ohio-state.edu) 8. طالعات مـرکز آمـار نشـان میدهـد کـه ایـالات متحـده آمـریکا بـالاترین درصـد خانواده‌های تک والد را در جهان صنعتی دارد. در مراتب بعدی به ترتیب سوئد، کانادا، آلمان غربی، انگلستان، استرالیا و فرانسه است. همچنین امریکا از نظر وقوع طلاق، بالاترین میزان را در میان کشورهای غربی دارد. در ردیفهای بعد، دانمارک، سوئد، کانادا، انگلستان، آلمان و فرانسه میباشند. (Mclanahan.S, Sandefur.G, 1994) 💢اما نکته مهم این است که با این همه ضررهای تربیتی غیر قابل جبران، همچنان نبود پدر و بی‌نیازی به پدر در برخی تولیدات رسانه‌ای غرب، به‌‌ویژه هالیوود در حال تبلیغ است و این دقیقا خیانت به بشریت است! 🔹@feqahat
🔹یک تذکر فقهی‼️ بر اساس آیات و روایات، در قیامت، حساب و کتاب دسته‌ای از افراد، با دیگران متفاوت است و سخت‌تر و با دقت بیشتر با آنها برخورد خواهد شد! افرادی مانند متجاهران به فسق، پایه‌گذاران گناه در جامعه، افتخار کنندگان به گناه، کسانی که در مکان‌های مقدس گناهی را انجام می‌دهند و ... اما از همه مهمتر، کسانی هستند که به دستگاه دین متصل هستند. آنهایی که عموم مردم، رفتار آنها را پای دین می‌گذارند. رفتارهایی که اگر اشتباه باشد، علاوه بر ضربه به انجام دهنده، به دین دیگر مردم نیز ضربه می‌زند. زنان پیامبر(ص) ، تا پیش از ازدواج با ایشان، همچون دیگر افراد جامعه بودند؛ اما هنگامی که همسر پیامبر شدند و به دین و پیامبر (ص) متصل گردیدند، دیگر ثواب و عقاب آنها با دیگران متفاوت می‌شود! زیرا رفتار درست آنها، سبب جذب عموم مردم به دین و لغزش آنها سبب دوری برخی از دین می‌شود. در سوره الأحزاب، آیه 32 بر این تفاوت تاکید شده است: «يا نِساءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ ...؛ اى همسران پيامبر! شما همچون دیگر زن‌ها نيستيد!» نمونه دوم، شقرانى آزادشده‏ پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلم بود. اما گاهی گناهی که در شان او نبود انجام می‌داد. او نقل می‌کند: «روزی هنگام تقسيم بيت المال، در زمان منصور كسى نداشتم كه برايم واسطه شود. همان طور در خانه منصور متحير بودم ناگاه چشمم بحضرت صادق عليه السّلام افتاد از جاى حركت كرده گفتم: فدايت شوم من غلام شما خانواده هستم؛ من شقرانى هستم. حضرت بسیار به من احترام کرد. حاجت خود را عرض كردم. پياده شد و داخل گرديد. پس از مختصر زمانى بيرون آمد. از داخل آستين خود مقدارى پول در آستين من ريخت. فرمود شقرانى! كار خوب از همه مردم خوب است؛ اما از تو بهتر است! كار زشت از همه كس زشت است؛ اما از تو زشت‏تر است! امام عليه السّلام با كنايه او را موعظه كرد!» نتیجه و درخواست از آیات و رویاتی که دو نمونه از آن بیان شد، حکمی کلی برداشت می‌شود؛ حکمی که عقل نیز به آن حکم می‌کند. حکم این است: گناه افراد منتصب به دین و حاکمیت اسلامی که به دین ضربه می‌زند، عقاب بیشتری دارد. این اشتباه، عموم مردم و جوانان را نسبت به دین بدبین می‌کند؛ ممکن است حتی سبب شود به علت اشتباه این افراد، آنها نیز دچار گناهی شوند. 🔹@feqahat
بدون شرح... 🔹@feqahat
🔹در راهپیمایی 22 بهمن تقریبا همه آمده بودند! حتی آنهایی که نیامده بودند! 🔸نگاهی خاص به آمار شرکت در راهپیمایی 22 بهمن حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن، در شهرها و به ویژه روستاها، بسیار قابل توجه و دشمن شکن بود. اما ... اگر آمدن به راهپیمایی 22 بهمن ماه، نشان از همراهی با نظام است، سکوت مؤدبانه بسیاری از مردم در مقابل گرانی‌ها و فشارهای اقتصادی را باید، همراهی آنها با نظام دانست؛ هرچند ممکن است به علت کدورت از این اوضاع، در راهپیمایی شرکت نکرده باشند. درنتیجه سکوت و صبر مؤدبانه آنها را باید همراهی با نظام دانست. پس آنها را هم که به آمار افرادی که راهپیمایی آمده بودند، اضافه کنید! فقط می‌ماند افرادی که از نظر فکری به طور کامل نظام جمهوری اسلامی را قبول ندارند؛ که جمعیت آنها قابل توجه نسبت نیست. پس دروغ نیست که بگوییم تقریبا همه آمده بودند! 🔹@feqahat
جهاد تببین امام موسی بن جعفر.docx
24.4K
📚متن طرح منبر و مقاله: 🔹امام موسی بن جعفر، مهربانی با ابهت 🔸در ترویج و پخش این محتوا یاری کنید 🔹@feqahat
تنها کسی که شعار«زن، زندگی، آزادی» را در عمل حقیقت بخشید، عزیز دل همه ما، پیامبر رحمت هست که با بعثتش، فرهنگ زنده به گور شدن دختران، به گور رفت ... اثرجدید بانام 🔹@feqahat
💢در مورد حجاب و قیمت دلار در کشور، تهاجم فرهنگی و اقتصادی رخ نداده است! با کودتا مواجهیم! .
