eitaa logo
مدرسه مجازی فقه تربیتی
876 دنبال‌کننده
90 عکس
2 ویدیو
103 فایل
وابسته به مؤسسه اشراق و عرفان www.eshragh-erfan.com @feqhe_tarbiati دریافت کننده انتقادها و پیشنهادها @hadiajami
مشاهده در ایتا
دانلود
TafsirTarbiyti-j01-1402-07-18(1).docx
83.2K
📚متن جلسه یکم تفسیر تربیتی استاد آیت الله اعرافی تفسیر تربیتی آیات قرآن 1402/7/18
TafsirTarbiyti-j02-1402-07-25.docx
79K
📚متن جلسه دوم. مقدمات تفسیر تربیتی استاد آیت الله اعرافی تفسیر تربیتی آیات قرآن
TafsirTarbiyti-j03-1402-08-02.docx
77.2K
📚متن جلسه سوم تفسیر تربیتی استاد آیت الله اعرافی تفسیر تربیتی آیات قرآن 🔸موضوع: مراحل رشد در قرآن
TafsirTarbiyti-j04-1402-08-09.docx
82.3K
📚متن جلسه چهارم تفسیر تربیتی استاد آیت الله اعرافی تفسیر تربیتی آیات قرآن 🔸موضوع: مراحل رشد در قرآن
TafsirTarbiyti-j05-1402-08-16.docx
84K
📚متن جلسه پنجم تفسیر تربیتی استاد آیت الله اعرافی تفسیر تربیتی آیات قرآن 🔸موضوع: مراحل رشد در قرآن
MFT_Volume 9_Issue 18_Pages 213-242.pdf
454.3K
📚مقاله علمی پژوهشی بررسی ادله فقهی اصلاح محیط عام اجتماعی و احکام برآمده از آنها از دیدگاه فقه تربیتی نویسندگان آیت الله اعرافی حجت الاسلام هادی عجمی چکیده بسیاری از ساعات زندگی هر انسانی در محیط‌های اجتماعی می‌گذرد. این مسئله سبب تأثیرگذاری تربیتی قابل‌توجهی بر افراد می‌شود. با توجه به این تأثیر، اصلاح این محیط و بررسی فقهی وظیفه‌مندی نسبت به این اصلاح از مسائل مهم فقه تربیتی بررسی است. ازاین‌رو، مسئله مقاله پیش‌رو این است که اصلاح محیط اجتماعی چه ادله شرعی دارد و احکام برآمده از آنها چیست؟ هدف این مقاله، انجام پژوهشی فقهی درباره مسائل مورد نیاز جامعه است و کمک به ایجاد پشتوانه فقهی برای اقدامات اصلاحی در فضای اجتماعی است. این پژوهش با روشی کیفی به استخراج و تحلیل ادله پرداخته است. اهم نتایج آن عبارت است از اینکه: بر پایه قواعد فقهی مقدمیت، اعانه بر برّ و تسبیب، عموم مکلفان جامعه، حاکمیت و علما نسبت به اصلاح محیط اجتماعی، وظیفه‌مند هستند. این وظیفه، کفایی، توصلی، غیرموقت، طریقی و تخییری نسبت به انتخاب روش‌های اصلاحی است. این اصلاح در مواردی که شارع اهتمام به انجام آن داشته باشد، واجب و در دیگر موارد دارای استحباب مؤکد است؛ مگر در مواردی خاص، عناوینی ثانوی موجب مرجوحیت آن گردد که از بحث جداست. لینک مجله: http://mft.journals.miu.ac.ir/article_7723.html چاپ شده در: مجله مطالعات فقه تربیتی که دارای رتبه ب وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری جمهوری اسلامی ایران و دارای امتیاز بالا (نزدیک به رتبه الف) در این رتبه می‌باشد. 💠@feqhe_tarbiati
TafsirTarbiyti-j06-1402-08-23.docx
84.7K
📚متن جلسه ششم تفسیر تربیتی استاد آیت الله اعرافی تفسیر تربیتی آیات قرآن 🔸موضوع: مراحل رشد در قرآن
💢مدرسه‌ای به وسعت غزه 🔹سلسله نشست‌های تحلیل تربیتی گفتمان مقاومت در غزه 🔸مدرسه مجازی فقه تربیتی موسسه اشراق و عرفان با همکاری دانشگاه‌ها و موسسات تربیتی 🌐مدرسه مجازی فقه تربیتی 💠@feqhe_tarbiati ▫️جلسات به مرور اعلام می‌گردد .... 👇👇👇👇
هدایت شده از سیدنقی موسوی
تربیت حماسی کودکان غزه 020828.mp3
9.16M
باسمه تعالی افتتاحیه دوره عصر جدید عالم ویژه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان قم (ویژه خواهران) 020828 مکان :پردیس حضرت معصومه س دانشگاه فرهنگیان قم عنوان سخنرانی : تربیت حماسی کودکان غزه 🎙️سیدنقی موسوی نکته 1: رفوزگی همه مفاهیم شیک علوم انسانی مدرن در زیر پای بت تروریسم دولتی صهیونیستی! نکته 2: لزوم توجه به وجوه تمدنی تربیت رسمی عمومی (و این دوره آنرا تامین می کند) نکته 3: نسبت تربیت، طبیعت (آزادی)، محدویت محدویت واقعی و ساختگی طبیعت گرایی ریشه در اومانیزم به انانیت و تفرد منجر می‌شود اما در پارادایم تربیت اسلامی، محدودیت (فلسفه بلاها و رنج ها) با شروطی به رشد پختگی (بلوغ اشد در مقابل محجوریت، حجر الصبی) رشد عقلانی و عاطفی، اجتماعی (با آموزه هایی چون توکل، صبر، تحلم، امید، خوف و رجا و....) منجر می‌شود ققنوس امید در کودکان فلسطینی از دل خاکستر ددمنشی صهنونیزم برمی‌خیزد جواز ایجاد موقعیتهای تربیتی محدود؟ نکته 4: نسبت تربیت و جنگ و حملات نظامی روانشناسی جنگ روانشناسی کودکان جنگ تئوری‌های رشد اخلاقی اجتماعی و... نکته 5. اسلام آوردن مسیحیان بخاطر صبر و توکل فلسطینیان .... -ظهور پاداریم تربیت اسلامی مقاومت محور در تقابل با تربیت لیبرال مقاومت کش - لزوم تاملات تئوریک، خودباور، تجربه نگاری، بسط و آزمون انگاره های علم دینی و... 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
تحلیل تربیتی مقاومت غزه.mp3
38.75M
🎙صوت جلسه «بررسی تربیتی وقایع فلسطین و برداشت‌های تربیتی بومی از آن» 🔸استاد: حجت ‏الاسلام هادی عجمی در دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم‎ تربیتی و روانشناسی تحلیل مقاومت غزه بر اساس نظام تربیت: ۱. مبانی تربیتی مردم غزه. نزدیکی گفتمان شافعی به گفتمان شیعی تفکر بزرگان حماس مانند شهید فتحی شقایق برگرفته از نگاه امام خمینی بود. ماجرای کتاب ایشان در مورد امام خمینی ره. ۲. اهداف تربیتی بررسی اهداف تربیتی هنرستان و مدارس شهید چمران و امام موسی صدر در منطقه ۳. اصول تربیت بررسی اصل تربیت مربی پیش از تربیت متربی در منطقه فلسطین ۴. روشهای تربیتی بررسی روش مواجهه و تربیت در موقعیت در اسلام و ادله و در غزه ۵. ساحات تربیت بررسی اینکه تربیت جهادی یک ساحت است یا ورای ساحت؟ 💠@feqhe_tarbiati
هدایت شده از سیدنقی موسوی
انتشار آنلاین مقاله در دوفصلنامه مطالعات فقه تربیتی، بهار و تابستان 1402 دسترسی انلاین http://mft.journals.miu.ac.ir/article_8678.html نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسنده: سیدنقی موسوی چکیده: تولّی و تبرّی به مثابه یکی از فروعات دین/مذهب شمرده می‌شود و حسب اطلاع تاکنون بحث فقهی مبسوطی، چه در منابع فقهی و چه در فقه‌های نوین مانند فقهِ اخلاق و فقهِ سیاست در این‌باره انجام نشده است. نوشتار حاضر درصدد است به این سوال پاسخ دهد که تولی و تبری از منظر فقهی چه حکمی دارد؟ آیا حکمی مولوی و تاسیسی است؟ آیا می‌تواند در قامت یک قاعده در فقه تربیتی عرضه شود؟ در ادامه بر اساس روش‌شناسی اجتهادی تلاش شد به پرسشهای فوق پاسخ داده شود و با بررسی پنج دسته از آیات و روایات این نتایج حاصل شد: 1. امر به تولّی و تبرّی، امری مولوی است، 2. این حکم، حکمی تاسیسی است؛ نه تاکیدی، 3. براساس ادله، تولّی خداوند و تبرّی از غیرخدا، واجب است. همچنین در پاسخ به پرسش دوم این نتیجه به دست آمد که وجوب تولّی و تبرّی ظرفیت مناسبی برای مطرح شدن بعنوان یک قاعده فقهی و بخصوص در فقه تربیتی دارد و بعنوان یک اصل در نظام تربیت اسلامی جلوه‌گر باشد. کلیدواژه‌ها 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
-علمی ترویجی 🔰 موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با همکاری مدرسه مجازی فقه تربیتی موسسه فرهنگی اشراق و عرفان برگزار می کند: 🌀 كرسي علمی ترويجي:« بررسی برگزاری نماز جماعت در مدارس از منظر فقه تربیتی» 🎙ارائه کننده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید نقی موسوی( مدیر پردیس های دانشگاه فرهنگیان قم) 🎙ناقد: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد شهامت (مدیر گروه فقه تربیتی موسسه اشراق و عرفان) 🎙دبیر علمی: حجت الاسلام مهدی عزیزی (معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام) ⏰ زمان: شنبه 11 آذرماه 1402 👇👇
مقاله نماز جماعت در مدارس.pdf
530.4K
📚 متن كرسي علمی ترويجي: 📑مقاله برگزاری نماز جماعت در مدارس از منظر فقه تریبتی 📝حجت الاسلام دکتر سیدنقی موسوی چکیده: هدف: بررسی اجتهادی «برگزاری نماز جماعت در مدارس» و استنباط حکم آن و نیز احکام روشهای تربیتی در این زمینه و روشهای آسیب­زا، هدف این پژوهش بود. روش: این پژوهش برای حل مساله خود از روش اجتهادی مبتنی بر روش­شناسی دانش فقه (و فقه تربیتی) بهره گرفته و میزان مطلوبیت نماز جماعت و روشهای مفید و نامفید آنرا با مراجعه به قرآن و سنت و عقل و قواعد فقهی استنباط نموده است. یافته­ ها: بررسی­ها نشان می­دهد که اقامه نماز جماعت، بر کارگزاران تربیتی مدرسه از باب وظایف عام هدایتی هر مسلمان، متسحب است و بعنوان کارگزار حکومت اسلامی و یا نائب/وکیل/اجر خانواده مسلمان واجب است. همچنین در جمهوری اسلامی ایران، تکلیفی قانونی است. روشهای برگزاری نماز خود، محکوم به احکام و ضوابطی هستند و از مهمترین ضوابط شرط احتمال تاثیر و حرمت إضرار و إضلال در انتخاب سبک­ها و روشهای تربیتی است. همچنین بهره­گیری از إجبار شدید (واداشتن متربی با سلب اختیار) و إکراه شدید (واداشتن متربی با تهدید جان و آبرو) و إکراه متوسط (واداشتن متربی با تهدید به سلب حقوق الزامی) در اقامه نماز جایز نیست. همچنین درصورتی که اقامه نماز جماعت موجب تنفر از نماز و یا تثبیت نفاق و دورویی (در بلندمدت) شود، حرام و واجب است کارگزاران مدرسه، روش­های مفیدتر و مبتنی بر کارشناسی دقیق، را جایگزین نمایند..... 💠@feqhe_tarbiati
کرسی موسوی 020911.mp3
37.95M
🎙 صوت كرسي علمی ترويجي:« بررسی برگزاری نماز جماعت در مدارس از منظر فقه تربیتی» 🔸ارائه کننده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید نقی موسوی( مدیر پردیس های دانشگاه فرهنگیان قم) 🔸ناقد: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد شهامت (مدیر گروه فقه تربیتی موسسه اشراق و عرفان) 🔸دبیر علمی: حجت الاسلام مهدی عزیزی (معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام) 💠@feqhe_tarbiati
💢با همکاری مدرسه مجازی فقه تربیت و میزبانی موسسه زیست بوم نهی برگزار می‌شود: 📢 مدرسه مجازی فلسطین 📌نشست اول: ▫️مسئله فلسطین در علوم انسانی معاصر ایران 🔸میهمانان: دکترمحمدحسن نیلی/دبیر شورای بررسی متون و برنامه های درسی علوم انسانی دکتر علیرضا بلیغ/ عضو هيئت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی دکتر سیدعلی کشفی/ مدیر مسئول موسسه علم و سیاست اشراق میزبان: دکتر علی اکبر امراهی/ دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی 🗓 زمان: شنبه ۲ دی ماه 🕗 ساعت ۲۰ 🔗لینک شرکت در جلسه:B2n.ir/pschool1 🆔 @feqhe_tarbiati 🆔@noha_edu
📢 مدرسه مجازی فلسطین برگزار می کند: 📌نشست دوم: ▫️بازنمایی مقاومت فلسطین در محتوای برنامه درسی ایران 🔸میهمانان: حجت الاسلام دکتر علی لطیفی/ رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش حجت الاسلام دکتر سید نقی موسوی/ رئیس دانشگاه فرهنگیان قم میزبان: مرتضی نقره ای / دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه فردوسی 🗓 زمان: دوشنبه ۴ دی ماه 🕗 ساعت ۲۰ 🔗لینک شرکت در جلسه:B2n.ir/noha_edu 🆔@noha_edu
هدایت شده از سیدنقی موسوی
فرهنگ مقاومت در فلسفه برنامه درسی .mp3
17.39M
باسمه تعالی مجموعه نشست های مدرسه فلسطین: بازنمایی مقاومت فلسطین در محتوای برنامه نامه درسی عنوان: فرهنگ مقاومت در فلسفه برنامه درسی 🎙️سیدنقی موسوی 4 دی 1402 محورها: 1-نسبت تربیت و سیاست: تربیت رسمی، امری سیاسی است. 2- رویکردها/الگوهای تربیت سیاسی: الف) محافظه کار: رویکردهای راست¬گرا و لیبرالیستی در تعلیم و تربیت ب) غیرمحافظه کار: رویکردهای چپ¬گرا، مارکسیستی، نومارکسیستی و پست مدرن در تعلیم و تربیت، رویکردهای انتقادی در برنامه درسی 3-مقاومت (مقابله) به مثابه یک فرهنگ/ایدئولوژی برنامه درسی : گزارشی از دو کتاب 4-یکی از دوال مرکزی گفتمان انقلاب اسلامی در تربیت، نظریه مقاومت است. الف) در نگاه فردی/اخلاقی/خودسازانه ب) در نگاه اجتماعی/دگرسازانه/تربیتی 5-شبهات/اشکالات علیه نظریه مقاومت در تربیت سیاسی جمهوری اسلامی ایران 6-مقاومت ستیزی آپ مدرن و سکولار ونشانگان آن 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
در ایام هفته پژوهش و ایام الله دهه ی بصیرت ، دانشگاه فرهنگیان قم با همکاری بسیج اساتید برگزار می‌کند: # علمی ترویجی## عنوان: "دشمن شناسی در تربیت انقلابی از منظر فقه تربیتی " ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر سیدنقی موسوی (هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان قم) داوران: ۱. دکتر مرتضی شیرودی (دانشیار مرکز پژوهشی تمدن اسلامی ) ۲.حجت الاسلام دکتر احمد شهامت(مدیر گروه فقه تربیتی موسسه اشراق) دبیر جلسه: حجت الاسلام دکتر مهدی محمدزاده بنی طرفی(هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان قزوین ) زمان: شنبه ۰۹/ ۱۰ / ۱۴۰۲ ساعت 10 صبح مکان:قم، بلوار شهر قائم، پژوهشکده تعلیم و تربیت اسلامی جلسه بصورت حضوری و مجازی برگزار میشود لینک شرکت در جلسه: https://vc.cfu.ac.ir:443/pajhoheshkadeh/ برای حاضرین در جلسه گواهی حضور جهت شرکت در جلسه صادر میشود بامشارکت: سازمان بسیج اساتید مدیریت استانی دانشگاه فرهنگیان انجمن تعلیم و تربیت حوزه علمیه قم 📎📎همایش ملی تعلیم و تربیت در گام دوم انقلاب اسلامی https://eitaa.com/30708577/98
هدایت شده از فقه فرهنگی
💢درخواست فعالان فقه تربیتی اسلامی برای ورود کشورهایشان برای شکستن محاصره غزه - خبرگزاری آنا👇👇👇 https://ana.ir/fa/news/888430... باسمه تعالی بیش از هفتاد سال است که اخبار فجایع انسانی توسط رژیم صهیونیستی در فلسطین، دل هر آزاده‌ای را به درد آورده است. به خاک و خون کشاندن کودکانی که گناهشان آزادی وعزت طلبی پدران و مادران آنهاست و در آرزوی رسیدن به حداقل حقوق کودکانه خود هستند، داستان زندگی کودکان و نوجوانان فلسطین شده است. زندگی زنان و کودکان فلسطین و غزه دل هر انسانی را می‌رنجاند؛ به‌‌ویژه اندیشمندان، اساتید و فعالان تربیتی که به رشد، آزادی و شکوفایی استعدادهای بشر همت گمارده‌اند. بر اندیشمندان و متفکران تربیتی که رسالت مطالعه، فهم و ارتقای جوامع را به عهده دارند، تحمل وضعیت فاجعه بار حاصل از جنایت صهیونیست‌ها سخت‌تر‌ خواهد بود؛ زیرا درک بیشتری از عمق این فاجعه ضدتربیتی دارند. اکنون که چندی است شاهد به پاخاستن و حمایت انسان‌های آزاده جهان از فلسطینیان و حق دفاع مشروع آنها در برابر هفتاد سال اسارت هستیم، انجام وظیفه اساتید دانشگاه و خصوصا اساتید علوم تربیتی و تربیت اسلامی در حمایت از مردم و کودکان مظلوم فلسطین و محکومیت رژیم صهیونیستی، بسیار حیاتی است. سخن ما اساتید و فعالان عرصه تربیت، به همکاران خویش این است که آیا وقت آن نرسیده، در برابر این جنایات سکوت را کنار بگذاریم و برای انجام رسالت دانشگاهی و حرفه‌ای خود هر آنچه می‌‌‌توانیم برای پایان دادن به این فجایع و حمایت از کودکان و آزادی خواهان مظلومِ فلسطینی انجام دهیم؟ بنابراین از شما نیز می‌خواهیم با روشنگری، ایراد سخنرانی، نوشتن مقاله یا گفتگو با دانشجویان خود و این فاجعه را تبیین کنید و از دولت‌های خود بخواهید برای قطع هر چه زودتر این اقدام ضد بشری، در حمایت از کودکان فلسطین، رساندن غذا و دارو به آنان و رساندن صدای این کودکان به دنیا، تمام ظرفیت خود را به میدان بیاورند و با آتش‌بس‌های ظاهری و تاکتیکی حمایت از مردم غزه و فلسطین و تا رسیدن کودکان فلسطینی به حقوق خود، این حمایت‌ها پایان نیابد. ▫️جمعی از اساتید و فعالان تربیتی