eitaa logo
فقه و احکام
285 دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
4.7هزار ویدیو
115 فایل
©️ کپی ممنوع 🚫 👌 فقط فوروارد ✅
مشاهده در ایتا
دانلود
خلاصه پرسش در برخی بستنی‌ها ماده‌ای بنام «E 471» که ساخت کشورهای غیر مسلمان است، مورد استفاده قرار می‌گیرد که گویا حاوی اجزای خوک است، خوردن این بستنی‌ها چه حکمی دارد؟ پرسش گفته می‌شود که ماده‌ای بنام «E471 » که از کشورهای غیر مسلمان وارد می‌شود و از مواد تشکیل دهنده برخی بستنی‌هاست از اجزای خوک ساخته می‌شود، اگر نسبت به این موضوع شک داشته باشیم، خوردن این بستنی‌ها چه حکمی دارد؟ اگر شک در این باشد که اصلاً این ماده گیاهی است یا حیوانی، چه حکمی دارد؟ پاسخ اجمالی شک در حلال بودن این نوع مواد -که حیوانی بودن آن مسلّم نیست- اثر شرعی نداشته و خوردن آن بستنی‌ها اشکالی ندارد. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1] حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): شبهه‌های یاد شده اثر شرعی ندارد مگر اینکه به دلیل محکمی ثابت گردد و تفحص واجب نیست. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): در صورت شک، خوردن بستنی‌ها حلال است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): در صورتی که شک دارید، استفاده از آن اشکالی ندارد، ولی احتیاط آن است که ترک شود. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): در صورت شک نسبت به حیوانی بودن یا گیاهی بودن آن استفاده از آن مانعی ندارد. [1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست. پرسش های مرتبط اگر در آدامس اربیت ترکیبات خوک به کار رفته باشد حکم آن چیست؟ آیا استفاده از عصاره وانیل، حرام است؟
خلاصه پرسش حکم واکسنی که در آن، از نوعی آنزیم خوک (ترپسیت) استفاده شود چیست؟ پرسش حکم واکسن و ایمن سازی بدن چیست؟ اگر در آن، از نوعی آنزیم خوک (ترپسیت) استفاده شود چطور؟ پاسخ اجمالی 1. استفاده از واکسن اشکال ندارد. 2. با توجه به اینکه واکسنها معمولاً به صورت تزریق مصرف می‌شوند و نه خوراکی، چنانچه نسبت به مسئله فوق، یقین هم حاصل شود، اشکالی ندارد. ضمن اینکه امروزه، استفاده از واکسن به عنوان یک امر ضروری مطرح است. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1] حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): فی نفسه اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اوّلا: در موارد مشکوک که نمى‌دانید از چه مادّه‌اى گرفته شده، حکم حلّیّت و طهارت است، و جستجو لازم نیست. ثانیاً: اگر یقین داشته باشید از حیوان حرام گوشت، یا حیواناتى که ذبح شرعى نشده‌اند گرفته شده، هرگاه تغییرات زیادى روى آن داده مى‌شود، حکم استحاله را دارد، و پاک و حلال است. در غیر این صورت جایز نیست؛ مگر در موارد ضرورت. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): چنانچه اضطرار باشد مانعی ندارد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): ایمن سازی بدن فی نفسه مانعی ندارد ولی اگر آنزیم خوک در آن باشد جهت تزریق مانعی ندارد ولی خوراکی جایز نیست. حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته): اشکالی ندارد. لینک به سایت استفتائات [1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.
خلاصه پرسش اگر در آدامس اربیت ترکیبات خوک به کار رفته باشد حکم آن چیست؟ پرسش آیا در آدامس اربیت ترکیبات خوک به کار رفته است؟ با توجه به این که چند وقت پیش در یکی از رادیوهای داخلی این مطلب عنوان شده بود و هم من شنیده ام در ساخت آن از ژلاتین خوک استفاده شده است؟ پاسخ اجمالی در این زمینه تحقیقات زیادی صورت گرفت. اما منبع مورد وثوق و اطمینان آوری را که نشان از تأیید مطلب فوق مبنی بر وجود ترکیبات خوک در آدامس اربیت باشد، نیافتیم. لازم به ذکر است که شرع مقدس اسلام چیزی را نجس می داند که یقین به نجاست آن باشد[1] ولی اگر نسبت به نجاست چیزی شک داشته باشیم آن چیز پاک است.[2] بنابراین در صورت داشتن شک در این مورد، حکم به طهارت آن می شود و لذا می توان از آن استفاده نمود. با این حال جهت روشن شدن مسئله فقهی مذکور در سؤالتان، لازم دانستیم نظرات مراجع عظام حفظهم الله را در این زمینه جویا شویم که پاسخ بعضی از آنان به شرح زیر می باشد: دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): اگر یقین به وجود ترکیبات خوک در آن داشته باشید استفاده از آن جایز نیست. دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی): از مواد آن، اطلاعی ندارم. به طور کلی اگر چیزی که شرعاً نجس حساب می شود در آن نباشد، اشکال ندارد. و اگر شک داشته باشید، محکوم به طهارت است. [1] رساله مراجع، ج1، ص 85، مسئله 121. [2] همان، ص 87، مسئله 123.
