eitaa logo
🌱 برای آگاهی 🌱
362 دنبال‌کننده
17 عکس
5 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 تأمّل در پیامدهای یک اعدام! ✍🏻یکی از کاربران فضای مجازی نوشت: ♨️ پیامدهای سیاسی، امنیتی و تئوریک اعدام اکبری جاسوس انگلیس از این قرار است: 1️⃣ استحاله های فکری توهّم نیست، واقعیت است! 2️⃣ حتی سوابق انقلابی_رزمندگی هم شرط کافی نیست! 3️⃣ استقلال ایران خط قرمز است و انگلیس هیچ حق دخالتی ندارد! 4️⃣ پروژۀ نفوذ در ارکان نظام پایان ندارد! 6️⃣ یک ملت منتظر عذرخواهی روحانی، ظریف و شمخانی اند.
نکته ی بجای محمد حسین پویانفر👌🏻✅
📌گزارش تایم علیه اینفلوئنسرها و کسانی که زیاد حرف می‌زنند 🔹طرح جدید مجله‌ی تایم علیه بسیاری از اینفلوئنسرها، بلاگرها و همه کسانی است که در اینستاگرام و توئیتر و دیگر شبکه‌های مجازی مرتبا نوشته‌هایی می‌گذارند و حرف میزنند تا فالوور جذب کنند و خودی نشان دهند. 🔹در گزارش اصلی این شماره مجله تایم آمده است: «ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که زیاد حرف زدن را تشویق و تقاضا می‌کند. ما می‌توانیم یک میلیون فالوئر در توییتر جذب کنیم، در اینستاگرام اینفلوئنسر شویم، ویدیویی منتشر کنیم که وایرال شود. ما توییت می‌کنیم فقط برای آنکه توییت کرده باشیم، حرف می‌زنیم فقط برای آنکه حرف زده باشیم. با این حال بسیاری از قوی‌ترین و موفق ترین مردم دقیقا عکس آن عمل می‌کنند.به جای آنکه در جستجوى توجه باشند از کانون توجهات دوری می‌کنند. وقتی از آنها خواسته می‌شود سخن بگویند دقت می‌کنند.» هفت
لزوم تقویت تفکر انتقادی در حوزه رسانه‌های معاصر نویسنده: جواد حیدری (پژوهشگر اندیشه سیاسی) اخیراً انتشارات آکسفورد کتابی منتشر کرده به اسم «کاربست تفکر انتقادی بر رسانه‌های مدرن» [=Applying Critical Thinking to Modern Media]. به نظرم داشتن تفکر انتقادی در حوزه‌ی رسانه بسیار مهم هست. در این کتاب شش اصل تفکر انتقادی  در مواجهه با رسانه رو بیان کرده: ۱. شکاکیت معقول [Reasonable skepticism]: این عادت را در خودمان بپروارنیم که هر ادعایی رو قبول نکنیم مگر این که ادله‌ی موجهی برای قبول آن در اختیار داشته باشیم و در برابر این وسوسه مقاومت کنیم که به صورت خود به خود و اتوماتیک به هر خبری باور آوریم. ۲. فراشناخت [Metacognition]: این توانایی را در خود ایجاد کنیم که به‌صورت نقادانه درباب باورها و ارزش‌های خودمان بیندیشیم. ۳. نظر کلی [Overview perspective]: ادعاها و عقاید را دربافت و زمینه‌ای ارزش‌گذاری کنیم که تمام اطلاعات مربوط را تا حد ممکن در اختیار داشته باشیم. ۴. گشودگی [Openness]: آمادگی داشته باشیم که عقایدی متفاوت از عقاید خودمان را بررسی کنیم و سعی کنیم دیدگاه‌های مخالف را تا حد ممکن فهم کنیم. فهم دیدگاه مخالف با قبول آن فرق دارد. ۵. تواضع فکری [Intellectual humility]: قبول کنیم که محدودیت داریم و بپذیریم که همیشه احتمال دارد که دچار خطا شویم و داوری را به حالت تعلیق در آوریم مگر این که تمام اطلاعات مربوطه را هم در اختیار داشته باشیم و هم فهم کرده باشیم. ۶. مسئولیت [Responsibility]: قبول کنیم که باورها و اعمال ما در حوزه‌ی آنلاین و آفلاین پیامدهای زیادی دارد و نسبت به این پیامدها مسئولیت داریم. 🍃 @foragahi
🥣چرا قیمه ها رو می ریزی تو ماستا! ⁉️تکنیک واقعیت مجهول 🏟︎احتمالاً شما هم دیده‌اید گزارشگر وقتی تیم محبوبش شکست می‌خورد، می‌رود سراغ حاشیه‌ها ... داوری که بد سوت زد، چمن زمین که خراب بود و نور ورزشگاه که کافی نبود و ازاین‌دست بهانه‌ها. به این تکنیک در رسانه واقعیت مجهول گفته می‌شود. 🏅این تکنیک در اتفاق‌های خوب ایران استفاده می‌شود. وقتی در کشور یک خبر خوب اتفاق می‌افتد که ابعاد ملی دارد رسانه‌های بیگانه هم دقیقاً همین کار را می‌کنند، اصل خبر را می‌گویند؛ اما برایش می‌سازند. 🌁در این تکنیک رسانه یک موضوع را مطرح می‌کند که به‌عنوان یک واقعیت رخ‌داده و آحاد مردم آن را لمس کرده‌اند با پرداخت به حواشی و داستان‌های مبالغه انگیز، شما را مجهول می‌کند که نسبت به آن فاصله می‌گیرید و نسبت به آن پیدا می‌کنید. ⚡️︎در این تکنیک می‌خواهند به دلایل قطع برق اشاره کنند. آیا میزان مصرف برق ایرانی‌ها خیلی بالاست؟ آیا سرمایه‌گذاری در صنعت برق ایران انجام نشده است؟ آیا صنعت برق بسیار فرسوده شده؟ آیا دولت به فکر مردم هست یا نه؟ تمام موارد بالا را اعلام می‌کنند بعد می‌گویند برقی که دارید به عراق، سوریه و صادر می‌شود، پس این عامل قطع برق است، کدام عراق، عراقی که به کنسولگری ایران حمله کرد. 🇮🇶بنابراین، آن‌قدر از عراق می‌گویند که واقعیت‌های قطع برق را فراموش کنید و مجهول یک واقعیت را طراحی می‌کنند و بعد شایعات را به خدمت می‌گیرند و در مسیر اجرای تکنیک علوم‌شناختی نقش‌آفرینی می‌کند. ⚖️جلب‌توجه به با حاشیه راندن واقعیت‌ها، نوعی و به است که با وقت‌گذاری بیشتر بر مسائل حاشیه‌ای می‌تواند مخاطب را در برساند. 🥘شاید شما هم این جمله رو شنیده باشید که آقا قیمه‌ها رو ریختی تو ماستا ! این جمله موقعی استفاده می‌شود که فرد موضوعی نامرتبط در یک جایگاه نامرتبی استفاده می‌کند و می‌خواهد از واقعیت را به ما نشان دهد. 🍃 @foragahi
خیلی‌ها فکر می‌کنند «ریا» فقط ریش بگذاری و با صلوات‌شمار صورتی روی انگشتت ذکر بگویی و جای مهر بر پیشانی داشته باشی و ولاالضالینت را بکِشی. اما نه. اینها شاید زمانی مصداق بارز ریا بود اما ریا منحصر به این چیزها نیست. ریا حتی قبل از اسلام هم بوده است. ریا حتی در کشورهای سوسیال موسیال دموکرات هم ممکن است میان آتئیست‌جماعت دیده شود. چون «ریا» برخلاف آنچه جوجه‌روشنفکران ایرانی فکر می‌کنند، تظاهر به رفتارهای مذهبی نیست. بلکه ریا یعنی «تظاهر به داشتن یک ارزش، درحالی‌که فرد از آن ارزش به‌دور باشد». زمانی شاید یقه‌بستن و ریش گذاشتن و جای مهر بر پیشانی کوفتن، برای یک عده آب و نان داشت. اما حالا ارزش‌ها عوض شده است. الان خیلی از مردم بخاطر مذهبی‌بودن فحش می‌خورند، مسخره می‌شوند، طرد می‌شوند. الان درمیان «عده‌ای» از مردم، چه درست و چه غلط، زن زندگی آزادی طرفدار دارد، الان روسری برداشتن و ریش‌ها را با تیغ زدن مد شده است. الان غمگین بودن برای خون‌های ریخته شده! یک ارزش محسوب می‌شود. خب به نظر شما تظاهر به این رفتارها وقتی فرد اعتقاد خاصی به آنها ندارد ولی برای عزیزشدن در دل جامعه به آنها روی می‌آورد، ریا نیست؟ کسی که در زندگی شخصی‌اش می‌زند و می‌رقصد و می‌خندد اما در فضای مجازی مدام آه و افسوس سر می‌دهد و به آنهایی که خوشحالند فحاشی می‌کند، ریاکار نیست؟ کسی که روال عادی زندگی‌‌اش را طی می‌کند اما به دیگران که می‌خواهند روال عادی زندگی‌شان را طی کنند، می‌گوید عادی‌سازی نکنید، ریاکار نیست؟ کسی که جشنواره فیلم فجر را تحریم می‌کند چون می‌گوید ما عزادار خون جوانان خود هستیم، بعد می‌نشیند در خانه فیلم و سریال کمدی تماشا می‌کند، ریاکار نیست؟ کسی که می‌گوید اعتصاب غذا کردم و مرا شکنجه کردند و پاهایم را شکستند و موهایم را تراشیدند و ناخن‌هایم را کشیدند، بعد وقتی یک هفته بعد آزاد می‌شود و با پاهای سالم و دوکیلو اضافه وزن و موهای دکلره شده و ناخن‌های کاشته شده عکس می‌گیرد، ریاکار نیست؟ پس گاهی یک دختر داف موبلوند رقصنده‌ی روشنفکر هم می‌تواند ریاکار باشد. حالا روسری را که برداشتید، حداقل کلاه‌تان را کمی بالاتر بگذارید. خلاص ✍🏼 محسن فراهانی 🍃 @foragahi
🔸چطور اینستاگرام به معبد فرقه‌ها تبدیل شد؟ 🖊فرقه‌ها از تنهایی بیرونمان می‌آورند و تنهاترمان می‌کنند؛ 🔸سال ۲۰۱۲ که اینستاگرام به راه افتاد، آماندا مونتل دانشجوی زبان‌شناسی بود. وقتی برنامه را نصب کرد، اولین کلمه‌ای که نظرش را جلب کرد «فالوئر» بود. فیس‌بوک کسانی که صفحۀ کسی را دنبال می‌کردند «دوست» می‌نامید، اما «فالوئر» -به ‌معنی پیرو یا دنبال‌کننده- زنگ متفاوتی در گوش او داشت. 🔸با فراگیرشدن اینستاگرام، هزاران نفر بساط معنویت‌های جایگزینشان را آنجا پهن کردند. طالع‌بین‌ها، شمن‌ها، پیشگوهای وایکینگی، مروجان حکمت‌ سرخ‌پوستی، کاهنانِ خودخواندۀ معابد باستانی، منجمانی که بر اساس اصول کهن ستاره‌بینی هر شب اعلام می‌کردند که هر زمانی برای چه کارهایی خوب است و سمت چه کارهایی نباید رفت 🔸شبکه‌های اجتماعی فرصت بی‌نظیری برای همۀ کسانی فراهم کرده‌اند که گمان می‌کنند راه نجات بشر را کشف کرده‌اند. مربی‌ها و گوروها و منتورهای خودخوانده در شبکه‌های اجتماعی حرف می‌زنند، مخاطبان و پیروانی برای خودشان دست و پا می‌کنند یا کسب‌و‌کاری راه می‌اندازند 📎farhangesadid.com/0001WH @Dr_bavir 🍃 @foragahi
🛑 عملیات روانی با تکنیک «منفورسازی» 🔺 رسانه‌ها برای جذب مخاطب از شیوه‌های مختلفی بهره می‌گیرند. هر رسانه بنا بر رسالت و هدفی که دنبال می‌کند به روشی مخاطبان خود را جذب می‌کند. ⬅️ یکی از تکنیک‌های رسانه‌ای منفورسازی است. در این تکنیک رسانه موردنظر تلاش می‌کند تا تنفر و دشمنی جمعیت مخاطب را نسبت به عقیده، گروه یا کشورهای خاص برانگیزد. ⭕️ به‌طور مثال نزدیک به پایان جنگ جهانی دوم هواپیماهای آمریکایی بر روی هیروشیما و ناکازاکی با انداختن بمب‌های اتمی بیش از 100هزار نفر غیرنظامی از جمله زنان و کودکان را به قتل رساندند. اما یک هفته بعد از این اتفاق وحشتناک، یک نظرخواهی عمومی نشان داد که کمتر از 5درصد از جمعیت آمریکا مخالف استفاده از آن سلاح‌ها بودند. عجیب‌تر آنکه 23درصد از مردم آمریکا اعتقاد داشتند پیش از آنکه اجازه تسلیم شدن به ژاپنی‌ها داده شود باید بمب‌های بیشتری ریخته می‌شد و این به دلیل همان عملکرد رسانه‌های آمریکایی در اهریمن‌سازی از ژاپنی‌ها بود. ⭕️ در این تکنیک رسانه‌های آمریکایی چهره‌ای از ژاپن در نظر مردم آمریکا ساختند که آن‌ها بدون در نظر گرفتن جنبه انسانی قربانیان این حادثه، نابودی آن‌ها را بدون عذاب وجدان بپذیرند!!! ⬅️ به همین دلیل در این تکنیک اگر گروهی که توسط رسانه منفور شده، از موضوعی پشتیبانی کنند، صرف‌نظر از درست یا نادرست بودن آن موضوع، رسانه وجهه منفی گروه حامی را بزرگ‌نمایی می‌کند و از این طریق، بر مواضع جمعیت مخاطب اثر می‌گذارد. منبع:نهضت سواد رسانه‌ای ساری @geraliit 🍃 @foragahi
نقد قرآنی استاد عبدالحسین خسروپناه به مزخرفات مهدی نصیری
♦️ تکنیک