🔸💠🔸 #تقویم_معارفی_شیعه
☀️ شنبه - ٢٠ اسفند ١۴٠١
🌙 السبت، ١٨ شعبان ١۴۴۴
🌲م Saturday 11 march 2023
👈 امروز متعلق است به پیامبراکرم(ص)
🕋 اذکار روز:
- یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ مرتبه)
- یا حی یا قیوم (١٠٠٠ مرتبه)
- يا غنی (١٠۶٠ مرتبه) برای غنی شدن
❇️ وقایع مهم روز:
🌙 سالروز رحلت سومين نايب خاص امام زمان (عج) ابوالقاسم حسين بن روح نوبختی (٣٢۶ ق)
🌙 سالروز وفات عالم جلیلالقدر ملا مهدی نراقی (١٢٠٩ ق)
☀️ روز راهیان نور
🤲 اعمال روز:
🔹 برای امروز در روایات اعمال اختصاصی نیامده؛ اما انجام اعمال مشترک روزهای ماه شعبان در این روز نیز مستحب است؛ اعمالی همچون: «استغفار نمودن، تلاوت قرآن، دادن صدقه؛ روزه گرفتن، فرستادن زیاد صلوات و خواندن صلوات شعبانیه و مناجات شعبانیه».
💠 حدیث روز:
💎 امام زمان (عج): «إنّا نُحیطُ عِلْماً بِانْبائِکُمْ، وَ لا یَعْزُبُ عَنّا شَیْیءٌ مِنْ اخْبارِکُمْ»
«ما از تمامی احوال و اخبار شما آگاه و مطلع هستیم و چیزی از شما نزد ما پنهان نیست»
📚 احتجاج، ج٢، ص۴٩٧
┈┈•✾🌸✾•┈
https://eitaa.com/feyzesahar
💢 زیارت پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله
در روز شنبه
#سلام_بر_رسول_الله
#شنبه_های_نبوی
#زیارت_روز_شنبه
#دعای_کمیل
#فیض_سحر
#مزار_شهدای_سوم_خرداد
#بیت_الرضا_علیه_السلام
┏━━━━━━━━🌺🍃━┓
https://eitaa.com/feyzesahar
┗━━🌺🍃━━━━━━━┛
💠🔸💠 تولدت مبارک سردار...
#سردار_دلها
#حاج_قاسم
#فیض_سحر
#بیت_الرضا_علیه_السلام
https://eitaa.com/feyzesahar
🌷قرائت مناجات شعبانیه
🔸جشن ولادت حضرت رقیه عليها السلام
🎤 با نوای حاج حسین حقی
⏰ جمعه ١٩ اسفند لغایت یکشنبه ٢١ اسفند، ساعت ٢٠:٣٠
🕌 خیابان جوادالائمه علیه السلام
١٨ متری قدس، کوی ١٣ ، پلاک ٨
بــیـــت الرضـــا علیه السلام
#حضرت_رقیه_علیها_السلام
#مناجات_شعبانیه
#ماه_شعبان
#حاج_حسین_حقی #شهدا
#فیض_سحر #بیت_الرضا_علیه_السلام
https://eitaa.com/feyzesahar
💠 حضرت علی علیه السلام فرمودند:
🍃 هيچ كس چيزى را در دل پنهان نكرد، مگر اين كه آن چيز، خود را در لغزشهاى زبان و حركات چهره اش نمودار ساخت.
📚 نهج البلاغه حکمت 26
#حکمت_۲۶
#اعتقادات
#نهجالبلاغه
#فیض_سحر
🧩https://eitaa.com/feyzesahar🧩
💠شرح حکمت ۲۶
🌸براى هميشه پنهان نمى ماند:
حضرت علی(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه اش به یکى از اصول مهم روان شناسى اشاره کرده مى فرماید: «هیچ کس چیزى را در دل پنهان نمى کند مگر این که در سخنان بى اندیشه اى که از او صادر مى شود و در صفحه صورتش، آشکار مى گردد»; (مَا أَضْمَرَ أَحَدٌ شَیْئاً إِلاَّ ظَهَرَ فِی فَلَتَاتِ(1) لِسَانِهِ، وَصَفَحَاتِ وَجْهِهِ).
🔹این نکته مسلم است که اعمال انسان بازتاب نیات، خواسته ها و سجایاى اوست که به صورت طبیعى ظاهر مى گردد; بخشى از آن اختیارى است مثل این که به هنگام ترسیدن از چیزى تصمیم به فرار مى گیرد و بخش دیگرى غیر اختیارى است که مثلا در پریدن رنگ از صورت او احساس مى شود یا به هنگام غضب صورتش بى اختیار برافروخته مى گردد و گاه اندامش مى لرزد و نیز عکس العمل هایى در افعال و اعمال خود ظاهر مى سازد.
🔸️اما گاه مى شود انسان چیزى در درون دارد که نمى خواهد آن را آشکار کند در این صورت سعى مى کند دوگانگى در میان سخن و کردار خود با آنچه در درون دارد ایجاد کند این دوگانگى در آنجا که انسان هشیار و مراقب باشد ممکن است ظاهر نشود، اما به هنگام غفلت و عدم توجه، آنچه در درون است خود را در عمل یا سخن هاى نیندیشیده ظاهر مى کند. به علاوه پنهان کردن بخش غیر اختیارى مانند آثارى که در چهره انسان نمایان مى شود کار آسانى نیست.
🔹️این پدیده قانونى در روان شناسى است که به وسیله آن بسیارى از مجرمان را به اعتراف وامى دارند و مطالبى را که اصرار بر اخفایش دارند آشکار مى سازند. امیر مؤمنان على(علیه السلام) این قانون مهم را در عبارتى کوتاه و بسیار پرمعنا در بالا بیان فرموده است.
در قرآن مجید درباره منافقان مى خوانیم:
✨«(أَمْ حَسِبَ الَّذینَ فی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَنْ لَنْ یُخْرِجَ اللّهُ أَضْغانَهُمْ * وَلَوْ نَشاءُ لاََرَیْناکَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسیماهُمْ وَلَتَعْرِفَنَّهُمْ فی لَحْنِ الْقَوْلِ وَاللّهُ یَعْلَمُ أَعْمالَکُمْ);
🍃 آیا کسانى که در دل هایشان بیمارى (نفاق) است گمان کردند خداوند کینه هایشان را آشکار نمى سازد * و اگر ما بخواهیم آنها را به تو نشان مى دهیم تا آنان را با قیافه هایشان بشناسى، هرچند مى توانى آنها را از طرز سخنانشان شناسایى کنى و خداوند اعمال شما را مى داند».(2)
▫️همان گونه که منافقان و مجرمان را مى توان از سخنان ناسنجیده و اشتباه آلود یا از رنگ رخساره آنها شناخت، نیکوکاران و مؤمنان راستین را هم مى توان از این طریق شناسایى کرد، لذا قرآن درباره یاران صدیق پیامبر مى فرماید:
✨(سیماهُمْ فِى وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ)(3)
🍃این اثر سجده لازم نیست که حتما به صورت پینه هاى پیشانى باشد، بلکه نورانیت درون سبب نورانیت برون مى شود.
🔸این اصل کلى نه تنها در کلمات حکما و اندیشمندان و روان شناسان آمده، بلکه در اشعار شعرا نیز بازتاب گسترده اى دارد. بسیارى از ادیبان عرب و عجم در این زمینه اشعارى سروده اند «ابن معتز» شاعر عرب مى گوید:
تَفَقَّدْ مَساقِطَ لَحْظِ الْمُریبِ * فَإنَّ الْعُیُونَ وُجُوهُ الْقُلُوبِ
وَطالِعْ بِوادِرِهِ فِی الْکَلامِ * فَإنَّکَ تَجْنی ثِمارَ الْعُیُوبِ
🔹️«از نگاه کردن مشکوک و خطرناک حال او را بشناس ـ زیرا چشم ها صورت دل ها است.
و به سخنان نسنجیده اش دقت کن، زیرا این سخنان میوه هاى عیوب را مى چیند. (و در اختیار تو مى گذارد)».
🔸️سعدى نیز در شعر معروفش مى گوید:
گفتم به نیرنگ و فسون پنهان کنم ریش درون *** پنهان نمى ماند که خون
از آستانم مى رود
🔹در جاى دیگر مى گوید:
ما در این شهر غریبیم و در این ملک فقیر * به کمند تو گرفتار و به دام تو اسیر
گر بگویم که مرا حال پریشانى نیست * رنگ رخساره نشان مى دهد از سرّ ضمیر(4)
*
📚پی نوشت:
(1). «فَلَتات» جمع «فَلْتَة» به معناى کار یا سخنى است که بدون فکر از انسان صادر مى شود.
(2). محمد، آیه 29 و 30.
(3). فتح، آیه 29.
(4). سند گفتار حکیمانه: این کلام نورانى و پر معنا را ابوعثمان جاحظ در کتاب المائة المختارة من کلامه(علیه السلام) پیش از سیّد رضى آورده است و بعد از سیّد رضى نیز قاضى قضاعى در کتاب دستور معالم الحکم و همچنین گروه دیگرى نیز در کتاب هاى خود آن را آورده اند. منصور دوانیقى (خلیفه عباسى) از این کلمه حکمت آمیز در یکى از خطبه هاى خود به نفع خویش بهره بردارى کرده است آنجا که مى گوید: «مَعْشَرَ النّاسِ لا تُضْمِرُوا غَشَّ الاْئِمَّةَ فَإنَّهُ مَنْ أضْمَرَ ذلِکَ أظْهَرَهُ اللّهُ عَلى سَقَطاتِ لِسانِهِ، وَفَلَتاتِ أقْوالِهِ، وَسَحْنَةِ وَجْهِهِ; اى مردم خیانت نسبت به پیشوایانتان را در دل پنهان نکنید، زیرا هر کس نیتى در دل داشته باشد خداوند آن را در سخنانى که از او صادر مى شود و اشتباهات لفظى و صفحه صورتش ظاهر خواهد ساخت». (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 25).
https://eitaa.com/feyzesahar
May 11