🔻 آیتالله سید علی اکبر حائری در سومین جلسه از سلسله نشستهای هماندیشی فقه نظام که در مدرسه مطالعات فقه نظام برگزار شد، گفت:
✅ در خصوص فقه نظام میتوان گفت نظام باید براساس فقهی شکل بگیرد که ظرفیت اداره نظام در آن نهفته باشد. بر اساس روایت شریف «مَا مِنْ حَادِثَةٍ إِلَّا وَ لِلَّهِ فِيهَا حُكْمٌ» معتقد هستم احکام حوادث فردی، اجتماعی، نظامی و حکومتی را میتوان از متون دینی استخراج کرد.
⬅️ مرحوم شهید صدر در بخشی از مقاله «الاتجاهات المستقبلة لحرکة الاجتهاد » که در ایام جوانی نوشته است میگوید: به دلیل اینکه علمای شیعه زمان زیادی را از حکومت و سیاست دور بودهاند، عادت کردهاند که فقه و اجتهاد را به صورت فردی بنگرند و هدف آنها فردی باشد.
✅ از جمله مباحثی که امروزه اهمیت زیادی دارد، پاسخ به مسائل مستحدثه است و این مشکل باید در نظام حل شود. بنده یک سال تحصیلی در نجف را به بیان قواعد کلی که بر مسائل مستحدثه تاثیر زیادی میگذارد، اختصاص دادم. از جمله مباحث مطرح شده این است که محل رجوع در شبهات موضوعیه چیست و به چه باید رجوع کرد؟
📝 متن کامل: https://b2n.ir/x76645
———————————————————
#فقه_نظام
#سلسله_نشست_هم_اندیشی_فقه_نظام
#آیت_الله_سید_علی_اکبر_حائری
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 آیت الله محمد حسین ملک زاده در سومین جلسه از سلسله نشستهای هماندیشی فقه نظام که در مدرسه مطالعات فقه نظام برگزار شد، بیان داشت:
⬅️ تفقه جامع در دین الهی ما را به این حقیقت رهنمود میکند که خداوند متعال دین را به صورت جامع برای در برگرفتن همه ابعاد زندگی فرستاده است و مطلوب الهی، تدین کل حیات است. فراگیری دین نسبت به زندگی و جامعیت او ناظر به حیات که از رهگز تفه جامع کشف میشود، شامل دو بعد افقی و عمودی است.
⬅️ اگر درپی تحقیق در همه دین برای تحقق در همه زندگی هستیم، اولا باید همه دین را لحاظ کنیم؛ از این رو علاوه بر احکام، اخلاق و عقاید را نیز باید مورد لحاظ قرار دهیم. دوم مراد و غایت ما این است که دین در همه زندگی تحقق پیدا کند. از سویی دیگر باید بدانیم تحقق دین در سطوح اجتماعی، حکومتی و تمدنی بدون نظام سازی میسر نمیشود.
⬅️ مراد از نظام، مجموعهای از اجزا و عناصر مرتبط است که برای دست یابی به برایندی مشخص به صورتی منظم و هم افزا عمل میکنند. حال نظام اجتماعی را میتوان چنین تعریف کرد؛ الگویی متشکل از مجموعههای منظم، هماهنگ، منسجم و به هم پیوسته از باورها و ارزشها برای سامان بخشی به بعدی از ابعاد زندگی اجتماعی در راستای دستیابی به هدفی مشخص.
⬅️ کشف، ساخت و پرداخت چارچوبهای منسجم فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... مبتنی بر دیدگاههای استنباط شده الهی برای تنظیم و سامان بخشی به ابعاد گوناگون زندگی بشر و جهت دهی به انسان در راستای دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی، نظام سازی اسلامی نام دارد.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/t61894
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#سلسله_نشست_هم_اندیشی_فقه_نظام
#آیت_الله_محمد_حسین_ملک_زاده
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت الله سیدمنذر حکیم در درس خارج «فقه نظام جامع خانواده» ذکر کرد:
⬅️ موضع و رویکرد اصلی نسبت به خانواده و تشکیل خانواده بایستی به درستی شکل بگیرد. باید مشخص گردد که آیا یک رویکرد فردی است یا اجتماعی؟ مشخص است که صرفاً رویکرد اجتماعی است که میتواند مسئولیتپذیری که یک وظیفه الهی است را بر گردن انسان بنهد و او جهادگونه در این راه تلاش نماید.
⬅️ مجرد وجوب تشویق و ثواب عظیم دلیل بر این نیست که گفته شود ثواب عظیم که در روایات ذکر شده است نشانه استحباب ازدواج است؛ در وجوب هم ثواب عظیم هست. صرف عظیم بودن ثواب و مشوق بودن لحن روایات، نمیتواند دلیل انصرف از وجوب به استحباب شود. از سویی دیگر فقیه زیر بار چنین انصرافی نمیرود زیرا مهمتر از این انصراف، اهداف بزرگی است که در پشت سر این امر میباشد که فقیه آنها را مورد دقت قرار میدهد.
⬅️ روش استنباط در استقرار و التزام به وجوب کفایی نقش تعیینکننده خواهد داشت. در خصوص مباحث نظام اجتماعی و نظام خانواده که یک نظام اجتماعی است و همینطور نظام تشکیل خانواده، نباید از این روش استنباط شانه خالی کرد و آن را کنار زد؛ بهعبارتدیگر مبانی فقه نظام خانواده وقتی دیده نشود و فقط به ظهورات متون تمسک شود، آنقدر این ظهورات شبههناک میشوند و جای وسوسه به وجود میآید که برای انسان وجوب مستقر نمیشود و در استظهار آن گرفتار ضعف میشود.
⬅️ هدف از ازدواج علاوه بر حفظ جامعه، تداوم آن نیز میباشد. نگاه اجتماعی هست که میآید در ذهن فقیه و روی فهم، بینش و بصیرت او اثر میگذارد و او را متحول میکند. سیاستهای کلان خانواده رهبری اگر با آنچه که در رسالههای عملیه درباره نکاح و ازدواج آمده مقایسه شود، تفاوت دو رویکرد کاملاً آشکار میگردد.
متن کامل: yun.ir/tsi5md
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#نظام_جامع_خانواده
#آیت_الله_سید_منذر_حکیم
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در درس خارج فقه سیاسی بیان کرد؛
⬅️ سیاست به معنای تدبیر، تقدیم و برنامه ریزی برای تولی امور خود یا دیگران به منظور رساندن به مصلحت و کمال است. تعریف ذکر شده دارای چهار رکن میباشد؛ نخست واژه تدبیر که نشان دهنده جنس سیاست است؛ به این معنا که سیاست از جنس تدبیر میباشد. دوم واژه تقدیم و برنامه ریزی است. سوم تولی؛ مراد ابزاری است که در جهت اجرای قوانین مورد استفاده قرار میگیرد. چهارم هدف؛ هدف از سیاست رسیدن به مصالح و منافع شخص یا جامعه میباشد.
⬅️ دو نوع متعلق را میتوان برای سیاست در نظر گرفت. یکی اینکه سیاست را اعم از خوب و بد بدانیم که در این صورت خوب و بد دو قسم از اقسام سیاست به شمار میروند. متعلق دیگر این است که گفته شود سیاست انصراف به خوب دارد؛ زیرا غالب افرادی که برنامه ریزی میکنند در جهت منافع و مصالح خود، خانه، جامعه و... میباشند. در این صورت سیاست بد، قسیم سیاست است نه قسم او.
⬅️ متعلق سیاست معمولا مصالح دنیایی است. یعنی شخص برای معاش مردم تدبیر میکند نه معاد آنها. اما باید دانست که مصالح اعم از معاش و معاد است؛ بر این اساس ما سیاست را در فرهنگ اسلامی معنا میکنیم و میگوییم سیاست در فرهنگ اسلامی به منظور دو چیز است نخست تامین کمال و تعالی روح انسان و دوم تامین نیاز جسمی و دنیای.
⬅️ رابطه فقه و سیاسی، اضافه است نه صفت و موصوف یعنی فقهی که نگاه سیاسی دارد و مجتهد با نگاه سیاسی مجموعه فقه را تفسیر میکند؛ به تعبیر دیگر مجموعه استنباط دین در محدوده سیاست. محدوده سیاست شامل تدبیری است که منتهی به قانونگذاری و اجرا میشود.
📝 متن کامل: yun.ir/x2xpwf
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_سید_ابوالحسن_مهدوی
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت الله هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب و نظام اقتصادی اسلام» ذکر کرد:
⬅️ پنجمین مبنای اقتصاد اسلامی، توزیع است که در سه سطح توزیع قبل از تولید، توزیع بعد از تولید و دستگاه توزیع، مطرح است.
⬅️ دیدگاه اسلام در توزیع قبل از تولید دارای یک بعد سلبی و یک بعد ایجابی است. بعد سلبی یعنی تا زمانی که انسان کاری انجام ندهد، هیچ حقی نسبت به ثروتهای طبیعی پیدا نمیکند. بعد ایجابی یعنی اگر فردی اقداماتی را برای به دست آوردن حقی انجام داد، حق برای او حاصل میشود.
⬅️ اسلام در توزیع بعد از تولید در پرتو ثبات مالکیت، احترام به کار، آزادی قرارداد و سختگیری بر غاصب اقدام به ساماندهی این بخش کرده است.
⬅️ شهید صدر بر این نظر است که از دیدگاه اسلام کار تنها عامل اصلی در توزیع ثروت نیست؛ زیرا افراد جامعه از جهت توانایی فکری، جسمی و عملی در امور اقتصادی به سه دسته تقسیم میشوند؛ یک دسته افراد توانمند، دسته دیگر افرادی هستند که تلاش کردهاند اما نتیجه کار آنها به میزانی نرسیده است که بتوانند نیازهای ابتدایی خود را تامین کنند و برخی دیگر قدرت انجام کاری را نداشته اند؛ بنابر این نه کار به تنهایی و نه نیاز به تنهایی ملاک است بلکه هر دو با همدیگر ملاک هستند.
⬅️ دیدگاه سرمایه داری -تئوریک- میگوید در جامعه بیشترین سرمایه برای فردی است که توانایی زیادی دارد و کسی که توانایی کمتری دارد از سرمایه کمتری نیز برخوردار میباشد و آن کسی که اصلا نمیتواند کار کند یا توانایی ندارد به ما راتباطی ندارد.
⬅️ در سوسیالیسم ملاک توزیع، نیاز است. بر اساس این دیدگاه یک سطحی از نیاز را همه مردم باید داشته باشند؛ نتیجه چنین تفکری این است که فردی که تلاش زیادی میکند با فردی که تلاش کمتری میکند، از سرمایه یکسانی برخوردار هستند و این بی انگیزگی را در پی دارد.
📝 متن کامل: yun.ir/fshoid
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#اقتصاد
#آیت_الله_هادوی_تهرانی
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
🔻 حجه الاسلام زمانی فرد در درس خارج «فقه فضای مجازی» مطرح کرد؛
✅ در اینکه فضاها به دو بخش حقیقی و مجازی تقسیم میشوند یا یک فضا هستند، دو نظریه مطرح است؛ عدهای این تقسیم را صحیح نمیدانند و بر این باور هستند که فضاهای موجود حقیقی میباشند. از دیدگاه این افراد تعبیر فضای مجازی، تعبیر مسامحهای است. در مقابل عدهای دیگر بر این باور هستند که این تقسیم صحیح است که مختار ما نیز این نظر میباشد.
✅ کلمه مجاز دارای یک معنای لغوی و یک معنای فلسفی است. مجاز لغوی عبارت است از استعمال کلمه در غیر ماوضع له و مجاز فلسفی عبارت است از اسناد وجود به چیزی که حقیقتا موجود نیست. حال زمانی که به فضای مجازی کلمه فضای مجازی اطلاق میشود، مراد اصطلاح دوم است زیرا فضایی که به او اسناد وجود دادهاند، ثانیا و بالعرض است نه اولا و بالذات.
✅ آیا آثار حقیقی برای خود فضا است یا برای وجود اولی؟ شخصی که خرید اینترنتی میکند آیا آن آثار برای فضای مجازی است یا برای جنس واقعی؟ فضای مجازی طریق است و اثر آن ثانیا و بالعرض میباشد؛ از این رو اگر جنسی در انبار نباشد، فضای مجازی چه چیزی را میخواهد ارائه کند؟ زمانی اثر حقیقی، وجود حقیقی را اثبات میکند که اثر اولا و بالذات باشد اما اگر اثر ثانیا و بالعرض مترتب شود نمیتواند حقیق بودن منشأ اثر را اثبات کند.
✅ فضای مجازی دارای موضوع شناسیهای مهم است که باید شخص فقیه برای فهم موضوع، ورود کند تا بتواند حکم صحیح آن را استنباط نماید؛ مانند فیلترینگ اینکه فیلترینگ چیست، کارکردآن چگونه است، آیا دخالت در حق مالکیت دیگران است، حق حاکم است یا حق مردم و... باید این موارد مشخص شود تا فقیه بتوان حکم صیحیح صادر کند.
📝 متن کامل: yun.ir/qzlce
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فضای_مجازی
#حجه_الاسلام_زمانی_فرد
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت الله اراکی در درس خارج «فقه فرهنگ» مطرح کرد؛
⬅️ فقه فرهنگ کلان همان نظام و منظومۀ معروف و منکر و پسندها و ناپسندهای جامعه است. در مقابل فقه فرهنگ خرُد قرار دارد که موضوع آن انسان فردی است که در جامعه زندگی میکند. همانگونه که فرهنگ خرد در سه بخش باورها، گفتارها و رفتارها میباشد، فقه فرهنگ کلان نیز در این سه بخش مورد بررسی قرار میگیرد.
⬅️ مراد ما از فرهنگ کلان، فرهنگی است که جامعه بما هو جامعه باید این فرهنگ را داشته باشد. بخشی از فرهنگ کلان مرتبط با حاکمیت است؛ به این معنا که چه فرهنگی باید حاکم بر دستگاه حاکمیت باشد به گونهای که رفتارهای حاکمیتی حاکم در اموری مانند عزل و نصب، برنامهریزیها و... متأثر از آن باشد.
⬅️ اگر مطالب بیان شده به خوبی تبیین شود، عملکرد شورای نگهبان در نظام ما مؤثرتر خواهد بود؛ زیرا این شورا در بررسی صلاحیت رییس جمهور، نماینده مجلس یا هر مأموریت حاکمیتی دیگر، باید وجود چنین باورهایی را در نزد آنها احصا کنند. نمیشود کسی بخواهد عضو نظام شود و از فقه نظام چیزی نداند.
⬅️ اصولی که باور توحیدی و باور عبودیتی بر آنها مبتنی هستند عبارتند از:
اصل اول: توحید در خالقیت؛ یعنی بدانند خدا خالق است و این خالقیت، منحصر در اوست.
اصل دوم: توحید در صفات خالق؛ بدین معنا که عدل او عدل ذاتی، حکمتش حکمت ذاتی، علمش علم ذاتی است و...
اصل سوم: توحید افعالی؛ بازگشت توحید افعالی به این است که هیچ فعل، حرکت و سکونی در این جهان بدون اذن خداوند و دستور او تحقق نمیپذیرد. ارادۀ تکوینی و تمکینی خدای متعال است که بر همه چیز حاکم میباشد؛ حتی انسانهایی که با اراده خود عمل میکنند، فعلشان با تمکین خدای متعال است.
متن کامل: yun.ir/lq4kob
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_فرهنگ
#آیت_الله_اراکی
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ حجه الاسلام خطاط در درس خارج «سبک زندگی اسلامی» مطرح کرد؛
⬅️به دلیل اینکه موضوع سبک زندگی اسلامی را به صورت درون دینی بحث میکنیم، برای ما مقولهای به نام سبک زندگی اسلامی پذیرفته شده است. اما افرادی که نگاه برون دینی دارند، ممکن است بر این باور باشند که اسلام منحصر در یک تعامل عبادی با خداوند است و نسب به زندگی توجهی ندارد.
⬅️آیا بحث از سبک زندگی از مباحث فقهی محسوب میشود یا اخلاقی؟ باتوجه به دامنه وسیع و گسترده فقه، میتوان گفت تمامی بایدها و نبایدهای الزامی و غیر الزامی انسان از مباحث فقهی است. البته این بیان موجب مستغنی بودن ازعلم اخلاق در سبک زندگی نمیشود.
⬅️ اخلاق به دو بخش اخلاق نظری که موضوع آن نفس و اخلاق عملی مانند عدالت، صدق و کذب تقسیم میشود. اخلاق عملی از جهت موضوع به علم فقه نزدیک است اما از آن جهت که مرتبط با نفس انسان است، با علم فقه متفاوت میباشد؛ به تعبیر دیگر علم فقه و اخلاق عملی از جهت موضوع یکی میباشند اما اخلاق عملی به حسن و قبح فعل میپردازد و علم فقه حکم شرعی آن را بیان میکند. اما اخلاق نظری موضوعا و محمولا با علم فقه متفاوت است؛ زیرا موضوع آن نفس است در حالی که موضوع فقه فعل مکلفین میباشد.
⬅️ پرکاربردترین الفاظی که در منابع دینی، فقهی و روایی مرتبط با سبک زندگی بهکار رفته است، عبارتند از، «ادب»، «آداب»، «مکارم اخلاق»، «محاسن اخلاق»، «سنت» و «معروف و عرف». در مواقع متعددی، واژه خاصی برای دست یابی به این موضوع وجود ندارد لکن محتوایی که بیان شده است اشاره به سبک زندگی دارد. مانند آیات آخر سوره فرقان: «أُولَئِكَ يُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِمَا صَبَرُوا وَيُلَقَّوْنَ فِيهَا تَحِيَّةً وَسَلَامًا ...»
📝 متن کامل: yun.ir/jnbt3f
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#سبک_زندگی
#حجه_الاسلام_خطاط
🔎@fiqhenezam_com
nokati-darbare-figh-nazam.mp3
9.53M
🎙استاد علی فرحانی
✅فقه نظام، مقدمه پاسخ به مسائل فقهی است.
✅فقه نظام، ریشه در کتب فقهی قدما دارد.
✅فقه نظام، منابع نقلی را توسعه می دهد و از مراجعه زود هنگام به اصل عملی جلوگیری می کند.
————————————————-
#فقه_نظام
#حجه_الاسلام_علی_فرحانی
🔎@fiqhenezam_com
✅ آیتالله اعرافی در درس خارج «فقه تربیتی» بیان کرد؛
🔻 وظایف حکومت در مقوله تربیت با تمسک به ادله امر بمعروف و نهی از منکر.
⬅️ ادله امر بمعروف و نهی از منکر را میتوان به دو صورت تقریر کرد.
1️⃣ در این تقریر واجب کفایی ذاتی ـ تکلیفی عمومی ـ امر بمعروف و نهی از منکر اثبات میشود. در واقع تقریر اول، تقریر عام این ادله است؛ با این توضیح که ادله امربهمعروف و نهیازمنکر، این وظیفه را به عنوان واجب کفایی عمومی بیان میکنند. این وجوب کفایی، حاکم و حکومت را به عنوان احد المکلفین و اشخاصی که در دائره تکلیف و خطاب عام هستند، شامل میشود.
2️⃣ در این تقریر به دنبال اثبات واجب عینی بالعرض ـ تکلیفی خاص ـ بودن امر بمعروف و نهیازمنکر هستیم. علاوه بر خطاب عام کفایی و وجوب عام کفایی که در باب امربهمعروف و نهیازمنکر با شرایط آن وجود دارد، خطاب خاصی نیز برای امربهمعروف و نهیازمنکر وجود دارد.
⬅️ ثمره خطاب خاص این خواهد بود که از دو جهت تکلیف متوجه حاکم و حکومت میشود؛ نخست از این حیث که مصداق تکلیف عام هستند و دوم از این جهت که مخاطب خطاب خاص عینی واقع شدهاند.
⬅️ اینکه خداوند فرموده: «وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ؛ بعضی از شما کسانی میباشند که امربهمعروف و نهیازمنکر میکنند» به این دلیل است که تکلیف کفایی عام، دارای شرائطی است که شامل همه مکلفین نمیشود؛ به عبارت دیگر امربهمعروف و نهیازمنکر واجب کفایی است و بر عهده همه افرادی میباشد که دارای شراطی باشند.
📝 متن کامل: yun.ir/j28ane
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_تربیت
#آیت_الله_اعرافی
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیتالله محسن فقیهی در درس خارج «پیشگیری از جرم» بیان کرد:
⬅️ انجام جرم در جامعه همانند سوراخ کردن کشتی است که ضرر آن متوجه همه سرنشینان آن میشود. زمانی که شخص مرتکب جرمی علی الخصوص جرائم مشهود شود؛ در واقع موجبات فساد جامعه را فراهم کرده است به این نحو که آثار علاوه بر مرتکبین شامل دیگر افراد جامعه نیز میشود.
⬅️ مردم برای در امان ماندن از آثار جرم و گناه باید مانع از انجام جرم و گناه در سطح جامعه بشوند. این عکسالعمل مردم نوعی احساس وظیفه عمومی میباشد که برای خدا یا برای خود، باید اقدام به امربمعروف و نهیاز منکر کنند. خیلی از مشکلات جوامع مسلمین به این دلیل است که افراد جامعه در مقابل جرم و گناه دیگران سکوت پیشه کردهاند.
⬅️ علت گسترش جرم در سطح جامعه عاملان اصلی فساد و ساکتین در برابر آن هستند. با این بیان جایگاه امربمعروف و نهی از منکر در جامعه مشخص میشود. اگر در جامعهای آثار جرم و فساد هویدا باشد، باید دانست که مردم نیز با عدم واکنش خود، در گسترش آن همکاری کردهاند.
⬅️ به میزانی در این دنیا آثار جرم دامن گیر مردم می شود که آنها پشیمان شوند و در اعمال خود باز نگری کنند. با بررسی آیات و روایات به دست میآید که خداوند گشایش مادی و معنوی در اعمال نیک را نزول برکات قرار داده است.
⬅️ ایمان یک نفر در جامعه، موجب نزول برکت نمیشود بلکه تمام مردم یا اکثر آنها باید ایمان داشته و عمل صالح انجام دهند. معنای تقوا یعنی پیشگیری از جرم و بازداری خود و دیگران از ارتکاب جرم و گناه. یکی از وظایف جامعه اسلامی و حکومت اسلامی این است.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/e08394
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_پیشگیری_از_جرم
#آیت_الله_محسن_فقیهی
🔎@fiqhenezam_com
هدایت شده از سیاست اسلامی منهاج
✳️ نگاه تحولی در نگاه امام خمینی (رحمة ا... علیه) نه تجددی است و نه تحجری
🔸 آیت الله عبدالکریم فرحانی در درس حارج فقه حکومتی اظهار داشت: در نظام اندیشهای امام خمینیرحمها...علیه رسالت اصلی دین، ایجاد تمدن نوین اسلامی است. در این نگرش تمرکز دین بر مسألهی نظامسازی، تمدنسازی، جامعه میباشد و در این رابطه حوزهی علمیه و فقه به واسطهی کار امام وارد یک فضای به تعبیر ایشان تخصصی شد. از این رو ضروری است پیش از هر چیز به بررسی مبانی فکری امام خمینی رحمها...علیه در زمینهی فقه حکومتی و کارکردهای اجتماعی دین از جانب ایشان پرداخته شود.
🔹 بدون شک مهمترین ثمرهی اندیشهی حکومتی امام خمینی رحمها...علیه در میان مردم ایران و حتی دیگر کشورهای تأثیرپذیرفته از انقلاب اسلامی این بود که ایشان به این توفیق نیل یافتند که به تعبیر مقام معظم رهبری مدظلهالعالی نگرش مردم به دین را که پیش از آن نگرشی شخصی و فردمحور بود به نگاهی سیتماتیک و اجتماعمحور تبدیل کند و از این طریق دین را از حالت توجه به احکام شخصی و فردی از جانب متدینین به دستگاهی نظام ساز، تمدن ساز، جامعهساز و انسانساز مبدل سازد.
🌐 ادامه خبر:
https://menhajj.ir/?p=419
🔴 با ما همراه باشید ...
💠 تلگرام، ایتا و اینستاگرام
@se_menhaj
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت الله سیدمنذر حکیم در درس خارج «فقه نظام جامع خانواده» ذاظهار داشت:
🔻 وظایف دولت در قبال تشکیل خانواده عبارتند از؛
1️⃣ سیاستگذاری: این سیاستگذاری برای رسیدن به خانواده مطلوب، سه ویژگی اصلی باید داشته باشد: سالم، پایدار و پویا.
2️⃣ برنامهریزی: در کل مراکز و نهادهای مرتبط و تأثیرگذار با خانواده، برنامهها و آئیننامههایی قرار داده شود که این سیاستها را بتواند پیاده کند.
⬅️ اگر نوع و انواع حمایتها مشخص شود آن زمان یکی از آن وظایف میتواند اعانت و یاری معنوی و مادی باشد. البته حمایت معنوی مقدم بر دیگر امور است؛ زیرا بیشترین کمک به خانواده را بعد معنوی میتواند نصیب خود کند و کمک مادی هم در پی کمکهای معنوی معنا و ارزش پیدا میکند و میتواند اثر ماندگار داشته باشد. قرضالحسنه، اشتغالزایی، کمکهزینه مسکن و امکانات اولیه مناسب برای زوجین تا بتوانند به فرزندآوری و فرزندپروری بپردازد و در نتیجه بتواند این کانون خانواده را به نحو احسن مدیریت کند. این هم میتواند یک وظیفه برای دولت باشد.
3️⃣ فرهنگسازی و آموزش: میتواند حمایت معنوی باشد یا بسترسازی از طرف نظام برای شکلگیری یک خانواده سالم پایدار و پویا. این فرهنگسازی اعم از فرهنگسازی در صداوسیما، فیلمها، هنرها و در نظام بهصورت عام در تمامی ساحتها و از طرف تمامی نهادها مطرح است.
3️⃣ حمایت قانونی: این حمایت در عرصههای تشکیل، تحکیم، پایداری و پویایی است و مراد از آن قوانینی است که با تصویب آن در حقیقت از خانواده دفاع و حمایت کند.
⬅️ حمایت معنوی و تربیتی: این حمایت، فراتر از حمایت قانونی است. یعنی در مساجد، رسانهها، مدارس و... معنویت بالا برود و نگاه معنوی به ازدواج و تشکیل خانواده بر جنبههای مادی غلبه پیدا کند.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/u33906
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#نظام_جامع_خانواده
#آیت_الله_سید_منذر_حکیم
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
✅ آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در درس خارج فقه سیاسی بیان کرد:
⬅️ رابطه میان سیاست و تدبیر، عام و خاص من وجه است که ماده اجتماع آنها در سیاست و تولی است؛ به این معنا که علاوه بر سیاستگذاری اقدام به اجرای آن نیز میکنند. ماده افتراق در دو مورد میباشد. گاهی سیاستگذاری صورت گرفته اما مجری ندارد و در مواقعی نیز مجری وجود دارد اما برنامه ریزی و تدبیر وجود ندارد
⬅️ هدف فقه سیاسی دست یابی به نظر دین در سیاست است. زمانی که گفته میشود تدبیر جامعه به معنای برنامه ریزی برای مصالح یک جامعه است. این مصالح و منافع منحصر در منافع دنیایی نیست بلکه شامل منافع شخصی، اخروی و عمومی نیز میشود.
⬅️ کسی که دین را نمیشناسد سیاست را محدود به دنیا میکند و بر اساس این تفکر برنامه ریزی که انجام میدهد در راستای دست یابی به منافع دنیوی است؛ به عنوان نمونه افرادی با این تفکر در مجلس شورای اسلامی بودجهها را در امور دنیایی خرج می کنند. عامل چنین اقداماتی، تربیت نیافتن خود شخص است که فکر میکند انسان فقط برای این دنیا آمده و باید برای این دنیا برنامه ریزی کند لذا آینده را در نظر نمی گیرد.
⬅️ وقتی گفته میشود فهم دین در محدوده سیاست، به این معنا است که در تدبیر، قانونگذاری و برنامه ریزی که برای فرد یا جامعه انجام میدهیم، نظر دین را اعمال کنیم؛ به عنوان مثلا نیاز جامعه به ایمان قوی است تا در زمانهایی که جامعه برای حفظ خود نیاز به جانفشانی و شهادت دارد، همه افراد جامعه آماده باشند. افراد جامعه برای جانفشانی نیازمند مقدمهای به نام ایمان قوی وباور کردن خداوند و قیامت هستند.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/b07277
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_سید_ابوالحسن_مهدوی
🔎@fiqhenezam_com
✳️ چهارده تطبیق برای قاعده اصالت حاکمیت دین
🔻 آیت الله عباس کعبی در جلسه درس خارج قواعد فقه سیاسی اظهار داشت:
⬅️ با فحص منابع دینی، میتوان چهارده تطبیق برای قاعدة اصالة حاکمیة دین پیدا کرد.
⬅️ وی در بیان این قواعد عنوان کرد:
1️⃣ عدم جواز تفکیک دین از سیاست
2️⃣ مصدر قوای سه گانه خداوند است
3️⃣ حرمت اطاعت و تبعیت غیر خدا
4️⃣ تطبیق ارزشها، سیاستگذاریها، نظامها و تصرفات با شریعت اسلامی
5️⃣ حرمت ولایت طاغوت
6️⃣ وجوب اطاعت از منصوبان الهی
7️⃣ حرمت تعطیلی حدود و وجوب اقامه حدود
8. ...
📝 متن کامل:
https://menhajj.ir/?p=413
———————————————————-
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_کعبی
🔎@fiqhenezam_com