eitaa logo
گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
775 دنبال‌کننده
768 عکس
41 ویدیو
22 فایل
کانالی برای پوشش اخبار و اطلاعات برنامه های علمی مربوط به ⇦• #گفتمان_فقه_مضاف با ⇦• #رویکرد_حکومتی_به_فقه در ⇦• #حوزه_علمیه_خراسان ارتباط با ادمین: @mazlome_moqtader
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 ضرورت و اهمیت بزرگداشت مقام امام خمینی(ره) ✔️ آیت الله سید حسن مرتضوی(دامت برکاته) 💠 «باید با بزرگداشت مقام حضرت امام خمینی(ره) ذره ای از زحمات حضرت امام و حق عظیم ایشان بر شیعه را ادا کنیم». آیت الله مرتضوی در پایان درس خارج خود در ایام ارتحال امام بیان کردند: «در اين دو روز تعطيلي سزاوار است که ما حق خود را به حضرت امام خميني(ره) ادا کنيم. سخنرانان با صحبت خود، نويسندگان با قلم خود و دیگران هم با هر وسيله اي که مي توانند، ويژگي‌هاي اخلاقي سيدنا الاستاد را براي مردم بيان کنند. حضور در مجالس بزرگداشت هم تعظيم شعائر است و داراي ابعاد تعليمي، تربيتي، اخلاقي و سياسي می باشد.» 🔹ایشان درباره شخصیت معنوی و اخلاقی مرحوم امام می فرمایند: «امام خميني(ره) الگويی برای تمام نسل‌هاست؛ الگويي کامل براي اهل فضل، اخلاق، تقوا و اهل علم و فقاهت و اهل سياست و فرهنگ. در جهان امروز هر کسي مي خواهد سراغ معنويت برود، به به امام راحل اقتدا نموده و او را الگوي اخلاقي خود قرار مي‌دهد. حضرت امام خميني(ره) شخصيتي عظيم و جامع بود. شخصيتي که "ينبغي ان يقتدي به" يعني سزاوار است كه او را امام قرار داد. بنابراین سزاوار است تمام انسان‌ها در هر زمينه اي به او اقتدا کنند». 🔹ایشان ضمن تمجید از ‌کمالات اخلاقی استاد خویش ادامه دادند : «خاطرم هست سيدنا الاستاد در تابستان هاي گرم نجف، در مسجد شيخ انصاري با زبان روزه و در سن پیری، مقيد به خواندن نوافل ظهر و عصر بودند و این بود که ایشان را به این مقامات عالیه و معنویه رساند. 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
(ره) 🔻 افکار و نظریات (ره) در : ▫️ مهجور ماندن افکار و نظریات امام ظلم به امام است و می توان با برگزاری کرسی های نظریه پردازی این مساله (تبیین و ترویج نظریات حضرت امام) را محقق کرد. ▫️ باید با دعوت از شاگردان بی واسطه ایشان این مسائل مورد کنکاش و مداقه قرار گیرد. ▫️در قالب کرسی های نظریه پردازی می توان نوآوری های امام را تببین و نقد کرد، این مساله باعث می شود که نظرات ایشان مهجور نماند. ▫️ ما می توانیم دهها کرسی منضبط در زمینه اندیشه های اصولی و فقهی امام خمینی داشته باشیم و از این رهگذر برای بسط، بررسی و نقد روش های ایشان بهره بگیریم. (ره) 📚 @alidost_fiqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 روحانیت و مسئلۀ مسئولیت اجرایی ♦️ بالاخره روحانیون وارد کار اجرایی بشوند یا خیر؟ ✔️ پاسخ مبنایی و راهبردی امام خمینی کبیر را ببینیم... ▫️رسالت و یا به عبارتی شغل اصلی روحانیت چیست؟ ▫️آیا اشتغال به مسائل اجرایی رسالت روحانیت است؟ ▫️این مسئله چقدر متأثر از شرایط زمان و مکان است؟ ▫️منطق امام خمینی کبیر در مواجهه با این مسئله...؟ 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
وصیت‌نامه الهی سیاسی امام خمینی.pdf
1.03M
🖤 همه باید وصیت‌نامه امام را مطالعه کنند ✏️ رهبر انقلاب: ، میثاق همیشگی امام با امّت است. همه باید این کلمات را درست بفهمیم و بر آن تدبّر کنیم، تا راه امام را اشتباه نکنیم. ✏️ کسانی که دم از امام میزنند، اما حاضر نیستند فکر امام و راه امام را بپذیرند و به آن تن بدهند، اشتباه میکنند. ۱۳۷۷/۳/۱۴
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 «دلم سوخت» و فرصتی برای تأمل در یک مسأله کلان فقهی‌ـ‌اخلاقی ▪️استاد محمد عشایری منفرد رهبر معظم انقلاب، با جمله‌ی بیدارگرِ «دلم سوخت»، صاحب این قلم را به یاد ادله‌ای انداختند که به اندازه‌ی شایسته به عرصه فقاهت، بویژه فقه اجتماعی و فقه رسانه، وارد نشده‌ است. آن‌چه دل رهبری را سوزانده، این است که در وجود رئیس جمهور فقیدمان، «نعمت»ها و «معروف»هایی وجود داشت، که نادیده انگاشته شده است. همین «نادیده انگاشتن نعمت‌ها و معروف‌ها در یک جامعه»، مسأله‌ای است که نیاز به تأمل فقهی دارد؛ 1️⃣در دعای بیستم صحیفه سجادیه (ع)، "برجسته کردن معروفی که از دیگران سر می‌زند"، یکی از مکارم اخلاقی قلمداد شده (افشاء العارفة). در تراث روایی امامیه، از «کُفر المعروف» نهی شده است. منظور از کفر المعروف، ظاهراً این است که وقتی کسی عمل معروفی انجام می‌دهد، دیگران نادیده بگیرند، تحسینش نکنند و از او قدردانی نکنند. در منابع روایی امامیه در «باب مَن کَفَرَ المعروف» روایات هشداردهنده و شگفت‌آوری گردآوری شده است (الکافی، ج 4، ص: 33). شیخ حر عاملی ره، این روایات را در «باب تَحْرِيمِ كُفْرِ الْمَعْرُوفِ مِنَ اللَّهِ كَانَ أَوْ مِنَ النَّاسِ‌» در میان «ابواب امر به معروف و نهی از منکر» گرد آورده است (وسائل، ج 16، ص: 309). نام‌گذاری باب، با کلمه‌ی «تحریم»، فتوای شیخ حر ره را نشان می‌دهد هرچند در فقه استنباطی، این مسأله چندان بررسی نشده و فتوای روشنی به دست نیامده است. بی‌گمان نمی‌توان این روایات را به روابط فردی محدود کرد و آنها را به روابط شهروندان با حاکمان و نیز روابط رسانه‌ها با حاکمان، بی‌ارتباط دانست. در چند روایت، تصریح شده که باید "از آن دستی که نعمت خداوند بر آن دست جاری می‌شود تا به تو برسد"، شکرگزاری کنی (همان). در آموزه‌های نهج البلاغة، بین «ثنای استحقاقی» و «مَلَق=چاپلوسی»، که بار ارزشی منفی دارد، فرق نهاده شده است (الثَّنَاءُ بِأَكْثَرَ مِنَ الِاسْتِحْقَاقِ مَلَقٌ). در روایات، ناسپاسی (کفران النعمة) موجب قطع نعمتها، پریشانی جامعه و کسادی بازارها قلمداد شده است! بعید است که این ناسپاسی فقط بر «ناسپاسی فردی» حمل شود و شامل «جامعه ناسپاس» نشود. ظاهرا برداشت شیخ حر عاملی ره نیز هین بوده است که این باب را در میان ابواب امر به معروف و نهی از منکر (که صبغه‌ی اجتماعی دارد) گنجانده وگرنه مانند برخی دیگر از محدثان، این باب را در ابواب صدقات می‌گنجاند تا صرفاً رابطه آخذ صدقه با معطی صدقه را بیان کند. 2️⃣چنانکه در فرجام بحث زکات آمده، بر آخذ صدقه، حرام است که «کفران نعمت» کند بلکه شایسته‌ است آخذ از صدقه‌دهنده ثناگویی و تشکر کند (منتهى المطلب، ج‌8، ص: 510). در ذیل مبحث صلات استسقاء، وقتی می‌خواهند "گناهان موجب کاهش نزولات آسمانی" را فهرست کنند، «کفران النعمة» را یکی از این گناهان دانسته‌اند (جواهر 12/127) صاحب جواهر ره در خاتمه‌ی این بحث نوشته است: «و لعل أعظم أسباب حلول النقم و تحويل النعم احتقار النعمة» (همان 129). 3️⃣ به گمان نگارنده، آن‌چه دل رهبرمان را سوزانده، مسأله‌ای فراتر از بی‌توجهی ما به «معروف»ها و «نعمت»های رئیس جمهور شهید است چون به طور کلی کارنامه‌ی جامعه ایرانی، درباره «کفر المعروف» و «کفران النعمة» نیاز به تأمّل و بررسی دارد. 4️⃣ خوب است اهالی فقاهت نیز در تحلیل و تبیین این روایات و تطبیق آن بر ساحت اجتماع و رسانه و نیز روابط شهروندان با حاکمیت، بیشتر بکوشند تا دانش کافی برای آگاهانیدنِ جامعه تولید شود. شاید کم‌عملی جامعه ناشی از کم‌آگاهی و کم‌آگاهی جامعه ناشی از «رخنه‌ی تئوریک» باشد. https://eitaa.com/ashayerimonfared 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
📜 اعلامیه مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی خویی در پی قیام خونین ۱۵ خرداد... ✍ بسم الله الرحمن الرحیم قال الله سبحانه و تعالی: «ولا ترکنوا الی الذین ظلموا فتمسکم النار و ما لکم من دون الله من اولیاء ثم لا تنصرون» ❌ کمک و همراهی ظالمین و ستمگران در شریعت مقدسه اسلامیه از اعظم محرمات است و در حرمت آن بین علماء اعلام خلافی نیست. 👈 نظر به اینکه دولت فعلی ایران برای پیشرفت مقاصد شوم خود که مخالف مقررات دین اسلام است از هرگونه تعدی و ظلم از زدن و کشتن و زندان بردن آقایان علماء اعلام و طلاب علوم دینیه و سائر طبقات مومنین مضایقه ندارد، بر هر فردی از افراد مسلمان در هر لباس و هر مقامی که باشند واجب است که از همکاری با این دولت خائن خودداری نمایند. 🤲 و بر تمام مسلمانان لازم است استغاثه حضرت سیدالشهدا حسین بن علی(علیه‌السلام) را در نظر گرفته و از دین مقدّس اسلام دفاع نمایند. 🖊 نجف اشرف - ۱۴/محرّم‌الحرام/۱۳۸۳ هـ ابوالقاسم الموسوی الخوئی 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔰 عنوان پایان نامه: بررسی نقدپذیری در نظام سیاسی اسلام 🔸 تدوینگر: سرکار خانم سیده صفورا شجاعی 🔹 استاد راهنما: سرکار خانم دکتر صدیقه رضایی 🔸 استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر نوایی 🔹 استاد داور:حجت الاسلام و المسلمین جناب آقاي دکتر عباسعلی مِشکانی ⏰زمان دفاعیه: پنج شنبه مورخ ۱۴۰۳.۳.۱۷ ، ساعت ۹ 🕌مکان: مشهد مقدس، مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا سلام الله علیها 🌐 لینک شرکت در جلسه https://islamshenasi.lms2.hozehkh.com/ws/naqdpaziri 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔰مناسبات حوزه و نظام اسلامی در نگاه بزرگان حوزه علمیه مشهد 🔖 (3) دیدگاه: آیت الله سید جعفر سیدان دامت برکاته 🔻 حمایت مکتب معارفی خراسان از قیام امام خمینی(س) وانقلاب اسلامی 🔸وقتی امام خمینی(س)، حرکت انقلابی خود را در مبارزه با ظلم و ستم و فساد حکومت شاه آغاز کردند و به قصد اصلاح امور و احیای