💠خلود:
🔹خدا عدّه اي را به جهت كفر، شرك ونفاق، در دوزخ ابدي و برخي ديگر را به جهت ايمان در بهشت، مخلّد ميداند. اين اصلي قرآني است و درباره اهل بهشت سؤال برانگيز نيست كه چگونه انسانِ موءمن در مدّت كوتاهي در دنيا با ايمان و عمل صالح به سر ميبرد و براي ابد در بهشت خُلد، جاودان است. چون بهشت، بر اساس فضل و لطف الهي است و اين مشكلي ندارد كه ذات اقدس اله تفضّل كند و در قبال عمل محدود، پاداش نامحدود عطا كند؛ چنانكه درباره انفاق يا مسائل خير ديگر در مرحله اول ميفرمايد: (مَنْ جاءَ بالحَسَنَة فَلَهُ خيرٌ منها)
و در مرحله دوم: (مَنْ جَاءَ بالحَسَنة فَلَهُ عَشرُ أمثالِها)
و در مرحله سوم: (مَثَلُ الَّذينَ يُنفِقونَ أموالَهُم في سبيل الله كمَثَلِ حَبَّةٍ أنْبتت سَبع سَنابِل في كُلِّ سُنبُلَةٍ مِائةُ حَبَّة): مَثَل كسي كه در راه خدا انفاق ميكند، مثل آن بذرافشاني است كه بذري را در زمين مستعدّ بپاشد تا به صورت هفت خوشه درآيد و هر خوشه، داراي صد حبّه باشد كه به اين ترتيب، بازدِه يك حبّه، هفتصد حبّه خواهد بود؛ آنگاه ميفرمايد: (وَالله يضاعِفُ لِمَن
يشاء) اگر (يُضاعِف) به معناي دو برابر باشد، يك حبّه هزار و چهارصد برابر ميشود و اگر به معناي چند برابر باشد قابل شمارش نيست.
آنگاه در ذيل آيه ميفرمايد: (وَالله واسعٌ عليم)
معلوم نيست وسعت الهي، چه اندازه پاداش، به دنبال دارد، چون گاهي پاداشي كه خدا ميدهد، بهشتي است به پهناي نظام كيهاني: (عرضُها السَّماواتُ وَالأرض)
ولي اينها بالاءخره محدود است، اگر به اندازه نظام كيهاني كنوني هم خدا به كسي عطا كند، از نظر امتداد زماني يا آنچه به منزله زمان است، محدود است.
🔹بنابراين، اگر خدا بخواهد در برابر ايمان و عمل صالح، بهشت جاودان مرحمت كند، سوءال برانگيز نيست؛ ولي مسئله كيفر، سؤال برانگيز است كه چگونه انسان كافر، مشرك يا منافقي كه در مدّت كوتاه عمرِ دنيايي به تبهكاري تن در دهد، در قيامت براي هميشه و ابَد كيفر ميبيند.
از امام صادق (عليه السلام) سوءال شد: چگونه مرداني كه در دنيا با عمر محدود گناه كردند در دوزخ به شكل نامحدودي كيفر ميبينند؟ آن حضرت در پاسخ فرمود: چون نيّت تبهكاران و دوزخيان اين بود كه هر اندازه كه در دنيا بمانند، گناه كنند و از طرفي خداوند هم بر اساس نيّت، كيفر ميدهد، نه صرف عمل خارجي. درباره بهشتي ها نيز چنين است؛ يعني، درباره بهشتي ها فرمود: چون قصد آنان اين بود كه هر اندازه در دنيا بمانند، اطاعت كنند.
🔹اين سخن معصوم (عليه السلام) شايد در نظر اول براي حلّ مشكل، كافي به نظر برسد، ولي براي محقّق پژوهشگر، باز سوءال ديگر توليد ميشود كه در اين جواب، دو اشكال يا نقد ميتواند وجود داشته باشد: نخست آنكه: نوع فقيهان نامدار
اماميّه فتوا داده اند كه عزم بر گناه، گناه نيست و كسي را به علّت عزم بر گناه كيفر نمي كنند. ديگري اينكه: اگر عزم بر گناه، گناه باشد، اين اشكال بر خود عزم هم هست؛ يعني اشكال اوّل دوباره برمي گردد كه اين عزم محدود است و نمي شود گفت عزم محدود و موقّت، كيفر نامحدود دارد. زيرا با عقل و عدل و قسط الهي هماهنگ نيست.
📚مبادی اخلاق در قرآن حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۱۷۵و ۱۷۶
@fetneh1
✅ حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
📝 انسان [باید] خود را در محضر خدا ببیند و خدا را در همۀ احوال، مطلع از خود و در همهجا حاضر و بر همۀ کارها و احوال خود ناظر بداند.
🔸 خدا میداند این حالت مراقبه و توجه، چه تأثیراتی در روح انسان و در تحصیل علم و معرفت دارد!
📚 در محضر بهجت، ج١، ص٣٢٩
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
bahjat_ir
@fetneh1
آیت الله سعادت پرور ره: توجه به چگونگی تنبه و بازگشت حر به پیشگاه ابا عبدالله الحسین علیهالسلام خالی از لطف نیست و باید به کتاب های مقاتل رجوع شود؛ ولی آنچه لازم است در این رساله...اشاره شود ریشه یابی موفقیت و تنبه اوست که شاید بتوان گفت« جهتش» همان «حفظ ادب» نسبت به مقام والای سیدالشهدا -علیهالسلام- باشد: یکی در اولین برخورد با حضرت در مسیر عراق که حاضر نشد با سپاه خود نماز بخواند؛ بلکه به حضرت اقتدا نمود. مورد دیگر آن جا که چون حضرت خواست با همراهانش به مدینه بازگردد و حر مانع شد، حضرت فرمود: «ثَکَلَتْکَ اُمُّکَ! مَا تُرِید؟» مادرت به عزایت بنشیند، چه میخواهی؟ و وی در جواب گفت: «...والله مالی الی ذکر امک من سبیل الا باحسن ما نقدر علیه» به خدا قسم، به یاد کردن از مادرت راهی ندارم جز به نکوتر از آن که بر آن قدرت داریم.
@fetneh1
مقام عرشی حضرت زهرا_1.mp3
12.24M
#مقام_عرشی_حضرت_زهرا س ۱
✨ رضایت و خشم حضرت فاطمه سلاماللهعلیها؛
محور رضایت و خشم خداست !
کمی به این حدیث، عمیق فکر کنید؛...
" تمامیّت الله در یک زن، جلوه کرده است"
که حبّ و بغض او، دقیقاً منطبق با الله است!
این ...یعنی؛ عصمت مطلق!
✦ با چنین الگویی باید چه کرد؟
#استاد_شجاعی
@fetneh1
علامه #حسن_زاده_آملی: در روایات آمده وقتی حضرت آدم(ع) از بهشت به زمین هبوط می کرد جبرئیل به او گفت: ای آدم اگر دوباره می خواهی به بهشت برگردی مراقب زبانت باش و اهل سکوت باش.
@fetneh1
شرح و بررسی کتاب سه دقیقه در قیامت، جلسه بیست و پنجم.mp3
17.08M
⭕️جلسه بیست وپنجم
شرح و بررسی کتاب
#سه_دقیقه_در_قیامت
تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم
استاد امینی خواه
@fetneh1
🔸پیامبر اکرم (ص):
🔹آيا شما را به چيزى با فضيلتتر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاه نكنم؟ آن چيز اصلاح ميان مردم است، زيرا تيره شدن رابطه ميان مردم ريشه كن كننده دين است. ( نهج الفصاحه،ص۲۴۰، ح ۴۵۸ )
@fetneh1
🔴 ستاره #طارق که سال ظهور ان را خواهید دید که می درخشد!
زُحل ؛ ستاره امیرالمؤمنین علیه السلام
☑️ ابان بن تغلب می گوید : خدمت امام صادق علیه السلام بودم که 👤 مردى از اهل یمن خدمت ایشان رسید .
☑️ حضرت به او فرمودند : مقام زُحل در بین ستارگان نزد شما چگونه است ؟
☢ مرد یمنى گفت : ستاره نحسى است .
حضرت فرمودند : این را مگو . زیرا زحل ستاره امیرالمؤمنین علیه السلام و ستاره اوصیاء است و آن همان " نجم ثاقب " است که خداى عزّوجلّ در کتابش ذکر کرده است .
☢ مرد یمنى گفت : مراد از ثاقب چیست ؟
☑️ حضرت فرمودند : طلوع آن در آسمان هفتم است که با نورش آسمان ها را مى شکافد تا به نزدیک ترین آسمان برسد و از آن جهت است که خداى عزّوجلّ آن را " نجم ثاقب(ستاره شکافنده) " نامیده است .
📚 الخصال(شیخ صدوق) : ص۴۸۹
البرهان : ذیل آیه ۳ سوره
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج وَ العافیَه وَ النَّصر
@fetneh1