▪️اصالت این گفتمان رو ببینید؛ یه خانم مسن توی یه روستای دورافتاده کشور، به‌خاطر ارزش کارش در مرکز توجه رهبر عالی یه کشور قرار می‌گیره. تا پیش ازین اسم این بانو رو شنیده بودید؟ ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
13.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 آن روی سکه زن زندگی آزادی 🔻تنها قربانیان پروژه زن زندگی آزادی فقط زنان هستند، خیلی از نوجوانانی که کرده اند نمی‌دانند چه روزهای سختی در انتظار دخترانی است که معتقد به آزادی روابط هستند، واین تجربه ها چه زخم هایی بر دلشان خواهد نشاند‌. 📌این ویدئو زندگی یک دختر غربی است‌، رسانه القا می‌کند زن غربی مستقل و آزاد است؛ اما خودشان حسرت همین زندگی های معمولی ما را می‌خورند. ✍ عالیه سادات ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
🤔 همزیستی تا کجا؟! ⭕️ امتداد نگاه صورتی به آزادی پوشش به کجا ختم میشود؟ 👇👇
(ادامه👇) ⭕️ همزیستی تا کجا؟! امتداد نگاه صورتی به آزادی پوشش به کجا ختم میشود؟ 📸 عکسی مربوط به یک نمایشگاه نقاشی منتشر شد که در آن شاهد حضور افراد محجبه و بی حجاب در کنار هم هستیم (عکس 1). 🔻چه بسا برخی از افراد مذهبی (که اصطلاحا معرفی میشوند)، دختران بی حجاب حاضر در عکس را دختران حاج قاسم معرفی و این عکس را نشانه همزیستی مسالمت آمیز و اتحاد مردم ایران قلمداد کنند و آرزو کنند روز به روز بیشتر شاهد این قاب های مشترک باشیم. 🔻در مقابل اما دلسوزانی وجود دارند که آنها هم اتفاقا قائل به دختران حاج قاسم هستند و میدانند خیلی از آنها متأثر از فضای رسانه ای، این پوشش را انتخاب کرده اند و قصد اهانت به فرهنگ دیگران را ندارند و... ✅ اما با مذهبی صورتی ها یک تفاوت مهم دارند؛ 🔻آنها اگرچه دختران بی حجاب را مانند خواهر خود عزیز بدارند؛ اما بخاطر همین محبت فیمابین، نسبت به رفتارهای اشتباه یکدیگر بی تفاوت نیستند؛ آنها بدون اینکه دختران بی حجاب را متهم کنند، فعل بی حجابی را رد میکنند و آسیب های آن را گوشزد میکنند. 💭 تفاوت دیگر «آینده نگری» است که گروه اول دقت کافی به آن ندارند؛ مذهبی‌صورتی ها فقط قاب اول را میبینند و علاقه مند هستند با تکیه بر نقاط اشتراک، از تفاوت های جزئی مانند نوع پوشش چشم پوشی کنند؛ اما گروه دوم به امتداد این نگاه می اندیشد و از گروه اول این سوال را میپرسند که بدون مرزبندی، تا کجا میتوانید تفاوت ها را نادیده گرفت؟ همزیستی مسالمت آمیز دقیقا تا کجا؟ اساسا مشکلی با تصاویر دو و سه و چهار دارید یا نه؟ اگر بله، برای توقف این فرآیند چه نقشی برای خود قائل هستید؟ 🔻به عقیده گروه دوم نگاهی که فعل بی حجابی را با عنوان وحدت و جذب حداکثری میپذیرد، توجیهی وجود ندارد که چند صباح دیگر، برهنگی و حتی انحرافات رفتاری و اخلاقی دیگر را نپذیرد؟ آیا منادیان وحدت، بر محور این وحدت اندیشیده اند؟ 🔻سررشته این نگاه در میان مسئولین نیز قابل مشاهده است؛ در اینجا میتوان از آقای خسروپناه به عنوان مسئول شورای عالی انقلاب فرهنگی پرسید اینکه عنوان میکنید گفتمان سازی مقدم بر اجرای قانون است در مورد کدام یک از تصاویر بالا صادق است؟ آیا در مقابل تصویر دو و سه و چهار هم صرفاً قائل به کار فرهنگی و گفتمان سازی و... هستید یا به نوعی از بازدارندگی هم میاندیشید؟ ________________________ ❌ (تنها تصویر یک واقعی است و بقیه عکس‌ها برای تقریب به ذهن امتداد نگاه گروه اول، طراحی شده است.) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ‌ ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
18.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❍ قوانین اسلام که مربوط به 1400سال قبل است در عصر امروز کاربرد دارد؟!🤔 • • 🎙 دکتر غلامی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
یه خانومی تعریف میکرد: امروز با دخترم دندونپزشکی بودم. نشسته بودیم تو سالن رادیولوژی. منتظر بودیم اسممونو صدا کنند. فقط من و دخترم چادری بودیم و یک خانوم و دختر کوچولوش، بقیه ی خانوما اکثراً بی حجاب بودند و چند تا بدحجاب. یهو یه آقایی وارد شد با تیشرت و کلاهِ قرمز و شلوارِ جین؛ (تیپی که ظاهراً مذهبی نبود)، یه نگاهی به جمع انداخت و رفت سمتِ سوپر مارکتِ روبروی سالن خرید کرد و برگشت. اومد سمتِ دخترم و یه شکلاتِ تک تک بهش داد و با صدای بلندی که همه بشنون، گفت : بیا دخترِ خوب ! این بابتِ حجابِ قشنگ و متانتت.😊 همین جمله رو به اون دختر هم گفت و شکلات داد و نشست. سالن، چند لحظه هنگ بود. دو سه نفر شالشونو کشیدن رو سرشون، بقیه سرشونو انداختن پایین. خیلی حرکت جالبی بود مخصوصاً برای آقایون که یه غیرِ مستقیم و دوستانه بود.👏 🌺قشنگتر از اون، حسِ افتخار و زیبا بودن و اعتماد به نفسی بود که این دو تا بچه با چادرِ مشکی (بین اون همه زنِ رنگارنگِ ظاهراً زیبا) به دست آوردند.🌺 ✍️ ریحان بانو🌱🇮🇷 @Clad_girls