eitaa logo
فقه و احکام
276 دنبال‌کننده
4هزار عکس
4.6هزار ویدیو
111 فایل
©️ کپی ممنوع 🚫 👌 فقط فوروارد ✅
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 خدای متعال در سوره‌ی نور، راجع به «شمس» می‌فرماید: «و جعل الشمس سراجا» [ولی] برای «قمر» صفتی که می‌آورد می‌فرماید: «و جعل القمر فیهن نورا» یا «تبارک الذی جعل فی السماء بروجا و جعل فیها سراجا و قمرا منیرا». 🔸 ما گاهی فکر می‌کنیم تشبیهات بلاغی، عاشقانه و لطیف، برای شعرا است که حالا یک شعری به معشوقش بگوید [مثلا:] «ماه من و شمع جمع و میر قبائل». 🔹 قرآن، صفتی که برای «شمس» می‌آورد «سراج» است و صفتی که برای «قمر» می‌آورد «منیر» است. حالا می‌رویم سراغ صفتی که خداوند برای رسول خدا می‌آورد. حالا ببینم خداوند چه کرده است! در سوره‌ی احزاب می‌فرماید: «و داعیا الی الله باذنه و سراجا منیرا» هم صفت «شمس» و هم صفت «قمر» را برای پیامبر آورده است. 🔸 به این می‌گویند عشق بازی با محبوب! معلوم است این دقائق و نکات بلاغتی برای شعرای هفتصد سال پیش نیست! یک شمسی را تعریف می‌کند با یک صفت سراجیّت، یک قمری را تعریف می‌کند با صفت منیریت، یک رسول خدایی را تعریف می‌کند که «و داعیا الی الله باذنه و سراجا منیرا». این، کم است در تعریف رسول خدا صلی‌الله علیه‌و‌آله‌و‌سلّم؟! 🔹 و آنقدر از این موارد داریم که خداوند با این حبیبش رسول خدا صلی‌الله علیه‌و‌آله‌و‌سلّم عشق بازی می‌کند و ما دقت نمی‌کنیم و از کنار آن رد می‌شویم.‌ ‌ ┄ حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌┅─────────── ‌ ‌ ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
🔻 ما کمبودمان در نوع ارتباط و توجه به ساحت قدس محمدیه صلی‌الله علیه‌و‌آله‌و‌سلّم است. باور کنید [ارتباط و توجه ما در این مورد] بسیار ضعیف است! بسیار ضعیف است! 🔸 توجه کنیم، کنیم و هیچ ذکری به پایه‌ی بر محمد و آل محمد علیهم‌السلام نمی‌رسد. ┄حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰────────── ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌عبرتی شگفت انگیز از گردش روزگار 💭 گویا یکی از معشوقه های صدام در خاطرات خود آورده است که: در زمان به قدرت رسیدن صدام در عراق، از جمله احزاب مخالف صدام، حزب سوسیالیست بود که صدام دستور قلع و قمع اعضای آن را به برادر ناتنی خود، برزان تکریتی سپرده بود.   یکی از دستگیر شدگان این حزب، میاده زن جوان ۲۲ ساله و شوهرش بودند که هر دو به اعدام محکوم شدند. میاده، نُه ماهه باردار بود و روزهای آخر بارداری خود را طی می‌نمود که قبل از اعدام نامه‌ای برای برزان تکریتی برادر صدام می‌نویسد، و از او در خواست می‌کند که اعدامش را تا زمان تولد بچه به تأخیر بیاندازند. برزان قبول نکرد و در جواب نامه‌ی میاده نوشت: جنین داخل شکمت هم باید بمیرد و با تو دفن گردد ... میاده‌ که روزهای آخر بارداری را طی می‌کرد، در روز موعود به پای چوبه‌ی دار رفت و التماس‌های او تأثیری در تاخیر حکم اعدامش نداشت. خانم میاده در حین اعدام، بالای دار وضع حمل کرد و فرزند پسری با بند ناف به روی تخته، به پایین افتاد. رضیه زنِ زندانبان، با اشاره‌ی رییس زندان، طفل را در لباس‌های مادرش پیچیده و به گوشه‌ای منتقل کرد!!! 👺 برزان برادر ناتنی صدام پس از اجرای حکم اعدام از رییس زندان، حال و روز خانم میاده و جنینش را جویا شد و گزارش خواست. رییس زندان نیز در گزارش نوشت: جنین با مادر در چوبه‌ی دار ماند تا مُرد ... 🤝 رییس و پزشک زندان و رضیه زنِ زندانبان، با هم، هم‌قسم شدند که همدیگر را به برزان تکریتی نفروشند و توافق کردند که رضیه نوزاد را به خانه‌اش ببرد و با راضی کردن شوهرش شناسنامه برای کودک بگیرد. 