⚜ کتاب تاثیرات قاعده تقیه بر فقه سیاسی شیعه
⭕️ در این کتاب تاثیرات قاعده تقیه بر بخش های مختلف فقه سیاسی همچون مباحث مشروعیت، مباحث سیاست داخلی و مباحث سیاست خارجی، مورد بحث و بررسی قرار داده شده است.
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸 #یاداشت| قواعد فقهی راهبردی در معاهدات بینالمللی و سیاست خارجی
📝 حجت الاسلام #محسن_صبوری_فیروزآبادی
🌐 vasael.ir/00047A
🆔 @vasael_ir
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸حق ملت در تعیین نوع حکومت و مبانی دینی آن
حجت الاسلام #محسن_صبوری_فیروزآبادی در گفتگو با #وسائل/1 :
🔹در نتیجه ادله و مباحثی که تا کنون مطرح شد، به یک قاعده مهم فقهی می رسیم که از آن به قاعده «انحصار الحاکمیة فی الله عزّ و جلّ» تعبیر می کنیم، مفاد این قاعده این است که حاکمیت و فرمانروایی اولا و بالذات تنها حق خداوند متعال است و دیگران حق حکومت بر انسان را ندارند مگر آنکه از طرف پروردگار ماذون باشند.
🔹زیرا تنها این خداوند است که به جهت خالقیت خود، مالک حقیقی و تکوینی انسان است و نسبت به مملوک خود یعنی انسان، حق فرمان و امر و نهی دارد.
🔹در نتیجه، تبعیت از غیرالله، از آنجا که منافی حق طاعت و فرمانبری در برابر خداوند است، شرک در تشریع و طاعت و تبعیت شمرده شده است.
🔹همچنین ما در فقه قاعده ای داریم که مورد توافق همه فقهاست و به صراحت بر عدم ولایت و حق فرمان انسان ها بر یکدیگر تاکید دارد که از آن به قاعده «اصالة عدم ولایة احد علی احد» تعبیر می شود.
🔹در قانون اساسی نیز در اصل 56 به این قاعده اشاره شده است: «حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است، هیچ کسی نمیتواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد و ملت این حق خدادادی را از طرقی که در اصول بعد می آید اعمال می کند».
🔹لذا بنده معتقدم که علیرغم همه تبلیغات سوء و شبهه افکنی معاندان، استوارترین مبنا در باب مشروعیت، در نظریه سیاسی اسلام وجود دارد.
🌐 vasael.ir/00049m
🆔 @vasael_ir
فایل pdf کتاب "احکام مبتلابه نموداری"👇
🔴 در این کتاب، عموم احکام مورد ابتلای مکلفین در ابواب مختلف فقه با ذکر فتاوای مختلف مراجع معظم و به صورت نموداری مطرح شده است.
📚 #احكام_نموداری_روزه_مادر_باردار یا شیرده
۱. چنانچه روزه برای خود مادر ضرر دارد:
✅ اگر در طول سال (بدون اینکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده وظیفه دیگری ندارد.
اگر قضای روزه را بجا نیاورد، به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای خود مادر ضرر داشت:
✅ قضا ساقط است و فقط فدیه بدهد.
اگر قضای روزه را بجا نیاورد، به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای فرزند شیر خوار یا جنین ضرر داشت:
✅ کفاره تأخیر ندارد ولی قضای روزه را در سال های بعد انجام دهد.
اگر بدون عذر، قضای آن را بجا نیاورده است:
✅ کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد انجام دهد.
۲. اگر روزه برای جنین یا فرزند شیرخوار ضرر دارد:
✅ وظیفه او فدیه به همراه قضا است که بنا بر احتیاط باید تا رمضان سال بعد انجام دهد.
اگر قضای روزه را بجا نیاورد:
الف: چنانچه بدون عذر شرعی بجا نیاورد:
✅ علاوه بر فدیه، کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد.
ب: چنانچه به جهت ضرر برای خودش یا فرزند بجا نیاورد:
✅ همان فدیه کفایت میکند وکفاره تأخیر ندارد، ولی سالهای بعد قضای روزه را بجا آورد.
--------------------
* هرگاه تأخير قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان ديگر بر اثر سهلانگارى و بدون عذر شرعى باشد، كفاره تأخير واجب است.
* مادری که روزه هم برای خودش ضرر دارد و هم برای جنین یا فرزند شیرخوارش، مطابق احکام مادری که روزه برای خودش ضرر دارد عمل می کند.
* فديه و کفاره تأخير براي هر روزه عبارت است از یک مد طعام (معادل 750 گرم گندم، آرد، برنج و مانند آن) که بايد به فقير داده شود.
* دادن پول فديه و کفاره به فقير كافى نيست، ولى اگر اطمينان داشت كه فقير به وكالت از صاحب پول، طعام (حداقل معادل 750 گرم برای هر روز) می خرد و سپس آن را به عنوان كفاره قبول مى كند، اشكال ندارد.
#احکام_روزه_زن_باردار #احکام_روزه_مادر_شیرده
🆔 @leader_ahkam