📝 عملی که امام علی (ع) در ماه شعبان به آن مداومت داشت چه بود؟ حضرت دعای کمیل را در چه حالتی میخواندند؟ در شعبان چه کنیم؟ در متن زیر مطالعه فرمایید: https://b2n.ir/r92219
مغولها به ایران حمله کردند! این روزها برخی چنان به خرید دلار حمله ور شدند که سربازان مغول به ایران اینگونه حمله نکرده بودند. چنان همه زندگی و پول خود را دلار میخرند و زندگی هشتاد میلیون نفر را نابود می‌کنند که مغول نکرد. چنان سرمست از سودهای خرید و فروش دلار هستند که مغول از غنائم جنگی ایران چنین سرمست نبود.
🔹 امام سجاد (ع) در جنگ روایت‌ها: باز تعریف طراز یاوری پیامبر(ص) در کلام امام سجاد (ع) معاویه و سیستم رسانه او در جنگی نرم، روایتی ناصحیح از پیامبر و یاورانش نشر داده بود و ... اما سوی امام سجاد به جنگ این روایت رفتند و با تعریفی صحیح طراز یاوری پیامبر (ص) را روایت کردند. متن در: shabestan.ir/detail/News/1254535
خداوند رحمت کند شهیدان دفاع مقدس را. شهید برونسی را. که وقتی در محاصره دشمن قرار می‌گرفتند، با توسل به حضرت زهرا س از ایشان می‌خواستند معبری برایشان باز کنند و گشایشی و لطفی ویژه... در این تنگنای عجیب اقتصادی توسل به حضرت زهرا س را امت حزب الله به جد، انجام دهند و طلب گشایش کنند ... دعا و توسل سلاح مومن است!
tarbiatakhlaqi.1.mp3
48.07M
🔹 🔸جلسه یکم: مقدمات 🔸1. نقشه بحث 🔸2. تعریف تربیت: در لغت از ربو به معنای زیاد و فزونی. در اصلطلاح فرایند شکوفاسازی استعدادها. جایگاه و اهمیت مبانی در تربیت: دعوا و اختلاف اصلی در تربیت، مبانی است: مبانی خداشناسی، انسان شناسی که مرتبط با تربیت است. نظام تربیت اسلامی چیست و جایگاه تربیت اخلاقی در آن. اخلاق بحث مشترک ادیان و فرهنگ‌‌های مختلف. تفاوت تربیت با اخلاق چیست؟ ارتباط فقه و ساحات تربیتی چگونه است؟ چرا برخی هنرها زمینه فساد در آن وجود دارد. کدام موسسات کارهای فقه تربیتی می‌کنند؟ 🔸3. تعریف تربیت اخلاقی فقه تربیت اخلاقی چیست؟ و چه ارتباطی با فقه دارد؟ چرا طلابی که در رشته‌های اخلاقی هستند باید فقه تربیتی بدانند. 🔹@feqahat
tarbiatakhlaqi.2.mp3
22.68M
🔹 🔸جلسه دوم: ادله وظیفه مندی والدین در تربیت اخلاقی فرزندان ▫️آیه وقایه: یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلیكُمْ ناراً 🔸1. خطابات شارع از قبیل قضایای حقیقیه است: شامل همه مکلفین در همه اعصار می‌شود؛ خطاب شامل مذکر و مؤنث است؛ ـ امر ظهور در وجوب دارد. ـ اصل بر مولویت هست هرچند عقل ما به آن برسد. درنتیجه اوامر را سریع ارشادی و بدون حکم نکنیم! اما برخی به راحتی دایره ادله شرعی را با ارشادی کردن، کوچک کردند!! 🔸2. کلمه اهل بر خانواده (همسر و فرزندان و نوه ها) دارد. 🔸3. «وقایه» در لغت و کاربرد قرآنی به معنای «صیانت و نگهداری از خطر و آسیب» است. این دلیل عام است و شامل تمام کارهایی سلبی و ایجاب که فرزندا را از گناه بازدارد، میشود. اما روایتی وجود دارد که این آیه را منصرف میکند: ... عَنْ أَبِی عبدالله؟ع؟ قَالَ: «لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآیةُ جَلَسَ رَجُلٌ مِنَ الْمُسْلِمِینَ یبْكِی وَ قَالَ أَنَا عَجَزْتُ عَنْ نَفْسِی كُلِّفْتُ أَهْلِی فَقَالَ رسول‌الله؟صل؟: حَسْبُكَ أَنْ تَأْمُرَهُمْ بِمَا تَأْمُرُ بِهِ نَفْسَكَ وَ تَنْهَاهُمْ عَمَّا تَنْهَى عَنْهُ نَفْسَكَ .. «حَسْبُكَ» دلالت بر مقید کردن حکم آیه دارد! 🔸جمع بندی احتمالات ارتباط این آیه و ورایت: ▫️الف) روایت را نپذیریم. نجاشی آن را ضعیف در حدیث میداند. ▫️ب) روایت را بپذیریم و بگوییم آیه درباره امر و نهی است. ▫️ج) بگوییم در امر و نهی دلالت بر وجوب داریم اما در بیش از آن دلالت بر وجوب ندارد. 🔹@feqahat
🔹به بهانه روز جوان 🔸نگاه منفی به دوران جوانی در روانشناسی غربی، اشتباه یا راهبرد؟! در روانشناسان غربی، فروید و پیروانش معتقد بودند چالش اصلی جوانی، بازیابی تعادل روانی تعارض است؛ تعارضی که با توجه به تغییرهای هورمونی بلوغ، مسئول افزایش چشمگیر سائق جنسی است؛ تعارض‌های جنسی قدیمی که مدت‌ها در ناخودآگاه به سر برده‌اند و احیا می‌شود؛ یا دیدگاه‌هایی برگرفته از اریکسون که بر بحران هویت و آشفتگی هویت تاکید دارد. این ادبیات وارداتی از غرب، تا آنجا رسوخ کرده که برای برخی دستمایه توجیه روایات شده است! این نگاه چنان در غرب نهادینه شده است که نگاه فیلسوفان آنها را نیز تحت تأثیر قرار داده است. ویل دورانت، فیلسوف و تاریخ‌نویس آمریکایی می‌گوید: «جوانی، سن بی‌قیدی و بی‌بندباری است و شعار آن این است که هیچ چیز مانند زیاده‌روی، مایه کامیابی نیست!» قرآن از روش فرعون در تسلط بر قومش اینگونه گزارش می‌دهد: فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ كاَنُواْ قَوْمًا فَاسِقِين؛ (فرعون) قوم خود را سبك شمرد، در نتيجه از او اطاعت كردند؛ آنان قومى فاسق بودند! او قوم خود را تحميق كرد و عقول آنها را سبك شمرد تا از وى اطاعت كنند. اصولا راه و رسم همه حكومت‌هاى جبار و فاسد اين است كه براى ادامه خودكامگى بايد مردم را در سطح پائينى از فكر و انديشه نگهدارند و با انواع وسائل آنها را تحميق كنند ... مطالعه بیشتر در یادداشت‌های زیر ▫️http://shabestan.ir/detail/News/1256046 ▫️https://b2n.ir/y59383
♨️ارزان فروشان وارد بازار شدند‼️ 💢در این اوضاع گرانی ساعتی، برخی زنان و دختران ایرانی، تصمیم گرفته‌اند مدل اتاق خوابی خودشان را که پیش از این با هزاران تعهد و مهریه و ... فقط یک مرد اجازه ورود بدان داشت را کاملا رایگان در اختیار تمامی رهگذران هوسران خیابانی قرار دهند. به امید اینکه کمکی به آزادی آنها در هوسرانی کنند و بدون هزینه و مهریه و ...، آنها را نیز بهرهمند کنند. این خبر مردان سرمایه‌گذار در عرصه کامجویی حداکثری را بسیار خرسند کرده است. تا آنجا که به هر وسیله رسانه‌ای و ... تلاش دارند از این طرح فروش رایگان، استقبال کرده و نام را برای آن انتخاب کرده‌اند. تا مانند کشورهای غربی که بالاترین آمار تجاوز به زنان را دارند، بتوانند هر زنی را در زندگی خیابانی خود، به آزادی مورد کامجویی تمام نشدنی خود قرار دهند. قابل توجه زنانی که خود را قهرمان این ارزان‌فروشی می‌دانند، باید گفت، زنان همفکر غربی آنها در قرن بیستم این راه رفته‌اند و اکنون بالاترین آمارهای بین المللی نداشتن آرامش و امنیت جنسی و نداشتن شریک زندگی پایدار را برای همجنسان غربی خود رقم زده‌اند. از سویی، از مهربانی این زنان که از خداوند هم به زنان مهربان‌تر شده‌اند و به گمانشان راهکاری بهتر از احکام الهی برای امنیت و آرامش و لذت زنان آورده‌‌اند، در تعجبیم. زن زندگی نمی‌کند تا مردان درباره او آزاد باشند. زن زندگی می‌کند تا آزادانه، زندگی آرام و با امنیت و شریک زندگی پایدار را انتخاب کند. در ترکیه نداشتن پدر در فرانسه تجاوز در 10 کشور نخست .