👶 از آن‌ پس، همه نوزاد را ولید می‌خواندند. 👮🏻‍♂سال‌ها گذشت و ولید بزرگ شد. برادرِ خانم میاده (دایی واقعی ولید) در آلمان زندگی می‌کرد و سال‌ها پیشتر، خبرهایی درباره‌ی خواهرزاده‌اش ولید از رضیه، زنِ زندانبان دریافت کرده بود. او در سال ۲۰۰۳ میلادی و پس از سقوط رژیم بعثی صدام به عراق برگشت تا یادگار خواهرش میاده را پیدا و با خود به آلمان ببرد و از روی آدرس و نشانی‌هایی که رضیه داده بود او را یافت. ولید قبول نکرد که، به آلمان مهاجرت کند و گفت: رضیه مثل مادرم هست، او جان مرا نجات داده و زحمت بسیاری برای من‌ کشیده، هرگز تنهایش نمی‌گذارم. این اتفاق زمانی بود که رضیه بازنشسته شده بود. خانم رضیه با خواهش از مسوولین، ولید را به جای خود، به عنوان زندانبان و مأمور زندان استخدام می‌کند. ملت عراق🇮🇶، افراد حزب بعث را یکی پس از دیگری دستگیر می‌کردند، از جمله دستگیر شدگان برزان تکریتی، برادر ناتنی صدام بود. از قضای الهی، ولید پسر خانم میاده ، مسئول مستقیم سلول برزان تکریتی شد و همانجا بود که قصه‌ی مادر و فرزند درون شکمش را برای برزان تعریف کرد و گفت: حال آن فرزند من هستم!. آقای برزان با شنیدن این داستان از زبان ولید، از خود بیخود شد و به زمین افتاد ... پس از صدور و تأیید حکم اعدامِ برزان، ولید به عنوان زندانبان، مأمور اجرای اعدام او شد و با دست خود طناب دار را بر گردن برزان انداخت. بدین‌سان دست حق و عدالت، ستمگر بی‌رحم را از جایی که گمان نمی‌کرد، به سزای اعمالش رساند. 📝 برگرفته از نوشته‌های پاریسولا لامپوس معشوقه‌ی صدام حسین رئیس جمهور معدوم عراق. آنقدر گرم است بازارِ مکافات عمل چشم اگر بینا بود، هر روز روز محشر است    ((صائب تبریزی)) ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 محبت و علاقه علیه‌السلام به شیعیان 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری دام عـزّه ⏱ یک دقیقه @nasery_ir ‌ ‌ ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
1403.6.28 سخنرانی حجت الاسلام ناصری ~1.mp3
5.42M
🎧 جایگاه مهم روحانیت و اساتید حوزه همراه با توصیف سیره مرحوم آیت الله ناصری قدس سره 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: ۲۲ دقیقه 🗓 تاریخ: ۱۴۰۳/۶/۲۸ ▪️ در جمع اساتید مدرسه علمیه حضرت صاحب الزمان علیه السلام_اصفهان @nasery_ir ‌ ‌‌ ‌ ‌‌╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سعی و 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری دام عـزّه ⏱ یک دقیقه @nasery_ir ‌ ‌ ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
🔻 اگر یک دوره معارف اهل‌بیت را ببینیم به ما خوب نشان می‌دهد که از حرف به ما قانع نیستند. اینکه ما لفظاً چیزهایی بگوییم را خیلی قبول نمی‌کنند، حتماً تأیید عملی می‌خواهد و غیر از اصلاح راه دیگری نیست. 🔸 اهل‌بیت علیهم‌السلام نمی‌پذیرند. نزدیک‌ترین افراد به حسب ظاهر یا روابط یا ارتباطات عمومی و جمعی احیاناً‌ حد و حدودهایشان و تقربشان به اهل‌بیت به مراعات‌ها و تقوی و معارفشان نسبت به جایگاه اهل‌بیت علیهم‌السلام بوده است. به صرفِ لفاظّی و حرف و ترجیح زندگی مادی از ما نمی‌پذیرند. حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 درس خارج فقه و اصول استاد آیت الله سید مجتبی خامنه‌ای دام عـزّه تعطیل شد. 🔹استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه در درس خارج فقه و اصول که بصورت مجازی برگزار می‌شد اعلام کرد امروز اول مهر ۱۴۰۳ آخرین روز تدریس او است و از این پس این درس تعطیل است. 🔹او گفته تعطیلی درس تصمیم شخصی اوست و ربطی به مسایل سیاسی ندارد و مساله‌ای میان او و خداوند است. همچنین او گفته است که پدرشان نیز در جریان این تصمیم نبوده است.
چرا آیت‌الله مجتبی خامنه‌ای کلاس درس خارج خود را تعطیل کرد؟ 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین سعید صلح میرزایی از اساتید حوزه و عضو مجلس خبرگان در یادداشتی با عنوان «استادی اخلاقی و متًقی» برای خبرگزاری تسنیم نوشت: 🔹۱)‌ بارها استاد مجتهدی تهرانی(ره) از ورع و احتیاط شدید آیت الله سیّد مجتبی خامنه‌ای تمجید می‌کرد. بعدها از کارکنان دفتر قم حضرت آقا نیز این توصیفات را شنیدم. و در جلساتی که خدمت حاج آقا مجتبی رسیدم نیز این ورع را یافتم. 🔹۲) در حوزه‌های علمیه،‌ کرامتهای رفتاری را دیده یا شنیده‌ایم که وقتی برای دیگران تعریف می‌کنیم یا باور نمی‌کنند یا تعجّب می‌کنند. یکی از اساتید بنده دو هفته اول را به حوزه نمی‌آمد تا درسهای دیگر اساتید تشکیل شود. چون دیده بود که سالهای قبل،‌ با تشکیل کلاس ایشان،‌ جذابیت درسشان آنقدر بالا بود که دروس دیگر اساتید را تعطیل می‌کرد. 🔹۳)‌ اخیراً خبری منتشر شد که ۱۶۰۰ نفر از طلاب مقطع خارج حوزه‌های علمیه قم و مشهد و دیگر استانها برای شرکت مجازی در درس آیت الله سید مجتبی خامنه‌ای ثبت نام کرده‌اند اما ایشان در اولین روز درس، تعطیلی موقت این درس را اعلام کرده‌اند. 🔹۴) تعطیلی درس آیت الله سیّد مجتبی خامنه‌ای،‌ بسیار مورد توجّه و گفتگو و تحلیل قرار گرفت. امّا آنچه علّت حقیقی تصمیم ایشان می‌تواند باشد اقتدای ایشان به سیره‌ی علمای سلف است. علمای اخلاقی گاهی که درس خود را پررونق می‌دیدند برای تربیت نفس خود آن درس را تعطیل می‌کردند مگر اینکه حجّتی می‌یافتند تا با آن احتیاط اخلاقی خود، مخالفت کنند. 🔹۵) باخبر شدم برخی از علمای بزرگ و شاگردانشان از ایشان خواسته‌اند درس را برقرار نمایند و امیدوارم این درس پراستفاده تشکیل گردد. آنچه باعث خنده است تحلیلهای پوچ و مادّی ضدّانقلاب و منافقان است که با نگاه دنیوی خود به تحلیل این پدیده‌ها می‌پردازند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› رکعت سوم و چهارم ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> رکعت سوم و چهارم دارای احکامی است : ۱- نماز گزار در رکعت سوم و چهارم نماز، مخیر بین سه گزینه است[۱] الف) خواندن تسبیحات اربعه (سبحان الله و الحمد للّه و لا اله الا الله و الله اکبر) سه مرتبه. ب) خواندن تسبیحات اربعه یک مرتبه. ج ) خواندن حمد بدون سوره . تذکر : آهسته خواندن در هر سه صورت لازم است.[۲]؛ پس این که فقها فرموده اند نماز صبح و مغرب و عشا لازم است بلند خوانده شود، مربوط به دو رکعت اول نماز است نه دو رکعت آخر . [۳] ۲- در سفر و وطن، نماز مغرب همان سه رکعت است و تغییر نمی کند ( رکعت سوم آن کم نمی شود ) بلکه فقط نماز های چهاررکعتی در سفر، دو رکعت می شود. [۴] ۳- انسان می تواند در رکعت سوم یا چهارمِ امام جماعت اقتدا کند. البته اقتدا در رکعت سوم یا چهارم، دارای دو حالت است : الف : هنگامی که امام در حال خواندن تسبیحات اربعه است ؛ در این صورت لازم است حمد و سوره خوانده شود و در صورت احتمال عقب ماندن از رکوع امام، فقط حمد را بخواند. [۵] ب : هنگامی که امام در رکوع است، در این صورت اقتدا می کند و به رکوع می رود. [۶] تذکر : اقتدا کردن در حال رکوع امام بهتر می باشد؛ چرا که ممکن است وقت کافی برای خواندن حمد وجود نداشته باشد. بلکه اگر مأموم بداند چنانچه اقتدا كند و حمد را بخواند به ركوع امام نمى‏رسد، بنا بر احتياط واجب بايد صبر كند تا امام به ركوع رود، بعد اقتدا نمايد. [۷] ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. در نماز جماعت و فرادا، زن و مرد. ۲. توضیح المسائل محشی، ج۱، ص ۵۵۵ ۳. توضیح المسائل محشی، ج۱، ص ۵۵۶ ۴. توضیح المسائل محشی، ج۱ ، ص ۶۸۳ ۵. توضیح المسائل محشی، ج۱، ص ۷۸۷ ۶. توضیح المسائل محشی، ج۱، ص ۷۷۹ ۷. توضیح المسائل محشی، ج۱ ، ص ۷۸۶ ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› تشهد ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> تشهد نماز دارای احکامی است : ۱- جمله« و عجّل فرجهم» جزء تشهد نیست ولی از آن جا که دعا محسوب می شود خواندن آن به قصد دعا اشکال ندارد . ۲- چنانچه تشهد فراموش شود، لازم است قضای آن، پس از نماز بجا آورده شود و بعد از آن یک جفت سجده سهو. تذکر : در قضای تشهد، بايد تمام شرايط نماز وجود داشته باشد؛ مانند پاك بودن بدن و لباس، رو به قبله بودن و شرطهاى ديگر . [۱] ۳- کسی که در نماز جماعت شرکت کرده لازم نیست در کلمات تشهد از امام جماعت پیروی نماید؛ پس اگر مأموم به کلمات آخر تشهد رسیده در حالی که امام جماعت هنوز در اول تشهد می باشد اشکال ندارد ؛ زیرا تبعیت از امام در اذکار لازم نیست ( بجز تکبیرة الاحرام ) بلکه آنچه واجب است تبعیت در افعال نماز می باشد. [۲] ۴- اگر مأموم یک یا چند رکعت از امام عقب است، هنگامی که امام به تشهد می رسد، دو حالت وجود دارد : الف) تشهد دوم امام است ← در این صورت مأموم پس از سر برداشتن از سجده دوم، مخیر است بین این که به حالت تجافی [۳] بنشیند یا قصد فرادا نموده نماز را خود ادامه دهد. ب) تشهد اول امام است، در این صورت احتياط آن است كه هنگام خواندن تشهد امام، به حالت تجافی نشسته تشهد را همراه امام بخواند و با امام جماعت نماز را ادامه دهد .[۴] ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. توضیح المسائل محشی ، ج۱ ، ص ۶۷۵ ۲. توضیح المسائل محشی ، ج۱، ص ۷۹۶ ۳. حالت نیم خیز ۴. توضیح المسائل محشی ، ج۱، ص ۷۸۵ ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› رکوع دارای احکامی است : ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ ۱- کسی که می خواهد در رکعت سوم یا چهارم امام جماعت اقتدا کند بهتر این است که صبر کند امام به رکوع رود آن گاه اقتدا کند ؛ زیرا اگر امام جماعت در حال خواندن تسبیحات اربعه است و مأموم در این حال اقتدا کند باید حمد و سوره یا حداقل حمد را بخواند و ممکن است فرصت کافی برای خواندن حمد نداشته باشند ، واگر مطمئن است که در حالی که امام تسبیحات اربعه را می خواند به خواندن حمد نمی رسد موظف است صبر کند امام به رکوع رود سپس اقتدا نماید. [۱] ۲- قیام پس از رکوع نیز از واجبات نماز است ؛ بنا بر این چنانچه کسی با همان حالت خمیدگی به سجده رود نمازش باطل است. [۲] ۳- خود رکوع رکن است ولی ذکر آن، واجب غیر رکنی می باشد ؛ پس اگر شخصی رکوع را انجام داد ولی سهوا ذکر رکوع را ترک کرد و پس از سر برداشتن از رکوع یادش آمد، نمازش صحیح است. ولی اگر رکوع ترک شود سهواً یا عمداً نماز باطل است. [۳] ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱ . توضیح المسائل محشی ، ج۱ ، ص ۷۸۶ ۲. همان ، ص ۵۶۷ ۳. وسیلة النجاة مع حواشی الامام ، ص ۱۵۳ ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› انجام