🔶 #حدیث_روز
🌷امام صادق عليه السلام:
🔴من حَسُنَ بِرُّهُ بِأهلِ بَيتِهِ مُدَّ لَهُ في عُمرِهِ؛
🔵هركس به خانوادهاش نيكى كند، عمرش زياد شود.
📚 الكافى: ج ۲، ص ۱۰۵
🆔 @balagh_ir
📢 #اخبار
🔶سلسله مقالات آیة الله صافی گلپایگانی(شماره ۶)؛
◼️در سوگ پیشوای معرفت و فضیلت
✍🏻مدرسهاي كه حضرت امام جعفر صادق عليه السلام براي امّت اسلام افتتاح كردند، اگر نبود ميتوان گفت دين ناقص ميماند. هر چه از اصول و فروع كه لازم بود فرمودند. ابوحنيفه ميگويد: «مَا رَأيتُ أفقهَ مِن جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد؛ من فقيهتر از جعفر بن محمّد نديدم.»
ادامه مطلب👇🏻
https://www.balagh.ir/content/13317
🆔 @balagh_ir
📱 #نرم_افزار
🔶 مدرسه امام صادق علیه السلام
✍🏻درباره نرم افزار:
365 حدیث برگزیده از امام صادق
برای اطلاعات بیشتر و دانلود نرم افزار به لینک زیر مراجعه نمایید👇🏻
https://www.balagh.ir/content/3857
🆔 @balagh_ir
👇👇👇
▪️چرا ساختن بارگاه بر قبور ائمه اطهار جزء شعائر دین است؟
✍ خداوند متعال در قرآن کریم به تعظیم شعائر الهى امر کرده و آن را دلیل تقواى قلوب مى داند، آنجا که مى فرماید:
🌴 وَمَن یُعَظِّم شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِن تَقوَى القُلُوبِ
حج/ 32
شعائر جمع شعیره، به معناى دلیل و علامت است، شعائر الله؛ یعنى امورى که دلیل و علامت و نشانه به سوى خداست.
👈 قرطبى در تفسیرش مى گوید:
شعائر خدا عبارت است از عَلَم ها و نشانه هاى دین خدا؛ خصوصاً امورى که مربوط به مناسک است. 1
👈 در قرآن کریم، صفا و مروه از شعائر الهى شمرده شده اند.
بقره/ ۱۵۸
و نیز شترى که براى نحر به منى برده مى شود. حج/ ۳۶
✅ لذا چون حج و اعمال آن نشانه خداست و مردم را به یاد خدا میاندازد، جز شعائر هستند، لذا میتوان این قاعده را سرایت داد و گفت هر چیزی که مردم را به یاد خدا میاندازد و مایه هدایت میشود، جزء شعائر است.
▪️بدون شک یک از چیزهایی که مردم را به یاد خدا میاندازد و مایهی هدایت میشود، یاد و خاطرهی پیامبر و ائمه اطهار(ع) است؛ از این رو حفظ و صیانت آثار پیامبران و امامان(ع) و بناى قبر و گلدسته براى آنها نیز در راستاى همین هدف است.
▪️به عبارت دیگر بدون شک زنده نگه داشتن یاد و خاطره و رسم و نشان پیامبر و ائمه اطهار(ع) واجب است و بدون شک قبور آنها از شعائر است، چوت انسان را به یاد خدا میاندازد و بهترین راه برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره ائمه اطهار همین ساختن بارگاره برای آنان است، مطمئنا اگر اهل بیت قبری معمولی و بدون هیچ بارگاه و جلالی داشتن و در قبرستان معمولی بودن، اینقدر بین مردم جا نمیافتادند که برای زیارت از شهری تا شهر دیگه و گاهی چند هزار کیلومتر بیایند و آن امام را زیارت کنند.
لذا امروزه چون زنده نگه داشتن یاد آنها متوقف بر این کار است، پس ساختن بارگاه و مقبره و صحن و سرا بر روی قبر آنان جایز و از بهترین کارها و از شعائر است.
📖 1_ تفسیر قرطبى، ج ۱۲، ص ۵۶
#شهادت_امام_جعفر_صادق_ع
#آجرک_الله_یا_صاحب_الزمان_عج
📎منبع اصلی مطلب:
👇👇👇
https://eitaa.com/kalamema/2353
┄┅═══✼📩✼═══┅┄
💥کانال اندیشه برتر
♨️ @andisheyehbartar 👈
⚫️ #حدیث_روز
🌷امام جعفر صادق (علیه السلام):
🔶تَواصَلوا و تَبارُّوا و تَراحَموا و کُونُوا إخوَةً بَرَرَةً کَما أمَرَ کُمُ اللّه
🔸با یکدیگر پیوند داشته باشید
و به هم نیکی کنید
و با یکدیگر مهربان باشید
و همچنان که خداوند به شما دستور داده است،
برادرانی نیکوکار باشید.
📚 اصول کافی، جلد ۲، صفحه ۱۷۵
🆔 @balagh_ir
غلام بامعرفت امام صادق (ع).mp3
1.66M
🎧 #صوت
⚫️ غلام با معرفت امام صادق علیهالسلام
🎤حجت الاسلام عالی
🆔 @balagh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 چرا ائمه چهارگانه اهل سنت که شاگرد امام صادق ع بودند بر خلاف ایشان رفتار کردند؟
✅ پاسخ: #حجت_الاسلام_محمدی
💠اندیشه تشیع:
♨️ @kalamema 👈
#نفی_علم_غیب_از_امامان
🤔#پرسش
❔شبهه ای را یکی از کانال های ضد دین مطرح کرده است اگر امامان از غیب #آگاهی داشتند پس چرا در موارد متعددی آگاهی خود را از غیب انکار میکردند مانند این حدیث ؛ «چهار نفر از اصحاب امام صادق در مجلس آن حضرت بودند که آن حضرت با حال خشم نزد آنها آمده و فرمود:
تعجب است از آنان که خیال میکنند ما غیب میدانیم با این که جز خدا هیچ کس غیب نمی داند من میخواستم کنیز خود را تنبیه کنم فرار کرد و ندانستم که در کدام اطاق از #اطاقهای خانه است». ( الکافی ۱ ص۲۵۷)
💠#پاسخ💠
👌این قبیل روایات در صدد رد اعتقاد کسانی است که آگاهی امامان از غیب را «ذاتی» و بدون #تعلیم الهی میدانند وحضرت با این بیان میخواهند به مردم بفهمانند که اگر خدا آنها را از غیب آگاه نکند، از پیش خود آگاه نیستند چنان که در #روایت دیگر چنین آمده است:
❕«انّ عالمنا لا یعلم الغیب ولو وکل اللّه عالمنا إلی نفسه کان کبعضکم ولکن یحدث إلیه ساعة بعد ساعة... ».
👌«عالم ما اهل بیت دارای علم غیب (ذاتی) نیست و باید خدا به او #تعلیم کند و اگر خدا او را به خود واگذارد و چیزی به او تعلیم نکند او هم مانند یکی از مردم عادی خواهد بود ولی خداوند همیشه به او علم میآموزد».
📚 بصائر الدرجات، ص ۹۴، چاپ سنگی.
👌و نیز در روایت دیگر از امام #زمان علیه السلام این طور نقل شده است ؛
«من بیزارم از کسانی که بگویند ما اهل بیت علم غیب داریم و یا در ملک و قدرت، با خدا #شریک هستیم ما شریک علم و قدرت خدا نیستیم».
📚 احتجاج طبرسی، ص ۲۶۵، چاپ سنگی نجف.
👌واضح است که این روایت در صدد رد اعتقاد آنان است که میخواهند امام را مانند خدا ذاتاً آگاه از #غیب بدانند و گرنه کسی که امام را به تعلیم الهی از غیب آگاه بداند او را شریک علم خدا قرار نداده است.
❕گواه روشن این مطلب ذیل همان روایتی است که در سؤال ذکر شده است.
👌زیرا راوی آن روایت میگوید ؛ پس از تمام شدن مجلس، که حضرت صادق (علیه السلام) داخل خانه خود شدند با دو نفر دیگر خدمت امام رسیدیم و گفتیم: فدایت شویم ما گفتار شما را راجع به این که دنبال کنیزتان میگشتید و نمی دانستید در کدام اطاق خانه است، شنیدیم ولی ما میدانیم که شما از علم گسترده ای برخوردار هستید و در عین حال شما را با جمله «عالم به غیب» توصیف نمی کنیم.
❕حضرت در پاسخ آنها، راجع به این که « #علم_الکتاب» نزد امامان است شرحی دادند و در حقیقت گفتار آنان را تصدیق کردند.
👌از این بیان روشن میشود که امام صادق (علیه السلام) از این که جمله «عالم به غیب» درباره آنها گفته شود #ناراحت بودند چون همانطور که در گذشته گفته ایم ؛
🍀@amoonamaz
👌 در آن زمانها علم #غیب به معنای علم غیب ذاتی و بدون تعلیم استعمال میشده است و از همین جهت اصحاب امام صادق (علیه السلام) به آن حضرت میگویند ما شما را به علم غیب نسبت نمی دهیم.
📚منشور جاوید ، سبحانی ،ج 10 ص 138
#شهادت_امام_صادق_علیه_السلام
#شیعه_جعفری
🤔#پرسش
❔چرا ما شیعیان را شیعه جعفری می گویند ❗️آیا امام صادق مذهب شیعه را به وجود آورده اند ❕یعنی تا قبل از امام #صادق شیعه نبوده است ❕❕
💠#پاسخ💠
👌شیعه به معنای کسانی که معتقد به امامت و ولایت علی علیه السلام و یازده فرزند معصومش هستند در زمان پیامبر گرامی وجود داشتند و خود پیامبر گرامی واژه « #شیعه » را بر این گروه اطلاق کردند .
❕در تفسير «الدر المنثور» كه از منابع معروف اهل سنت است در ذيل آيه شريفه « اوْلئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَريَّة » ( بینه 7) از جابربن عبداللَّه انصارى چنين نقل شده است كه مى گويد ؛
«ما نزد پيامبر بوديم كه على عليه السلام به سوى ما آمد، پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: اين و شيعيانش در روز قيامت رستگارانند، و در اين هنگام آيه شريفه إِنَّ الَّذينَ آَمَنُوا وَ عَمِلُو الصّالِحاتِ أولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ كسانى كه ايمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند بهترين خلق #مخلوقات خدا هستند ، نازل گرديد».
📚الدر المنثور ج 6 ص 379
👌حاكم #حسکانی كه او نيز از دانشمندان معروف اهل سنت در قرن پنجم هجرى است اين مضمون را در كتاب معروفش «شواهد التنزيل» از طرق مختلف از پيغمبر اكرم نقل مى كند و تعداد رواياتش از بيست روايت تجاوز مى كند.
🔹از جمله از ابن عباس نقل مى كند هنگامى كه آيه إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ أولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ نازل شد، پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به على عليه السلام فرمود: «هُو انْتَ وَ شِيْعَتُكَ ...»: «منظور از اين آيه تو و شيعيانت هستيد»
📚شواهد التنزیل ج 2 ص 357
❕بسيارى ديگر از علماى اسلام و دانشمندان اهل سنت مانند ابن حجر در كتاب صواعق و محمد شبلنجى در نور الابصار، اين #حديث را ذكر كرده اند.
📚الصواعق ص 96_ نور الابصار ص 70
👌بنابراين به شهادت اين روايات نام و عنوان شيعه را پيامبر اسلام براى پيروان راه على عليه السلام و طرفداران او برگزيده است، و تاريخچه پيدايش شيعه نه بعد از رحلت و شهادت پيامبر اسلام بلكه به يك معنى در حيات خود آن حضرت بوده است، و اين واژه را به ياران و پيروان على عليه السلام اطلاق فرموده، و تمام كسانى كه پيامبر اسلام را به عنوان رسول خدا مى شناسند، مى دانند كه او سخنى از روى هوى و #هوس نمى گفت ؛ «و هرگز از روى هواى نفس سخن نمى گويد.- آنچه مى گويد چيزى جز وحى (الهى) كه بر او القا شده نيست.» ( نجم 3_4) و اگر فرموده است تو و پيروانت فائزان و رستگاران در قيامت هستيد. يك واقعيت است.
📚پیام قرآن ج 9 ص 24
❕اما اينكه مذهب شيعه را مذهب جعفرى مى گويند براى اين است كه تا زمان حضرت امام صادق عليه السلام به واسطه تسلط سياستمداران و زمامداران ستمگر، فرصت نشر علوم و معارف اسلام و تربيت #شاگرد، آنطور كه براى ايشان فراهم شد، براى امامان قبل از ايشان فراهم نگرديد
👌شیخ #مفید می نویسد ؛
«آن قدر مردمان از علوم امام صادق علیه السلام نقل كرده اند كه به تمام بلاد و شهرها منتشر گشته و اصقاع عالم را فرا گرفته، و نقل نشده از احدى از علماى اهل بيت آنچه از آن حضرت نقل شده است ، همانا اصحاب حديث جمع كرده اند اصحاب راويان از آن جناب را از ثقات با اختلافشان در آراء و مقالات، عددشان به چهار هزار رسيده، و آن قدر دلائل واضحه بر امامت آن حضرت ظاهر شده كه دلها را روشن نموده و زبان مخالف را گنگ كرده از طعن زدن در آن دلائل به ايراد شبهات »
📚الارشاد ج 2 ص 179
👌بنابر اين ايشان از موقعيت و فرصت، حداكثر استفاده را فرموده، علوم و معارف اسلام را تعليم و تدريس فرمودند و شاگردان بزرگى تربيت كردند كه هر كدام از علماى بزرگ اسلام به شمار مى روند؛ از آن #موقع، شيعه و پيروان آن حضرت را جعفرى گفتند و بعد هم اين لقب بر شيعه باقى ماند و امامان بعد هم آن را منع نفرمودند چرا كه غرض همه، ترويج دين و هدايت مردم بود؛ همه راستگو بودند و همه مردم را به يك راه كه يگانه راه راست است هدايت فرمودند.
📚معارف دین ج 3 ص 144
@amoonamaz