🔰 دوره آموزشی_گفتمانی اندیشه توحیدی در مکتب انقلاب اسلامی
📚 با محوریت کتاب #روح_توحید_نفی_عبودیت_غیرخدا (نگاشته مقام معظم رهبری)
🗓 مهلت ثبت نام ۹ تا ۱۹ آبان
⭕️ دوره به صورت حضوری برگزار می شود
⭕️ طلاب برادر پایه ششم به بالا (شهر قم)
⭕️ طلاب خواهر سطح ۲ به بالا (شهر قم)
🗓 پاییز و زمستان ۱۴۰۰
شروع کلاس ها ۲۳ آبان (۲۵ جلسه)
دوجلسه در هفته
💶 هزینه شرکت در دوره: هشتاد هزار تومان
👨💻 لینک ثبت نام
🌐 http://yun.ir/g_tohid
🎥 فیلم توضیحات حضرات اساتید حجج اسلام عالم زاده نوری، فلاح شیروانی، خانجانی، هاشمی در ضرورت پرداختن به اندیشه توحیدی و دوره اندیشه توحیدی در مکتب انقلاب اسلامی را در کانال «مرکز گفتمان توحید» ببینید
🆔 @goftemane_tohid
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
⬅️ دوازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ از ساعت ۱۸:۳۰ با سخنرانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی بصورت مجازی برگزار می شود.
پخش مجازی با ترافیک رایگان از:
🌐 http://hekmateislami.com/live
@hekmateislami
❇️ آثار #استاد_فلاح
🔴#تازه_های_نشر
🔰کتاب درآمدی بر لایه های دانش
💠مؤلف: حجت الاسلام و المسلمین فلاح شیروانی
🔗برای دریافت کتاب به صورت الکترونیکی اینجا کلیک کنید.
🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔗 @kalam_Enghelabi
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#سلسله_نشستهای_کلام_انقلابی 2️⃣
🔶سلسله نشست های دردها، درکها و دغدغههای اندیشمندان معاصر
#آیةالله_حائری_شیرازی
اساتید ارائهدهنده:
👤حجة الاسلام و المسلمین مبشری (از شاگردان ایشان)
👤دکتر علی حائری (فرزند ایشان)
حجت الاسلام رمضانی
🗓پنج شنبه ۳ آذر ۱۴۰۰
🕡ساعت ۶:۳۰ تا ۹
🔺 این جلسات مخصوص طلاب دوره #کلام_انقلابی موسسه است.
گفتنی است جلسه اول این نشست ها دو هفته قبل با موضوع حضرت #آیت_الله_شاه_آبادی برگزار گردید.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
24.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰ویدئو کلیپ یادداشت استاد قنبریان برای کتاب #مقام_مردم نوشته جناب #استاد_فلاح
مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔗 @kalam_Enghelabi
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#نشست_میدان
☑️ موضوع: جنگ جهانی جمعیت
👤 ارائه دهنده: دکتر طه شوکتیان
🕘 زمان: پنجشنبه 11 آذر 1400
ساعت 9 الی 12
🏢 مکان: مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔗 @kalam_Enghelabi
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 نشست علمی عیار نقد
بررسی و پاسخ به شبهات درباره آراء علامه ذوالفنون حسن زاده آملی ره
🔷 با حضور اساتید محترم:
🔸حضرت استاد حسن رمضانی
🔸حضرت استاد سید یدالله یزدانپناه
◽️دبیر علمی آقای مهدی مهدوی
🕑 روز چهارشنبه، ۱۰ آذر ۱۴۰۰_ ساعت ۱۴
مکان: شهر آمل، دانشکده علوم قرآنی، سالن اجتماعات
#علامه_حسن_زاده_آملی
@nasimehekmat
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 فلسفه و دانشهای طبیعی
▫️سلسله نشستهای فلسفه و دانشهای طبیعی برگزار میشود؛
▫️نشست اول، نگاهی به آراء و اندیشههای علامه حسن زاده آملی رحمةاللهعلیه در دانشهای هیات، ریاضیات و طبیعیات با حضور استاد حجتالاسلام والمسلمین علی زمانی قمشهای
🕙 زمان: پنجشنبه ١١ آذرماه، ساعت ۱۰ صبح
📍مکان: سالن اجتماعات امام خمینی رحمةاللهعلیه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
📱لینک مجازی حضور در جلسه:
skyroom.online/ch/nafahat_eri/neshast
💢 مؤسسه نفحات @nafahat_eri
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می کند :
✨ دوره مجازی #کلام_انقلابی
💢 با تدریس : استاد فلاح شیروانی (حفظه الله)
💠 با محوریت کتاب: روح توحید نفی عبودیت غیر خدا (اثر رهبر معظم انقلاب)
🔻 ویژه طلاب (برادر و خواهر)
🔺 به صورت آفلاین و در قالب تدریس صوتی
🔻شروع دوره بهمن 1400
🌐 لینک ثبت نام : https://b2n.ir/s54504
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
1️⃣ اهمیت حکمت مشاء
https://eitaa.com/fvtt_ir/2517
2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2561
3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2594
4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2616
5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2638
6️⃣ علوم و اقسام آن (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2677
7️⃣ علوم و اقسام آن (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2715
8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2848
9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2869
🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2886
1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2902
2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2930
3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2950
4️⃣1️⃣هستیشناسی در فلسفه مشاء
https://eitaa.com/fvtt_ir/2982
5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود
https://eitaa.com/fvtt_ir/3026
6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3053
7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3078
8️⃣1️⃣ماهیت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3093
9️⃣1️⃣اصالت وجود
https://eitaa.com/fvtt_ir/3113
0️⃣2️⃣اعتبارات سه گانه ماهیت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3133
1️⃣2️⃣کلی طبیعی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3154
2️⃣2️⃣کلی طبیعی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3164
3️⃣2️⃣علت تشخص ماهیت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3176
4️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3184
5️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3191
6️⃣2️⃣ملاکهای فصلیت فصل
https://eitaa.com/fvtt_ir/3199
7️⃣2️⃣جوهر و عرض
https://eitaa.com/fvtt_ir/3207
8️⃣2️⃣ماهیت و حقیقت جسم
https://eitaa.com/fvtt_ir/3216
9️⃣2️⃣برهان بر وجود هیولی
https://eitaa.com/fvtt_ir/3227
0️⃣3️⃣صورت جسمیه و احکام آن
https://eitaa.com/fvtt_ir/3237
1️⃣3️⃣نسبت ماده و صورت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3248
2️⃣3️⃣عرض و مقولات عرضی
https://eitaa.com/fvtt_ir/3264
3️⃣3️⃣حرکت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3272
4️⃣3️⃣حرکت قطعیه و حرکت توسطیه
https://eitaa.com/fvtt_ir/3285
5️⃣3️⃣لوازم حرکت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3300
6️⃣3️⃣مقولات حرکت پذیر و نفی حرکت جوهری
https://eitaa.com/fvtt_ir/3311
7️⃣3️⃣زمان
https://eitaa.com/fvtt_ir/3319
8️⃣3️⃣مواد ثلاث
https://eitaa.com/fvtt_ir/3327
9️⃣3️⃣احکام واجب الوجود
https://eitaa.com/fvtt_ir/3335
0️⃣4️⃣احکام ممکن
https://eitaa.com/fvtt_ir/3343
1️⃣4️⃣علت و معلول
https://eitaa.com/fvtt_ir/3353
2️⃣4️⃣تقسیمهای علت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3359
3️⃣4️⃣امتناع دور و تسلسل
https://eitaa.com/fvtt_ir/3363
4️⃣4️⃣تفکیک میان ابداع و تکوین
https://eitaa.com/fvtt_ir/3399
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
💢بخش 4️⃣4️⃣
🌐 تفکیک میان ابداع و تکوین
🔺 ایجاد و هستی بخشیدن بر دو نوع است: ابداع و تکوین.
🔘 ابداع
🔺 به معنای ایجاد چیزی بدون ماده سابق و آلت و خارج از زمان است. ابداع صرفاً بر وجود فاعل متوقف است و فاعل با عمل ابداعی خود، معلول را ایجاد می کند و تنها پس از ابداع فاعل است که مبدع تحقق می یابد.
🔘 تکوین
🔺 به معنای ایجاد چیزی از چیز دیگر، یعنی ماده است. تکوین بر وجود فاعل و ماده ای متوقف است که فاعل روی آن کار می کند. فاعل در ماده که از قبل وجود دارد، صور را ایجاد می کند و بدین وسیله، شیء جدیدی از آن به وجود می آورد. همه موجودات مادی (حوادث) از ماده ای قبلی پدید آمده اند و ازاین رو کائن نامیده می شوند، ولی مجردات و خود ماده، مسبوق به شده است؛ چون در ابداع فاعل به تنهایی معلول را ایجاد می کند، ولی در تکوین ایجاد معلول افزون بر فاعل، بر وجود ماده سابق و ابزار نیز متوقف است.
🌐 قاعدۀ الوحده
🔘مفاد قاعدۀ الوحده
🔺 از علت واحد و بسیط، فقط یک معلول صادر می شود و معلول واحد نیز فقط از علت واحد صادر می گردد.
🔘 تاریخچه این قاعده
🔺 ارسطو در مابعدالطبیعة بی آنکه به این قاعده تصریح کند، در مقام اثبات وحدت جهان مادی، استدلالی اقامه می کند که یکی از مقدمات پنهان آن این است که متحرک واحد، محرّک واحدی دارد و اگر چند متحرک وجود داشته باشد، باید چند محرّک نیز وجود داشته باشند.
🔺 فارابی در شرح رسالة زینون از زنون، قول ارسطو را به این قاعده نقل کرده است، اما نه در آثار ارسطو و نه در آثار شارحان ارسطو قبل از فلسفه اسلامی، استدلالی بر اثبات این قاعده نیامده است.
🔺 نخستین فیلسوفی که درصدد اثبات این قاعده بر آمده ابن سیناست.
🔘 استدلال بوعلی
🔺 اگر علتی واحد، دو معلول متفاوت را پدید آورد، این دو معلول را از دو حیثیتی ایجاد کرده است که هم از نظر مفهوم و هم در حقیقت متغایرند و این دو معلول از دو امر متفاوت صادر شده اند. برای این دو حیثیت، سه فرض قابل تصور است: 1. این دو حیثیت هر دو از مقوّمات آن علت هستند؛ 2. این دو حیثیت هر دو از لوازم آن علت هستند؛ 3. یکی از این دو، از مقوّمات آن علت و دیگری از لوازم آن است.
🔺 اگر این دو حیثیت هر دو از مقوّمات آن علت باشند، آن علت مرکب از دو حیثیت خواهد بود؛ درحالی که فرض شده بود علت یاد شده، واحد و بسیط است و این خلف است. اگر دو حیثیت یاد شده هر دو از لوازم علت باشند، پس این علت که ملزوم آن لوازم است، علت آن لوازم بوده، پیش از چگونگی صدور این دو لازم از آن علت مطرح می شود. دراین صورت، یا باید به تسلسل نامتناهی یا دور تن داد.
🔺اگر یکی از آن دو حیثیت مقوّم علت باشد و دیگری لازم آن، اولاً حیثیت مقوّم و حیثیت لازم هم رتبه نیستند و مقوّم مقدّم بر لازم است و چه بسا مقوّم علت لازم باشد. ثانیاً در باب چگونگی صدور آن لازم، این مسئله مطرح می شود که اگر معلول آن حیثیت مقوّم نباشد، معلول حیثیت دیگری خواهد بود و بدین ترتیب، وجود حیثیت مقوّم دیگری در علت لازم می آید و علتی که واحد و بسیط فرض شده بود، مرکب از دو حیثیت مقوّم خواهد بود و این خلاف فرض است.
🔺 قاعده مربوط به علت ایجادی است و در غیرفاعل هستی بخش جاری نیست. دست کم ابن سینا آن را مخصوص فاعل هستی بخش دانسته است.
📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 222_225
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی با همکاری «اندیشکده معنا» و «ستاد جامع پیشرفت منطقه ای» برگزار می کند:
💠رویداد #پیشرفت_مردمی
📜سرفصل های رویداد
✅سیر مفهوم پیشرفت در اندیشه رهبر معظم انقلاب
✅فناوری مشارکت نخبگان در طراحی الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
✅فناوری مشارکت قاعدهمند مردم و نخبگان محلی در طراحی و اجرای نقشه پیشرفت منطقه ای
✅دو پیشنیاز مشارکت فراگیر نخبگان و مردم در پیشرفت اجتماعی:
الف) الگوی کلان حل مسئله
ب) سه کلان نظریه انسجام بخش «تمدن نوین اسلامی»، «هویت ایرانی اسلامی» و «پیشرفت اسلامی ایرانی»
🗓 پنج شنبه مورخ 18 آذر
🕢زمان 7:30 الی 12
💳هزینه ثبت نام: 20 هزار تومان
🖊جهت ثبت نام به حساب کاربری، @ali_abedi273 پیام بدهید.
🔴 #ظرفیت_محدود 🔴
#گفتمان_پیشرفت
#پیشرفت_مردمی
#مکتب_امام
مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔗 @kalam_Enghelabi
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac