eitaa logo
فقه و احکام
276 دنبال‌کننده
4هزار عکس
4.6هزار ویدیو
111 فایل
©️ کپی ممنوع 🚫 👌 فقط فوروارد ✅
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
62.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 قواعد رشد و تربیت 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین دام عـزّه ⏱ زمان: ۲۹ دقیقه 🗓 تاریخ: ۱۴۰۳/۶/۲۷ ▪️ در جمع اساتید و طلاب مدرسه علمیه حضرت صاحب الزمان علیه السلام_اصفهان @nasery_ir ‌ ‌‌ ‌ | ‌╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
1403.6.27 سخنرانی حجت الاسلام ناصری~1.mp3
7.14M
🎧 قواعد رشد و تربیت 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین دام عـزّه ⏱ زمان: ۲۹ دقیقه 🗓 تاریخ: ۱۴۰۳/۶/۲۷ ▪️ در جمع اساتید و طلاب مدرسه علمیه حضرت صاحب الزمان علیه السلام_اصفهان @nasery_ir ‌ ‌‌ ‌ | ‌╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
🌱 | 🌼 قدر وجود پدر و مادرت را بدان! 👦🏻 ﺑﭽﻪ ﮐﻪ ﺑﻮﺩﻡ ﻓﮑﺮ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻡ ﭘﺪﺭﻫﺎ ﻭ ﻣﺎﺩﺭﻫﺎ ﻣﺜﻞ ﺳﺎﻋﺖ ﺷﻨﯽ⏳ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺗﻤﺎﻡ ﮐﻪ ﺑﺸﻮﻧﺪ ﺑﺮﺷﺎﻥ ﻣﯽ ﮔﺮﺩﺍﻧﯽ ﺍﺯ ﻧﻮ ﺷﺮﻭﻉ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ! ⭐ 🧔🏻‍♂ ﺑﻌﺪﻫﺎ ﻓﻬﻤﯿﺪﻡ ﭘﺪﺭ ﻫﺎ ﻭ ﻣﺎﺩﺭﻫﺎ ﻣﺜﻞ ﻣﺪﺍﺩ ﺭﻧﮕﯽ 🖌 ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺩﻧﯿﺎﯾﺖ ﺭﺍ ﺭﻧﮓ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﮐﻮﭼﮏ ﻣﯿﺸﻮﻧﺪ ﺗﺎ ﺯﻧﺪﮔﯿﺖ ﺭﺍ ﺯﯾﺒﺎ ﮐﻨﻨﺪ...! ⭐ ﮐﺎﺵ ﮐﺴﯽ ﺭﺍﺳﺘﺶ ﺭﺍ ﮔﻔﺘﻪ ﺑﻮﺩ ؛ که ﭘﺪﺭ ﻫﺎ ﻭ ﻣﺎﺩﺭﻫﺎ ﻣﺜﻞ ﻗﻨﺪ 🍬 ﻣﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﭼﺎﯼ ☕ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺍﺕ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺷﯿﺮﯾﻦ ﺑﮑﻨﻨﺪ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ... ! ____________ @pandoune ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قِيلَ لِلصَّادِقِ علیه‌السلام عَلَى مَا ذَا بَنَيْتَ أَمْرَكَ ؟ فَقَالَ علیه‌السلام عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ : - عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلِي لَا يَعْمَلُهُ غَيْرِي فَاجْتَهَدْتُ - وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُطَّلِعٌ عَلَيَّ فَاسْتَحْيَيْتُ - وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِي لَا يَأْكُلُهُ غَيْرِي فَاطْمَأْنَنْتُ - وَ عَلِمْتُ أَنَّ آخِرَ أَمْرِي الْمَوْتُ فَاسْتَعْدَدْتُ. از عليه‏ السلام پرسیدند: كار خود را بر چه اساسى استوار ساخته‏ اى؟ فرمودند: بر چهار اصل: ۱- فهمیدم كه عمل مرا كسى ديگر انجام نمى ‏دهد پس (برای انجام آن) تلاش نمودم ۲- دانستم كه خدا بر کار من آگاه است، پس (از انجام کارهای ناشایست) كردم. ۳- فهمیدم كه روزى مرا ديگرى نمى‏ خورد پس آرام گرفتم؛ ۴- دانستم كه پايان كار من مرگ است پس براى آن آماده شدم. بحار الانوار: ج۷۵، ص۲۲۸ ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
هدایت شده از مباحث
| ۳۷۴ 🏷️ مراحل امر به معروف و نهى از منکر ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ فِي كَلاَمٍ آخَرَ لَهُ يَجْرِي هَذَا اَلْمَجْرَى فَمِنْهُمُ اَلْمُنْكِرُ لِلْمُنْكَرِ بِيَدِهِ وَ لِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ فَذَلِكَ اَلْمُسْتَكْمِلُ لِخِصَالِ اَلْخَيْرِ و درود خدا بر او، فرمود: (و همانند حكمت گذشته، سخن ديگرى از امام نقل شد) گروهى، منكر را با دست ✋ و زبان 👅 و قلب ❤️ انكار مى‌كنند، آنان تمامى خصلت‌هاى نيكو را در خود گرد آورده‌اند. وَ مِنْهُمُ اَلْمُنْكِرُ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ اَلتَّارِكُ بِيَدِهِ فَذَلِكَ مُتَمَسِّكٌ بِخَصْلَتَيْنِ مِنْ خِصَالِ اَلْخَيْرِ وَ مُضَيِّعٌ خَصْلَةً گروهى ديگر، منكر را با زبان👅 و قلب❤️ انكار كرده؛ امّا دست به كارى نمى‌برند، پس چنين كسى دو خصلت از خصلت‌هاى نيكو را گرفته و ديگرى را تباه كرده است. وَ مِنْهُمُ اَلْمُنْكِرُ بِقَلْبِهِ وَ اَلتَّارِكُ بِيَدِهِ وَ لِسَانِهِ فَذَلِكَ اَلَّذِي ضَيَّعَ أَشْرَفَ اَلْخَصْلَتَيْنِ مِنَ اَلثَّلاَثِ وَ تَمَسَّكَ بِوَاحِدَةٍ و بعضى منكر را تنها با قلب ❤️ انكار كرده، و با دست و زبان خويش اقدامى ندارند؛ پس دو خصلت را كه شريف‌تر است تباه ساخته‌اند و يك خصلت را به دست آورده‌اند وَ مِنْهُمْ تَارِكٌ لِإِنْكَارِ اَلْمُنْكَرِ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ يَدِهِ فَذَلِكَ مَيِّتُ اَلْأَحْيَاءِ و بعضى ديگر منكر را با زبان و قلب و دست رها ساخته‌اند كه چنين كسى از آنان، مرده‌اى ⚫ ميان زندگان است... [ادامه دارد ... ] 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
هدایت شده از مباحث
علیه السلام [... ادامه حکمت ] وَ مَا أَعْمَالُ اَلْبِرِّ كُلُّهَا وَ اَلْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ عِنْدَ اَلْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَلنَّهْيِ عَنْ اَلْمُنْكَرِ إِلاَّ كَنَفْثَةٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ و تمام كارهاى نيكو و جهاد در راه خدا، برابر امر به معروف و نهى از منكر، چونان قطره‌اى بر درياى موّاج 🌊 و پهناور است. وَ إِنَّ اَلْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ اَلنَّهْيَ عَنِ اَلْمُنْكَرِ لاَ يُقَرِّبَانِ مِنْ أَجَلٍ وَ لاَ يَنْقُصَانِ مِنْ رِزْقٍ وَ أَفْضَلُ مِنْ ذَلِكَ كُلِّهِ كَلِمَةُ عَدْلٍ عِنْدَ إِمَامٍ جَائِرٍ و همانا امر به معروف و نهى از منكر، نه أجلى را نزديك مى‌كنند، و نه از مقدار روزى مى‌كاهند، و از همۀ اينها برتر، سخن حق در پيش روى حاكمى ستمكار است. ┅───────────────┅ ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
هدایت شده از مباحث
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام در سخن ديگر خود كه هم در اين معنى (درباره امر بمعروف و نهى از منكر) مى‌باشد فرموده است‌: (1) از ايشان (انكار كنندگان) بدست و زبان و دل خود منكَر را انكار ميكند؛ پس او خوهاى نيك را تمام نموده است. (2) و از آنها به زبان و دل خويش انكار مى‌نمايد نه به دستش؛ او بدو خصلت و خو چنگ زده و يكى (انكار بدست) را تباه ساخته است. (۳) و از آنان به دلش انكار ميكند نه بدست و زبانش؛ او دو خصلت را تباه نموده كه شريفترين سه خصلت مى‌باشد و بيك خصلت (انكار بدل) چنگ زده است (چون انكار بدل بدون انكار بدست و زبان در خارج سودى ندارد از اينرو آن دو خصلت را شريفتر دانسته) (۴) و از ايشان ناشايسته را به زبان و دل و دستش انكار نمى‌كند؛ پس او مرده زندگان است (زيرا اگر او را توانائى نيست لا اقلّ بايد بدل انكار نمايد و گر نه در ايمان بخدا راستگو نمى‌باشد چون هر كه خدا را دوست دارد بايد گناهكار دشمن خدا را دشمن بدارد) (۵) و همه اعمال نيكو و جهاد در راه خدا در پيش امر بمعروف و نهى از منكر نيست مگر مانند آب دهن انداختن در درياى پهناور (چون قوام اسلام بامر بمعروف و نهى از منكر مى‌باشد) (۶) و امر بمعروف و نهى از منكر أجل را نزديك نمى‌كند و روزى را كم نمى‌گرداند (چون اجل بموقع خود مى‌رسد و روزى كم و زياده نمى‌شود خواه امر بمعروف و نهى از منكر بكند يا نكند؛ پس هر كه اين عبادت بزرگ كه سرمايه همه نيك‌بختيها است را از ترس جان يا از بيم كم شدن روزى بر اثر خشم مردم از دست دهد انديشه‌اش نادرست است) و نيكوترين امر بمعروف و نهى از منكر (گفتن) يك سخن حقّ و درست است نزد پادشاه ستمگر(كه آن سخن او را از ستمى باز داشته يا بخير و نيكى وادارد). ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
هدایت شده از مباحث
📖 مرحوم سيد رضى در ابتداى اين گفتار حكيمانه مى‌گويد: امام عليه السلام در سخن ديگرى كه در همين معنا (اشاره به گفتار حكيمانۀ قبل است) بيان كرده چنين مى‌فرمايد: «گروهى از مردم با دست و زبان و قلب به مبارزۀ با منكرات و انكار منكر برمى‌خيزند. آن‌ها تمام خصلت‌هاى نيك را به‌طور كامل در خود جمع كرده‌اند»؛ (وَ فِي كَلامٍ‌ آخَرَ لَهُ‌ يَجْرِي هَذَا الْمَجْرَى: فَمِنْهُمُ‌ الْمُنْكِرُ لِلْمُنْكَرِ بِيَدِهِ‌ وَ لِسَانِهِ‌ وَ قَلْبِهِ‌، فَذٰلِكَ‌ الْمُسْتَكْمِلُ‌ لِخِصَالِ‌ الْخَيْرِ) امام عليه السلام تقسيم سه‌گانه‌اى در اين گفتار حكيمانه و پرمعنا براى آمرين به معروف و ناهين از منكر بيان كرده، كه اين قسمِ‌ اوّلِ‌ آن است و اشاره به كسانى است كه با تمام وجودِ خود و با استفاده از تمام وسايل به مبارزۀ با منكرات برمى‌خيزند. ❤️ منظور از نهى از منكر با قلب (همانگونه كه در تفسير حكمت گذشته آمد) اين است كه انسان در دل از منكرات متنفر باشد و هرگز به آن رضايت ندهد هرچند نتواند بيش از اين كارى انجام دهد و يا بتواند و كوتاهى كند. 👅 منظور از مبارزۀ با زبان واضح است: نصيحت كند، اعتراض نمايد و گاه لازم است فرياد بكشد. ✋ معناى انكار منكر با دست هرگونه اقدام عملى است براى پيشگيرى از منكر يا برچيدن بساط منكرات موجود كه گاه منجر به درگيرى فيزيكى به‌سبب مقاومت عاملين به منكر و جسور بودن آن‌ها مى‌شود. قابل توجه اين‌كه امام عليه السلام اين سه را به ترتيب اهميت ذكر كرده است: نخست انكار با يد سپس لسان و بعد قلب. اين‌كه امام عليه السلام مى‌فرمايد: چنين كسى تمام خصال نيك را در خود جمع كرده، به‌سبب اين است كه كارى فراتر از آن تصور نمى‌شود و اين‌كه بعضى از شارحان نهج‌البلاغه كمك‌هاى مالى را قسم چهارم ذكر كرده‌اند صحيح به نظر نمى‌رسد؛ زيرا كمك‌هاى مالى نيز جزء اقدامات عملى است كه با دست انجام مى‌شود. [ ادامه دارد ... ]
هدایت شده از مباحث
‮آن‌گاه امام عليه السلام به‌سراغ گروه دوم مى‌رود و مى‌فرمايد: «گروهى ديگر تنها با زبان و قلب به مبارزه برمى‌خيزند؛ اما با دست كارى انجام نمى‌دهند آن‌ها به دو خصلت از خصلت‌هاى نيك تمسّك جسته‌اند و يكى را ضايع كرده‌اند»؛ (وَ مِنْهُمُ‌ الْمُنْكِرُ بِلِسَانِهِ‌ وَ قَلْبِهِ‌ وَ التَّارِكُ‌ بِيَدِهِ‌، فَذَلِكَ‌ مُتَمَسِّكٌ‌ بِخَصْلَتَيْنِ‌ مِنْ‌ خِصَالِ‌ الْخَيْرِ وَ مُضَيِّعٌ‌ خَصْلَةً‌) شك نيست كه افراد ناتوان و يا توانمندِ فاقد مسئوليت كامل، نخستين چيزى را كه ترك مى‌كنند اقدامات عملى در راه نهى از منكر است. تنها در قلبشان از آن متنفرند و با زبان هم نصيحت و اعتراض مى‌كنند. آن‌ها در برابر دو قسمتى كه انجام داده‌اند مأجورند و دربارۀ ترك مبارزۀ عملى با منكر - در صورتى كه قدرت داشته باشند - مسئوليت سنگينى در پيشگاه خدا دارند.
هدایت شده از مباحث
سپس امام عليه السلام به‌سراغ گروه سوم مى‌رود و مى‌فرمايد: «گروهى ديگر تنها با قلبشان نهى از منكر مى‌كنند (و از آن بيزارند) ولى مبارزه با دست و زبان را ترك مى‌گويند اين گروه بهترين خصلت‌هاى اين سه را ترك گفته و تنها به يكى چنگ زده‌اند»؛ (وَ مِنْهُمُ‌ الْمُنْكِرُ بِقَلْبِهِ‌ وَ التَّارِكُ‌ بِيَدِهِ‌ وَ لِسَانِهِ‌، فَذٰلِكَ‌ الَّذِي ضَيَّعَ‌ أَشْرَفَ‌ الْخَصْلَتَيْنِ‌ مِنَ‌ الثَّلاثِ‌ وَ تَمَسَّكَ‌ بِوَاحِدَةٍ‌) تعبير امام عليه السلام به «اشرف الخصلتين» در واقع از قبيل اضافۀ صفت به موصوف است و در معنا «الخصلتين الاشرفين» مى‌باشد. آرى آن‌ها مهمترين بخش از را كه بخش عملى و زبانى است رها ساخته و به كمترين آن كه مزاحمتى براى هيچ‌کَس توليد نمى‌كند قناعت نموده‌اند و آن‌ها ضعيف‌ترين ناهيان از منكرند. ولى اين مرحله نيز داراى تأثير قابل توجهى است؛ زيرا تنفر قلبى سبب مى‌شود كه شخص لااقل آلودۀ گناه نشود كه اگر اين تنفر نباشد او نيز به گناه خو مى‌گيرد و به صف گنهكاران مى‌پيوندد. در حكمت 201 نيز گذشت كه امير مؤمنان عليه السلام اشاره به داستان قوم ثمود مى‌كند كه يك نفر از آن‌ها آمد ناقه‌اى را كه معجزۀ آشكار صالح عليه السلام بود پى كرد و به قتل رساند ولى خداوند اين كار را به همۀ آن‌ها نسبت مى‌دهد و مى‌فرمايد: «فَعَقَرُوهَا فَأَصْبَحُوا نَادِمِينَ‌» و امام عليه السلام در توجيه آن مى‌فرمايد: «إِنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ‌ ثَمُودَ رَجُلٌ‌ وَاحِدٌ فَعَمَّهُمُ‌ اللَّهُ‌ بِالْعَذَابِ‌ لَمَّا عَمُّوهُ‌ بِالرِّضَا؛ ناقۀ ثمود را يك نفر پى كرد ولى خداوند همه را مشمول عذاب ساخت؛ زيرا قلباً به آن راضى بودند»
هدایت شده از مباحث
‮آن‌گاه امام عليه السلام به گروه چهارمى اشاره مى‌كند كه متفاوت با اين سه گروه‌اند و آن‌ها كسانى هستند كه تمام مراحل نهى از منكر را رها كرده و بى‌خيال از كنار منكرات جامعه مى‌گذرند. مى‌فرمايد: «گروهى ديگر نه با زبان نهى از منكر مى‌كنند و نه با قلب و نه با دست. اين‌ها (در حقيقت) مردگانى در ميان زندگان هستند»؛ (وَ مِنْهُمْ‌ تَارِكٌ‌ لِإِنْكَارِ الْمُنْكَرِ بِلِسَانِهِ‌ وَ قَلْبِهِ‌ وَ يَدِهِ‌، فَذٰلِكَ‌ مَيِّتُ‌ الْأَحْيَاءِ‌) چه تعبير جالب و گويايى! زنده كسى است كه داراى حس و حركت باشد و مؤمنِ زنده كسى است كه در برابر زشتى‌ها حركتى از خود نشان دهد. كسى كه هيچ‌گونه حركتى حتى به‌صورت تنفر قلبى از خودش در مقابل مظاهر زشت و منكر جامعه نشان نمى‌دهد واقعاً در صف مردگان قرار گرفته است. از ديدگاه (كتاب و سنت) گروهى ظاهراً از دنيا رفته‌اند و در ميان ما نيستند و جسم بى‌جان آن‌ها در قبرها نهفته است ولى در واقع زنده‌اند چراكه آثارشان در همه‌جا نمايان است. مگر زندگى چيزى جز نشان دادن آثار حيات است‌؟ همان گونه كه قرآن دربارۀ شهدا مى‌گويد: « وَ لَا تَحْسَبَنَّ‌ الَّذِينَ‌ قُتِلُوا فِى سَبِيلِ‌ اللّٰهِ‌ أَمْوَاتاً بَلْ‌ أَحْيَاءٌ‌ عِنْدَ رَبِّهِمْ‌ يُرْزَقُونَ‌ ». اميرمؤمنان على عليه السلام در گفتار حكيمانه‌اى كه خطاب به كميل بيان كرد مى‌فرمايد: «هَلَكَ‌ خُزَّانُ‌ الْأَمْوَالِ‌ وَ هُمْ‌ أَحْياءٌ‌ وَ الْعُلَمَاءُ‌ بَاقُونَ‌ مَا بَقِى الدَّهْر؛ ثروت‌اندوزان مرده‌اند ولى و دانشمندان تا پايان دنيا زنده‌اند». بنابراين، زندگى بى‌خاصيت، مرگ است، مرگى توأم با آثار حيات مادى.
هدایت شده از مباحث
‮آن‌گاه امام عليه السلام در بخش ديگرى از اين كلام پرمعنا به بيان اهميت و به‌صورت كلى پرداخته، مى‌فرمايد: «() تمام اعمال نيك و حتى جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر همچون آب دهان است در برابر دريايى🌊 عميق و پهناور»؛ «وَ مَا أَعْمَالُ‌ الْبِرِّ كُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ‌ اللّٰهِ‌، عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ‌ وَ النَّهْيِ‌ عَنِ‌ الْمُنْكَرِ، إِلَّا كَنَفْثَةٍ‌ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ‌) اين تعبير به‌راستى تعبير عجيبى است؛ تمام كارهاى نيك: نماز و روزه و زكات و حج و حتى جهاد فى سبيل اللّٰه در برابر امر به معروف و نهى از منكر بسيار كوچك و ناچيز است. دليلش اين است كه اين دو وظيفۀ بزرگ اسلامى ضامن اجراى تمام آن كارهاى نيك و فرائض و واجبات است. اگر امر به معروف و نهى از منكر تعطيل شود به‌دنبال آن نماز و روزه و حج و جهاد نيز به‌تدريج به فراموشى سپرده مى‌شود و اين است دليل برترى اين دو بر آنها.
هدایت شده از مباحث
آن‌گاه امام عليه السلام در آخرين بخش از كلام نورانى خود به افراد ضعيف النفس مى‌دهد و مى‌فرمايد: «(بدانيد) و نهى از منكر نه مرگ كسى را نزديك مى‌كند و نه از كسى مى‌كاهد (و بدانيد) از همۀ اين‌ها مهمتر سخن حقى است كه در برابر پيشواى ستمگرى گفته مى‌شود (و از مظلومى در مقابل آن ظالم دفاع مى‌گردد»؛ (وَ إِنَّ‌ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ‌ وَ النَّهْىَ‌ عَنِ‌ الْمُنْكَرِ لَا يُقَرِّبَانِ‌ مِنْ‌ أَجَلٍ‌، وَ لَا يُنْقِصَانِ‌ مِنْ‌ رِزْقٍ‌، وَ أَفْضَلُ‌ مِنْ‌ ذٰلِكَ‌ كُلِّهِ‌ كَلِمَةُ‌ عَدْلٍ‌ عِنْدِ إِمَامٍ‌ جَائِرٍ) بسيارند كسانى كه گمان مى‌كنند اگر به‌سراغ انجام اين دو وظيفه بروند جانشان يا نانشان به خطر مى‌افتد در حالى كه چنين نيست. خداوند حافظ جان و نان آن‌هاست و اين تفكر، تفكرى است شرك‌آلود و بى‌گانه از حق. جملۀ «وَ اَفْضَلُ‌ مِنْ‌ ذلِكَ‌ كُلِّهِ‌» حقيقت مهمّى را بازگو مى‌كند و آن اين‌كه انسان بايد شجاع باشد و در برابر ظالمان، بى‌اعتنا به خطراتى كه ممكن است او را تهديد كند حق را بيان دارد و اى بسا بيان حق، آن‌ها را بيدار و يا حداقل شرمنده سازد و از انجام ظلم‌هايى بازدارد. جالب اين‌كه ابن ابى الحديد در ذيل اين جمله اشاره به داستان زيد بن ارقم در برابر ابن زياد يا يزيد بن معاويه مى‌كند و مى‌گويد: مصداق اين سخن روايتى است كه مى‌گويد: زيد بن ارقم، ابن زياد - و گاه گفته شده يزيد بن معاويه - را ديد كه با چوبدستى خود به دندان امام حسين عليه السلام مى‌زند در آن زمانى كه سر آن حضرت را نزد او برده بودند. زيد بن ارقم فرياد زد و گفت: چوب را بردار. بسيار ديدم كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله اين دندان‌ها را مى‌بوسيد. نمونۀ ديگر آن سخنى است كه عبد اللّٰه بن عفيف ازدى در مسجد كوفه در برابر ابن زياد گفت و سخنان او را درهم كوبيد. ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدف قیام (علیه السلام) 🏴 محرم و صفر هر سال، از همه چیز امام حسین (علیه السلام) میگن: 🍂 از مظلومیتش، از غربتش، از نهضتش... 🍂 حتی از اسب امام حسین علیه السلام میگن، ولی از هدف قیامش نمیگن... 🍂 از رنگ خیمه هاش میگن، ولی از هدف قیامش نمیگن... 📌 از و که هدف امام حسین علیه‌السلام بود، نمیگن! ✅ امر به معروف خیلی مهمه.... ♻️ با یه "به تو چه" حق عقب نشینی نداری... 🎙 جناب آقای تقوی @umefafgaraei ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | سندروم جینوسی قال أمیرالمؤمنین(علیه السلام): ما اَعْمالُ الْبِرِّ كلُّها وَ الْجِهادُ في سَبيلِ اللّهِ عِنْدَ الاَْمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكرِ اِلاّ كنَفْثَة في بَحْر لُجِّيٍّ وَ اِنَّ الاَْمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكرِ لا يُقَرِّبانِ مِنْ اَجَل وَ لا يَنْقُصانِ مِنْ رِزْق وَ اَفْضَلُ مِنْ ذلِك كلِّهِ كلِمَةُ عَدْل عِنْدَ اِمام جائِر امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمودند: تمام كارهای نیک و جهاد در راه خدا در مقایسه با و نهی از منكر مانند انداختن آب دهان در دریای پهناور ايست. امر به معروف و نهی از منكر نه اجلی را نزدیک می كند و نه از روزی می كاهد و بهتر از همه اينها، عادلانه سخن گفتن در برابر حاكم ظالم است. 📗 / حکمت ۳۷۴ 🌐 @mabaheeth
هدایت شده از مباحث
و نهی از منکر 🔸 حضرت آیت الله خامنه ای مدّ ظلّه العالی: 🗣️ 🔄🗣️ شما بگوئید، دیگران هم بگویند، گناه در جامعه خواهد خشکید. ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
خانه شادی.mp3
9.41M
فقط با شاد کردن کودکان، به نقاط خاصی از بهشت وارد می‌شین که برای بقیه قفله ! | @ostad_shojae | montazer.ir
‌💠 شروط رسیدن به محضر (عجل الله تعالی فرجه الشریف و علیه السلام) 🔻 آیا هیچ روزنه‌ای به دل ما می‌تابد که متوجه بشویم افرادی که کنار حضرت هستند از کجا هستند؟ بین آن‌ها ایرانی هست یا نیست؟ چه کار می‌کنند؟ چه محدوده مسئوولیت‌هایی را به عهده می‌گیرند؟ چه نوع زندگی‌ای را برای حضرت آماده می‌کنند؟ حضرت با این‌ها چه کار دارند؟ آن‌ها چه مقدار از و ذکاوت را دارند که می‌توانند در محضر حضرت باشند؟
ادامه قبل... 🔹 ۲_ تسلیم در مقابل ولیّ شرط دیگر، تسلیم در مقابل ولیّ است. باید افراد کاملاً تسلیم باشند و بر اثر مسائل، هیچ نوع تناقض و اصطکاک درونی پیدا نکنند. اگر در آن محضر بار پیدا کردند و راه یافتند، تسلیم محض بوده باشند. خیلی چیزها به ذهن ناگوار می‌آید، ولی باید اولویت را شناخت. مقام قدس را بشناسند و قضیه را بزرگ بدانند. آن جریانی که (علیه السلام) به فرمودند را مراعات کنند، که فرمود: «إِنِ اتَّبَعْتَني‏ فَلا تَسْئَلْني‏ عَنْ شَيْ‏ءٍ حَتَّى أُحْدِثَ لَكَ مِنْهُ ذِكْراً» (گفت: «اگر مرا پیروی می‌کنی، پس از چیزی سوال مکن، تا [خود] از آن با تو سخن آغاز کنم.» / کهف۷۰) یعنی صحبتی نکنند و تسلیم باشند. برفرضی هم که نقطه ابهامی داشته باشند، باید صبر کنند تا از آن ناحیه برای آن‌ها روشن بشود. ادامه دارد...‌ ‌
ادامه قبل... 🔸 ۳_ دانستن و رعایت محضر شرط دیگر این است که فرهنگ برخورد و ارتباط با حضرت را بدانند، ولو اینکه کسی به این‌ها تعلیم بدهد. ما این فرهنگ را از خیالات خودمان ساخته‌ایم و یا از کتاب‌ها گرفته‌ایم. اگر ما را روبروی حضرت قرار بدهند، چه خواهیم کرد؟ چگونه سلام خواهیم کرد و چگونه حرفمان را خواهیم زد؟ ما از هیچ کجا [جواب این مسائل را] نگرفته‌ایم. از دیگرانی چیزی شنیده‌ایم و در خیالاتمان جمع کرده‌ایم، در حالی که این به کار نمی‌آید. مورد، بسیار محترم و عندالله عظیم است. اگر بنا شد کسی در این زمینه نصیب داشته باشد، فرهنگ خاص ارتباطی را به او یاد می‌دهند و یا بر اثر ذکاوت خدادادی درک می‌کند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ حاج شیخ جعفر دام عـزّه 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
🔴 دادستان کل کشور: بدحجابی باید در کشور جمع شود. محمد موحد، دادستان کل کشور: امروزه با معضلی به نام «بدحجابی» در کشور مواجه هستیم که خود یک بیماری است. «بدحجابی» باید در کشور جمع شود، ارزش انسان، به و عفت اجتماعی اوست.   در غرب و کشورهای اروپایی نیز در امر حجاب محدویت قائل هستند و اینطور نیست که هرکسی با هر لباسی بخواهد در بیرون تردد کند، در صورت بروز چنین وضعیتی جریمه اعمال می‌شود.   همه باید در کشور دست به دست هم دهیم تا بیماری «بدحجابی» درمان شود، برای کسانی که از این موضوع تمرد و به قانون و پلیس دهن کجی می کنند، باید پرونده تشکیل شود.   افرادی باید به طور دقیق شناسایی شوند، در این زمنیه پیامک‌های متعددی ارسال می‌شود که از همکاری عموم مردم حکایت دارد.   برای «بدحجابان» پرونده تشکیل و دستگاه قضایی نیز اقدامات لازم خود را انجام می‌دهد، سلامت امنیتی و اعتقادی نیز اهمیت بسزایی دارد و نظام اسلامی به دنبال این است که جامعه سالم باشد و به سمت رستگاری پیش برود. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────