eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
60 ویدیو
49 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 دوره آموزشی "شذرات الفقاهة (جستاری در فقه سیاسی براساس جواهر الکلام)" 🔸با تدریس استاد ارجمند حجت الاسلام والمسلمین قنبریان 🔹هر هفته ۴ شنبه، ساعت ۹ الی ۱۰:۳۰ در موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ( فتوت) برگزار می‌گردد. 🔰جهت ثبت نام در دوره نام و نام خانوادگی، شماره تلفن و پایه تحصیلات حوزوی خود را به آیدی @t_hekmat ارسال فرمایید. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗?http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 برنامه دروس استاد یزدان‌پناه در سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۰ 🔹 به اطلاع طلاب گرامی می‌رساند دروس حضرت استاد یزدان‌پناه در سال تحصیلی جدید با حفظ دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت حضوری_مجازی برگزار می‌گردد. 🔹 از همه سروران گرامی تقاضا می‌گردد با رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی، در دروس استاد حضور یابند. @nasimehekmat —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗?http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 بزرگداشت علامه ذوالفنون آیت الله حسن زاده آملی ◼️ با حضور بیت آیت الله حسن زاده آملی و سخنرانی شاگردان و شخصیت‌های علمی و فرهنگی، در مجموعه فرهنگی سرچشمه تهران برگزار خواهد شد. سخنرانان: اساتید محترم آقایان تحریری، رمضانی، عباسی خراسانی، خسروپناه و یزدان‌پناه زمان: دوشنبه ۱۹ مهر، بعد از نماز مغرب و عشا مکان: تهران، مجموعه فرهنگی یادمان شهدای هفتم تیر (سرچشمه) ◽️جلسه به صورت حضوری و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار خواهد شد. https://eitaa.com/nasimehekmat —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗?http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📣موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می کند: مدرسه معرفتی امام خمینی (ره) در سال تحصیلی:1401_1400 ⏰هر هفته پنج شنبه از ساعت 14:30 تا 17:15 ♦️ویژه طلاب پایه 4 تا آخر سطح 2 حوزه های علمیه ‼️لازم به ذکر است هر هفته در ساعت اول کلاس کارگاه لمعه( فقه تراز) و در ساعت دوم یکی دیگر از سر فصل ها ارائه خواهد شد. ❗️حضور در دوره منوط به شرکت در هر دو ساعت آموزشی است. ⌛️لینک ثبت نام https://b2n.ir/f37115 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔴 🔰کتاب "منزلت بی مانند المیزان" اثر استاد سید یدالله یزدان پناه در 162 صفحه مشتمل بر چهار فصل به همت مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی آماده گشته و توسط نشر کتاب فردا به زیور طبع آراسته شد. 💠این کتاب برگرفته از دروس شرح تفسیر المیزان حضرت استاد یزدان پناه بوده که به همت حجت الاسلام و المسلمین فلاح شیروانی تدوین شده است. ◀️جهت تهیه این کتاب به حساب کاربری ذیل پیام بدهید: 🔗@H32508897 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 برزگداشت اربعین کامل مکمل علامه ذوالفنون آیت الله حسن زاده آملی قدس سرّه 🔹با حضور اساتید محترم: ▫️استاد حسن رمضانی ▫️استاد سید یدالله یزدان پناه ▫️استاد عباسی خراسانی ▫️استاد منصوری لاریجانی 🔸زمان: چهارشنبه 12 آبان 1400 از ساعت 14:30 تا 17 🔹مکان: شهر آمل، مصلی نماز جمعه ▪️همراه با مداحی ذاکران اهل بیت علیهم السلام https://eitaa.com/nasimehekmat —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 دوره آموزشی_گفتمانی اندیشه توحیدی در مکتب انقلاب اسلامی 📚 با محوریت کتاب (نگاشته مقام معظم رهبری) 🗓 مهلت ثبت نام ۹ تا ۱۹ آبان ⭕️ دوره به صورت حضوری برگزار می شود ⭕️ طلاب برادر پایه ششم به بالا (شهر قم) ⭕️ طلاب خواهر سطح ۲ به بالا (شهر قم) 🗓 پاییز و زمستان ۱۴۰۰ شروع کلاس ها ۲۳ آبان (۲۵ جلسه) دوجلسه در هفته 💶 هزینه شرکت در دوره: هشتاد هزار تومان 👨‍💻 لینک ثبت نام 🌐 http://yun.ir/g_tohid 🎥 فیلم توضیحات حضرات اساتید حجج اسلام عالم زاده نوری، فلاح شیروانی، خانجانی، هاشمی در ضرورت پرداختن به اندیشه توحیدی و دوره اندیشه توحیدی در مکتب انقلاب اسلامی را در کانال «مرکز گفتمان توحید» ببینید 🆔 @goftemane_tohid —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
⬅️ دوازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ از ساعت ۱۸:۳۰ با سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی بصورت مجازی برگزار می شود. پخش مجازی با ترافیک رایگان از: 🌐 http://hekmateislami.com/live @hekmateislami
❇️ آثار 🔴 🔰کتاب درآمدی بر لایه های دانش 💠مؤلف: حجت الاسلام و المسلمین فلاح شیروانی 🔗برای دریافت کتاب به صورت الکترونیکی اینجا کلیک کنید. 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗 @kalam_Enghelabi —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
2️⃣ 🔶سلسله نشست های دردها، درک‌ها و دغدغه‌های اندیشمندان معاصر اساتید ارائه‌دهنده: 👤حجة الاسلام و المسلمین مبشری (از شاگردان ایشان) 👤دکتر علی حائری (فرزند ایشان) حجت الاسلام رمضانی 🗓پنج شنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ 🕡ساعت ۶:۳۰ تا ۹ 🔺 این جلسات مخصوص طلاب دوره موسسه است. گفتنی است جلسه اول این نشست ها دو هفته قبل با موضوع حضرت برگزار گردید. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰ویدئو کلیپ یادداشت استاد قنبریان برای کتاب نوشته جناب مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗 @kalam_Enghelabi —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ موضوع: جنگ جهانی جمعیت 👤 ارائه دهنده: دکتر طه شوکتیان 🕘 زمان: پنجشنبه 11 آذر 1400 ساعت 9 الی 12 🏢 مکان: مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗 @kalam_Enghelabi —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 نشست علمی عیار نقد بررسی و پاسخ به شبهات درباره آراء علامه ذوالفنون حسن زاده آملی ره 🔷 با حضور اساتید محترم: 🔸حضرت استاد حسن رمضانی 🔸حضرت استاد سید یدالله یزدان‌پناه ◽️دبیر علمی آقای مهدی مهدوی 🕑 روز چهارشنبه، ۱۰ آذر ۱۴۰۰_ ساعت ۱۴ مکان: شهر آمل، دانشکده علوم قرآنی، سالن اجتماعات @nasimehekmat —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 فلسفه و دانش‌های طبیعی ▫️سلسله نشست‌های فلسفه و دانش‌های طبیعی برگزار می‌شود؛ ▫️نشست اول، نگاهی به آراء و اندیشه‌های علامه حسن زاده آملی رحمةالله‌علیه در دانش‌های هیات، ریاضیات و طبیعیات با حضور استاد حجت‌الاسلام والمسلمین علی زمانی قمشه‌ای 🕙 زمان: پنج‌شنبه ١١ آذرماه، ساعت ۱۰ صبح 📍مکان: سالن اجتماعات امام خمینی رحمةالله‌علیه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات 📱لینک مجازی حضور در جلسه: skyroom.online/ch/nafahat_eri/neshast 💢 مؤسسه نفحات @nafahat_eri —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می کند : ✨ دوره مجازی 💢 با تدریس : استاد فلاح شیروانی (حفظه الله) 💠 با محوریت کتاب: روح توحید نفی عبودیت غیر خدا (اثر رهبر معظم انقلاب) 🔻 ویژه طلاب (برادر و خواهر) 🔺 به صورت آفلاین و در قالب تدریس صوتی 🔻شروع دوره بهمن 1400 🌐 لینک ثبت نام : https://b2n.ir/s54504 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2902 2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2930 3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2950 4️⃣1️⃣هستی‌شناسی در فلسفه مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2982 5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3026 6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3053 7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3078 8️⃣1️⃣ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3093 9️⃣1️⃣اصالت وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3113 0️⃣2️⃣اعتبارات سه گانه ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3133 1️⃣2️⃣کلی طبیعی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3154 2️⃣2️⃣کلی طبیعی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3164 3️⃣2️⃣علت تشخص ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3176 4️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3184 5️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3191 6️⃣2️⃣ملاک‌های فصلیت فصل https://eitaa.com/fvtt_ir/3199 7️⃣2️⃣جوهر و عرض https://eitaa.com/fvtt_ir/3207 8️⃣2️⃣ماهیت و حقیقت جسم https://eitaa.com/fvtt_ir/3216 9️⃣2️⃣برهان بر وجود هیولی https://eitaa.com/fvtt_ir/3227 0️⃣3️⃣صورت جسمیه و احکام آن https://eitaa.com/fvtt_ir/3237 1️⃣3️⃣نسبت ماده و صورت https://eitaa.com/fvtt_ir/3248 2️⃣3️⃣عرض و مقولات عرضی https://eitaa.com/fvtt_ir/3264 3️⃣3️⃣حرکت https://eitaa.com/fvtt_ir/3272 4️⃣3️⃣حرکت قطعیه و حرکت توسطیه https://eitaa.com/fvtt_ir/3285 5️⃣3️⃣لوازم حرکت https://eitaa.com/fvtt_ir/3300 6️⃣3️⃣مقولات حرکت پذیر و نفی حرکت جوهری https://eitaa.com/fvtt_ir/3311 7️⃣3️⃣زمان https://eitaa.com/fvtt_ir/3319 8️⃣3️⃣مواد ثلاث https://eitaa.com/fvtt_ir/3327 9️⃣3️⃣احکام واجب الوجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3335 0️⃣4️⃣احکام ممکن https://eitaa.com/fvtt_ir/3343 1️⃣4️⃣علت و معلول https://eitaa.com/fvtt_ir/3353 2️⃣4️⃣تقسیم‌های علت https://eitaa.com/fvtt_ir/3359 3️⃣4️⃣امتناع دور و تسلسل https://eitaa.com/fvtt_ir/3363 4️⃣4️⃣تفکیک میان ابداع و تکوین https://eitaa.com/fvtt_ir/3399 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 4️⃣4️⃣ 🌐 تفکیک میان ابداع و تکوین 🔺 ایجاد و هستی بخشیدن بر دو نوع است: ابداع و تکوین. 🔘 ابداع 🔺 به معنای ایجاد چیزی بدون ماده سابق و آلت و خارج از زمان است. ابداع صرفاً بر وجود فاعل متوقف است و فاعل با عمل ابداعی خود، معلول را ایجاد می کند و تنها پس از ابداع فاعل است که مبدع تحقق می یابد. 🔘 تکوین 🔺 به معنای ایجاد چیزی از چیز دیگر، یعنی ماده است. تکوین بر وجود فاعل و ماده ای متوقف است که فاعل روی آن کار می کند. فاعل در ماده که از قبل وجود دارد، صور را ایجاد می کند و بدین وسیله، شیء جدیدی از آن به وجود می آورد. همه موجودات مادی (حوادث) از ماده ای قبلی پدید آمده اند و ازاین رو کائن نامیده می شوند، ولی مجردات و خود ماده، مسبوق به شده است؛ چون در ابداع فاعل به تنهایی معلول را ایجاد می کند، ولی در تکوین ایجاد معلول افزون بر فاعل، بر وجود ماده سابق و ابزار نیز متوقف است. 🌐 قاعدۀ الوحده 🔘مفاد قاعدۀ الوحده 🔺 از علت واحد و بسیط، فقط یک معلول صادر می شود و معلول واحد نیز فقط از علت واحد صادر می گردد. 🔘 تاریخچه این قاعده 🔺 ارسطو در مابعدالطبیعة بی آنکه به این قاعده تصریح کند، در مقام اثبات وحدت جهان مادی، استدلالی اقامه می کند که یکی از مقدمات پنهان آن این است که متحرک واحد، محرّک واحدی دارد و اگر چند متحرک وجود داشته باشد، باید چند محرّک نیز وجود داشته باشند. 🔺 فارابی در شرح رسالة زینون از زنون، قول ارسطو را به این قاعده نقل کرده است، اما نه در آثار ارسطو و نه در آثار شارحان ارسطو قبل از فلسفه اسلامی، استدلالی بر اثبات این قاعده نیامده است. 🔺 نخستین فیلسوفی که درصدد اثبات این قاعده بر آمده ابن سیناست. 🔘 استدلال بوعلی 🔺 اگر علتی واحد، دو معلول متفاوت را پدید آورد، این دو معلول را از دو حیثیتی ایجاد کرده است که هم از نظر مفهوم و هم در حقیقت متغایرند و این دو معلول از دو امر متفاوت صادر شده اند. برای این دو حیثیت، سه فرض قابل تصور است: 1. این دو حیثیت هر دو از مقوّمات آن علت هستند؛ 2. این دو حیثیت هر دو از لوازم آن علت هستند؛ 3. یکی از این دو، از مقوّمات آن علت و دیگری از لوازم آن است. 🔺 اگر این دو حیثیت هر دو از مقوّمات آن علت باشند، آن علت مرکب از دو حیثیت خواهد بود؛ درحالی که فرض شده بود علت یاد شده، واحد و بسیط است و این خلف است. اگر دو حیثیت یاد شده هر دو از لوازم علت باشند، پس این علت که ملزوم آن لوازم است، علت آن لوازم بوده، پیش از چگونگی صدور این دو لازم از آن علت مطرح می شود. دراین صورت، یا باید به تسلسل نامتناهی یا دور تن داد. 🔺اگر یکی از آن دو حیثیت مقوّم علت باشد و دیگری لازم آن، اولاً حیثیت مقوّم و حیثیت لازم هم رتبه نیستند و مقوّم مقدّم بر لازم است و چه بسا مقوّم علت لازم باشد. ثانیاً در باب چگونگی صدور آن لازم، این مسئله مطرح می شود که اگر معلول آن حیثیت مقوّم نباشد، معلول حیثیت دیگری خواهد بود و بدین ترتیب، وجود حیثیت مقوّم دیگری در علت لازم می آید و علتی که واحد و بسیط فرض شده بود، مرکب از دو حیثیت مقوّم خواهد بود و این خلاف فرض است. 🔺 قاعده مربوط به علت ایجادی است و در غیرفاعل هستی بخش جاری نیست. دست کم ابن سینا آن را مخصوص فاعل هستی بخش دانسته است. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 222_225 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی با همکاری «اندیشکده معنا» و «ستاد جامع پیشرفت منطقه ای» برگزار می کند: 💠رویداد 📜سرفصل های رویداد ✅سیر مفهوم پیشرفت در اندیشه رهبر معظم انقلاب ✅فناوری مشارکت نخبگان در طراحی الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی ✅فناوری مشارکت قاعده‌مند مردم و نخبگان محلی در طراحی و اجرای نقشه پیشرفت منطقه ای ✅دو پیش‌نیاز مشارکت فراگیر نخبگان و مردم در پیشرفت اجتماعی: الف) الگوی کلان حل مسئله ب) سه کلان نظریه انسجام بخش «تمدن نوین اسلامی»، «هویت ایرانی اسلامی» و «پیشرفت اسلامی ایرانی» 🗓 پنج شنبه مورخ 18 آذر 🕢زمان 7:30 الی 12 💳هزینه ثبت نام: 20 هزار تومان 🖊جهت ثبت نام به حساب کاربری، @ali_abedi273 پیام بدهید. 🔴 🔴 مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗 @kalam_Enghelabi —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🍁 دوره پائیزه مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی 🔰 تکلیف دوسویه تبلیغ 🕐 زمان برگزاری دوره ۲۴ و ۲۵ آذرماه. ♨️ مهلت ثبت نام تا ۲۳ آذرماه. 🔅برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @ad_zoha مراجعه فرمائید. 🔸 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 2️⃣1️⃣نام‌های به‌کار رفته برای فلسفه سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2845 3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2866 4️⃣1️⃣کتاب‌شناسی توصیفی آثار اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2883 5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2899 6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2927 7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2947 8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2976 9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3015 0️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3049 1️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3072 2️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3088 3️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3108 4️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3126 5️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3150 6️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3162 7️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3174 8️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3182 9️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3197 0️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3205 1️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3214 2️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3223 3️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3233 4️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3245 5️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3262 6️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3283 7️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3296 8️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3309 9️⃣3️⃣معاد در حکمت اشراق(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3316 0️⃣4️⃣معاد در حکمت اشراق(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3325 1️⃣4️⃣بازتاب اندیشه متافیزیک نوری(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3333 2️⃣4️⃣بازتاب اندیشه متافیزیک نوری(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3341 3️⃣4️⃣بازتاب اندیشه متافیزیک نوری(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3349 4️⃣4️⃣دیدگاه های ویژه شیخ اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3357 5️⃣4️⃣دیدگاه‌های ویژه شیخ اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3361 6️⃣4️⃣دیدگاه های ویژۀ شیخ اشراق (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/3403 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 6️⃣4️⃣ 🌐 دیدگاه های ویژۀ شیخ اشراق 🔘 گفتار اول: دیدگاه های فلسفی 1️⃣ معقولات ثانوی 🔘 ماجرای معقول ثانی پس از شیخ اشراق 🔘 خواجه نصیر 🔺 بحث های شیخ اشراق در معقول ثانی آنچنان بدیع و محکم بودند که همۀ فلاسفۀ پس از خود را متأثر ساختند. 🔺 خواجه نصیرالدین طوسی که تقریباً یک قرن پس از شیخ اشراق می زیست، نه تنها کاملاً دیدگاه وی در زمینۀ معقول ثانی را پذیرفته، بلکه مواردی از مفاهیم فلسفی را که شیخ اشراق ذکر نکرده بود، وی بدان تصریح کرد و تقریرهای واضح تری در تبیین هویت معقولات ثانیه مطرح کرد. 🔺 پس از خواجه، علامه حلی، قطب الدین شیرازی که هردو از شاگردان خواجه بوده اند، قاضی عضدایجی، صائن الدین ترکه و بسیاری دیگر، بی هیچ تغییری همین مسیر را طی کردند. 🔘قوشجی و ایجاد نخستین چالش در مسیر بحث معقولات ثانی فلسفی 🔺 در این میان، نخستین کسی که در این مسیر چالش پدید آورد ملاعلی قوشچی است. وی که از شارحان کلمات خواجه به شمار می آید در شرح تجرید، بر خواجه اشکال می گیرد که چرا وحدت، کثرت، امکان و علیت را از معقولات ثانوی برشمرده است. 🔺 معقولات ثانی _به حسب اصطلاح مرسوم آن دوره ها_ هویتی صرفاً ذهنی دارد، اما این قبیل امور اوصاف اشیاء در خارج هستند. دقت های قوشجی وی را به آنجا رساند که تصریح می کند حمل این مفاهیم خارجی ولی مبدأ حمل و خودِ اوصاف ذهنی اند؛ یعنی اتصاف خارجی ولی محمول ذهنی است. 🔺 به تدریج این نگاه غلبه یافت و سخن رایج در مکتب شیراز و به ویژه، شخصیت برجسته آن، یعنی سیدصدرالدین دشتکی شیرازی شد و با آنکه صدرالمتألهین دیدگاه مترقیانه ای در این زمینه ابراز داشته، اما حجم وسیعی از کلمات خود وی و حتی نظر غالب در کلمات و آثار صدرائیان تا به امروز همین دیدگاه است. 🔺 اما ملاصدرا بدین مقدار بسنده نکرده و با صراحت در اسفار و به صورت پیشروانه ای ابراز داشته است. وی معتقد است اساساً ممکن نیست اتصاف خارجی و مغایرت و عروض، ذهنی باشند. هرکجا اتصاف است، مغایرت و عروض محمول بر موضوع نیز همان جا خواهد بود، بنابراین، اگر بپذیریم که اتصاف اشیاء به مفاهیم فلسفی در خارج است یقیناً وصف نیز درخودِ خارج متحقق بوده، مغایر موضوع و عارض بر آن است. 🔺 البته نباید انتظار داشت تحق خارجی وصف ها همگی یکسان باشند و به گونه ای که برای مثال، سفیدی و سیاهی تحقق دارند، امکان و وجوب نیز متحقق باشند. اوصافی که معقول اول اند در مقایسه با وصف امکان و همانندهای آن دارای مغایرتِ بیشتری با موضوع خویش هستند و استقلال وجودی افزون تری دارند به گونه ای که باید آنها را محمول بالضمیمه دانست. 🔺 به بیان دیگر، به دو متن وجودی موجودند. اما وصف امکان، وحدت، علیت و مانند آنها از جمله اوصاف اندماجی و انتزاعی اشیاءاند؛ یعنی اساساً تحقق آنها استهلاکی و استجنانی است، نه آنکه اصلاً در خارج متحقق نباشند و صرفاً اموری ذهنی شمرده شوند. 🔺 اگر اتصاف، درخارج است، وصف نیز در خارج تحقق دارد و مغایرت وصف از موصوف نیز واقعیتی خارجی است، اما این مغایرت بسیار متفاوت با مغایرت سفیدی از جسم بوده و مغایرتی بسیار ظریف است. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 159_161 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
❇️ رهیافت‌هایی در تبیین مناسبات اندیشه پیشرفت با اندیشه توسعه 1ـ «پیشرفت ـ توسعه»: دوگانه واقعی و معنادار گام دوم انقلاب 2ـ رهیافت‌های مختلف در تبیین مناسبات اندیشه پیشرفت و اندیشه توسعه 3ـ لایه‌های نظری اندیشه پیشرفت و اندیشه توسعه 4ـ مسیرهای پیش رو در نسبت میان اندیشه پیشرفت و اندیشه توسعه 5ـ روایت‌های مختلف در مورد تمایز اصول و ارزش‌های پیشرفت با اصول و ارزش‌های توسعه 6ـ امتداد عملی اصول و ارزش‌های پیشرفت در حل مسئله‌ 7ـ نظریه‌های موردنیاز اندیشه پیشرفت: «نظریه‌های پایه»، «نظریه‌های عرصه‌ای» و «نظریه‌های منطقه‌ای» 🔰 دکتر حمید ابدی مسئول دفتر مطالعات پیشرفت و تمدن اندیشکده معنا 📆پنج شنبه ۲۵ آذر ماه 🕖ساعت ۷ صبح مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗 @kalam_Enghelabi —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🎞 نقد و بررسی مستند تمدن ▫️اثر نیل فرگوسن 🎥 همراه با اکران دو قسمت از این مستند 📆 پنج شنبه . 2 دی ماه ⏰ 9:30 تا 7:30 مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗 @kalam_Enghelabi —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
3️⃣ 🔶سلسله نشست های دردها، درک‌ها و عزم‌های اندیشمندان معاصر و اساتید ارائه‌دهنده: 👤حجت الاسلام محمد امین گلسرخی کاشانی (محقق و مولف ) 👤خانم فاطمه سادات میرلوحی (فرزند ایشان) 👤 آقای رضا گرزین ( عضو فعلی مجمع فدائیان اسلام و نماینده قم ) 🗓پنج شنبه 2 دی 1400 🕡ساعت 10 تا 12 🔺 این جلسات مخصوص طلاب دوره موسسه است. جلسات قبلی این نشست ها هفته های قبل با موضوع حضرت و برگزار شده است. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
دورهمی طلاب مدرسه امام کاظم علیه السلام با استاد یزدان پناه.mp3
27.15M
🔰 دورهمی طلاب با استاد ▫️دورهمی صمیمی طلاب مدرسه امام کاظم علیه‌السلام با آیت‌الله استاد یزدان‌پناه در روز چهارشنبه ۱ دی‌ماه در مدرسه امام کاظم علیه‌السلام برگزار شد. ▫️در این جلسه استاد به بیان خاطراتی از دوران تحصیل خود، شیوه درس خواندنشان و نیز خاطراتی از اساتیدشان مرحوم علامه حسن‌زاده آملی رحمةالله‌علیه و آیت‌الله جوادی آملی حفظه‌الله پرداختند. ▫️در این دورهمی صمیمی نظرات ایشان راجع به چگونگی تحصیل در علوم فقه و اصول، فلسفه و عرفان و پاسخ به برخی شبهات ناظر به حکمت اسلامی مطرح شد. ⏱ زمان: ۱ ساعت و ۱۸ دقیقه 💿 حجم: ۲۵ مگابایت 💢 مؤسسه نفحات @nafahat_eri —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac