فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻اثر بارنوم
🗣اثر بارنوم به پدیدهای روانشناختی اشاره دارد که طی آن افراد باور میکنند توصیفات عمومی و مبهم در مورد شخصیتشان بسیار دقیق و مختص به آنهاست. این پدیده با عبارات کلی و جملات خوشایند، احساس خاص بودن را در مخاطبان خود ایجاد میکرد.
⚠️اثر بارنوم، یکی از تکنیک های پراستفاده فرقه ها برای جذب عضو و اثرگذاری است.
🔸این پدیده در زمینههایی مانند طالعبینی، مشاورههای انگیزشی و شبکههای اجتماعی نیز استفاده می شود. پیامهایی که در تبلیغات دیجیتال دیده میشود، اغلب به گونهای طراحی شدهاند که کاربر احساس کند پیامها دقیقاً برای او نوشته شده است. جملاتی نظیر «شما شایسته بهترینها هستید» یا «در مسیر موفقیت هستید، ادامه دهید» نمونهای از این رویکرد است.
🔸این حس به افراد حس خاص بودن میدهد و باعث میشود که حتی اگر عبارتها برای همه صادق باشند، فرد آن را مختص خود بپندارد. اثر بارنوم میتواند در تقویت یا تضعیف حس خودشناسی و اعتماد به نفس اثر داشته باشد و گاهی منجر به تصمیمگیریهای غیرمنطقی شود.
⁉️تجربه ای درمورد تاثیر یا مشاهده اثر بارنوم دارید؟!
@feraghenherafi
🔸 اقتصاد محتوا یا معنویت رسانهای شده ؟
شومن های معنوی در برابر عالمان دینی !
پدیده «#معنویتاینستاگرامی» و ظهور بلاگرهای مذهبی و معنوی در فضای مجازی، نمونهای بارز از پیوند پیچیده بین؛
دین،هویت دیجیتال و اقتصاد محتواست.
باید بین معنویت حقیقی و آنچه در فضای مجازی بهعنوان معنویت تبلیغ میشود تمییز قائل شد.
🔺بلاگرهای معنوی اغلب با استفاده از تصویرسازی های زیبا، موسیقی های احساسی ، سخنان انگیزشی و تکنیک های رسانه ای سعی در جذب دنبالکننده دارند و عملا دغدغه های دینی و معنوی مخاطبان برایشان اهمیتی ندارد .
🔺رویکرد مادی گرایانهی عارفان اینستاگرامی فاقد اعتبار و تحلیل عمیق فلسفی، دینی و معنوی بوده و بیشتر بر ایجاد یک تجربه احساسی و موقت متمرکز است.
یکی از مهمترین نقدهای وارد بر این پدیدهی عصر جدیدی ، #سطحینگری و عدم توجه به ریشههای عمیق معنویت است. در حالیکه معنویت حقیقی، فرآیندی تدریجی و با اتکا بر تأمل و ممارست بر #ریاضتهای_شرعی (همچون نماز و روزه و تقید بر انجام واجبات و ترک محرمات) است.
یکی از جذابیت های آنی معنویت اینستاگرامی ، این است که ؛ بهراحتی و سریع قابل دسترس بوده و اغلب راهکارهای ساده و کلیشهای برای رسیدن به کمال ارائه میدهند.
🔺مسئلهی دیگر، استفاده از ابزارهای بازاریابی و تبلیغات برای جذب دنبالکننده و درآمدزایی است.
بسیاری از این بلاگرها با ایجاد برندهای شخصی و فروش محصولات و خدمات خود به فعالیت معنوی شان ابعاد مادی و اقتصادی میبخشند.
این موضوع، مسئلهی منفعتطلبی و سوءاستفاده از نیازهای معنوی افراد را برجستهتر میکند.
🔺در نهایت، باید به تأثیر این پدیده بر تشکیل هویت و معنویت افراد توجه ویژه داشت.
تماشای مداوم عارفان اینستاگرامی،میتواند به ایجاد یک #الگوی_غلط و ناقص معنوی منجر شود و دیدگاه سطحی و غیر عمقی به معنویت را به ارمغان آورد و افراد را از برقراری ارتباط عمقیتر با معنویت واقعی باز دارد.
⚠️لذا بررسی انتقادی معنویتهای اینستاگرامی بهعنوان یک پدیده نوظهور و توجه به محدودیتها و خطرات آن ضروری است.»
✍ مهدی نعمتی
@feraghenherafi
🛑پنج گروه در قرآن مورد لعنت خداوند هستند:
۱-کافران و مشرکین
۲-ظالمان
۳-یهودیان کافر
۴-شیطان و شیاطین
۵-مُرجفون
گروه پنجم در سورهٔ احزاب کسانیند که در شرایط جنگی، مردم را ترسانده و به نفع دشمن، جامعه را وادار به عقبنشینی و تسلیم میکنند؛
ـــــــــــــــــــــــ
@feraghenherafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴چرا حکومت عثمانی سقوط کرد!؟
🔹یهودیایِ به ظاهر مسلمان شده، طومار امپراطوری ۶۰۰ ساله عثمانی رو در هم پیچیدن!!!
@feraghenherafi
📌معرفی و نقد کالاهای معنویت های نوظهور
🔸#کاسههای_تبتی
✍ حجت الاسلام موسی زاده
#کالا
#معنویت_مصرفی
@feraghenherafi