عدالت و تعالیم اسلام و امر به معروف و نهی از منکر، اقدام نمودند، علمای مکتب معارف خراسان، از این حرکت امام خمینی(س)، حمایت و پشتیبانی نموده و شاگردان و ارادتمندان خود را نیز به همکاری و همراهی در این راه فرا خواندند که آنها نیز همراهی نمودند. ▫️ پس از آزادی امام در جریان 15 خرداد 1342 از زندان، در سال 1343 علمای برجسته مکتب معارف خراسان حضرات آیات میرزا حسنعلی مروارید، شیخ مجتبی قزوینی و... به همراه شاگردانشان به قم رفته و با ایشان ملاقات کردند. در این سفر نیز من در زمره شاگردان آیت الله شیخ مجتبی قزوینی در خدمت ایشان بودم و با حضرت امام ملاقات کردم. ▫️در یک سفر به نجف، منزل امام خمینی(س) رفتم و با ایشان ملاقات کردم. قصد داشتند، به حرم امیرالمومنین علی علیه السلام مشرف شوند و به من هم گفتند: شما هم بیا. من نیز در خدمت ایشان، راهی حرم شدم و در ضمن حرکت، جویای احوال برخی از علما و آقایان مشهد شدند از جمله اخوی بزرگترم آیت الله سید عباس سیدان که از علمای انقلابی و شاگرد مشترک ایشان با آیت الله شیخ مجتبی قزوینی بودند، همچنین احوال آقای هاشمی نژاد و....را نیز پرسیدند. ▫️همچنین پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 که امام تازه از پاریس به ایران آمده بودند و چند ماهی در قم سکونت داشتند، نیز خدمت ایشان رسیدم و با ایشان ملاقات کردم. این سفر به درخواست و ترغیب آیت الله سید محمد باقر شیرازی فرزند مرجع عالیقدر آیت الله سید عبدالله شیرازی، انجام گرفت و اساتید و علمای برجسته حوزه علمیه مشهد به همراه طلاب زیادی حدود 1500 نفر از مشهد به قم آمده بودند؛ از جمله علمای برجسته مکتب معارف خراسان حضرات آیات: میرزا جواد آقا تهرانی، میرزا حسنعلی مروارید ودیگران بودند. ▫️در این ملاقات با امام، به پیشنهاد مرحوم آیت الله شیخ اسماعیل فردوسی پور که از شاگردان مشترک امام خمینی(س) و آیت الله شیخ مجتبی قزوینی بود، ‌من سخنرانی کردم که حدود نیم ساعت طول کشید و آن جلسه سخنرانی من نیز ضبط شده و نوارش موجود است. 🔻حدیثی در اصول کافی، جلد اول در بحث نوادر است که مضمون آن این است که در میان مسلمین در هر صد سال، کسی می ‌آید که مجدد دین می ‌شود؛ احیای حق می ‌کند؛ باطل را از بین می ‌برد. من امام خمینی(س) را تطبیق کردم به مجدد دین در صد سال اخیر. در آن سخنرانی، حرکت انقلابی ایشان را بر مبنای فقه و فقاهت توصیف کردم و از تلاش ‌های ایشان برای مبارزه با ظلم و فساد و... گفتم و حال که انقلاب پیروز شده و حکومت به دست ایشان افتاده، ان ‌شاء الله مستضعفین یاری می‌ شوند، احکام اسلام احیا می‌ شود، ‌عدالت برقرار می‌ شود و... بعد، اینچنین گفتم: امر، امر شما و فرمان، فرمان شما است. بعد از اتمام سخنرانی، ‌مورد تشویق آقایان علما قرار گرفتم و امام خمینی(س) نیز به من اظهار لطف و محبت نموده و از من تقدیر و تشکر نمودند. ▫️مرحوم شیخ مجتبی قزوینی (رضوان الله تعالی علیه) مشرب ضدیت با فلسفه حکمت متعالیه، ‌مشرب ملاصدرا، داشت. ایشان شدید، در این جهت غلیظ بود- امام (رضوان الله علیه) مشربی بر خلاف ایشان داشت. مرحوم شیخ مجتبی نه فقط امام را قبول داشت، از امام ترویج می ‌کرد تا وقتی زنده بود؛ ترویج هم از امام می ‌کرد. ایشان بلند شد از مشهد آمد قم، ‌دیدن امام، مرحوم میرزا جواد آقای تهرانی در مشهد جزو برگزیدگان و زبدگان همان مکتب بود، اما ایشان جبهه رفت. با تفسیر سوره حمد امام که در تلویزیون پخش می ‌شد، مخالف بودند؛ به خود من گفتند؛ هم ایشان، هم مرحوم آقای مروارید، ‌اما حمایت می ‌کردند. از لحاظ مشرب و ممشا مخالف، اما از لحاظ تعامل سیاسی، ‌اجتماعی، رفاقتی، با هم، مأنوس؛ همدیگر را تحمل می ‌کردند. در قم باید اینجوری باشد. بنابراین بحث های علمی، تحقیقی و اجتهادی در جای خود محفوظ و حمایت ‌های صحیح از حرکت‌ های اجتماعی، سیاسی و. .. نیز سر جای خود محفوظ است و نباید با هم مخلوط شود‌. 🔺امام خمینی بر اساس فقه و فقاهت و عدالت برای جلوگیری از ظلم و فساد، قبل از انقلاب حرکت کردند و به قصد احیای تعالیم اسلام به پا خواستند‌؛ مردم را به وحدت و اتحاد فرا خواندند تا انقلاب به پیروزی رسید. پس از رحلت ایشان نیز باید همین هدف، دنبال شده و در جهت احیای مکتب تعالیم اسلام، حفظ و نشر معارف قرآن و عترت حرکت نموده و تلاش کنیم، و وحدت و اتحاد و یک دلی مردم نیز حفظ شود. 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔰 مدرسه علمیه امام علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام برای سال تحصیلی ۱۴۰۴_۱۴۰۳ طلبه می‌پذیرد 📆 شروع ثبت‌نام: از ۱۶ خرداد ⏰ ساعت مراجعه: ۷ الی ۱۴ 🕌 مکان: میدان ده دی، به سمت سه راه دارایی، بعد از امام خمینی ۳۴، مقابل داروخانه هلال احمر 📌کسب اطلاعات بیشتر: ☎️ ۳۲۰۰۸۳۷۹ 🆔 @madrasfeghh8 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔰 بررسی الگوهای زیستهٔ ریاست جمهوری در نظام جمهوری اسلامی ایران 📌با تاکید بر الگوی تراز انقلاب اسلامی 📌نشست های تخصصی: _میز الگوی مدیریت _میز الگوی اندیشه اقتصادی _میز الگوی زیست اخلاقی و معنوی _میز الگوی اندیشه سیاسی و تعامل اجتماعی _میز الگوی اندیشه علمی در نظام آموزش عالی ⏰ یکشنبه ۲۷ خرداد 1403، ساعت ۸ الی ۱۴ 🕌 مکان: مشهد مقدس، دانشگاه فردوسی دانشکده الهیات و معارف اسلامی 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔰 موضوع: جایگاه مصلحت در فقه 🎙 سخنران: آیت الله ابوالقاسم علیدوست 📅 زمان: 13 خرداد 1403 🕌 قم، حوزه علمیه قم، مدرسه فیضیه 🔗 لینک بخش های هفتگانه سخنرانی: ▫️ بخش اول: https://eitaa.com/alidost_fiqh/5513 ▫️بخش دوم: https://eitaa.com/alidost_fiqh/5514 ▫️بخش سوم: https://eitaa.com/alidost_fiqh/5516 ▫️بخش چهارم: https://eitaa.com/alidost_fiqh/5517 ▫️بخش پنجم: https://eitaa.com/alidost_fiqh/5518 ▫️بخش ششم: https://eitaa.com/alidost_fiqh/5519 ▫️بخش هفتم: https://eitaa.com/alidost_fiqh/5515 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔰 موضوع: جایگاه مصلحت در فقه 🎙 سخنران: آیت الله ابوالقاسم علیدوست 📅 زمان: 13 خرداد 1403 🕌 قم، حوزه علمیه قم، مدرسه فیضیه 🔗 لینک بخش های هفتگانه سخنرانی: ▫️ بخش اول: https://eitaa.com/alidost_fiqh/5513 ▫️بخش دوم: https://eitaa.com/alidost_fiqh/5514 ▫️بخش سوم: https://eitaa.com/alidost_fiqh/5516 ▫️بخش چهارم: https://eitaa.com/alidost_fiqh/5517 ▫️بخش پنجم: https://eitaa.com/alidost_fiqh/5518 ▫️بخش ششم: https://eitaa.com/alidost_fiqh/5519 ▫️بخش هفتم: https://eitaa.com/alidost_fiqh/5515 📚 @alidost_fiqh 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اگر ولایت فقیه حاکم شد، چه می‌شود؟ 🎤 آیت‌الله علم‌الهدی؛ نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔰 موضوع: بررسی مقایسه ای مفهوم شأن در الگوی مصرف فرد مسلمان و نظریه مصرف متظاهرانه 🎙نویسنده و ارائه دهنده: دکتر علی اکبر کریمی 🎙ناقد: حجت الاسلام مجتبی فرشتیان 🎙ناظر علمی: حجت الاسلام حمیدرضا کامل نواب 🔗 لینک مقاله جهت مطالعه : https://ensani.ir/file/download/article/20151018160150-9768-79.pdf ⏰ زمان : شنبه 19 خرداد 1403 ساعت 13:30 🕌 مکان: مشهد، مدرسه علمیه عالی نواب، سالن کنفرانس 📂لینک جلسه مجازی h-navvab.ir/webinar-p 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔰 عنوان: سیاهه نظام مسایل فقه سیاسی در کلام امام خمینی ره 📝 نویسنده: حجت الاسلام دکتر مهدوی زادگان 🔻امام خمینی ره ، دهم آبان سال 67 در پاسخ به نامه آقای محمد علی انصاری پیرامون اختلاف نظر میان فقهاء مطالب روشنگرانه مهمی را بیان کرده است. ایشان این اختلاف علمی را مادام که معطوف به اصول نباشد، مغتنم و پویایی بخش و برای نظام اسلامی سازنده دانسته است. 🔹امام راحل خود نیز بر اساس دانش اجتهادی و تجربه حکمرانی در بخشی از این پاسخ سیاهه ای از نظام مسایل حکومت را بیان کرده است. مسائلی که به برکت انقلاب اسلامی فرا روی فقیهان نهاده شده است و تا پیش از آن توجه جدی و تام و کمالی نسبت به آنها نبود. و البته این نکته بیانگر داد و ستدهای فقه امامیه با میدان سیاست به معنای عام است. 🔹در اینجا آن سیاهه مسائل حاکمیتی در کلام امام خمینی ره را یادآور می شویم تا معلوم گردد که مقدمه پرداختن نظام مسائل فقه سیاسی باور به ثبوت موضوع آن؛ یعنی امر ولایت و حکمرانی است: 🔸« . اما امروز با کمال خوشحالى به مناسبت انقلاب اسلامى حرفهاى فقها و صاحبنظران به رادیو و تلویزیون و روزنامه‏ها کشیده شده است،چرا که نیاز عملى به این بحثها و مسائل است؛ مثلًا در مسئله مالکیت و محدوده آن، در مسئله زمین و تقسیم بندى آن، در انفال و ثروتهاى عمومى،در مسائل پیچیده پول و ارز و بانکدارى،در مالیات، در تجارت داخلى و خارجى در مزارعه و مضاربه و اجاره و رهن، در حدود و دیات، در قوانین مدنى، در مسائل فرهنگى و برخورد با هنر به معناى اعم؛ چون عکاسى، نقاشى، مجسمه سازى، موسیقى، تئاتر، سینما، خوشنویسى و غیره. در حفظ محیط زیست و سالم سازى طبیعت و جلوگیرى از قطع درختها حتى در منازل و املاک اشخاص، در مسائل اطعمه و اشربه، در جلوگیرى از موالید در صورت ضرورت و یا تعیین فواصل در موالید، در حل معضلات طبى همچون پیوند اعضاى بدن انسان و غیر به انسانهاى دیگر، در مسئله معادن زیرزمینى و روزمینى و ملى، تغییر موضوعات حرام و حلال و توسیع و تضییق بعضى از احکام در ازمنه و امکنه مختلف، در مسائل حقوقى و حقوق بین المللى و تطبیق آن با احکام اسلام، نقش سازنده زن در جامعه اسلامى و نقش تخریبى آن در جوامع فاسد و غیر اسلامى، حدود آزادى فردى و اجتماعى، برخورد با کفر و شرک و التقاط و بلوک تابع کفر و شرک، چگونگى انجام فرایض در سِیر هوایى و فضایى و حرکت بر خلاف جهت حرکت زمین یا موافق آن با سرعتى بیش از سرعت آن و یا در صعود مستقیم و خنثى کردن جاذبه زمین و مهمتر از همه اینها، ترسیم و تعیین حاکمیت ولایت فقیه در حکومت و جامعه که همه اینها گوشه‏اى از هزاران مسئله مورد ابتلاى مردم و حکومت است که فقهاى بزرگ در مورد آنها بحث کرده‏اند و نظراتشان با یکدیگر مختلف است و اگر بعضى از مسائل در زمانهاى گذشته مطرح نبوده است و یا موضوع نداشته است، فقها امروز باید براى آن فکرى بنمایند. لذا در حکومت اسلامى همیشه باید باب اجتهاد باز باشد و طبیعت انقلاب و نظام همواره اقتضا مى‏کند که نظرات اجتهادى- فقهى در زمینه‏هاى مختلف ولو مخالف با یکدیگر آزادانه عرضه شود و کسى توان و حق جلوگیرى از آن را ندارد » ( صحیفه امام: ٢١/ ١٨٠ ) 🔸 اکنون با ملاحظه مسائل حکمرانی در کلام امام خمینی ره این نکته اساسی قطعی به نظر می‌رسد که لازمه پویایی فقه سیاسی و التفات اجتهادی به مسائل آن اعتقاد و باور به اصل ولایت فقیه است. فقیهی که چنین باور فقهی ندارد هیچگاه وارد بر نظام مسائلی به این گستردگی نمی شود. به عبارت دیگر، فلسفه سیاسی مقدمه فقه سیاسی است. 👉 @mahdavizadegan 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔰 موضوع: مبانی فلسفی و عرفانی انقلاب اسلامی» 🎤 سخنران: حجت‌الاسلام موسوی بایگی 🎤‌ دبیر علمی: دکتر پاداش پور 📆 زمان: شنبه ۱۹ خرداد، ساعت: ۱۲ 🕌 مکان: مشهد، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ساختمان شماره یک، سالن شهید سلیمانی 💻 لینک مجازی: 🌐 https://www.skyroom.online/ch/razavimaharat1400/enghelab 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔰دانشگاه ادیان و مذاهب مشهد دررشته های فقهی ذیل از طلاب محترم در دوره ارشد ثبت نام می کند: 🔸فقه مقارن و حقوق جزای اسلامی (حضوری) 🔹فقه مقارن و حقوق عمومی اسلامی (حضوری) 🔸مذاهب فقهی (حضوری و غیرحضوری) ✍️ جهت ثبت‌نام و اطلاعات بیشتر به سایت ثبت‌نام مراجعه نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید: 📲 09384147961 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔰 موضوع: کاربردی سازی گزاره های فقهی؛ امکان سنجی، روش و ساحت ها 🔶 ارائه دهنده: 🎤آیت الله احمد مبلغی استاد هادی مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) مشهد ⏰ زمان:یکشنبه ۲۰ خرداد ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۴ 🌐لینک ورود به جلسه : https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔰 موضوع: هسته های مقاومت الگوی اجتماعی عصر خمینی(ره): برسی و گفتگو پیرامون پیام قطعنامه و وصیت نامه حضرت امام خمینی و نامه مقام معظم رهبری به دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین 🎙 با حضور حجت الاسلام جمال فاطمی 🗓 زمان: یکشنبه ۲۰ خرداد، ساعت: ۱۷.۳۰ الی ۱۹ 🕌 مشهد، دانشگاه فردوسی، دانشکده مهندسی، بوستان اقاقیا 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔰 عنوان مجله: دوفصلنامه علمی«روش شناسی علوم اسلامی» 🔹در حال اخذ رتبه علمی پژوهشی 📅 مهلت ارسال آثار: 29 اسفند 1403 🌐لینک ارسال آثار و دریافت جزئیات برای مجله فارسی: 👉 http://ravesh.akhs.bou.ac.ir 🔗 آدرس رایانامه: raveshshenasi@bou.ac.ir 🔗آدرس درگاه و سامانه اینترنتی دریافت مقالات: http://ravesh.akhs.bou.ac.ir 🕌 آدرس پستی: مشهد- حدفاصل چهارراه خسروی و چهارراه شهدا- نبش گذرگاه آیت اله واعظ طبسی ساختمان دفتر تبلیغات اسلامی طبقه اول مرکز تخصصی آخوند خراسانی ☎️ تلفن تماس: 6-05132233350 داخلی 8639- 8629 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔰 موضوع: نقد کتاب «حکم ظاهری؛ چیستی، فرایندها و قواعد عمومی» 🎙نویسنده و ارائه دهنده: حجت الاسلام ابراهیم نیکدل (استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد) 🔸ناقد علمی: حجت‌الاسلام محمدصادق اخوان 🔸ناقد علمی: حجت‌الاسلام محمد شیبانی ▫️دبیر علمی: حجت‌الاسلام فرهاد پورکیوان 📚 ناشر کتاب: موسسه دارالفقه مشهد مقدس 📆 زمان نشست: چهارشنبه 23 خرداد 1403 ساعت 9 صبح 🔗 لینک شرکت در جلسه: live.mou.ir/research 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔰 مدرسه علمیه امام محمد باقر علیه‌السلام از میان طلاب مستعد برای سطح۲(پایه۷و۸) عمومی با گرایش تربیت متخصص روانشناسی و خانواده بر اساس اندیشه های مقام معظم رهبری برای سال تحصیلی ۱۴۰۴_۱۴۰۳ طلبه می‌پذیرد. 📆 مهلت ثبت‌نام: تا ۳۱ تیر 1403 🕌 مکان: مشهد مقدس انتهای سی متری طلاب، مفتح۳۱، مدرسه علمیه. 🔗راه های ارتباطی: ☎️ 09052102330 🆔 @ahmadi715 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔰 بررسی دولت تراز در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب(حفظه‌الله) 🔻پنجمین دوره توانمندسازی مدارس و مراکز تخصصی حوزه علمیه خراسان، ویژه مدیران، مسئولان و کارشناسان تربیتی و تبلیغی مدارس علمیه مشهد و خراسان رضوی، به‌همت دفتر امور مدارس این حوزه برگزار می‌شود. 🎤 با تدریس دکتر حسن رحیم‌پور ازغدی 📆 زمان: پنج‌شنبه ۲۴ خردادماه ⏰ ساعت: ساعت ۷:۳۰ صبح 🕌 مکان: مهدیه خیمة الانتظار، خیابان شهید مطهری ۴۶، بین شهید سعادت ۳و۱ 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔰موضوع: «توسعه فردی و خانواده متعالی» 🎙 با حضور و ارائه: ▫️سرکارخانم زهره صداقت ▫️ سرکارخانم اعظم محمودی ▫️حجت الاسلام دکتر علی الهی خراسانی ⏰ زمان: چهارشنبه ۲۳ خرداد ساعت ۱۲ 🕌 مکان: مشهد، سازمان مرکزی جهاد دانشگاهی، طبقه سوم، سالن شورا 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔰 موضوع: آسیب‌ها و چالش‌های فلسفه تعلیم و تربیت 🎙 با ارائه: دکتر خسرو باقری نظریه پرداز در تعلیم و تربیت اسلامی استاد فلسفه تعلیم و تربیت در دانشگاه تهران ⏰زمان: پنجشنه 24 خرداد 1403 🕌مکان: حرم مطهر رضوی؛ بست نواب صفوی؛ مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) 🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan