eitaa logo
گفتمان فقه دولت اسلامی
336 دنبال‌کننده
596 عکس
317 ویدیو
19 فایل
گفتمان سازی فقه دولت اسلامی بازتاب فعالیت‌های موسسه فتوح اندیشه اصفهان ✉️نظرات و پیشنهادات: @Ahmadsadeghy 📢تبادل: @Mojtaba_tabatabaei
مشاهده در ایتا
دانلود
4️⃣3️⃣ مقوم حکومت اسلامی 🔸یک عنصر که مقوم علی التعیین حکومت اسلامی است این است که قانون، قانون شریعت باشد و شریعت حکومت کند بر نظام. شریعت جامع و با مقاصد عالی، چون هیچ حکومتی نیست که برخی از حقوق اسلامی را نداشته باشد، اگر این‌ها باشد تازه حکومت اسلامی شروع می‌شود. 🔸البته جامع به این معنا نیست که اصلا تخلفی نداشته باشد. اما این‌که با مقاصد عالی باید باشد به این خاطر که گاهی در مطالعه‌ی اتمیک و سلولی، جایی خلاف شرع نیست، اما در مجموع با مقاصد شریعت نمی‌سازد، مثلا بانکداری را بر اساس یک سری قواعد و تدابیری که در ربا مطرح است، درست کردیم ولی آن مقاصد بلند شریعت مثل عدم تجمع سرمایه در دست برخی از اقشار یا تفاوت فاحش طبقاتی، اگر حل نشود، نمی‌توان گفت حکومت اسلامی. ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
🔹 در ایستگاه سوم 🔻 سومین شماره دوفصلنامه نظام ولایی (پاییز و زمستان 1399) با مقالاتی از اساتید و پژوهشگران حوزه و دانشگاه منتشر شد. 💠 عناوین مقالات شماره سوم به به شرح ذیل است: 1. فقه کاربردی / احمد رهدار 2. مدیریت امام خامنه‏ای (محور سوم و چهارم: مديريت «رفتار» و «فرهنگ» سازماني) / سید صمصام الدین قوامی 3. بایسته‏های نظری و عینی امتداد نظریه ولایت فقیه در فرآیند تکاملی انقلاب اسلامی (با تأکید بر گام دوم انقلاب) / مجید تقی‏زاده رحمت‏آبادی / عباسعلی مشکانی سبزواری 4. خمس‌طلا و تكانه‌هاي اقتصادي / سید محمد حسین متولی امامی 5. بررسی فقهی اصل حاکم بر عقود و قراردادها: آزادی یا توقیف؟! / اسماعیل پرور 6. نقدی بر روایت تقی‏زاده‏های جدید از مشروطیت / داود مهدوی‏زادگان 7. بررسی و نقد: «فقه و سیاست در ایران معاصر» (فقه سیاسی و فقه مشروطه) / محقق خراسانی @Nezamevelaee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 🔵 ◀️ ✅ قسمت پنجم 🔷 دانش کلام بخش تبیین گر حقایق عالم را بر عهده داشت. 🔶 فقه عهده دار بیان مقررات و دستورات بود. 🔶 🔹 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5️⃣3️⃣ جایگاه رأی مردم 🔸آیا حکومت اسلامی چنان‌که مقومش اجرای شریعت است، این هم هست که مردم رأی دهند؟ 🔸جایگاه رأی مردم در حکومت اسلامی در چه حدی است؟ آیا در حد یک مقوم است، در حد یک شرط تحسینی تکمیلی است، یا صرفا برای مقبولیت عمومی است که فقیه بتواند بر مردم حکومت کند، یا برای اِسکات دنیا است؟ 🔸این بحث باید به صورت مستقل مطرح شود. ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فقه پویا 2.mp3
13.85M
◀️ برنامه رادیویی (قسمت دوم) 💠 رادیو معارف 🔶 کارشناسان : 📚 موضوع : 🗓 تاریخ : 99/11/28 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 🔵 ◀️ ✅ قسمت ششم 🔷 در بستر نخستین دانش کلام، موضوعاتی در دستور کار است که همه موضوعات اجتماعی هستند. 🔶 کسی که میدان دار پاسخگویی به پرسش هاست متکلمین هستند. 🔶 🔹 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
📣 نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه سمنان برگزار می‌کند. 🔘 موضوع: راهبردهای مقام معظم رهبری برای اداره کشور : 🎙 ارائه‌دهنده: 👤 حجت الاسلام و المسلمين دکتر احمد رهدار 🔺 رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه 🗓 زمان: دوشنبه ۱۸ اسفند ⏰ ساعت ۸ شب 🖥 لینک شرکت در وبینار 🆔 http://vc10.semnan.ac.ir/nahadrahbari 🔏 رمز ورود: 🔑 nahad1399 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
📣 دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می‌کند. 🔺 افتتاحیه همایش دوشنبه ۱۸ اسفندماه ۱۳۹۹ ساعت ۹ صبح با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی «معاون محترم ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری» آغاز خواهد شد. 🔺 دبیر همایش بین‌المللی «بیانیه گام دوم انقلاب و جهان اسلام» تصریح کرد: این همایش دارای دو پنل تخصصی است و در هر پنل مقالاتی ارائه می شود؛ مباحث در پنل اول در مورد انقلاب اسلامی و آورده‌های تمدنی آن در گام نخست ارائه می‌شود که شرکت کنندگان در همایش می‌توانند به آدرس http://dte.bz/N۲Zd۹ مراجعه کنند و در پنل دوم، مباحث گام دوم انقلاب و جهان اسلام ارائه می‌شود که صاحب‌نظران برای حضور مجازی می‌توانند به آدرس http://dte.bz/t۱v۳K مراجعه کنند. ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
💠 سابقه‌ی فقه سیاسی در شیعه 🔹فقه سیاسی در شیعه، سابقه‌اش از اولِ تدوینِ فقه است. یعنی حتّی قبل از آن‌که فقه استدلالی در قرن سوم و چهارم تدوین بشود - در عهد روایات - فقه سیاسی در مجموعه‌ی فقه شیعه حضور روشن و واضحی دارد؛ که نمونه‌اش را شما در روایات می‌بینید. 🔹همین روایت «تحف‌العقول» که انواع معاملات را چهار قسم می‌کند، یک قسمش سیاسات است - امّاالسّیاسات - که خب، در آن‌جا مطالبی را بیان می‌کند. 🔹در این روایت و روایات فراوان دیگر، شاخص‌هایی ذکر می‌شود. این روایت معروف صفوان جمّال: «کلّ شیء منک حسن جمیل الّا اکرائک الجمال من هذا الرّجل» و دیگر روایاتی که فراوان است، از این قبیل است. 1️⃣ 1390/06/17 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فرازی از صلوات حضرت موسی‌بن جعفر علیه‌السلام اَللهُمَّ صَلِّ عَلى مُوسَى بنِ جَعفَرٍ وَصیِّ الاَبرارِ وَ اِمامِ الاَخیارِ وَ عَیبَةِ الاَنوارِ حَلیفِ السَّجدَةِ الطَّویلَةِ وَ الدُّموعِ الغَزیرَةِ وَ المُناجاةِ الکَثیرَة؛ اللٰهمّ صَلّ علیه و علی آبائه و ابنائه الطّیّبین الطّاهرین المعصومین و رَحمة الله و برکاته. علیه‌السلام 🆔 @fotooh1
6️⃣3️⃣ عدالت؛ مقوم حکومت اسلامی 🔸عدالت، یکی از مقومات حکومت اسلامی است، حکومت اسلامی باید با مقاصد شرعی، آن هم مقاصدی که در قرآن و روایات آمده و از مسلمات دین است سازگار باشد و الا دیگر حکومت اسلامی نخواهد بود. 🔸 اگر سیستم اقتصادی نظام به گونه‌ای باشد که فقیر روز به روز فقیر‌تر شود و سرمایه‌دار روز به روز سرمایه‌دار‌تر شود، عدالت روز به روز کم رنگ‌تر شود در این صورت به این حکومت نمی‌توان گفت حکومت اسلامی. 🔸لذا سازگاری با مقاصد شرعی، عنصر علی التعیین برای حکومت اسلامی است. ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
| محمد رسول الله ◽️مکه دگر برای بزرگیت کوچک است فریاد کن رسول که دنیا برای توست ◽️ ۲۷ رجب؛ مبعث (صلی الله علیه و آله و سلم) مبارک باد. | 🆔 @fotooh1
💠 نظام سازی بر اساس فقه سیاسی 🔹سابقه‌ی فقه سیاسی در شیعه، سابقه‌ی عریقی است؛ لیکن یک چیز جدید است و آن، نظام سازی بر اساس این فقه است؛ که این را امام بزرگوار ما انجام داد. قبل از ایشان کس دیگری از این ملتقطات فقهی در ابواب مختلف، یک نظام به وجود نیاورده بود. 🔹اول کسی که در مقام نظر و در مقام عمل- توأما - یک نظام ایجاد کرد، امام بزرگوار ما بود؛ که مردم سالاری دینی را مطرح کرد، مسئله‌ی ولایت فقیه را مطرح کرد. 🔹بر اساس این مبنا، نظام اسلامی بر سر پا شد. این، اولین تجربه هست. چنین تجربه‌ای را ما در طول تاریخ نداریم؛ نه در دوران صفویه، نه در دوره های دیگر. 2️⃣ 1390/06/17 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
هدایت شده از فتوح عکس نوشته
7️⃣3️⃣ تفاوت شریعت با فقه 🔸 اگر گفتیم مقومِ حکومت اسلامی اجرای شریعت جامع است؛ شریعت جامع با مقاصد عالی در عصر غیبت امام معصوم علیهم السلام ، حال بر اساس کدام فقه باید به این شریعت جامع دست یافت؟ 🔸 ما از طریق فقه با شریعت ارتباط داریم، شریعت واحد است اما فقه واحد نیست و در این‌جا اختلاف زیاد است؛ یک فقیه قائل باشد به فقه تقابل و یک فقیه قائل باشد به فقه تعامل، مثلا مشروطه خواهان و مشروعه خواهان، پس ما باید به قدر متیقن اخذ کنیم و اگر اختلافی شد بگوییم حکومت اسلامی آن حداقل و کف است نه آن حداکثر. ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 🔵 ◀️ ✅ قسمت هشتم 🔷ادبیات کلامی دوران نخستین ما ناظر به چالش های زنده اجتماعی بوده است. 🔶 آخرین گروهی که در میدان التحریر از مبارک برگشتند الازهری ها بودند!! 🔶 🔹 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
💠 ایجاد نظام توسط امام بزرگوار 🔹اگرچه در دوران صفویه کسانی مثل «محقق کرکی‌ها» وارد میدان بودند، اما از این نظام اسلامی و نظام فقهی در آن‌جا خبری نیست؛ 🔹حداکثر این است که قضاوت به عهده‌ی یک ملائی، آن هم در حد محـقق کرکىِ با آن عظمت بوده اسـت؛ ایشان می‌شود رئیس قضات، تا مثلاً قضات را معین کند؛ بیش از این‌ها نیست؛ نظــام حکومـت و نظــام سیاسی جامعه بر مبنای فقه نیست. ایجاد نظــام، کاری است که امــام بزرگوار ما انجام داد. 3️⃣ 1390/06/17 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
8️⃣3️⃣ فتوای معیار 🔸 یک بحث هم وجود دارد تحت عنوان فتوای معیار. در حکومت‌هایی مثل حکومت ایران، این بحث مطرح است. 🔸 از طرفی فقها هستند و مقلدان آن‌ها و از طرفی کشور قانون می‌خواهد لذا بحث فتوای معیار مطرح می‌شود. 🔸 بحث دیگر هم این است که، شریعت جامع که خط قرمز بود و مقوم علی التعیین شد، آیا این شریعت باید از طریق خاصی اجرا شود یا نه؟ اگر در فرایند اجرا فقیه حضور نداشت اشکال دارد؟ یا باید در یک فرایند خاصی باشد و اگر فرایند خاصی باید باشد آن فرایند چیست؟ ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 🔵 ◀️ ✅ قسمت نهم 🔷رابطه میان کلام و سیاست یک رابطه مستقیم و به هم پیوسته است . 🔶 در قرن سوم دانش کلام تغییر ماهیت میدهد. 🔶 🔹 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
💠 چالش بزرگ 🔹یک مطلب این است که یک چالش بزرگی همواره بر سر راه حفظ هویت این نظام وجود داشته است؛ الان هم وجود دارد، بعد از این هم خواهد بود. آن چالش عبارت است از چالش بین وفاداری و حفظ خطوط اصلی- یعنی اصول و مبانی نظام- از یک طرف، و دستاوردهای پیشرفت مادی و معنوی برای نظام از طرف دیگر. 🔹این فکر گاهی اوقات پیش می‌آید؛ چون آن هدف‌های مترتب بر آن مبانی این‌جور نیست که هدف‌های زود‌رسی باشد...، وقتی که این اهداف در میان مدت یا کوتاه مدت تحقق پیدا نکرد، این وسوسه به سراغ نخبگان و زبدگان و مسئولان می‌آید که نکند پایبندی ما به این اصول است که مانع می‌شود ما به این اهداف دست پیدا کنیم. این یک چالش بسیار مهمی است. 4️⃣ 1390/06/17 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
9️⃣3️⃣ سیاست به معنای تدبیر امور مردم 🔸فقه‌سیاسی به نحو صفت و موصوف نیست، بلکه به نحو اضافه است و لذا گفتیم این کلمه درست‌ترش فقه‌السیاسه است؛ 🔸فرقش هم این است که اگر صفت و موصوف باشد، یعنی فقهی که نگاه سیاسی دارد به گزاره‌های دینی، این یعنی اگر کسی کتاب الطهاره هم بحث کند می‌تواند نگاه سیاسی داشته باشد و فقه‌سیاسی صادق است، ولی این مورد نظر ما نیست، 🔸ما فقه سیاسی به اصطلاح روز که درستش می‌شود فقه السیاسه مرادمان است، یعنی سیاست را به معنای تدبیر امور مردم، ( آن چه به حکومت و حاکمیت مربوط می‌شود ) در نظر بگیرید، مسائل فقهی این پدیده را می‌خواهیم بررسی کنیم با نگاه شرعی. ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
📣 اندیشکده علوم اسلامی دانشگاهیان با همکاری دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه سمنان برگزار می کند. 🔘 موضوع: مناسبات تمدنی ایران و چین با نگاهی به تحولات آینده 🎙 ارائه‌دهنده: 👤 حجت الاسلام و المسلمين دکتر احمد رهدار 🔺 رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه 🗓 زمان: دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴٠٠ ⏰ ساعت: 18 🖥 لینک شرکت در وبینار 🆔 http://vc10.semnan.ac.ir/nahadrahbari 🔏 رمز ورود: 🔑 nahad1399 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 🔵 ◀️ ✅ قسمت دهم 🔷 نگاهی به قیام های اسلامی 🔶 انسان مسلمان این عصر خودش را در مقابل حاکمیت سیاسی و سرنوشت جامعه مسئول میبیند. 🔶 🔹 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1