#طلبگی
🔻 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔸 پایه و اساس رشد، در شروعِ این فضای طلبگی است که دوستان ما شروع کردهاند. به تعبیر ادبیات فارسی: زنهار، زنهار که از این فضایی که در آن قرار گرفتید از حیث اینکه طالب علوم حضرات اهلبیت علیهمالسلام و زندگی طلبگی هستید، مبادا رویگردان شوید. اگر دنیا میخواهید؛ دنیایی صحیح، سالم و مُجاز یا اگر آخرت میخواهید، جای آن همینجا است.
🔹 کسانی که ثباتقدم در فضای طلبگی نشان نمیدهند و به هواهای دیگر، از فضای طلبگی فاصله پیدا میکنند، چقدر مشکل در انتخاب دارند!
🔸 در آینده، لحظه به لحظۀ این زندگی طلبگی برای شما خاطرهانگیز خواهد شد. شاکله و ساختار شخصیتی شما الآن در حال شکلگرفتن است.
🔹 اهمیت بدهید به این سازهای که وقف اهلبیت علیهمالسلام و وقف دین خدا کردهاید. علم میخواهید، همین راهی است که شروع کردید. تقوا میخواهید، همین راهی است که شروع کردید. ولایت میخواهید، همین راهی است که شروع کردید. دنیا و آخرت میخواهید، همین راهی است که شروع کردید.
🔸 این یک منّتی است که خداوند بر ما دارد که ما را در این فضا، راه داده است؛ منتها وظایف ما هم سنگین است.
کد ۱۰۱۶۳
▪️ @alHadi_h
▪️ @nasery_ir
#طلبگی
🔻 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔹 علت بسیاری از ریزشها بعد از ورود به حوزه، عدم اهتمام متولیان امور فرهنگی حوزه به این مسئله و عدم دستیابی طلاب به یک مرکز آرامشی و رشد در بخش صفات و ملکات و امور تربیتی و معنوی هست.
🔸 حوزههای علمیه صدها سال رشد میکردند به خاطر اینکه زمینههای رشد و تقوا از هر حیثی بر ایشان فراهم بود.
🔹 وقتی طلبه وارد فضای نجف میشد وارد یک فضای معنوی و قدس و تقوا میشد، اطرافش پر از علما و بزرگانی بود که هر یک «کأنه نبی من انبیاء بنیاسرائیل» بودند و زمینه برای رشد و تعالی فراهم بود.
🔸 به همین جهت، شاکله و سازۀ شخصیتی او با رویکرد معنوی، کلامی، اعتقادی، اخلاقی و ولایی و اعتدال بسته میشد.
کد ۱۲۲۸۵
▪️ @alHadi_h
▪️ @nasery_ir
#طلبگی
🔻 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔸 در طول قرون گذشته، حوزهها مفتخر بودهاند که فضایشان، فضای معنوی و تهذیبی بوده است. اولویتشان، ساختارها و شاکلههای سالم بوده است: «إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلیم»، دارای شخصیتی سالم بودهاند.
🔹 افتخارات حوزه، افرادی موفق و از خودگذشته بودهاند. خداوند متعال، الآن فضا را برای ما فراهم کرده است، ولی کار بیشتری نیاز دارد، مراقبت و التزام بیشتری لازم است.
🔸 در دههها و قرون گذشته، اولین گامی که طلبه در همین حوزههای علمیه برمیداشت، این بود که محبّت دنیا را از دل خودش میکَند و میدانست در فضای حوزه که برود، آن خبرها نیست. لذا از ابتدا خودش را برای یک معامله با خدا آماده میکرد؛ در نتیجه خدای متعال کارهای بزرگی را به دستش اجرا میکرد و توفیقات بزرگی پیدا میکردند.
🔹 عشقی که به علم داشتند و لذتی که از مطالعه و از سبک زندگی میبردند، برای آنها بس بود و نشاط دنیا و برزخ و آخرتشان را تأمین میکرد.
کد ۸۱۶۰
▪️ @alHadi_h
▪️ @nasery_ir
#طلبگی
🔻 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔸 اینکه ما در این فکر باشیم، که زود باش، پایه هشت ما به نُه برسد، [پایه] نه ما به ده برسد، من فلان شدم، خدا میداند این خبرها نیست.
🔹 کاری نکنیم که شاکلههای ما شخصیت کاذب بگیرد. باید بین ساختار محتوایی شاکله انسان [یعنی بخش معنویت] و بخشهای دیگر آن (علمی) توازن باشد،
🔸 عمیق باشیم و این توازن برقرار نمیشود، مگر به عنایت خود حضرت و اخلاصی که دوستان دارند.
کد ۸۴۶۲
▪️ @alHadi_h
▪️ @nasery_ir
#طلبگی
🔻 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔸 اگر پنجاهسال از انقلاب عقبتر برویم، میبینیم که رضاشاه با حوزههای علمیه چه کرد! کاری کرد که دیگر طلبهای به حوزه نمیآمد.
🔹 این، آفتی است که الآن هم گاهی با آن مواجه هستیم و گاهی ورودیهای حوزه، کم میشود.
🔸 شیطان حسابی دارد کار میکند که این باب را مسدود کند.
کد ۱۹۶۶۰
▪️ @alHadi_h
▪️ @nasery_ir
#سلوک #طلبگی
🔻 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔸 به مجردی که انسان توانست به خود مراجعه کند «فَرَجَعُوا إِلى أَنْفُسِهِمْ» کاستیها را حس میکند، کمبودها را حس میکند، احتیاج به جبر و جبران را حس میکند، احتیاج به ارتباط با خدای متعال را حس میکند و شروع میکند به ترمیم کردن،
🔹 منتها این ساختمان شاکلهای بشر تا بیپایان است، هرچه کار میکنی میبینی که باز هم کار دارد، هرچه میخوانی میبینی باز هم خواندن دارد، هرچه در بهبود خود سعی و تلاش میکنی میبینی باز هم جا دارد و این سرمایۀ حوزههای علمیه است که اهتمام به تهذیب و جدیّت در تحصیل، با این دو بال فقط میشود حرکت کرد
🔸 و کسانی که از ناحیۀ حق تعالی توفیقی به دست آنها میرسید افرادی بودند از خود بیرون آمده، مهذب، نیتها پاک، نیتها خالص، لابد این شجرۀ طیبه به بار خواهد نشست.
کد ۱۱۴۷
▪️ @alHadi_h
▪️ @nasery_ir
1403.9.6 سخنرانی حجت الاسلام ناصری~1.mp3
4.77M
#سخنرانی_صوتی
🎧 ارزش و آداب #طلبگی
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ زمان: ۱۹ دقیقه
🗓 تاریخ: ۱۴۰۳/۹/۶
📍مدرسه علمیه دارالهدی قم
▪️ @alHadi_h
▪️ @nasery_ir
44.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سخنرانی_تصویری
🎧 ارزش و آداب #طلبگی
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ زمان: ۱۹ دقیقه
🗓 تاریخ: ۱۴۰۳/۹/۶
📍مدرسه علمیه دارالهدی قم
▪️ @alHadi_h
▪️ @nasery_ir
#طلبگی
💠 افتخار به عمامه و لباس روحانیت
🔻 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔸 زمانی شیطان، تمام قوای خود را بسیج کرد تا این عمامهها را بردارد. ببینید [شیاطین و دشمنان]، از کجا لطمه خوردهاند و چقدر ما باید به این عمامه، افتخار کنیم!
🔹 دشمن میخواست این عمامهها را بردارد، #حجاب زنان را هم بردارد و روضهی #سیدالشهدا علیهالسلام را هم بردارد. آن زمان، مردم مظلوم ما، هیچ امکانات دفاعی نداشتند؛ ولی دشمن نتوانست.
🔸 دشمن، آن وقت نتوانست؛ چه رسد به حالا که اینقدر افراد افتخار کننده به این لباس وجود دارند!
🔹 این، یک امتحان است و علیرغم اینکه دشمن به گونهای دیگر چنگ و دندان نشان میدهد و موضع و موقعش را هربار تغییر میدهد، امیدواریم که ما، شرمندهی امام زمان علیهالسلام نباشیم. این، یک افتخار بوده است.
▪️ @alHadi_h
▪️ @nasery_ir
╭───
│ 📖 @feqh_ahkam
╰──────────
میگفت مانتو هر چقدرم که بلند باشه،
جای #چادر رو نمیگیره !
چادر میراث حضرت زهراست ..
- #شهید_حججی -
╭───
│ 📖 @feqh_ahkam
╰──────────
این تبصرهای که کل #قانون_عفاف_و_حجاب رو دارن به بهونهاش میزنن، میگه:
✓ اولاً در قالب گروههای مردمی دارای مجوز
✓ ثانیاً نهی از منکر زبانی در محدوده مشخص قانون
✓ ثالثاً فقط اتباع دارای مجوز اقامت رسمی از وزارت کشور.
نکنه توقع دارید قانون جمهوری اسلامی وظیفه شرعی مسلمانان رو ممنوع کنه!
#امر_به_معروف
#حجاب_حکم_خدا
╭───
│ 📖 @feqh_ahkam
╰──────────
♨️ جریمهٔ کشفحجاب در قانون به چه صورت است؟
🔹در #قانون_حجاب، جریمهٔ عابران متخلف تنها در صورتی است که فرد روسری، شال یا امثال آن را بر سر نداشته باشد.
در این حالت فردی که تصویرش از طریق سامانههای هوشمند بهصورت «قطعی» احراز هویت شده، بدون احتیاج به مراجعهٔ حضوری با پیامک اخطار مواجه میشود و جریمهٔ ۵ میلیون تومانیاش معلق است و در صورت تکرارنکردنِ تخلف، بخشیده میشود؛ اما در صورت تکرار تخلف توسط فرد برای بار دوم، علاوه بر ۱۰ میلیون تومان جریمه، ۵ میلیون تومان جریمهٔ معلق هم دریافت میشود.
🔹افرادی که اصرار بر تردد بدون شال و روسری و امثال آن داشته باشند، درصورتیکه این اتفاق برای بار سوم بیفتد، این بار «تخلف» به «جرم» تبدیل میشود و بهدستور قضایی فرد از ۲۰ تا ۸۰ میلیون تومان به تشخیص قاضی جریمه میشود؛ در صورت تکرار برای بار چهارم مبلغ به ۸۰ تا ۱۶۵ میلیون تومان افزایش پیدا میکند.
🔹در خصوص افراد زیر ۱۸ سال مسئله متفاوت است و نوجوانان در صورت تخلف، به تشخیص قاضی میتوانند بهجای جرایم مالی، با اقدامات تربیتی همچون برنامههای آموزشی و تربیتی و مشاوره روبهرو شوند.
🔹همچنین در قانون #حجاب برخلاف روند گذشته، قانونگذار با جریمههای سنگین سراغ دانهدرشتها رفته و بهطور مثال سلبریتیهایی که جریمهٔ ۱.۵ میلیون تومانی آنها پیشتر مورد تمسخر قرار گرفته بود، در قانون جدید در صورت ترویج برهنگی با جریمههای چندصد میلیونی مواجه خواهند شد.
#حق_الناس
╭───
│ 📖 @feqh_ahkam
╰──────────
3⃣ آیا جریمه کردن در موضوعات فرهنگی مثل حجاب اثر گذار است؟
👈یکی از شبهات رایج این است که آیا جریمه کردن میتواند به تغییر رفتارهای فرهنگی و اجتماعی کمک کند؟
باید توجه کنیم که دو رویکرد در حکمرانی فرهنگی وجود دارد:
۱. رویکرد سخت: جرمانگاری پدیدهها و برخورد قضایی سنگین.
۲. رویکرد نرم: تخلفانگاری و استفاده از جریمههای هوشمند برای اصلاح تدریجی رفتار.
🤚 قانون پایان گشت، به جای رویکرد سخت، از رویکرد نرم استفاده کرده است.
به عنوان مثال، فردی که برای بار اول مرتکب کشف #حجاب شود، تنها اخطار دریافت میکند و جریمه او معلق میشود.
🤚این شیوه در بسیاری از کشورها موفق بوده است. برای نمونه:
👈در سنگاپور، ریختن زباله هزار دلار جریمه دارد.
👈در کانادا، انداختن آب دهان از خودرو ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار جریمه دارد.
✅ این روشها نشان دادهاند که جریمههای متنوع و هوشمندانه میتوانند تأثیر قابل توجهی در تغییر رفتارهای اجتماعی داشته باشند.
#حجاب_حکم_خداست
╭───
│ 📖 @feqh_ahkam
╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا ایرانیها وقتی میرن خارج قانونمدار میشن؟
╭───
│ 📖 @feqh_ahkam
╰──────────
🔴مهیار عیار و تصویر غلط از حجاب در عهد صفویه
🔸مهیار عیار، مجموعهای داستانی تلویزیونی است در دسته جنایی که در دوره تاریخی «صفویه» و در دوران سلطنت شاهعباس میگذرد. با روایتی خوشساخت و حاصل هنر سازندگانی که توانستهاند داستانی خیالی رمزآلود را در یک برهه مهم تاریخی از ایران وارد کنند. فیلم در حقیقت از قاببندیهای مناسب و ایجاد حس تعلیق و هیجان در بیننده، بازیهای خوب و رنگ و لعاب جذاب برخوردار است...
.
.
...این که اگر بگوییم سازندگان بیدقتی کردهاند در لباس زن ایرانی و پوشش داخل و خارج از خانه را یکی کردهاند از اشتباه سهوی آنها بوده و مثلاً نمیدانستهاند که لباس خارج از خانه زن، پوششی سراسری به اسم چادر بوده است، اما در صحنهای دیگر و برای پوشش تنها زنی که نمیخواهد هویتش مشخص باشد، از حجاب کامل استفاده کردهاند!
🔸چرا زن مرموزی که برای بانوی «جانور» خود، دنبال ساخت انگشت مصنوعی جایگزین انگشت قطع شده است پوشش کامل دارد و چادربهسر و با پوشیه در بازار رفتوآمد میکند؛ ولی سایر زنان با لباس خانه تردد میکنند؟! این ساختار را چهطور میشود دید؟ زنی با پوشش کامل اما مشکوک و زنان محبوب و شیرین داستان اعم از کنیز و حاجیهخانمی که در مسیر بازگشت از سفر حج بوده، با پوششی کمتر، با گیس و گردن برهنه و لباس تنگ!
🔸جای تعجب است که رسانه ملی به جای دقت در استفاده از موقعیت چنین فیلمهایی برای بیان حقایق تاریخی و فرهنگی به تحریف و تغییر آن تن داده و یا...
🖇پیوند مطلب کامل و تصاویر نقاشیهای مستند👇
http://roubesh.ir/post/1851
📝 حمیرا رحمتی
╭───
│ 📖 @feqh_ahkam
╰──────────
#سلوک #اخلاص #شاکله
🔻 گاهی انسان جایی میرود، نصیحتی بشنود یا دستوری بگیرد، گاهی میفرمایند بروید اخلاص داشته باشید. حرف خوبی است، درست و صدق هم است. اما من چه کنم که اخلاص داشته باشم؟ اخلاص من دقیقاً مثل مراعاتِ شخص دیگر است یا متفاوت است؟ عدم اخلاص به عنوان بیماری من، چگونه سرایت کرده است؟
🔸 شاید منشأ عدم اخلاص در دو نفر، مثل هم نباشد یا حدّ و حدود آن مثل هم نباشد. فرض کنید ذهن یک نفر در عبادت، ناخودآگاه به سمتی از شُعَب ریا میرود، یک نفر طوری دیگر و... ، این بستگی به کمبودها یا بیماریهای شخصیتی دارد و اینها نیاز به درمان دارد، ولی آنچه که انسان میشنیده و میشنود این است که اخلاص داشته باشیم.
🔹 در نوع درمان هم، عبادات دو نفر از نظر حدّ و وزن مثل هم نیست. این هم مسئلهای است که در تشخیص نوع بیماری و حدّ و حدود آن [نکات مختلفی دخیل است] و ما باید همهی اینها را از هم جدا کنیم تا بعد بتوانیم به درمان برسیم.
🔸 بله، خب بخش اذکار و توسّلات هم میتواند مؤثر باشد؛ اما اگر ساختار، اصلاح نشود، مثل این است که نَم، این ساختمان را ورق ورق کرده و تمام سعی ما در این است که چه رنگ روغنی بزنیم که زیباتر و بهتر باشد.
🔹 ولی این قصه دو بُعد دارد؛ یک بُعد اصلاح ساختاری و یک بُعد هم تحلّی (آراستگی) است، مهم این است که سرنخی در انسان باشد و به درستی بشناسد و در جستجو باشد و برای بیماریاش فکری بکند.
حاج شیخ جعفر ناصری:
@nasery_ir
╭───
│ 📖 @feqh_ahkam
╰──────────