eitaa logo
فتوح اندیشه
1.3هزار دنبال‌کننده
957 عکس
146 ویدیو
3 فایل
🔰 کانال رسمیِ 🏢 ⟨مؤسسهٔ پژوهشی فُتوح اندیشه⟩ 🔻 با ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین 🔘 دکتر احمد رهدار 📢 اطلاع‌رسانی پیرامون: ➕ «فقه دولت» ➕ «فقه نظام» ➕ «فقه حکومتی» ➕ «تمدّن اسلامی» ➕ سایر موضوعات مرتبط 🌐 www.Fotooh.ir ←ارتباط با مؤسسه: @azizzohoor
مشاهده در ایتا
دانلود
0️⃣1️⃣ موانع توجه به فقه سیاسی 🔸 فقه سیاسی در شیعه خیلی لاغر است، و به چند دلیل فقها بحث مشروعیت حکومت را نکرده‌اند یا خیلی کم بحث کرده‌اند، یکی دور بودن شیعه از حکومت است، یکی در حال تقیه بودن شیعه است؛ 🔸 البته ممکن است یک کسی دور باشد ولی بحث کند، مثلا علمای ما از مسند قضا هم به دور بوده‌اند ولی از‌قضا بحث کرده‌اند، در مسند اجرای حدود هم نبوده‌اند ولی بحثش را کرده‌اند، ولی، بخاطـر تقیه مباحث فقه سیاسی بحث نشده است. 🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه: 🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فتوح اندیشه
🔳 دانشگاه سیستان و بلوچستان با همکاری موسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه و سایر مراکز برگزا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل‌سنت سیستان و بلوچستان برگزار می‌کند. 🎞 تیزر نخستین همایش چالش ها و راهکارهای تعالی نهاد خانواده در مذاهب اسلامی (با محوریت آسیب‌های اجتماعی) 🔘 با حضور اساتید برجسته دانشگاهی و حوزوی در حوزه‌های مرتبط با خانواده 🔘 مهمترین مزایای همایش 🔺 چاپ مقالات برگزیده در مجلات معتبر علمی-پژوهشی 🔺 چاپ مقالات برتر با درجه ISC 🔺 نمایه‌سازی در سیویلیکا 🔘 برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های علمی با محوریت موضوع همایش همراه با ارائه گواهی معتبر 🗓 مهلت ارسال آثار: 20 بهمن 1399 🗓زمان برگزاری: 15 و 16 اسفند 1399 🏢 مکان: زاهدان - دانشگاه سیستان و بلوچستان - سالن همایش‌های امام رضا (ع) 🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه: 🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a
📣 چکیده‌ای از سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد رهدار: شب سوم دهه اول فاطمیه 99 هیأت الشهدای شاهرود 🔴 بیان نکاتی جزئی ولی مهم درباره حدیث از زمان پیامبر خاتم صلی‌الله تا زمان امام سجاد علیه‌السلام ⭕️ روش‌های مختلف پیامبر اکرم صلی‌الله جهت بیان حدیث: حلقه درسی که غالباً این حلقه‌ها درون مسجد و بعد از نماز صبح برگزار می‌شده، بیان احادیث در منازل که عمدتاً به‌صورت سخنرانی برای خانم‌ها صورت می‌گرفته، بیان احادیث به‌صورت خطبه مانند خطبه الغدیر و خطبه فتح مکه، بیان معارف و احادیث به‌وسیله ارسال مبلغ مانند ارسال مصعب‌بن‌عمیر به مدینه یا ارسال امام علی علیه‌السلام به سمت مردم یمن، گاهی پیغمبر خاتم صلی‌الله روایتی را برای مردم می‌خواندند و به مردم توصیه می‌کردند که این روایت را برای دیگران نیز بازگو کنید. یا برخی از احادیث را پیغمبر خاتم صلی‌الله برای حضرت علی علیه‌السلام املاء می‌کردند و بعد حضرت آن احادیث را در بین مردم ترویج می‌کردند 🔺 ازجمله کتب حدیثی معروف بین اهل تسنن «صحاص سته» است که نویسنده همه این شش کتاب ایرانی هستند. در این کتاب‌ها ده‌ها هزار روایت بدون تکرار وجود دارد. در بین شیعه نیز کتب حدیثی بسیاری وجود دارد مانند نهج‌الفصاحه که فقط احادیث پیامبر در آن وجود دارد، کتاب «سنن النبی» که در آن روش و منش پیغمبر خاتم صلی‌الله در تمام مراحل زندگی را بیان می‌کند. ⭕️ کتب «مسند» که ما از تمامی اهل‌بیت علیهم‌السلام خود یک مسند داریم که کلمات و احادیث هر یک از معصومین علیهم‌السلام درون این مسندها بیان شده است. ⭕️ احادیث روایت شده از حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها: کتابی به نام «موسوعه کلمات فاطمه» سلام‌الله علیها که در آن احادیث خود حضرت نوشته شده است. تنها خطبه‌ای که از خطبه‌های حضرت فاطمه سلام‌الله علیها به ما رسیده است «خطبه فدکیه» است. ادعیه‌ای نیز از آن حضرت در کتابی به نام «ادعیه فاطمه» جمع‌آوری شده است. ⭕️ احادیث روایت شده از امام علی علیه‌السلام: ایشان جزء نویسندگان اصلی احادیث پیامبر خاتم صلی‌الله بودند؛ «مصحف علی علیه‌السلام» که به قرآن علی علیه‌السلام هم معروف است که حضرت بر این قرآن حاشیه زدند و آیات را توضیح دادند که این کتاب دست‌به‌دست چرخیده تا به امام زمان عجل‌الله رسیده است. در طول 25 سال خلافت خلفای سه‌گانه حتی یک خطبه نخواندند و هیچ خطبه‌ای از حضرت در این زمان ثبت نشده است و تنها در دوره 5 سال خلافت خودشان خطبه‌هایی از ایشان ثبت شده است. ⭕️ احادیث روایت شده از امام حسن علیه‌السلام: میراث حدیثی امام حسن و امام حسین علیهماالسلام به جهت فضای فرهنگی و سیاسی کم است. اهل سنت از این دو امام بزرگوار مجموعاً کمتر از انگشتان یک دست حدیث روایت کرده‌اند. اکثر آنچه از امام حسن علیه‌السلام دریافت شده یا مواعظ فردی است یا احتجاجاتی که علیه معاویه شده است. ⭕️ احادیث روایت شده از امام حسین علیه‌السلام: مجموعه روایات شیعه از ایشان قبل از واقعه عاشورا کلاً 250 حدیث است و احادیثی که از آن حضرت در واقعه عاشورا به ما رسیده است اکثراً احادیث حماسی است؛ ادعیه‌ای نیز مانند دعای عرفه از آن حضرت به ما رسیده است. ⭕️ احادیث روایت شده از امام سجاد علیه‌السلام: ایشان حدود 34 سال بعد از واقعه عاشورا امامت کردند و اکثر این زمان را در خانه خود محبوس بودند و تنها حدود 20 سفر حج با اجازه حاکم مدینه مشرف ‌شدند. ایشان تنها به‌وسیله خرید برده و آموزش معارف ابتدایی اسلامی و آزاد کردن این برده‌ها سعی بر ترویج معارف شیعی داشتند. نسل فرهنگی جدیدی با زیرکی امام سجاد علیه‌السلام به وجود آمد که عمده میراث معارف دینی حضرت سجاد علیه‌السلام به‌وسیله دعا به شیعیان منتقل شده است. 🔈 صوت کامل جلسه در ذیل این پیام بارگذاری خواهد شد.👇👇👇 🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه: 🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a
4_6021695662553302985.mp3
9.29M
🔈 صوت سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد رهدار: شب سوم دهه اول فاطمیه هیأت الشهدای شاهرود 🔘 بیان نکاتی جزئی ولی مهم درباره حدیث از زمان پیامبر خاتم صلی‌الله تا زمان امام سجاد علیه‌السلام 🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه: 🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘 سیزدهمین نشست آموزشی دوره فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی با موضوع «رسانه‌شناسی؛ چرخش روش‌شناختی از فهم انتقادی به فقه ایتمانی» 🔺 به گزارش معاونت اطلاع‌رسانی مؤسسه فتوح اندیشه، سیزدهمین جلسه دوره فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی، در ساختمان پردیس حکمت مؤسسه فتوح اندیشه برگزار شد. در این جلسه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین اصغر اسلامی‌تنها دکترای مطالعات فرهنگی و ارتباطات در موضوع «رسانه‌شناسی؛ چرخش روش‌شناختی از فهم انتقادی به فقه ایتمانی» مطالبی را بیان کردند. این دوره به‌صورت مشترک توسط مؤسسه فتوح اندیشه و دانشگاه باقرالعلوم (علیه‌السلام) برگزار شده است. حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسلامی‌تنها، برای بیان در ابتدا به تبیین موضوع جلسه پرداخت و آن را این‌گونه تفسیر کرد که این جلسه، به‌عنوان مدخلی برای رسانه‌شناسی اسلامی و ضرورت روش‌شناختی برای چرخشی در نوع رسانه‌شناسی باشد. 📝 مشروح گزارش این جلسه را از لینک زیر بخوانید: 🌐 fotooh.ir/3503 🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه: 🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1️⃣1️⃣ دلیل فاصله فقها با فقه سیاسی 🔸 بسیاری از چیزهایی که الآن برای ما مسأله است، برای فقهای گذشته مسأله نبوده است، 🔸 مثلا بحث مصونیت سیاسی، مرزهای ملی، اما امروزه این‌ها از بحث‌های مهم فقه سیاسی است، در گذشته بیعت مسأله بوده ولی دموکراسی مسأله نبوده، و بالاخره ساده‌انگاری، که متأسفانه امروز هم هست. 🔸به این دلیل‌ها علما از فقه سیاسی فاصله گرفته اند. 🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه: 🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a
🏴 مدافع حریم ولایت، فدایی ولیِ زمان ⚫️ فاطمه راز آفرینش است، سرّاللّه است. ⚫️ نه فقط قبرش که قدرش هم مخفی است. ⚫️ از تمامِ زنان عالَم نه! از کل کائنات برتر است. ⚫️ زهرا الگوی تمام‌عیارِ امام‌زمان‌شناسی است. ⚫️ مدافعِ حریم ولایت، فدایی ولی زمان است. 🏴 ایام فاطمیه بر تمام شیعیان تسلیت باد. 🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه: 🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣 کرسی ترویجی: دانشکده حقوق و علوم سیاسی 🔘 عنوان کرسی: نسبت حکومت‌ اسلامی و جمهوری اسلامی در نظریه آیت‌الله مصباح یزدی 🎙 ارائه‌دهنده: 👤 دکتر مصطفی کواکبیان ✍ ناقدان: 👤 حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر نجف لک‌زایی 👤 حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر احمد رهدار 👨‍💻 مدیر جلسه: 👤 دکتر عباسعلی رهبر 🗓 زمان: سه‌شنبه ۳۰ دی‌ماه ⏰ ساعت: ۱۳ الی ۱۵ 🌐 جهت شرکت در کرسی از لینک زیر استفاده کنید.👇👇👇 🆔 meeting.atu.ac.ir/ch/korsi1 🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه: 🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣 محورهای اصلی سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد رهدار: شب چهارم دهه اول فاطمیه هیأت الشهدای شاهرود 🔘 زمان امام باقر و امام صادق علیهماالسلام 🔺 نگارش اصول اربعمائه و نقل احادیث از اشخاص مورد وثوق همچون اصحاب اجماع. 🔺 ظهور موج دوم غلات در زمان این دو بزرگوار بعد از مرگ حجاج ثقفی و طرد و لعن شدن این اشخاص توسط معصومین علیهم‌السلام. 🔺 عصر تربیت شاگردان خاص مانند اصحاب اجماع. 🔘 ظهور موج دوم «غلات» یعنی اشخاصی که اعتقاد به حلول خداوند در وجود اهل‌البیت علیهم‌السلام داشتند. بسیار به سمت اباحه‌گری کشیده شده بودند و تنها حب اهل‌البیت علیهم‌السلام را کافی می‌دانستند. در زمان این دو بزرگوار بعد از مرگ حجاج ثقفی مجدداً کثرت پیدا کردند. این اشخاص توسط معصومین علیهم‌السلام طرد و لعن شده بودند. ✅ اشاره و پاسخ مختصر به شبهه مطرح شده درباره تمول اهل‌بیت، اصحاب و متدینین. 🔘 در دوره امام کاظم علیه‌السلام شیعه کماً و کیفاً زیاد شد 🔺 در دوره امام کاظم علیه‌السلام سازمان وکالت راه‌اندازی شد. وکلای امام که عمدتاً فقیه بودند توانایی صدور حکم و اخذ وجوهات و ... را داشتند. 🔺 تأسیس مدارس حدیثی و علم درایه در زمان امام کاظم علیه‌السلام که به بررسی متن و محتوای حدیث می‌پرداخت. 🔺 آموزش راه‌هایی که توان تشخیص حدیث درست از نادرست را داشته باشیم.و علم کلام شیعه نیز در این دوره تقویت شد. 🔺 علم کلام شیعه نیز در این دوره تقویت شد. 🔘 صرف این که یک نفر در دستگاه ظلم وارد شود دلیل بر بد بودن آن شخص نیست، چه‌بسا اشخاص درستی که با برنامه وارد حکومت ظالم شد‌اند و خدمات بسیاری به اسلام و مسلمین کرده‌اند. 🔈 صوت کامل جلسه در ذیل این پیام بارگذاری خواهد شد.👇👇👇 🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه: 🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a
4_6019443862739617928.mp3
9.77M
🔈 صوت سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد رهدار: شب چهارم دهه اول فاطمیه هیأت الشهدای شاهرود 🔘 بیان نکاتی درباره حدیث از زمان امام باقر علیه‌السلام تا زمان امام رضا علیه‌السلام 🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه: 🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2️⃣1️⃣ ساختار حکومت در عصر غیبت 🔸 ما در مسأله بررسی جواز تشکیل حکومت در عصر غیبت، دنبال ساختار خاصی نیستیم. 🔸 یعنی اگر می‌گوییم تشکیل حکومت بر اساس شریعت، فارغ از این است که در یک قالب خاصی تعریف شود، مثل این‌که ولی فقیه در رأس حکومت باشد، یا در یک شکل دیگری تصور شود، مثل نظارت عالی فقیه، خلاصه ساختار خاصی را در نظر نداریم. 🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه: 🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣 محورهای اصلی سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد رهدار: شب سوم دهه دوم فاطمیه هیئت یاوران حضرت زینب (س) 🔘 سختی‌هایی که علما برای رسیدن عقاید شیعه به دست ما متحمل شدند. 🔺 علمای شیعه و اهل سنت در طول تاریخ فهم‌های متفاوتی از «اختلاف» داشته‌اند و علمایی در هر دو طرف بودند که سعی بر حفظ آرامش جامعه داشتند و درعین‌حال مبانی مذهب خود را به‌صورت علمی بیان می‌کردند. علمای چون شیعه در اقلیت بود و بعضی از حکام ناصبی بودند سعی بر مراعات جانب احتیاط را داشتند و بیشتر تأکید بر بقای شیعه تا توسعه شیعه را داشتند. 🔺 در زمان حمله مغول «ابن تیمیه» از عراق به سمت شام کوچ می‌کند. این شخص در سن 17 سالگی به اجتهاد رسیده و پیرو مکتب حنبلی بود و حدود 300 کتاب نوشته است. در زمان این شخص عالم ویژه‌ای از تشیع به نام علامه حلی وجود داشت؛ ایشان در سن 12 سالگی به اجتهاد رسیدند و در 28 سالگی مرجع تقلید شدند. علامه حلی کتابی دارند به نام «منهاج الکرامه» در دفاع از عقاید شیعه نوشتند و ابن تیمیه کتابی به نام «منهاج السنه» در نقد این کتاب و حمله به عقاید شیعه نوشت که بعدها علمای شیعه و سنی درباره این کتاب‌ها، کتب دیگری نیز نوشتند. آقای «روزبهان خونجی» کتابی به نام «ابطال الباطل» در نقد یکی از کتب علامه نوشت و قاضی نورالله شوشتری نیز در نقد این کتاب، کتابی به نام «احقاق الحق» را نوشت. 🔺 قاضی نورالله (معروف به شهید ثالث) به همراه خانواده خود به هندوستان سفر کرد و توسط مسیح گیلانی که شاعر اکبرشاه بود به دربار اکبرشاه معرفی شد. شاه قاضی نورالله را به‌عنوان قاضی‌القضات به «لکنو» فرستاد لکن چون شاه سنی بود قاضی نورالله مجبور به تقیه بود و موظف به صدور حکم طبق مذاهب خمسه بود. پس از مرگ اکبرشاه پسرش جهانگیرشاه به سلطنت رسید. علمای اهل سنت که می‌دانستند قاضی نورالله شیعه است نزد جهانگیرشاه رفتند و اذعان به شیعه بودن قاضی نورالله کردند. جهانگیرشاه در ابتدا قبول نکرد ولی بعدازاین‌که مدارکی را ارائه دادند مجاب شد و به علمای اهل سنت گفت خود حکم ایشان را صادر کنید. علمای اهل سنت حکم به صد ضربه شلاق با خار به ایشان دادند که متأسفانه در اثر همین ضربات شلاق به شهادت رسیدند و در شهر آگرای (حدود 15 کیلومتری تاج‌محل) هند به خاک سپرده شدند. 🔺 علامه حلی متوفی 826 قمری است و ابن تیمیه متوفی 828 قمری، علامه حلی در شهر حله که در آن زمان مرکز حوزه‌های علمیه شیعیان جهان بوده تولد و رشد یافتند و در نجف در حرم حضرت علی علیه‌السلام دفن شدند. در کلاس درس علامه حلی روزانه 500 مجتهد شرکت می‌کردند. ایشان حدود چهار سال و نیم حله را ترک کردند و به ایران آمدند. در آن زمان مغولی به نام «سلطان‌علی جاتوی» که بر ایران حکومت می‌کرد به سبب شنیدن حکم شیعی درباره طلاق زن و شنیدن ادله حقانیت شیعه از علامه حلی و برگزاری مناظراتی با علمای تسنن و پیروزی در این مناظرات به مذهب شیعه گروید و نام خود را به «سلطان محمد خدابنده» تغییر داد؛ سپس به همراه علامه حلی سوار بر اسب به‌تمامی نقاط ایران سفر کرد و به تبلیغ مذهب شیعه پرداخت. در پی این تبلیغ هزاران نفر از مردم ایران به مذهب تشیع گرویدند؛ پس از مرگ سلطان محمد و پسرش به سلطنت رسید و باوجود اصرار پسر سلطان محمد، علامه حلی به حله بازگشتند. زحمات بزرگوارانی از زمان علامه خواجه‌نصیرالدین طوسی تا زمان علامه حلی بوده است که باعث شده جامعه تسنن از درون تغییر کند و تنها نام سنی ولی با محتوای شیعی پیدا کنند. 🔺 ابن تیمیه شدیداً نسبت به شیعه کینه داشت و در این کینه خود تعصب داشت و روش ابن تیمیه و شاگردانش این‌طور است که به‌محض این‌که یک نفر شیعه در سلسله راویان حدیث وجود داشته باشد آن روایت را مردود اعلام می‌کردند. ابن تیمیه بارها فتوا به کفر شیعیان داده و در سپاه مغول‌ها علیه شیعیان به‌عنوان سرباز افتخاری حاضر شده بود. روایتی از ابوبکر موجود است که زمانی که در بستر احتضار قرار گرفت اعتراف کرد که ای‌کاش چند کار را نمی‌کردم ازجمله آن کارها حمله به خانه فاطمه زهرا سلام‌الله علیها و ضایع کردن حق امام علی علیه‌السلام است. ابن تیمیه این نقل را صحیح می‌داند ولی این روایت را به این صورت توجیه می‌کند که ابوبکر به خانه دخت نبی صلی‌الله هجوم برد تا اگر مواردی از بیت‌المال یافت آن را به بیت‌المال بازگرداند مواردی از بیت‌المال نیز پیدا کرد ولی آن‌ها را به حضرت بخشید. 🔈 صوت کامل جلسه در ذیل این پیام بارگذاری خواهد شد.👇👇👇 🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه: 🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a
شب سوم دهه دوم فاطمیه هیئت یاوران حضرت زینب سلام‌الله‌علیها.MP3
18.54M
🔈 صوت سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد رهدار: شب سوم دهه دوم فاطمیه هیئت یاوران حضرت زینب (س) 🔘 سختی‌هایی که علما برای رسیدن عقاید شیعه به دست ما متحمل شدند. 🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه: 🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘 چهاردهمین نشست آموزشی دوره فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی با موضوع «بررسی تعامل نظریه هنجاری رسانه و فقه رسانه» 🔺 به گزارش معاونت اطلاع‌رسانی مؤسسه فتوح اندیشه، چهاردهمین جلسه دوره فقه رسانه، ارتباطات و فضای مجازی، در ساختمان پردیس حکمت مؤسسه فتوح اندیشه برگزار شد. در این جلسه، دکتر سیدحسین شرف‌الدین در موضوع «بررسی تعامل نظریه هنجاری رسانه و فقه رسانه» مطالبی را بیان کردند. این دوره آموزشی با همت مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه و با همکاری دانشگاه جامع امام حسین (علیه‌السلام) و دانشگاه باقرالعلوم (علیه‌السلام) برگزار شده است. 📝 مشروح گزارش این جلسه را از لینک زیر بخوانید: 🌐 fotooh.ir/3511 🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه: 🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
3️⃣1️⃣ مشروعیت حکومت در عصر غیبت 🔸در بحث فقه سیاسی اولین مسأله، بحث مشروعیت یا عدم مشروعیت تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت امام علیه السلام است. مرادمان از مشروعیت، اصل مشروعیت است، حالا اگر مشروع شد، آیا واجب است یا فقط جائز است؟ 🔸 و اگر واجب بود واجب مشروط است؛ یعنی تهیه و تحصیل مقدماتش واجب نیست،یا واجب مطلق است و تهیه و تحصیل مقدمات واجب است ؟ 🔗 لینک پیوستن به کانال فتوح اندیشه: 🌐 http://eitaa.com/joinchat/905052177C2097b0286a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا