📚 شروح و ترجمه و خلاصه کتاب «الفائق في الأصول» بر اساس فهرست منتشر شده #کتابخانه_ملی
برخی از این شروح با همکاری دفتر فقه معاصر و برخی مستقل نوشته شدهاند که از همه اساتید محترم کمال تشکر و سپاس را داریم 💯
1️⃣ عنوان: ترجمه و شرح الفائق فی الاصول
📝 پدیدآورنده: سید علی پنجتنیان
📇 نشر: بوستان کتاب قم ـ 1400
2️⃣ عنوان: ترجمه الفائق فی الاصول
📝 پدیدآورنده: سعید زارعی
📇 نشر: بوستان کتاب قم ـ 1400
3️⃣ عنوان: ترجمه الفائق فی الاصول
📝 پدیدآورنده: علیرضا زارعی و یونس خواجهوندی
📇 نشر: فراگیران سینا، همدان ـ 1400
4️⃣ عنوان: شرح الفائق فی الاصول بر اساس درس آیتالله شبزندهدار
📝 پدیدآورنده: علی ظهیری
📇 نشر: موسسه انتشارات مرکز مدیریت حوزه علمیه قم ـ 1399
5️⃣ عنوان: ترجمه و شرح الفائق فی الاصول
📝 پدیدآورنده: سید حمید موسوی
📇 نشر: اندیشه صادق، قم ـ 1400
6️⃣ عنوان: برگزیده الفائق فی الاصول
📝 پدیدآورنده: آقای سید محسن مرتضوی
📇 نشر: بوستان کتاب قم ـ 1400
✅ آخرین دستاوردهای علمی فقه معاصر حوزه های علمیه را از #کانال_رسمی دفتر فقه معاصر پیگیری نمایید:
https://eitaa.com/joinchat/835584018C53bfbd8554
🏴 « إنا لله و إنا إلیه راجعون»
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ.
◼️ روح بلند مرجع عالیقدر جهان تشیع آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی به ملکوت اعلی پیوست
رحلت ایشان را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر ( عج )، مقام معظم رهبری ، علمای اعلام و حوزه های علمیه ، بیت شریف ایشان و عموم شیعیان جهان تسلیت عرض می نماییم.
♻️نشست صمیمی مدیر حوزه های علمیه با اساتید و طلاب. نکات قابل تاملی مطرح شده که لازم بود تفصیل آن منتشر شود که عزیزان دفتر فقه معاصر گزارش کاملی را آماده ساختند 💯
در دیدار ریاست محترم حوزه های علمیه حضرت آیت الله اعرافی ۱۴ نفر از اساتید و طلاب از مناطق مختلف کشور نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود را بیان کردند. که به طور خلاصه به محور های اصلی فرمایشات این بزرگواران اشاره خواهد شد.
نکاتی که توسط طلاب عزیز در این جلسه مطرح شد به شرح ذیل می باشد:
🔺آقای مسلمی از قم : تقویت ارتباط استاد و شاگرد، رسیدگی به معیشت طلاب، تحول در متون درسی، استوانه های اخلاقی در حوزه معرفی گردد، تفکیک حوزه تحصیل از مشاغل، پرورش طلاب براساس هدف، تقویت درس های #فقه_معاصر، مشوق برای هجرت طلاب
🔺حجت الاسلام وثوقی از سیستان و بلوچستان: عدم توجه به #استعدادهای_حوزه در استان که سبب کم انگیزگی شده است، استاد مطلوب در استان کم است. کمبود امکانات تحصیلی ، مدیر باید جوان و بومی و کارآمد باشد، رسیدگی به معیشت طلاب، به روز رسانی دروس حوزه به تناسب استان
🔺حجت الاسلام یزدان پرست از خوزستان: تشکر از #اجرایی_شدن فرمایشات مقام معظم رهبری در دوره مدیریت جدید و گله مندی از طلاب به خاطر رها کردن درس به دلیل مشکلات معیشتی، نیاز به هدایت نخبگان حوزوی، برگزاری کلاس های فقه مضاف در استان ها مخصوصا به صورت مجازی
🔺آقای براتی، سطح یک حوزه علمیه قم: فاصله ساختار حوزه و آیت الله اعرافی که نیاز به اعتماد به جوانان برای تحقق تحول؛ گسترش نقش آفرینی فرهنگی و تربیتی طلاب ؛ مشکلات معیشتی؛ #عدم_حضور استوانه های حوزه در بین طلاب؛ ضرورت تحول در برنامه های پژوهشی حوزه؛ تحقق برنامه های تحولی حوزه در مورد فارغ التحصیلان دانشگاه که وارد حوزه می شوند؛ رها شدگی پس از ورود طلاب به سطح عالی؛ اهمیت به نقش خانوادههای طلاب
🔺حجت الاسلام سیجانی از گلستان: در دوره مدیریت جدید برنامه های خوبی انجام شده است از جمله تقویت دروس کلام و تفسیر و تقویت کارویژه های طلاب در دوره مدیریت جدید، کمبود اساتید درس خارج در استان وجود دارد.
🔺حجت الاسلام شریفی از قم: نیاز به #تحول_ساختاری در حوزه و خروج از ساختارهای موجود و بروکراسی فعلی، رویکرد مدرسه محوری، رسمیت یافتن دروس تخصصی، به جای تدوین جزئیات فقه های تخصصی باید چهارچوب ها تدوین شود تا سلایق متفاوت را در بر بگیرد، دغدغه مدرک حوزوی، ساختار تبلیغی حوزه ، بحث معنویت نیاز به تحول دارد مخصوصا با نفوذ سبک زندگی غربی به وسیله فضای مجازی، اولویت دادن به کیفیت بر کمیت، سپردن امور طلاب به مدیرانی دغدغه مند و جهادی و انقلابی
🔺حجت الاسلام مردانی از لرستان: انقلابی ماندن حوزه های علمیه نیاز به رسیدگی دارد، نیازمندی به مراکز تخصصی در سایر استان ها وجود دارد و اگر ایجاد آن مقدور نیست حداقل به صورت منطقه ای ایجاد شود، رسیدگی به وضعیت مدیریت مدارس، منابع مالی محدود حوزه های علمیه استان، #حمایت از #طلاب_نخبه در استان، عدم وجود برنامه تربیتی برای طلاب در مدارس علمیه
🔺آقای اتابک سطح یک از قم: آموزش گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه علمیه، استعداد سنجی خوب است ولی نیاز به برنامه هدفمند برای پرورش این استعداد ها وجود دارد، در فضای مدیریت حوزه می توان از تشکل های طلبگی به صورت پروژه ای استفاده کرد.
🔺حجت الاسلام کفیلی از آذربایجان شرقی: اختیارات و امکانات بیشتری به استان ها تعلق بگیرد.
🔺حجت الاسلام سیفی از تهران: دروسی تدوین شود که طلاب با شخصیت های علمی آشنا بشوند و روش علمی هر کدام را بررسی کنند. آشنایی با شخصیت های علمی حوزه می تواند در ابتدا انگیزه های طلاب را نیز بیشتر کند.
🔺حجت الاسلام رهنما: با اشاره به رضایت و امیدواری مقام معظم رهبری نسبت به برنامه های تدوین شده در حوزه علمیه قم بیان داشتند که امروز علاوه بر جهاد تبیین نسبت به انقلاب اسلامی نیاز به یک جهاد تبیین درون حوزوی نیز هستیم. اگر بتوانیم با یک حرکت جهادگونه برنامه های تدوین شده را به طلاب و اساتید منتقل کنیم و طلاب تصویر روشنی از مسیر خود داشته باشند بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد. #فقه_معاصر که با استقبال ویژه ای از جانب طلاب و اساتید روبه رو شده است بخشی از این برنامه عظیم حوزه است. امروز ابهام در ماموریت اصلی نخبگان حوزه، ابهام در سند چشم انداز حوزه های علمیه، احساس عدم تطبیق بین آموزش های حوزوی و نیاز های جامعه و ابهام در تدوین روابط خروجی های حوزه با نقش آفرینی های در جامعه موانعی است که در مسیر رشد یک طلبه قرار گرفته اند. با بهره گیری از ظرفیت اساتید و نخبگان حوزه در قالب #تشکیل_کانونهای_نخبگانی می توانیم این #جهاد_تبیین را سرعت ببخشیم.
🔺حجت الاسلام بهشتی: در هر نظامی مسائل را به نخبگان واگذار می کنند تا مسئله را حل کنند و این اتفاق باید در حوزه نیز رخ بدهد. آرایش دادن به نیروهای موجود و هماهنگ کردن آنها با هم نیز یکی از کارهای مورد نیاز امروز حوزه علمیه می باشد.
🔺حجت الاسلام موسوی از قم: کمبود و نابسامانی در حوزه شهرستان ها و راهکار آن تجمیع در مراکز استان ها است و اعزام اساتید به صورت موردی به شهرستانها. مدیریت یکپارچه نیاز است، مدیریت مدارس نباید سلیقه ای باشد. طلاب را بتوانیم وارد فضای حکومتی بکنیم و این نیاز به سازمان دارد. استفاده از رساله ها و پایان نامه هاى تدوین شده.
🔺حجت الاسلام تاکی: حوزه باید خود را به عنوان قوه عاقله انقلاب و نهاد علم تعریف کند و باید قدرت داشته باشد که در برنامههای مختلفی که در کشور تدوین میشود ورود پیدا کند. امروز در حوزه علمیه الگوی پژوهش داریم ولی ما نیاز به الگوی تحقق داریم و امروز هم معاونت پژوهش و هم #دفتر_فقه_معاصر باید به فضای الگوی تحقق بیایند. وقتی نگاهمان به تحقق نیست الگوی مساله یابی نداریم. امروز مساله یابی ما با مشکل روبه روست و مسائلی را حل می کنیم که نامساله هستند. دفتر فقه معاصر به نظر بنده در موضوع شناسی مشکل دارد و وارد الگوهای حل مساله و الگوهای اثر بخشی هم نمی شود. نیاز داریم که مکملی تعریف کنیم که از موضوع تا اثر بخشی مورد توجه قرار بگیرد.
✅ آخرین دستاوردهای علمی فقه معاصر حوزه های علمیه را از #کانال_رسمی دفتر فقه معاصر پیگیری نمایید:
https://eitaa.com/joinchat/835584018C53bfbd8554
✅ سخنان آیت الله اعرافی در جلسه طلاب حوزههای علمیه در مورد برجستهترین برنامهها و اقدامات در حوزه
با حوصله بخوانید👌
ایشان در محور اول صحبتهایشان برخی از مولفههای اصلی انقلاب را چنین برشمردند : ۱- هویت انقلاب اسلامی یک هویت علمی و معرفتی و دانشی است ۲- انقلاب یک هویت تاریخی و اصیل دارد ۳- انقلاب اسلامی یک انقلاب تمدنی است ۴- انقلاب اسلامی بر اندیشه مردم سالاری دینی استوار است ۵- استقلال و آزادی دو رکن اصلی در انقلاب اسلامی است ۶- هویت ملی در پرتو اسلامی قرار می گیرد، هم نگاه ملی داریم هم نگاه فراملی ۷- انقلاب ما نافی علم و فناوری و پیشرفت بشری نیست اما پیشرفت اسلامی عناصری متفاوت با پیشرفت غربی دارد. ۸- پایبندی به شریعت و فقاهت اسلام
وظیفه همه جریان های انقلاب امروز شناخت چالش تحریف و نفوذ مثل جابه جا ساختن شهید و جلاد ، نفی دست آورد ها و خدمات، تطهیر دشمن، و شناخت حمله ناجوانمردانه به اندیشه انقلاب اسلامی است. جهاد تبیین، جهادی عقلانی و منطقی و سنجیده و مبتنی بر آگاهی و مبتنی بر آمار و ارقام است.
آیت الله اعرافی در محور دوم صحبت خود با اشاره به تاریخ پر از ایثار حوزه های علمیه، طلاب امروز را نیز رهرو همین مسیر دانستند. حوزه تراز انقلاب اسلامی، را حوزه ای هوشمند و حاضر در صحنه دانسته و به تبیین ویژگی های حوزه تراز انقلاب اسلامی پرداختند:
۱- حوزه ای علم بنیان و دانش بنیان ۲- اخلاق مداری و خدا محوری ۳- فرهنگ و تبلیغ مداری ۴- مردم گرایشی ۵- سیاست اندیشی آگانه و دقیق ۶- پاسخگو بودن و ناظر به واقعیت ها بودن
ایشان سپس به #چالشهای حوزه امروز اشاره کردند که یکی از چالش ها و ضعف ها بردن برنامه های تحولی تدوین شده به میان اساتید و طلاب است اما در بسیاری از برنامهها با کمک طلاب و اساتید تدوین شده است و فرمودند که امروز باید بر چالش کاهش سرمایه اجتماعی، ارتباط مردمی، مسائل آسیب های اخلاقی ، تحرک همه جانبه دشمن فائق بیاییم.
مدیر محترم حوزههای علمیه در مورد مطالبی که اساتید و طلاب بیان فرمودند با حوصله و به تفصیل سخان زیر را فرمودند:
1⃣ بنده کوچکترین خادم شما هستم، و به خاطر صد ها قصور و تقصیر عذرخواهی میکنم، ولی #عهد بسته ام که سر از پا نشناسم و تمام توانم را خرج کنم. تمام نکات گفته شده دنبال خواهد شد و چند نکته را توضیح می دهم.
2⃣ بنده ۵ یا ۶ روز از ۸ تا ۱۶ ساعت در روز در خدمت حوزه هستم، تمام حضور من در نقاط دیگر جهت اعتلای حوزه به کار گرفته می شود و در این چند سال تقریبا به بیست استان سفر کرده ام. سامانه سفیر و ملاقاتهای حضوری نیز هنوز مستمر هست.
3⃣ حدود ۱۰۰ طرح است که اجرای آن آغاز شده که کم کم خود را نشان خواهد داد. سعی این بوده است که با یک نگاه کلان، منسجم و منظومهوار این حرکت پایه ریزی و استمرار پیدا کند. در اینجا به چند مورد اشاره می شود:
4⃣ نقش آفرینی هدفمند در محدوده رسالتها و کارویژههای حوزه: چهار سال بر پایه تلاش پیشینیان، حدود ۷۰ نقش آفرینی حوزوی مشخص شده است. در این مورد حدود چهل تفاهم نامه با بخش های مرتبط انجام شده و در مواردی چند هزار نفر از طلاب حضور پیدا کرده اند و ادامه پیدا خواهد کرد.
5⃣ بالندگی دانشی حوزه: غیر از درس های #خارج_فقه_معاصر، امروز بیست عنوان کتاب به عنوان کتاب مکمل معرفی شده است [دروس تمهیدی فقه معاصر]. بخش دیگر پروژه های مربوط به نظام است که به مراکز و اشخاص واگذار می شود که الان ۱۰۰ پروژه معطوف به خروجی برای دستگاهها هست که اکنون در حال فعالیت میباشد. [دبیرخانه حمایت از پژوهشهای مورد نیاز نظام]
صدها رشته و گرایش نیز باید با اتقان در حال انجام است.
6⃣ برنامههای حوزه: برنامه کلان حوزه و استانی داریم، تا آخر امسال برنامه پنج ساله هر نهاد و مدرسهای هم تدوین می شود. برنامههای #پنج_ساله موضوعی هم مانند #فقه_معاصر تدوین شده است.
7⃣ نقش آفرینی نظام مند در عرصه های تعریف شده نظام: ستاد راهبری شکل گرفته است و دهها سند تهیه شده است.
8⃣ در استان ها: تنها به تعداد انگشتان دست مدرسه اضافه شده، مراکز تخصصی و رشته ها و پژوهشکده ها افزایش پیدا کرده است. ولی ارتقای مدارس دنبال شده است. تنزل از لحاظ کمیت است که این در دانشگاهها هم به دلیل مسائل جمعیتی رخ داده است البته ما مشکلات مضاعفی هم داریم. اما #کیفیت تنزل پیدا نکرده است. رتبهبندی اساتید و مدارس انجام شده است.
9⃣ معیشت: طرح هدفمندی و تکریم اساتید دنبال می شود. ما از معیشت یک روز غافل نیستیم. در مورد وقف هم چهار سال کار متمرکز شده است که البته این وقف ها با چند اشکال بنیادین مواجه است که حل آن مشکل است. اما امسال تمام تغذیه کشور با وقف اداره شده است.
✅ آخرین دستاوردهای علمی فقه معاصر حوزه های علمیه را از #کانال_رسمی دفتر فقه معاصر پیگیری نمایید:
https://eitaa.com/joinchat/835584018C53bfbd8554
معاونت پژوهش حوزه های علمیه برگزار می نماید :
🔹مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان بیست و سومین همایش کتاب سال و پنجمین جشنواره مقالات علمی حوزه ، پنجشنبه 5 اسفندماه 1400 در قم برگزار میشود.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️
عموم فرهیختگان و فضلای حوزههای علمیه میتوانند برای مشاهده مجازی این رویداد بزرگ علمی حوزه با ترافیک رایگان، عدد 23 را به سامانه 100007020 پیامک کنند.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️
@riismc I معاونت پژوهش
🔺آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار مدیر حوزههای علمیه و مدیر دفتر فقه معاصر:
♻️ از پیشرفت دفتر فقه معاصر و محصولات آن خوشحال هستم.
♻️ باید چکیده آثار علمی که دفتر فقه معاصر منتشر کرده در اختیار قرار گیرد تا استفاده بیشتر شود.
♻️ موضوعشناسی در موضوعاتی همچون پول و رمزارزها بهخصوص با توجه به اختلاف نظر بین کارشناسان، باید با دقت انجام شود و نمیتوانیم نسبت به مسائلی که نظام و جامعه به آن مبتلا هستند بیتفاوت باشیم.
🔺آیت الله اعرافی: دفتر فقه معاصر یک موج علمی را در حوزه ایجاد کرده که ادامهدار خواهد بود.
🔺متن کامل خبر در خبرگزاری حوزههای علمیه و کانال دفتر فقه معاصر 👇
🆔 @fiqhci
https://hawzahnews.com/xbBgG
♻️ متن کامل دیدار آیت الله العظمی مکارم شیرازی و مدیر حوزههای علمیه و مدیر دفتر فقه معاصر👇
✅ آیت الله العظمی مکارم: از پیشرفت دفتر فقه معاصر و آثار آن خوشحال هستم و باید چکیده آثار علمی آن سریعتر در اختیار قرار گیرد
✅ به گزارش خبرگزاری حوزه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ـ حفظه الله ـ در دیدار مدیر محترم حوزههای علمیه و مدیر دفتر فقه معاصر با تقدیر از کارهای انجام شده و در حال انجام حوزه در موضوع فقه معاصر توجه به عمق موضوعات و حضور علمی دفتر فقه معاصر لازم دانستند.
✅ در ابتدای این دیدار حضرت آیت الله اعرافی مدیریت محترم حوزه های علمیه با تقدیر از حمایتهای بیدریغ حضرت آیت الله العظمی مکارم ـ حفظه الله ـ از مدیریت حوزه و برنامههای در دست اقدام ایشان، ضمن تقدیم آثار علمی منتشر شده توسط دفتر فقه معاصر به معرفی اقدامات این دفتر پرداختند. ایشان فرمودند: «من هیچ کار مهمی را آغاز نمیکنم مگر آنکه برنامه پنجساله آن دقیق معلوم باشد. دفتر فقه معاصر هم جز مجموعههایی است که با برنامه پنجساله مشخص فعالیتهای خود را ادامه میدهد. یکی از آن اقدامات دروس خارج فقه معاصر میباشد. تاکید ما بر این است که این کار در قلب حوزه باشد و بر منهج اصیل حوزوی و بهدور از هر نوع روشنفکری و مبتنی بر دروس آزاد حوزوی حرکت کند. در موضوعشناسی هم تاکید این مجموعه بر این است که با استفاده از اساتید حوزوی و دانشگاهی آخرین نظریات در موضوعات مربوطه را شناسایی و با کمک اساتید و شاگردان ایشان به تحلیل فقهی آن میپردازند که حاصل آن امسال ۹ جلد کتب اجتهادی فقه معاصر است و در سال آینده نیز به همین تعداد کتب جدید منتشر خواهد شد».
✅ مدیر محترم حوزههای علمیه در ادامه با اشاره به کتاب الفائق و شرح آن که بر اساس یک کار گروهی و با همکاری اساتید شناخته شده دروس خارج تالیف گشته است؛ تاکید نمودند که «این کتاب به عنوان مکمل کفایه یک موج علمی در حوزه ایجاد کرد و کتب دیگری هم در آینده نزدیک به عنوان مکمل مکاسب در موضوعاتی همچون
شخص حقوقی به نظام آموزشی حوزه افزوده خواهد شد».
ایشان یکی از کارهای دیگر دفتر فقه معاصر در سالهای آینده را شناسایی و چاپ کتبی دانستند که در یکصدسال اخیر در نجف و قم در موضوعات معاصر به تالیف درآمده است.
✅ آیت الله اعرافی در ادامه به تشریح فعالیت دبیرخانه حمایت از پژوهشهای مورد نیاز جامعه و نظام ـ که در معاونت پژوهش حوزه شکل گرفته ـ پرداختند؛ ایشان با بیان این نکته که با نهادهای مختلف حاکمیتی تماس گرفتیم و مسائل و نیازهای اصلی ایشان را جمعآوری نموده و بیش از ۲۰ کمیته علمی با اشراف معاون محترم پژوهش حجت الاسلام و المسلمین مقیمی حاجی تشکیل دادیم، اضافه نمودند که امروز هر طلبه عادی و هر استاد یا مرکز علمی حوزوی که پژوهشی راهبردی و کاربردی مطابق محورهای اعلام شده برای حل مسائل نظام و جامعه اسلامی داشته باشد از مرحله تحقیق تا چاپ اثر مورد حمایت قرار خواهد گرفت و در چند ماهی که از آغاز این طرح میگذرد بیش از 100 پروژه آغاز شده که تا سال آینده خروجیهای آن منتشر خواهد شد.
✅ در ادامه این دیدار نیز حجت الاسلام و المسلمین اثناعشری مدیر دفتر فقه معاصر حوزههای علمیه با ارائه گزارشی از فعالیتهای انجام شده توسط آن دفتر به برگزاری دروس تمهیدی فقه معاصر اشاره کردند و بیان کردند: «با اینکه این دروس در نیمسال دوم آغاز شدند ولی ۷۲ استاد و بیش از ۱۰۰۰ طلبه در این دروس شرکت کردهاند که پیش بینی میشود این عدد در سال آینده به دو برابر افزایش یابد. هماکنون نیز حدود ۴۸۰۰ نفر از طلاب در دروس خارج فقه معاصر و ۲۵۰۰ نفر در دروس الفائق با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از اساتید مشغول به تحصیل میباشند که نشان میدهد حدود ۴۵ درصد از طلاب پایههای مربوطه به نحوی به بررسی مسائل معاصر پرداختهاند که نشان از اقدامی بزرگ در حوزههای علمیه دارد و به لطف خدای متعال ادامهدار خواهد بود. زیبایی این کار آن است که معمولا طلاب و اساتید در سطوح عالی و درس خارج در کنار تدریس و تحصیل در کتب و ابواب سنتی حوزه این دروس جدید را هم پیگیری مینمایند و لذا هم سنتها و قواعد رایج اجتهادی را میآموزند و هم در مسائل جدید مسیر اجتهاد را خواهند پیمود».
✅ مدیر دفتر فقه معاصر اضافه نمودند که بیشترین استقبال در میان کتب تمهیدی فقه معاصر در این دوره از دو کتاب «ربا و بانکداری اسلامی» و «بررسی طرق فرار از ربا» آیت الله العظمی مکارم، «حاکمیت در اسلام» مرحوم آیت الله خلخالی (ره)، «اقتصادنا» شهید صدر (ره)، «فقه الولایه و الحکومه» آیت الله العظمی مظاهری و «فقه رمزارزها» آیت الله سید محمد رضا مدرسی بوده است.
✅ در این دیدار صمیمی که در منزل حضرت آیت الله العظمی مکارم ـ حفظه الله ـ برگزار گردید؛ معظم له با بیان اینکه اقبال فراوان به فقه و اصول در حوزههای علمیه سر منشا صحیحی دارد و بهآن جهت است که این علوم پایه احکام شرعی میباشند؛ فرمودند: «کارهای مهمی در حوزه شروع شده است. بهخصوص کارهایی که در زمینه فقه و اصول انجام شده، که اهمیت دارند و گام در جای مهمی گذاشتهاید».
معظم له در ادامه با تاکید بر اولویت دادن به مسائل اهم جامعه و نظام، افزودند: «موضوعشناسی مسائل جدید باید با دقت انجام شود که در زمان ما کار آسانی نیست. ایشان به ذکر نمونههایی از این مسائل پرداخته و فرمودند موضوع پول و سرچشمه پیدایش و تولید آن امروزه و با توجه به پیچیده شدن این مسائل در نظام جدید اقتصاد دنیا باید با دقت مورد بررسی واقع گردند. همچنین موضوع رمزارزها که آیا پول هستند یا کالا یا بحث شرکتها در انواع مختلف آنها و نوع سرمایهگذاری روی آنها باید موضوعشناسی دقیق شود. همچنین پایههای اصولی احکام این موضوعات نیز باید روشن شود. مساله دین و قرض و کراهت قرض گرفتن که در کلام مرحوم امام (ره) نیز آمده است یکی از این مسائل است که مردم به این موضوعات مبتلا هستند و ما نمیتوانیم نسبت به این مسائل بیتفاوت یا کمتفاوت باشیم و باید اینها را به طور جدی دنبال کنیم».
✅ مدیر دفتر فقه معاصر در تایید و تاکید بر فرمایشهای معظم له در گزارشی بیان نمودند که برای موضوعشناسی تیمسازی مفصل حوزوی دانشگاهی از گرایشهای علمی مختلف انجام شده است و توجه جدی به تحقیقات میانرشتهای و جنبههای مختلف موضوعی همچون پول میگردد و نظرات گروههای تفنینی نیز مورد توجه واقع گشته و وقت طولانی در موضوعشناسی سپری میشود که بعضا بیش از یکسال بهطول می انجامد.
✅ حضرت آیت الله العظمی مکارم ـ حفظه الله ـ پس از این گزارش فرمودند که «ما خوشحال هستیم که تا اینجا آمدهاید و ادامه این مسیر را هم خوشحال خواهیم بود». معظم له در پایان به ایشان تاکید نمودند که علاوه بر آثار تفصیلی تحقیقات که تقدیم شده است، چکیده و نتایج کار علمی اساتید در موضوع رمزارزها و تمامی آثار تولیدی نیز برای معظم له ارسال شود تا در وقت محدود این نتایج مطالعه گردد.
❌ آخرین دستاوردهای علمی فقه معاصر حوزه های علمیه را از #کانال_رسمی دفتر فقه معاصر پیگیری نمایید:
https://eitaa.com/joinchat/835584018C53bfbd8554
🔴 استاد خزاییلی عزیز در سایت شبکه اجتهاد نقدهایی را نسبت به کتاب الفائق مطرح نمودند که ضمن سپاس فراوان از ایشان نکاتی را محضر مبارکشان عرضه میداریم:
🔴 حضرت استاد فرمودند: «الان آمده اند الفائق را ارائه کرده اند. کفایه کجا و الفائق کجا؟ الفائق پنج شش بحث دارد که یکسری از آنها در اصول الفقه هم هست. این کتاب کجا میتواند جای کفایه را با آن حجم و گسترده بودن بگیرد؟»
✅ محضر مبارک استاد با نهایت احترام عرض میشود بر اساس آییننامههای ابلاغی کتاب «الفائق فی الاصول» جایگزین کفایه نمی باشد و فقط متمم کفایه است و طلاب محترمی که این کتاب را میخوانند امتیازات تشویقی دارند و اصولا این کتاب باارزش به آنجهت نوشته شد که مباحثی که طلاب محترم به آنها نیاز دارند و در کتب رایج به طور تفصیلی بررسی نمیشود، وارد برنامه دراسی حوزههای علمیه شود و لذا مکمل کفایه میباشد.
✅ کتاب الفائق شامل ۱۱ بحث میباشد و تلاش کرده است تا آنچه بزرگان علم اصول در صد سال بعد از مرحوم آخوند (ره) در کتب خود بحث کردهاند را به اضافه برخی نظریات و فروعات جدید را در قالبی اجتهادی و تفصیلی در اختیار حوزههای علمیه قرار دهد. این اقدام سبب بهروز شدن قواعد مورد نیاز و تدقیق بیشتر آن مباحث شده است.
✅ بحمدالله با استقبال چشمگیر اساتید و طلاب محترم این بحثها به محل گفتگو اساتید سطوح عالی و خارج تبدیل شده است و در کنار آن نظریات و توسعههای علمی جدیدی از میان نظام عالی تدریس و تدرّس حوزوی در حال شکوفایی است که نشان از استعدادهای قوی و نشاط علمی حوزویان دارد.
با سپاس مجدد..
✅ دفتر فقه معاصر حوزههای علمیه
🆔 @fiqhci
📚 فراخوان حمایت از طرحهای پژوهشی در راستای نیازهای جامعه
📝 معاونت پژوهش حوزههای علمیه از طرحهای علمی پژوهشی مساله محور حمایت مالی میکند.
💢 در ۲۱ کمیته علمی: فقه و اصول، علوم سیاسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی، عرفان، اخلاق، روان شناسی، هنر، رسانه، حقوق، تفسیر، حدیث، تاریخ، انقلاب اسلامی، اقتصاد، ادیان، ادبیات، مدیریت، فلسفه، کلام
🌐 تارنما: www.pazhuhesh.ir
📝 ارسال طرح: hdabirkhane@hemail.ir
✅ بهاری گرمتر از زمستان (۱) ‼️
1⃣ زمستان ۱۴۰۰، برای دفتر فقه معاصر بسیار گرم و پرشور بود. آغازش با راهاندازی دروس تمهیدی فقه معاصر و استقبال پیشبینی نشده اساتید و طلاب محترم همراه بود؛ حرکتی تحولی و دقیق...
اما در ادامه جلسات متعدد با اساتید و مجموعهها علمی مختلف داشتیم. اساتید و بزرگان همگی محبت داشته و ضمن تحسین حرکت دفتر فقه معاصر، از همراهی بیشتر با این #تحول_اجتهادی استقبال نمودند. درخواست ما هم حضور بیشتر اعزه در دروس و تحقیقات فقه معاصر بود.
🔺یک نمونه بسیار جذاب، جلسهای بود که همراه مدیر محترم حوزههای علمیه محضر مبارک آیت الله العظمی جوادی آملی -حفظه الله - رسیدیم. جلسهای بسیار طولانیتر از وقت معهود! خود معظم له صحبتهای طولانی و راهبردی داشتند و بسیار جالب بعد از آشنایی با تمام فعالیتهای انجام شده ما و درخواست حضور بیشتر از ایشان، قبول کردند که امسال ان شاالله درس خارج فقه معاصر آغاز نمایند👌
🔺 جلسهای نیز همراه آیت الله اعرافی (مردی همیشه بانشاط و حامی در تحول علمی) خدمت حضرت آیت الله العظمی سبحانی - حفظه الله - رسیدیم. ایشان با تاکید بر اینکه در گذشته دروس خارج در موضوعات معاصر را برگزار نمودند و نتایج آن در کتب اجتهادی ایشان منتشر شده است، ابراز محبت فرمودند و وعده دادند هم در دروس تمهیدی فقه معاصر و هم در دروس خارج فلسفه مضاف (تکلیف سخت و دلچسب جدید مدیر محترم) مساعدت فرمایند تا اساتید شایسته، بیش از پیش اقدام به تدریس نمایند.
🔺خدمت حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی (نماینده آیت الله العظمی سیستانی - حفظه الله) هم که رسیدیم، بسیار از این اقدامات حمایت و برخی اساتید را هم برای همکاری معرفی نمودند که در تلاش هستیم با ایشان همکاریهای علمی جدیتری داشته باشیم.
🔺با مراکز مختلف علمی همچون دفتر مطالعات فقهی پزشکی قانونی که علاقه به همکاری داشتند هم جلسات علمی داشتیم که برخی به زودی نتیجه خواهد رسید و از همین کانال اطلاع رسانی خواهیم کرد.
2⃣ اما بهار ۱۴۰۱ بسیار گرمتر از زمستان شد‼️
دفتر فقه معاصر که هیچ روزی در هفته و سال تعطیل نیست و از تمام لحظات در راستای تولید و گسترش علمی استفاده میکند، از روز اول فروردین مشغول کار بوده و برخی از تلاشهای علمی و همکاریهای فراحوزوی آن به نتیجه نهایی نزدیک شده است. سرعت این اقدامات خارج از پیشبینی ما بود که در پستهای بعد به آن اشاره خواهم نمود.
✅ دفتر فقه معاصر حوزههای علمیه
🆔 @fiqhci