eitaa logo
مدرسه مجازی فقه تربیتی
876 دنبال‌کننده
90 عکس
2 ویدیو
103 فایل
وابسته به مؤسسه اشراق و عرفان www.eshragh-erfan.com @feqhe_tarbiati دریافت کننده انتقادها و پیشنهادها @hadiajami
مشاهده در ایتا
دانلود
💢مدرسه مجازی فقه تربیتی وابسته به موسسه اشراق و عرفان ✅ با حضور و اشراف علمی آیت الله اعرافی 🔹تبیین گفتمان فقه تربیتی؛ 🔸برگزاری مدارس فصلی برخط؛ 🔸امکان بهره بردن رایگان از محتوای مدارس؛ 🔸مشاوره برخط عملی رایگان؛ 🔸اطلاع رسانی نشست‌های علمی، اخبار پژوهشی و معرفی اساتید؛ 🔸اطلاع‌رسانی برنامه‌های علمی دیگر موسسات فقهی - تربیتی؛ 🔸ارایه اساتید طراز و دارای آثار در عرصه فقه تربیتی؛ 🔸راهنمایی پایان‌نامه و رساله‌ اعضای مدرسه؛ 🔸تایید رسمی شرکت در دوره‌ها؛ 🔹با عضویت رایگان در کانال مدرسه مجازی فقه تربیتی در: 💠https://eitaa.com/feqhe_tarbiati
radioajami-20220507-WA0022.aac
1.05M
♨️خبر رادیو معارف درباره مدرسه بهاره فقه تربیتی. بیان اهداف مدرسه؛ زمان افتتاح مدرسه؛ راه ارتباط و شرکت در مدرسه. 💠@feqhe_tarbiati
⭕️ثبت نام تمام شده است زمان ثبت نام جهت دادن گواهی پایان دوره تمام شده است‼️ ✅اما شرکت در کلاس‌ها و ارتباط علمی وابسته به ثبت‌نام نیست. 🖇🗂 فایل کلاس‌ها به مرور در کانال بارگذاری می‌شود‌. 💠@feqhe_tarbiati
🗂 افتتاحیه 📎 استاد آیت الله اعرافی محور سخنان ایشان: - اضلاع صدق و صحت یک منظومه تمدنی - چیستی تمدن - بررسی نظریات کلان در مورد نگاه تمدنی در اندیشه اسلامی - اجتهاد تمدن ساز - نسبت اجتهاد و تمدن - مراحل اجتهاد تمدن ساز - اقتضائات تمدن اجتهادی 👇👇👇
eftetahie -feghtarbiyati-1401-02-19.mp3
6.76M
eftetahie -feghtarbiyati-1401-02-19 ✅ صوت جلسه افتتاحیه مدرسه بهاره 《فقه تربیتی و نیازهای تربیتی جامعه اسلامی(فصل دوم) 》 🎙استاد: حضرت آیت الله علیرضا اعرافی 📍موضوع: اجتهاد تمدن‌ساز و جایگاه فقه تربیتی در آن. 💠@feqhe_tarbiati
🗂 افتتاحیه (2) 📎 استاد حجت الاسلام دکتر سید نقی موسوی 🔸 تربیت همیشه در تمدن‌ها نقش آفرین بوده است. 🔸آینده‌های محتمل پیش روی ما در واقع در مطالعات آینده پژوهانه از آن صحبت می‌شود نویدهایی به ما می‌دهد یا تحذیرهایی را پیش رو می‌گذارند از این جهت که آینده‌های محتمل ممکن است تربیت را دچار مخاطره کند یا شکل دیگری از تربیت را به رخ بکشاند. 🔸وضعیت خودباوری و اصلاح‌سازی علوم اسلامی و به تبع آن علوم تربیتی است در هر صورت انقلابی را که خمینی کبیر در عالم به پا کرد شعاع آن اولا و به ذات متفکران را در بر گرفت و ایده خودباورانه اسلامی‌سازی علوم در واقع به برکت این روح مسیحایی در کشورهای اسلامی رشد کرد و در واقع در ایران این ایده رشد کرد و گونه‌های مختلف تلاش برای اسلامی‌سازی در علوم رفتاری از جمله علوم تربیتی پیگیری می‌شود. 🔸به نظر می‌رسد که ایده فقه تربیتی یکی از این تلاش‌ها باشد تلاش برای اسلامی‌سازی تربیت و علوم تربیتی، منظور از تربیت یعنی عمل تربیت، علوم تربیتی ناظر به دانش تربیتی است و مطالعات تربیتی است با تفاوتی که بین عین و ذهن می‌گذاریم. 🔸فقه تربیتی در واقع تلاشی فقیهانه و مجتهدانه در موضوعات تربیتی اعم از موضوعات خرد تا کلان ااست. 🔸ایده اصلی فقه تربیتی این است که مسائل تعلیم و تربیتی به محک فقه باید نهاده بشود و به تعبیر دقیقتر مفروضه اصلی فقه تربیتی این است که اسلام تربیت دارد . 💠@feqhe_tarbiati
مدرسه بهاره ف ت (1) 010218.mp3
12.29M
سخنرانی سیدنقی موسوی. بخش اول در افتتاحیه مدرسه بهاره فقه تربیتی مکان:مدرسه امام کاظم ع 18 اردیبهشت 1401 💠@feqhe_tarbiati
مدرسه بهاره ف ت(2) 010218.mp3
27.58M
سخنرانی سیدنقی موسوی. بخش دوم در افتتاحیه مدرسه بهاره فقه تربیتی مکان:مدرسه امام کاظم ع 18 اردیبهشت 1401 💠@feqhe_tarbiati
🗂 جلسه دوم 🔹استاد حجت الاسلام دکتر احمد شهامت 🔸تربیت عبادی فرزندان از وظایف عوامل تربیت است. امتثال این تکلیف تربیتی از طریق به کار گیری روش‌هاى تربيتی صورت می گیرد. روش های تربیت متنوع و متکثر هستند و هریک به نوبه خود، دارای کارکردهایی هستند. 🔸در آموزاندن عباداتی مانند نماز و روزه به فرزندان، دو نوع روش را می توان برشمرد. روش هایی که به صورت مصرح در کلام معصومان به کار رفته است. و دیگر، روش هایی که اگرچه در این زمینه به آنها اشاره نشده است اما در می توان به عنوان روشهای عام تربیتی از آنها استفاده کرد. 🔸از دسته اول می توان به این روش ها نام برد: روش های زمینه ساز: (مانند همراه بردن فرزند به اتاق عبادت یا روش دعا برای متربی)، روش امر، روش تبیین فلسفه عبادت، روش تشبیه، روش الگویی، روش تخطئه 🔸یکی از مهمترین آسیب ها در تربیت عبادی فرزندان جامعه، عدم آشنایی کافی عوامل تربیت با روش های تربیت و محدودیت های استفاده از هر روش است. این آسیب، گزینشِ روش‌های تربیتی در موقعیت های گوناگون تربیتی را برای آنها دشوار می سازد. معیارهایِ گزینشِ روش‌های تربیتی نیز از عرصه هایی که فقه تربیتی به آن ورود کرده است و دارای احکامی است. 💠@feqhe_tarbiati
Z0000009.MP3
27.38M
💢دومین جلسه مدرسه بهاره فقه تربیتی 📍موضوع: بررسی فقهی روش های آموزش نماز و روزه به کودکان 🎙استاد: حجت الاسلام دکتر احمد شهامت. ارایه شده در مرکز تخصصی نماز. جهت دریافت دیگر جلسات: 💠@feqhe_tarbiati
eftetahie -feghtarbiyati -j1-1401-02-19.docx
67K
📋متن جلسه افتتاحیه مدرسه بهاره 《فقه تربیتی و نیازهای تربیتی جامعه اسلامی(فصل دوم) 》 🎙استاد: حضرت آیت الله علیرضا اعرافی 📍موضوع: اجتهاد تمدن‌ساز و جایگاه فقه تربیتی در آن.
🗂 جلسه سوم: استاد حجت الاسلام حسین پناه: 🔸هر اقدام و عملکردی در مقام تربیت، دانسته یا ندانسته، تحت یک چارچوب فکری و نظری اتفاق می افتد؛ اقدامات تربیتی، کوچک باشد یا بزرگ، مبتنی بر یک سری گزاره های توصیفی (مبانی) در امتداد یک مطلوبهای معین شده (اهداف) و مطابق با یک سری تجویزات (اصول و روش ها) و ... تحقق می پذیرد. 🔸این گزاره های توصیفی و تجویزی که سمت و سوی اقدامات تربیتی را مشخص می کنند، در مجموع «نظام تربیتی» نام می گیرند. هیچ اقدام تربیتی، بدون نظام (ارتکازی یا تفصیلی) نیست؛ و بدیهی است که علم تفصیلی به این نظام داشتن، هدایت اقدامات تربیتی را هوشمندانه تر و بهتر میکند. 🔸تربیت دینی و زیر محموعه آن «تربیت عبادی» و به خصوص «نماز آموزی» نیز از این قاعده مستثنی نیست، در نماز آموزی به فرزندان هم باید که نظام تربیتی مربوط یه آن استخراج و تبیین شود. تا نسبت به وصول به نتیجه مورد نظر از این اقدام نماز آموزی، اظمینان خاصل شود. اگر که در عموم ساحت‌های تربیتی، استخراج همه عناصر نظام تربیتی، از میان متون دینی صورت نگرفته باشد، بدون تردید در ساحت تربیت عبادی و به ویژه در نماز آموزی به فرزندان، قطعا ادله مفصلی در اختیار فقیه هست و بدون توقف و اضطرار به دیگر دانش های اسلامی مثل فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و یا ... فقه مستقلا در استخراج تمامی عناصر نظام تربیت خودکفاست ؛ و هر چند امکان استنباط گزاره های توصیفی (مبانی و اهداف و مراخل و ...) از گرازه های تجویزی (روش ها و اصول) وجود دارد؛ ولی در میان منابع فقهی، ببه اندازه کافی ادله بیان کننده مفاد مورد نظر در این عناصر توصیفی نظام ، وجود دارد. 👇👇👇
Namaz Amoozi -j4-1401-02-22.mp3
22.14M
💢سومین جلسه مدرسه بهاره فقه تربیتی 📍موضوع: نظام فقهی نماز آموزی به فرزندان 🎙استاد: حجت الاسلام علی حسین پناه 💠@feqhe_tarbiati
نظام فقهی نماز آموزی.pdf
4M
📚 متن پاور استاد: حجت الاسلام علی حسین پناه 📍نظام فقهی نماز آموزی به فرزندان 💠@feqhe_tarbiati
✅ گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی از مراسم افتتاحیه دوره دوم مدرسه بهاره فقه تربیتی 🔻 آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور: 📝 آیا مجموعه اندیشه و معارف اسلامی یک منظومه تمدنی است یا خیر؟ 1️⃣ نگاه حداقلی و تفریطی: گفته شده است مجموعه معارف اسلام گرچه گسترده است و از انسجامی برخوردار است اما شمولیت آن همه ساحت‌های زندگی بشر را پوشش نمی‌دهد و اندیشه اسلامی اعم از معارف توصیفی و تجویزی آن تعلیقه‌ای بر زندگی تمدنی بشر است. 2️⃣ نگاه حداکثری و افراطی: منظومه فکری اسلام از یک دامنه وسیع برخورداراست تا آنجا که حتی می‌تواند جایگزین خیلی از علوم و دانش‌های بشری هم بشود. 3️⃣ نظریه مختار: اولاً منظومه فکری اسلام منتظم است، نظام کاملاً به‌هم‌پیوسته بر آن حاکم است ثانیاً حجم این معارف در قلمرو مباحث بنیادی اعتقادی، فلسفی، کلامی در حوزه‌های حقوقی و ارزشی، در حوزه‌های نظامات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ساحت‌های گوناگون حیات بشر حجم معارف بسیار بالا است این معارف حجیم و منسجم راهبر حرکت بشر هستند و سازنده یک نوعی جدید و نوعی دقیق از حیات بشر در همه ساحت‌هاست، این اندیشه در متن است و در حاشیه نیست البته با نگاه دوم تفاوت‌های دارد. 🔹 ما نیاز داریم مجتهدانی و فیلسوفانی و محققانی و پژوهشگرانی داشته باشیم که هم‌دستی عمیق در قلمرو علوم اسلامی و اجتهاد سنتی داشته باشند و درعین‌حال در آن نمانند بلکه عرصه‌های نو را کشف بکنند. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28064 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🗂 جلسه چهارم مدرسه بهاره: استاد حجت الاسلام حسین محمودیان: 🔸تمهید به معنای فراهم کردن مقدمات و زمینه‌سازی است؛ بنابراین روش‌های تمهیدی در تربیت اخلاقی شامل روش‌هایی است که زمینه را برای ایجاد و تقویت یک فضیلت اخلاقی و یا دفع و رفع یک رذیله اخلاقی فراهم می‌آورد. 🔸سه دسته کلی برای روش‌های تمهیدی در نظر گرفت: ▫️در دسته اول از روش‌های تمهیدی، متربّی حضور ندارد و هنوز پا به عرصه وجود نگذاشته است. ▫️در دسته دوم متربّی متولد شده است؛ اما هنوز علم و اختیار در او شكل نگرفته است و شأنیت دریافت ندارد. ▫️در قسم سوم، متربّی وجود دارد و علم و اختیار نیز در او شكل گرفته است؛ اما تربیت‌پذیری او به صورت ناخودآگاه انجام می‌شود. 🔸انواع روش‌های تمهیدی: ▫️2-1. قبل از تولد: الف) تغذیه والدین؛ ب) انتخاب همسر؛ ج) آداب زناشویی؛ د) آداب بارداری. ▫️2-2. قبل از تمییز: الف) نام‌گذاری؛ ب) رضاع. ▫️2-3. بعد از تمییز. 👇👇👇
Raveshhaye Tamhidi -j5-1401-02-28.mp3
19.85M
💢چهارمین جلسه مدرسه بهاره فقه تربیتی 📍موضوع: بررسی فقهی روش‌های تمهیدی در تربیت اخلاقی 🎙استاد: حجت الاسلام حسین محمودیان 📆زمان: چهارشنبه 1401/2/28 💠@feqhe_tarbiati
روش های تمهیدی.docx
49.7K
📚مقاله و متن درس چهارمین جلسه مدرسه بهاره فقه تربیتی 📍موضوع: بررسی فقهی روش‌های تمهیدی در تربیت اخلاقی 🔸استاد: حجت الاسلام حسین محمودیان 💠@feqhe_tarbiati
🗂 ششمین جلسه مدرسه بهاره فقه تربیتی 📍موضوع: وظیفه حکومت در تربیت اعتقادی اقلیت‌های دینی از دیدگاه فقه تربیتی 👇👇👇
Vazifeh Hokomat -j7-1401-03-04.mp3
27.75M
🎙صوت ششمین جلسه مدرسه بهاره فقه تربیتی 📍موضوع: وظیفه حکومت در تربیت اعتقادی اقلیت‌های دینی از دیدگاه فقه تربیتی 🎙استاد: حجت الاسلام مهدی عزیزی 📆زمان: چهارشنبه 1401/3/4 💠@feqhe_tarbiati
بررسی وظایف حکومت در قبال تربیت اعتقادی اقلیتها.pdf
191.7K
📚 متن درس استاد حجت الاسلام مهدی عزیزی: 📍موضوع: وظیفه حکومت در تربیت اعتقادی اقلیت‌های دینی از دیدگاه فقه تربیتی بررسی تربیت اعتقادی با فرض اختلاف مذهبی حکومت با اقلیتهای دینی و مذهبی 💠@feqhe_tarbiati
🗂هفتمین جلسه مدرسه بهاره فقه تربیتی 📍موضوع: بررسی فقهی آموزش چند فرهنگی استاد: حجت الاسلام دکتر جواد ابراهیمی 👇👇👇
Amoozesh Chand Farhanghi -j8-1401-03-05.mp3
18.71M
🎙صوت هفتمین جلسه مدرسه بهاره فقه تربیتی 📍موضوع: بررسی فقهی آموزش چند فرهنگی استاد: حجت الاسلام دکتر جواد ابراهیمی 📆زمان: پنجشنبه 1401/3/5 💠@feqhe_tarbiati
5مدرسه بهاره آموزش چند فرهنگی بررسی فقهی .doc
499.7K
📚 متن هفتمین جلسه مدرسه بهاره فقه تربیتی 📍موضوع: بررسی فقهی آموزش چند فرهنگی استاد: حجت الاسلام دکتر جواد ابراهیمی 💠@feqhe_tarbiati