دو رکوع در نماز جماعت ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> اضافه شدن رکوع در نماز جماعت به سه قسم تقسیم می شود : ۱- کسی که در نماز جماعت، پس از این که با امام سر از رکوع برداشت سهواً به رکوع رود نمازش باطل است ؛ زیرا رکوع رکن است و اضافه کردن رکن چه سهوا و چه عمدا نماز را باطل می کند. در نماز جمعه هم به همین صورت است؛ یعنی اگر کسی در رکعت دوم نماز جمعه پس از قنوت به رکوع رود نمازش باطل است گرچه سهواً به رکوع رفته باشد. ۲- اگر مأموم سهواً زودتر از امام جماعت به رکوع رود، در این صورت بر می گردد و با امام به رکوع می رود و نمازش صحیح است؛ زیرا رکوع دوم به علت تبعیت از امام انجام شده است . [۱] ۳- اگر مأموم سهوا زودتر از امام سر از رکوع بردارد ، در این صورت به رکوع برمی گردد و با امام سر از رکوع بر می دارد و نمازش صحیح است؛ زیرا رکوع دوم به قصد تبعیت از امام است. [۲] نتیجه : چنانچه اضافه شدن رکن در نماز جماعت عنوان « تبعیت » به خود بگیرد ؛ مانند صورت دوم و سوم ، در این صورت نماز صحیح است و اضافه کردن رکن، نماز را باطل نمی کند. ولی اگر اضافه شدن رکن ، عنوان « تبعیت » به خود نگیرد ؛ مانند صورت اول ، در این صورت نماز باطل است. [۳] ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. همان ، ص ۷۹۹ ۲. العروة الوثقی المحشی ، ج۳ ، ص ۱۵۷ ۳. وسیلة النجاة مع حواشی الامام ، ص ۱۵۳ ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› مراتب انجام نماز واجب ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> تمام نمازهای واجب باید ایستاده خوانده شود نه نشسته و خوابیده ؛ در این حکم فرقی نیست بین این که نماز واجب، یومیه باشد یا غیر یومیه (مثل نماز طواف ، نماز آیات و ...) بلکه تمام نمازهای واجب باید ایستاده و بدون تکیه بر چیزی یا کسی انجام شود . [۱] در کیفیت انجام نماز، سلسله مراتبی است که باید رعایت شود : ۱- ایستاده بدون تکیه کردن. ۲- ایستاده همراه با تکیه کردن. ۳- نشسته بدون تکیه کردن. ۴- نشسته همراه با تکیه کردن. ۵- دراز کشیده به پهلوی راست. ۶- دراز کشیده به پهلوی چپ. ۷- خوابیده به پشت، به طوری که کف پای نماز گزار به طرف قبله باشد .[۲] تذکر : در مسأله مزبور این سلسله درجات باید حفظ شود و با توانایی بر حالت قبل، منتقل به مرتبه بعد نشود. حتی شخصی که مثلا دو رکعت از نماز چهار رکعتی را می تواند ایستاده بخواند باید دو رکعت را ایستاده و دو رکعت بعد که عاجز است را نشسته بخواند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. توضیح المسائل محشی ، ج۱ ، ص۵۴۰ ۲. توضیح المسائل محشی ، ج۱ ، ص ۴۳۲ ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
فقه و احکام
🎥 درس خارج فقه و اصول استاد آیت الله سید مجتبی خامنه‌ای دام عـزّه تعطیل شد. 🔹استاد برجسته درس خارج
🔴فرمودند به دلایلی که بین خودم و خداست درسم رو تعطیل می‌کنم! تصورات اشتباه و حرف و حدیث های نادرست زیاده ولی شاگردانی که مشی اخلاقی و منحصر به فرد این آقازاده واقعی رو می‌شناسند میگن چون درسشون باعث خلوتی درس برخی از بزرگان شده این کار رو کردند برای چنان پدری چنین پسری زیبنده است. ـــ ـ ـ ـــ ـ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وقتی رحمت‌الله علیه در مقابل رزمندگان جبهه ها احساس حقارت کرد 😔 هفته گرامی باد.
🌓 روزی که آیت‌الله (مدّظله العالی) خاک بر سر ریخت! 👈 به بهانه هفته دفاع مقدس 🔹یادداشت روز در زمان دفاع مقدس روزی آیت‌الله  جوادی آملی  به جبهه مشرف شده بود تا با رزمندگان بسیجی دیداری داشته باشند. در میان رزمندگان ، یک نوجوان بسیجی باصفایی بود که حدود ۱۴ سال داشت... .. پایین ارتفاع چشمه‌ای بود و باران گلوله از سوی عراقی‌ها می‌بارید؛ لذا فرمانده ها گفته بودند برای وضو هم به آنجا نروید. بالا بنشینید و همانجا تیمم کنید. آیت‌الله جوادی که وارد منطقه شده بود آن نوجوان ۱۴ ساله داشت به سمت چشمه می‌رفت تا وضو بگیرد! بچه ها، فریاد می زدند؛  نرو خطرناکه ولی او  گوش  نمی کرد. بچه ها آخرسر  متوسل شدن به این عالم وارسته یعنی حضرت آیت‌الله جوادی آملی که آقا جان ؛ شما یه کاری بکنید آقا نوجوان را صدا کردند که عزیزم کجا می‌روی؟ گفت؛ میروم پایین وضو بگیرم. گفتند پسر عزیزم! پایین خطرناک است. فرمانده ها گفته اند می‌توانید تیمم کنید لذا شما تکلیفی ندارید و نماز با تیمم کافی است. نوجوان بسیجی  نگاهی بسیار زیبا به چشمان مبارک این عارف بزرگوار کرد و لبخندی زد و گفت؛ حاج آقا بگذارید نماز آخرم را با حال بخونم رفت وضو گرفت و  نماز باحالی خواند.... دقایقی بعد قرار بود عده‌ای از بسیجیا برند جلو و با عراقیا درگیر بشند. اتفاقا یکی از آنها همین نوجوان ۱۴ ساله بود. یکی دو ساعت بعد آیت‌الله جوادی را صدا کردند و گفتند حاج آقا بیاید پایین ارتفاع. آقا رفت پایین!  جنازه‌ای آوردند؛ آقای جوادی آملی بالاسر جنازه نشستند، دیدند همان نوجوان با همان لبخند زیبا پرکشیده و رفته... آیت الله جوادی آملی کنار جنازه‌ اون بسیجی و روی خاک نشستند، عمامه خود را از سر برداشتند و خاک بر سرشان ریختند و گفتند: جوادی ،  فلسفه بخوان جوادی ! عرفان‌ بخوان. امام به اینها چی یاد داد که به ما یاد نداد؟! من به او می گویم  نرو ولی او می گوید بگذار نماز آخرم را با حال بخونم ! تو از کجا می دانستی که این نماز ، نماز آخر توست؟! ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✍ پی نوشت: واقعا اینان که بودند که عارف و عالم بزرگی چون آیت الله جوادی آملی (حفظه الله تعالی) خودش را در مقابل آن ها کوچک می بیند و به حال آن ها غبطه می خورد؟! و به قول ایشان امام چه ذکری در گوش ایشان خواند که به جز خدا ندیدند؟! ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا