eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
60 ویدیو
49 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
#فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری #کلام_رهبری #مهجوریت_فلسفه_در_حوزه_ها 🔷 فلسفه هم اگرچه در حوزه ها رايج است، اما درحقيقت بايد گفت كه مهجور است. فلسفه بايد در حوزه ها رواج پيدا كند. فلسفه فقط اين نيست كه ما كتاب منظومه يا اسفار را بگيريم و از اول تا آخر بخوانيم؛ نه، تبحر در فلسفه به اين معناست كه ما بتوانيم از تمام افكار فلسفي موجود دنيا - كه به شكل ساعت نگاري پيش مي رود و ساعت به ساعت فكر فلسفي مطرح مي شود - و از مادّه ي فلسفه ي موجود خودمان مطلع باشيم و در مقابل فلسفه هاي غلط و انحرافي، خودمان را در حال آماده باش نگهداريم و احياناً اگر نقطه ي مثبتي در آنها هست، از آن نقطه ي مثبت استفاده بكنيم. فلسفه ي ما اين طوري پيشرفت مي كند؛ والّا در حد شناخت افكار و كلامات بزرگان به اين اندازه ارزشي ندارد. فلسفه بايد ما را به معرفت كامل برساند. بايد ديد در وادي معرفت در سطح بشري، چه كار دارد مي شود. بايستي پي درپي كارهاي جديد، افكار جديد، روشها و متدهاي جديد در حوزه مطرح بشود 📝بيانات در آغاز درس خارج فقه 1370/06/31 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir
توصیه های استاد مجاهدی درمورد اعمال و مراقبات ماه رجب.mp3
2.81M
🎧توصیه های استاد مجاهدی در مورد اعمال و آداب ماه رجب 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir
#اطلاعیه ⚪️ جلسات #گروه_راهیابی الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت 🔵 جلسه بازخوانی و تحلیل و بررسی متن #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت 🔴 با حضور حجت الاسلام و المسلمین #استاد_فلاح_شیروانی 🔘 زمان: پنج شنبه ها ساعت 8 تا 9 صبح ☑️ مکان: مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
☑️ 📝 سلسله یادداشت های در مورد آزاداندیشی 🔹 یادداشت شماره 1⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/199 🔹 یادداشت شماره 2⃣ () https://eitaa.com/fvtt_ir/299 🔹 یادداشت شماره 3⃣ () https://eitaa.com/fvtt_ir/598 🔹 یادداشت شماره 4⃣ ( ) https://eitaa.com/fvtt_ir/664 🔹 یادداشت شماره 5⃣ ( ) https://eitaa.com/fvtt_ir/698 🔹 یادداشت شماره 6⃣ ( ) https://eitaa.com/fvtt_ir/855 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
☑️ 📝 سلسله یادداشت های در مورد آزاداندیشی 🔹 یادداشت شماره 3⃣ () 🔘در نگاه معماران فرهیختۀ انقلاب اسلامی ـ که همگی جزء متخرّجین دستگاه مبارک حوزۀ علمیۀ شیعه بودند ـ علم سرپل پیشرفت جامعه است و همۀ راه‌های تعالی و رشد جامعه به آن منتهی می‌شود. آزاداندیشی خاصیت علمی بودن است و اصولاً تحجر در میدان علم بی‌معناست. علم از جهتی چون رودخانه است و حیات و احتشام خود را مدیون جریان داشتن و نو به نو شدن است. وقتی که ذهن‌ها می‌ایستند و تنها به روایت دست‌آوردهای علمی مشغول می‌شوند علم به رکود کشیده می‌شود، بلکه علم از پایگاه پاسخگویی و مشکل‌گشایی می‌افتد و عملاً دچار مرگ اجتماعی و تاریخی می‌شود. 🔘اما اگر طالب حیات و نشاط دانش و اندیشه هستیم، تنها در گرو آزادی اندیشه و رهواری آن است. نشاط اندیشه به عنوان یک پدیدۀ اجتماعی و رفتار فاخر جمعی نیازمند این احساس عمومی است که جولان فکر و نوآوری در نظرگاه شریف نخبگان و جامعۀ علمی مطلوب و ارزشمند است و مانع‌های مادی و معنوی پیش روی آن ناچیز است. 🔘خود آزاداندیشی نیز مثل هر عنصر فرهنگی یا اقتصادی یا سیاسی دیگر برای آن که در تراز مناسبی دیده و پیموده شود نیازمند پشتیبانی یک اندیشۀ نیرومند و راقی از آن است، اندیشه‌ای پشتیبان آن پویش و پیمایش. بدون پشتیبانی چنین اندیشه‌ای مسلماً خیزهای بلند اجتماعی به خمود، سردی، تکرار و قشری‌گرایی خواهد کشید. 🔘مسلّماً برای رسیدن به هر آرزوی بزرگ و هر هدف والایی، سازوکاری وجود دارد. این سازوکار را باید جست و به آن دست یافت. آزاداندیشی نیز از همین قبیل است. این حوزه نیازمند کار نظری است تا حدود و ثغور آن و گونه‌های صحیح و ناصحیح آن و مسیرهای درست و نادرست دست‌یابی به نتیجۀ مطلوب، آشکار شود و با کمال تسلط و آرامش پی‌گرفته شود. با آغاز به فعالیّت «کرسی‌های آزاداندیشی»، آزاداندیشی و مسائل فراوان پیرامون آن مورد بحثها و گفتگوهای زیاد ـ و گاه پرشور ـ قرار خواهد گرفت و باید نیز چنین بشود. 🔘اندیشمندان مسلمان، به حکم یک مسؤولیّت الهی و مردمی و این که خود را موظف می‌دیدند به ضرورتها، تهدیدها و راه‌های چارۀ پیشرفت جامعه بیاندیشد و رهیافتهای نظری خود را دلسوزانه و پیگیر با جامعۀ خویش در میان بگذارند، طی این سالها که با فرهنگ‌ها و مکاتب مختلف مواجه بوده‌اند و نیازهای جدی اجتماعی به رشد فرهنگی و ترقی و استواری علمی را نیز مشاهده می‌کرده‌اند، ضرورت آزاداندیشی را به‌روشنی رصد کرده و به لطف الهی در این باب نه صرفاً چند توصیه، بلکه طرح اولیۀ یک «اندیشۀ اجتماعی» و نظرگاه فاخر و راهگشا را برآورده‌اند. 🔘با این اندیشۀ اجتماعی در مدونه‌ای مستقل و متناسب باید آشنا شد. آنچه در این مجال شایستۀ ذکر است این است که سرّ تأکیدهای مکرر بزرگان بر رونق آزاداندیشی و فعال شدن «کرسی‌های آزاداندیشی» همین روشن‌بینی‌ها و اشراف نظری و اجتماعی بر این نیاز است. 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
امام كاظم عليه السلام :رجب ماه بزرگى است كه خداوند [پاداش] نيكى ها را در آن دو چندان و گناهان را پاك مى كند.   🌙موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی حلول ماه رجب،ماه خدا را به همه شما همراهان تبریک و تهنیت عرض مینماید 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
🎙 سلسله جلسات « » 👤 استاد: حجت الاسلام و المسلمین جلسه 1⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/172 جلسه 2⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/194 جلسه 3⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/574 جلسه 4⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/613 جلسه 5⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/720 جلسه 6⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/778 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir
04.mp3
20.73M
🔊سلسله جلسات #اندیشه_های_نظام_ساز_اصول_فقه #استاد_امین_اسدپور 🎧 #جلسه_04 🗓1397/12/09 #اندیشکده_ضحی @andishkadeh_zoha 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
#درس_اخلاق #استاد_علیزاده 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
971110-درس اخلاق استاد علیزاده-LQ.mp3
10.39M
📻 #صوت #درس_اخلاق #استاد_علیزاده 🗓 تاریخ جلسه: 1397/11/10 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
☑️ 🔴 🔘عرفان اسلامي در طي سده‌ها و قرون، به تدريج در زمينه آموزه‌هاي اسلامي رشد كرده و به درختي تنومند تبديل شده است. اين درخت بارور و خوش منظر، از خود جلوه‌ها و ابعاد مختلفي را نشان داده است. اين جلوه‌ها و ابعاد بسط يافت و شاخه دوانيد به طوري كه هريك از آنها، به‌طور مستقل مورد توجه پژوهشگران عرفان اسلامي قرار گرفت. بُعد تربيتي عرفان، يكي از اين ابعاد است. از آنجا كه عرفان اسلامي مقصد و مقصود خود را «قرب الي الله» و نيل و وصول به حق و معرفت او مي‌داند، به ناچار مي‌بايست شرايط و امكانات لازم براي سير و سلوك و وصول را فراهم آورد. از اين رو، براي تحقق اين مقصود از جمله بر پيروي از خضر راه اصرار مي‌ورزد؛ زيرا آن کس که خود منازل وصول را طي كرده باشد و راه و رسم اين منازل را بداند،‌ مي‌تواند از تازه واردانِ وادي سلوک دستگيري كند و آنان را همچون راه بلدي خبره راهنمايي کرده، به مقصد برساند. گو اينکه مقصد عرفان مقصدي سترگ و البته با شکوه است. به يقين، سير به سوي اين مقصد با دشواري‌ها، سختي‌هاي طاقت فرسا و گاه ابهامات و پيچيده‌گي‌هايي همراه است. اگر استاد راه بر ظرايف راه، راهنما نباشد، چه بسا نوسالكانِ مقصد عشق به مقصد نارسيده، بسوزند و از ادامه راه باز مانند. 🔻قطع اين مرحله بي همرهي خضر مكن ظلماتست بترس از خطر گمراهي🔺 🔸پير و استاد راه با دستوراتي كه مي‌دهد، تلقيناتي كه القاء مي‌كند، روش ويژه‌اي كه فراروي سالك مي‌نهد و بالجمله با نظارت روحي خود، سالك را اندك اندك عروج مي‌دهد و سالک به فراخور استعداد و صفاي باطن خود اين منازل را طي كرده و در نهايت، به مقصد و مقصود نائل مي‌آيد. چنين نگرشي از اهميت نقش استادي راه بلد و خبير خبر مي‌دهد. 📝برگرفته از بخش «سخن نخست» نشريه حكمت عرفاني، شماره 5، بهار و تابستان 1392 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ 📝 سلسله یادداشت های در مورد آزاداندیشی 🔹 یادداشت شماره 1⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/199 🔹 یادداشت شماره 2⃣ ( ) https://eitaa.com/fvtt_ir/299 🔹 یادداشت شماره 3⃣ ( ) https://eitaa.com/fvtt_ir/598 🔹 یادداشت شماره 4⃣ ( ) https://eitaa.com/fvtt_ir/664 🔹 یادداشت شماره 5⃣ ( ) https://eitaa.com/fvtt_ir/698 🔹 یادداشت شماره 6⃣ ( ) https://eitaa.com/fvtt_ir/855 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ 📝 سلسله یادداشت های در مورد آزاداندیشی 🔹یادداشت شماره 4⃣ ( ) 🔘البته آزاداندیشی با همۀ جلالت قدری که دارد در شمار شعارهای مظلوم بوم و اقلیم ما است؛ هم بنیان‌گرایان و هم شالوده‌شکنان آن را آنچنان که باید و می‌شود معنا نمی‌کنند و نگاه نامناسبی به آن دارند. 🔘آزاداندیشی در نگاه برخی که به بنیان‌های فکری اسلامی دل‌بسته‌اند و تعدّی از آن را مساوی انحطاط بشر و یأس از تعالی و ترقی او می‌بینند، این هول و اضطراب را برمی‌انگیزد که با آزاداندیشی همۀ این بنیان‌ها در معرض تاخت و تاز ذهن‌ها، دلها و زبان‌های گریزان از حق قرار بگیرد و چهرۀ استوار آنها در دلها شکسته شود. از نظر دلسوزانۀ ایشان این حادثه را ـ که مساوی سیاه‌بختی بشر است ـ با هیچ خسارتی نمی‌توان مقایسه کرد. 🔘از طرف دیگر کسانی که یا به آموزه‌های دینی دل نبسته‌اند یا دریافتهای موجود را یکسره ناسره می‌بینند، تصورشان این است که این بنیان‌ها را باید شکست و خود را و جامعه را از چمبرۀ فکرهای فرسوده نجات داد و آزاداندیشی تنها راه دست‌یابی به این رشد اجتماعی است. طبیعی است تا توسط جمعی فرهیخته میدانی برای آزاداندیشی باز می‌شود این ناپختگی و ناپیراستگی به تکاپو می‌افتد و آنقدر نمونه‌ها و مصادیق سخیف یا زیان‌بار می‌آفریند که حجت را برای مقابله و مخالفت گروه اول تمام می‌کند. هر دو گروه به آزاداندیشی که شرط لازم برای رشد فرهنگ و علم است ظلم می‌کنند. 🔘در این میان مبلغان و متصدیان آزاداندیشی باید با همۀ دشواریهای نظری و عملی راهی میانۀ این دو ببینند و بسازند تا بتوانند جامعه را از فوائد و مواهب خدادادی این نعمت بزرگ متنعّم نمایند. 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📢📢 سال تحصیلی 99-98 🔴ویژه خواهران🔴 تحت اشراف اساتید: 1⃣ مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه 2⃣ مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایه الحکمه 🌐 : www.fvtt.ir ⛔️مهلت: 25 اردیبهشت 98 🔰دفترچه راهنما: http://yon.ir/4Vzry ❓پاسخ به سوالات: 🆔 @hekmat_bagherain 📌مدرسه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام https://eitaa.com/madresehbagherain 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📢📢 #ثبت_نام سال تحصیلی 99-98 #دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی موسسه #فرهنگ_و_تمدن_توحیدی آغاز شد. تحت اشراف اساتید: #یزدانپناه #امینی_نژاد #فلاح_شیروانی 1⃣ مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه 2⃣ مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایه الحکمه 🔴برخوردار از مزایای طرح پایگاه هدایت تحصیلی 🌐#ثبت_نام : www.fvtt.ir ⛔️مهلت: 15 اردیبهشت 98 🔰دفترچه راهنما: http://yon.ir/SamVh 🔍پاسخ به سوالات: 🆔 @Admin_fvtt 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ 🔴 🔘 لازم به يادآوري است يافتن استاد توانا،‌آگاه و به دور از انانيت و غوغا و در عين حال، همراه با سالك از امور بسيار حساس در اين مسير است. بايد از اساتيد دروغين و خرقه پوشان انانيت زده و دكان داران آلوده، به شدت دوري جست كه جز گمراهي و تباهي بهره‌اي نخواهد داشت. ازاين‌رو، در عرفان اسلامي شرايط ويژه‌اي ـ همچون متابعت كامل از شريعت ختمي، ‌اطلاع از ضماير و سراير، وصول به حق و مانند آن ـ براي استاد راه معرفي كره‌اند. 🔘 به هر حال، عرفان اسلامي، تربيت و پرورش جان‌ها را هم در كنار عرفان عملي و نظري در دستور كار خود دارد. از اين‌رو، اين بعد تكميل كننده ابعاد ديگر خواهد بود. عرفان هرگز نمي‌تواند از بخش عمل و تربيت تهي باشد، بلكه چنين پرورش عرفاني يكي از اركان اصلي مجموعه عرفان شمرده مي‌شود؛ زيرا به مدد آن سالك و واصل الي الله و عارف بالله معنا پيدا مي‌كند و آثاري همچون عرفان نظري و عملي و ادبي را به ارمغان مي‌آورد. 🔘اين بعد در طي سده‌ها، به تدريج به‌صورت سلسله‌هاي عرفاني ظاهر گشت كه هر سلسله براي خود استاد خاص و دستورات ويژه داشته و روش منحصر به فردي را ارائه نموده است. برخي سلسله‌ها، همچون سلسلة ملاحسينقلي همداني در پرورش انسان‌هاي والا و سالكان حقيقي نقش بسيار مثبتي داشته‌اند. در گذر زمان برخي سلسله‌‌ها پديد آمدند كه در منش، روش اختصاصي و دستورات به انحراف كشيده شدند. اين امر از ديد محققان و بزرگان عرفان پنهان نمانده است و به صراحت زبان به اعتراض گشوده‌اند. جامي در نفحات الانس در ذيل عنوان احمد رفاعي، به برخي از اصحاب او اشاره مي‌كند که معرفت‌ و عرفانشان خلاصه مي‌شود در داخل شدن در آتش و بازي با مارها و با نقدي تند بر آنها از اين امور شيطاني به خدا پناه مي‌برد. 📝برگرفته از بخش «سخن نخست» نشريه حكمت عرفاني، شماره 5، بهار و تابستان 1392 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac