eitaa logo
فقه و احکام
272 دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
4.3هزار ویدیو
104 فایل
©️ کپی ممنوع 🚫 👌 فقط فوروارد ✅
مشاهده در ایتا
دانلود
حکم نماز خواندن به صورت نشسته ⁉️
نماز روی صندلی مشکلش چنان جدی است که نمی‌تواند نماز را ایستاده بخواند و مجبور به استفاده از صندلی است. در این صورت هنگام سجده باید سر و دست‌هایش را روی میز قرار دهد (نه اینکه مهر را بالا بیاورد)، و سر انگشت شست پا را نیز روی زمین قرار دهد (کف پا روی زمین نباشد)، ولی نیازی نیست زانوانش را روی چیزی بگذارد. متن دقیق رساله: کسانی که طبق وظیفه، برای سجده روی صندلی نشسته و بر روی میز مقابلشان سجده می کنند، آیا این سجده محسوب می‌شود و نسبت به قرار دادن مواضع هفتگانه در سجده چه وظیفه‌ای دارند؟ جواب: اگر به گونه‌ای است که می توانند خم شوند و روی میز سجده کنند، سجده محسوب می‌شود و باید در حد امکان نسبت به مواضع سجده مراعات کنند بنا بر این اگر مهر را برداشته و بر پیشانی بگذارند صحیح نیست، البته لازم نیست زانوها را برچیزی قرار دهند. leader.ir
آخه حرف نزنی نمیگن، زبون نداره؛ اما وقتی حرف میزنی، انگار پسته بی مغز، لب وا کرده. اولاً ناخن‌‌کاشتن فی‌نفسه حرامه، چون زینتِ (تبرّج) در معرض دید نامحرمه. ثانیاً چون مقدمه‌ی ترک‌واجب (غسل و وضو) هست حرام مضاعفه ثالثاً حکم جبیره برای وقتیه که رو بدن مانعِ "عقلاییِ قیامت‌پسند" باشه و هیچ راهی برای برداشتنش هم نباشه؛ نه مانعی که بخاطر "جلوه‌گری" ایجاد شده باشه!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توصیه مهم عارف ملکوتی آیت‌الله ناصری به 🔹 ما سرباز امام ارواحنافداه هستیم؛ لسانا که می‌گیم؛ البته من که قابل نیستم شما رو عرض می‌کنم! ❗️ خیر دنیا و آخرت را می‌خواهید توسل به امام زمان. خدا می‌داند آن بزرگوار یک لحظه از ما غافل نیست...
✅ پيامبر أکرم صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله: 🔸اِسْتَوْصُوا بِالنِّساءِ خَيْرا يكديگر را به رفتار نيك با زنان سفارش كنيد. بحارالأنوار ، مجلد ۳۳، صفحه ۶۲۸ ، حدیث۷۴۴
♦️شأن زن در زمان ساسانی 🔺 دکتر پرویز رجبی (مورخ و باستان شناس مشهور): بر اساس حقوق ساسانی مرد می‌توانست زن خود را بدون رضایت او به خدمت مرد دیگری در بیاورد و کودکانی که از این طریق به دنیا می‌آمدند متعلق به شوهر اوّل بودند! 📝 در حقوق ساسانی به قانون شگفت‌انگیز دیگری برمی‌خوریم: شوهر می‌توانست زن خود را به مرد دیگری که بی‌تقصیر نیازمند شده بود، برای استفاده از خدمات، بسپارد. این عمل امری خیر پنداشته می‌شد و رضایت زن شرط نبود. در این صورت شوهر دوّم حق دخل و تصرف در اموال زن را نداشت و کودکان برآمده از او از آن شوهر نخست بود. این عمل با انعقاد پیمانی رسمی انجام می‌پذیرفت و شوهر دوّم نگهداری از زن را به عهده می‌گرفت. 📚 رجبی،پرویز، هزاره‌های گمشده (اهورامزدا، زرتشت و اوستا) ،جلد۱، ص ۴۵۹ @Monadizaman
🔰 عليه السلام: في الضِّيقِ و الشِّدّةِ يَظهَرُ حُسْنُ المَوَدَّةِ 🔆 در تنگى و سختى است كه محبّت راستين آشكار می‌شود. 📚 ميزان الحكمه، جلد ۲، صفحه ۴۱۹
🔻 پشت‌صحنۀ یک اتّفاق تلخ ۱. به حکم عقل نمی‌توان از یک "تک‌اتّفاق" - هرچه هم که ناخوشایند و تلخ باشد که البتّه هست - "نتیجۀ کلّی" گرفت و "قضاوت عام" کرد. اگر در میان صدها اقدام، "چند مورد" گرفتار خطا شد، باید برای این "خطاهای موردی و جزئی"، چاره‌ای اندیشید، نه این‌که همه‌چیز را از اساس، انکار کرد. هم "جوّزدگی" و "هیجان‌زدگی" نارواست و هم "غوغاسالاری" و "هوچی‌گری". سوق‌دادن فضای عمومی به سمت عواطفِ خام و یک‌سویه، خطاست و مسیر صحیحی برای تدبیر امور اجتماعی نیست. ۲. این در حالی است که جریان غیرانقلابی و برخی دیگر، بر مسند داوری نشسته و می‌گویند چون برای این خانم، چنین حادثه‌ای رخ داده است، پس "مواجهۀ حاکمیّتی با بدحجابان و بی‌حجابان"، غلط است. یعنی باید از هراس این‌که مبادا چنین حادثۀ تلخی رخ بدهد، "بی‌عمل" و "نظاره‌گر" بود و باب "نهی‌ازمنکر" را مسدود ساخت. روشن است که چنین کسانی، در کمین نشسته بودند تا از آب گل‌آلود، ماهی صید کنند و قصد خیر و اصلاح ندارند. این ماجرا، به دستاویزی برای تسویۀ حساب اینان با بازدارندگی در برابر "حرامِ اجتماعیِ بی‌حجابی و ولنگاری" تبدیل شده است. ۳. نکتۀ دیگر، حسّاسیّت بسیار بالای مواجهۀ فرهنگی با هنجارشکنان در عرصۀ عمومی است. نیروی انتظامی باید دراین‌باره، "ملاحظه و محافظت حداکثری" داشته باشد. هیچ عذری پذیرفته نیست و "مجری قانون" باید در مقام "اجرای قانون"، پا از "حدود قانونی و شرعی" فراتر نگذارد و خودش گرفتار بی‌اخلاقی و سهل‌انگاری نشود. آنچه که در اینجا مهم است، آن است که باید برای این اقدام، از نیروهایی استفاده کرد که هم به‌شدّت اخلاقی و متقی باشند و هم جنبه‌های روان‌شناسانه و جامعه‌شناسانۀ مواجهه را بدانند و به کار ببندند.هیچ اغماض و اهمالی روا نیست؛ نه باید از "قانون" و "شرع" عقب نشست، و نه باید به بهانۀ اجرای قانون، "اخلاق" و "انصاف" را نادیده انگاشت. نیروی انتظامی باید صریح و آشکار دربارۀ نیروهایی که برای این برنامه به کار گرفته، پاسخگو باشد و هیچ تخلّفی را برنتابد. ۴. و البتّه هنوز اطّلاعات دقیقی دربارۀ آنچه که گذشته، در دست نیست، امّا بازار منفی‌بافی و بدبینی و جوّسازی، داغ و پُرآشوب است. چنانچه این خانم به طرزی معقول و موجّه، برای "اخذ تعهد قانونی" و "آموزش" فراخوانده شده است، اشکالی متوجّه نیروی انتظامی نخواهد بود، بلکه باید قدردان نیز بود که در مواجهۀ نخست، "تندی" و "غلظت" به خرج نداده و به "سپردن تعهد"، بسنده کرده، بلکه حتّی در قالب برگزاری کلاس به "تبیین مسألۀ حجاب" نیز پرداخته است. اگر واقعیّت ماجرا به این صورت باشد، نمی‌توان خُرده‌ای بر نیروی انتظامی گرفت. ۵. و اگر این خانم دچار بیماری زمینه‌ای بوده، بدون شک باید گریبان خانواده‌اش را گرفت که چرا با وجود آگاهی به این‌که بدحجابی و بی‌حجابی، "جُرم" است و نیروی انتظامی در صورت مشاهدۀ این رفتار، برخورد می‌کند، این خانواده به فرزند خویش، "تذکّر پیشینی" نداده و او را از قانون‌شکنی، بر حذر نداشته است؟! خانواده‌ای که اکنون شاید مدّعی نیز باشد، در حقّ این فرزند، "کوتاهی" روا داشته و در مدیریّت رفتار اجتماعیِ او، سستی ورزیده است. ۶. و اگر خانواده، چنین وظیفه‌ای را به انجام رسانده و هشدارهای لازم را به این خانم داده است که متأسفانه باید گفت "بی‌توجّهی" یا "لجاجت" خودِ وی، ریشۀ این ماجرای تلخ بوده است. او که می‌دانست ظرفیّت عصبی و روانیِ مواجهۀ قانونی نیروی انتظامی را ندارد - حتّی در این شکل بسیار ملایم و فرهنگی‌اش - نباید "قانون‌شکنی" می‌کرد و خود را در این "موقعیّت تنش‌آلود" قرار می‌داد. نمی‌شود حرمت قانون را شکست و هنجارهای اجتماعی را زیر پا نهاد، امّا در عین حال از "مجری قانون"، طلبکار بود و از او انتظار داشت که بی‌تفاوت و خاموش بنشیند.
۷. فارغ از این قصّۀ تلخ، چاره‌ای جز مواجهه با بدحجاب‌ها و بی‌حجاب‌ها نیست. باید "گفت" و "تبیین" کرد و ذهن‌ها را روشن کرد، امّا با این حال، باز هم کسانی هستند که نه تعهدی به شرع دارند و نه تعهدی به قانون. با اینان چه باید کرد؟! همۀ لایه‌های جامعه را نمی‌توان با "توصیه" و "موعظه" و "ملایمت"، به حقّ جمعی و عمومی فراخواند، بلکه همواره عدّه‌ای هستند به‌صورت "آگاهانه" و "عامدانه"، هنجارشکنی و فضیلت‌سوزی می‌کنند. اگر اینان را رها کنیم، هم "حقّ" را زیر پا نهاده‌ایم و هم به "سلامت و سعادت جامعه"، خیانت کرده‌ایم. آنان که بر باطلِ خویش اصرار می‌ورزند و از "برهنگی" و "خودنمایی" و "لجن‌پراکنی" در عرصۀ عمومی، عقب‌نشینی نمی‌کنند، باید دریابند که آرزوی "ارتکاب آزادانۀ حرام اجتماعی"، فقط در سایۀ دولت سکولار میسّر خواهد بود، نه دولت اسلامی. جامعه، "اتاق خواب" و "اندرونی" نیست که به جولان‌گاه هندسه و حجمِ اندام جنسی تبدیل بشود. دین‌داری و تقوا به کنار، به‌خدا اندکی "پاکدامنی" و "خویشتن‌داری" و "حیا" هم جزو اخلاق زنانه‌ است. از این همه "بدن‌نمایی" و "جلوه‌فروشی" و "دل‌ربایی" و "شهوت‌سازی" و "شعله‌افزوی" و "ایمان‌سوزی" چه سودی اندوخته‌اید؟! هم از قدر و قیمت خویش کاسته‌اید و هم تقوای اجتماعی را به تاراج برده‌اید.
🔴آقا و خانم مدیر! در راه خدا هزینه نکنید مجبور می‌شوید بیش از آن در راه غیر خدا هزینه کنید❗️ 1️⃣خانم انسیه خزعلی معاون امور زنان رئیس جمهور در ماجرای حضور زنان در ورزشگاه ها -علی رغم مخالفت مراجع و علما- از آن واقعه حمایت کرد. یعنی حاضر نشد در دفاع از حکم شرع و رضایت حضرت حق، از اعتبار، آبرو و جایگاه خود هزینه کند. چند روزی از این واقعه نگذشت که موضوع فرزند وی در رسانه ها مطرح شد و مورد ملامت سنگین و گسترده دوست و دشمن قرار گرفت. 2️⃣امام کاظم علیه السلام می فرمایند: إِیاک أنْ تَمْنَعَ فی طاعَةِ اللَّه فَتُنْفِقَ مِثْلَیهِ فی مَعصیةِ اللَّه (از صرف مال در مسیر طاعت پروردگار خودداری مکن که ناچار می شوی دو برابر آن را در راه معصیت و گناه صرف کنی) 3️⃣یکی از سنت‌های الهی این است -و اختصاص به مال ندارد- که اگر مومن در راه طاعت و رضایت خدا از داشته‌های خود (مال، آبرو، اعتبار، جایگاه) هزینه نکند، مجبور می‌شود بیش از آن چه در مسیر رضایت الهی از دست می‌داد، در غیر رضایت خدا هزینه کند. 4️⃣البته واضح است کسی که آبرو و اعتبارش را در مسیر خدا هزینه کند از یک سو رضوان الهی را کسب کرده که فرمود «و رضوان من الله اکبر» و از یک سو خدای متعال به اضعاف مضاعف در دنیا و آخرت برای او جبران می کند. 5️⃣پیش از این نیز سنت مذکور در آقای قالیباف مصداق پیدا کرد. قانونمندی فضای مجازی نه تنها مطالبه صریح رهبر معظم انقلاب از مجلس یازدهم، که وظیفه شرعی و دینی نمایندگان بود. با این وجود رئیس مجلس برای آنکه مبادا با ادای این وظیفه، قدری از آبروی خود را هزینه کند، عمل به تکلیف شرعی را کنار گذاشت. چیزی نگذشت که در ماجرای سفر خانواده‌اش به ترکیه، بیش از آنچه تصور می‌کرد، اعتبار و آبرو از دست داد. ✅آقایان و خانم های مدیر❗️اعتبار و جایگاهی که امروز دارید از خون هزاران شهید به دست آمده؛ اگر این اعتبار را در مسیر تحقق ارزش‌های شهدا هزینه نکردید، نه تنها عقاب سخت اخروی در انتظار شما است که در دنیا نیز به واسطه همان اعتبار و جایگاه ضربه می‌خورید. تاریخ انقلاب، شواهد و نمونه های فراوانی در این زمینه دارد. ✍️حجت الاسلام محمد کرباسی
━━•﷽•━━━━━━━━━ آیت الله مجتهدی: ✨اگر می‌خواهی کار و بارت خوب شود، پدر و مادرت را راضی نگه دار👌 ✨اگر هم دنیا می‌خواهید و هم آخرت ، نماز اول وقت بخوانید🌺 @Bandeyeamin_man ─━━━✣✦━🖤━✦✣━━━─
🔴 مدیران مدیریت شده❗️ 🔹 واقعاً چه زمانی تصمیم گیران و مدیران درک می‌کنند که مسئله اصلی کشور، ولنگاری فضای مجازی است. بارها دیده‌ایم که جبهه گسترده دشمنان داخلی و خارجی، از کاه کوه می‌سازند و برای مدیران تصمیم‌سازی می‌کنند. 🔹تصور کنید فردا روزی، یک نفر در مراجعه به بانک، با مأمور بانک جرّوبحث کرده، دچارحمله قلبی شده و فوت کند یا یک دانشجوی مشروطی در اعتراض به عملکرد دانشگاه به وزارت علوم رفته، با مأمور درب وزارتخانه درگیری لفظی پیدا کرده سکته و فوت کند و دهها مثال اینچنین. 🔹آیا در این موارد رئیس مجلس، رییس جمهور، دادستانی، وزیر و خلاصه کل نظام چپ و راست دستور پیگیری صادر می کنند⁉️ 🔹آقایان مدیر❗️چند بار دیگر باید بازی برده را به واسطه رهاسازی فضای مجازی توسط شما ببازیم تا متوجه شوید اولویت اول کشور ساماندهی و مدیریت فضای مجازی است⁉️ 🔹 الان به جای آنکه جبهه انقلاب با بهره برداری از حماسه عظیم و بی نظیر ، پایه‌های نظام اسلامی را بیش از پیش مستحکم نماید، باید تا مدتها در لاک دفاعی رفته و نهایتا هم یک گام عقب نشینی در دفاع از ارزشها و آرمانها❗️ ✍حجت‌الاسلام محمد کرباسی
هدایت شده از فقه و احکام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | تأثیر و ساده‌ی زبانی‼️ ✅ همون جمله‌ای که گفتی، زشتی گناه رو یادآوری کردی...
هدایت شده از فقه و احکام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | والله ما مسئولیم‼️ 💠 ضرورت روزافزون امر به معروف و نهی از منکر از سوی دینداران در جامعه... 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 موج سواری رسانه‌های لندن‌نشین بر حادثه فوت امینی ♦️ به و مقدسات به بهانه فوت مهسا امینی
🚨 سرکرده جریان مبتذل فمنیستی، کمپین قرآن سوزی به راه انداخت!! 🔹 این است نتیجه مماشات و احکام سبک ۶ ماهه... 🔹 وقتی می گوییم مهسا امینی ها بهانه اند و هدف اینها زدن و و و و... است یعنی این! @feqh_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ | چرایی ؟ جای تعجبه برخی در مقابل فهمیدن، اینقدر مقاومت می‌کنند؟!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | بزرگترین شعار دین‼️ 🤔 چرا بر علیه ، هجمه‌های سنگین وارد می‌کنند؟ @RooyinDezh
🔮 رَحِم‌های ناپاک، بستر پرورش دشمنان اهل‌بیت(علیهم السلام)‼️ ✅ آن‌چه آینده‌ی جامعه‌ی را بسیار وحشتناک نشان می‌دهد، رواجِ «روابط نامشروعِ دختر و پسر» به اسم «دوستی» و «نامزدی» است! @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ فیلم | یک پسر ایرانی در آمریکا به یک زن تازه آمریکایی میگه مادرم گفته در قرآن خدا نگفته واجبه!!! 🔊 پاسخ زن تازه مسلمان را ببینید... @tahzib_tiran -------------------------------- 📖 @feqh_ahkam
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞️ مسأله، اصلاً نیست! فهمیدن اینکه مرگ یک دختر بهانه این جماعت است، کار سختی نیست. خدا را شکر که دشمنیِ با این انقلاب را در هر دوره‌ای، جماعتی احمق به عهده دارند. 👈 مشکل اینجاست که نمیتوانید سقوط جمهوری‌ اسلامی رو ببینید؛ چون یا تا ظهور حجت هست یا قبلش باید از رو جنازه‌ ما رد شید... |
gashte ershad_1.mp3
17.28M
📣 پـاســخ بـه برخی شـبـهـات 🎙️ دکتر علی تقوی ‌مهسا امینی‌ و @FANUSESHAB -------------------------------- 📖 @feqh_ahkam