23.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔔 دانشگاه اسلامی تلاویو
آیا این خبیث ها در لباس مدرس و پژوهشگر در حوزه های شیعه و خصوصاً در شهرمقدس قم در موسسات، دانشگاه و یا مدارس علمیه بیواسطه یا باواسطه حضور ندارند؟
#نفوذیهای_حوزه_علمیه
#دشمن_شناسی
🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
🌐 feqhehokoomati.ir
💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
#نفوذیهای_حوزه_علمیه
❌حسین موئید، جاسوسی که سالها در قم و عراق به عنوان استاد سطوح عالی و خارج حضور داشت و امروز به عنوان یک وهابی از شیعه برگشته در شبکه های ماهواره ای به اهلبیت ع اهانت میکند.
از این افراد هنوز هم در میان منبری ها و پژوهشگران و مدرسین حوزه علمیه کم نیستند.
✅وَ قٰالَتْ طٰائِفَةٌ مِنْ أَهْلِ اَلْكِتٰابِ آمِنُوا بِالَّذِي أُنْزِلَ عَلَى اَلَّذِينَ آمَنُوا وَجْهَ اَلنَّهٰارِ وَ اُكْفُرُوا آخِرَهُ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ ﴿آلعمران، 72﴾
و گروهی از [عالمانِ یهودی و مسیحی] اهل کتاب [به پیروان خود] گفتند: اول روز به آنچه [از اسلام] بر مؤمنان نازل شده [به ظاهر] ایمان آورید، و در پایان روز به آن کافر شوید، شاید [مؤمنان با این ایمان و انکار شما به تردید افتند و] از دینشان بازگردند!!
💡پ ن: روزی که این خائن به اردن گریخت و از اهلبیت ع اعلام برائت کرد استاد عزیز ما در درس خارج در قم، با حالی منقلب از اینکه دوست هم مباحثش که سالها مجالس روضه اش تعطیل نشد امروز دین خود را از دست داده، دست بر دست میزد و ما و سایر طلاب حاضر در درس را به دعای غریق برای حفظ از شرور آخر الزمان توصیه کرد در حالی که غافل از عمق حربه های استکبار تخیل هم نمیکرد که سالها با یکی از نفوذی های آل یهود هم مباحث و رفیق بوده
🎥مستندی کوتاه در مورد حسین موئید:
yun.ir/4dylwf
🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
🌐 feqhehokoomati.ir
💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
💠 مجتهد واقعی💠
✅ یک مجتهد باید زیرکی و هوش و فراست هدایت یک جامعه بزرگ اسلامی و حتی غیراسلامی را داشته باشد و علاوه بر خلوص و تقوا و زهدی که در خور شأن مجتهد است واقعاً مدیر و مدبر باشد.
✅ حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است، حکومت نشان دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است، فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تا گور است.
✳️ هدف اساسی این است که ما چگونه میخواهیم اصول محکم فقه را در عمل فرد و جامعه پیاده کنیم و بتوانیم برای معضلات جواب داشته باشیم و همه ترس استکبار از همین مسئله است که فقه و اجتهاد جنبه عینی و عملی پیدا کند و قدرت برخورد در مسلمانان به وجود آورد
🔻منشور روحانیت، امام خمینی (ره)
🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
🌐 feqhehokoomati.ir
💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
💠 گزيده هايي از بيانات آيت الله اراكي مدظله در سلسله جلسات نظام حكمراني ديني
❇️ تفاوت علوم انساني در جوامع اسلامي با جوامع غيراسلامي
🔅آیه کریمه ۹۶ سوره اعراف :” و لو انّ اهل القری آمنوا واتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الارض و لکن کذبوا فاخذناهم بما کانوا یکسبون ”
🔸اگر ایمان و تقوی پیشه کنند ایمان و تقوی یعنی چه؟ یعنی الگوی رفتاری جامعه
یعنی اگر این الگوی رفتاری مبتنی بر ایمان و تقوی در جامعه پیاده شود. ” لفتحنا علیهم برکات ” این نوع نظم اقتصادی، که نظم اقتصادی ِ تامین کننده عدل و رفاه است ، این هم یک علم اقتصاد متناسب با خودش را به همراه می آورد.
یعنی باز آن علم اقتصادی که رابطه ی علّی و معلولی بین پدیده ها را در جامعه بررسی می کند، این می تواند متفاوت باشد، مطابق با آن نظام اقتصادی به معنای دومی که در جامعه پیاده می شود ، با توجه به تفاوت آن الگوی رفتاری که از لحاظ اقتصادی در جامعه پیاده می شود،.
🔸یک الگوی اقتصادی، یک سری روابط علّی و معلولی را نتیجه می دهد که علم اقتصاد مخصوص به خودش را خواهد داشت.یک الگوی رفتاری دیگر ، یک سری علم اقتصادِ متناسب با خودش را نتیجه خواهد داد. این حرف را در روانشناسی هم می گوییم این حرف را در جامعه شناسی هم می گوییم، یعنی در علم روانشناسی هم، این طور است.
یک آدم مومن و مقید به ایمان و تقوی و ضوابط شرعی ، اصلا یک روانشناسی مخصوص به خودش دارد. یک آدم بی ایمانِ لاابالی ، بی عار و فاسد یک روانشناسی دیگری.
🔸علم انسانی اسلامی یعنی ما می توانیم بگوئیم : اگر یک انسانی داشته باشیم که این انسان در رفتار خودش این الگوی رفتاری را انتخاب کند، روابط رفتاری اش، یعنی روابط یک رفتار با رفتار دیگرش، روابط یک پدیده با پدیده ی رفتاری دیگرش متفاوت از آن انسانی است که تقوی ندارد. آدم خوب با آدم بد! از لحاظ قوانین حاکم بر رفتارهای اختیاری متفاوت است.
🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
🌐 feqhehokoomati.ir
💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
🔅منْ جٰاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثٰالِهٰا ﴿الأنعام، 160﴾
هر کس کار نیک بیاورد، پاداشش ده برابر آن است
✅ مرحوم حجت الاسلام و المسلمین ری شهری حسنه های خود را که به برکت حراست از کیان انقلاب در برخورد با کودتای نوژه، آیت الله شریعتمداری، قطب زاده، سید مهدی هاشمی و منتظری، منافقین کوردل، فتنه 88 و ... جمع کرده بود تا آخر به منزل رساند و برخلاف بسیاری، جزو ریزش های انقلاب قرار نگرفت و در حالی از دنیا رفت که مورد تأیید ولی خدا و رهبر انقلاب و مغضوب ضد انقلاب و دشمنان ایران و اسلام بود و رحلت او را به یکدیگر تبریک گفتند.
و چه معیاری در درک عاقبت بخیری اشخاص از این بهتر.
🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
🌐 feqhehokoomati.ir
💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
10.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣 خاطره عجیب حجت الاسلام و المسلمین ری شهری از خیانت های منتظری و خباثت های هاشمی:
🔸 «سید مهدی هاشمی به هیچ وجه ماجرای قتل ها را نمی پذیرفت اما بعد از اینکه صحبت های زیادی با او داشتیم، توانستیم سرنخ های زیادی پیدا کنیم و به تدریج توانستیم جنازه ها[یی که سید مهدی هاشمی کشته بود] را پیدا کنیم. جالب است که وقتی جنازه این شهدا پیدا شد هم آقای منتظری ماجرا را نپذیرفتند و دست از حمایت از سیدمهدی هاشمی برنداشتند و این موضوع برای ما جای تعجب داشت.»
🔸 «آیت الله هاشمی [رفسنجانی] در آن روزها به من می گفتند امشب که میخوابید، شاید فردا صبح آیتالله منتظری رهبر باشد و با اقداماتی که انجام میدهید ممکن است باعث شود دیگر در مسیر انقلاب جایگاهی نداشته باشی و مجبوری در خارج از کشور زندگی کنی! البته ایشان این صحبت ها را از روی خیرخواهی با من مطرح می کردند. راستش ما فکر آینده خودمان را نمی کردیم و به وظایف شرعی خود فکر می کردیم. پشتوانه اصلی ما امام بعد هم مقام معظم رهبری بودند که از اقدامات ما پشتیبانی می کردند و هیچ حامی دیگری در این جریان نداشتیم.»
مصاحبه محمدی ری شهری،1392
🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
🌐 feqhehokoomati.ir
💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
💠 مجتهد واقعی
🔸در حکومت اسلامی همیشه باید باب اجتهاد باز باشد ...
و همین جاست که اجتهاد مصطلح در حوزه ها کافی نمی باشد،بلکه یک فرد اگر اعلم در علوم معهود در حوزه ها هم باشد، ولی نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد ویا نتواند افراد صالح و مفید را از افراد ناصالح تشخیص دهد ... این فرد در مسائل اجتماعی و حکومتی مجتهد نیست
🔹صحیفه امام خمینی ج21 ص 178
🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
🌐 feqhehokoomati.ir
💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e20
💠 گزيده هايي از بيانات آيت الله اراكي مدظله در سلسله جلسات نظام حكمراني ديني
❇️ اگر بخواهید اقتصاد اسلامی داشته باشید ، باید بدانید که با این قوانین، اقتصاد اسلامی محقق خواهد شد. رزاقیت الهی و حاکمیت اراده ی الهی بر روابط اقتصادی و بر پدیده های اقتصادی، این مسئله ای است که در قرآن کریم آن قدر مورد تاکید قرار گرفته که اصلا ملاک توحید حقیقی ، اعتقاد به این قاعده است. یعنی اگر کسی به این قاعده معتقد نباشد موحد نیست ! در منطق قرآن ، رزّاق خداست .
بله ! ما باید کار کنیم ، تلاش کنیم، به فرمان خدا عمل کنیم، ولی آن کسی که رزق و روزی می دهد ،خداست.
🔅 و در آیه ۵۸ سوره ذاریات:
إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّهِ الْمَتِینُ ” همانا روزی بخشنده خلق تنها خداست که صاحب قوّت و قدرت ابدی است
در روایات ما هم زیاد دیده ایم که : رزق دست خداست. مخصوصا رزق مومنین یک قاعده ی دیگری دارد. حالا چرا؟
این چرای جالبی است ! در ارزاق مومنین یک قانون خاصی حاکم است و آن این است که ارزاق مومنین ، که در آیه ۲ سوره حشر آمده :” فاتاهم الله من حیث لم یحتسبوا ” است.
یعنی انسانی که ایمان پیشه کند ، از آن جایی که خود بر مبنای محاسبات علمی ، پیش بینی نمی کند ، رزق او داده می شود.
این رزق پیش بینی نشده است و این چیز خیلی مهمی است. خود این یک کتاب بحث نیاز دارد. قانون و قاعده است. در قرآن کریم شدیدا به آن توجه شده است. این که در آیات ۲ و ۳ سوره طلاق می فرماید:”
🔅 ومَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ ۚ وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا ”
✅ و این قانون است. ارزاق غیر مومنین نه ! آدم های عادی ” من حیث لم یحتسبوا ” نیست ، به اندازه ای که کار می کنند ، رزق و روزی داده می شوند. اما ارزاق مومنین این طور نیست. واجب است کار کنند . اما این که وقتی کار می کنند ، چقدر رزق و روزی به دستشان برسد . این قانونش ، اعتماد به خداست ، لذا توکل بر خدا در بازدهی اقتصادی در جامعه اقتصادی اسلامی اصل است.
❇️ توکل بر خدا کن ، یعنی برو کار کن و بر خدا توکل کن! این را نه بعنوان یک موعظه می گوییم بلکه برای تبیین یک قانون است، یعنی اگر شما رفتید، متوکلانه کار کردی، رزق و روزی زیادی نصیبت می شود.
البته این احتیاج به بررسی علمی گسترده ای دارد و ما یک بحثی داریم ، که در جامعه، فرهنگ اقتصادی دینی حاکم شود. جهان بینی دینی باشد.
این جهان بینی اقتصادی، دینی باشد. این جهان بینی اقتصادی در رسانه ها، در آموزش وپرورش، در دانشگاه ها، جامعه را باید با این فرهنگ دینی آشنا کنیم ، که برو کار کن توکل بر خدا .
🔸 خدا رحمت کند مرحوم آیت الله حائری شیرازی را که مرد بزرگی بود ( آنچنان که بباید از ایشان استفاده نشد، قدرش دانسته نشد ) یک وقتی خدمت ایشان بودیم ، فرمودند : من به این آقایان دولتی ها می گویم و به این کشاورزان هم می گویم : که شما نباید این طور کار کنید؛ که اگر آب هست کِشت کنیم ، که اگر آب نیست کِشت نکنیم. این درست نیست.
خدا باران را جایی می فرستد، که شما کِشت می کنید. شما کِشت کن ، خدا بارانش را نازل می کند. نه اینکه ، اول صبر کنیم ، ببینیم ، باران می آید تا بعد کِشت کنیم. این حرف درستی است. این مبتنی بر چه نگاهی است. نگاه به رزاقیّت خدا. این یک فرهنگ نیاز دارد . خیلی فرهنگ مهمی است.
❇️ فردی خدمت امام علیه السلام آمد و گفت: آقا ! هیچی نداریم ! نه سرمایه ای ، نه پولی ! چه کار کنیم .
حضرت فرمودند: ” برو یک جایی در بازار پیدا کن، آب پاشی کن و بساطی پهن کن و بنشین ، روی پارچه ای و منتظر باش ! ببین کاری برایت پیدا می شود؟
” تعرّض بالرّزق “ این یکی از اصول مهم علم اقتصاد اسلامی است.
یعنی انسان خودش را در معرض رزق الهی قرار بدهد. برود کار کند و خدا رزق را می رساند. و این فرد می گوید ، رفتم در بازار و پارچه ای پهن کردم و گوشه ای نشستم، کسی آمد گفت : فلان پارچه را می خواهم ! آیا می توانی آن را برایم پیدا کنی ؟ این مقدار هم به تو سود می دهم . گفتم : دو ساعت دیگر برایتان می آورم. گفتم در بازار پارچه فروش ها ، گفتم آقا این پارچه را می خرم ،پولش را دو تا سه ساعت دیگر برایتان می آورم. خریدم و آوردم و پولش را گرفتم و چند بار از این معاملات کردم و سودش را گرفتم. کم کم کارم گرفت؛ توانستم سودی جمع کنم و چرخ کسب و کارم کاملا راه افتاد.
🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
🌐 feqhehokoomati.ir
💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e20
💠 مجتهد واقعی
🔶ما باید بدون توجه به غرب حیله گر و شرق متجاوز و فارغ از دیپلماسی حاکم بر جهان در صدد تحقق فقه عملی اسلام برآییم و الاّ مادامی که فقه در کتابها و سینه علما مستور بماند، ضرری متوجه جهانخواران نیست و روحانیت تا در همه مسائل و مشکلات حضور فعال نداشته باشد، نمی تواند درک کند که اجتهاد مصطلح برای اداره جامعه کافی نیست.
🔻منشور روحانیت، امام خمینی (ره)
🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
🌐 feqhehokoomati.ir
💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 جاسوسهای تربیت شده در لباس روحانیت
🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
🌐 feqhehokoomati.ir
💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e20
🔅کسانی که حاکمیت دین را انکار میکنند در قرآن تدبر نکرده اند🔅
💠 رهبر معظم انقلاب مد ظله:
«حاکمیّت دین را قرآن به صورت روشن بیان کرده؛ واقعاً اگر کسی این را انکار کند، حاکی از این است که در قرآن تدبّر درست نکرده. از طرفی قرآن اعلام میکند، آیهی شریفهی سورهی نساء است که «مٰا اَرسَلنا مِن رَسولٍ اِلّا لِیُطاعَ بِاِذنِ الله»؛(1) پیغمبران را فرستادیم برای اینکه مردم از اینها اطاعت کنند؛ خب در چه چیزی اطاعت کنند؟ موضوع اطاعت پیغمبران چه چیزهایی است؟ صدها آیهی قرآن این موضوع را بیان میکند؛ مثلاً آیات جهاد؛ آیات مربوط به اقامهی قسط، آیات مربوط به حدود و مجازاتها، آیات مربوط به معاملات و قراردادها، آیات مربوط به قراردادهای بینالمللی -وَ اِن نَکَثوا اَیمٰنَهُم(2)- تا آخر؛ اینها یعنی حکومت؛ این آیات نشان میدهد که در این موارد بایستی از رسول اطاعت بشود؛ در مسئلهی دفاع از کشور، در مسئلهی اجرای حدود، در مسئلهی معاملات و قراردادهای اجتماعی، در مسئلهی قرارداد با کشورهای دیگر، در مسئلهی اقامهی قسط و اقامهی عدل، ایجاد عدل در جامعه؛ در اینها باید از پیغمبر اطاعت بشود؛ این یعنی حکومت؛ معنای حکومت غیر از این نیست. حاکمیّت اسلام با این وضوح در قرآن منعکس و روشن است.
و البتّه در سنّت و حدیث و کلمات پیغمبر و کلمات معصومین هم که الیماشاءالله [هست]. خود رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) آن وقتی که نمایندگان مردم یثرب آمدند مکّه برای اینکه پیغمبر را دعوت کنند به یثرب -که بعد شد مدینةالنّبی- و با پیغمبر صحبت کردند در عقبهی منیٰ، همین پیمان را از اینها گرفت؛ گفت من میآیم [لکن] بایستی دفاع کنید، باید تا پای جان حمایت کنید؛ و آنها قبول کردند، قول دادند. بعد هم وقتی پیغمبر وارد مدینه شد، حکومت اسلامی را تشکیل داد، حاکمیّت را به وجود آورد؛ این حاکمیّت مربوط به پیغمبری او بود، یعنی مسئلهی دیگری نبود؛ چون پیغمبر بود، چون به او ایمان آورده بودند، این بود که حاکمیّت را تشکیل داد.
بعد از رحلت پیغمبر هم، با وجود اختلافاتی که در مورد جانشینی بود -که خب میدانید در مسئلهی جانشینی پیغمبر اختلاف وجود داشت- لکن احدی از مسلمانها و از همان کسانی که در باب جانشینی اختلاف داشتند، شک نداشت که هر حکومتی تشکیل بشود، بایستی بر اساس دین و بر اساس قرآن باشد. بنابراین مسئلهی حاکمیّت دین، حاکمیّت اسلام، یک امر خیلی روشنی است و لازمهی اعتقاد به اسلام است. یعنی اگر کسی به اسلام اعتقاد دارد، اگر چنانچه درست در مبانی معرفتی اسلام دقّت کند، باید به حاکمیّت اسلام در جامعه هم اعتقاد داشته باشد.»
1 ) سوره مبارکه النساء آیه 64
2 ) سوره مبارکه التوبة آیه 12
🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
🌐 feqhehokoomati.ir
💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e20
💠 گزيده هايي از تفسير گفتماني قرآن كريم و نهج البلاغه
❇️ همانطور که قبلا در رابطه با لزوم و اهمیت تفسیر گفتمانی قرآن توضیحاتی ارائه شد؛ در این نوشته به بررسی یکی از اجزاء این نگاه با در کنار هم قرار دادن چند آیه ی قرآن خواهیم پرداخت.
خداوند متعال در سوره ی مائده در آیه 109 می فرمایند:
🔅يوْمَ يَجْمَعُ ﭐللَّهُ ﭐلرُّسُلَ فَيَقُولُ مَاذَا أُجِبْتُمْ قَالُواْ لَا عِلْمَ لَنَا إِنَّکَ أَنتَ عَلاَّمُ ﭐلْغُيُوب
روزى كه خدا پيامبران را جمع مى كند، و به آنان مى فرمايد: چه پاسخى به شما داده شد؟ گويند: ما را هيچ دانشى نيست؛ يقيناً تويى كه به نهان ها بسيار دانايى🔅
🔸 به انبياء گفته مي شود امت هايتان چگونه به شما جواب دادند؟
همانطور در آيه ي 65 سوره ي قصص:
🔅ويَوْمَ يُنَادِيهِمْ فَيَقُولُ مَاذَا أَجَبْتُمُ الْمُرْسَلِينَ
و روزى كه خدا آنان را ندا مى دهد و مى گويد: چه پاسخى به پيامبران داديد؟🔅
همچنين در آيه 24 سوره ي صافات:
🔅وقِفُوهُمْ ۖ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ
آنان را نگه داريد كه حتماً مورد بازپرسى قرار مى گيرند🔅
🔸 با توجه به روايات متعدد از مسلمات اينست که از همه سوال می شود.
در مقابل با توجه به آيه ي 78 سوره ي قصص:
🔅قالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَىٰ عِلْمٍ عِنْدِي ۚ أَوَلَمْ يَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَكَ مِنْ قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَأَكْثَرُ جَمْعًا ۚ وَلَا يُسْأَلُ عَنْ ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ
گفت: جز اين نيست كه اين را بر پايه دانشى كه نزد من است به من داده اند. آيا نمى دانست كه خدا پيش از او اقوامى را هلاك كرده است كه از او نيرومندتر و ثروت اندوزتر بودند؟ و مجرمان از گناهانشان بازپرسى نمى شود🔅
📣 خداوند متعال مي فرمايند كه از گناه مجرمان سوال نمي شود كه اين باعث تعارض بين آيه ي فوق با آياتي كه ابتدا بيان گرديد؛ مي شود بدينصورت كه ابتدا بيان گرديد كه از همه ي افراد سوال مي شود ولي در آيه ي فوق بيان گرديد كه از گناه مجرمان سوال نمي شود.
❇️ براي حل اين مسأله بايد توضيح داد که بین سوال از پيامبران با سوال از امتشان تفاوت وجود دارد. آيه ي 6 سوره ي اعراف در مقام تبيين همين مسأله مي باشد
🔅فلَنَسْئَلَنَّ اَلَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَ لَنَسْئَلَنَّ اَلْمُرْسَلِينَ
از كسانى كه پيامبران به سويشان فرستاده شده و از شخص پيامبران به طور يقين پرسش خواهيم كرد🔅
✅ در آيه اي كه خداوند مي فرمايد از گناه مجرمان سوال نمي شود منظور اينست كه خداوند از گناهان خرد ايشان سوال نمي كند . آن سوالي كه از همه پرسيده مي شود اينست كه آيا جواب پيامبر و امام خود را داديد يا خير. در صورتي كه به درخواست پيامبران پاسخي نداده باشند ديگر سراغ اعمال ديگر او نمي روند. آنچيزي كه از امت هاي پيامبران مورد درخواست است اينكه بگويند سمعنا و اطعنا يعني شنيديم و اطاعت كرديم
🔅آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ ۚ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ ۚ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا ۖ غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ🔅
در واقع حساب و كتاب در جزئيات با ولي هر قومي است. هر قومی شاهدی دارد و حساب و کتاب هر قومی با ولی و شاهد همان قوم است. اينكه در روايات داريم كه اميرالمومنين عليه السلام قسيم النار و الجنة هستند و همينطور در آياتي مانند آيه ي 111 سوره مائده در رابطه با شاهد بودن ولي نسبت به اعمال امت صحبت شده است. ناظر به همين بحث است.
🔅إذْ أَوْحَيْتُ إِلَى ﭐلْحَوَارِيِّينَ أَنْ ءَامِنُواْ بِي وَبِرَسُولِي قَالُواْ ءَامَنَّا وَﭐشْهَدْ بِأَنَّنَا مُسْلِمُونَ. المائده 111
و هنگامى كه به حواريون وحى كردم كه به من و فرستاده من ايمان آوريد. گفتند: ايمان آورديم و شاهد باش كه ما تسليم هستيم🔅
🔅فكَيْفَ إِذَا جِئْنَا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِيدٍ وَجِئْنَا بِكَ عَلَىٰ هَٰؤُلَاءِ شَهِيدًا. النساء 41
پس چگونه است هنگامى كه از هر امتى گواهى بياوريم، و تو را بر آنان گواه آوريم؟🔅
🔸جلسه ی هفتم تفسیر گفتمانی قرآن کریم و نهج البلاغه
🔹 بررسی جزء 7 قرآن کریم
✴️ دسترسي به مطالب و صوت جلسات:
💠 https://eitaa.com/joinchat/3893887152C2e44d8842f
🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
🌐 feqhehokoomati.ir
💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e20