#چند_نکته_درباره_کتابها
تقریبا در دو هفته اول مهر ، باید مقدمات ورود به کلاس اول و یه سری آموزشهای ابتدایی داشته باشیم
و نیازی به کتابها نداریم
پس فرصت دارن با آرامش کتابهارو آماده کنن و برای سیمی کردن عجله نکنن
در این دو هفته اول، بچه ها دفتر شطرنجی و نقاشی بیارن و بااونها آموزشهای اولیه انجام میشه
در دو هفته بعد، اون هم بادرنظر گرفتن شرایط کلاستون (بررسی ویژگی های بچه ها که آمادگی شروع درسهارو دارن یانه)
به کتاب فارسی خوانداری (بخوانیم) و ریاضی نیاز داریم
عجله نکنید برای سریع پیش رفتن!!!
#چند_نکته_درباره_کتابها
من به شخصه ، کتاب قرآن رو همراه با کتابهای دیگه میدم به خانواده ها
(ذوق دارن ببینن)
بعداز،جلد کردن میگم بچه ها بیارن تحویل بدن ، تا روز جشن قرآن
(جشن قرآن اواخر مهر برگزار میشه) ✅
کتاب علوم هم اواخر مهر یا اوایل آبان شروع می کنیم
https://eitaa.com/firststudent
#چند_نکته_درباره_کتابها
کتاب ریاضی بعداز انجام یه سری آموزشهای اولیه شروع میشه
و سعی کنید روزانه یک صفحه انجام بدید، مخصوصا اوایل سال
پس یعنی در برنامه هفتگی هرروز ریاضی باشه✅
#برنامه_هفتگی
طبق برنامه ساعت های ورزش مدرسه تون و روزی که به شما نوبت میدن
(معمولا هر زنگ مخصوص یه کلاسه که حیاط مدرسه در اختیار اون کلاس باشه)
برنامه هفتگی کلاستونو می چینید
چند نکته داره
اول اینکه تعداد ساعات هر درس طبق قوانین باید تکمیل بشه
دوم اینکه درس قرآن همیشه باید اولین زنگ باشه
(هرروز بعداز سلام و احوالپرسی، یک سوره کوچک را با بچه ها همخوانی می کنیم)
[اجباری در حفظ سوره ها نیست
به مرور و با تمرین و تکرار هرروز ، یاد می گیرند]
سوم اینکه نباید یک درس در دو زنگ پشت سرهم تکرار شوند❌
چهارم اینکه ورزش و هنر نباید در یک روز باشد❌
✅❌✅❌✅
تاکید کنید، روی تمامی وسایل اسم دانش آموز چسبانده بشه
کتابها، دفاتر، مدادها و هر وسیله دیگه
حتی روی وسایلی مثل چینه و چوب خط علامتی بزنن که دانش آموز تشخیص بده برای خودشه
مثلا بایه رنگ لاک یه گوشه شو علامت بزنن
https://eitaa.com/firststudent
#لیست_لوازم_کلاس_اول
#لیست_لوازم مورد نیاز دانش آموزان کلاس اول
😊🌹
🌱یک بسته چینه و یک بسته چوب خط
🌱جامدادی دو زیپ پارچه ای ساده(به هیچ عنوان جامدادی فانتزی و فلزی تهیه نشود.)
🌱یک بسته مداد رنگی با کیفیت (۱۲رنگ)
🌱قیچی کوچک نوک گرد قاب دار، چسب ماتیکی و مایع رازی و چسب نواری
🌱پوشه ی دکمه دار سایز A4
🌱کلربوک ۱۰۰برگ (چون این وسیله تا پایه ششم مورد استفاده قرار میگیرد بهتر است قاب دار باشد.)
🌱برگه A4 صد تا
🌱مداد مشکی نرم (سه گوش)و مداد قرمز
(چون مصرف مداد در پایه اول زیاد است پیشنهاد میشود بسته ای تهیه گردد.)
🌱ماژیک وایت برد نوک گرد، ۲رنگ
🌱تراش مخزن دار و پاک کن ساده
🌱خط کش پانزده سانتی با پنج شکل هندسی (شابلون ) جنس ژله ای
🌱مقوا رنگی یک بسته
🌱کاغذ رنگی یک بسته
🌱گل رس و خمیر بازی یک بسته
🌱 یک کلاف کاموا رنگ دلخواه
🌱یک ظرف در دار حاوی نمک یا آرد یا ماسه
🌱یک ظرف در دار حاوی بیست عدد نخود،لوبیا،عدس و ...
🌱یک جعبه بزرگ دستمال کاغذی
🌱ده عدد لیوان یکبار مصرف
🌱دفتر خط دار ساده ۵۰برگ برای فعالیتها
🌱دفتر خط دار ساده ۸۰برگ برای شهرک الفبا
🌱دفتر نقاشی ساده ۵۰برگ یک عدد
🌱دفتر شطرنجی ساده خانه درشت یک عدد
🌱برچسب نام و نام خانوادگی روی تمام وسایل و تک تک مدادها چسبانده شود و با چسب نواری محکم گردد.👌
🌱لیوان شخصی (در صورتیکه تمایل دارید قمقمه تهیه کنید نی دار باشد و سر آن محکم بسته شود که کتاب های دانش آموز خیس نشود.مسئولیت صد در صد به عهده ی والدین گرامی است😊 )
تمام کتابها جلد نایلونی شود.
با احترام
به امید ساختن بهترین ها🌹
👆👆👆👆👆
#لیست_لوازم_کلاس_اول
که طبق نظر خودتون میتونید کم و زیادش کنید
میتونید به صلاح دید خودتون یکسری از وسایل رو اول سال تهیه کنید و یکسری رو هم در طول سال که لازم میشه .
نکاتی در مورد تدریس نشانه ها برای همکاران تازه استخدام ✅️✅️✅️✅️✅️✅️✅️✅️✅️
✔️ باید گفت در روش های تدریس قدیمی و قبل از كتاب های بخوانیم و بنویسیم فارسی، روش تدریس حروف الفبا به این صورت بود كه ابتدا نشانه تدریس می شد و بعد كلمه ای كه با حروف مورد نظر نوشته شده بود به دانش آموز با روش بخش كردن و صدا كشی آموزش داده می شد. به طور مثال اگر دانش آموز فقط حروف " آ ا " و "ب " را خوانده بود، فقط می توانست كلمه های آب و بابا را كه با این حروف نوشته می شوند را بخواند و بنویسد.
✔️امّا در روش تدریس فعلی ابتدا كلمه هایی كه در آن ها حروف مورد نظر به كار رفته به دانش آموز نشان داده می شود و بعد خود دانش آموز به طور فعّال، نشانه ی مورد نظر را در كلمه پیدا كرده و به او آموزش داده خواهد شد. به طور مثال برای تدریس نشانه ی "آ ا " این جمله ها آمده است و نشانه ی مورد نظر با رنگ دیگر نوشته شده است . آب آبی دریا آبی ..... نشانه ی مورد نظر ما به شكل هایی كه در زبان فارسی وجود دارد در كلمه ها آمده است و بچّه ها باید با تلفّظ و تكرار كلمه و راهنمایی آموزگار آن ها را پیدا كرده و بدانند صدای " آ " چند شكل دارد . مواردی هست كه در خواست می شود به آن ها توجّه كنید:👇
✔️قبل از شروع تدریس، شكل هایی كه مربوط به این نشانه است را به صورت پازل آماده كنید.
✔️ حتماً بچّه ها را به صورت گروهی تقسیم بندی كنید كه در كلاس اوّل هر چه تعدادشان كم تر باشد، مثلاً دو یا سه نفری، بهتر است.
✔️ پازل ها را بین بچّه ها تقسیم كنید و آن ها را راهنمایی كنید تا بتوانند شكل مورد نظر را آماده كنند.
✔️حالا از آن ها بخواهید در مورد شكلی كه به دست آورده اند با یك دیگر مشورت كنند.
✔️ یك نفر از هر گروه گفته هایی كه بین اعضای هر گروه ردّ و بدل شده را برای بچّه های دیگر كلاس باز گو نماید.
✔️كلمات كلیدی را به خاطر بسپارید و سعی كنید كه این كلمات حتماً توسّط بچّه ها گفته شود. مثلاً :" بگو عزیزم، در شكل چه چیزهایی به رنگ آبی می بینی ؟ " جواب خواهد داد: " دریا و ..."
✔️هم پایان و هم آغاز بودن یك جفت كلمه را در نگاره ها با بچّه ها تمرین كرده اید و الآن می توانید در این مورد هم از آن ها سؤال كنید كه چه كلماتی شنیدید كه هم پایان و هم آغاز هستند. مثل بابا و دریا كه هم پایان هستند و روی صدای آخر تأكید نمایید و یا آب و آبی هم آغاز هستند و روی صدای اوّل تأكید نمایید. تفاوت نگاره ها با نشانه ها در این است كه شما باید به هنگام تأكید صدای مورد نظر به شكل آن هم اشاره كنید.
✔️ اصلاً لذّت اكتشاف را از كودكان نگیرید. فوراً اشاره نكنید كه "آ" دو شكل دارد و بعد آن را معرّفی كنید. بلكه با نشان دادن كارت تصاویر و معرّفی شكل مورد نظر، آن ها را به این موضوع متمركز نمایید كه ببینند، نشانه ی مورد نظر به چه اشكالی نوشته شده است. مثال :
✔️" بچّه ها ! به كلمه ی " آب " توجّه كنید و بگویید در اوّل این كلمه چه صدایی را بیان می كنید؟"
✔️جواب : " آ " ....
✔️ خب ! خوب به شكل صدای اوّل نگاه كنید و شكلش را به خاطر بسپارید.
✔️ حالا به من بگویید در كلمه ی دریا در آخر آن چه صدایی را بیان می كنید؟
✔️صدای " ا " ...
✔️ببینید در این جا صدای " آ " به چه شكلی آمده است ؟ وقتی در اوّل كلمه آمده یك شكل دارد و وقتی در آخر و وسط كلمه آمده شكلی دیگر دارد. می توانید به من بگویید شما در كلمه ها صدای " آ " را به چند شكل دیدید؟
✔️بچّه ها خودشان با دقّت و جست و جو جواب خوهند داد: به دو شكل ... اگر در دفعه های اوّل موفّق نشدید، باز هم جواب را خودتان نگویید با راهنمایی كردن بچّه ها سعی كنید خودشان به جواب برسند.
✔️حالا نوبت شماست كه این دو شكل را پای تابلو نوشته و با زبان كودكانه و شعر آن ها را به بچّه ها معرّفی كنید .....آ آ چند شكل داره؟ - دو شكل داره، دو شكل داره. با اشاره به " آ" اوّل ....... – به این میگن " آ " اوّل ...كجا میاد؟ اوّل میاد همیشه به غیر از این نمیشه، تو جدول الفبا هر كی به جای خویشه و الی آخر.
✔️ حتماً كتاب بنویسیم در كلاس و حضور خودتان توسط بچّه ها انجام شود. به نحوه ی نوشتن بچّه ها دقّت كنید و اشكالاتشات را به آن ها بگویید. وقتی تمرین بنویسیم در خانه انجام می شود شما به اشتباهات دانش آموز پی نخواهید برد.
✔️وقتی می بینید كه بچّه ها چه قدر تشنه ی آموختن هستند و چگونه توانستید، ابتدای خواندن و نوشتن را به آن ها بیاموزید، اصلاً خسته نخواهید بود و از آموختن لذّت خواهید برد. موفّق باشید.
💟 #سخنی_با_همکاران:
💠 #روز_جشن_شکوفه ها #جلسه ای رابا #والدین در نظر داشته باشید ودر این جلسه به معرفی خود وبرنامه های خود باشیدونکات زیر را موردتوجه قرار دهید:👇
🔸1-معرفی کتب درسی به اولیا
🔹2-معرفی برنامه درسی به اولیا واینکه یک هفته اول را فقط و فقط طبق برنامه کلاس پیش بروندوکتابها رادر طبق برنامه در کیف دانش آموزبگذارندد هیچ کتاب اضافه را در کیف نگذارند.
🔸3-یک دفتر تلاش ویک دفتر نقاشی در ماه اول کافی است.وهر دو همیشه در کیف دانش آموز باشند.
🔹4-حتما بعداز تحویل کتابها با برچسب نام دانش آموز را جلد کتاب بزنندوکتاب را جلد نایلونی بکشنداز جلد های کادویی استفاده نکنند.
🔸5-دفتر تلاش بیشتر از 60 برگ نباشد.
🔹6- کتاب بنویسیم را فنری ریز بزنند وروی آن را طلق بکشند.
🔸7-یک دست مداد،تراش ،پاک کن و مدادرنگی بخریم ودر کلاس به اولیا نشان دهیو وحتما تأکید کنیم که ازخرید لواز التحریر تجملی خودداری کنند.
🔹8-از خرید جامدادی آهنی خوداری کنند.
🔸9-به اولیا توضیح بدهیم که زیاد به بچه ها نگویند که پاک کن ودرست بنویس اگر اشتباه نوشتندبگوییم بعدی را درست بنویس.اصلا با پاک کن قهر کنیم.
🔹10-میزان تکالیف به اندازه ای باشد که گفته شده اگر اضافه باشد برای اولیا بنویسیم که میزان تکالیف را رعایت کنند.
کیسه ریاضی وموارد آن را توضیح دهیم.
🔸12-نوار و جدول اضطراب رابرای والدین توضیح دهیم.این جدول بیانگر آن است که در مهر ماه بچه ها هیچ استرس وهیچ اضطرابی ندارند.از آذر ماه تا دی ماه و بهمن اوج اضطراب واسترس از نظر یادگیری بچه ها ست.نکته مهم در این زمینه این است که به هیچ عنوان والدین نباید استرس و اضطراب خود را به دانش آموزان منتقل کنند.دراین تایم زمانی از والدین میخواهیم که فقط صبر کنند.
🔹13- جدول زمانبندی دروس مدارس با یکدیگر متفاوت است وبانظر معلم انجام میشود.
🔸14-در غیبت یشتر از سه روزدانش آموز،معلم هیچ تضمینی برای یادگیری او ندارد.
🔹15-به والدین بگوییم استرس به بچه ها وارد نکنید.
🔸16-حضور اولیا در جلسات اجباری است بخصوص در تدریس دروس ای،ه،خوا،او استثناء.
🔹17-به والدین بگوییم در دفتر یا دداشت بچه ها چیزی یادداشت نخواهیم کرد باید خودشان در کلاس بدانند دقت کنند و به والدین انتقال دهند.
🔸18-به والدین بگوییم بازخوردها را ببینید.
🔹19-کتاب بخوانیم در مدرسه میماند به مدت یک ماه بخاطر آنکه جلو جلوننویسند.
🔸20-سه خط در دفتر تلاش سرمشق میدهیم.
🔹21-بچه ها را باهم مقایسه نکنند.
🔸22-در بخش نگاره ها صدا کشی در اول و آخر کلمات را آموزش خواهیم داد.
🔹23-آموزش یک درس از نگاره ها را در کلاس داشته باشیم وصدای اول وآخر را آموزش دهیم.
🔸24-بخش کردن را آموزش دهیم.
🔹25-کاغذی در اختیار والدین قرار دهیم تا در آن خصوصیات ،علایق،مشکلات وویژگی های فرزندشان را بنویسند.سپس آن رابه دفتر خصوصیات شکوفه ها انتقال دهیم.
🔸26- خوراکی ها ومایعاتی را که برای بچه ها میگذارند حتما در ش راببندندومیوه ها را در ظروف دردار بگذارند تا کتابها کثیف نشوند.
🔹27-وسایلی مانند خمیر بازی،قیچی،چسب ،مقوا وکاغذ رنگی را تهیه کنند قیچی چسب درر کیفشان همیشه باشد.
🔸28-حتما پوشه کار کیفی داشته باشندپوشه کار باید در کلاس باشد.
🔹29-کارتهای نشانه را تهیه کنند ودر کلاس بگذارند.
🔸30-هر روز که بچه هابه خانه می آیند از آنها بپرسند قصه کتاب را برایشان تعریف کنند.با این کار بچه هارا به حرف زدن وا دار میکنند.
🔹31-کتاب قرآن در وسایل بچه ها نیست آن را در روز جشن قرآن به بچه ها تحویل میدهی
🔸32- هر شب وسایل و برنامه بچه هار ا چک کنید.
🔹33-حتما در منزل صبحانه بخورند.
🔸34- گذاشتن صبحانه هر روز در کیف بچه هاالزامی است.وقتی بچه هابه صورت گروهی باشند خوراکی بهتر میخورند .
🔹35-طرز صحیح مدادردر دست گرفتن را به والدین آموزش دهیم.
🔸36-والدین و معلم همانند دو بال برای پروازو موفقیت دانش آموزهستند همکاری هر دو در امر آموزش به موفقیت دانش آموز بیشتر کمک خواهد کرد.
🔹۳۷-کارت نشانه حتما باید توسط والدین تهیه شود